Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 11:13

Ik vind het ook niet zo spannend inderdaad. Goede beslissing, lijkt me. En zeker niet te vergelijken met FvD.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 12:02

Loretta schreef:
Omtzigt heeft het heel goed gedaan met de toeslagenaffaire. Ik begrijp niet waarom mensen toch graag liever een gladde charismatische aal hebben dan een integere politicus.

Omdat de kwaliteiten van Omtzigt heel goed passen bij het boven water halen van alles wat er mis gegaan is bij de toeslagenaffaire, maar dat betekent niet dat diezelfde kwaliteiten hem een goede partijleider en lijsttrekker maken. Dat is net zoiets als zeggen: "Jij bent onze beste astronaut, dus laten we vanaf nu jou de raketten ontwerpen."

Ik zou de situatie ook niet met de FvD vergelijken, dan zou ik eerder wat er nu binnen D66 speelt met de FvD vergelijken. Seksuele intimidatie door iemand uit de top, wat al jaren bekend is en onder het tapijt geschoven is, wat nu naar buiten komt en waar nu eerst nog eens een commissie naar moet gaan kijken.

https://www.nu.nl/algemeen/6095844/d66- ... artij.html

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 12:37

Ja, ik ben benieuwd wat daar verder uitkomt.
In tegenstelling tot Baudet, neemt Kaag daar wel direct afstand van en wijst zij dit soort intimidatie volledig af.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 12:37

Karl66 schreef:
D66 speelt met de FvD vergelijken. Seksuele intimidatie door iemand uit de top, wat al jaren bekend is en onder het tapijt geschoven is, wat nu naar buiten komt en waar nu eerst nog eens een commissie naar moet gaan kijken.

Dat komt niet NU naar buiten, want het was er al een tijdje. Kaag heeft dit heel bewust willens en wetens naar buiten gebracht omdat ze niet in de toekomst lijken uit de kast wil hebben vallen. Ze heeft in de partij gevraagd, "is er nog iets wat ik moet weten wat later naar buiten kan komen". Uh ja dus, nl dit en ik geloof dat het om één geval ging (weet ikniet zeker). Onmiddellijk heeft zij toen meegedeeld, dat ze dit NU naar buiten brengt in alle openheid met daarbij de vraag, of er vrouwen zijn die hier dingen uit herkennen, want dat ze dit dan echt wil weten.
Zo heb ik het gisteren begrepen nav de uitzending over dit item.
Iedereen die gisteren daarover bevraagd werd van D66 vond het een terechte en goede actie van Kaag. Ik vind dat dus ook.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 13:15

Citaat:
Ik zou de situatie ook niet met de FvD vergelijken, dan zou ik eerder wat er nu binnen D66 speelt met de FvD vergelijken. Seksuele intimidatie door iemand uit de top, wat al jaren bekend is en onder het tapijt geschoven is, wat nu naar buiten komt en waar nu eerst nog eens een commissie naar moet gaan kijken.

https://www.nu.nl/algemeen/6095844/d66- ... artij.html

Pardon?
Er komt zowel intern als extern onderzoek.
En er wordt hardop gezegd dat dit gebeurd is en fout is.

Dat is breken met de sfeer van 'onder het tapijt vegen' - terwijl 'nu moet er weer een commissie naar kijken' nogal klinkt naar het volgende achterkamertje.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 13:34

Electra63 schreef:
Ja, ik ben benieuwd wat daar verder uitkomt.
In tegenstelling tot Baudet, neemt Kaag daar wel direct afstand van en wijst zij dit soort intimidatie volledig af.

Het speelde al jaren en was al jaren binnen D66 bekend. De reden dat ze er nu wat mee doen, is omdat een klokkenluider het naar buiten heeft gebracht en die klokkenluider was niet Kaag maar één van de vrouwen die seksueel geïntimideerd was en nergens gehoor kreeg binnen de partij.

