Plastic toeslag vanaf zaterdag

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 30574
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 09:44

Maar goed, denken we nu ook echt dat door deze tax het niet meer op straat gedonderd word?
Want zo is het toch bedacht, de verpakkingen die vaak niet thuis gegeten worden maar onderweg belasten.

Kijk een flesje of blikje lever je in, dat geeft de impuls om het niet op straat te donderen.
Maar de aso's die dat nu al doen bij plastic, gaan die het laten omdat ze 5-50 ct extra betalen?
Want of ze het nu in de natuur donderen of in de pmd zak stoppen, dat geld is weg. Die zetten hierdoor geen stap extra.

Als de fabrieken nu deze kosten zouden hebben, dan zouden ze vast nadenken over een beter alternatief.
Maar nu, het word duurder voor de burger, ook diegene die netjes afval scheid krijgt de rekening.
Ja heel misschien gaat die voor een ander alternatief, maar een grotere verpakking zonder tax betekent ook niet zoveel minder plastic want meer volume inhoud is ook gewoon meer plastic.

FrNo

Berichten: 3683
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Re: Plastic toeslag vanaf zaterdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 10:09

Ik gooi nu even een knuppel in het hoenderhok, maar het zou me niet verbazen als er mensen zijn die zeggen/denken nu betaal ik er extra voor, dan mag ik het ook op straat flikkeren.

Janneke2

Berichten: 23085
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 10:14

purny schreef:
Ik ga morgen boodschappen doen en ben heel benieuwd waar ze illegaal taks op hebben gemaakt.
Want daar ben ik wel een beetje bang voor dat dat wel gaat gebeuren

Check het bonnetje.

En als je denkt dat het niet klopt: bel de consumentenbond.

DuoPenotti

Berichten: 30574
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 10:22

FrNo schreef:
Ik gooi nu even een knuppel in het hoenderhok, maar het zou me niet verbazen als er mensen zijn die zeggen/denken nu betaal ik er extra voor, dan mag ik het ook op straat flikkeren.

Er zijn wel mensen die dat doen met hondenpoep. Ik betaal toch hondenbelasting, laat de gemeente het maar opruimen.
Dus ik ben bang dat je gedachte helaas voor sommige wel eens waar kan zijn.

herr_balou
Berichten: 1479
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 10:33

DuoPenotti schreef:
Maar goed, denken we nu ook echt dat door deze tax het niet meer op straat gedonderd word?
Want zo is het toch bedacht, de verpakkingen die vaak niet thuis gegeten worden maar onderweg belasten.

Kijk een flesje of blikje lever je in, dat geeft de impuls om het niet op straat te donderen.
Maar de aso's die dat nu al doen bij plastic, gaan die het laten omdat ze 5-50 ct extra betalen?
Want of ze het nu in de natuur donderen of in de pmd zak stoppen, dat geld is weg. Die zetten hierdoor geen stap extra.

Als de fabrieken nu deze kosten zouden hebben, dan zouden ze vast nadenken over een beter alternatief.
Maar nu, het word duurder voor de burger, ook diegene die netjes afval scheid krijgt de rekening.
Ja heel misschien gaat die voor een ander alternatief, maar een grotere verpakking zonder tax betekent ook niet zoveel minder plastic want meer volume inhoud is ook gewoon meer plastic.

Ik heb zo'n vermoeden dat producenten tegen statiegeld hebben gelobbyd zoals ze dat ook heel lang voor flesjes en blikjes hebben gedaan.
Helaas blijken mensen niet (meer) goed te kunnen boycotten. Als massaal 2 maandenlang de producten niet meer gekocht zouden worden bestaat er misschien een mogelijkheid dat producten wél actief opzoek gaan naar alternatieven.

