Nieuwe dierenwet veehouderij en huisdieren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Nieuwe dierenwet veehouderij en huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-21 22:26

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 23:51

Tiepfoudt schreef:
quote="Amber_anne"]
Er wordt hier geroepen dat er wordt ontbost voor soja burgers. Dat is niet waar zoals ik aangeef.

Dat zou ik niet zo zeker durven te stellen. De Vegetarische Slager gebruikt gewoon palmolie, zij het dan RSPO- of biologische palmolie. Maar, als ik daar even in duik krijg ik bij RSPO hetzelfde gevoel als bij RTRS-soja voor de Nederlandse veevoersector: een papieren werkelijkheid die zo ingewikkeld is dat van garantie op een ontbossingsvrij product al lang geen sprake meer is.

Maar goed, ik hoor graag waarom RSPO volgens jou wel 100% ontbossingsvrij is.

Amber_anne schreef:
Dan kom jij aanzetten met 43 procent voor 4 producten tegenover 31 procent voor alleen soja. Ja natuurlijk steigeren mensen daarover.

Tevens is er over palmolie, hour, cacao en koffie ook veel opspraak. Iig in de kringen waar ik me in begeef

Bijzondere kringen dan waarin jij je begeeft :D De meeste mensen die ik ken hebben de koelkast, voorraadkast en diepvries gewoon vol staan met koffie en bewerkt voedsel met palmolie.[/quote]

Mijn reactie was op de opmerking dat het oerwoud wordt gekapt voor soja plantages voor soja voor soja burgers. Dat is per definitie niet waar. Dus het is nergens voor nodig om mijn quote helemaal te verdraaien om toch je gelijk te proberen te halen...

Over de soorten palm olie in vegetarische producten weet ik niet genoeg, daar zou ik mij in moeten verdiepen.

Duidelijk komen wij in andere kringen want de mensen die ik ken zijn er van bewust wat voor aanslag dat op de natuur is.
Dat mensen nog een kopje koffie drinken betekent natuurlijk niet dat het niet bekend is

Palmolie is sowieso in opspraak en dat zie je ook aan de vele reclames die producten met palmolievrije logo's. Die bieden alleen aan waar de consument naar op zoek is, dus duidelijk dat het speelt

Ik ben heel blij met de kringen waar ik mij in begeef dat die vol is met mensen die het milieu zo belangrijk vinden. Ik vind het eerder bijzonder dat de meeste mensen die jij kent dat niet doen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 07:59

Askja schreef:
Asciugamano schreef:

Wat je zegt is niet waar.

Door dit soort stemmingmakerij krijg je dat achterlijke gebrul.
[...]
Je hebt geen idee hoe slecht t met de wereld gaat!
[...]
Daarnaast is het natuurlijk absurd dat we daar andere levens voor moeten kwellen en doden.

Hier wil ik even op inspringen. Je hebt het over stemmingmakerij.
Vervolgens doe jij exact hetzelfde.
Wat denk je daarmee te bereiken?

Jij mag het 'natuurlijk absurd' vinden dat we voor het eten van vlees 'andere levens kwellen en doden' maar dat is jouw mening en visie, geen feit.

Ik vind het persoonlijk niet absurd dat we als mensen vlees eten. Ik heb er geen moreel bezwaar tegen, al eet ik echt heel weinig vlees, gewoon omdat er zat alternatieven zijn. Naar mijn mening is het ook niet zo dat vlees eten per definitie inhoudt dat de dieren die je opeet, gekweld worden. De scharrelvarkens van onze buurvrouw/goede vriendin hebben een prima leven en worden verantwoord geslacht door een kleine lokale slachter. Daar eet ik zonder gewetenswroeging een karbonaadje van.

[knip]

En dan wil ik hier weer even op inspringen :=

Ik weet natuurlijk niet exact hoe deze bokker het bedoelde.
Maar an sich, als iemand schrijft het absurd te vinden dat we andere levens kwellen en doden omdat we zo graag vlees willen eten.

Dan zegt diegene toch nog niet dat ALLE lapjes vlees gekweld zijn?
Dat ze gedood zijn dat lijkt me duidelijk gewoon een feit :(:)

Maar ik denk dat je er niks mee miszegt en dat het het helaas toch echt ook gewoon een feit is als je zegt dat er veel dieren gekweld en gedood worden voor hun vlees.... denk alleen al aan die ellenlange transporten. De zeker niet altijd respectvolle manier van gedood worden... en zeker niet alle dieren staan er natuurlijk heel gezellig bij terwijl ze groot gemest worden......dat kan je volgens mij best dierenkwelling noemen :(:)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 09:03

Askja schreef:
Dat van die palmolie was mij wel bekend. Maar wellicht lees ik andere media?
Overigens vind ik het ook tendentieus en overdreven om Nederlandse veeboeren weg te zetten als grootste bosvernietigers.