Het is gewoon een geval van de schade beperken, nu ze geen andere keuze meer hebben. Anders hadden ze er echt niks mee gedaan en zeker niet een paar maanden voor de verkiezingen. In die zin is het gewoon hetzelfde als het FvD, ze weten dat het er is, maar willen het niet zien. Dat Kaag het nu anders aanpakt dan Baudet, dat klopt, maar als partij hebben ze er jarenlang de schouders over seksuele intimidatie opgehaald en het heel normaal gevonden, net zoals het FvD de schouders ophaalde over antisemitisme en extreem rechts.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 13:38

Ja, zo had ik het ook begrepen. En nu kan Kaag meteen, al is het dan noodgedwongen, goede sier maken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 13:50

Nu, in de Volkskrant staat het anders.

En please: seksueel misbruik heeft zo haar eigen, kwalijke dynamiek.
We leven in 2020 en dit zou zo langzamerhand ook in dit topic bekend mogen zijn.

Spaar mij gezeur.
Gezeur over welke motieven mw Kaag of wie dan ook gehad heeft - niet ieder slachtoffer wil met naam en toenaam publiekelijk bekend worden, en het ging ook nog eens om een anonieme brief.
Voorzichtig handelen is de boodschap.
Maar wel handelen en dat gebeurt.

En met partijpolitiek heeft het verder weinig van doen. Seksueel geweld is namelijk overal. (Ik zeg het nog maar eens.)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 14:02

Dit staat er in het artikel in de Volkskrant:

Citaat:
D66-partijleider Sigrid Kaag was volgens de anonieme briefschrijfster op de hoogte van de beschuldigingen aan het adres van de partij-adviseur. Meerdere partijleden bevestigen aan deze krant dat al jaren hardnekkige verhalen rondgaan over de man en zijn omgang met vrouwelijke partijleden. Het afbreukrisico voor Kaag is potentieel groot: in haar verkiezingscampagne presenteert zij zich nadrukkelijk als voorvechter van vrouwenbelangen.

Citaat:
In het anonieme bericht, dat sinds woensdagavond in online D66-circuits rondgaat, schrijft de vrouw dat ‘een aantal Tweede Kamerleden, oud-partijleiders en machtige strategen achter deze leiders, zich veelvuldig storten op stagiaires en vrouwen met ambitie binnen de partij’. Ze schrijft dat ze heeft geprobeerd ‘bij meerdere mensen in de partij gehoor te krijgen voor wat mij is overkomen’, zonder succes.

Citaat:
Meerdere vrouwen die haar verhaal zouden kunnen bevestigen, ‘hebben de partij verlaten of hebben zichzelf ‘gemute’’, schrijft ze. ‘Bang voor negatieve gevolgen.’ Dat uitgerekend Kaag zulke mannen om zich heen zou verzamelen, maakt haar ‘hopeloos’. ‘Vandaar dat ik nu via deze weg mijn verhaal doe.’

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b62775cd/

Dat heeft natuurlijk niks met handelen te maken, maar alles met in de doofpot stoppen. En doen alsof je neus bloedt heeft niks met voorzichtig handelen te maken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 14:13

Gisteren hoorde ik Kaag zeggen, dat zij wist dat dit in het verleden had gespeeld, maar dat dit was opgelost, was haar gezegd.
Dat is natuurlijk goed mogelijk.
Niet heel de partij zal op de hoogte zijn geweest van de intimidatie.

Ik geloof zeker dat deze intimidatie is gebeurd, echter in welke mate er door wie en wie op de hoogte is gesteld, is mij niet duidelijk. Dat Kaag daar publiekelijk afstand van neemt, lijkt me meer dan normaal.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 14:28

Ze was op de hoogte maar heeft hem als één van haar belangrijkste adviseurs aangehouden en nu het naar buiten komt neemt ze publiekelijk afstand. Met andere woorden, ze neemt geen afstand om wat hij gedaan heeft maar omdat het publiek bekend geworden is.

Het is gewoon schade beperken omdat het bekend geworden is. Als het niet bekend was geworden, dan had ze gewoon haar schouders opgehaald en hem zijn werk laten doen, want hé, daar is hij blijkbaar goed in en de rest boeit niet. Tenzij het bekend wordt.

