Racisme, spreek jij je uit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 20:24

MCE schreef:
Cowboy,
dan heb ik de reactie van verootjo verkeert gelezen en fout geïnterpreteerd, want ik ben zeker niet tegen verandering/aanpassingen wel over het feit dat mijn identiteit als eerste aan ZP gelinkt werd

en ja zeker ik heb er moeite mee om monddood gemaakt te worden als mijn mening, reactie de ander niet aanstaat/past valt het makkelijk onder het kopje racisme en discriminatie, vrijheid van meningsuiting moet gewikt en gewogen worden dat is onnederlands, terwijl drilrappers hun gang mogen
hoe eenzijdig kan het zijn

"De Kwestie", gaat weer veel stof tot praten geven denk ik

Er wordt wat afgeboycot de laatste tijd. Maurice de Hond moest van LinkedIn, Zwarte Piet van Facebook en bol.com, Johan Derksen ging in de ban bij Oranje, Jort Kelder moest wegblijven bij het integratiedebat en zo passeren tal van boycots de revue.

Vrijwel altijd omdat de tekst of de verschijning van de ander niet bevalt. Is het verwerpelijk dat we elkaar cancellen wanneer we niet gediend zijn van elkaars mening of opmerking, of is boycotten soms gewoon keihard nodig

https://www.telegraaf.nl/watuzegt/28469 ... ssiemiddel

Hoezo wordt je als conservatieve Nederlander monddood gemaakt? Een partij als Denk heeft drie zetels tegen PVV + FvD gezamenlijk 22. Op een aantal punten ben ik redelijk progressief, maar op een aantal andere punten juist weer conservatief en ik heb nog nooit het gevoel gehad dat ik één van die twee soorten meningen niet kon uiten. In allebei de gevallen krijg je weliswaar weerstand van mensen met een andere mening, maar dat wil niet zeggen dat ik me monddood gemaakt voel.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 13:33

MCE schreef:
verootjoo schreef:
Zit identiteit dan in de kleur van zwarte piet, in de naam van een winter/kerst/gourmet/vreetfeest? Dat zijn toch gewoon zaken die zo evolueren?
Als je daar je identiteit uit moet halen is het niet best gesteld vind ik. Dat is hetzelfde als mensen die hun identiteit halen uit status, mooie auto’s en grote huizen. Dat is niet wat je bent, dat is wat je hebt.

waarom altijd weer de zwarte piet

Ben weer bij gelezen.

Antwoord op je vraag. Ik vind dat wij Nederlanders heel erg vlotjes en gemakkelijk doen over het slavermij verleden van ons land. Of zoals ik al eerder geschreven heb, onze voorvaderen die konden er wat van. We zijn boos op Turkeije dat zij nog steeds de genocide op de koerden ontkennen.
Maar wat onze voor vaderen, dus "wij Nederlanders" gedaan hebben rondom het slavernij verleden is echt wel vergelijkbaar met de Turkse zaak die de koerden over de klink hebben gejaagd of zelfs met de holocaust.
MAAR als dan de nakomelingen van de slaven, aangeven dat ze graag willen dat Piet, niet meer eruit ziet als slaafje→ dan is Nederland te klein. Als je naar musea gaat, zie je jongetjes slaafjes op schilderijen afgebeeld staan, met rode lippen, speciale pakjes en ringetjes in de oren. Hei, waar kennen we dat toch van :)* . Dus gekleurde Piet of roetveegpiet, is voor alle partijen goed en we gaan weer tot de orde van de dag met de woorden: "sorry, daar hadden we even geen erg in".
Zo ook met onze gouden koets. Voor het museum prima, maar vinden we nu echt dat onze koning met de afbeeldingen van het slavermij verleden, rond moet gaan rijden? Dat lijkt me toch niet, want dat is toch wel heel respectloos jegens de nakomelingen van die mensen die slachtoffer waren van die afschuwelijke geschiedenis van ons land, en dat waren er echt heel erg veel. Veel mensen die dood gemaakt zijn, veel vrouwen die verkracht zijn, veel mulat kindjes die geboren zijn want de opzichter verkrachtte zijn slavinnen "gewoon" en omdat de slavinnen zijn bezit waren werd het niet eens gezien als verkrachting en veel kinderen stierven al jong omdat ze veel te hard moesten werken. De boekjes van "de hut van oom Tom" geeft wel een heel geromantiseerd beeld van die tijd. En natuurlijk was niet iedereen crapuul, maar vele slaveneigenaren waren gewoon rotzakken en crapuul van het allergoorste allooi.