Top overigens dat jullie op jullie bedrijf bezig zijn met duurzame alternatieven voor soja!

Dat juist de Nederlandse boeren vaak de 'schuld' krijgen komt ook omdat Rotterdam zo'n grote doorvoerhaven is. Er wordt gewoon heel veel geïmporteerd, wat daarna net zo hard weer geëxporteerd wordt, evt na verwerking.

ALLE bedrijven zijn bezig met duurzame alternatieven, je doet het nu voorkomen of dat het iets bijzonders en zeldzaam is. Dat is echt niet het geval. De hele sector is er mee bezig om duurzamer te produceren. Al dan niet gedwongen door regels vanuit de melkfabrieken, overheid en supermarkten. Het doel is immers kringlooplandbouw waarbij het eiwit van eigen land gewonnen wordt.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 10:42

Amber_anne schreef:
Mijn reactie was op de opmerking dat het oerwoud wordt gekapt voor soja plantages voor soja voor soja burgers. Dat is per definitie niet waar. Dus het is nergens voor nodig om mijn quote helemaal te verdraaien om toch je gelijk te proberen te halen...

Over de soorten palm olie in vegetarische producten weet ik niet genoeg, daar zou ik mij in moeten verdiepen.

Volgens mij verdraai ik helemaal niets, ik vraag waarop je de stelling baseert dat er voor de productie van een sojaburger geen oerwoud wordt gekapt. Als je stellig beweert dat er wel oerwouden gekapt wordt voor de productie van vlees en niet voor de productie van een sojaburger, dan mag ik toch verwachten dat je je enigszins hebt verdiept in beide onderwerpen. Zo heeft Milieudefensie geen vertrouwen in RSPO-palmolie, oa omdat RSPO volgens hen slecht controleert of de afspraken worden nagekomen en omdat RSPO-gecertificeerde bedrijven nogal eens in opspraak komen, maar vooral omdat het óók geen garantie geeft op een ontbossingsvrij product. Volgens mij is RSPO-palmolie in die zin geen haar beter dan RTRS-soja. Beiden streven heel nobel naar een duurzamere productie, maar beiden kunnen geen garantie doen dat het product dat ze leveren ontbossingsvrij is.

Dat heeft niets te maken met verdraaien, maar met interesse in het waarom veel mensen sneller bereid lijken te zijn om wel het verhaal van de 'antivleeslobby' te geloven en het verhaal van de 'vleeslobby' niet. Beiden zijn volgens mij alles behalve heilig :+

Amber_anne schreef:
Duidelijk komen wij in andere kringen want de mensen die ik ken zijn er van bewust wat voor aanslag dat op de natuur is.
Dat mensen nog een kopje koffie drinken betekent natuurlijk niet dat het niet bekend is

Palmolie is sowieso in opspraak en dat zie je ook aan de vele reclames die producten met palmolievrije logo's. Die bieden alleen aan waar de consument naar op zoek is, dus duidelijk dat het speelt

Ik ben heel blij met de kringen waar ik mij in begeef dat die vol is met mensen die het milieu zo belangrijk vinden. Ik vind het eerder bijzonder dat de meeste mensen die jij kent dat niet doen

Er bewust van zijn en er naar handelen zijn nog steeds 2 verschillende dingen. Ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat hij/zij gestopt is met koffie drinken omwille van ontbossing of alleen nog maar palmolie-vrij voedsel koopt. Wel hele hordes mensen die geen vlees/zuivel/eieren meer eten omdat zij pretenderen dat de oerwouden hen aan het hart gaan. Terwijl er overigens genoeg in Nederland te krijgen is van dieren die geen gram soja hebben gehad.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 12:00

pmarena schreef:
Askja schreef:
Hier wil ik even op inspringen. Je hebt het over stemmingmakerij.
Vervolgens doe jij exact hetzelfde.
Wat denk je daarmee te bereiken?

Jij mag het 'natuurlijk absurd' vinden dat we voor het eten van vlees 'andere levens kwellen en doden' maar dat is jouw mening en visie, geen feit.

Ik vind het persoonlijk niet absurd dat we als mensen vlees eten. Ik heb er geen moreel bezwaar tegen, al eet ik echt heel weinig vlees, gewoon omdat er zat alternatieven zijn. Naar mijn mening is het ook niet zo dat vlees eten per definitie inhoudt dat de dieren die je opeet, gekweld worden. De scharrelvarkens van onze buurvrouw/goede vriendin hebben een prima leven en worden verantwoord geslacht door een kleine lokale slachter. Daar eet ik zonder gewetenswroeging een karbonaadje van.

