germie schreef:En is afremmen wel noodzakelijk? Dat is ook nog een vraag natuurlijk.
Ik zie nog steeds geen echt probleem en vind al dat moord en brand geschreeuw weer een mooie roep om aandacht en weer meer geld van het gewone volk aftroggelen om het leven minder fijn te maken. Want dat is vaak wel zo, het klimaat of het milieu wordt gebruikt om extra geld te verdienen in een andere tak, in de vorm van belasting of whatever.
Is afremmen wel noodzakelijk? Die bosbranden, overstromingen etc etc moeten we maar voor lief nemen en steeds vaker laten voorkomen? Maar nee joh, stel je voor dat we iets meer moeten betalen om de aarde te helpen
.
Dat groene oplossingen ook verdienmodellen hebben verandert helemaal 0,0 aan het feit dat die groene oplossingen erg nodig zijn.
germie schreef:Ik zeg niet dat we niets hoeven te doen, maar kleinschalig is in mijn ogen genoeg. Dus ik ruim plastic op, een ander stopt met vlees eten. Meer hoeft niet. WAnt er zijn nog altijd landen die gewoon niets doen en daar hoeft een ander niet voor te boeten door extra te doen.
Jammer dat je niet op mijn vorige reactie ingaat. Jij zegt 'ik doe ding 1 dan hoef ik voor de rest niets meer te doen'. Maar dat is niet terecht, we moeten als (wereld)bevolking op allerlei vlakken ons gedrag veranderen, niet alleen op plastic, niet alleen op vlees eten. Waarom vind je dat meer doen niet hoeft?
Je snapt dat het echt een kleuterreactie is door te zeggen. "die andere landen doen niks dus wij hoeven ook niks te doen" he? Buiten dat je gewoon het goede voorbeeld kan geven en de andere landen als het ware op sleeptouw kan nemen, is bij de pakken neer gaan zitten simpelweg geen optie. Wat een pessimistisch beeld zeg.
germie schreef:Verder is het zo dat je zoiets min of meer democratisch moet aanpakken lijkt mij. Een deel kan wat gaan doen en de rest kan en mag op dezelfde voet verder leven. Je ziet nu vaak dat degenen die het meeste moord en brand schreeuwen financieel onafhankelijk zijn en dus zich nergens hoeven aan te passen.
En laat fabrikanten ook weer duurzame goederen produceren, dus zonder geprogrammeerde veroudering en van goede materialen. Beter 1 keer een Ruhrfix kopen dan elk jaar een handmixer die na een jaar kapot is. Want daar is zeker wel veel mogelijk, de kwaliteit van produkten wordt kunstmatig laag gehouden. Dat draagt zeker meer bij dan een pleziervlucht minder maken.
Volgens mij worden de meeste dingen nog altijd democratisch aangepakt in dit land
. Er is ook steeds meer incentive, subsidies etc etc om te verduurzamen, ook in de industrie. Daarnaast steeds meer ophef onder consumenten als een fabrikant wel onnodig plastic gebruikt, dus daar zitten al goede bewegingen in.
En zoals ik al zei, je moet je niet focussen op 1 enkel ding. We moeten én plastic verminderen én minder pleziervluchtjes maken (nogmaals, als gemiddelde Nederlander bedoel ik die 'we').
germie schreef:Het begint nog steeds met minder fokken om het even zo te zeggen. Geef een bonus aan mensen zonder kinderen en je hoeft misschien verder niemand meer iets aan pleziertjes te ontnemen of het leven aan te passen.
Minder mensen is sowieso minder vervuiling en dan hoef je je manier van leven niet minder fijn te maken.
Ik ga mee met Pien. Je doet hier nét hetgene waar je ons op beschuldigt. Je wil mensen beperkingen opleggen op een onderwerp waar jij zelf niks mee hebt.
Bovendien is minder mensen niet 'het' onderliggende probleem. Meer mensen helpt zeker niet, maar het is de levensstijl die de aarde de das om doet, niet eens per se de hoeveelheid mensen.
Dus álléén minder kinderen krijgen is geen oplossing (en sowieso geen oplossing op de semi-korte termijn die we nodig hebben). Nu beperkingen op kinderen gaan leggen zet pas over decennia zoden aan de dijk wbt. klimaatverandering.
germie schreef:Ik heb overigens geen hekel aan kinderen, maar zelf de bewuste keuze gemaakt ze niet te nemen.
