Klaar met nederland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 18:24

Zijn we het er niet allemaal over eens dat wanneer je niet werkt (zonder reden?) je ook geen recht hebt op geld?

Dus ben je te lui en heb je geen zin, dan krijg je gewoon niks? Lijkt me heel logisch.

Ja en kan je dan geen eten etc. kopen dan is dat jammer. Dan moet je maar aan het werk gaan. Er is werk zát!

Kuggur

Re: Klaar met nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 18:28

Ik vind dit wel een amusant topic.
"Klaar met Nederland".
Het valt niet mee een land te vinden op deze planeet met een hogere levensstandaard dan Nederland...

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 18:29

Dorine92 schreef:
fransje23 schreef:
Wat is er überhaupt mis met geluk zoeken?
Is toch eigenlijk wat ts ook wil?

Ja maar moet dat dan allemaal hier? Terwijl er niet eens genoeg plek is?

Dat denken ze misschien ook wel van mensen zoals TS ;)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 18:33

Esaqar schreef:
Zijn we het er niet allemaal over eens dat wanneer je niet werkt (zonder reden?) je ook geen recht hebt op geld?

Dus ben je te lui en heb je geen zin, dan krijg je gewoon niks? Lijkt me heel logisch.

Ja en kan je dan geen eten etc. kopen dan is dat jammer. Dan moet je maar aan het werk gaan. Er is werk zát!

Nee. Ik vind eten en een dak boven je hoofd mensenrechten. Plus dat mensen een basis nodig hebben om te kunnen werken.

Je kunt in veel landen niet werken zonder woonadres, en zonder eten is het echt onmogelijk je werk te doen. Plus dat soms gewoon geen geschikt werk te vinden is, en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, die in theorie wel kunnen werken maar in de praktijk dat niet vinden het dan wel erg moeilijk krijgen.

Dus nee. Absoluut niet mee eens. Amerikaanse toestanden, die je niet moet willen imo.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 18:36

Denk alleen dat mensen zoals TS daarbij geen enkele steun krijgen van welk land dan ook.
Maar braaf zelf de broek op mogen houden.
En bij diverse landen hebben ze geen werk waaraan het land een tekort heeft is een verblijfsvergunning zo ongeveer onmogelijk.
princequillo schreef:
Dorine92 schreef:

Ja maar moet dat dan allemaal hier? Terwijl er niet eens genoeg plek is?

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 18:37

DuoPenotti schreef:
Denk alleen dat mensen zoals TS daarbij geen enkele steun krijgen van welk land dan ook.
Maar braaf zelf de broek op mogen houden.
En bij diverse landen hebben ze geen werk waaraan het land een tekort heeft is een verblijfsvergunning zo ongeveer onmogelijk.
princequillo schreef:

Houdt het maar bij denken dan. :p

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Klaar met nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 18:39

Grapjas
Ken diverse geëmigreerde mensen zoals Oa naar Canada.
Maar daar ben je niet zomaar binnen

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 18:40

Avalanche schreef:
Esaqar schreef:

Nee. Ik vind eten en een dak boven je hoofd mensenrechten. Plus dat mensen een basis nodig hebben om te kunnen werken.

Je kunt in veel landen niet werken zonder woonadres, en zonder eten is het echt onmogelijk je werk te doen. Plus dat soms gewoon geen geschikt werk te vinden is, en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, die in theorie wel kunnen werken maar in de praktijk dat niet vinden het dan wel erg moeilijk krijgen.

Dus nee. Absoluut niet mee eens. Amerikaanse toestanden, die je niet moet willen imo.

Ik ben het er inderdaad wel mee eens dat er eerst gezorgd moet worden voor een gezonde leefsituatie.
Maar wanneer een statushouder hier komt, een dak boven het hoofd en eten heeft gekregen van onze regering, ben ik wel van mening dat er daarna gewoon gewerkt kan worden.

Er wonen statushouders naast mijn ouders, een stuk of 30. En ze werken allemaal, komen naar het dorpsfeest en zijn super aardig.

