Elisa2 schreef:Ik vind het jammer dat groenlinks weinig met groen te maken heeft, ze zijn voor veel huizen bouwen en boeren uitkopen en op hun land huizen neerzetten. Ook kunnen we niet mensen blijven importeren (en nee, dat bedoel ik niet racistisch, ik doel op behoudt van natuur en landbouwgrond).
Partijen kunnen hele mooie dingen zeggen, maar belangrijk is het om te kijken naar de lange termijn van hun plannen. Klimaatambities verhogen en tegelijkertijd meer groen weghalen en meer huizen bouwen gaat gewoon niet samen.
Tja, groen is natuurlijk meer dan alleen een kleurtje. Het gaat niet alleen om natuurbehoud, maar ook om duurzaamheid, dierenwelzijn, etc. Daarnaast is alles een afweging. Ook zonder dat we mensen 'importeren'(wat we niet doen) is er al een enorme woningnood. Hoe wil je dat dan oplossen?
Hier in Arnhem is er laatst een redelijk interessante burgerraadpleging over wonen en groen geweest.
de vraag was waar er nieuwe woningen gebouwd moesten worden en hoe mensen aankeken tegen hoogbouw. Er kwam uit dat een meerderheid vond dat hoogbouw de oplossing voor de woningnood was én dat deze woningbouw voornamelijk plaat moet vinden op al bebouwd gebied/niet ten koste mag gaan van de natuur. Echter: ruim 70% stelde ook dat ze zichzelf in de komende 20 jaar niet in hoogbouw zagen wonen op die plekken, want ze vonden een groene omgeving rond hun huis en het hebben van een tuin heel belangrijk.
Het is dan ook een lastig dilemma. Natuurlijk zit er intrinsieke waarde aan natuur en groen, en is dat ook belangrijk voor duurzaamheid etc. Maar we moeten niet vergeten dat veel mensen behoefte hebben aan groen en dat soms een beetje opofferen om anderen er ook toegang tot te geven alleen maar sociaal is. Ik zou in ieder geval niet een land willen waarin mensen die nu in het groen wonen bepalen dat andere mensen daar geen recht op hebben omdat het zonde is van 'hun' groen.