Ik snap echt niet dat hier zo gemakkelijk de schouders over wordt opgehaald. Het gaat niet om een incident, waar niemand van op de hoogte was en wat nu plotseling voor het voetlicht komt. Het gaat om een sfeer, waarin tweede kamerleden, partijleiders en strategen vrouwen als hun persoonlijke speelgoed zien. Het gaat om een partij die daar bewust blind voor is en ze daardoor hun gang laat gaan. Het gaat om een partijleider die daar kennis van had, maar het niet belangrijk vond om daar consequenties aan te verbinden. En het gaat om een partijleider die zegt: "Kies mij in maart, want ik kom op voor de vrouwenrechten." en het tegelijkertijd in haar eigen partij niet onder controle heeft.

En heel Nederland haalt zijn schouders op, kijkt de andere kant op en doet alsof er niks aan de hand is.

Vraag jezelf eens af, als dit in de PVV of het FvD gespeeld zou hebben, hoe zou je dan gereageerd hebben? En waarom reageer je nu niet zo? Omdat de partij hoog op je lijstje van kiesbare partijen staat? In dat geval moet je misschien heroverwegen of je op die partij wilt stemmen, tenminste als je geweld tegen vrouwen een belangrijk onderwerp vindt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 14:36

Zozo.

Was jij de klokkenluider?

En al was het haar persoonlijke assistent, vind je dat ze hem bij het eerste bericht had moeten laten vallen als een baksteen?
("Paleisrevoluties, broedermoord, etc.")
In een rechtsstaat - hoe moeilijk ook bij seksueel geweld - gaan dingen niet op geruchten, maar via onafhankelijk onderzoek.

Een optie die jij niet noemt.
En ik benoem jouw omissie wel.

Houd toch op met dat gestook.

Seksueel geweld komt overal voor.
Dat is triest genoeg, maar ik ben er principieel tegen hoe jij het gebruikt: als een oneigenlijk wapen tegen een politica die jij kennelijk niet ziet zitten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 14:41

Karl66 schreef:
Ik snap echt niet dat hier zo gemakkelijk de schouders over wordt opgehaald. Het gaat niet om een incident, waar niemand van op de hoogte was en wat nu plotseling voor het voetlicht komt. Het gaat om een sfeer, waarin tweede kamerleden, partijleiders en strategen vrouwen als hun persoonlijke speelgoed zien. Het gaat om een partij die daar bewust blind voor is en ze daardoor hun gang laat gaan. Het gaat om een partijleider die daar kennis van had, maar het niet belangrijk vond om daar consequenties aan te verbinden. En het gaat om een partijleider die zegt: "Kies mij in maart, want ik kom op voor de vrouwenrechten." en het tegelijkertijd in haar eigen partij niet onder controle heeft.

En heel Nederland haalt zijn schouders op, kijkt de andere kant op en doet alsof er niks aan de hand is.

Vraag jezelf eens af, als dit in de PVV of het FvD gespeeld zou hebben, hoe zou je dan gereageerd hebben? En waarom reageer je nu niet zo? Omdat de partij hoog op je lijstje van kiesbare partijen staat? In dat geval moet je misschien heroverwegen of je op die partij wilt stemmen, tenminste als je geweld tegen vrouwen een belangrijk onderwerp vindt.

Zoo, ga je lekker jongen?

Als dit in de PVV of het FvD op deze manier was opgepakt, dan had ik dat heel erg goed gevonden. INtegenstelling tot wat jij suggereert vind ik nl echt niet dat deze partijen met alles uit hun nek zitten te blaten.
Ik ga verder mee met Janneke haar post. Kom maar op met die bewijzen en dan mag hij van mij aan de figuurlijke hoogste boom gehangen worden. En dat is waar Kaag nu om vraagt. Althans zo heb ik het begrepen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 14:44

'Het staat al in de Bijbel', zo oud als de wereld:
de onderkoning van Egypte werd valselijk beschuldigd van seksueel geweld. Tasit af naar de gevangenis (en het had m zijn leven kunnen kosten).

