Dit jaar een landelijk vuurwerkverbod; wat vinden jullie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 14:37

Wat is nou de lol van nu knallen? Ik liep met twee kleine kinderen over de stoep, hoorde ik ineens naast me knallen op een oprit. Had ik iemand gewoon vuurwerk uit z'n raam gegooid... Seriously.

Gelukkig houden onze buren zich dit jaar wel aan de regels want hun kinderen kregen in oktober altijd vuurwerk voor hun verjaardag ( !)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 18:04

Loretta schreef:
Het is al jaren zo dat burgemeesters mensen met 1 pennenstreep zonder tussenkomst van de rechter dakloos kunnen maken. Dat gaat dan om drugs gerelateerde zaken. Nooit van de wet Damoucles gehoord. Het gaat daarbij niet altijd om zware criminelen. Het is tegenwoordig in Nederland heel makkelijk om dakloos te raken.

In Almelo is dat idd ook zo.
En ze zullen je er heus niet uitzetten omdat je een jointje in je asbak hebt liggen maar als je overlast veroorzaakt, dealt en harddrugs in huis hebt liggen sluiten ze je huis en zoek je het maar uit met je gezin.
Mijn mening hierin is dat het duidelijk is, het staat oa in je huurcontract en het is online (facebook, gemeente dacht ik, site vd Tubantia etc) uitgebreid aan bod geweest.
Ben je dan toch zo eigenwijs om (hard)drugs in huis te hebben dan moet je imo ook niet janken als je dakloos raakt. :+
En je gezin de dupe?
Ja das sneu voor ze maar ook je eigen stomme rotschuld, het is niet zo dat het nooit bekend is gemaakt wat de consequenties zijn van het in huis hebben van (hard)drugs. :)

capopjekop

Re: Dit jaar een landelijk vuurwerkverbod; wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 18:15

In Arnhem pakt de burgemeester wel door. Daar zijn al huizen gesloten wegens vuurwerk. Het leek ook helemaal nergens op. En die vaders liepen schijnbaar hun kids nog op te jutten ook om met vuurwerk te gaan gooien

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 18:48

lor1_1984 schreef:
Ben je dan toch zo eigenwijs om (hard)drugs in huis te hebben dan moet je imo ook niet janken als je dakloos raakt. :+

Nog even los van de mensen die daadwerkelijk die drugs in huis hebben: er zijn dus ook veel mensen de dupe die NIET schuldig zijn, omdat er geen fatsoenlijk strafrechtelijk onderzoek is geweest met de bijbehorende rechten.

1 van de grote nadelen van dat hard-harder-hardst en wat interesseren ons die rechten nou, is dat het mensen raakt die niets fout hebben gedaan!

Citaat:
En je gezin de dupe?
Ja das sneu voor ze

Maar die 'ze' zijn gewoon mensen hoor. Wat is er ok aan het straffen van mensen die er niets mee te maken hebben? Nogmaals, wat wil je dan bereiken?

Want wat je daadwerkelijk bereikt is vooral dat er mensen in hele ernstige en ook hele dure problemen komen, die niet maar zo weer op te lossen zijn. Waarom zou je mensen zo de goot in trappen, alleen maar om grotere problemen te creeren die ook ons als maatschappij veel problemen geven?

Voor straf hebben we gewoon het strafrecht, maar mensen zonder vorm van fatsoenlijk proces en zonder eerlijke kans om ook weer uit de problemen te komen op straat te gooien, dat is een fatsoenlijke rechtstaat onwaardig.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 19:09

Sja das imo iets waar ze de overtreder op aan mogen kijken en niet de gemeente.
Vaker wel dan niet weten ze nl dondersgoed dat hun partner/kind/ouder/huisgenoot bezig is met die rotzooi en het in huis heeft.
Imo ben je dan net zo verantwoordelijk voor de gevolgen. :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 19:13

lor1_1984 schreef:

Je vindt niet dat de overheid zich aan de principes van fatsoenlijk bestuur moet houden? Weg met de rechtstaat, zonder is het allemaal veel makkelijker, en het maakt ook niet uit dat het voor ons als maatschappij alleen maar meer kosten oplevert, meer problemen geeft, meer criminaliteit?
Waarom wil je dat? Iedereen wordt er slechter van, waarom is dat een goed idee volgens jou?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 19:40

Shadow0 schreef:
lor1_1984 schreef:

Je vindt niet dat de overheid zich aan de principes van fatsoenlijk bestuur moet houden? Weg met de rechtstaat, zonder is het allemaal veel makkelijker, en het maakt ook niet uit dat het voor ons als maatschappij alleen maar meer kosten oplevert, meer problemen geeft, meer criminaliteit?
Waarom wil je dat? Iedereen wordt er slechter van, waarom is dat een goed idee volgens jou?