Raineri
Berichten: 6367
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Plastic toeslag vanaf zaterdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 10:50

Er komt ook geen controle of de extra inkomsten wordt besteed aan investering in alternatieven. Van alles wat ze hadden kunnen bedenken vraag ik me echt af of dit wel het juiste was O:) het enige positieve vind ik dat het vraagt om gedragsverandering van de consument. Maar dan moet het vertonen van een ander gedragspatroon wel gefaciliteerd worden.

purny

Berichten: 27663
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 12:25

Raineri schreef:
Er komt ook geen controle of de extra inkomsten wordt besteed aan investering in alternatieven. Van alles wat ze hadden kunnen bedenken vraag ik me echt af of dit wel het juiste was O:) het enige positieve vind ik dat het vraagt om gedragsverandering van de consument. Maar dan moet het vertonen van een ander gedragspatroon wel gefaciliteerd worden.


Maar hoe wil je gedragsverandering van de consument hierin zien dan? We blijven toch wel plastic kopen. Het is niet zo dat we ineens minder plastic gaan kopen omdat er een achterlijke taks op staat die we eigenlijk al betalen dmv verpakkingsbelasting.
Het echte probleem ligt bij de productie. Daar zou minder van gemaakt moeten worden.

Net zoals vliegen en minder autorijden. Het kabinet wil dat we allemaal minder gaan vliegen en auto gaan rijden maar zelf doen ze er geen moer voor.

Raineri
Berichten: 6367
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 13:22

purny schreef:
Raineri schreef:
Er komt ook geen controle of de extra inkomsten wordt besteed aan investering in alternatieven. Van alles wat ze hadden kunnen bedenken vraag ik me echt af of dit wel het juiste was O:) het enige positieve vind ik dat het vraagt om gedragsverandering van de consument. Maar dan moet het vertonen van een ander gedragspatroon wel gefaciliteerd worden.


Maar hoe wil je gedragsverandering van de consument hierin zien dan? We blijven toch wel plastic kopen. Het is niet zo dat we ineens minder plastic gaan kopen omdat er een achterlijke taks op staat die we eigenlijk al betalen dmv verpakkingsbelasting.
Het echte probleem ligt bij de productie. Daar zou minder van gemaakt moeten worden.

Net zoals vliegen en minder autorijden. Het kabinet wil dat we allemaal minder gaan vliegen en auto gaan rijden maar zelf doen ze er geen moer voor.


Ik geloof dat het antwoord in de tweede zin staat. Hierin zeg ik dat met dit systeem gedragsverandering zeer beperkt mogelijk is. Men zou over een systeem kunnen nadenken waarbij consumenten in staat zijn eigen verpakkingen mee te nemen voor de producten waarbij een toeslag op de verpakkingen zit.

Marjo

Berichten: 37355
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Plastic toeslag vanaf zaterdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 13:24

Ik heb vandaag weer even wat boodschappen gedaan. Geen bonnetje gevraagd, dus weet niet of ik toeslag heb betaald (denk het niet want had enkel producten die geen volledige maaltijd zijn).

Maar dat er dan om de komkommer en de paprika weer een plasticje zit, vind ik dan wel bijzonder. Dat moet toch anders kunnen?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37454
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Plastic toeslag vanaf zaterdag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-23 16:56


Tancreda4

Berichten: 24208
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 23:16

FrNo schreef:
Ik gooi nu even een knuppel in het hoenderhok, maar het zou me niet verbazen als er mensen zijn die zeggen/denken nu betaal ik er extra voor, dan mag ik het ook op straat flikkeren.


Dat was ook mijn gedachte Idd...

Dat mensen dat kunnen gaan denken. Niet het op de straat flikkeren. Daar doe ik niet aan.

Statiegeld werkt beter.

Cchanny

Berichten: 8894
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 08:48

Tancreda4 schreef:
FrNo schreef:
Ik gooi nu even een knuppel in het hoenderhok, maar het zou me niet verbazen als er mensen zijn die zeggen/denken nu betaal ik er extra voor, dan mag ik het ook op straat flikkeren.


Dat was ook mijn gedachte Idd...

