purny schreef:Verkeerd gekeken. 2.31,9
Hier gaat het ook rap. 2 dagen terug 218.9 nu al 226.9 bij dezelfde pomp.
Leuk als je eigenlijk 2x daags naar stal moet ivm medische redenen....
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Prrrr schreef:Accijns verlagen houdt in dat er ook bezuinigd moet gaan worden. Dan betalen alle burgers dat, niet alleen de burgers die benzine verbruiken. De burgers betalen sowieso.
Citaat:Accijns: vast bedrag per liter
Accijns is een vaste heffing van de overheid op onder meer brandstof. In 2022 is de accijns omhoog gegaan met een inflatiecorrectie van 1,3%. Het vaste bedrag per liter op benzine bedraagt nu 83,2 cent, op diesel 53,6 cent en op LPG 19,9 cent.
De tarieven gaan elk jaar met een inflatiecorrectie omhoog. Het is dus denkbaar dat wanneer de olieprijs daalt en de accijns stijgt, de brandstof dan toch duurder wordt. Afgezien van de jaarlijkse aanpassing doet de accijns dus niet mee aan de schommelingen van de brandstofprijzen.
Btw 21%
Over de brandstofprijs, inclusief accijns, heft de overheid btw. Die is voor brandstof 21%. Omdat het een percentage is, beweegt het btw-bedrag mee met de brandstofprijs.
Prrrr schreef:De gedachte dat Nederland dat in zijn eentje recht kan trekken is absurd.
Celebi schreef:Ik vraag me af of deze berekening klopt maar mijn vriend verdiend, ook met deze prijzen, nog steeds op zijn kilometervergoeding dankzij ons kleine zuinige autootje. Op 100 kilometer houdt hij een paar euro over juist. Hij krijgt dan wel 18 cent per kilometer vergoed over het volledige traject dus dat is flink mazzel, maar toch vind ik het best bijzonder dat dat nog steeds geld oplevert. Met de prijzen van vorig jaar kon hij daar zelfs nog mijn benzinekosten voor stal mee betalen elke maand.
Prrrr schreef:Accijns verlagen houdt in dat er ook bezuinigd moet gaan worden. Dan betalen alle burgers dat, niet alleen de burgers die benzine verbruiken. De burgers betalen sowieso.
Electra63 schreef:Er is een verschil tussen woon-werk verkeer en zakelijke kilometers.
Huertecilla schreef:Electra63 schreef:Er is een verschil tussen woon-werk verkeer en zakelijke kilometers.
Zakelijke kilometers zijn een productiemiddel. Vergelijkbaar met graan voor bier, staal voor een koelkast of de electriciteit die een trein gebruikt.
Zou daarom eigenlijk geen bedrag voor moeten staan.
Een vast bedrag geeft overigens aan waar de schoen wringt: De onverwachte snelle grote stijging van deze kostenpost versus het niet erop kunnen anticiperen noch net zo snel bij aanpassen.
elnienjo schreef:Prrrr schreef:Accijns verlagen houdt in dat er ook bezuinigd moet gaan worden. Dan betalen alle burgers dat, niet alleen de burgers die benzine verbruiken. De burgers betalen sowieso.
Accijns is een percentage toch? Waarom de accijns én btw niet op 'n vast bedrag bevriezen? Dan komt er geen cent minder in de schatkist maar behoudt je juist wat koopkracht die op andere fronten weer btw oplevert.
Electra63 schreef:Als jij als ambulante verpleegkundige cliënten thuis bezoekt, is het normaal dat je als werknemer deze reiskosten vergoed krijgt.
Prrrr schreef:[
Nee, accijns is een vast bedrag, zie de link van de ANWB die ik eerder postte.
Zebrastreep schreef:Ik tank eigenlijk altijd op de helft. Heb wel geleerd dat voor nood het altijd handig is als er nog wat in de tank zit
Ik rij ongeveer 250 km met een halve tank. Vaak doe ik hier 1,5 week mee. Ligt eraan hoeveel ik moet werken.
Straks zal de auto voornamelijk nog zijn voor naar de paardjes en af en toe naar mijn werk.