Kap met paardensport - Arjen Lubach

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Kap met paardensport - Arjen Lubach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 09:22

Het helpt als je kan uitleggen hoe jij denkt dat het wel moet (met rijtechnische onderbouwing), nu weet ik wel..als instructeur is dat vaak makkelijker. Dan heb je toch een bepaalde positie en ik heb mensen van daar uit gerust op hun gedrag aangesproken. Streng als het nodig was, aardig als het nodig was.

Die topruiter, ja om eerlijk te zijn heb ik weleens in de bak gereden met een bepaalde topruiter die dingen deed die echt niet door de beugel konden en waarvan mijn paard volledig over de zeik raakte en ik was te laf om die daarop aan te spreken. Ik was jonger, werkte in de paarden en ik durfde niks te zeggen. Nu achteraf heb ik daar best wel spijt van..als ik me nu die situatie herinner dan denk ik ook. Hoe had ik dat het beste kunnen doen? Ik denk toch door vragen te stellen en te proberen het oordeel achterwege te laten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 09:36

Ik heb in de losrijbak wel eens iemand aangesproken, samen met nog wat andere ruiters. Erge was dat het al vaker gebeurd was, elke wedstrijd waar ik die combinatie tegenkwam was hetzelfde liedje. Maar aanspreken had geen effect, wij waren gek en moesten zelf eerst maar leren rijden :+ (het enige grappige daaraan was dat die combinatie altijd veel lager eindigde als degene die er iets van zeiden) wij hebben de jury en secretariaat ingelicht en er is uiteindelijk wel ingegrepen. Voor de jury wel heel lastig, want die kon het niet zien natuurlijk. Maar zijn toen mensen komen kijken en hebben het opgepakt.

Geen idee hoe het afgelopen is, vroeger kon je wel eens dingen lezen in de paard en sport. Was wel een aantal jaar geleden, dus zonder toezichthouders. Daar ook geen ringmeester. Op vorige stal hadden wij wel altijd ringmeesters die ook wat zeiden van zulk gedrag gelukkig.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 09:44

Ik heb me wel eens uitgesproken tegen een topruiter hier uit de buurt.
Op mijn sjimpie had de oud eigenaar een paar keer les want zijn paard stond geblesseerd.
Sjimpie sprong altijd bij mij, altijd.
En bij hem stopte hij.
Voor mij is het dan duidelijk waar de fout zit.
De instructeur zei, sla hem maar eens flink hij had geen reden tot stoppen.
En ik riep meten: dat paard word niet geslagen!
En toen mocht ik met mijn grote bakkes het voor doen dat hij altijd sprong...en werd er ff flink hoog gebouwd.
Maar mijn lieve Sjimpie deed wat hij altijd het liefste deed, springen! En hoe hoger hoe fanatieker :D
Maar wel met eerlijk rijden.
Zo ook weer uitgel.ld alemaal....heerlijk.

En was denk ik pas 14/15
Ik was aan het bouwen voor een goede springruiter. Maar vond dat hij oneerlijk reed.
Iets zeggen durfde ik niet, maar toen de hindernis weer om lag naar mijn idee zijn eigen fout heb ik hem laten liggen en ben gegaan. :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 12:53

MyWishMax schreef:
Ik heb in de losrijbak wel eens iemand aangesproken, samen met nog wat andere ruiters. Erge was dat het al vaker gebeurd was, elke wedstrijd waar ik die combinatie tegenkwam was hetzelfde liedje. Maar aanspreken had geen effect, wij waren gek en moesten zelf eerst maar leren rijden :+ (het enige grappige daaraan was dat die combinatie altijd veel lager eindigde als degene die er iets van zeiden) wij hebben de jury en secretariaat ingelicht en er is uiteindelijk wel ingegrepen. Voor de jury wel heel lastig, want die kon het niet zien natuurlijk. Maar zijn toen mensen komen kijken en hebben het opgepakt.

