Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pareltjes

Re: Ukraine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 11:58

Ik moet wel zeggen dat het vandaag boven mijn kop ernstig rustig met vliegbewegingen is. Normaal vliegen de straaljagers heel de dag, althans de laatste maanden. Misschien toch een pijnlijke voorbode....brrrr

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 12:00

In Leeuwarden zijn ze deze week mooi bezig. Maar goed ik heb een weekje vrij en daardoor weet ik ook niet of het de normale oefeningen zijn of extra oefeningen.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 12:01

Voor de mensen die het wellicht ook willen volgen de militaire flightradar.

https://globe.adsbexchange.com/

Even de U boven aan het scherm aanklikken en je ziet militair geregistreerde vliegtuigen en helikopters

Smee__

Hier waren ze de afgelopen tijd vooral in de namiddag en avond aan het oefenen, dus dat ze ineens 's ochtends opstegen deed me al vermoeden dat het wel eens hiermee te maken kon hebben :=

Ik merk dat ik het echt wel spannend vind, ben de hele ochtend al onrustig..

Anoniem

Soepblik schreef:
Ik ben 23, mijn leven is net aan het beginnen. Ik wil geen pandemie en oorlog meer. Wat als ik hard bezig ben en het over een jaar allemaal opeens afgelopen kan zijn? Waar doe ik het dan voor?

Stoppen met social media (inclusief bokt) en het nieuws te volgen. Helemaal. Nu.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 12:02

Smee__ schreef:
Hier waren ze de afgelopen tijd vooral in de namiddag en avond aan het oefenen, dus dat ze ineens 's ochtends opsteken deed me al vermoeden dat het wel eens hiermee te maken kon hebben :=

Ik merk dat ik het echt wel spannend vind, ben de hele ochtend al onrustig..

Nu je het zegt inderdaad, scherp. Want 's ochtends heb ik ze niet gehoord deze week.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 12:04

Anna79 schreef:
Zijn hier ook mensen die kennissen hebben in Rusland of Oekraïne? Ik zou informatie uit de eerste hand en niet gekleurd door media interessant vinden.

Ja, ik zit in een discord groep met een Engelse en Franssprekende jonge russin die in Moskou woont. Zij is getrouwd met iemand uit de Oekraïne. Zij is actief op internationale social media.
Zij schreef gisteren dat Poetin in Rusland bij de jongeren enorm aan populariteit heeft ingeboet en dat dit al een tijdje aan de gang is. Veel jongeren zijn actief op social media en kijken amper of niet naar de Staatstelevisie. Tevens vertelde ze dat de ouderen vooral de staats televisie volgen en Poetin zijn verhalen geloven.
Volgens haar is het zo dat die ouderen achter Poetin staat maar het gros van de bevolking dat niet doet.

Ik verwacht zelf zo maar eens dat ze daar gelijk in kan hebben, maar dat voor de camera "iedereen achter Poetin staat".

De familie in Oekraïne is erg bang en bezorgd. Familie leden van haar man zullen zeker zich op gaan geven om te vechten. Dat is natuurlijk ongelooflijk verdrietig en haar kende via social media zal haar dit niet in de koude kleren gaan zitten en ik hoop dat ze sterk blijft.

Enfin wij als groepje proberen haar zoveel mogelijk te steunen en ze vindt dat erg fijn. Meer kun je ook niet doet. Mocht ze met iets komen dat interessant is voor hier dan zal ik het delen.

Ik vind het trouwens erg naar hoe er hier op Anna wordt gereageerd. We zeggen ook niet tegen de populisten in dit topic dat ze maar een eigen topic moeten beginnen. Leven en laten leven en reageer gewoon met feiten op mensen ongeacht of je het nu wel of niet met ze eens bent. :j
Ik vind het juist interessant , want daarom ben ik op Bokt, om meningen vanuit verschillende invalshoeken te horen want dat geeft voeling met wat er leeft onder de mensen, ook al zou ik het er niet mee eens zijn. Er zijn zat mensen die leven vanuit de bijbel of vanuit een combinatie . Laat gaan als je er niets mee hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 12:10

Daks schreef:

Even de U boven aan het scherm aanklikken en je ziet militair geregistreerde vliegtuigen en helikopters

Als ik dit zo bekijk dan heeft America al heel wat vliegtuigen langs de grens op gesteld.. Zie ik dat goed? Ze circelen wat heen en weer langs de grens Rusland/Oekraine.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 12:10

We hebben het over de Ukraine.....niet over de bijbel. Volgens mij is Anna niet aangevallen op haar geloof maar wel op de relevantie mbt de Oorlog in Ukraine.

