Op wie ga jij stemmen 15 maart en waarom?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 11:21

Ik als BBB stemmer ben dan automatisch eens met het doodskist statement? Nee natuurlijk niet. Dat zal 99% niet zijn. Iedere partij heeft helaas van die extremen er tussen zitten.

Ik heb altijd links gestemd. Kom uit een pvda familie, mijn vader, opa en diens vader zaten allemaal fanatiek in gemeenteraden namens PvdA.

Dat is niet zomaar weg, veel van mijn gedachten past nog steeds voornamelijk in het linkse straatje. Echter is er momenteel geen enkele linkse partij waar ik het vertrouwen in heb.

De vorig ekeer heb ik sp gestemd en dan op Renske Leijten. Deze dame heeft enorm veel voor de toeslagen affaire gedaan. Maar helaas laat de SP verder veel te weinig daadkracht zien. En daar heb je dan weinig aan als je wilt dat het huidige kabinet veranderen moet.

Mijn stem is deels omdat er op provinciaal vlak wel aansluiting is met mijn persoonlijke punten maar als ik het landelijker trek is het echt een protest stem.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 11:24

Ik vind in de resultaten de stem van het ‘gewone volk’ veel meer doorklinken dan eerdere uitslagen. De stem van de werknemer, de mensen op het platteland, de natuurliefhebber/recreant.
De verhoudingen verschillen natuurlijk per provincie, maar als deze partijen wel tot een mooie samenwerking zouden kunnen komen kunnen ze wel de richting op waar ik voor sta, meer aandacht voor natuur met daarin een belangrijke rol voor de agrarische sector en een betere leefbaarheid voor de mensen die niet veel overhouden per maand. Wat dat betreft mis ik een fijne partij meer in het midden of net wat links daarvan.
Ik merk wel dat ik het wat meer ga volgen nu, vind het interessanter dan vroeger.

cp112

Re: Op wie ga jij stemmen 15 maart en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 11:26

Grappig detail overigens, over het samenbrengen van burgers gesproken mbt BBB.
Ik stem altijd links, pvda en sp. Mijn man altijd VVD.

Nu beide BBB. Toch een stukje samenhorigheid in huis hahaha.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 11:29

DuoPenotti schreef:
Is niet elke partij ooit begonnen met zijn eerste jaar?

Of je hebt een goed werkende glazen bol of je moet net zo goed als wij kijken wat er de komende jaren gaat gebeuren.

Veel mensen hebben uit protest op BBB gestemd. Net zoals eerder FvD veel stemmen heeft gekregen. Als BBB haar standpunten niet kan waarmaken (wat ook bij FvD is gebeurd), is er een reële kans dat bij een volgende verkiezing mensen afhaken en BBB weer stemmen verliest. Dat is imo gewoon logica en heb je geen glazen bol voor nodig.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 11:30

DuoPenotti schreef:
Tiggs schreef:
Jammer dat er niet meer voor het klimaat is gekozen.

Maar goed, de toekomst van BBB kun je uittekenen natuurlijk. Ik zou niet weten waarom het BBB beter zou vergaan dan andere 'korte termijn'-partijen.

Of je hebt een goed werkende glazen bol of je moet net zo goed als wij kijken wat er de komende jaren gaat gebeuren.

Waar gaan ze voldoende capabele mensen vandaan halen? Bovendien is het nu niet meer alleen hard roepen, maar ook daadwerkelijk doen, anders haken hun stemmers vanzelf weer af.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 11:31

Bbb heeft het fantastisch gedaan, prima marketing. En nu ! De eerste eisen zijn er al, geen gedwongen uitkoop en de richtlijn op 2035 ipv 2030. Anders wordt er niet gepraat maar ? Die tweede B , dat zijn burgers en dan weet je als jongere bvb dat je nog 10 jaar langer op een eigen plekje kunt wachten want het stikstofprobleem wordt weer vrolijk aan de kant gezet door BBB.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 11:31

Winged schreef:
fransje23 schreef:

De achterban van BBB gingen bij boerenprotesten met een doodskist met de naam Jesse Klaver rond..
Ik zou als GL dan nog wel een paar keer nadenken voor je gaat samenwerken.

