Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 10:42

En aan de pósitieve kant geeft dit trieste conflict over exploitatierechten van een potentieel rijk land proriteit aan een Verenigd Europa van 44 en ook aan een pijpleiding van Spanje naar Duitsland.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 11:03

martichr schreef:

Een reactie van iemand onder de foto: 'de afslag naar de Moskva' _O-

Een heel andere zijstraat, ik kwam deze muziek tegen, misschien dat anderen dit ook aanspreekt of mooi vinden. De lyrics heb ik niet.
Ghost of Kyiv door Lucas Ricciotti

De oorlog maakt heel wat los bij mensen :)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 11:05

Huertecilla schreef:
pien_2010 schreef:
Heftig wel voor die mensen die daar rijden :oo .

Perfect relativerend opgemerkt Pien.
Makkelijk ´goed´ te vinden vanachter je PC.
Aan de slachtoffers kun je niet meer vragen of ze dit prefereerden boven Russisch spreken.

@Karl66
´Wonder´?? Met een half miljoen meer russen onder de wapens en /of inzetten van nucleair geweld is van alles mogelijk.
Alle hosanna is nog geen overwinning en bij de sterkste russische verdedigingsposities zijn ze nog niet.

Tactisch zou de Krim onder druk zetten een goede zijn want dat verdeelt de fronten verder.
Maar, arme burgers.
Betreft ook de arme sloebers die verplicht onder de wapens geroepn worden en dat geldt ook aan oekraïnse zijde. Die hebben ook geen keuze over optreden als kannonnenvoer of russisch spreken.
Degenen hier die daar zo op in hakken doen dat veilig vanachter een pc in polderland.

Dat klinkt hartstikke leuk, we mobiliseren een half miljoen mannen en dan winnen we wel op basis van de rauwe aantallen. Maar zo werkt het niet en daar zijn drie redenen voor:

Ten eerste leven we niet meer in de 19e eeuw, toen de menselijke maat nog leidend was en de aantallen piekeniers of cavaleristen de doorslag gaf. Ondertussen is de techniek zo ver ontwikkeld dat je een nadeel in manschappen echt kan counteren met technisch betere wapens. En de Oekraïners hebben veel betere wapens.

Ten tweede zijn een half miljoen mannen nog geen half miljoen soldaten. Je hebt logistiek nodig om van die mannen soldaten te maken. Je hebt bases nodig om ze op te vangen en hun herhalingstraining te geven. Je hebt materieel nodig om ze te bewapenen en dan is een stapel kalashnikovs en wat oude uniformen echt niet voldoende. Je hebt tanks, artillerie en meer van dat soort wapentuig nodig om de eenheden uit te rusten. Dan heb je instructeurs nodig om ze de herhalingsopleiding te geven en je hebt een kader nodig om deze eenheden te kunnen leiden in het veld. Rusland had tijdens de koude oorlog deze infrastructuur, maar na het uiteenvallen van de Sovjet Unie, hadden ze het geld niet meer om die te onderhouden en is die volledig verdwenen. Dus ja, een half miljoen mannen oproepen, dat lukt nog wel. Er soldaten van maken, daar is de capaciteit domweg niet meer voor.

En dan het derde punt. Er zijn op dit moment 700.000 tot een miljoen mannen het land uit gevlucht, zo populair is deze oorlog in Rusland. In Moskou is geen automonteur meer te vinden, omdat ze bang zijn vanwege hun kennis gemobiliseerd te worden en daarom zijn ze massaal gevlucht. Grote aantallen soldaten zonder motivatie om te vechten voegen niks aan je militaire potentieel toe.

Dus het idee dat Rusland een wonder met een half miljoen of meer manschappen kan laten gebeuren, dat kan je wel vergeten.

Dan hou je de nucleaire optie nog over. Ik ben er wel nieuwsgierig naar hoe iemand dat als een winnende optie kan zien. Een tactisch wapen op het slagveld zal zo'n reactie, ook van buiten Oekraïne, veroorzaken dat ze net zo goed gelijk de handdoek in de ring kunnen gooien, omdat hun reguliere leger dan weggevaagd zal worden en dat weten ze. Dan kunnen ze natuurlijk ook direct all out gaan en de wereld vernietigen. Maar dat is nog steeds niet het wonder waarmee ze de oorlog winnen, want Rusland is in dat scenario ook verdwenen. Tegelijkertijd is dat ook gewoon geen realistisch scenario.