Dat mensen dat kunnen gaan denken. Niet het op de straat flikkeren. Daar doe ik niet aan.

Statiegeld werkt beter.

Volgens mij kunnen dat soort mensen niet heel goed nadenken. -O-

OleJon
Berichten: 2532
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 10:25

Maar wekelijks wel tonnen afval uit Rome laten komen om hier te verbranden.
Snap niet dat mensen zo spastisch over plastic doen.
Dat word gewoon gerecycld tot korrels en hergebruikt. In Heerenveen staat zo'n grote fabriek Morrinskhof.
Gewoon zorgen dat het niet in de natuur komt.
Er een toeslag voor betalen zorgt er iets voor dat er minder plastic word gebruikt.
En pak vooral de Mac maar aan en de bezoekers daarvan. Dat afval zie je hier overal in de berms liggen. Degenen die dit uit de auto gooien goed aanpakken

purny

Berichten: 27663
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 10:39

OleJon schreef:
Er een toeslag voor betalen zorgt er iets voor dat er minder plastic word gebruikt.

Hier ben ik het niet mee eens. De toeslag die er wordt geheven op plastic is puur een manier om de burger weer verder uit te knijpen. De oplossing moet bij de productie vandaan komen. Deze moeten minder plastic produceren.

Het zou wel fijn zijn als er bijvoorbeeld inzamelingspunten zouden komen die gerund worden door mensen die de plastic inzamelen en dat dan wordt opgehaald. En dat de mensen zouden worden beloond door het terugbrengen naar de punten. Maar de mensen belonen voor een goed iets moet nog worden uitgevonden door de overheid.

Raineri
Berichten: 6367
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 10:45

OleJon schreef:
Maar wekelijks wel tonnen afval uit Rome laten komen om hier te verbranden.
Snap niet dat mensen zo spastisch over plastic doen.
Dat word gewoon gerecycld tot korrels en hergebruikt. In Heerenveen staat zo'n grote fabriek Morrinskhof.
Gewoon zorgen dat het niet in de natuur komt.
Er een toeslag voor betalen zorgt er iets voor dat er minder plastic word gebruikt.
En pak vooral de Mac maar aan en de bezoekers daarvan. Dat afval zie je hier overal in de berms liggen. Degenen die dit uit de auto gooien goed aanpakken


Recycling is niet zaligmakend. Sterker nog, het kost enorm veel energie.
“Gebruik je toch groene energie?” Nee, door de net congestie kan het zijn dat de vraag van de groene energie van recycling kannibaliseert op de vraag van consumenten. Oftewel: wil iedereen groene energie kunnen gebruiken moet er een afname komen in de vraag.

Overigens vind ik alternatieven van plastic al helemaal ruk. Gros is niet te recyclen. We moeten in geheel een alternatief vinden waarbij geen sprake is van wegwerp. Statiegeld werkt nog altijd prima. Nu nog een werkend landelijk systeem.

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 05:42

Er zijn dus plaatsen waar ik wel moet betalen voor die plastic toeslag, maar geen alternatief heb. Ik moest laatst 5 cent betalen voor yoghurt in de supermarkt, een emmertje van een halve liter. Kennelijk wordt er verwacht dat ik dat direct bij de kassa met de vingers opeet, want ik krijg er geen lepeltje bij. Dus in mijn ogen niet direct consumeerbaar. Maar ik zal binnenkort het dan maar eens testen denk ik dan. Ter plekke het lekker kliederend opeten, want daarvoor betaal ik 5 cent toch?
Heb dat ook gezegd daar, ik eet nooit een halve liter direct op, doe ik 2 keer over. Maar kennelijk willen ze dat dan? Je kunt er lacherig over doen, maar eigenlijk zou je zoiets dus gewoon moeten doen. Dan wordt duidelijk hoe belachelijk het is.
En ja, ik heb de bon meegevraagd, ook om een statement te maken, want het emmertje kan ik afwassen, dan kan ik dus het volgende emmertje in de supermarkt overgieten en dan betaal ik die 5 cent niet? Dat heb ik ook gevraagd, wisten ze geen antwoord op.
Hier wordt dus het probleem duidelijk geschetst.
Hoe kan ik dus mijn favoriete yoghurt eten zonder die toeslag te betalen, grotere porties werken niet in een 1-persoons huishouden? Zo schijn je ook geen eigen bekers voor milkshake te mogen meebrengen bij mc Donalds. Dan los je het in mijn ogen dus echt niet op.
Ik mocht geen pizza meenemen in mijn eigen verpakking, want die man daar beweert dat er controle komt of het wel op de bon staat.

