Terecht? hoge boete ivm boodschappen gekregen bij bijstand

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Geld terug en hoge boete

Terecht
81 (12%)
Onterecht
375 (56%)
Ken mensen in deze situatie
59 (8%)
Ken geen mensen in deze situatie
150 (22%)

Totaal aantal stemmen: 665

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:31

Myfairytale schreef:
Even voor de duidelijkheid: geldt dit alleen voor een bijstandsuitkering of ook andere uitkeringen WIA bijvoorbeeld)?

Bijvoorbeeld met WW, wia of wga niet. Alhoewel ik niet zeker weet hoe het zit met de eventuele toeslag die je daar op krijgt.

Sherivey

Devic schreef:
Pareltjes schreef:
Je krijgt geen geld van staat, je hebt verplicht moeten mee betalen aan een uitkering die je misschien ooit nodig moet hebben. De staat betaald niets. De belastingbetaler doet dat. De staat geeft het geld uit wat jij en ik betalen aan deze “ verzekering”. Commercieel bekeken:iemand in een uitkering dus een klant... .

Maar sprookjes bestaan niet. Je krijgt dus geen geld, je hebt er voor betaald en dus ja heb je er recht op.
Inbreuk op privacy is een zware schending van mensenrechten. Met het aangaan van een uitkering ontsla je jezelf niet automatisch van het recht op privacy. Het wordt met grote regelmaat geschonden door personen/ of uitkeringsinstaties. Maar zolang niemand aan de bel trekt, en het maatschappelijk steeds meer aanvaardbaar wordt gevonden gaat niemand in protest. Is het daarmee dus correct? Niet dus

Nou dit is niet helemaal waar natuurlijk... Voor bijvoorbeeld een WW uitkering betaal jij, gedurende je werkende leven, een premie. Voor een bijstandsuitkering niet. Er zitten echt mensen in de bijstand die nog nooit een dag gewerkt hebben en op hun 18e verjaardag naar de sociale dienst gekomen zijn. En dat verzin ik niet, dat is echt waar.

Maar, en dit is een serieuze vraag, hoe komen die dan in aanmerking voor een bijstandsuitkering?

Je moet dan toch kunnen aantonen waarom je niet kunt werken?

Vjestagirl

Pareltjes schreef:
Je KRIJGT geen geld van staat, je hebt verplicht moeten mee betalen aan een uitkering die je misschien ooit nodig moet hebben. De staat betaald niets. De belastingbetaler doet dat. De staat geeft het geld uit wat jij en ik betalen aan deze “ verzekering”. Commercieel bekeken:iemand in een uitkering dus een klant... .

Maar sprookjes bestaan niet. Je KRIJGT dus geen geld, je hebt er voor betaald en dus ja heb je er recht op.
Inbreuk op privacy is een zware schending van mensenrechten. Met het aangaan van een uitkering ontsla je jezelf niet automatisch van het recht op privacy. Het wordt met grote regelmaat geschonden door personen/ of uitkeringsinstaties. Maar zolang niemand aan de bel trekt, en het maatschappelijk steeds meer aanvaardbaar wordt gevonden gaat niemand in protest. Is het daarmee dus correct? Niet dus

Ook als jij nog nooit een dag in je leven gewerkt hebt kun je een bijstandsuitkering krijgen. Ook mensen die de afgelopen 10 jaar een bijstandsuiterking hebben gehad kunnen hem nog steeds gewoon krijgen. Dus nee; er zijn zat mensen die er NIET aan meebetaald hebben die hem WEL krijgen.

Een WW uitkering, daar heb je zelf aan mee betaald. Zitten ook veel minder regels aan trouwens.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:32

Devic schreef:
Pareltjes schreef:
Je krijgt geen geld van staat, je hebt verplicht moeten mee betalen aan een uitkering die je misschien ooit nodig moet hebben. De staat betaald niets. De belastingbetaler doet dat. De staat geeft het geld uit wat jij en ik betalen aan deze “ verzekering”. Commercieel bekeken:iemand in een uitkering dus een klant... .

Maar sprookjes bestaan niet. Je krijgt dus geen geld, je hebt er voor betaald en dus ja heb je er recht op.