[knip]

En dan wil ik hier weer even op inspringen :=

Ik weet natuurlijk niet exact hoe deze bokker het bedoelde.
Maar an sich, als iemand schrijft het absurd te vinden dat we andere levens kwellen en doden omdat we zo graag vlees willen eten.

Dan zegt diegene toch nog niet dat ALLE lapjes vlees gekweld zijn?
Dat ze gedood zijn dat lijkt me duidelijk gewoon een feit :(:)

Maar ik denk dat je er niks mee miszegt en dat het het helaas toch echt ook gewoon een feit is als je zegt dat er veel dieren gekweld en gedood worden voor hun vlees.... denk alleen al aan die ellenlange transporten. De zeker niet altijd respectvolle manier van gedood worden... en zeker niet alle dieren staan er natuurlijk heel gezellig bij terwijl ze groot gemest worden......dat kan je volgens mij best dierenkwelling noemen :(:)

Zal best, maar juist in dit soort discussies vind ik dat mensen soms wel wat meer over toon en woordkeuze na mogen denken.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 12:02

juval schreef:
Askja schreef:
Dat van die palmolie was mij wel bekend. Maar wellicht lees ik andere media?
Overigens vind ik het ook tendentieus en overdreven om Nederlandse veeboeren weg te zetten als grootste bosvernietigers.

Top overigens dat jullie op jullie bedrijf bezig zijn met duurzame alternatieven voor soja!

Dat juist de Nederlandse boeren vaak de 'schuld' krijgen komt ook omdat Rotterdam zo'n grote doorvoerhaven is. Er wordt gewoon heel veel geïmporteerd, wat daarna net zo hard weer geëxporteerd wordt, evt na verwerking.

ALLE bedrijven zijn bezig met duurzame alternatieven, je doet het nu voorkomen of dat het iets bijzonders en zeldzaam is. Dat is echt niet het geval. De hele sector is er mee bezig om duurzamer te produceren. Al dan niet gedwongen door regels vanuit de melkfabrieken, overheid en supermarkten. Het doel is immers kringlooplandbouw waarbij het eiwit van eigen land gewonnen wordt.

Als dat zo is, dan is dat heel mooi. Je kunt echter niet ontkennen dat er een groep boeren is bij wie dat niet echt voorkomt uit intrinsieke motivatie. Prima dus m.i. als die regels ze ertoe dwingen.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 12:32

Tiepfoudt schreef:
Wij kijken trouwens ook naar duurzame alternatieven voor soja. Wij vervangen een deel van de eiwitten vanuit soja door bierbostel. Het is niet alleen duurzamer, maar het heeft (mits toegepast in een goed uitgebalanceerd rantsoen) gunstige effecten op de gezondheid van de koe. Helaas is bierbostel, ondanks dat het een restproduct is, duur tov soja.

En dat is waar het fout gaat. Hoe kan het dat een product dat A) een restproduct is en B) niet van de andere kant van de wereld gehaald wordt, duurder is? Dat is toch compleet gestoord? Leuk hoor, al die handelsakkoorden waar de staat of grote bedrijven van profiteren, maar ik kan heel slecht geloven dat het in een eerlijke wereld praktischer en goedkoper is om voedsel een oceaan over te varen dan om het uit de eigen regio te halen. Zelfs als je 'eigen regio' ziet als geheel noord Europa.
Een stukje marktbescherming zou denk ik al een heel groot verschil kunnen maken richting een 'ouderwets' boeren, waar je als boerenbedrijf niet met enorme aantallen dieren of hectares monocultuur opgescheept zit.
Was het niet Oostenrijk die op zo'n manier werkt? Dikke taksen op import van agrarische producten, waardoor de eigen boeren kleinschalig en zonder absurde leningen en schaalvergrotingen kunnen bestaan.