Geen idee hoe het afgelopen is, vroeger kon je wel eens dingen lezen in de paard en sport. Was wel een aantal jaar geleden, dus zonder toezichthouders. Daar ook geen ringmeester. Op vorige stal hadden wij wel altijd ringmeesters die ook wat zeiden van zulk gedrag gelukkig.

Oja klopt, in de paard en sport en heel vroeger stond het ook in In de Strengen als er bepaalde zaken waren gebeurd op wedstrijdterreinen die niet door de beugel konden. Bij zulke personen is het denk ik goed als er een front gevormd wordt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 13:11

Popstra schreef:
Ik zie ook nooit al die oliebol die ze op noemt over reining paarden. En dan loop ik al ff mee en heb ik er inmiddels al wat gekocht, gereden en geshowd. En ja, de goede getalenteerde paarden zijn duur ja. Dat is in elke discipline zo. Helemaal vandaag de dag. En dat goedkopere, minder goede paarden kapot gereden zouden worden ligt vaak nog aan de eigenaren die denken het beste dier te hebben en hem over zijn limiet laten rijden. Het van trainer naar trainer slepen. Hier niet goed/daar niet goed...niet willen zien dat hun paardje eigenlijk niet zo talentvol is. Moeten trainers daar nu altijd de schuld van krijgen!?

Daarmee zeg ik overigens niet ik nooit iets zie wat niet door de beugel kan en er geen slechte trainers zijn maar wel er ook echt wel goede zijn. Vaak een begrip in de sport en ook hun assistenten het goed doen wanneer deze voor hun zelf gaan beginnen.
Ik blijf het in ieder geval een leuke sport vinden.

Er worden echt heel veel mensen de hand boven het hoofd gehouden. En wij lopen ook al even mee en hebben meer dan genoeg ellende gezien.

Dat anderen het acceptabel vinden wat er gebeurt, zegt niks over wat er daadwerkelijk gebeurt natuurlijk.

Ook een paard dat niet in de sport komt of recreatieve sport, moet netjes behandeld en gereden worden.

Al die jaren dat ik nu rij en mensen om me heen paarden kopen, worden er meerdere afgekeurd, hebben paarden al een en ander meegemaakt door training, slecht gehouden worden etc. Dat wordt echt veel te stil gehouden, want niemand durft wat hardop te zeggen als ze bevriend willen blijven, willen starten etc.

Als er een rechtzaak is over een compleet kapot paard dat verkocht is en die terug is en ondanks de rapporten weer getraind zal worden voor de sport, houden mensen hun mond, want je mag na de uitspraak niks zeggen.

Ik heb op 2!! stallen gezien dat er een emmer met spons klaarstaat om het bloed weg te vegen.......Toen mijn zoon iets zei van bloed bij de mond werd er gezegd; daar moet nog eelt komen. En die mensen lopen nog mee, zijn actief.

En je kan niet zeggen tegen mensen die een gewoon leuk, gezond en braaf paard willen kopen; dan moet je maar meer uitgeven. Ook een recreatief, basis paard mag gezond en heel zijn.

Ik ben heel vaak bij clinics geweest en dan hebben mensen een goede naam, dus denk je dat je eindelijk een keer geen ellende gaat zien. Maar elke keer weer knapt een bekende trainer het even op met doortrappen. Ik dacht ook dat we die tijd op een gegeven moment gehad hadden.
Maar het is vrij recent dat een zogenaamd vriendelijke trainer een hengstige merrie bleef doorschoppen bij het fencen. En er werd om gelachen hoe de merrie is.
Ja, dat wordt normaal gevonden en denk dat de meesten het niet eens meer zien of doorhebben.

Ik heb al 2 jonge kapotte quarters kunnen inleveren. Omdat mensen paarden vroeg kapot maken, niet goed houden.