Nou dit is niet helemaal waar natuurlijk... Voor bijvoorbeeld een WW uitkering betaal jij, gedurende je werkende leven, een premie. Voor een bijstandsuitkering niet. Er zitten echt mensen in de bijstand die nog nooit een dag gewerkt hebben en op hun 18e verjaardag naar de sociale dienst gekomen zijn. En dat verzin ik niet, dat is echt waar.

Binnen de afgedragen belastingen betaalt iedereen mee aan de zorgstaat. De bevolking betaalt dus. Als mensen niet willen werken en de staat geeft hen deze mogelijkheid dan is het zo. Ik ken er ook. Maar dat geeft niemand het recht andere in een uitkering dus maar harder aan te pakken. Pak de juiste aan, om de juiste reden, en met correcte middelen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:32

Devic schreef:
Nou dit is niet helemaal waar natuurlijk... Voor bijvoorbeeld een WW uitkering betaal jij, gedurende je werkende leven, een premie. Voor een bijstandsuitkering niet.
Er zitten echt mensen in de bijstand die nog nooit een dag gewerkt hebben en op hun 18e verjaardag naar de sociale dienst gekomen zijn. En dat verzin ik niet, dat is echt waar.

Ja, en zou je met ze willen ruilen? Ik heb namelijk niet het idee dat dat gaat om gelukkige jongeren met veel kansen in het leven. Ik denk dat er aantrekkelijkere dingen zijn.

Maar het is ook goed om te benoemen dat er aardig wat mensen in de bijstand belanden die WEL lang belastingen en premies hebben betaald, maar uiteindelijk door omstandigheden toch uitvallen. Een WW die eindigt, gezondheidsklachten die wel onmogelijk maken om te werken maar niet op het juiste moment op de juiste manier aan het licht kwamen om in aanmerking te komen voor een arbeidsongeschiktheidsuitkering. Alle mensen met beperkingen die al voor hun 18e openbaart en die nu geen recht meer hebben op wajong omdat ze misschien ooit wel kunnen werken, misschien, maar tot die tijd ook behandeld worden als mensen die het eigenlijk niet verdienen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:34

Dilan93 schreef:
Maar, en dit is een serieuze vraag, hoe komen die dan in aanmerking voor een bijstandsuitkering?

Je moet aantonen dat je geen inkomen hebt. Of je wel of niet kunt werken is in eerste instantie het punt niet. Uiteraard proberen ze je vanuit de bijstand zo snel mogelijk naar een betaalde baan te krijgen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:38

luxx schreef:
Dat is toch gewoon het systeem? Net zoals ziektekosten verzekeringen, iedereen betaald dat maar sommige mensen gebruiken dat (bijna) nooit en andere mensen kosten veel meer dan ze betalen, zo kan iedereen verzekerd zijn, en in het geval van de uitkering is zo iedereen verzekerd van een minimum inkomen, of ze daar nu aan bijgedragen hebben of niet. Dat doet ook niet zoveel ter zake in mijn ogen

Eens hoor, zo werkt het gewoon. Ik hoop nooit zelf gebruik te hoeven maken van het systeem en ik ben blij dat we het hebben, ook voor diegene die nu 18 is en niet aan het werk komt.

Maar ik vind ook dat er iets tegenover mag staan, namelijk controles :)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:39

Vjestagirl schreef:
Dilan93 schreef:

Je moet aantonen dat je geen inkomen hebt. Of je wel of niet kunt werken is in eerste instantie het punt niet. Uiteraard proberen ze je vanuit de bijstand zo snel mogelijk naar een betaalde baan te krijgen.

Ah op die manier

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:40

Devic schreef:
Myfairytale schreef:
Even voor de duidelijkheid: geldt dit alleen voor een bijstandsuitkering of ook andere uitkeringen WIA bijvoorbeeld)?

Bijvoorbeeld met WW, wia of wga niet. Alhoewel ik niet zeker weet hoe het zit met de eventuele toeslag die je daar op krijgt.

