Excuses voor slavernijverleden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 18:04

Janneke2 schreef:
Ik vond de speech van Rutte afgewogen.
Wat voor mij belangrijk was, was het 'we gaan samen verder', nadat de bittere feiten kort waren aangeduid.
(In uren vertellen kun je nog niet alles bespreken. Maar 'in het nationale archief staan de zakelijke feiten opgetekend, juist in hun kilheid zo confronterend.)
Een misdaad tegen de menselijkheid.
Ik vond het mooi dat de excuses ook in het Sranantongo klonken, en in de talen van de Antillen.
Goed dat hij benoemde dat zijn eigen denken is veranderd - het is niet iets van lang geleden waar wij los van staan.
En over de rare dag (19 december is geen dag dit rondom dit thema enige betekenis heeft) kwam een zinnige opmerking 'dat vandaag de aanloop is naar het betekenisvolle jaar 2023', dat de koning betrokken is en op Keti Koti aanwezig zal zijn - en dat we daarna ook samen verder gaan.
Qua herstel 'werd er geld vrijgemaakt', en kwam er zoiets als een emancipatiefonds.

Eigenlijk is het een hele mooie handreiking.
Ik begrijp niet dat een kleine organisaties door blijven gaan met schreeuwen dat het niet voldoende is

Janneke2

Re: Excuses voor slavernijverleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 18:09

... ik vond Kathleen Ferrier ook goed.
Zij is opgevoed met het besef: wij stammen af van de allersterksten.

Als je werken op de plantages kunt doorstaan als slaafgemaakte of contractarbeider, dan ben je sterk.
(En de slachtofferrol ligt haar daarmee niet.)

(In mijn woordenboek is slachtofferrol een keuze. Dat er slachtofferSCHAP is, is de kern van de toespraak van Rutte.)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 10:05

Belgie bied geen excuses aan. Parlement daar vind het onzin om bakken met geld te moeten gaan betalen plus ze al eens eerder hun spijt betuigd hebben. Net als Rutte trouwens
Kan mij daar wel in vinden

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 14:51

Wat ik niet snap is dan wordt er excuus aangeboden dan is ineens de timing niet goed. Het had in 2023 gemoeten omdat het dan precies 150 jaar geleden is dat het is afgeschaft

Je kan ook de excuus acepteren, en dat ze geld willen zien vind ik ook niet echt kunnen hadden ze dat 150 jaar geleden moeten doen aan de slaven van toen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 15:09

Popstra schreef:
Belgie bied geen excuses aan. Parlement daar vind het onzin om bakken met geld te moeten gaan betalen plus ze al eens eerder hun spijt betuigd hebben. Net als Rutte trouwens
Kan mij daar wel in vinden

Klopt niet, excuses zijn hier al gegeven. Maar geen herstelbetalingen.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 15:48

Tieneke schreef:
Klopt niet, excuses zijn hier al gegeven. Maar geen herstelbetalingen.

En terecht.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 16:01

Er zijn toch al miljoenen naar dat land gegaan toen de slavernij afgeschaft is? Telt dat niet als herstel betaling?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 19:10

Het kabinet heeft het over 'herstel', niet over herstelbetalingen.
Wel over een fonds rondom bewustwording.

En aangezien er nog al wat tot slaaf gemaakten NIETS met Suriname van doen hebben
(de meerderheid...!)
(Indonesië is weer eens onderbelicht, en vlak onze Cariben niet uit, mede als doorvoerhaven.)
vind ik die 'bruidsschat: die de kersverse Republiek Suriname meekreeg ook niet zo relevant.

(En dan zijn er ook nog mensen die al in 1975 voor Nederland hebben gekozen ipv in Suriname te blijven.)

(Bepalen waar 'rechtstreeks' herstelgeld heen moet is in goed Sudafrikaons baaie ingewikkeld.)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 20:51

Janneke2 schreef:
Het kabinet heeft het over 'herstel', niet over herstelbetalingen.
Wel over een fonds rondom bewustwording.

En aangezien er nog al wat tot slaaf gemaakten NIETS met Suriname van doen hebben
(de meerderheid...!)
(Indonesië is weer eens onderbelicht, en vlak onze Cariben niet uit, mede als doorvoerhaven.)
vind ik die 'bruidsschat: die de kersverse Republiek Suriname meekreeg ook niet zo relevant.