Waarvanuit de achterban ook al zonder goedkeuring op is gereageerd. Veel BBB stemmers waren niet bij de protesten. dus hoe kun je alle bbb-stemmers afschrijven als doodskistdragers?

Die wilde niet stellen al de BBB-stemmers!
Wel wil ik aangeven dat een samenwerking zeker voor een deel van de achterban als kiezersbedrog zal worden gezien.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 11:32

en als BBB haar standpunten wél kan waarmaken is er een reële kans dat er bij de volgende verkiezingen (2e kamer) een regering komt met BBB in de coalitie :)

laten we nu maar gewoon even afwachten hoe het gaat lopen. Niemand heeft die glazen bol neem ik aan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 11:32

PvdD zijn toch ook eens als nieuwkomer begonnen? Die weten zichzelf toch ook staande te houden? Waarom zou het een nieuwkomer nooit lukken?
Ja BBB is wel ineens heel groot, daar zou misschien wat mis kunnen gaan..

En dat er uit protest gestemd is dat zal zeker, maar de andere partijen hebben die kiezers blijkbaar niet kunnen overtuigen om dan op hun te stemmen (ipv op de BBB)... kunnen ze zichzelf ook afvragen hoe ze dat de volgende keer anders kunnen doen misschien..

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 11:33

Tiggs schreef:
DuoPenotti schreef:

Waar gaan ze voldoende capabele mensen vandaan halen? Bovendien is het nu niet meer alleen hard roepen, maar ook daadwerkelijk doen, anders haken hun stemmers vanzelf weer af.

die capabele mensen zijn al heel lang zorgvuldig geselecteerd. Wees niet bang.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 11:34

Omdat BBB veel populistischer uitspraken doet dan PvdD?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 11:34

Die monsterzege zal vast volgende keer niet.
Maar VVD/CDA die nu minder stemmen hebben is ook niet ineens afgedaan.
Pvda en Groenlinks zijn los ook niks, maar die zetten jullie ook niet weg als, dat is over en uit

Dat FvD een eendagvlieg was vond ik wel logischer
Rare engnek die Baudet.
Maar Caroline heeft alles wat ze zegt onderbouwd, dus ze heeft al een goed team om zich heen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 11:35

juval schreef:
die capabele mensen zijn al heel lang zorgvuldig geselecteerd. Wees niet bang.

ZIjn die mensen relatief of absoluut gezien capabel?

Ach, we gaan het zien en intussen sluiten we onze ogen maar voor alle klimaatproblematiek en blijven we maatregelen uitstellen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 11:35

BigOne schreef:
Bbb heeft het fantastisch gedaan, prima marketing. En nu ! De eerste eisen zijn er al, geen gedwongen uitkoop en de richtlijn op 2035 ipv 2030. Anders wordt er niet gepraat maar ? Die tweede B , dat zijn burgers en dan weet je als jongere bvb dat je nog 10 jaar langer op een eigen plekje kunt wachten want het stikstofprobleem wordt weer vrolijk aan de kant gezet door BBB.

BBB is niet tegen woningbouw. Iedereen is een burger, ook de boeren. en stikstof hoeft niet zo'n groot probleem te zijn als het kabinet doet geloven. Er is een stikstofwet die prima aangepast kan worden.
en he, stikstof is geen gif he, dat wordt zo gebracht. Zonder stikstof kunnen we niet leven en groeit er niets.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 11:36

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 11:36

Cer schreef:
PvdD zijn toch ook eens als nieuwkomer begonnen? Die weten zichzelf toch ook staande te houden? Waarom zou het een nieuwkomer nooit lukken?