Dank je wel voor alle informatie die je geeft. Vind het heel interessant! :j

Even voor de duidelijkheid; wij krijgen géén uitkeringen of toeslagen hoor. Maar vind het erg interessant.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:40

ruitje schreef:
luxx schreef:
Dat is toch gewoon het systeem? Net zoals ziektekosten verzekeringen, iedereen betaald dat maar sommige mensen gebruiken dat (bijna) nooit en andere mensen kosten veel meer dan ze betalen, zo kan iedereen verzekerd zijn, en in het geval van de uitkering is zo iedereen verzekerd van een minimum inkomen, of ze daar nu aan bijgedragen hebben of niet. Dat doet ook niet zoveel ter zake in mijn ogen

Eens hoor, zo werkt het gewoon. Ik hoop nooit zelf gebruik te hoeven maken van het systeem en ik ben blij dat we het hebben, ook voor diegene die nu 18 is en niet aan het werk komt.

Denk dat niemand iets tegen controles heeft maar wel tegen schendingen van de privacy

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:42

Dilan93 schreef:
Maar, en dit is een serieuze vraag, hoe komen die dan in aanmerking voor een bijstandsuitkering

Nee, dat is in de Participatiewet niet zo. Je moet aantonen dat je geen inkomen hebt, je spaargeld niet te hoog is, dat je je hoofdverblijf in de gemeente hebt. Gedurende de aanvraag en de uitkering wordt natuurlijk wel gekeken of je kan gaan werken en krijg je hulp bij het zoeken naar werk.

Shadow0

ruitje schreef:
Maar daarom geloof ik dus niet in de manier die @Shadow voorsteld. Dat zou in de perfecte wereld echt zo mooi zijn. Mensen zijn helaas gewoon niet allemaal zo, dus je kan je beleid niet instellen op alleen het goede in de mens.

Je hoeft niet altijd naief te zijn hoor. Maar er is nu een beleid dat vooral gericht is op het keihard aanpakken van hele kleine dingen, terwijl grote zaken vaak helemaal niet aangepakt worden omdat ze te groot zijn. En waar het uitbuiten van regels, het vinden van iedere maas in de wet juist aangemoedigd wordt en vooral 'slim' genoemd wordt.
Ik zou dat liever omkeren: beginnen bij de grote dingen, zorgen dat het daar niet meer normaal is om allerlei trucs en dingen uit te voeren. Erop vertrouwen dat de meeste mensen wel degelijk goedwillend zijn en daar dus ruimte voor laten zolang het niet te gek wordt. (En als sommige dan boodschappen krijgen en andere een paard hebben, so what?)

En dan ook weer als maatschappij een gedeeld idee over wat kan en wat niet te krijgen. Zelf zou ik jaren geleden veel principieler zijn over mensen die bv buiten de regels om boodschappen krijgen... maar wij faciliteren als Nederland wereldwijd een gigantische hoop belastingontwijking... en met welk recht gaan we dan miepen over dit soort kruimeldingen? Voor mij kan het niet. Ik wil eerst weer in een land leven dat zelf ook integriteit als waarde heeft, en dan kunnen we het ook vragen van mensen die in armoede leven. Maar de hardheid van nu, die vind ik niet gepast.

Citaat:
Dan kunnen we wel kwaad zijn op het systeem omdat het soms de goede mensen aanpakt, maar het systeem is er omdat niet iedereen even goed is.

Maar dat is niet zo, het beleid is niet gericht op het zo goed mogelijk aanpakken van daadwerkelijke opzettelijke fraude.

Vjestagirl

Pareltjes schreef:
ruitje schreef:

Denk dat niemand iets tegen controles heeft maar wel tegen schendingen van de privacy

Hoe stel je je voor dat er gecontroleerd wordt èn mensen hun volledige privacy behouden?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:45

Maar realistisch gezien kan iemand met bijv het beroep van Devic toch geen internationale belastingontwijkers gaan aanpakken? :+ Dat is gewoon totaal ander werk.

@Devic, ik ben wel ergens benieuwd naar wbt het werk wat jij doet. Heb jij zelf het idee dat je voornamelijk onschuldige mensen "lastig valt" met controles, of vind je op regelmatige basis cases van serieuze fraude? Ik heb niet zo'n goed beeld van de verhoudingen daarin. Snap dat je geen exacte aantallen kan/mag noemen maar misschien kan je wel iets algemeens erover zeggen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:46

Magrathea schreef:
Maar realistisch gezien kan iemand met bijv het beroep van Devic toch geen internationale belastingontwijkers gaan aanpakken? :+ Dat is gewoon totaal ander werk.