(En dan zijn er ook nog mensen die al in 1975 voor Nederland hebben gekozen ipv in Suriname te blijven.)

(Bepalen waar 'rechtstreeks' herstelgeld heen moet is in goed Sudafrikaons baaie ingewikkeld.)

Indonesië is in de transatlantische slavenhandel niet zo relevant toch?
Het zal best dat daar ook slavernij, dwangarbeid of vergelijkbaar heeft plaatsgevonden (waar niet?), maar dat valt buiten de scope van deze excuses.

Er zijn overigens wel Javanen naar Suriname verscheept, maar dat is grotendeels na afschaffing van en ter vervanging van de slavernij geweest.

Nog steeds rest de vraag waarom specifiek deze 'misstand' financieel hersteld moet worden, en allerlei andere misstanden uit 'ons' verleden niet? Waar ligt die grens?
Of wil je serieus alle welvaart die we in het verleden hier over de ruggen van anderen hebben verdiend, gaan weggeven? Want dan blijft er bar weinig over.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 21:46

oomens schreef:
Indonesië is in de transatlantische slavenhandel niet zo relevant toch?
:roll:
Nee, andere oceaan...

De cijfers zijn waarschijnlijk - precies weten doen we het "niet eens" - 1:10, de meerderheid richting Indische oceaan.

Maar voor wie het over de handel over de Atlantische oceaan wil hebben is het idd niet relevant.

Volgende vraag is dan wel hoezo het één wel relevant zou zijn en het andere niet. (En wie dat vindt en waarom dan...)
Citaat:
Het zal best dat daar ook slavernij, dwangarbeid of vergelijkbaar heeft plaatsgevonden (waar niet?), maar dat valt buiten de scope van deze excuses.

Nope.

Suriname trekt veel aandacht naar zich toe, maar wat ik nu met de huidige naam Indonesië aanduid hoort er net zo goed bij.
Citaat:
Er zijn overigens wel Javanen naar Suriname verscheept, maar dat is grotendeels na afschaffing van en ter vervanging van de slavernij geweest.

Klopt.
Neem het verschepen van de contractarbeiders vooral letterlijk.
En het woord contract met een schep zout.
Arbeidsomstandigheden waren ook niet best.

Citaat:
Nog steeds rest de vraag waarom specifiek deze 'misstand' financieel hersteld moet worden, en allerlei andere misstanden uit 'ons' verleden niet? Waar ligt die grens?
Of wil je serieus alle welvaart die we in het verleden hier over de ruggen van anderen hebben verdiend, gaan weggeven? Want dan blijft er bar weinig over.

I resent 'weggeven'.
... het is teruggeven.
Jij klinkt naar 'Eens gejat, voorgoed gejat.'
Tja, dan kun je beter geen excuses maken.

En 'over de ruggen van anderen' is gewoon niet goed. Punt uit.

Mijn standpunt is dat er vooral geld naar onderwijs zou moeten gaan.
.... gisteren hoorden we 'er komt een fonds mbt maatschappelijke initiatieven die de doorwerking zichtbaar maken en aanpakken' - een hele mond vol, maar ik vind het zinnig.

En overdrijf vooral niet, uitgedrukt in procenten van het Bruto Nationaal Product wordt het echt weinig.
Stel dat het een paar miljoen is - dat vind ik op zich niet weinig,
maar spaar me gezeur van 'we geven onszelf arm'.
Een deel van dit geld is gewoon werkgelegenheid voor Nederlandse ingezetenen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 23:07

Janneke2 schreef:
oomens schreef:

I resent 'weggeven'.
... het is teruggeven.
Jij klinkt naar 'Eens gejat, voorgoed gejat.'
Tja, dan kun je beter geen excuses maken.

En 'over de ruggen van anderen' is gewoon niet goed. Punt uit.

Mijn standpunt is dat er vooral geld naar onderwijs zou moeten gaan.
.... gisteren hoorden we 'er komt een fonds mbt maatschappelijke initiatieven die de doorwerking zichtbaar maken en aanpakken' - een hele mond vol, maar ik vind het zinnig.