Mag ik alles waar ik nu extra voor betaal wel gewoon weer inleveren in de winkel? Ik denk het wel. Want anders snap ik het sowieso niet. Mensen die per kg afval betalen zullen dit waarschijnlijk gaan doen. Logisch.

Ik voorzie ook meer dumpen, want tja, je hebt er voor betaald immers.

Hier betaal ik per jaar voor het legen van containers en of ze nu vol of maar voor een kwart gevuld zijn, het gaat om hetzelfde bedrag, ik krijg ook geen korting als ik een keer oversla. Maar moest ik per keer of per kg betalen, ja, dan krijgen de toko's die de toeslag rekenen het afval daar van ook terug. Want je hebt er immers voor betaald bij die toko.
Maar dit alles geeft gewoon aan dat het totaal niet werkt. Een alternatief heb je als consument niet.


De visboer weigert gewoon toeslag te berekenen, die snappen het tenminste.

verootjoo
Berichten: 35707
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 06:42

Bijzonder dat het dan ook per supermarkt verschilt waar die toeslag op zit.

Ik doe bij AH en jumbo boodschappen en heb nog nooit die toeslag betaald maar koop ook halve liter pakken skyrr. Is ook niet in iets anders te verkrijgen maar bij AH bezorgservice en de Jumbo bij ons zit daar geen toeslag op.

Nu je het zegt; bij de visboer ook geen toeslag gezien voor het bakje kibbeling.
Misschien is het in ons dorp gewoon nog niet geland.

Marije_jiplover

Berichten: 25443
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Plastic toeslag vanaf zaterdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 08:30

Bij de McDonalds kun je toch kiezen voor een statiegeld-beker?
Daar is dus wel een alternatief, want je krijgt dan de extra kosten weer volledig terug.
Althans, met de koffie in de drive kon ik daarvoor kiezen van de week, geen idee hoe dat met de milkshakes zit?

En hier idd ook geen toeslag op de halve liters Skyr, maar ik doe bij dezelfde supermarkten boodschappen als verootje.
Ik heb er van de week nog extra op gelet, maar wij kopen kennelijk geen producten die onder de toeslag vallen?
Me wel vreselijk geërgerd aan wat er bij de Jumbo aan groente allemaal in plastic verpakt zit.
En dat heeft ervoor gezorgd dat ik weer 1x per week in de auto stap en naar de fruitteler 15 km verderop rijd en daar al mijn fruit en groente zo verpakkingsvrij mogelijk uit het schap mee naar huis neem (papieren zakken hergebruik ik, als ik ze thuis leeg heb, stop ik ze weer in mijn boodschaptas voor de volgende ronde.

En omdat deze teler vraagt om ook de plastic bakjes van de aardbeien en kersen te retourneren, maar ik het eigenlijk onhandig vind om ze ergens thuis te bewaren, had ik dus idd een paar tupperware bakjes meegenomen en de aardbeien zo in mijn eigen bakje over gedaan en het plastic bakje van daar direct op de retourplek neergezet.

Wat het dus met mij doet, die plastic tax, is dat ik beter nadenk over waar ik mijn spullen haal, want ik vind de hoeveelheid overbodig verpakkingsmateriaal in de supermarkt echt ontzettend en dan heb ik het niet eens over producten waar de toeslag op gerekend wordt.