Dus: mensen aan de 'sociale recherche'-kant ontslaan of anders opleiden, en daarna inzetten als inspecteurs naar al die andere vormen van fraude die onze samenleving veel meer geld kosten, vaak ook veel vooropgezetter en crimineler zijn, en daar werk van maken.

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:48

Shadow0 schreef:
Ja, en zou je met ze willen ruilen? Ik heb namelijk niet het idee dat dat gaat om gelukkige jongeren met veel kansen in het leven. Ik denk dat er aantrekkelijkere dingen zijn.

Maar het is ook goed om te benoemen dat er aardig wat mensen in de bijstand belanden die WEL lang belastingen en premies hebben betaald, maar uiteindelijk door omstandigheden toch uitvallen. Een WW die eindigt, gezondheidsklachten die wel onmogelijk maken om te werken maar niet op het juiste moment op de juiste manier aan het licht kwamen om in aanmerking te komen voor een arbeidsongeschiktheidsuitkering. Alle mensen met beperkingen die al voor hun 18e openbaart en die nu geen recht meer hebben op wajong omdat ze misschien ooit wel kunnen werken, misschien, maar tot die tijd ook behandeld worden als mensen die het eigenlijk niet verdienen.

Nee, ik wil niet met ze ruilen maar dat staat hier ook niet ter discussie.

En ja: er zijn ook mensen die eerst jaren gewerkt hebben en dus ook belasting betaald hebben. Dat zal ik niet ontkennen. Maar het feit dat je eerst jaren gewerkt hebt, ontslaat je niet van de inlichtingenverplichting die voor alle andere mensen met een uitkering ook geldt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:48

Devic schreef:
Dilan93 schreef:
Maar, en dit is een serieuze vraag, hoe komen die dan in aanmerking voor een bijstandsuitkering

Nee, dat is in de Participatiewet niet zo. Je moet aantonen dat je geen inkomen hebt, je spaargeld niet te hoog is, dat je je hoofdverblijf in de gemeente hebt. Gedurende de aanvraag en de uitkering wordt natuurlijk wel gekeken of je kan gaan werken en krijg je hulp bij het zoeken naar werk.

Nou ja, hulp...

Het klasje waar ik in gezet werd heette "de talentenclub", waar we als totaal onbekenden van elkaar allemaal omstebeurt op de gang moesten gaan staan, zodat de anderen konden raden hoe oud je was, van welke werk-achtergrond je kwam en hoe je karakter was. Daar werd van een voluptueuze vrouw vrolijk op het bord geschreven dat de groep dacht dat ze vast een hekel aan sport had, van mij dat ik 10 jaar ouder was dan dat ik was, en van een zwarte man in de groep dat hij vast kinderen had maar niet samen was met de moeder...

Daarnaast werd mij gevraagd bij welke bedrijven ik echt graag wilde werken. Dat vertelde ik. Daarop kreeg ik te horen dat ik verplicht een open sollicitatie moest sturen naar die bedrijven. Toen ik aangaf dat 4 van de 5 van deze bedrijven specifiek op hun site hadden staan dat ze geen open sollicitaties wilden, moest het toch. Dat is geen hulp naar werk, dat is hulp naar op de blacklist van een bedrijf komen.
Ik kreeg ook een A4tje met verschillende uitzendbureaus en banensites waar ik me in moest schrijven. Van de 173 sites die erop stonden bestonden 68 er niet meer, dat is bijna 40%.

Er is echt letterlijk alleen gekeken naar hoeveel sollicitaties per week ik deed. Dus hulp vind ik een groot woord. Je wordt gepusht om zo snel mogelijk werk te hebben, dat wel.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:51

@ Shadow, ik snap je ideaal. Ik vind het ook een mooi systeem zoals jij het beschrijft, maar ik geloof er niet in. Wil niet zeggen dat ik het niet snap of het niet met je eens ben. Ik zou het liefst ook in een land leven waarin het zo werkt :)

Dit is overigens een boeiend artikel over het soort mensen in de bijstand en over of zij opzoek zijn naar werk of niet

https://www.google.com/amp/s/amp.nos.nl ... el-in.html

Citaat:
Maar welk deel van de 459.000 bijstandsgerechtigden kan en wil weer aan de slag, en welk deel is bijvoorbeeld arbeidsongeschikt verklaard?

