Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
MyWishMax schreef:Ik heb in de losrijbak wel eens iemand aangesproken, samen met nog wat andere ruiters. Erge was dat het al vaker gebeurd was, elke wedstrijd waar ik die combinatie tegenkwam was hetzelfde liedje. Maar aanspreken had geen effect, wij waren gek en moesten zelf eerst maar leren rijden(het enige grappige daaraan was dat die combinatie altijd veel lager eindigde als degene die er iets van zeiden) wij hebben de jury en secretariaat ingelicht en er is uiteindelijk wel ingegrepen. Voor de jury wel heel lastig, want die kon het niet zien natuurlijk. Maar zijn toen mensen komen kijken en hebben het opgepakt.
Geen idee hoe het afgelopen is, vroeger kon je wel eens dingen lezen in de paard en sport. Was wel een aantal jaar geleden, dus zonder toezichthouders. Daar ook geen ringmeester. Op vorige stal hadden wij wel altijd ringmeesters die ook wat zeiden van zulk gedrag gelukkig.
Popstra schreef:Ik zie ook nooit al die oliebol die ze op noemt over reining paarden. En dan loop ik al ff mee en heb ik er inmiddels al wat gekocht, gereden en geshowd. En ja, de goede getalenteerde paarden zijn duur ja. Dat is in elke discipline zo. Helemaal vandaag de dag. En dat goedkopere, minder goede paarden kapot gereden zouden worden ligt vaak nog aan de eigenaren die denken het beste dier te hebben en hem over zijn limiet laten rijden. Het van trainer naar trainer slepen. Hier niet goed/daar niet goed...niet willen zien dat hun paardje eigenlijk niet zo talentvol is. Moeten trainers daar nu altijd de schuld van krijgen!?
Daarmee zeg ik overigens niet ik nooit iets zie wat niet door de beugel kan en er geen slechte trainers zijn maar wel er ook echt wel goede zijn. Vaak een begrip in de sport en ook hun assistenten het goed doen wanneer deze voor hun zelf gaan beginnen.
Ik blijf het in ieder geval een leuke sport vinden.
pol013 schreef:Duopenotti: mijn ervaring precies.
Heb er net 1 gekocht. Zoeen die 'niet geschikt was voor het hogere werk'. Gewoon met dat verhaal erbij. Van een handelstal voor het hogere segment, nog ergens anders geprobeerd en naar een trainingsstal voor het tussensegment gegaan. Heerlijk te rijden beest. Veel vertrouwen in de ruiter, vrolijk en gezond. Kunt er zo de dressuurring mee in. Omdat ze namelijk gewoon keurig gereden is kun je er zo een schouderbinnewaarts en appyument mee rijden, ook al kent ze dat niet perse. En schakelen is al helemaal geen probleem want dat moeten ze in een parcours ook kunnen.
Ze is alleen wat minder buiten gekomen dan ik graag zie maar verder heb ik echt 0 klachten over die 'vermaaldije sport die geld verdient aan paarden'.
Dus lees ik de verhalen van superpony ook altijd met enige verbazing. En denk ik: hoe kom ik aan zo'n andere bril?
fransje23 schreef:Popstra schreef:Ik zie juist nergens topsporters het hobbyen bekritiseren.
Ik wel, heb dan ook flink wat discussie gehad met een het A-kader endurance.
Het argument dat mensen niet weten waar ze over praten omdat ze niet op een bepaald niveau hebben gereden of nooit met zulke hete paarden hebben gewerkt is een manier om mensen buiten spel te zetten.
Shenavallie schreef:Popstra schreef:Ik zie juist nergens topsporters het hobbyen bekritiseren.
En of de 'topsporters' de hobby-houders bekritiseren. Heb in het verleden niet anders gehoord. Het begon al zodra iemand ineens met s&t ging rijden en dan neerbuigend reageerde(n) naar meiden die geen vergelijkbare ambities hadden. Of dat er eentje een duur sportpaard had gekocht: ineens kon die niet meer bij die 'goedkope meuk' staan. Of als je als hobby-houder bij een 'dure stal' ging kijken, omdat een kennis van jou daar rijlessen had en je letterlijk van kruin tot teen werd 'gescand' om vervolgens te horen dat je vast van stal die en die zou komen, op een toon dat het er nog net niet uitgekotst werd (let wel: kennis kwam van dezelfde stal, maar had dat niet verteld en had dure dekjes en rijkleding aan om niet uit de toon te vallen).