Verder ben ik persoonlijk blij met het aannemen van deze wet, en dit topic laat voor mij heel hard zien dat het blijkbaar echt nodig is. Mensen schieten zo hard in de verdediging, komen met drogredenaties (ja maar mensen zitten ook op het werk!) en dingen als "Hond mag niet meer aan de riem lopen en gaat dan alles doodbijten!" en gaan meteen ook maar vast aan het vega-bashen.
Tja, als je het gevoel hebt dat het nodig is om een wet die bedoeld is om dieren een dierwaardig leven te geven te ridiculiseren moet je dat vooral doen, maar vind ik moeilijk serieus te nemen en denk dan eerder dat die mensen gewoon liever niet naar hun eigen mogelijk tekortkomingen in huisvesting willen kijken.
Veehouderij en hobbydierhouders hebben een heel leven de tijd gehad om eens serieus te kijken naar waar ze mee bezig zijn, en dat er andere mogelijkheden zijn dan kleine hokken en ontnemen van allerhande natuurlijke gedragingen.
Op EenVandaag was een kweker van gouldamadines die zichzelf ontzettend zielig vond. Eerst werd hij geïnterviewd in een mooie ruime volière en vroeg ik me af waar de beste man zich druk over maakte. Vervolgens stond hij echter voor een wand met kooitjes waar geen weldenkend mens een dier in zou huisvesten voor iets anders dan een rondje dierenarts. Tja, als je zelf niet inziet dat dat niet ok is moet ik toch concluderen dan wetgeving blijkbaar nodig is.

En ja, ik heb zelf beesten voor de slacht (oh de horror! Sorry PvdD) en ik durf te zeggen dat ik me totaal geen zorgen maak over regelgeving die op basis van deze wet komt. "Natuurlijk gedrag kunnen laten zien" en "Geen pijn of ongemak ervaren" lijken mij toch minimale dingen die je als houder je vee ook niet wil ontnemen? 'Geen pijn of ongemak' kan je niet altijd aan voldoen (oormerken inprikken is niet plezieren, chippen net zo.) maar een dier aanpassen aan de houderij is natuurlijk de omgekeerde wereld.

En ik weet heel goed dat wetgeving de neiging heeft om idiote gedrochten te vormen zoals de positieflijsten die voor zo ver te begrijpen was vooral met een dikke duim en natte vingers in elkaar geflanst is. Maar verandering is nodig, en heel cru gezegd: In een democratie is er altijd de mogelijkheid om dingen die niet kloppen te veranderen. Hetzij door rechtzaken (net zoals bij de positieflijsten gebeurde) hetzij door de volgende verkiezingen. Als alle partijen die hier voor gestemd hebben (want de PvdD heeft niet bepaald een meerderheid in de kamer :') ) er voor afgestraft worden zal er wel weer van alles teruggedraaid worden.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 12:48

Cer schreef:
Dan ben ik heel benieuwd, als stedeling:

Die horens hebben ze van nature toch? Hoe gaan ze daar onderling mee om dan? En wanneer worden die hoorns een gevaar? Als ze niet in een goede groep staan (bijv onderlinge strijd ofzo?) of als ze te dicht bij elkaar komen (omdat t geen sociale dieren zijn ofzo)? Hoe werkt dat bij koeien in een kudde?

Koeien zijn onderling eigenlijk echt bitches. Boren met alle liefde een hoorn in een andere koe omdat ze bij het eten wil/op die plek wil liggen of staan/gewoon omdat ze zin heeft om te beuken.
De krasjes die kinke laat zien zijn schering en inslag maar niets vergeleken bij wat ze echt kunnen aanrichten.
Een melkkoe die een hoorn in of vlak voor de uier van een andere koe port (en ja ze porren graag in de buik), met een beetje pech bloed die andere koe dan gewoon dood.
Het gevaarlijkste is 1 of een paar gehoornden in een verder hoornloze kudde. Dat worden dan echte pestkoppen. Dus ofwel iedereen hoornloos, ofwel iedereen gehoornd.
Een stier brengt vaak wel rust in de groep. Maar melkstieren staan erom bekend link te zijn naar mensen. Ook weer wat in een melkstal waar je dagelijks door moet lopen.

Citaat:
Hoe lang zouden die kalveren bij die koeien moeten blijven, volgens de 'nieuwe wet'.. En wat is het gevaar om ze bij elkaar te houden?

Hier kan over gediscussieerd worden.
Bij vleeskalveren blijven ze bij de moeder tot ze afgespeend worden.
Bij melkkoeien zijn er boeren die ze ook een dag of 2 bij de koe laten. Langer zal idd problemen geven. Vooral van logistieke aard.
Er ontstaat een sterkere binding dus eigenlijk moeilijker voor iedereen om ze dan toch nog te scheiden.
De koe zal ondertussen vol in productie gaan. Produceert dus veel te veel melk voor het kalf. Kalf kan aan de diarhee gaan, koe aan de uieronsteking omdat ze haar melk niet kwijt kan. Koe zal dus echt naar de melkstal moeten. En een moderne melkstal is niet ingericht voor kalfjes, die worden daar letterlijk onder de voet gelopen en vinden niet echt een geschikt rustplekje.
Over stalinrichting kan altijd gediscussieerd worden.
Over hoeveel een koe produceert heeft een boer vrij weinig te zeggen. De HF (melkras bij uitstek) is daarin ver doorgeselecteerd.
Wil je minder productie, moet je dat er weer uit selecteren, kost een paar generaties.