Uit cijfers van Divosa blijkt dat ongeveer 10 procent van de Nederlanders met een bijstandsuitkering een ontheffing van de arbeidsplicht heeft. Mensen met een ontheffing zijn niet verplicht werk te zoeken, een baan te aanvaarden of te behouden. Je kunt zo'n vrijstelling krijgen als je bijvoorbeeld arbeidsongeschikt bent verklaard of een alleenstaande ouder bent.

Uit de officiële cijfers blijkt dus dat negen op de tien mensen in de bijstand in principe op zoek is naar een baan. Maar in de realiteit ligt dat aantal lager, denkt Divosa. Uit eerder onderzoek van de Inspectie SZW blijkt namelijk dat er bij veel gemeentes sprake is van informele vrijstellingen.

In dat onderzoek gaf 62 procent van de ondervraagden aan vrijgesteld te zijn van de sollicitatie- en re-integratieplicht. Vele malen hoger dan de officieel geregistreerde 10 procent.

Daarnaast blijkt uit een ander onderzoek dat volgens gemeenten ongeveer de helft van de mensen in de bijstand ver van de arbeidsmarkt staat. De kans dat die mensen daadwerkelijk weer aan de slag gaan, is klein

Betreft controles/privacy: Ik vind dat lastig, ik ben namelijk zelf best een voorvechter van privacy. Maar in situaties zoals bijv. Het omwaaien van mijn schutting, waar ik ook een controleur op de stoep heb staan terwijl ik al jaren premie betaal en nu iets wil laten uitbetalen. Ja, dan berust ik daar in. Dan denk ik niet: wat een poedersuiker verzekeraar. Maar, wat naar dat dit nodig is doordat er zoveel gefraudeerd word.

Dat hoort er dan toch bij, omdat ik geld wil accepteer ik dat dan. En ja, het is mijn recht om dat niet te accepteren, dat mag.

Heb ik alleen geen geld :)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:53

Dat van die aantal sollicitaties heb ik wel vaker gehoord idd.
En andersom ook van bedrijven waar mensen solliciteerden die duidelijk alleen reageerden omdat ze moesten.

Lijkt me lastig. Wellicht zit ik binnenkort ook zonder werk. Heb dan gelukkig wel mijn vriend om op terug te vallen en hoop ook nooit in de situatie te komen dat ik bijstand nodig heb.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:54

Het gaat om schendingen van privacy. Kontroleren of de schutting echt plat ligt is voor mij een kontrole. Maar als diezelfde inspecteur bij jou naar binnen wil en in je koelkast wil kijken is dat weer een schending

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:55

Pareltjes schreef:
Het gaat om schendingen van privacy. Kontroleren of de schutting echt plat ligt is voor mij een kontrole. Maar als diezelfde inspecteur bij jou naar binnen wil en in je koelkast wil kijken is dat weer een schending

Hoe stel je je voor dat er gecontroleerd wordt èn mensen hun volledige privacy behouden?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:57

Devic schreef:

Ik denk dat dat wel belangrijk is, want er wordt zo de nadruk gelegd op dat ze dingen krijgen die ze niet 'verdienen' of wat 'niet eerlijk' is.

Terwijl zoveel mensen iets in het leven krijgen dat niet eerlijk verdeeld is. Hier zien we de hulp van een moeder als iets oneerlijks, maar zoveel jongeren die het redden omdat ze steun krijgen van hun ouders in andere vormen. Hulp bij het huiswerk, het naar school gaan, het vinden van een kamer tijdens een studie...
Dat is ook niet 'eerlijk' - niet iedereen krijgt daarin hetzelfde. En het kan flink uitmaken voor hoe je leven verloopt. Maar dat gaan we niet allemaal afpakken. (Toch? Hoop ik?)