En overdrijf vooral niet, uitgedrukt in procenten van het Bruto Nationaal Product wordt het echt weinig.
Stel dat het een paar miljoen is - dat vind ik op zich niet weinig,
maar spaar me gezeur van 'we geven onszelf arm'.
Een deel van dit geld is gewoon werkgelegenheid voor Nederlandse ingezetenen.

Goed, weggeven, teruggeven, potato, potato.
Onderaan de streep hebben we eeuwenlang de halve wereld uitgebuit en leeggeroofd om daar zelf beter van te worden, net zoals praktisch iedereen die daartoe de gelegenheid had/heeft dat deed/doet.
Het zou bijzonder onpraktisch zijn om vervolgens datgene wat we ervan geprofiteerd hebben, weer af te staan.
Wat zijn we er dan netto mee opgeschoten? Daarbij zijn de meeste landen die we hebben leeggeroofd bij lange na niet in een positie waarin ze ons tot compensatie kunnen dwingen, dus dan zouden we uit eigen wil een hoop geld moeten weg-/teruggeven, zonder dat we er echt iets voor terugkrijgen?

Uiteindelijk is het ook gewoon hypocriet om nu hiervoor compensatie te betalen, terwijl we tegelijkertijd
via andere wegen nog steeds doorgaan met zulke praktijken.

Goed, we moorden nu geen eilanden meer uit omdat we hun specerijen graag verhandelen, we sturen nu gewoon de Koninklijke Shell ergens heen om een delta onleefbaar te maken. Of we zetten niet meer zelf mensen aan het werk in onmenselijke omstandigheden, maar laten dat netjes uitvoeren door de Sheins, de Alibaba's, de Zara's en de Primarks van deze tijd.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 23:23

oomens schreef:
Goed, weggeven, teruggeven, potato, potato.
Onderaan de streep hebben we eeuwenlang de halve wereld uitgebuit en leeggeroofd om daar zelf beter van te worden, net zoals praktisch iedereen die daartoe de gelegenheid had/heeft dat deed/doet.
Het zou bijzonder onpraktisch zijn om vervolgens datgene wat we ervan geprofiteerd hebben, weer af te staan.

Ach, dat kan ik nog wel met je eens zijn ook.

Het is niet praktisch.
Citaat:
Wat zijn we er dan netto mee opgeschoten? Daarbij zijn de meeste landen die we hebben leeggeroofd bij lange na niet in een positie waarin ze ons tot compensatie kunnen dwingen, dus dan zouden we uit eigen wil een hoop geld moeten weg-/teruggeven, zonder dat we er echt iets voor terugkrijgen?

Echt heel erg onpraktisch.
... levert ons niets op.
Citaat:
Uiteindelijk is het ook gewoon hypocriet om nu hiervoor compensatie te betalen, terwijl we tegelijkertijd
via andere wegen nog steeds doorgaan met zulke praktijken.

Eh, nu opeens een soort van moreel argument ipv een praktisch argument?
"Moet kunnen..."
(Al vind ik het een soort mengvorm: we gaan er lekker mee door, dus laten we maar niet te ethisch wezen.)
Citaat:
Goed, we moorden nu geen eilanden meer uit omdat we hun specerijen graag verhandelen, we sturen nu gewoon de Koninklijke Shell ergens heen om een delta onleefbaar te maken. Of we zetten niet meer zelf mensen aan het werk in onmenselijke omstandigheden, maar laten dat netjes uitvoeren door de Sheins, de Alibaba's, de Zara's en de Primarks van deze tijd.

Ik geef grif toe dat in de landbouw en de prostitutie in Nederland slavernij nog voorkomt.

(Maar er is wel een klein verschil. Het is onwettig, de staat treedt er in principe tegen op.)

En de moordenaars van Ken Saro-Wiwo zijn (na heel veel werk, dat dan weer wel) wel degelijk veroordeeld.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 23:40

Janneke2 schreef:
...we gaan er lekker mee door, dus laten we maar niet te ethisch wezen.)

Dat is inderdaad de strekking. Als we het toch voor eigen gewin blijven doen, laten we dan niet ineens op één specifiek punt ten koste van dat eigen gewin gaan lopen doen alsof we zo ethisch zijn.

Dan is het stukken eerlijker om te zeggen: "ja, we (/onze voorouders) hebben ons verrijkt ten koste van jullie (voorouders), en daar gaan we niets aan veranderen."