Citaat:
Wat is het verschil daarin tussen koeien en paarden?

Andere 'thermoneutrale' zone. 25° is eigenlijk al te warm voor een koe.
Aanhoudende regen is ook niet echt hun ding.

Citaat:
maar als ik het allemaal zo lees, zijn koeien helemaal niet zo geschikt om te houden eigenlijk?

Een koe is in de basis een vrij rustiek dier.
Een ver doorgeselecteerde melkkoe is de fragiele volbloed onder de koeien die niet zonder dekens, ijzers en tig supplementen kan.
Maar net zoals de gemiddelde shetlander geen race zal winnen, zal de oorspronkelijke rustieke koe ook niet de gewenste tophoeveelheid melk kunnen produceren.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 13:05

Tiepfoudt schreef:
Volgens mij verdraai ik helemaal niets, ik vraag waarop je de stelling baseert dat er voor de productie van een sojaburger geen oerwoud wordt gekapt. Als je stellig beweert dat er wel oerwouden gekapt wordt voor de productie van vlees en niet voor de productie van een sojaburger, dan mag ik toch verwachten dat je je enigszins hebt verdiept in beide onderwerpen. Zo heeft Milieudefensie geen vertrouwen in RSPO-palmolie, oa omdat RSPO volgens hen slecht controleert of de afspraken worden nagekomen en omdat RSPO-gecertificeerde bedrijven nogal eens in opspraak komen, maar vooral omdat het óók geen garantie geeft op een ontbossingsvrij product. Volgens mij is RSPO-palmolie in die zin geen haar beter dan RTRS-soja. Beiden streven heel nobel naar een duurzamere productie, maar beiden kunnen geen garantie doen dat het product dat ze leveren ontbossingsvrij is.

Dat heeft niets te maken met verdraaien, maar met interesse in het waarom veel mensen sneller bereid lijken te zijn om wel het verhaal van de 'antivleeslobby' te geloven en het verhaal van de 'vleeslobby' niet. Beiden zijn volgens mij alles behalve heilig :+

Het punt is dus dat dat de stelling helemaal niet was.
Zoals ik al aangaf reageerde ik op de stelling dat de soja plantages waar het oerwoud voor gekapt wordt geplant worden voor soja burgers. Dat is dus niet waar. Het meeste soja gaat nog steeds naar het voeren van dieren voor de vlees industrie.

Wat mensen sneller geloven is ook maar net wat ze willen. Er zijn dus zat mensen die echt geloven dat de soja dus naar soja burgers gaat. En als iedereen de anti vlees lobby geloofde waren er een stuk meer vegetariërs

Tiepfoudt schreef:
Er bewust van zijn en er naar handelen zijn nog steeds 2 verschillende dingen. Ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat hij/zij gestopt is met koffie drinken omwille van ontbossing of alleen nog maar palmolie-vrij voedsel koopt. Wel hele hordes mensen die geen vlees/zuivel/eieren meer eten omdat zij pretenderen dat de oerwouden hen aan het hart gaan. Terwijl er overigens genoeg in Nederland te krijgen is van dieren die geen gram soja hebben gehad.

Mensen die geen dierlijke producten eten doen dit natuurlijk ook om tal van andere redenen behalve het oerwoud. Bijvoorbeeld ook het gebruik van water.

Toevallig ken ik wel mensen die geen palmolie meer kopen, zelf heb ik dit ook een tijd lang gedaan.

Als je geen vlees meer eet en je drinkt elke dag een kopje koffie dan scheelt dat natuurlijk alsnog in het kappen van oerwoud.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 13:23

Ik probeer palmolie ook te vermijden en en koop enkel dure koffie met een keurmerk, ookal zijn de stroopwafs dan minder lekker :+
Of je zo‘n keurmerk kunt vertrouwen is weer een ander probleem maar dat kan ik nou eenmaal niet zelf controlleren helaas.
Waarschijnlijk ligt het vooral ook aan de mensen die je kent, ik ken zat mensen die proberen om palmolie uit de weg te gaan.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 13:49

Hoe lekker ik nutella ook vond, ik eet het al jaren niet meer. Vanwege de polemiek rond palmolie en de echte eyeopener was toen ik tijdens een verhuis een keer een oude pot nutella opendeed. Er lag een dikke olielaag bovenop maar na mengen bleek het gewoon nog eetbaar (alles voor de wetenschap :+ ).
Leek me toch niet zo gezond dat het zo lang 'houdbaar' was.
Sindsdien let ik er idd ook op dat er geen palmolie zit in wat ik koop.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 13:56

Amber_anne schreef:
Het punt is dus dat dat de stelling helemaal niet was.
Zoals ik al aangaf reageerde ik op de stelling dat de soja plantages waar het oerwoud voor gekapt wordt geplant worden voor soja burgers. Dat is dus niet waar. Het meeste soja gaat nog steeds naar het voeren van dieren voor de vlees industrie.