Rusland heeft zichzelf in een hoek geschilderd, waar ze niet meer winnend uit kunnen komen. En dat komt omdat ze zelf blijkbaar ook geloofden dat ze qua sterkte het tweede leger ter wereld hadden, waarbij ze er nu samen met de rest van de wereld achter komen dat ze dat die kracht schromelijk overschat hadden.

En dan kom je uit bij het laatste probleem van Rusland. Ze hebben geen kaarten achter de hand als ze vredesonderhandelingen ingaan. Ze zijn aan de verliezende hand en zijn de partij die steeds minder te eisen hebben.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 11:22

Last but not least: met een lege maag kan je niet vechten. Logistiek is in ouderwetse oorlogsvoering van het allergrootste belang.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 11:34

Moderatoropmerking:
Dit bericht was tegen de regels
Laatst bijgewerkt door ynskek op 14-10-22 08:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht tegen de regels

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 11:38

Telpeva schreef:
De oorlog maakt heel wat los bij mensen

Inderdaad zeg :roll:

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 11:44

Huertecilla schreef:
Telpeva schreef:
De oorlog maakt heel wat los bij mensen

Inderdaad zeg :roll:

Wat wil je zeggen?
Ik bedoelde hem in artistieke zin, misschien dat ik dat nog erbij had moeten zetten. De een maakt memes, andere tekenen cartoons, maar muziek had ik nog niet gezien.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 11:49

Huertecilla schreef:
pien_2010 schreef:
Heftig wel voor die mensen die daar rijden :oo .

Perfect relativerend opgemerkt Pien.
Makkelijk ´goed´ te vinden vanachter je PC.
Aan de slachtoffers kun je niet meer vragen of ze dit prefereerden boven Russisch spreken.

@Karl66
´Wonder´?? Met een half miljoen meer russen onder de wapens en /of inzetten van nucleair geweld is van alles mogelijk.
Alle hosanna is nog geen overwinning en bij de sterkste russische verdedigingsposities zijn ze nog niet.

Tactisch zou de Krim onder druk zetten een goede zijn want dat verdeelt de fronten verder.
Maar, arme burgers.
Betreft ook de arme sloebers die verplicht onder de wapens geroepn worden en dat geldt ook aan oekraïnse zijde. Die hebben ook geen keuze over optreden als kannonnenvoer of russisch spreken.
Degenen hier die daar zo op in hakken doen dat veilig vanachter een pc in polderland.

Hoezo vind ik het goed?? Ik vind het zelfs buiten gewoon triest. MAAR HC waar gehakt wordt vallen spaanders en Poetin heeft heel heel heel erg veel gehakt.

Moeten we de dramatische filmpjes weer plaatsen van Mariupol? Of Butsja waar de lijken weken op de straten lagen van Oekraïners die gemarteld en vermoord cq verkracht waren? Moeten we de foto's plaatsen van andere bevrijde steden waar de martelkelders gevonden zijn en mensen zo vreselijk triest aan hun einde gekomen zijn? Moeten we alle kapot geschoten steden tonen, waar mensen als honden uit hun huizen zijn gejaagd, gevlucht zijn naar elders en vele vele mensen de dood hebben gevonden?
Wie is ook al weer deze oorlog begonnen? Juist ja.....

Dus inderdaad voor die mensen die op dat moment op het foute moment aanwezig waren is het dramatisch. Het is geen toepen waar Zelensky mee bezig is, of bridgen, you know? Het is oorlog, en om verdere ellende te voorkomen, en die Russen uit zijn land te flikkeren, is deze keuze gemaakt.

Je land terugveroveren zonder dat er doden vallen (het zij RUssen, hetzij Oekraïners), is gewoon onmogelijk. Dat is helaas de prijs die betaald moet worden en dat is ongelooflijk verdrietig. Dat mag Poetin op zijn rekening erbij zetten, want zoals de finse premier gisteren antwoordde op de vraag: "hoe deze oorlog beëindigd kan worden" was de ongelooflijke verbazing voor deze absurde vraag, om vervolgens te zeggen: "Natuurlijk door de Russen, door te stoppen met deze oorlog, die zij zelf begonnen zijn".