Bij ons doet de gemeente het niet, maar de woningbouw. Zero tolerance beleid, dus zelfs bij 1 wietplant bijvoorbeeld kan je uit huis gezet worden. Ken iemand waarbij de politie langs kwam na een melding, maar die hebben er niks mee gedaan. Heel weinig, minder als 5 planten ik dacht 2, voor eigen gebruik. Woningbouw heeft het gezin het huis uit gezet.

Was dat een grote stap,ja aan de ene kant wel. Aan de andere kant is dat bekend als je bij hen gaat huren. Het werkt bij hen juist wel, want mensen durven het meestal niet aan om tegen dat beleid in te gaan waardoor ze dus minder illegale praktijken in hun woningen hebben.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 19:43

Maar Shadow, er zijn dus duidelijke regels met duidelijke consequenties. Dan moet je inderdaad de schuld niet bij de burgemeester leggen maar bij jezelf. En ja, ik snap heel goed dat ook bij dit soort acties onschuldigen enorm de pineut kunnen zijn en dat is sneu. In geval van het vuurwerk verhaal, prima stap van zo’n burgemeester, ze waren , ook de ouders , aan alle kanten gewaarschuwd .

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 19:50

Zero tolerance is bijna altijd heel schadelijk en ineffectief. Een grote verspilling van middelen terwijl het de eigenlijke problemen maar zelden oplost. Ik vind het echt te triest voor woorden dat mensen voor zoiets futiels op straat komen te staan. Als mensen iets fout doen, dan hebben we het strafrecht. Daar is over nagedacht, daar hebben we ook geprobeerd om te zorgen dat onschuldigen niet zomaar veroordeeld worden. (Dat wordt ook ondermijnd maar dat is weer een ander verhaal...)
En dan zouden we buiten het strafrecht om mensen nog veel harder straffen zonder ze het recht op een behoorlijk proces te geven?

bigone schreef:
Maar Shadow, er zijn dus duidelijke regels met duidelijke consequenties.

Wat maakt dat nou uit? Omdat de regels 'duidelijk' zijn hoeven de overige dingen van de rechtstaat niet meer?

Citaat:
Dan moet je inderdaad de schuld niet bij de burgemeester leggen maar bij jezelf.
En ja, ik snap heel goed dat ook bij dit soort acties onschuldigen enorm de pineut kunnen zijn

Stel dat je inderdaad iemand bent die onschuldig is. Wat moet je dan precies bij jezelf neerleggen?

Citaat:
In geval van het vuurwerk verhaal, prima stap van zo’n burgemeester, ze waren , ook de ouders , aan alle kanten gewaarschuwd .

Nee. Strafrecht is er voor straf. Het in beslagnemen van het vuurwerk is een prima manier om de veiligheid weer te waarborgen, de rest is gewoon het buigen van de rechtstaat, omdat het doen op de fatsoenlijke manier teveel moeite is. En dan gaan we gewoon doodleuk weer een heleboel mensen de problemen induwen terwijl de parlementaire enquete over een van die vorige situaties waar ongelofelijk veel onschuldigen de dupe van zijn geworden nog niet koud is?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 19:52

Ik ben ook wel benieuwd hoe ze de overlast dan hadden moeten aanpakken volgens jou? Het is in Arnhem dagen onrustig geweest. Bewoners en dieren bang, een hoop gesloopt en in de fik gezet. Er zijn mensen opgepakt, boetes uitgeschreven en ze hebben er gewoon schijt aan. Vaders hebben zelfs hun kinderen lopen op te jutten om vuurwerk naar politie te gooien. Wat moet je dan als men niet wil luisteren?

Als je het vuurwerk afpakt hebben ze een dag later nieuw spul liggen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 20:02

capopjekop schreef:
Ik ben ook wel benieuwd hoe ze de overlast dan hadden moeten aanpakken volgens jou? Het is in Arnhem dagen onrustig geweest.

Allereerst: dat is een rechtstreeks gevolg van het jaren aan laten slepen van het vuurwerkgedoe. Dit was niet zo uit de hand gelopen als er een jaar of 4 terug gewoon kort en goed was besloten om te stoppen met het vuurwerk.

Maar nee, er is eerst ruimschoots de tijd gegeven aan het opjutten van mensen via de pers enzo. Vuurwerk was de laatste jaren al zoveel agressie... dat werd toegelaten door onze regering ipv aangepakt.
Dingen lopen niet zomaar uit de hand, daar gaat meestal veel aan vooraf.