Afbeelding

Dit is de tong van mn merrie. En mn ruin heeft ook deze schade, maar dan iets minder. Van de ruin weet ik waar en door wie het gebeurt is en dat die mensen nog steeds op handen en voeten gedragen worden.
Voor die schade bij mn merrie moet je echt flink je best doen.

Ik ben ook weleens te hard geweest bij mn andere ruin bijvoorbeeld en die heeft nooit bloed gehad en tong bleef wel heel.

Heb deze foto weleens laten zien aan mensen en een tandarts gaf aan dit vrij vaak te zien. Maar ook meerdere mensen die het bij hun eigen paard in mindere maten herkennen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 13:27

pol013 schreef:
Duopenotti: mijn ervaring precies.

Heb er net 1 gekocht. Zoeen die 'niet geschikt was voor het hogere werk'. Gewoon met dat verhaal erbij. Van een handelstal voor het hogere segment, nog ergens anders geprobeerd en naar een trainingsstal voor het tussensegment gegaan. Heerlijk te rijden beest. Veel vertrouwen in de ruiter, vrolijk en gezond. Kunt er zo de dressuurring mee in. Omdat ze namelijk gewoon keurig gereden is kun je er zo een schouderbinnewaarts en appyument mee rijden, ook al kent ze dat niet perse. En schakelen is al helemaal geen probleem want dat moeten ze in een parcours ook kunnen.
Ze is alleen wat minder buiten gekomen dan ik graag zie maar verder heb ik echt 0 klachten over die 'vermaaldije sport die geld verdient aan paarden'.

Dus lees ik de verhalen van superpony ook altijd met enige verbazing. En denk ik: hoe kom ik aan zo'n andere bril?

Het maakt echt wel uit waar je staat, wat je gewend bent en wat je tegenkomt.

Wij hebben op aardig wat pensionstallen gestaan, soms door verhuizing, maar ook als de stal niet prettig was bijv.

Ik heb zelf les gegeven en het is vaak voorgekomen dat ik moest wachten op de les voor ons en ook weleens dat er dubbel geboekt was en je naast een ander staat les te geven.

Ik vond het altijd leuk om evenementen af te gaan en dan zie je ook echt genoeg.

Ik heb bij iemand op stal gestaan die weggestuurd is van het inrijd terrein en thuis gewoon door ging met zijn praktijken. Het kwam niet binnen en er werd zelfs wat gezegd over al die mensen.

We woonden in Ermelo laatste jaren en gingen naar pony NK............Vreselijk, echt vreselijk. Pony's in de krul, ongeduldige kinderen. Ze missen vaak nog wat kracht gelukkig, maar het is soms echt genoeg.

Wat we al hadden besproken eerder is dat bepaalde stallen, bepaald publiek trekken. Als je met overmatig trekken aan een slof de enige bent, wordt je daarop aangesproken en pas je niet op een stal en zie je mensen weer verdwijnen.
Maakt iedereen er een rotzooi van, zien ze het niet en vinden ze het ook wel makkelijk dat niemand op ze let. Ze moedigen elkaar zelfs aan; geef hem nog een ruk.

Mijn man heeft echt vaker dan 1 keer mensen geholpen die wel starten M-Z-ZZ, maar niet met hun paard over het terrein konden lopen.

Maar ook kleinere dingen; druk met elkaar kletsen, paarden moeten uren stilstaan en krijgen zo nu en dan een duw of tik of schreeuw. En dan erop, kletsen, kletsen, kletsen. Dan moet er gereden, teugels kort, ruk, pluk en automaat moet aan.

Ben echt blij dat ik niet meer samen hoef te rijden met anderen. Zie en hoor nog steeds veel ellende, want mensen vragen nog steeds dingen en je blijft helpen waar je kan. Maar het lijkt op veel plekken echt dweilen met de kraan open.