Verder is mw Kaag minister van buitenlandse zaken - geen zeden rechercheur.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 14:49

Oftewel oogjes dicht en snaveltjes toe.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 14:52

Karl66 schreef:
Oftewel oogjes dicht en snaveltjes toe.
Slaap lekker Karl en blijf vooral in je eigen dromen hangen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 15:04

Ach kom op Pien, jullie buitelen over elkaar heen om toch vooral maar te zeggen dat er misschien wel helemaal niks aan de hand is, dat we niet mogen oordelen en dat ze het bij voorbaat al goed opgelost heeft.

Jullie doen gewoon je ogen dicht, zodat je het niet hoeft te zien, want het is D66, die leuke partij van en voor mensen met een goede opleiding en een goed inkomen, die het in woorden heel erg vinden dat de kloof in Nederland steeds groter wordt, maar in de praktijk het in de praktijk geen fiets kan schelen, want zij staan aan de goede kant van de kloof.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 15:13

Karl dat zijn jouw woorden! En dat mag, zoals ik dat anders mag zien. D66 is niet eens mijn partij maar nog nooit heb ik er zo naar gekeken, eigenlijk kijk ik zo naar geen enkele partij met zo'n oordelen, daar ben ik te pragmatisch voor en kijk gewoon (dit doe ik al 45 jaar) naar wat de partij doet per onderwerp en daarop baseer ik mijn keuze). Alleen is de kans groot dat ik inderdaad op Kaag ga stemmen. Dus ik volg dit wel met veel interesse want als ik ergens allergisch voor ben is het seksueel geweld tegenover vrouwen . Zo erg zelfs dat ik er mijn beroep van heb gemaakt, want het gaat wel ergens over, dat voor vrouwen een enorme inpakt heeft.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 15:25

Wat ik heel raar vind is dat de briefschrijfster (als het al een zij is) nu ineens openbaar gaat nadat het mannebolwerk voor de eerste keer is overgenomen door een vrouw. Waarom heeft ze deze brief niet geschreven toen Rob Jetten aantrad?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 15:34

irmaz schreef:
Wat ik heel raar vind is dat de briefschrijfster (als het al een zij is) nu ineens openbaar gaat nadat het mannebolwerk voor de eerste keer is overgenomen door een vrouw. Waarom heeft ze deze brief niet geschreven toen Rob Jetten aantrad?

Jij mag door voor de wasmachine en de volgende ronde. Dit is nl precies ook mijn vraag. HEt gebeurt vaker dat als een vrouw met erg veel kwaliteiten, een goede positie heeft of ambieert, dat er dan opeens allerlei (negatieve) krachten rondom haar heen opspelen.
Dus ik heb precies het zelfde gedacht, dus ik wil dit echt heel erg goed volgen. Gelukkig kent Kaag het klappen van de (internationale) politieke zweep en ik verwacht dat ze hier goed mee om kan gaan.
Zo moet je ook maar eens opletten in de toekomst. Als een vrouw een scheve schaats rijdt als zij een top functie heeft, hoe vaak een man met hetzelfde ergens anders weer een top baan krijgt, en de vrouw prezies met hetzelfde vergrijp in het gevang verdwijnt of anders uitgeschakeld wordt.
Ik heb al die voorvallen niet zo paraat, maar benoem ze als het lijkt dat het weer gebeurt en mijn man (na al die jaren _O- ) begint ze nu zelf te benoemen.
Dus Irmaz, ik Zeg niet dat dit zo is nu, maar ik ben heel erg kritisch met wat er nu gebeurt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 19:38

Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 11-12-20 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 19:46

Maar dan moet je wel op basis van een partijprogramma stemmen en dat programma van D66 is zwaar neoliberaal en vergroot de kloof tussen arm en rijk. Oftewel precies het tegenovergestelde van wat we nodig hebben.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 19:58

Wow, wat een overdreven reactie Karl66, de haat naar D66 spat er bijna vanaf ;)

Voorlopig zijn er nog geen bewijzen, dat het een structureel probleem is bij de Partij.
Ik begreep gister dat Kaag bij haar aantreden gevraagd heeft of er nog lijken in de kast zaten. Pas toen is het haar bekend geworden.
Dus of zij er al jaren vanaf weet en heeft geaccepteerd, betwijfel ik.