Maar 300 meter van mijn huis wonen ze ook. Werken niet, staan te blowen op het fietspad, steken middelvingers op, hebben een schuurtje in de fik gestoken bij het hotel verderop en verzamelen spullen die ze vervolgens op de carpoolplaats er tegenover in de fik steken.
Ik woon in het buitengebied. Naast de carpoolplaats staat een huis met een rieten dak.

Ben blij dat ik een herder heb, met een boomertje had ik er niet langs durven lopen.

En die mensen mogen ze van mij een schop onder hun reet geven. Werken of je kan lekker naar een ander land.

thanks trouwens dat je niet vijandig reageert, durfde bijna niet te reageren :')

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 18:42

Esaqar schreef:

Betaald werk in een kapitalistisch systeem is altijd semi schaars. Aanbod bepaald de prijs, dus als er meer werk is, dan kan de werknemer de prijs bepalen. En dat is in een kapitalistisch systeem onwenselijk. Destijds op school al stukje geleerd : fabriekseigenaar : jantje je werkt nu voor 6 gulden, wil je voor 5 gaan werken? Jantje : nee baas dat kan niet. Fabriekseigenaar : jantje je bent ontslagen. Vervolgens loopt fabriekseigenaar naar de poort, vraagt daar aan de 1e of die voor 4 gulden wil werken. Dat is een vrij essentieel stuk van kapitalisme en ook met de sociale saus van onze overheid blijven de kosten van arbeid zo laag als kan.
Er is dus niet voor iedereen betaald werk en dat kan dit systeem ook niet aan. Daarnaast kan het ook niet zonder genoeg consumenten om een consumptie/diensten economie groeiende/draaiende te houden. Ook mensen met een uitkering/wao/wia/wajong/aow zijn dus nodig! om de boel draaiende te houden, immers ook zij geven geld uit en zorgen zo dat er mensen werk hebben ook al is dat er niet voor hen zelf.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 18:42

Avalanche schreef:
Esaqar schreef:

Eens. Ik denk dat we zeker wel strenger kunnen zijn voor mensen die absoluut wel kunnen werken maar het gewoon niet willen. Het zal vast geen meerderheid zijn. Maar ik kan er zo een paar noemen die daar ook eerlijk over zijn.

Maar helemaal afschaffen voor niet werkende is echt een slippery slope. Want hoe wil je met zekerheid bepalen of iemand het gewoon niet wilt?

Er mag in mijn inziens wel meer vanuit de overheidsinstanties gedaan worden om mensen te helpen, zeker wanneer zij een afstand tot de arbeidsmarkt hebben. Ik heb langere tijd gesolliciteerd maar zo makkelijk was het vinden van een baan niet als iemand met een beperking. En toch blijft iedereen maar roepen dat er genoeg werk te vinden is. Ja… maar toch niet voor iedereen.

En inderdaad, door mensen te laten stikken ga je zeker de arbeidsmarkt niet helpen.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 18:43

DuoPenotti schreef:
Grapjas

Ok. Er zijn nog veel meer landen gelukkig. :P

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 18:57

Esaqar schreef:
Maar 300 meter van mijn huis wonen ze ook. Werken niet, staan te blowen op het fietspad, steken middelvingers op, hebben een schuurtje in de fik gestoken bij het hotel verderop en verzamelen spullen die ze vervolgens op de carpoolplaats er tegenover in de fik steken.
Ik woon in het buitengebied. Naast de carpoolplaats staat een huis met een rieten dak.

Ja, en toch he....... hoe zou jij je voelen als je naar een ander land bent gevlucht in de hoop op veiligheid en een beter leven, maar je kunt geen werk vinden, je diploma's zijn niet geldig enz.
Esaqar schreef:
En die mensen mogen ze van mij een schop onder hun reet geven. Werken of je kan lekker naar een ander land.