Amber_anne schreef:
Tevens wordt het regenwoud niet platgebrand voor de soja burgers maar voor jouw stukje vlees. Want dat is wat die dieren eten die jij later weer opeet.

Bij voorbaat excuses voor deze welles-nietesdiscussie, maar het punt is dat je (in de 2e quote hierboven) wel degelijk beweerde dat er voor sojaburgers geen oerwoud gekapt wordt. Dat is toch gewoon pertinent niet waar? In sojaburgers zit meer dan alleen soja, namelijk (vaak) palmolie. Dat er wellicht minder oerwoud voor sojaburgers gekapt wordt, lijkt me logisch, maar géén oerwoud?

Ondertussen snoept de vleesvervangende industrie lekker mee van de palmolie, die net als RTRS-soja helemaal niet gegarandeerd ontbossingsvrij is, geeft de vleesindustrie de schuld van de ontbossing want de consument slikt het voor zoete koek. Ik begrijp het wel, je moet toch wat om mensen aan dat ultrabewerkte voedsel te krijgen. Maar eerlijk vind ik het niet.

Amber_anne schreef:
Wat mensen sneller geloven is ook maar net wat ze willen. Er zijn dus zat mensen die echt geloven dat de soja dus naar soja burgers gaat. En als iedereen de anti vlees lobby geloofde waren er een stuk meer vegetariërs

Eens en dat is precies het probleem, want het werkt polarisatie in de hand en brengt een oplossing eerder verder weg dan dichterbij. Mijn ervaring is dat bij extreme uitspraken (ontbossing komt door vleesproductie/sojaburgerproductie) de werkelijkheid vaak ergens in het midden ligt. Tot een paar jaar geleden dacht ik ook dat de RTRS-soja wél gegarandeerd ontbossingsvrij was, maar dat heb ik helaas bij moeten stellen. Daarom ben ik ook blij dat er in onze sector keihard gewerkt wordt om alternatieven voor soja te vinden. Maar dat is een geleidelijke transitie, net zoals de vleesvervangende industrie ook niet van de ene op de andere dag over kan stappen op 100% ontbossingsvrije palmolie. Want reken maar dat zij dat ook graag willen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 15:10

Tiepfoudt schreef:
Ondertussen snoept de vleesvervangende industrie lekker mee van de palmolie, die net als RTRS-soja helemaal niet gegarandeerd ontbossingsvrij is, geeft de vleesindustrie de schuld van de ontbossing want de consument slikt het voor zoete koek.
Interessant, heb je hier een bron bij?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 15:13

julius_juut schreef:
Tiepfoudt schreef:
Wij kijken trouwens ook naar duurzame alternatieven voor soja. Wij vervangen een deel van de eiwitten vanuit soja door bierbostel. Het is niet alleen duurzamer, maar het heeft (mits toegepast in een goed uitgebalanceerd rantsoen) gunstige effecten op de gezondheid van de koe. Helaas is bierbostel, ondanks dat het een restproduct is, duur tov soja.

En dat is waar het fout gaat. Hoe kan het dat een product dat A) een restproduct is en B) niet van de andere kant van de wereld gehaald wordt, duurder is? Dat is toch compleet gestoord? Leuk hoor, al die handelsakkoorden waar de staat of grote bedrijven van profiteren, maar ik kan heel slecht geloven dat het in een eerlijke wereld praktischer en goedkoper is om voedsel een oceaan over te varen dan om het uit de eigen regio te halen. Zelfs als je 'eigen regio' ziet als geheel noord Europa.
Een stukje marktbescherming zou denk ik al een heel groot verschil kunnen maken richting een 'ouderwets' boeren, waar je als boerenbedrijf niet met enorme aantallen dieren of hectares monocultuur opgescheept zit.
Was het niet Oostenrijk die op zo'n manier werkt? Dikke taksen op import van agrarische producten, waardoor de eigen boeren kleinschalig en zonder absurde leningen en schaalvergrotingen kunnen bestaan.