Zoals Janneke al eerder schreef, het komt al eeuwen voor en zal ook zo blijven, helaas.
Daar moet afstand van genomen en indien mogelijk aangifte van doen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 21:37

Karl66 schreef:
Maar dan moet je wel op basis van een partijprogramma stemmen en dat programma van D66 is zwaar neoliberaal en vergroot de kloof tussen arm en rijk. Oftewel precies het tegenovergestelde van wat we nodig hebben.

Ik heb niet het idee dat ze dat in hun partijprogramma hebben hoor. Even het programma gezocht en vond dit:
Citaat:
Ons kapitalistische systeem heeft veel bijgedragen aan de ontwikkeling van onze welvaart. Wij kennen geen enkel ander systeem dat zo veel vrijheid en vooruitgang heeft voortgebracht. Maar ‘de markt’ raakt steeds meer op drift: we zien dat ongebreidelde marktwerking leidt tot ongelijke welvaart, tot ongelijkheid in kansen en zeggenschap en tot steeds grotere machtsconcentraties. Juist in deze tijd moeten we een nieuwe balans zoeken: wij willen een markteconomie die niet alleen sterk, maar ook duurzaam en weerbaar is. Met een investeringsagenda voor groen herstel.

Wij willen een nieuw progressief kapitalisme, met markten die werken voor iedereen.

https://d66.nl/verkiezingsprogramma/mar ... -iedereen/

Tenzij jij natuurlijk denkt dat een grotere kloof tussen arm en rijk werkt voor iedereen O:)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 21:57

Irmaz, het gaat er niet om wat ze zeggen, het gaat erom wat ze doen. Nederland is sterk verneoliberaliseerd onder paars. D66 die vond dat alles geliberaliseerd moest worden, de VVD ondernemers die daar volop commerciële kansen zagen met al die geprivatiseerde bedrijven en de PvdA die erbij stond en toekeek. D66 is een partij voor hoogopgeleiden met een bovenmodaal salaris, die veel neoliberaler beleid voorstaat dan de VVD als ondernemerspartij en die echt als partij de filosoof was achter het paarse beleid.

De afgelopen 26 jaar sinds het begin van paars 1 heeft de VVD 24 jaar geregeerd, D66 15 jaar en het CDA 14 jaar. D66 is gewoon een bestuurderspartij, die heel erg hard heeft meegeholpen het huidige neoliberale Nederland vorm te geven.

Electra, ze is geïnformeerd, was dus op de hoogte en heeft die man toch één van haar belangrijkste beleidsadviseurs gemaakt. En nu het bekend wordt, dan laat ze opeens onderzoek doen. Ze zou geloofwaardig zijn geweest als ze dat onderzoek gelijk gelast had, toen ze haar over de lijken in de kast hadden verteld.

En nee, ik haat D66 niet, maar ik vind het wel een gevaarlijke partij. Onder die mooie sociale praatjes is het gewoon een partij die vindt dat mensen hun kansen moeten grijpen, zelfredzaam moeten zijn, een hartstochtelijk voorstander van de participatiemaatschappij. En de mensen die niet meekunnen, de mensen die niet de capaciteiten mee hebben gekregen om zich te redden, daar halen ze hun schouders over op, dat is niet hun doelgroep of achterban. Daar kan een mooi verhaaltje in hun partijprogramma niks aan veranderen, want natuurlijk zeggen ze niet dat ze die in de stront laten zakken, dat staat namelijk niet zo netjes in een verkiezingsprogramma. Maar in de praktijk doen ze dat wel.