_Mir schreef:Elisa2 schreef:Mir:
Jij hebt dus nog nooit paarden gezien die uit zichzelf springen?
Nee, niet voor hun plezier.
Jij wel?
Shenavallie schreef:Ik zie juist nergens topsporters het hobbyen bekritiseren.
Het argument dat mensen niet weten waar ze over praten omdat ze niet op een bepaald niveau hebben gereden of nooit met zulke hete paarden hebben gewerkt is een manier om mensen buiten spel te zetten.
En of de 'topsporters' de hobby-houders bekritiseren. Heb in het verleden niet anders gehoord. Het begon al zodra iemand ineens met s&t ging rijden en dan neerbuigend reageerde(n) naar meiden die geen vergelijkbare ambities hadden. Of dat er eentje een duur sportpaard had gekocht: ineens kon die niet meer bij die 'goedkope meuk' staan. Of als je als hobby-houder bij een 'dure stal' ging kijken, omdat een kennis van jou daar rijlessen had en je letterlijk van kruin tot teen werd 'gescand' om vervolgens te horen dat je vast van stal die en die zou komen, op een toon dat het er nog net niet uitgekotst werd (let wel: kennis kwam van dezelfde stal, maar had dat niet verteld en had dure dekjes en rijkleding aan om niet uit de toon te vallen).
_Mir schreef:Elisa2 schreef:Mir:
Jij wel?
Elisa2 schreef:Shenavallie schreef:Ik zie juist nergens topsporters het hobbyen bekritiseren.
Iemand met S&T rijdt Z, dat is geen topsporter. Bovenstaand gedrag heb ik ook veel gezien maar vooral op pensionstallen. Niet op de echte (top) sportstallen.
Het lijkt net of de amateurs het allemaal beter weten en elkaar het licht in de ogen niet gunnen op pensionstallen. Hele soap drama's altijd..afschuwelijk.
Elisa2 schreef:_Mir schreef:Mir:
Jij wel?
Ja, ik had zelfs een dressuurpaard die uit zichzelf ging springen als ik hindernissen bouwde in de bak. Hoefde hem alleen maar los te laten.Nadeel was wel dat ie ook uit de wei sprong.
En ander internationaal springpaard op werk sprong ook altijd uit de wei om in de wei ernaast te gaan eten waar het gras groener was.
Heb er zelf genoeg gereden die zo enthousiast werden en op de sprong aantrokken dat ik echt wel kan stellen dat ze het leuk vonden. (zelfs met mij destijds er op want ik was een waardeloze springruiter)
superpony schreef:Anky heeft een enorm groot commercieel belang. Maar ze laat zich op haar manier wel uit. Toen de sport in opspraak was, mocht zij zich verdedigen in een praatprogramma, zonder enige weerstand.
Anky is niet iemand die zich heel goed en sterk kan verwoorden, dus ook beter voor haar dat ze niet in discussie hoeft dan.
De leek, denkt ook dat zij de expert is vanwege de OS medailles en die rol hebben ze zichzelf ook wel aangemeten.
Ze doet ook wel degelijk aan een charme offensief door foto's te plaatsen hoe goed hun paarden het wel niet hebben als ze buiten staan, iets lekkers krijgen, buiten mogen uitstappen etc.
Haar zoon heeft zich wel behoorlijk uitgelaten en dan kan men zeggen dat die jongen jong is, het zijn eigen woorden zijn etc. Maar kinderen nemen toch echt dingen over van thuis en hun opvoeding en training.
Onze zoon is ook vanaf geboorte mee gegaan, vanaf 3 zijn eigen pony en zal zich echt anders uitlaten, ook als ik niks zeg, daar niet bij ben of iets vanaf weet.
Ze draaien er soms mooi omheen en pakken hun praatjes mooi in. Maar hun slecht verweer bestaat al jaren uit smoesjes en is altijd slecht onderbouwd.
Zij laten zich niet neerbuigend uit over de recreanten en goedkope, leuke paarden en pony's zoals de wannabe's. Maar wel tegen de weerstand en de kritiek.
Loretta schreef:Het zou gewoon veel beter zijn wanneer mensen eens ophielden steeds hun oren te laten hangen naar allerlei kleine activistische clubjes. Ik bedoel dat niet alleen met paardensport. Ik bedoel dat veel breder.