Tancreda4

Berichten: 24208
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 08:35

Bij de Mac zou je een statiegeld beker kunnen nemen, over gieten in eigen, n statiegeld beker weer in kunnen leveren. Er is daar iig een alternatief voor een beker met toeslag.

Yoghurt van halve liter vind ik ook gek....

Heel irritant idd dat het zo verschilt. Laatst een Mac die 5 cent per fritessaus vroeg, en daarna een Mac waar t niet werd gevraagd. En pas in de supermarkt bij geen een schap wordt het aangegeven, alleen een algemeen bordje. De handscanner liet niets zien. En opeens na t invoeren van de scanner is t bedrag met 15 cent verhoogt ivm plastic toeslag. Ik heb wel even aangegeven dat ze dat beter nog even moeten aanpassen. Ik wil niet pas bij de kassa verrast worden met extra kosten. Statiegeld staat ook vermeld in de handscanner dus dat zou met de plastic toeslag ook vast kunnen.

purny

Berichten: 27663
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Plastic toeslag vanaf zaterdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 08:42

Ik was laatst bij Starbucks en daar rekenen ze tussen de 5 en 10 cent per beker. Stond ook netjes aangegeven.
Neem je je eigen beker van Starbucks mee dan krijg je 30 cent korting.

Maar bij de Appie nog niet gehad.

purny

Berichten: 27663
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 10:29

Marjo schreef:
Ik heb vandaag weer even wat boodschappen gedaan. Geen bonnetje gevraagd, dus weet niet of ik toeslag heb betaald (denk het niet want had enkel producten die geen volledige maaltijd zijn).

Maar dat er dan om de komkommer en de paprika weer een plasticje zit, vind ik dan wel bijzonder. Dat moet toch anders kunnen?

Er zit bij de ap waar ik mijn boodschappen doe geen plastic om de komkommer en volgens mij ook niet om de paprika. Tenzij het biologisch is

Nyaleti

Berichten: 6379
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Plastic toeslag vanaf zaterdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 12:08

Hoe zit het bij de frietzaken bij jullie?
Hier gisteren gehaald en geen plastic toeslag hoeven betalen. Maar ik denk er nu aan dat ze het misschien in de prijs verwerkt hebben om gedoe en discussie te voorkomen? Of mag dat niet?

purny

Berichten: 27663
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Plastic toeslag vanaf zaterdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 12:23

Ik heb laatst een brammetje gehaald, maar daar hebben ze papieren zakken.
Was overigens wel verrukkelijk als je het nooit eet

Telpeva

Berichten: 14923
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: Plastic toeslag vanaf zaterdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 12:35

Hier lokaal gebruikt de snackbar al jaren papieren zakken als verpakking, geen plastic en naar mijn weten dus ook geen toeslag.

In Ikea Delft staan voor de mayonaise en ketchup nu trouwens dispensers, met papieren wegwerp bakjes waar je het in kan doen. Het zag er ook gewoon netjes en schoon uit ondanks dat iedereen er met zijn tengels aan kan zitten

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Plastic toeslag vanaf zaterdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 07:27

Maar je wilt toch niet van elke winkel een statiegeld beker hebben? Of krijg je dan direct je geld terug zodra het op is?
Ik heb zelf prima drinkende bekers of mokken, maar als ik voor elke toko een beker moet hebben omdat direct inleveren niet kan, dan gaat het ook niet werken.

Mayo neem ik bij de mac nooit (is te weinig, te duur en ik hou niet van die amerikaanse mayo), ik kom sowieso al amper bij de mac. Dus weet niet wat je daar betaalt aan plastic toeslag. Maar goed dat jullie me even herinneren, ik moet weer wat rietjes in de auto leggen zodat ik niet met die kartonnen dingen mijn milkshakes naar binnen hoef te werken.

De snackbar hier werkt al jaren met papier, dus geen toeslag.
De Chinees is nu met vakantie, dus geen idee wat je daar nu bij afhaal betaalt.