Als het gaat om het nieuwe Nederland, dan heb ik ook een droom: nl dat we Kerstmis mogen vieren met het kribbetje en naar de kerk gaan , lekker eten of boerenkool met worst, of zonder naar de kerk te gaan en gewoon naar de kerstmarkt, dat we het suikerfeest hebben waar veel gesnoept wordt en mensen zoveel plezier hebben. Als beeld→ Mohammed op het ezeltje en Jezus op de kameel ;)
Dat we de ramadan hebben, naast de vasten en het niets aan geloof doen. Gewoon dat ieder mensen mag zijn wie hij is, met of zonder geloof, en dat we blij zijn voor die mens met datgene waar hij of zij gelukkig van wordt. Dat de slogan: "leven en laten" leven een groot goed is en normaal. Dat we elkaar waarderen en respecteren in onze individualiteit, achtergrond geloof en dat we dat ook normaal vinden.
Wat je nu nl ziet gebeuren en dat is altijd wel geweest, dat we de andere altijd maar moeten neerhalen, zelfs tot ontmenselijken toe en negatief labelen. Dat we onze geschiedenis vergeten waardoor er geen begrip is voor de ander. Dat is zo jammer.
Nederland is zo cultuur rijk, ik kan daar zo van genieten.

elnienjo

Re: Racisme, spreek jij je uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 13:52

Die mensen die hun mond zo vol hebben van een inclusieve samenleving zijn zelf meesters in het uitsluiten.
Blanke vrouw draagt haar kapsel in Afrikaanse stijl en wordt afgefakkeld omdat Afrikanen het alleenrecht op dat kapsel claimen: https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artik ... ardrachten
Als wij blanken zoiets zouden doen, het alleenrecht claimen op iets wat in onze blanke geschiedenis is ontstaan en zouden zeggen dat Afrikanen/Aziaten etc zich niet mogen laten inspireren laat staan het na-apen, dan worden wij verketterd.
Die 2 maten waarmee die groep meet die komt me echt de strot uit. Ik hoop echt dat er voor een veel nationalistischer Nederland gestemd zal gaan worden, want geef ze een vinger en ze rukken je hele arm er af!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 14:03

Het is maar waar je op focust. Er waren ook volop reacties dat mensen niet zo moesten zeuren, juist ook van mensen die tegen cultural appropriation, omdat ze dit helemaal niet als zodanig zagen. Het is een gevalletje van gezellig polariseren, waar jij nu ook weer aan meedoet met je wens voor een nationalistischere tweede kamer na de verkiezingen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 14:04

pien_2010 schreef:
Maar wat onze voor vaderen, dus "wij Nederlanders" gedaan hebben rondom het slavernij verleden is echt wel vergelijkbaar met de Turkse zaak die de koerden over de klink hebben gejaagd of zelfs met de holocaust.

Over het algemeen heb ik daar persoonlijk vrij weinig mee te maken gehad.. ik zie wel dat 'wij' tussen aanhalingstekens staat, maar toch.. hoezo heb ik daar wat mee van doen gehad? Sterker nog, ik heb geen idee wie mijn voor voor ouders precies waren en wat ze deden....

net zoals ik bijv kan begrijpen dat zwarte piet kwetsbaar is, maar iemand kan, denk ik, nog heel lastig nu nog getraumatiseerd zijn van iets wat zijn voor voorouders is overkomen... die link kan ik niet leggen. (maar misschien ben ik daar te simpel voor of is mijn geheugen te slecht). let wel, ik kan dus wel snappen dat de afbeelding en het persoon van zwarte piet kwetsend is..

Misschien is mijn voor voorouder wel in de brand gestoken voor hekserij.. weet ik veel? Kan ik dan ergens gaan aangeven dat ik graag alle heksen afbeeldingen weg wil hebben.. want ik ben vroeger uitgescholden voor heks (en dat laatste is ook nog eens echt waar.. net zoals nog een heleboel andere scheldnamen.. maar dat maakt even niet uit)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 14:10

Onze voorouders zijn door de Fransen of de Spanjaarden aangevallen, beroofd of mishandeld. We gaan toch ook het standbeeld van Napoleon niet laten verwijderen in Parijs? Nederland is gewoon gek dat ze in die hysterie meegegaan zijn.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 14:16

Ja hoor, haal maar weg. Napoleon heeft op Haiti flink huisgehouden. We mogen best wel eens wat strenger kijken naar historische figuren die wij als 'helden' zien. :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 14:22

Ander voorbeeld. Stel jouw opa en oma, of overgroot opa en oma met hele familie zijn vergast tijdens de holocaust. Dan kom jij, als kleinkind die joods is, of achterklein kind een Duitse jongeman tegen die een hakenkruis draagt. Want het staat zo leuk.
Vind je dat dan leuk, of doet het pijn?
Daar gaat het om, in die discussie. Ik kan me daar wel in verplaatsen want ik kan mijn opa en oma en overgroot opa nog herinneren.

Elnienjo, mijn haren zijn gekruld, mijn vriendin heeft haar haren ontkroest. Wij hebben daar vaak veel lol om. Het is mensen eigen om graag dat te hebben wat je van nature niet hebt.

Geschiedenis kennen maakt de wereld wat liever, wat begripvoller want sommige dingen moet je echt niet willen. Dus iedereen wil ik echt aanraden, leer je geschiedenis, ga naar musea, Lees je in en laat je kinderen geschiedenis lessen volgen als het enigszinds kan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 14:25

Standbeelden verwijderen is niet nodig in mijn ogen. Zet er een bordje naast dat die persoon toen leefde, toen een held was MAAR ook veel bloed aan zijn handen heeft, met uitleg. Het een sluit het ander niet uit.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 16:47

pien_2010 schreef:
Ander voorbeeld. Stel jouw opa en oma, of overgroot opa en oma met hele familie zijn vergast tijdens de holocaust. Dan kom jij, als kleinkind die joods is, of achterklein kind een Duitse jongeman tegen die een hakenkruis draagt. Want het staat zo leuk.
Vind je dat dan leuk, of doet het pijn?
Daar gaat het om, in die discussie. Ik kan me daar wel in verplaatsen want ik kan mijn opa en oma en overgroot opa nog herinneren.