Paardrijden is een lang leerproces. We maken allemaal fouten en niemand leert het ooit 100%. Maar het is wel een totaal plaatje. Het is goed management, goed trainen, goede omstandigheden etc.
Iemand die zuinig is op zijn paard, zou niet starten als de omstandigheden niet goed zijn. Niet altijd het paard de schuld geven, maar ook eens naar alles er om heen kijken.

En heel veel mensen vinden elkaar aardig en vinden het dan wel best wat de ander doet. Maar als je thuis zit, kan je niet zien wat er bij die ander gebeurt.

Wat ik hierboven schreef. Bijv in de reining sport. Dan vinden mensen het heel gezellig, maar je weet dat er paarden zijn die weinig tot niet buiten komen of alleen, of op een klein paddockje. Je weet dat er wat mankeert aan het voeren.
Dan kan je elkaar wel aardig vinden en het gezellig hebben, maar ik sluit mijn ogen daar al even niet mee voor.
En dan kan ik nog een boek schrijven over paarden en hun veeartsen van bekende/grote stallen waar echt niks van klopt.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 13:27

fransje23 schreef:
Popstra schreef:
Ik zie juist nergens topsporters het hobbyen bekritiseren.

Ik wel, heb dan ook flink wat discussie gehad met een het A-kader endurance.

Het argument dat mensen niet weten waar ze over praten omdat ze niet op een bepaald niveau hebben gereden of nooit met zulke hete paarden hebben gewerkt is een manier om mensen buiten spel te zetten.

En of de 'topsporters' de hobby-houders bekritiseren. Heb in het verleden niet anders gehoord. Het begon al zodra iemand ineens met s&t ging rijden en dan neerbuigend reageerde(n) naar meiden die geen vergelijkbare ambities hadden. Of dat er eentje een duur sportpaard had gekocht: ineens kon die niet meer bij die 'goedkope meuk' staan. Of als je als hobby-houder bij een 'dure stal' ging kijken, omdat een kennis van jou daar rijlessen had en je letterlijk van kruin tot teen werd 'gescand' om vervolgens te horen dat je vast van stal die en die zou komen, op een toon dat het er nog net niet uitgekotst werd (let wel: kennis kwam van dezelfde stal, maar had dat niet verteld en had dure dekjes en rijkleding aan om niet uit de toon te vallen).

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 13:31

Elisa2 schreef:
Mir:
Jij hebt dus nog nooit paarden gezien die uit zichzelf springen?

Nee, niet voor hun plezier.
Jij wel?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 15:14

Shenavallie schreef:
Popstra schreef:

En of de 'topsporters' de hobby-houders bekritiseren. Heb in het verleden niet anders gehoord. Het begon al zodra iemand ineens met s&t ging rijden en dan neerbuigend reageerde(n) naar meiden die geen vergelijkbare ambities hadden. Of dat er eentje een duur sportpaard had gekocht: ineens kon die niet meer bij die 'goedkope meuk' staan. Of als je als hobby-houder bij een 'dure stal' ging kijken, omdat een kennis van jou daar rijlessen had en je letterlijk van kruin tot teen werd 'gescand' om vervolgens te horen dat je vast van stal die en die zou komen, op een toon dat het er nog net niet uitgekotst werd (let wel: kennis kwam van dezelfde stal, maar had dat niet verteld en had dure dekjes en rijkleding aan om niet uit de toon te vallen).

Heb nog nooit een Anky of welke topsporter hier een topic zien openen over hoe rot een recreant voor zijn paard is incl fotos...jullie??

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 15:19

Popstra schreef:
Heb nog nooit een Anky of welke topsporter hier een topic zien openen over hoe rot een recreant voor zijn paard is incl fotos...jullie??

Nee maar ik zie jou wel met regelmaat nogal neerbuigend reageren op "hobbyruiters" en met jou nog wel wat meer subtop-bokkers. :(:)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 17:49

Anky heeft een enorm groot commercieel belang. Maar ze laat zich op haar manier wel uit. Toen de sport in opspraak was, mocht zij zich verdedigen in een praatprogramma, zonder enige weerstand.