Verder ben ik persoonlijk blij met het aannemen van deze wet, en dit topic laat voor mij heel hard zien dat het blijkbaar echt nodig is. Mensen schieten zo hard in de verdediging, komen met drogredenaties (ja maar mensen zitten ook op het werk!) en dingen als "Hond mag niet meer aan de riem lopen en gaat dan alles doodbijten!" en gaan meteen ook maar vast aan het vega-bashen.
Tja, als je het gevoel hebt dat het nodig is om een wet die bedoeld is om dieren een dierwaardig leven te geven te ridiculiseren moet je dat vooral doen, maar vind ik moeilijk serieus te nemen en denk dan eerder dat die mensen gewoon liever niet naar hun eigen mogelijk tekortkomingen in huisvesting willen kijken.
Veehouderij en hobbydierhouders hebben een heel leven de tijd gehad om eens serieus te kijken naar waar ze mee bezig zijn, en dat er andere mogelijkheden zijn dan kleine hokken en ontnemen van allerhande natuurlijke gedragingen.
Op EenVandaag was een kweker van gouldamadines die zichzelf ontzettend zielig vond. Eerst werd hij geïnterviewd in een mooie ruime volière en vroeg ik me af waar de beste man zich druk over maakte. Vervolgens stond hij echter voor een wand met kooitjes waar geen weldenkend mens een dier in zou huisvesten voor iets anders dan een rondje dierenarts. Tja, als je zelf niet inziet dat dat niet ok is moet ik toch concluderen dan wetgeving blijkbaar nodig is.

En ja, ik heb zelf beesten voor de slacht (oh de horror! Sorry PvdD) en ik durf te zeggen dat ik me totaal geen zorgen maak over regelgeving die op basis van deze wet komt. "Natuurlijk gedrag kunnen laten zien" en "Geen pijn of ongemak ervaren" lijken mij toch minimale dingen die je als houder je vee ook niet wil ontnemen? 'Geen pijn of ongemak' kan je niet altijd aan voldoen (oormerken inprikken is niet plezieren, chippen net zo.) maar een dier aanpassen aan de houderij is natuurlijk de omgekeerde wereld.

En ik weet heel goed dat wetgeving de neiging heeft om idiote gedrochten te vormen zoals de positieflijsten die voor zo ver te begrijpen was vooral met een dikke duim en natte vingers in elkaar geflanst is. Maar verandering is nodig, en heel cru gezegd: In een democratie is er altijd de mogelijkheid om dingen die niet kloppen te veranderen. Hetzij door rechtzaken (net zoals bij de positieflijsten gebeurde) hetzij door de volgende verkiezingen. Als alle partijen die hier voor gestemd hebben (want de PvdD heeft niet bepaald een meerderheid in de kamer :') ) er voor afgestraft worden zal er wel weer van alles teruggedraaid worden.
+:)+
Ik quote hem nog maar even zodat hopelijk meer mensen deze post lezen, die m.i. op veel punten erg goed weergeeft waar het om gaat en waar de pijnpunten zitten.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 16:21

Askja schreef:

Jazeker, greenpeace deed er in 2019 onderzoek naar:

https://www.greenpeace.org/nl/natuur/25 ... -palmolie/

Toen ik erin dook, kreeg ik sterk het idee dat RSPO-palmolie in dezelfde categorie valt als RTRS-soja. De organisaties zelf zeggen dat hun product duurzaam is en ontbossing tegengaat, maar ze kunnen nergens letterlijk de garantie geven dat hun product ontbossingsvrij is.

Een beetje zoals de Vegetarische Slager die beweert dat de palmolie die zij gebruiken duurzaam is en Nevedi die zegt dat de soja die zij gebruiken duurzaam is, tegenover de klimaatorganisaties die daar niet zoveel van geloven.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 16:46

Ik vind het nogal wat dat er gesteld word dat mensen die in de verdediging schieten en met argumenten komen worden weggezet als 'drogredenaties' en mensen zijn die niet kijken naar eigen mogelijke tekortkomingen in de huisvesting.

Daar staat eigenlijk gewoon: Als je kritisch ben zal je zelf wel niet willen veranderen/je boel niet op orde hebben.

Wij zijn echt mega aan het investeren als bedrijf in welzijn, 2 loopstallen opgeleverd het afgelopen jaar. Ik weet heel goed wat de tekortkomingen zijn van mijn eigen stal en alle boeren die ik ken weten dat ook van die van hun. Maar dat zullen dan wel uitzonderingen zijn :)

Ik heb gewoon het recht om kritisch te zijn, dat maakt mij niet ineens tegen dierenwelzijn? Hoe kan je nou tegen dierenwelzijn zijn? Ik denk alleen inhoudelijk anders over dierenwelzijn. Wat voorgesteld word als een verbetering, is niet voor elk dier een verbetering :) . Maakt mij niet tegen veranderen :o

Terugdraaien werkt inderdaad super in de politiek :') . Vraag mij af of iemand die dat zegt toevallig de politiek volgt en kijkt hoe goed het de laatste jaren lukt om dingen die in de praktijk niet werkten, terug te draaien :+ .