Dus jouw verontwaardiging, jouw onbegrip , jouw veroordeling gaat mijn pet ver maar dan ook ver te boven~! Je hebt wel gelijk dat het intens verdrietig is, dat er mensen hierbij waarschijnlijk omgekomen zijn. Dat medeleven zat in mijn post.

Cowboy55

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 12:48

Tja, nu is de vraag hoe de Russen via de weg de Krim gaan bevoorraden? Kan via Melitopol of via Cherson. Melitopol ligt voor de hand, maar op die route (de E105) ligt ook 1 kleine bruggetje bij Chonhar (wie kent t niet?).....

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 12:54

Ik vind het toch wel spannend, zou Rusland die brug vertalen als 'aanslag op Russisch grondgebied'?

Neemt niet weg dat ik wel moet lachen om alle meme's. Briefing van de president:

"Meneer Poetin, het goede nieuws is dat de brug gerepareerd kan worden".

Okay, en het slechte nieuws?

"We hebben uw tafel nodig".

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 13:20

Dat hier een reactie op komt ( de aanslag op de brug) is absoluut zeker, alleen niemand weet hoe en wat.

HC , je mag altijd nog emigreren naar Rusland.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 13:26

Cowboy55 schreef:
Tja, nu is de vraag hoe de Russen via de weg de Krim gaan bevoorraden? Kan via Melitopol of via Cherson. Melitopol ligt voor de hand, maar op die route (de E105) ligt ook 1 kleine bruggetje bij Chonhar (wie kent t niet?).....

Is het niet een belangrijkere vraag hoe (en of) de Russen nu nog de frontlijnen in Kherson en Zaporitzia kunnen bevoorraden? Voorheen gebeurde dat juist via de Krim. Nu kan het alleen nog via het Oosten van Ukraïne waar de spoorlijn binnen het bereik van HiMARS is en relatief dicht bij het front.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 13:28

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 13:34

irmaz schreef:
Cowboy55 schreef:

Is het niet een belangrijkere vraag hoe (en of) de Russen nu nog de frontlijnen in Kherson en Zaporitzia kunnen bevoorraden? Voorheen gebeurde dat juist via de Krim. Nu kan het alleen nog via het Oosten van Ukraïne waar de spoorlijn binnen het bereik van HiMARS is en relatief dicht bij het front.

Beiden.....maar jij verwoordt het handiger. Van Russisch vasteland naar Krim en van Krim naar front.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 13:54

Is het erg slecht gesteld met mijn geographische kennis als ik verwacht dat Oekraïne nu doorstoot naar de Krìm?
Dat verwachtte ik gisteren al en nu nog meer met vernietiging van deze brug.

https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20221007 ... rce=google
2500 km extra bevrijd sinds eind September volgens Zelensky.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 14:02

pien_2010 schreef:
Is het erg slecht gesteld met mijn geographische kennis als ik verwacht dat Oekraïne nu doorstoot naar de Krìm?
Dat verwachtte ik gisteren al en nu nog meer met vernietiging van deze brug.

Dat is wat optimistisch (in deze fase). Ik denk dat Oekraine kijkt welke route de Russen nu kiezen om het front te bevoorraden. Bevoorrading gaat hoe-dan-ook nu over wegen ipv rail en daar zijn de Russen niet goed in. Slecht materieel over slechte wegen.

Als ik het moest doen als Oekraine zette ik druk op Melitopol. Als de Russen daar hun troepen heen trekken (en dat kan bijna niet anders want je wil als Rusland het front niet in tweeen gesneden krijgen en alles verliezen ten westen van Melitopol INCLUSIEF de Krim) gaan we voor Cherson.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 14:15

Bedankt Cowboy. Je weet ik ben een ras optimist en het kan me niet snel genoeg gaan.

3 uur geleden geplaatst:
https://mobile.twitter.com/Isa_Yusibov/ ... 7390362630

Citaat:
Vergadering in het Kremlin mbt de Krimbrug is afgelopen. Poetin stuurt 2 ministers naar t gebied. Alhoewel Rusland nog niet zegt dat Oekraïne hierachter zit heeft het "bestuur" van de Krim officieel gezegd dat dit het werk is van "Oekraïense vandalen".