Anky is niet iemand die zich heel goed en sterk kan verwoorden, dus ook beter voor haar dat ze niet in discussie hoeft dan.
De leek, denkt ook dat zij de expert is vanwege de OS medailles en die rol hebben ze zichzelf ook wel aangemeten.

Ze doet ook wel degelijk aan een charme offensief door foto's te plaatsen hoe goed hun paarden het wel niet hebben als ze buiten staan, iets lekkers krijgen, buiten mogen uitstappen etc.

Haar zoon heeft zich wel behoorlijk uitgelaten en dan kan men zeggen dat die jongen jong is, het zijn eigen woorden zijn etc. Maar kinderen nemen toch echt dingen over van thuis en hun opvoeding en training.

Onze zoon is ook vanaf geboorte mee gegaan, vanaf 3 zijn eigen pony en zal zich echt anders uitlaten, ook als ik niks zeg, daar niet bij ben of iets vanaf weet.

Ze draaien er soms mooi omheen en pakken hun praatjes mooi in. Maar hun slecht verweer bestaat al jaren uit smoesjes en is altijd slecht onderbouwd.

Zij laten zich niet neerbuigend uit over de recreanten en goedkope, leuke paarden en pony's zoals de wannabe's. Maar wel tegen de weerstand en de kritiek.

En waar moeten ze foto's van plaatsen? Als iemand zijn paarden lekker buiten heeft staan in kuddeverband en netjes aan het lopen heeft??

Alleen nare foto's en filmpjes worden bekritiseerd en geheel terecht!! Dat is het probleem. Die mensen helpen de sport omver. Dat doen ze geheel zelf.
Paarden eenzaam houden, geen paard laten zijn, kapot rijden, pushen tot het uiterste en dat mooi vinden...........Tja, dan ben je echt deel van het probleem.

Als iemand laat zien wat hij met zijn hond kan en het is 1 en al samenwerking, krijgt iemand mooi commentaar. Laten ze een politie agent zien die uit frustratie de hond mept, is dat een negatief beeld. Dan moet je OF je fouten toegeven en laten zien dat het echt een incident is OF je hebt een probleem omdat mensen dat gelukkig niet acceptabel vinden.

Ik zie het al voor me; Iemand ramt zijn kind in elkaar midden in een winkel en niemand zegt er wat van. Tja, kind is stout en luistert niet. En degene die ingrijpt heeft geen kind, dus snapt het niet??

Het zou al een verbetering zijn als mensen eerst theorie moeten leren en dan pas een paard mogen vasthouden en dan pas rijden. Nu kunnen mensen hun paard trucjes laten uitvoeren, maar snappen niks van het paard an sich, weten totaal niet hoe het lichaam in elkaar zit en waarom paarden doen, wat ze doen.
Ze hebben trucjes geleerd, scoren en dan is het goed. Nemen alles klakkeloos aan, ook als het even hard aanpakken is, want je wil toch scoren??
Maar zelf leren, ontwikkelen en nadenken? Dat hoor ik echt weinig.

Ja, dat is overal. En ook mensen pikken soms alles van de trainer of hun baas en anderen zijn weerbaar. Ook mensen hebben een CAO, FNV etc. Ook omdat mensen deels beschermd moeten worden en het anders flink mis gaat.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 09:26

_Mir schreef:
Elisa2 schreef:
Mir:

Jij wel?

Ja, ik had zelfs een dressuurpaard die uit zichzelf ging springen als ik hindernissen bouwde in de bak. Hoefde hem alleen maar los te laten. :D Nadeel was wel dat ie ook uit de wei sprong.

En ander internationaal springpaard op werk sprong ook altijd uit de wei om in de wei ernaast te gaan eten waar het gras groener was.