Iedereen probeert informatie bij elkaar te schrapen en een eigen beeld te vormen over wat er nu exact speelt. Een discussie over religie is hier niet op zijn plaats. Er heerst al verwarring genoeg.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 12:12

Daks schreef:

Ik zie meen ik geen enkel aangemeld russisch vliegtuig? Maar dat lijkt me logisch. Denk niet dat de echte missies hier op te zien zullen zijn? Maar heb geen ervaring met militaire zaken.

Weidemaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 12:14

Ik heb een best wel concrete vraag wat me nou nog steeds niet precies duidelijk is na een hele ochtend lezen. Laat het wel duidelijk zijn dat ik een groentje ben wat betreft kennis op dit gebied, maar ik wel graag wil leren.

Wat zijn nou precies de gevolgen voor Nederland hierdoor? Dat de economie naar de knoppen gaat snap ik ivm handel en wat Rusland produceert 'voor ons'. Maar -heel hard gezegd- de economie is sinds corona al niet top en benzine was al heel erg aan het stijgen in prijs, hetzelfde voor gas. Dus zo veel nood voor paniek zie ik daar persoonlijk niet in.. Maar volgensmij mis ik iets qua beseffen wat er kan gebeuren. Kan iemand mij vertellen wat er nou precies zo erg en eng voor Nederland is in deze of aankomende situaties?

Deze vraag is geheel losstaande van het feit dat ik het verschrikkelijk vind voor de betrokkenen. Ik wil zelf gewoon goed op de hoogte zijn van wat er gebeurt en kán gebeuren.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 12:17

Hoe verwacht je dat daar concreet antwoord op kan worden gegeven? Niemand heeft een glazen bol en weet hoe de situatie zich ontwikkeld. Ook niemand weet dus wat het exact met de (wereld) economie gaat doen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 12:18

Citaat:
De Europese lidstaten moeten de gevolgen van sancties tegen Rusland wel 'willen en kunnen dragen', zegt minister Sigrid Kaag (Financiën). Want ook de Europese economie zal het voelen als er sancties tegen Rusland komen vanwege de inval in Oekraïne, zegt ze.

De minister vindt het belangrijk om vooral diegenen te raken die verantwoordelijk zijn voor de invasie. De Russische bevolking moet daarbij zoveel mogelijk worden ontzien, vindt ze. Of dat betekent dat er ook sancties tegen de Russische president Vladimir Poetin komen, liet ze in het midden.

Kaag verwacht later donderdag naar Frankrijk te gaan, om daar met haar Europese collega's te spreken over de financiële gevolgen van de Russische invasie voor Europa. Ze zegt dat we die nu al merken aan de 'absurd stijgende prijzen' van bijvoorbeeld energie. ,,Veel mensen kunnen gewoon niet meer rondkomen."

Ja nogal logisch dat je eea moet afwegen. Maar niets doen is ook niet echt een optie.
Laatst bijgewerkt door Iris82 op 24-02-22 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 12:19

Denk dat heel veel gaat afhangen wat Rusland doet na Oekraïne, als ze een NAVO land gaan aanvallen moet de NAVO militair ingrijpen (dat is de overeenkomst eigenlijk). Dan is er echt een WW3, want Rusland heeft al aangegeven dat ze dan kernwapens gaan inzetten (als er een ander land dan Oekraïne ingrijpt/aanvalt).

Weidemaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 12:22

@996981; Uhm, dat is mijn vraag niet? Graag lezen voordat je reageert? Ik vraag wat er kán er gebeuren. Wat de mogelijkheden zijn. Er is gepraat in dit topic over een cyberaanval bijvoorbeeld. Als niemand een mogelijkheid weet wat er zou kunnen gebeuren heb je ook niks om over te praten/panieken toch? :Y)

fotolijstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 12:22

Ik vind het eigenlijk wel spannend. Rusland is echt heel groot vergeleken met ons, dus als ze binnen zouden vallen. Daarnaast zouden ze als ze willen nog bommen kunnen gooien.
Ik hoop voor Oekraïne dat Rusland heel gauw terugtrekt, en een beetje beschamend om dit te zeggen maar waarom is er nou precies oorlog?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 12:24

Cyberaanval is mogelijk daar de Nederlanders de Oekraïners helpen tegen cyberaanvallen. Natuurlijk gaat ook onze export het merken bv de bloemen hebben 30% Russische markt.
Het is niet logisch dat Rusland Nederland gaan binnen vallen. Voorlopig zijn ze druk in Oekraïne. Ik hoorde nl vanochtend dat Oekraïne een behoorlijk grote legermacht heeft en een gemotiveerde bevolking. We gaan het zien.
fotolijstje het is ook spannend allemaal.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 12:26

Quir schreef:
Denk dat heel veel gaat afhangen wat Rusland doet na Oekraïne, als ze een NAVO land gaan aanvallen moet de NAVO militair ingrijpen (dat is de overeenkomst eigenlijk). Dan is er echt een WW3, want Rusland heeft al aangegeven dat ze dan kernwapens gaan inzetten (als er een ander land dan Oekraïne ingrijpt/aanvalt).