PvdD is niet als een plofkip gegroeid.
Partijen die vanuit het niets groot worden hebben tot op heden geen lange levensduur, denk aan FvD en LPF.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 11:40

fransje23 schreef:
Cer schreef:

Partijen die vanuit het niets groot worden hebben tot op heden geen lange levensduur, denk aan FvD en LPF.

niemand weet hoe het met LPF zou zijn gegaan als Pim niet vermoord was.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 11:44

fransje23 schreef:
Cer schreef:

Ja daarom zeg ik ook , ze zijn wel ineens heel groot, daar zou het misschien wat mis kunnen gaan :)
Nou ja, het zijn spannende interessante tijden zeg maar..

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 11:46

Pim is niet niet zomaar vermoord en Caroline ook niet zomaar bang voor een aanslag op haar leven nu...

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 11:53

Is vermoord door een gestoorde extremist. Die vind je overal aan de uiteinden van het spectrum.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 12:01

juval schreef:
niemand weet hoe het met LPF zou zijn gegaan als Pim niet vermoord was.

Nee, maar dat geeft juist de kwetsbaarheid van de partij aan.
Een fundament wat steunt op vooral 1 persoon is vrij kwetsbaar. Er moeten meerdere steunpilaren en draagbalken zijn zeker bij snelle forse groei.

Maar ik hoop dat het de BBB wel gaat lukken.
De tijd zal het leren!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 12:09

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 12:14

Tiggs schreef:
Omdat BBB veel populistischer uitspraken doet dan PvdD?

En daarnaast omdat ze geëxplodeerd zijn, iets langzamere groei is veel beter in het algemeen.

De drama queen in mij is heel benieuwd }> maar ik maak me ook zorgen, want dit gaat ellende opleveren. verwacht ik.
Vooral door het populistisch deel, en de totaal onuitvoerbare ideeën uit hun programma.

Dat er wat meer aandacht komt voor de mens in de provincie zie ik echt als enige goede aan dit drama.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 12:23

juval schreef:
en stikstof hoeft niet zo'n groot probleem te zijn als het kabinet doet geloven. Er is een stikstofwet die prima aangepast kan worden.
en he, stikstof is geen gif he, dat wordt zo gebracht. Zonder stikstof kunnen we niet leven en groeit er niets.

.... halve waarheden kunnen helaas hele leugens worden.
Stikstof als stikstof 'kan nog van alles betekenen', ammoniak, NOx is al weer veel specifieker.

En een wet kun je in principe prima aanpassen. Maar zouden we dat doen, komen daar geheid nieuwe problemen van.
(Denk: boetes uit Brussel, opdrogende Nijl en 80 miljoen Egyptenaren die ergens anders heen moeten...)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 13:05

fransje23 schreef:
Cer schreef:

Precies, die opbouw is veel geleidelijker gegaan. Zo ook bijvoorbeeld DENK en BIJ1, langzame groei en die partijen houden stand. LPF hing aan 1 persoon, explodeerde en kon vervolgens geen mensen aanleveren om de zetels te vullen zonder onderlinge ruzies, afsplitsingen en uiteindelijk implodeerde de partij. PVV vind ik een zelfde verhaal, explosie, gedoogsteun aan een wankel kabinet en vervolgens aan eigen instabiliteit redelijk ten onder gegaan. Qua formaat nu stukken kleiner.
FVD, wederom: geëxplodeerde partij en toen begon de heibel… kijk hoeveel zetels ze in de EK al kwijt zijn door afsplitsingen, om over de rest maar niet te zwijgen… Schandalen, ruzies, steeds extremere denkbeelden waardoor een groot deel van de eigen leden vervreemd raakte etc.
De machtsstrijd tussen TB en GvM gaan we ook nog wel zien escaleren verwacht ik.

Wellicht is BBB de uitzondering en hebben zij wel in no time een stabiele grote partij op poten. Ik ga het met interesse volgen.