Heb er zelf genoeg gereden die zo enthousiast werden en op de sprong aantrokken dat ik echt wel kan stellen dat ze het leuk vonden. (zelfs met mij destijds er op want ik was een waardeloze springruiter)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 09:28

Shenavallie schreef:

Het argument dat mensen niet weten waar ze over praten omdat ze niet op een bepaald niveau hebben gereden of nooit met zulke hete paarden hebben gewerkt is een manier om mensen buiten spel te zetten.

Iemand met S&T rijdt Z, dat is geen topsporter. Bovenstaand gedrag heb ik ook veel gezien maar vooral op pensionstallen. Niet op de echte (top) sportstallen.
Het lijkt net of de amateurs het allemaal beter weten en elkaar het licht in de ogen niet gunnen op pensionstallen. Hele soap drama's altijd..afschuwelijk.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 10:33

_Mir schreef:
Elisa2 schreef:
Mir:

Jij wel?

https://www.facebook.com/dickheadharley
En bij een collega eventer. 2 stuks.
Maar goed dat bewijst helemaal niks.

Ik zie ook geen paarden voor hun lol rondjes draaien, inbuigen naar hun lastige kant, voetjes geven, hun staarten kammen. Dus dat zegt mij ook niet alles.
Je zou bijvoorbeeld springen/dresuur/alles daarom kunnen zien als niet natuurlijk en niet goed. Of je ziet het als een verrijking van het leven. Als je het maar goed en eerlijk doet.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 10:39

Mijn sjimpie is gekocht bij de handelaar omdat hij daar uit stilstand over de poort van 130 ging :D
Was niet zadelmak of geconditioneerd of wat er dan ook van gemaakt word.

Hij stond regelmatig ook in een andere wei, juist daar waar hij niet mocht komen omdat daar bijvoorbeeld gehooid ging worden.
Ik heb zodoende op pension zelf verhoogd want 120/130 was niet hoog genoeg.
En toen wij de paarden aan huis kregen de buiten omheining daarom op 160 gemaakt.

Als ik een hindernis op ging bouwen moest ik me altijd groot houden of zelfs zwaaien tijden het bouwen anders kwam hij alvast.
En ik heb ook nooit de sprong met lint of balken af hoeven zetten zodat hij perse over moest.
Gewoon in een 20x60 bak of groter, dus meer ruimte ernaast dan er over.

En belangrijkste is wel.
Hoe beroerd ik hem ook voor de sprong zette, hij sprong altijd. Terwijl hij echt ook mocht stoppen in zo'n geval.
Maar hij kreeg wel een goedzo braaf!!! en daarna wat lekkers :))

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 11:00

Elisa2 schreef:
Shenavallie schreef:

Iemand met S&T rijdt Z, dat is geen topsporter. Bovenstaand gedrag heb ik ook veel gezien maar vooral op pensionstallen. Niet op de echte (top) sportstallen.
Het lijkt net of de amateurs het allemaal beter weten en elkaar het licht in de ogen niet gunnen op pensionstallen. Hele soap drama's altijd..afschuwelijk.

Klopt, dan hoef je nog niet in de topsport te rijden. Punt is wel dat het vanaf dat moment bij best wat ruiters al begint.

Ik heb alleen bewondering voor ruiters die zonder hulpmiddelen en veel geduld hetzelfde niveau weten te halen. Ze zijn er, maar het wordt door de hogere regionen verwacht dat men met extra metaal rijdt op zo jong mogelijke paarden in zo kort mogelijke tijd.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 12:01

Elisa2 schreef:
_Mir schreef:
Mir:

Jij wel?

Ja, ik had zelfs een dressuurpaard die uit zichzelf ging springen als ik hindernissen bouwde in de bak. Hoefde hem alleen maar los te laten. :D Nadeel was wel dat ie ook uit de wei sprong.

En ander internationaal springpaard op werk sprong ook altijd uit de wei om in de wei ernaast te gaan eten waar het gras groener was.