Laten we dan maar hopen dat Rusland genoegen neemt met "alleen maar" Oekraïne en niet óók de overige ex Sovjet landen weer Russisch wil maken.

Ik vind het verschrikkelijk voor de burgers in Oekraïne, maar laten we hopen dat een ww3 ons bespaart blijft.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 12:27

Het zal mij eigenlijk benieuwen hoe de Russische mensen die al jaren in duitsland wonen gaan reageren.

Ik heb ook echt extreem veel Russische collega's.
Nu werk ik momenteel ja niet...
Maar als t meezit binnenkort wel weer

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 12:27

Quir schreef:
Dan is er echt een WW3, want Rusland heeft al aangegeven dat ze dan kernwapens gaan inzetten (als er een ander land dan Oekraïne ingrijpt/aanvalt).

Heb je daar een bron van? Wilde t naar mn vriend doorsturen maar kan t niet zo snel vinden.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 12:28

Oorlog omdat Poetin in een andere waarheid gelooft dan de moderne wereld doet.
Er is water in Oekraine wat hij wil claimen, de Navo is hem te dichtbij. Maar straks als hij Oekraine heeft staan de Russen pal aan de EU grenzen.
Onwijs creepy dat er vanuit Rusland wordt gesproken over inzet kernwapens op Oekraine en daarom wordt gezegd tegen andere landen er niet in te gaan.
Cash geld raakt op, vluchtelingen naar Polen..

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 12:29

Cayenne schreef:
Quir schreef:
Vraag me ook af of het alleen Oekraïne gaat blijven of dat hij nu dus verder gaat. Krijg nu ook echt hele andere gevoelens bij dat Rusland hier paar weken terug met drones over de energie centrales gevlogen heeft (hier is Zweden).

Dat vragen wij ons thuis ook af.
Hij wil naar het idee van het voormalig USSR terug, dus dan zal het mogelijk niet bij Oekraïne blijven.

Poetin heeft richting Europa niet heel veel ruimte om ongestraft z'n gang te gaan. Oekraïne is simpelweg opgegeven, er is eerder al aangegeven dat er niet militair ingegrepen wordt door de VS, maar andere aangrenzende landen zijn vaak wel 'beschermd'. Noorwegen en Turkije zijn lid van de NAVO en Finland (en ook Zweden), de Baltische staten, Polen, Slowakije, Hongarije, Roemenië en Bulgarije zijn lid van de EU die ook een defensief pact ('een aanval op één is een aanval op allen') kent. Blijven Wit-Rusland en Moldavië over, waarvan de Wit-Russen al min of meer onderdeel van Rusland is en een deel van Moldavië (Transnistrië) het liefst bij Rusland zou horen.

996981

Weidemaatje schreef:
@996981; Uhm, dat is mijn vraag niet? Graag lezen voordat je reageert? Ik vraag wat er kán er gebeuren. Wat de mogelijkheden zijn. Er is gepraat in dit topic over een cyberaanval bijvoorbeeld. Als niemand een mogelijkheid weet wat er zou kunnen gebeuren heb je ook niks om over te praten/panieken toch? :Y)

Er kan van alles gebeuren dat is precies het punt. En momenteel is er inderdaad geen reden om te paniekeren. Als je meer wil weten over de mogelijke gevolgen van (wereld) oorlogen kun je waarschijnlijk beter de geschiedenisboeken erbij pakken, dan een groep paardenliefhebbers vragen :) wbt cyberaanvallen kan ik me voorstellen dat alles wat afhankelijk is van data en misschien zelfs internet, zou kunnen worden platgelegd? Maar ik denk dat niemand daar echt antwoord op kan geven

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Iris82 schreef:
Quir schreef:
Dan is er echt een WW3, want Rusland heeft al aangegeven dat ze dan kernwapens gaan inzetten (als er een ander land dan Oekraïne ingrijpt/aanvalt).

Heb je daar een bron van? Wilde t naar mn vriend doorsturen maar kan t niet zo snel vinden.

Ga even kijken of ik een Nederlandse bron kan vinden, Zweeds heb ik wel zo bij de hand haha.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 12:30

Klopt Exitium.

Quir zweeds mag ook, want dan kun je de vertaling van het belangrijkste er eventjes bij zetten. Dat doe ik ook altijd met het Frans.