Citaat:
Bewoners en dieren bang, een hoop gesloopt en in de fik gezet. Er zijn mensen opgepakt, boetes uitgeschreven en ze hebben er gewoon schijt aan. Vaders hebben zelfs hun kinderen lopen op te jutten om vuurwerk naar politie te gooien. Wat moet je dan als men niet wil luisteren?

Hmm, die ouders kun je natuurlijk ook wel gewoon via het strafrecht bestraffen, want bedreiging of aanzetten tot lichamelijk geweld en dergelijke is niet toegestaan.

Citaat:
Als je het vuurwerk afpakt hebben ze een dag later nieuw spul liggen

Maar dit lijkt me ook een belangrijke insteek: waar komt dat dan vandaan? Want dat is er ook niet zomaar. Dat vereist wel een boel gedoe en lost niet in 1x alles op, maar bedenk dat mensen dakloos maken ook heel lang grote problemen en maatschappelijke kosten geeft. Dus die kosten worden al gemaakt, alleen dan achteraf en verspreid en minder zichtbaar. Maar daarmee zijn ze nog niet weg.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 20:57

bigone schreef:
Maar Shadow, er zijn dus duidelijke regels met duidelijke consequenties. Dan moet je inderdaad de schuld niet bij de burgemeester leggen maar bij jezelf. En ja, ik snap heel goed dat ook bij dit soort acties onschuldigen enorm de pineut kunnen zijn en dat is sneu. In geval van het vuurwerk verhaal, prima stap van zo’n burgemeester, ze waren , ook de ouders , aan alle kanten gewaarschuwd .

Dit idd. :)
Sneu voor de mensen die onschuldig zijn en de dupe vh gedrag van hun huisgenoot maar das dan toch echt aan de huisgenoot te wijten en niet aan de gemeente/burgermeester/politie.
Er wordt immers aan alle kanten gewaarschuwd wat de consequenties zijn van bepaalde overtredingen, als je dan zo eigenwijs of stom bent om dat dan tóch in huis te halen dan is het heel simpel:
Wie niet horen wil moet maar voelen.
Hadden ze maar moeten luisteren.
En zoals ik al aangaf; hier geldt dit beleid rondom (hard?)drugs en als ik zo stom ben om dat in huis te hebben en ze komen controleren nav klachten en vinden het, dan ben ik mijn huis kwijt.
Sneu voor mijn evt huisgenoten?
Absoluut maar daar mogen ze mij op aankijken in dat geval, ík ben dan zo stom geweest om die regel(s) te overtreden.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 21:17

capopjekop schreef:
In Arnhem pakt de burgemeester wel door. Daar zijn al huizen gesloten wegens vuurwerk. Het leek ook helemaal nergens op. En die vaders liepen schijnbaar hun kids nog op te jutten ook om met vuurwerk te gaan gooien

Het leek soms wel oorlog man. Dikke knallen, sirenes, gezellig :') .

Ik woon niet in de Geitenkamp, maar dat vuurwerk kon je vet goed zien.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 21:45

Gelukkig in presikhaaf weinig van meegekregen maar rond de flat zijn dagelijks luide knallen waar ik van schrik. Ook mensen die het random uit het raam gooien tussen 3 flats in want dat galmt zo lekker. Echt zo blij dat de hond niet meer hier woont. Arme beest had dan al vanaf augustus in de stress gezeten :\

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 22:01

Hier was het gisteravond behoorlijk heftig alweer (in de weekenden lijkt het vooral toe te nemen dus vanaf nu gaan we maar al heel vroeg wandelen met de hond en dan moet ze het maar langer gaan ophouden of moeten we in de nacht nog een keer gaan). Wordt er echt intens verdrietig en naar van, want naar je dieren toe voel je je Zo machteloos, die nu al over de zeik zijn ervan omdat het al bijna een maand aan de gang is en steeds meer toeneemt - net als de stress bij de hond. En dan hebben we nog een maand te gaan, pff. De hond zat net ook alweer te beven als een rietje omdat ze moest gaan wandelen en heeft zich zo lang mogelijk op de bank 'verstopt/weggedrukt' als in 'je ziet me niet, dus ik hoef niet te gaan?!'. Zo sneu. M'n hart breekt - en niet alleen voor haar, maar voor alles en iedereen wie hier hinder van ondervind.