Citaat:
En ja: er zijn ook mensen die eerst jaren gewerkt hebben en dus ook belasting betaald hebben. Dat zal ik niet ontkennen. Maar het feit dat je eerst jaren gewerkt hebt, ontslaat je niet van de inlichtingenverplichting die voor alle andere mensen met een uitkering ook geldt.

Wat wil je nu zeggen?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 22:04

Shadow0 schreef:
Devic schreef:

Ik denk dat dat wel belangrijk is, want er wordt zo de nadruk gelegd op dat ze dingen krijgen die ze niet 'verdienen' of wat 'niet eerlijk' is.

Terwijl zoveel mensen iets in het leven krijgen dat niet eerlijk verdeeld is. Hier zien we de hulp van een moeder als iets oneerlijks, maar zoveel jongeren die het redden omdat ze steun krijgen van hun ouders in andere vormen. Hulp bij het huiswerk, het naar school gaan, het vinden van een kamer tijdens een studie...
Dat is ook niet 'eerlijk' - niet iedereen krijgt daarin hetzelfde. En het kan flink uitmaken voor hoe je leven verloopt. Maar dat gaan we niet allemaal afpakken. (Toch? Hoop ik?)

Deze mevrouw is 46 hè, geen jongere die op kamers gaat.
Volgens mij zegt ook niemand dat het oneerlijk is puur en alleen dat ze boodschappen krijgt. Maar het is wel oneerlijk dat de buurman van hetzelfde geld die boodschappen zelf moet betalen. Waarom krijgt de buurman dan geen extraatje?
En ik vind dat heel wat anders dan iemand die je ergens mee komt helpen, huiswerk of de plee schoonmaken voor mijn part. Je maakt het wel weer heel dramatisch, sorry, dat vind ik lastig discussiëren :o

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 22:04

Magrathea schreef:

@Devic, ik ben wel ergens benieuwd naar wbt het werk wat jij doet. Heb jij zelf het idee dat je voornamelijk onschuldige mensen "lastig valt" met controles, of vind je op regelmatige basis cases van serieuze fraude? Ik heb niet zo'n goed beeld van de verhoudingen daarin. Snap dat je geen exacte aantallen kan/mag noemen maar misschien kan je wel iets algemeens erover zeggen.

Ik denk, dat wij per jaar ongeveer 100 anonieme meldingen van burgers krijgen. Ongeveer 2 per week zeg maar. Daarnaast komen er nog meldingen vanuit de trajectbegeleiders en klantmanager van de sociale dienst binnen en via de politie.

Als een melding binnen komt, kijken we eerst of iemand überhaupt een uitkering van ons heeft. Er komen namelijk ook heel veel meldingen binnen over mensen die helemaal geen uitkering hebben. Ongeveer 1/3 valt dan al af.

Volgende stap is dat we binnen het team kijken of het een onderzoek is voor de sociale recherche. Wij pakken in principe alleen de grotere fraudezaken op of zaken waarbij samenwerking met politie nodig is. Behalve de sociale recherche hebben we ook nog een team handhavers. Deze doen een administratieve controle.

Als we een zaak oppakken bij de sociale recherche doen we eerst een behoorlijk administratief vooronderzoek, gaan we over op bijvoorbeeld waarnemingen, het opvragen van bankafschriften, de klant zelf benaderen.

Binnen ons teampje sociale recherche pakken we jaarlijks ongeveer 40 onderzoeken daadwerkelijk op. Dat lijkt heel weinig maar we zijn maar met 2,5 fte en de onderzoeken nemen gemiddeld 2 maanden in beslag. Soms ook langer, zeker als het een strafrechtelijk onderzoek wordt. Van die 40 hebben we er elk jaar wel 3 of 4 waar we uiteindelijk toch stoppen met het onderzoek, omdat we niet voldoende bewijzen kunnen vinden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Terecht? hoge boete ivm boodschappen gekregen bij bijstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 22:06

Ik hoor net op het nieuws dat er onderzocht gaat worden hoe er wettelijk onderschijd gemaakt kan worden tussen bewuste uitkeringsfraude en zaken zoals die van deze mevrouw :).