Enne de brug is al gerepareerd :lol: :lol:

Afbeelding

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 14:18

Cowboy55 schreef:
Bevoorrading gaat hoe-dan-ook nu over wegen ipv rail en daar zijn de Russen niet goed in.

Dat blijkt ook wel uit het feit dat Russische dashcamfilmpjes van het bizarre verkeer daar inmiddels een begrip zijn op internet.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 15:50

Cowboy55 schreef:
Als ik het moest doen als Oekraine zette ik druk op Melitopol. Als de Russen daar hun troepen heen trekken (en dat kan bijna niet anders want je wil als Rusland het front niet in tweeen gesneden krijgen en alles verliezen ten westen van Melitopol INCLUSIEF de Krim) gaan we voor Cherson.

Ik geloof dat ze daar de laatste dagen al mee bezig waren. Ukr heeft eerst een hoax in het leven geroepen dat rondom Kherson nu toch echt doorgepakt ging worden waardoor veel materieel van de Russen die kant op is getrokken. Die staan nu met zijn allen waarschijnlijk bij Nova Khakovka (sp?). En als ik me goed herinner zit er rondom Melitopol ook nog een sterke partizanengroep.
Wanneer Tokmak en Melitopol in Ukraïnse handen zijn dan hebben ze ook de troepen bij de kerncentrale in Zaporizia afgesloten van Rusland.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 16:47

Was de explosie op de Krim-brug een Russische "inside job"? Persoonlijk vind ik het erg toevallig dat de trein midden op de brug stil stond en op dat moment er een vrachtwagen met explosief materiaal langs rijdt en ontploft. De vrachtwagen schijnt uit de kant van Rusland te komen.
Dit is wat Podolyak, woordvoerder van Zelensky, schrijft:
Citaat:
En nu serieus. De FSB/PEC proberen de leiding van het Ministerie van Defensie/GSH op te eten. Een moment voor de personeelswisseling gaat de FSB in knockdown: ze zagen een explosie op de brug van Poetin. Nu kan het Ministerie van Defensie de FSB de schuld geven van toekomstige nederlagen in het zuiden. Het is nog steeds niet duidelijk wie de brug heeft opgeblazen? Laat me je eraan herinneren dat de vrachtwagen uit de Russische Federatie is aangekomen.
https://twitter.com/Podolyak_M/status/1 ... 8445500416

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 17:11

Toeristen die nu vast zitten op de Krim. Wat bezielt die mensen om nu daar vakantie te gaan zitten vieren?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 17:25

:oo
Citaat:
De arrestaties van militair personeel zijn begonnen in Moskou, meldt de belangrijkste inlichtingendienst van het Ministerie van Defensie van Oekraïne.

Een complex van maatregelen tegen het leger begon in de Russische hoofdstad. Verkeer in het centrum is gestremd

Eenheden van de operationele divisie genoemd naar Dzerzhinsky - de 'elite' van de Russische Garde - trokken de stad binnen. Samen met politie-eenheden trekken ze richting het centrum. Er zijn talrijke arrestaties, detenties en blokkades van het leger bekend
https://twitter.com/Flash_news_ua/statu ... 9659454465

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 18:29

FLASH @Flash_news_ua→ Irmaz wat is dit voor een site? Ik heb gegoogeld maar dat levert niets op. Dus ik ben benieuwd naar de betrouwbaarheid. Weet jij dat wellicht?

Want ik begrijp eigenlijk niet waar dit over gaat? Is dit een coup? Waar kijken we naar? Waarom worden mensen gearresteerd?
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 08-10-22 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 18:32

fokfanaat schreef:
Toeristen die nu vast zitten op de Krim. Wat bezielt die mensen om nu daar vakantie te gaan zitten vieren?

Lekker weer, mooie hotels, de son in de see sien sakken……

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 18:40

Cowboy55 schreef:
fokfanaat schreef:

Lekker weer, mooie hotels, de son in de see sien sakken……

50.000 toeristen las ik. Hoe dan?