Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 13:03

purny schreef:
Verkeerd gekeken. 2.31,9

Hier gaat het ook rap. 2 dagen terug 218.9 nu al 226.9 bij dezelfde pomp.

Leuk als je eigenlijk 2x daags naar stal moet ivm medische redenen....
Laatst bijgewerkt door Tancreda4 op 08-03-22 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 13:03

Accijns is geen percentage, maar een vast bedrag. Op basis daarvan komt er geen cent extra in de staatskas. Alleen via de btw krijg je hogere opbrengsten voor de overheid, dus dat gaat tegen 21% van de prijsverhoging.

Die prijsverhoging is een internationale beweging, de verwachting dat de Nederlandse staat daar iets serieus tegen kan onderneming vind ik wel dapper. Ik hoop dat bijvoorbeeld de OPEC hier iets tegen gaat ondernemen, maar laten we wel wezen - waarom zouden ze?

purny

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 13:14

Ik doe het voorlopig wel met mijn Harley Trapson

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 13:15

Prrrr schreef:
Accijns verlagen houdt in dat er ook bezuinigd moet gaan worden. Dan betalen alle burgers dat, niet alleen de burgers die benzine verbruiken. De burgers betalen sowieso.

Grapje zeker. Kijk dat van vast bedrag op bradnstof aan de pomp nog maar eens na. BTW is zeker ook geen %.
De belastingopbrengst per liter aftoppen in een vast bedrag kost niets.
Net zo goed als de reeds 3 maanden geleden ingekochte voorraad niet in één keer voor de nieuw marktprijs doorbereken. Oo dat kóst niets. Is alleen minder meer winst/opbrengst.

Wat er nu met brandstof en legio andere producten aan de hand is, is pure speculatie. Vasthouden van voorraad en mondjesmaat met steeds meer winst verkopen. Wederom feest voor de staatskas want de belasting in procenten is meer in centen.

En je hebt gelijk. De burgers betalen altijd. Hun belang is nihil. Het enige wat belangrijk is, is dát ze betalen, dat het geld van beneden naar boven blijft stromen.

Idem wat er mbt het milieu aan schuldcomplexen op ons wordt geladen. Oorlogen vervuilen meer dan wij burgers met zijn allen. Van CO tot ´verarmd´ uranium.
En wij maar electrische fietsen leaseverplichtingen aangaan via de werkgever... :x

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 13:23

https://www.anwb.nl/auto/autobelastinge ... tofprijzen
Citaat:
Accijns: vast bedrag per liter

Accijns is een vaste heffing van de overheid op onder meer brandstof. In 2022 is de accijns omhoog gegaan met een inflatiecorrectie van 1,3%. Het vaste bedrag per liter op benzine bedraagt nu 83,2 cent, op diesel 53,6 cent en op LPG 19,9 cent.

De tarieven gaan elk jaar met een inflatiecorrectie omhoog. Het is dus denkbaar dat wanneer de olieprijs daalt en de accijns stijgt, de brandstof dan toch duurder wordt. Afgezien van de jaarlijkse aanpassing doet de accijns dus niet mee aan de schommelingen van de brandstofprijzen.
Btw 21%

Over de brandstofprijs, inclusief accijns, heft de overheid btw. Die is voor brandstof 21%. Omdat het een percentage is, beweegt het btw-bedrag mee met de brandstofprijs.

Daarom heet het ook accijns...

Voorraden verkopen om de prijs laag te houden, dat is pas speculatie. Die voorraden zijn nodig om tekorten op te vangen, en ze zijn al laag. Die voorraden moet je dus net zo hard weer aanvullen, tegen de hogere prijs.

Nederland is behoorlijk afhankelijk van brandstof, en via Rusland en Oekraine wordt heel Europa bevoorraad. Niet gek als een oorlog tussen die twee landen grote invloed heeft. De gedachte dat Nederland dat in zijn eentje recht kan trekken is absurd.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 13:50

Prrrr schreef:
De gedachte dat Nederland dat in zijn eentje recht kan trekken is absurd.

Vandaar dat ik overheden in meervoud schrijf en het verder over démpen van de schok heb :)*

Ook heb ik verschillende keren geschreven dat het niet om de hoogte persé gaan maar om het onverwachte en de snelheid.