Ik snap je, maar zo simpel is het niet. Mensen ontvluchten hun eigen land niet tenzij ze daar een heel goede reden voor hebben, en Europa is ongelooflijk restrictief in het toelaten van mensen. Eens je de EU binnen bent is het makkelijker. Maar dan nog. Toen ik net gescheiden was en in feite thuisloos, was het onmogelijk werk te vinden. En dan heb ik een Europese naam en uiterlijk.
Ik had ook PTSS en een oliebol aan emotionele bagage. Ik wilde best werken, maar was er emotioneel niet toe in staat en deed het dus ook niet heel goed in sollicitaties. Ik had het geluk een zorgverzekering te hebben en nog wat meer typisch Nederlandse privilege en kon dus traumatherapie krijgen, een huis, uitkering en dus eten, en dan is de stress van moeilijk rondkomen toch ook weer een aanslag op de kwaliteit van je werk.

Punt is een beetje dat veel mensen er erg simpel over denken. En dat is ook niet gek, want je staat niet bij die dingen stil als je er nooit mee te maken hebt. Maar het is wel een goed ding erover na te denken.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 20:25

LWDaisy schreef:
Ik schok als consulente niét terug voor vreemde achternamen, handen zijn handen, en als die kunnen en willen werken zijn ze wat mij betreft goed genoeg en evenwaardig aan handen die hier geboren zijn. Ik ga niet ontkennen dat sommige bedrijven daar wel hun bedenkingen bij hadden, maar ik had er ook genoeg die daar totaal niet mee in zaten.

Ik heb jongens over de vloer gekregen die hier hoop en al 3 maanden waren - en al een aardig mondje NL spraken.

.

Is er weleens in je opgekomen dat er ook mensen zijn die zo laaggeletterd zijn dat ze onmogelijk de Nederlandse taal kunnen leren? Zag namelijk al eerder van iemand een opmerking over Somaliers, maar die mensen zijn vaak analfabeet en kunnen de taal amper leren.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 22:19

princequillo schreef:
DuoPenotti schreef:
Grapjas

Ok. Er zijn nog veel meer landen gelukkig. :P

Oh bij welk land kan je zomaar naar binnen en vragen om een woning en een uitkering?

Of gewoon zonder werk visum beginnen met werken? Dat kan dan nog wel interessant zijn.. voor zover ik weet kom je niet zomaar overal binnen , en dat staat hier in het topic ook al een paar keer beschreven :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 22:33

In Nederland kom je in ieder geval niet zomaar binnen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 22:43

DuoPenotti schreef:
Grapjas

Nee, als je geen vluchteling bent is het best een procedure.
Ze hebben schijnbaar wel een heel goed vluchtelingenbeleid zodat mensen snel een nieuw leven kunnen opbouwen.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 23:51

Benzz schreef:
LWDaisy schreef:
Ik schok als consulente niét terug voor vreemde achternamen, handen zijn handen, en als die kunnen en willen werken zijn ze wat mij betreft goed genoeg en evenwaardig aan handen die hier geboren zijn. Ik ga niet ontkennen dat sommige bedrijven daar wel hun bedenkingen bij hadden, maar ik had er ook genoeg die daar totaal niet mee in zaten.

Ik heb jongens over de vloer gekregen die hier hoop en al 3 maanden waren - en al een aardig mondje NL spraken.

.

Is er weleens in je opgekomen dat er ook mensen zijn die zo laaggeletterd zijn dat ze onmogelijk de Nederlandse taal kunnen leren? Zag namelijk al eerder van iemand een opmerking over Somaliers, maar die mensen zijn vaak analfabeet en kunnen de taal amper leren.

Dat inderdaad. Of gewoon van alles tussen niet al teveel talenknobbel tot aan laagbegaafdheid toe.

Hoeveel mensen hier kunnen in paar maanden of paar jaar zelfs vloeiend Arabisch of Pools leren spreken? Andere kant op is het namelijk net zo makkelijk ;)

Ik voel me een beetje gedwongen om advocaat van de duivel te spelen maar weet uit eigen ervaring dat ergens op de stoep zitten blowen en zooi in de fik steken soms echt de laatste uitlaatklep is als je leven een zwart gat lijkt. De wanhoop van het onbekende als er van geen enkele kant hulp lijkt te komen en iedereen je maar in de steek laat, dat weegt nogal zwaar :o

En ja men kan gewoon beter hun best doen. Maar heel eerlijk hoeveel autochtonen beschikken nou over vergelijkbare mentale kracht als wat ze van migranten en vluchtelingen verwachten?