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 23:59

... er zit iets eerlijks in:
"We waren boeven, we zijn boeven en dat willen we lekker blijven..."

Klopt.

Al deel ik deze volzin niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 10:24

Mwah, ik ben er zeker van dat mijn voorouders niets anders waren dan hardwerkende mensen die zelf in armoe leefden. Dus al die "rijkdom" die over de rug van anderen verdiend zou zijn daar hebben zij geen profijt van gehad hoor.

Een fonds voor bewustwording lijkt me prima, misstanden die er nu nog zijn die aangepakt worden ook. Verder ben ik het met oomens eens.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 10:42

Oomens kijkt vooral naar het slachtoffergedrag van die Surinamers die wéér geld willen.

Een beetje eenzijdig, maar die kant zit er aan.

Ik ben de kleindochter van 'kleine luyden' inclusief stille en bittere armoede.
Maar ook mijn grootouders hebben zo hun voordelen gehad van het bestaan van de infrastructuur van spoor- en waterwegen. (Aangelegd met geroofd geld.)
... niet dat het een vetpot was, maar er was wel werk.
Het was armoede, maar geen verpaupering.

Op die fiets snap ik de weerstand tegen het slachtoffergedrag best.

De beslissing om een fonds op te richten voor projecten rond heling van het slavernijverleden als in bewustwording en emancipatieprojecten vind ik zinnig.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 10:48

Ik heb ook een hekel aan mensen die continu in de slachtofferrol gaan zitten, je leeft nu..in goede omstandigheden. Maak er wat van denk ik dan. Ieder huisje heeft z'n kruisje.

Zo'n fonds is tenminste iets constructiefs, bewustwording is altijd goed maar dat mag beide kanten op werken.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 11:15

Elisa2 schreef:
Ik heb ook een hekel aan mensen die continu in de slachtofferrol gaan zitten, je leeft nu..in goede omstandigheden. Maak er wat van denk ik dan. Ieder huisje heeft z'n kruisje.

Zo'n fonds is tenminste iets constructiefs, bewustwording is altijd goed maar dat mag beide kanten op werken.
Beide kanten op werken?

Je bent je er hopelijk van bewust dat dit al honderden jaren niet het geval is voor iedereen?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 11:48

Precies dat. Het werkt al heel lang maar 1 kant op. En er wordt een illusie van gelijkheid gecreëerd om de ander er nog maar eens op te wijzen dat het zo blijft zo het is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 13:07

Elisa2 schreef:

Beide kanten op werken?

Ailill schreef:
Je bent je er hopelijk van bewust dat dit al honderden jaren niet het geval is voor iedereen?

Daar ben ik me ook bewust van Ailill. Maar aan de geschiedenis kun je niet veel meer doen, behalve bewustwording en creëren van betere kansen door goede scholen en van "zwarte" wijken gemengde wijken maken. In te zetten op jongeren.
Mensen hebben nu eenmaal de neiging op anderen neer te kijken en daarmee zichzelf te verhogen. En dat geldt niet alleen voor de witte mensen.
Het werkt zoals Elise zegt echt beide kanten op.
https://www.trouw.nl/nieuws/journalist- ... gle.com%2F

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 13:57

Elisa2 schreef:
Er zijn toch al miljoenen naar dat land gegaan toen de slavernij afgeschaft is? Telt dat niet als herstel betaling?

Volgens mij heb je over de schadevergoeding die naar de SLAVENHOUDERS is gegaan die hun gratis arbeidskrachten kwijt raakten?!

Even los van het feit dat die mensen nog 10 jaar op de plantage moesten blijven werken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 14:10

Nee toch, bij de onafhankelijkheid is de binnenlandse schuld toch kwijtgescholden? Dat is toch niet naar SLAVENHOUDERS gegaan?

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 14:24

Elisa heeft het over toen slavernij afgeschaft werd, niet toen Suriname onafhankelijk werd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 15:00

Precies, gelukkig zijn er hier mensen die prima begrijpen wat ik schrijf. :-)

Ik ga dus ook niet in op mensen die me niet willen/ kunnen begrijpen. ;-)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 15:03

Moderatoropmerking:
Dit bericht was tegen de regels geformuleerd
Laatst bijgewerkt door ynskek op 22-12-22 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht tegen de regels geformuleerd