Als het om CO2 gaat, waarom mag je dan wel sporten? Dan produceer je meer CO2 dan dat je op de bank hangt. En waarom mag je dan nog wel een huisdier nemen? Want ook die produceren CO2 en dragen niet bij aan het ecosysteem. Dat zijn ook gewoon wat dingen om eens over na te denken. CO2 is een normaal afvalprodukt van mens en dier. De enige momenten dat ik geen CO2 in de natuur breng is als ik met een rebreather onder water duik. Dan wordt het CO2 gefilterd en gebonden tot een ander produkt en water als reststoffen. Maar je wilt ook niet met een CO2 absorber door het leven gaan. Dat heeft ook weer andere nadelen. Er is meer dan CO2 alleen.
Jeetje wat een stomme reactie. Niet meer sporten of een huisdier nemen want je produceert meer CO2? Je snapt dat dat totaal niet in verhouding staat he? Lekkere stropopredenering.
Jij hebt geen kinderen. Top, dat helpt al. Maar dat is geen reden dat jij niet meer zou moeten doen. Het is niet dat je het ene kan wegstrepen als je het ander al doet. Zoals Askja zegt, jouw kinderloosheid is geen legitimatie voor het niet in willen perken van je consumptiegedrag. Als jij al bent geminderd met vlees en auto dan ben je al goed bezig, zeker, maar het is niet zo dat jij dan bent vrijgesteld van eventuele andere dingen die moeten gebeuren (als bevolking/mensheid).
Het leven is gewoon oneerlijk.
enzino schreef:De hele roep om klimaatverandering te bevechten is natuurlijk puur egoïsme met een "ik ik ik mentaliteit". Van alle problemen in de wereld is dit iets dat je persoonlijk kan raken dus wil je dat dit aangepakt gaat worden, ongeacht hoeveel "goed" het doet op mondiaal niveau en of dat geld niet beter besteed kan worden.
Jammer dat je niet op mijn reactie ingaat van een paar pagina's terug. Had je wat vragen gesteld.
Ik vind het best grappig dat je de roep om klimaatverandering een 'ik ik ik' mentaliteit noemt. Die roep is juist een roep om ecocentrisch denken, minder aan het indivudele te hechten, t.o.v. het egocentrische denken wat tegenhangers aanhouden.
Klimaatverandering is feit. Klimaatverandering dat ontzettend versneld wordt door de mens is feit. Het is bovendien een ontzettend groot probleem want in de afgelopen jaren merken we de consequenties daarvan. Dus ja, het moet flink aangepakt worden, het is een groot probleem wat de hele wereld raakt.
enzino schreef:Zou het niet veel slimmer zijn dit economisch en ethisch aan te vliegen? Als een bedrijf tussen 2 verschillende projecten kan kiezen dat maken ze een simpele kosten-baten analyse. Hetzelfde kan je doen met globale projecten en daar een ethisch aspect aan toevoegen. Is het slimmer om de uitstoot van CO2 5% terug te dringen wat je xxx euro gaat kosten of kan je dat geld misschien beter besteden aan ziektes die makkelijk te voorkomen zijn in Afrika wat je ook xxx euro gaat kosten?
Je noemt twee verschillende problemen, maar het zijn twee verschillende ordes van groottes. Ziektes in afrika zijn erg, maar minder erg dan de gevolgen van extreme klimaatverandering. Van een ziekte in Afrika zal de bevolking daar nog terugkomen, klimaatverandering is niet zo makkelijk om te keren en daar moeten we dus met man en macht aan werken.
enzino schreef:De pure egoïst hier op bokt zal roepen dat klimaatverandering eerst moet komen, want wat kan jou een ziekte in Afrika nou schelen? En je hebt veel liever een mooie elektrische auto en duurdere vliegtickets zodat jij nog wel kan doen wat je wilt maar je buurman niet, dan dat jouw zuurverdiende geld naar een ander continent gaat waar je geen directe voordelen aan ondervind. Het grotere plaatje zal er echter voor zorgen dat als de levensstandaard in bv Afrika omhoog gaat er daar minder kinderen geboren worden, het globale leed flink afneemt en de toename in globaal GDP en IQ mooi in klimaatverandering gestoken kunnen worden door een volgende generatie.