Ik praat het niet goed hoor maar snap ergens wel dat men het soms maar opgeeft en lekker lui uitkering zit te trekken.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 00:50

Kuggur schreef:
"Klaar met Nederland".
Het valt niet mee een land te vinden op deze planeet met een hogere levensstandaard dan Nederland...

Ligt eraan wat je belangrijk vindt. Wij hebben nul natuur, een groot deel van ons woont in het bollengif, en een groot deel van ons zit hutje mutje op hun vervelende buren. We hebben een kabinet die ineens vooraan blijkt te staan als er grondrechten geschonden kunnen worden en macht gepakt kan worden. Ook heeft dit kabinet best wel schijt aan de burgers.
Dat zijn allemaal dingen waar je last van kunt hebben, en het kan best zijn dat je dan op een mooi strandje op een eiland veel gelukkiger bent. Een hoge levensstandaard zegt mij niet zoveel over gelukkig zijn

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 00:53

Avalanche schreef:
Esaqar schreef:

Nee. Ik vind eten en een dak boven je hoofd mensenrechten.

Oh dus jij wilt wel mensen sponsoren die te lui zijn om te werken? Want dat is de situatie die beschreven wordt in de post waar je op reageert

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 00:57

LWDaisy schreef:

......niet iedereen wordt blij van met de handen werken. 't Zijn net mensen, waarvan de een goed met de handen is en de ander beter met het hoofd :+

Een andere taal leren is gewoon echt heel moeilijk. Ook als je niet analfabeet bent.
Ik heb geen talenknobbel en ik heb diverse pogingen gedaan via duolingo maar het lukt gewoon niet. Ik ben wel redelijk goed in exacte vakken. Maar ik vind het echt heel shocking dat jij als consulent werkt en volzit met zulke vooroordelen. Mensen zoals ik krijgen dan geen kans. En veel mensen die bij jou aanklopten voor hulp dus ook niet, als jij alleen denkt in handen en wie op tijd de taal spreekt.
Fly_high schreef:
Ik voel me een beetje gedwongen om advocaat van de duivel te spelen maar weet uit eigen ervaring dat ergens op de stoep zitten blowen en zooi in de fik steken soms echt de laatste uitlaatklep is als je leven een zwart gat lijkt. De wanhoop van het onbekende als er van geen enkele kant hulp lijkt te komen en iedereen je maar in de steek laat, dat weegt nogal zwaar

En ja men kan gewoon beter hun best doen. Maar heel eerlijk hoeveel autochtonen beschikken nou over vergelijkbare mentale kracht als wat ze van migranten en vluchtelingen verwachten?

Het is dit. Het vraagt mentaal idd enorm veel, en de mensen die er het moeilijkst over doen zijn de mensen die van een kleine verandering al op tilt slaan.

Esaqar schreef:

Dorine92 schreef:
Avalanche schreef:

Nee. Ik vind eten en een dak boven je hoofd mensenrechten.

Oh dus jij wilt wel mensen sponsoren die te lui zijn om te werken? Want dat is de situatie die beschreven wordt in de post waar je op reageert

Stroman argument. Dat is niet wat ik heb gezegd, en ik verdedig geen dingen die ik niet zeg in de eerste plaats.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 01:00

tamary schreef:
Esaqar schreef:

Betaald werk in een kapitalistisch systeem is altijd semi schaars. Aanbod bepaald de prijs, dus als er meer werk is, dan kan de werknemer de prijs bepalen. En dat is in een kapitalistisch systeem onwenselijk. Destijds op school al stukje geleerd : fabriekseigenaar : jantje je werkt nu voor 6 gulden, wil je voor 5 gaan werken? Jantje : nee baas dat kan niet. Fabriekseigenaar : jantje je bent ontslagen. Vervolgens loopt fabriekseigenaar naar de poort, vraagt daar aan de 1e of die voor 4 gulden wil werken. Dat is een vrij essentieel stuk van kapitalisme en ook met de sociale saus van onze overheid blijven de kosten van arbeid zo laag als kan.
Er is dus niet voor iedereen betaald werk en dat kan dit systeem ook niet aan. Daarnaast kan het ook niet zonder genoeg consumenten om een consumptie/diensten economie groeiende/draaiende te houden. Ook mensen met een uitkering/wao/wia/wajong/aow zijn dus nodig! om de boel draaiende te houden, immers ook zij geven geld uit en zorgen zo dat er mensen werk hebben ook al is dat er niet voor hen zelf.

Sorry maar dit vind ik echt de grootste onzin. Als ze ervoor zouden werken, zouden ze het alsnog uitgeven, maar dan is er ook nog iets nuttigs gedaan. Al gaan ze werk uit handen nemen van de werkende mensen, het maakt mij niet uit, als ze maar iets doen. Er zijn genoeg problemen op te lossen en ik vind niet dat je geld en onderdak gratis hoeft te krijgen zonder tegenprestatie

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 01:19

Benzz schreef:
LWDaisy schreef:

.

Dit is onzin, je kunt prima een taal leren zonder ooit een boek aan te raken. Alleen als je niet wilt, houdt het op

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 01:21

fransje23 schreef:
In Nederland kom je in ieder geval niet zomaar binnen.

Maar ook niet zomaar weg. En dat vind ik in sommige gevallen wel jammer. Als je wilt klieren mag je dat wat mij betreft ergens anders doen zegmaar.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 01:34

Dorine92 schreef:
Sorry maar dit vind ik echt de grootste onzin. Als ze ervoor zouden werken, zouden ze het alsnog uitgeven, maar dan is er ook nog iets nuttigs gedaan. Al gaan ze werk uit handen nemen van de werkende mensen, het maakt mij niet uit, als ze maar iets doen. Er zijn genoeg problemen op te lossen en ik vind niet dat je geld en onderdak gratis hoeft te krijgen zonder tegenprestatie

En daarbij vergeet je voor het gemak even dat er altijd minder banen zullen zijn dan mensen die kunnen werken. Nog afgezien van de vraag of een specifiek persoon een baan krijgt wegens wat voor "past niet" excuus dan ook. Dan nog het creatieve boekhouden dat mensen die arbeidsongeschikt zijn de bijstand in kiept ...
Fed (Amerikaanse centrale bank) gaf ook al aan te rommelen met rente ook ivm hoeveel % werkelozen ze willen hebben. En nee dat is niet 0%, eerder zo 3-4%. M.a.w. niet iedereen mag werken, er moeten mensen werkeloos zijn of ze dat nu willen of niet.
Als je wil hakken op een groep mensen, weet dan wel waarom die groep bestaat en hoe het systeem waar je in leeft in elkaar zit.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 01:49

Dorine92 schreef:
Kuggur schreef:
"Klaar met Nederland".

Ligt eraan wat je belangrijk vindt. Wij hebben nul natuur, een groot deel van ons woont in het bollengif, en een groot deel van ons zit hutje mutje op hun vervelende buren. We hebben een kabinet die ineens vooraan blijkt te staan als er grondrechten geschonden kunnen worden en macht gepakt kan worden. Ook heeft dit kabinet best wel schijt aan de burgers.
Dat zijn allemaal dingen waar je last van kunt hebben, en het kan best zijn dat je dan op een mooi strandje op een eiland veel gelukkiger bent. Een hoge levensstandaard zegt mij niet zoveel over gelukkig zijn

Tsja, dan niet azijnpissen , en doen wat ik gedaan heb, vertrekken naar een dunbevolkt land met veel natuur.
Maar op één of andere manier doen de zeirkousen dat meestal niet...