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 17:44

De pvdd verplaatst het probleem alleen maar...

De consument wil vaak toch wel goedkoop. Vlees, zuivel etc

De boer moet investeringen in dierenwelzijn doorberekenen in zijn prijs. Het diervriendelijkere nederlandse product word duurder.

De consument koopt het goedkopere buitenlandse product.... De buitenlandse boer bouwt er nog maar eens een dieronvriendelijke stal bij.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 17:47

overigens is de soja die onze koeien krijgen geen sojabonen, maar sojaschroot... een restproduct dus. Net als bierbostel, aardappelpulp, krulpulp, bietenpulp, bonenpulp etc etc restproducten uit de humane voedselproductie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 17:50

Gypsy schreef:

De boer moet investeringen in dierenwelzijn doorberekenen in zijn prijs. Het diervriendelijkere nederlandse product word duurder.

De consument koopt het goedkopere buitenlandse product.... De buitenlandse boer bouwt er nog maar eens een dieronvriendelijke stal bij.

Blijkbaar vinden sommige dat je alleen aan de dieren hier in Nederland moet denken. En niet aan de rest in de wereld.

Tuurlijk moet er iets veranderen, helemaal mee eens. Maar denk dat de meeste er ook tegen aanlopen, dat het zo snel is. Vooral voor de veehouderij.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 18:19

Tiepfoudt schreef:
Askja schreef:

Jazeker, greenpeace deed er in 2019 onderzoek naar:

https://www.greenpeace.org/nl/natuur/25 ... -palmolie/

Toen ik erin dook, kreeg ik sterk het idee dat RSPO-palmolie in dezelfde categorie valt als RTRS-soja. De organisaties zelf zeggen dat hun product duurzaam is en ontbossing tegengaat, maar ze kunnen nergens letterlijk de garantie geven dat hun product ontbossingsvrij is.

Een beetje zoals de Vegetarische Slager die beweert dat de palmolie die zij gebruiken duurzaam is en Nevedi die zegt dat de soja die zij gebruiken duurzaam is, tegenover de klimaatorganisaties die daar niet zoveel van geloven.

Het artikel van Greenpeace gaat over Unilever, Nestlé en Proctor & Gamble. Niets nieuws dat die palmolie in hun producten stoppen. Ik zou graag een bron hebben van wat jij zegt over dat klimaatorganisaties twijfels hebben over de duurzame palmolie die de Vegetarische Slager zegt te gebruiken. En vooral, op basis waarvan.

Ik zou het best begrijpen als je geen zin of tijd hebt om dat na te zoeken, maar dan moet je ook geen uitspraken doen in de zin van dat de vleesvervangers industrie de vleesindustrie de schuld geeft van de ontbossing en ondertussen lekker meesnoept van de palmolie.

Los daarvan, als het al waar zou zijn, betekent dat nog niet dat de vleesindustrie niet zelf haar verantwoordelijkheid moet nemen. Niet alleen de boeren, de gehele productieketen. Niet alleen op het gebied van duurzaamheid, ook op het gebied van (weer on topic) dierenwelzijn.
Boeren vormen daar maar een klein onderdeel van, ik denk dat (los van de varkens- en kippenhouderij die wel degelijk radicaal moeten veranderen om het dierenwelzijn te verbeteren) er vooral winst te behalen is bij de slachterijen en het transport.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 18:26

Gypsy schreef:

Dat kun je de PvdD of de door hen ingediende wet niet aanrekenen. Dat is een ander probleem dat door de overheid opgepakt moet worden.

Ik denk dan aan importheffingen op goedkope kiloknallers uit het buitenland, hogere btw-tarieven voor minder duurzaam en minder diervriendelijk geproduceerd binnenlands vlees, en lage btw-tarieven voor duurzaam en diervriendelijk geproduceerd vlees.
En stel boeren middels subsidies en een flexibeler regel- en vergunningenstelsel in staat om hun bedrijf gemakkelijker om te vormen.

Zo moeilijk hoeft het niet te zijn. Het is alleen de vraag of een volgend kabinet (met toch weer CDA/VVD ben ik bang) dat aandurft.
Laatst bijgewerkt door Askja op 05-06-21 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 18:39

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 19:31

Askja schreef:
Voor wie nog van mening is dat het wel meevalt met de varkenshouderij:
https://www.volkskrant.nl/a-b2e0847c
|(
Ik vind het echt schandalig dat we dit nog accepteren.

Wie accepteert dit dan? Geen enkele boer ziet zijn dieren graag verbranden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 19:43

De consument die niet meer wil betalen dan het absolute minimum.