Waarom ben ik een egoist als ik dat roep? Ook in afrika hebben ze gevolgen van klimaatverandering. Het is een wereldwijd probleem, wat ziektes in afrika in principe (nog) niet zijn. Of in ieder geval minder groot. Met Germie's gedachten zijn die ziektes juist goed, want het zorgt voor minder mensen
.
Maar zonder grollen, ziektes in Afrika, ja die moeten ook aangepakt worden. Het is in principe niet of-of, enkel klimaatverandering is groter en heeft meer gevolgen dus is belangrijker om aan te pakken áls je al een keuze zou moeten maken.
Die mooie elektrische auto is een vervanging van een vervuilende diesel/benzine, en dat heeft zeker effect, zeker als veel mensen die stap maken. Dus als OV al geen optie is en je met een auto vooruit moet, is een elektrische auto beter. Als iemand dan toch moet vliegen, is een duurder ticket waar bijv. CO2 belasting bij is gevoegd een betere optie dan gewoon een cheap ticket, omdat die belasting weer ingezet kan worden voor verduurzaming.
enzino schreef:Gelukkig is er een groep onderzoekers, wetenschappers, economen en Nobel prijs winnaars en genomineerde geweest die een kosten-baten analyse hebben gemaakt hoe een bepaalde hoeveelheid het effectiefst besteed kan worden om zoveel mogelijk "goed" te doen. En zoals je misschien al zal verwachten: het beperken van de CO2 uitstoot staat niet in de top 16. Alleen in het 2008 rapport staat het beperken van CO2 op plek nummer 30.
En dat 'goed doen', op welke termijn wordt dat bekeken? Wat zijn de randvoorwaarden? Ik kan een analyse zo inzetten hoe ik wil, dat hangt volledig van die randvoorwaarden en de dingen waar ik op let af. Weet dat jij niet zo van de bronnen delen bent, maar een link delen is hier wel fijn. Context is namelijk everything.
enzino schreef:Maar waarom blijft de focus dan zo hangen op het terugdringen van CO2? Macht (geld) natuurlijk. Politici kunnen CO2 reductie verkopen aan hun volk, terwijl voedselsupplementen naar Afrika veel goedkoper zijn en meer goed doen (#1 op de lijst). Wil jij 100 euro in pillen naar Afrika sturen, of wil jij een mooie elektrische auto voor 20,000 euro? Van die 100 euro zie je niets terug zelf, maar die glimmende auto voor de deur met alle status erbij is toch wel erg mooi. En die status gaat toenemen als jij de enige in de buurt bent die er nog een kan betalen. Bovendien zijn bedrijven ook dolblij met de aanpak van CO2. Binnenkort zal er een carbontax komen op alles dat de EU binnen komt. Dat is een mooie protectionistische manier om alle import uit het buitenland weg te houden. Een TV gemaakt in Nederland kost 1,000 euro, een TV uit China kost 300 euro. Maar China stoot teveel uit dus doe er 800 euro belasting bij en opeens kan Nederland weer meedoen met het maken van elektronica op eigen bodem. Druk die maatregelen er nu doorheen als politici en je krijgt straks een mooie baan bij Philips als je klaar bent in de politiek.
Ik herhaal mijn vraag dan maar even: wat is het voordeel van klimaatverandering aanjagen als het een conspiracy is? Waarom zouden ze dat geld niet in andere zaken steken die meer opbrengen, als geld en macht echt de reden is? Er zijn vast betere branches/onderwerpen te bedenken dan verduurzaming als je geld wil verdienen.
Bedrijven zijn niet zo blij met de CO2 aanpak hoor, puur financieel gezien. Ze moeten hele processen aanpassen (=duur en kost veel tijd) en flinke investeringen doen (= ook duur).
Dat een EV een statussymbool kan zijn ontken ik niet. Dat het een winstgevende industrie is ook niet. Maar ik denk wel dat het zijn van een statussymbool wel meer mensen over de streep trekt dat te doen, en de consequentie daarvan is dat die mensen minder bijdragen aan vervuiling. En je zal geld moeten verdienen ergens om het in te kunnen zetten voor verduurzaming.
Dat laatste... slaat eigenlijk helemaal nergens op
. Ten eerste is China al best goed bezig qua verduurzamen (dus die belasting gaat al niet helemaal goed op), ten tweede is het gewoonweg niet mogelijk om alle producten in Nederland te laten produceren. Daar zijn we echt te klein voor. Bovendien, we zijn een handelsland....