Heb er zelf genoeg gereden die zo enthousiast werden en op de sprong aantrokken dat ik echt wel kan stellen dat ze het leuk vonden. (zelfs met mij destijds er op want ik was een waardeloze springruiter)

Ik ken dus ook allemaal springpaarden die uit zichzelf met alle liefde gaan springen. Met vrijspringen hoeft men niets af te zetten, ook geen zweep erbij pakken oid, alleen de hindernis laten zien. En onder het zadel net zo, ik als ruiter wijs de hindernissen aan (want nummers aflezen gaat net wat minder soepel :P ) en de rest gebeurt vanzelf. Ik geef niet eens actief been voor de sprong, laat staan iets van dwangmiddelen gebruiken.

Amazone waar ik altijd bij les rijdt zelf topsport (eventing) en bij haar gebeurt het net zo, het springen horen paarden uit zichzelf graag willen doen, taak van de ruiter/trainer is alleen om de hindernissen correct op te bouwen en om ze wat geduld bij te brengen :) want als ze (te) fanatiek zijn krijg je soms onhandige of gevaarlijke afstanden, zo ging mijn vorige merrie het liefst van 3 meter voor de sprong al af :+ Die was ook een bijzondere om in de dressuurring te rijden, ging altijd in galop afstanden zoeken om over de hekjes heen te gaan := bleef gelukkig wel op mijn beslissing wachten of het wel mocht.

Ik zie bij recreatieruiters, maneges etc wel zat paarden die absoluut niet willen springen maar dat is dan 9 gevallen op 10 toch aangeleerd gedrag doordat ze vervelende ervaringen hebben opgedaan. Vaak worden de hindernissen bizar oneerlijk gebouwd, rare afstanden, false of ontbrekende groundlines, 1 kale balk als hindernis voor onervaren paard :') en daarbovenop ruiters die eigenlijk nog balans missen om uberhaupt te springen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 12:16

Kwestie van tijd voor de recreatiesport ook aan de beurt is. Op bokt ook misstanden genoeg en die worden gewoon toegestaan om te posten onder huidige beleid.
Activisten hoeven niet ver te zoeken voor voorbeelden en argumenten incl fotomateriaal.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 12:49

Ik denk niet dat recreatie / basissport uberhaupt beter is qua paardenwelzijn, alleen zijn de misstanden anders. In de topsport staat een paard eerder 23/7 binnen, maar aan de andere kant klimmen er dan geen veel en veel te zware ruiters op. Wat in recreatie inmiddels redelijk "normaal" lijkt te zijn.

Geen van beide is goed uiteraard, maar waarom zou het ene gedoogd worden en het andere niet?

guppekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 14:42

superpony schreef:
Anky heeft een enorm groot commercieel belang. Maar ze laat zich op haar manier wel uit. Toen de sport in opspraak was, mocht zij zich verdedigen in een praatprogramma, zonder enige weerstand.

Anky is niet iemand die zich heel goed en sterk kan verwoorden, dus ook beter voor haar dat ze niet in discussie hoeft dan.
De leek, denkt ook dat zij de expert is vanwege de OS medailles en die rol hebben ze zichzelf ook wel aangemeten.

Ze doet ook wel degelijk aan een charme offensief door foto's te plaatsen hoe goed hun paarden het wel niet hebben als ze buiten staan, iets lekkers krijgen, buiten mogen uitstappen etc.

Haar zoon heeft zich wel behoorlijk uitgelaten en dan kan men zeggen dat die jongen jong is, het zijn eigen woorden zijn etc. Maar kinderen nemen toch echt dingen over van thuis en hun opvoeding en training.

Onze zoon is ook vanaf geboorte mee gegaan, vanaf 3 zijn eigen pony en zal zich echt anders uitlaten, ook als ik niks zeg, daar niet bij ben of iets vanaf weet.