En we proberen er echt wat mee te doen om het minder stressvol te maken maar dit soort angsten zijn gewoon heel heel heel moeilijk eruit te krijgen. Die verhalen ook van dieren die weer ingeslapen moeten worden omdat ze verminkt zijn door vuurwerk e.d.; misselijkmakend. Nee, als het aan mij ligt verdient Niemand het meer om vuurwerk te mogen afsteken, met hoe ermee omgegaan wordt... jammer dan voor de mensen die er wel verantwoord mee omgaan maar het moet gewoon afgelopen zijn :( Al die onnodige stress, onnodig geweld en die vreselijke ongelukken. 1 ongeluk is al te veel.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 29-11-20 22:07, in het totaal 5 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 22:04

Het enige goeie nieuws hier is dat de voorraad oud legaal vuurwerk nu wat op lijkt te raken, waardoor er nu minder knallen zijn (maar wat er is, is wel heel zwaar.)

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 23:55

In Woensdrecht is de voordeur van de burgemeester opgeblazen -:(-

Vanavond hier de allereerste knal. Vlak bij ook nog. Ik zat ineens rechtop. De hond schrok er ook even van, maar meer dan een vragende blik vanuit zn mand was dat gelukkig ook niet. Binnen 1 minuut lag hij weer te knorren.

Binnen 5 minuten nog 1 of 2 knallen verderop gehoord, daarna weer stil.

Het is jammer dat er een paar droeftoeters zijn die het nodig vinden nu te gaan knallen.

Dat ze het op oudjaarsdag gaan doen, uit protest, prima. Maar nu graag nog niet.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 09:47

Ik mag hopen dat door dit gedrag het vuurwerk voor altijd van de baan is.
Dat stelletje droeftoeters wat nu bezig is met het vernielen van andermans eigendommen slaat werkelijk nergens op, wat kan diegene er nu aan doen waar jij de spullen van aan het vernielen bent? Als ik zie bij mij in het bedrijf wat dat kost, belachelijk gewoon.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 09:51

Ik denk dat er op deze manier wel steeds meer mensen achter een vuurwerkverbod komen te staan.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 10:14

Het enige wat ik nu kan denken over het verbod dit jaar is "Is het nu werkelijk een probleem om gewoon één jaar, één f*cking jaar het afsteken over te slaan?". Joh, er komen nog zoveel jaren aan... Ik vind het infantiel gedrag en diep triest dat men hoe dan ook wil afsteken.
Oké, ik zou willen dat het helemaal nooit meer mag, omdat ik zelf als de dood voor de knallen ben en een paar dieren van mij ook, maar goed... ik gun een ander ook zijn plezier voor die ene dag in het jaar (mits dat dan ook bij die ene dag blijft en niet een halve Gaza-strook is voor dagen of zelfs weken lang). Maar met dit gedrag wat er nu speelt, hoop ik dat ze het zelf in de hand hebben dat het een totaal verbod gaat worden.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 10:21

Shenavallie schreef:
Het enige wat ik nu kan denken over het verbod dit jaar is "Is het nu werkelijk een probleem om gewoon één jaar, één f*cking jaar het afsteken over te slaan?". Joh, er komen nog zoveel jaren aan... Ik vind het infantiel gedrag en diep triest dat men hoe dan ook wil afsteken.
Oké, ik zou willen dat het helemaal nooit meer mag, omdat ik zelf als de dood voor de knallen ben en een paar dieren van mij ook, maar goed... ik gun een ander ook zijn plezier voor die ene dag in het jaar (mits dat dan ook bij die ene dag blijft en niet een halve Gaza-strook is voor dagen of zelfs weken lang). Maar met dit gedrag wat er nu speelt, hoop ik dat ze het zelf in de hand hebben dat het een totaal verbod gaat worden.

Oh maar dat totaalverbod komt er hoor. Was pas de bedoeling over enkele jaren, maar nu kan het gewoon door corona wat vlotter ingevoerd worden :j.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 21:01

Matheno schreef:
Shenavallie schreef:

Oh maar dat totaalverbod komt er hoor. Was pas de bedoeling over enkele jaren, maar nu kan het gewoon door corona wat vlotter ingevoerd worden :j.

_/-\o_

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 23:06

In de toekomst gewoon vuurwerk shows en klaar. Kan ik ook eens oudjaar vieren ipv kleumen bij de paarden

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 23:08

Haha nou inderdaad, wij hadden het er vandaag ook al over. Zouden we het dit jaar aandurven om naar vrienden te gaan? Ipv inderdaad naast de paarden te staan kleumen die zich volgens mij vorig jaar afvroegen wat we toch eigenlijk kwamen doen zo laat en zo lang :D

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 08:42

Ja dat zou geweldig zijn om dan binnen inderdaad bij de rest te kunnen zijn ipv buiten bij de paarden