Ik vind dat de overheden de burger nu zouden moeten helpen om zich bij deze scholgolf aan prijsstijgingen aan te passen; niet de zakken extra te vullen.
De opstelling van de overheden de burger níet te helpen is voor mij geen verrassing. Ik hoop dat er meer :)* :)* opgaan en meer burgers hun toekomstige beslissingen met wat minder vertrouwen in/op de overheid nemen: Wij zijn er via de overheden voor de gevestigde orde; het is niet andersom.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 13:55

Maar daarin ga je dus voorbij aan de Nederlandse overheid die wel degelijk inspringt bij de compensatie van de brandstofkosten. Nog niet bij de benzinepomp, wel voor huis. Je algemene stelling dat de overheid niet helpt, klopt dus niet.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 14:10

Celebi schreef:
Ik vraag me af of deze berekening klopt maar mijn vriend verdiend, ook met deze prijzen, nog steeds op zijn kilometervergoeding dankzij ons kleine zuinige autootje. Op 100 kilometer houdt hij een paar euro over juist. Hij krijgt dan wel 18 cent per kilometer vergoed over het volledige traject dus dat is flink mazzel, maar toch vind ik het best bijzonder dat dat nog steeds geld oplevert. Met de prijzen van vorig jaar kon hij daar zelfs nog mijn benzinekosten voor stal mee betalen elke maand.

Er is een verschil tussen woon-werk verkeer en zakelijke kilometers.
Bij ons is de vergoeding voor woon-werkverkeer € 0,14 met een maximum van 22 km. Ik kan nog wel € 0,04 per km uitruilen bruto/netto. Dat scheelt mij een stuk loonbelasting aan het eind van het jaar op mijn eindejaarsuitkering.
Rijd ik zakelijk (dus in opdracht van mijn werkgever klanten bezoeken bijvoorbeeld) dan is de vergoeding € 0,30 per km. Maar dat is ook voor je afschrijving en onderhoud, omdat je banden bijvoorbeeld sneller aan vervanging toe zijn.
Dit gaat wel ten kosten van de bovengenoemde uitruil van € 0,04.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 14:11

Prrrr schreef:
Accijns verlagen houdt in dat er ook bezuinigd moet gaan worden. Dan betalen alle burgers dat, niet alleen de burgers die benzine verbruiken. De burgers betalen sowieso.

Accijns is een percentage toch? Waarom de accijns én btw niet op 'n vast bedrag bevriezen? Dan komt er geen cent minder in de schatkist maar behoudt je juist wat koopkracht die op andere fronten weer btw oplevert.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 14:29

Electra63 schreef:

Zakelijke kilometers zijn een productiemiddel. Vergelijkbaar met graan voor bier, staal voor een koelkast of de electriciteit die een trein gebruikt.
Zou daarom eigenlijk geen bedrag voor moeten staan.

Een vast bedrag geeft overigens aan waar de schoen wringt: De onverwachte snelle grote stijging van deze kostenpost versus het niet erop kunnen anticiperen noch net zo snel bij aanpassen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 15:09

Huertecilla schreef:
Electra63 schreef:

Zakelijke kilometers zijn een productiemiddel. Vergelijkbaar met graan voor bier, staal voor een koelkast of de electriciteit die een trein gebruikt.
Zou daarom eigenlijk geen bedrag voor moeten staan.

Een vast bedrag geeft overigens aan waar de schoen wringt: De onverwachte snelle grote stijging van deze kostenpost versus het niet erop kunnen anticiperen noch net zo snel bij aanpassen.

Als jij als ambulante verpleegkundige cliënten thuis bezoekt, is het normaal dat je als werknemer deze reiskosten vergoed krijgt.
Bij veel bedrijven is dit een kilometervergoeding van € 0,30 tot € 0,36.
Dit zijn prima vergoedingen, zeker als je een zuinige auto rijdt.

Hoe wil je het anders regelen?
De kilometers kunnen per dag of per werknemer fluctueren.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 15:12

elnienjo schreef:
Prrrr schreef:

Accijns is een percentage toch? Waarom de accijns én btw niet op 'n vast bedrag bevriezen? Dan komt er geen cent minder in de schatkist maar behoudt je juist wat koopkracht die op andere fronten weer btw oplevert.

Nee, accijns is een vast bedrag, zie de link van de ANWB die ik eerder postte.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 15:16

Electra63 schreef:
Als jij als ambulante verpleegkundige cliënten thuis bezoekt, is het normaal dat je als werknemer deze reiskosten vergoed krijgt.

Inderdaad en niet een vast bedrag.

Er is nú een noodsituatie; een regelrechte energiekostencrisis. Ik vind het niet redelijk dat burgers en ondernemers de prijs betalen en de overheden de zak ophouden.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 08-03-22 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 15:25

Huertecilla schreef:
Electra63 schreef:

Inderdaad en niet een vast bedrag.