Ze draaien er soms mooi omheen en pakken hun praatjes mooi in. Maar hun slecht verweer bestaat al jaren uit smoesjes en is altijd slecht onderbouwd.

Zij laten zich niet neerbuigend uit over de recreanten en goedkope, leuke paarden en pony's zoals de wannabe's. Maar wel tegen de weerstand en de kritiek.

Die jongen was toen net 15, sowieso een leeftijd waar kinderen grenzen gaan opzoeken, hij zit in het midden van een springwereld, met veel andere jeugd. Denk je niet dat zij onderling appgesprekken etc hebben? En ze elkaar zitten op te fokken?
Lijkt me sterk dat een 15 jarige jongen alleen een mening heeft gevormd op basis van de mening van zijn ouders.
En natuurlijk plaatst zij foto's van hun paarden buiten. Doet Carl Hester niet hetzelfde? Of mag hij het wel?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 15:28

Het zou gewoon veel beter zijn wanneer mensen eens ophielden steeds hun oren te laten hangen naar allerlei kleine activistische clubjes. Ik bedoel dat niet alleen met paardensport. Ik bedoel dat veel breder.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 16:24

Loretta schreef:
Het zou gewoon veel beter zijn wanneer mensen eens ophielden steeds hun oren te laten hangen naar allerlei kleine activistische clubjes. Ik bedoel dat niet alleen met paardensport. Ik bedoel dat veel breder.

Maar vaak zit er echt wel een kern van waarheid in wat er gezegd wordt.
Struisvogelpolitiek is dan niet toekomstbestendig.
Er zijn misstanden in de paardenhouderij en zeker ook in de topsport.

Dat kan ook gewoon zo benoemd worden.

Zag dat ze nu willen dat er een neusriemcheck komt bij de Olympische Spelen.
Laat dat misschien ook maar eens gebeuren op alle FEI wedstrijden, liefst alle nationale wedstrijden.

Is er bij de knhs een meldpunt waar mensen anoniem dingen inzake misbruik kunnen melden?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 16:48

Bij knhs wedstrijden heb je altijd officials waar je dingen kan melden. Maar alleen dus tijdens wedstrijden op dat moment. Niet over thuis en niet achteraf, omdat het gecontroleerd moet worden en bot gezegd betrapt om er iets aan te kunnen doen. Wat ik ook wel logisch vind, want moet je mensen gaan veroordelen op een anonieme tip waar er dus 0 bewijs is of er iets mis was?

Net als die neusriem controle. Die is niet standaard maar met de verplichte toezichthouders is dat dus wel 1 van de dingen die gecontroleerd moeten worden. Nu vooral bij twijfel, dat zou standaard mogen. Ik denk dat mensen zich snel vergissen in hoe strak hun neusriem zit. Ik kan er ruim 2 vingers tussen doen, meer nog. Maar ik krijg vaak te horen dat alles zo los zit. Niet alleen van wedstrijd ruiters, maar ook van recreatie ruiters. Alleen die laatste zullen dus nooit gecontroleerd worden. En eerlijk, die hebben dus ook geen regels waar xe zich aan zouden moeten houden.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 17:41

Het zou een goede zaak zijn als er meer toezicht zou komen bij de amateurs. Neusriemen, bit, wondjes, maar ook een duidelijk te zware ruiter weg kunnen sturen. Je sluit niet alle narigheid uit maar alle beetjes helpen momenteel.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 17:53

Waarom alleen bij de amateurs?
Het dichtsnoeren is niet alleen een amateur gelegenheid zeg maar.

Betreft gewicht dan moet er eerst duidelijkheid zijn in een regel.
15/18/20% van het gezonde gewicht van een paard?
In de lepel van een zadel passen?
Hoe zwaar is een paard? Speelt bouw van paard ook mee?

Ik vind het prima als er daar naar gekeken gaat worden :j
Maar dan wel eerst een duidelijke regel maken.