Een vast bedrag is alleen voor woon-werkverkeer.

Nooit voor zakelijke kilometers.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 16:25

Vanochtend tankte ik 1,99 Diesel. Toen dacht ik nog ‘ik kan ook vanmiddag, maar ach, doe wel ff snel’

Maar goed ook, want toen ik er rond 14:30 weer langs reed was diezelfde pomp 2,07 voor een liter diesel -O-

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 16:29

Ik ben echt blij dat ik meteen de dag van de oekraine inval mijn bus getankt heb. Dat was toen nog voor 1.67 voor een liter. Met 54 l gaat dat best hard. %)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 16:34

Electra63 schreef:
Bij veel bedrijven is dit een kilometervergoeding van € 0,30 tot € 0,36.

Nee hoor, per CAO VVT is dit gewoon €0,19.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 16:51

OOOOEEPPPS nét een heel lief berichtje van een kennis met een paar olijfboompjes. Berglief helpt haar wel eens met wat simpel papierwerk en ze komt een 5 liter blik eigen ongefilterde ecologische olie langsbrengen. Nergens om, alleen maar aardig naar ons vanwege de algemene paniek over olie. Lief!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 17:30

Hier heb ik hem vanmorgen ook maar weer volgegooid. Hij was nog niet leeg, maar de prijs loopt wel erg rap op nu. Eigenlijk moet ik gaan fietsen naar mijn werk, het is nu licht genoeg. Maar de komende twee weken wil ik dat kwartiertje nog langer bij de pup zijn. Die is er namelijk nog geen week en moet nu een uurtje alleen zijn totdat mijn moeder haar op komt halen. Dat vind ik eigenlijk al aan de lange kant, al doet ze het braaf (binnen 5 minuten stil en met halen nog steeds). Het scheelt ruim een liter brandstof per keer werken.

Grappig genoeg hoor ik nu juist veel mensen zeggen dat ze hem maar halfvol tanken, want de brandstof loopt zo hard op. Dan tank je dus eigenlijk bewust zo duur mogelijk, daar zie ik de logica niet van in (de reden is namelijk niet dat ze het geld echt niet hebben nu).

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 17:53

Prrrr schreef:
[
Nee, accijns is een vast bedrag, zie de link van de ANWB die ik eerder postte.

Maar de btw is wel 21% dus daar zou wel wat aan gedaan kunnen worden. We hebben tenslotte ook dat kwartje van Kok nog nooit terug gehad, dus als ze daar eerst 'ns mee beginnen. Dat guldenkwartje staat nu wellicht wel aan 50 eurocent.

AnnaXBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 18:21

Ik twijfel of ik vandaag moet gaan tanken (heb nog een halve tank) voor 2,17 of moet wachten tot over ongeveer 2 weken. Met het risico dat ik dan nog veel duurder uit ben.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 18:24

Ik tank eigenlijk altijd op de helft. Heb wel geleerd dat voor nood het altijd handig is als er nog wat in de tank zit

Ik rij ongeveer 250 km met een halve tank. Vaak doe ik hier 1,5 week mee. Ligt eraan hoeveel ik moet werken.

Straks zal de auto voornamelijk nog zijn voor naar de paardjes en af en toe naar mijn werk.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 18:25

AnnaXBoy schreef:
Ik twijfel of ik vandaag moet gaan tanken (heb nog een halve tank) voor 2,17 of moet wachten tot over ongeveer 2 weken. Met het risico dat ik dan nog veel duurder uit ben.

Vandaag.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 18:38

Zebrastreep schreef:
Ik tank eigenlijk altijd op de helft. Heb wel geleerd dat voor nood het altijd handig is als er nog wat in de tank zit

Ik rij ongeveer 250 km met een halve tank. Vaak doe ik hier 1,5 week mee. Ligt eraan hoeveel ik moet werken.

Straks zal de auto voornamelijk nog zijn voor naar de paardjes en af en toe naar mijn werk.

Waarom tank je maar de helft? Hij kan toch beter vol zitten, dan hoef je minder vaak langs de pomp. En met de huidige stijgende prijzen is alles wat je tegen de prijs van vandaag kunt krijgen gunstiger dan tegen de prijs van morgen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 18:41

Denk dat je het niet goed begrijpt elnienjo.
Ze bedoelt ook dat ze het liefst tankt als de tank nog halfvol zit.