Elnienjo, mijn haren zijn gekruld, mijn vriendin heeft haar haren ontkroest. Wij hebben daar vaak veel lol om. Het is mensen eigen om graag dat te hebben wat je van nature niet hebt.

Geschiedenis kennen maakt de wereld wat liever, wat begripvoller want sommige dingen moet je echt niet willen. Dus iedereen wil ik echt aanraden, leer je geschiedenis, ga naar musea, Lees je in en laat je kinderen geschiedenis lessen volgen als het enigszinds kan.

Klopt dat mensen graag hebben wat je van nature niet hebt en dat vind ik juist leuk, als mensen zich door dingen uit elkaars culturen laten inspireren. Maar als je dan zulke berichten leest dat mensen het alleenrecht op bepaalde haardracht wensen te claimen, daar gaan mijn haren dan weer recht van overeind staan. Het is nog werkelijk nooit in mij opgekomen om iets wat uit mijn cultuur afkomstig is te willen verbieden voor mensen met 'n andere afkomst. Die mindset die die mensen blijkbaar hebben vind ik echt heel erg eng. En het tegenovergestelde van inclusief.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 16:48

pien_2010 schreef:
Standbeelden verwijderen is niet nodig in mijn ogen. Zet er een bordje naast dat die persoon toen leefde, toen een held was MAAR ook veel bloed aan zijn handen heeft, met uitleg. Het een sluit het ander niet uit.

Dit vind ik dus idd ook 'n okee oplossing.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 17:09

Citaat:
Maar als je dan zulke berichten leest dat mensen het alleenrecht op bepaalde haardracht wensen te claimen, daar gaan mijn haren dan weer recht van overeind staan. Het is nog werkelijk nooit in mij opgekomen om iets wat uit mijn cultuur afkomstig is te willen verbieden voor mensen met 'n andere afkomst. Die mindset die die mensen blijkbaar hebben vind ik echt heel erg eng. En het tegenovergestelde van inclusief.
dat is ook wel raar en gaat ook niet lukken hoor dat claimen. Leven en laten leven, zou wat wezen dat mijn vriendin Jessie met kroes door het leven moet omdat dit haar natuurlijke haar is. Ze heeft er zoo niets mee.

Echt gebeurd verhaal....
Mijn zonen hadden ooit, 15 en 17 jaar waren ze en heerlijke pubers, hun haar laten groeien en rasterkapsel (? Heet dat zo?) gedaan. Ach ach ach wat een nozems, mijn lieve jongetjes, het zag er heel ruig, Africaans (witte jongens met blauwe ogen := )en heftig uit. De broeken hingen half stok, enfin jullie kennen dat wel :j
Enfin, mama, ikke dus, zou ze afhalen vd trein in Middelburg. Stond daarop het perron in klederdracht de ouderen gereformeerde vrouwen vd vrouwenbond te wachten op de trein. Mijn schoffies <3 <3 kwamen naar mij toegelopen en die vrouwen stonden verstijfd naar het schorrie Morris te kijken en lieten met afkeurende angstige blikken een zeer royaal pad als doorgang vrij (nee, de knapen hadden geen messen of pistolen bij zich _O- ).
Zien ze mij, en luid en duidelijk klonk een blij MAMA en ze vlogen me om de hals. Grote opluchting bij de vrouwen en ontspanning trad op en een vrouw zei:" ze benne nog krek mama's kinderen ei". _O-

Dus, vooroordelen hebben we allemaal. Die vrouwen dachten dat hun laatste uur geslagen waren, die kinderen wilden alles zijn wat ze niet kunnen zijn, moeder vindt al dat uiterlijk vertoon wel best en dat ze dat vooral moeten doen en vond dat hele gebeuren erg grappig. Ik zal het nooit vergeten.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 09-09-20 17:11, in het totaal 2 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 17:11

Ik associeer rasta kapsels bij blank/blonde knullen met backpackers, dus geen bedreigend beeld bij :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 17:14

Het was een Bob Marley kapsel, hebben ze veel voor moeten doen met dat gladde Dunne blonde haar. Het was wel nog blond.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 18:42

elnienjo schreef:
Die mensen die hun mond zo vol hebben van een inclusieve samenleving zijn zelf meesters in het uitsluiten.
Blanke vrouw draagt haar kapsel in Afrikaanse stijl en wordt afgefakkeld omdat Afrikanen het alleenrecht op dat kapsel claimen: https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artik ... ardrachten
Als wij blanken zoiets zouden doen, het alleenrecht claimen op iets wat in onze blanke geschiedenis is ontstaan en zouden zeggen dat Afrikanen/Aziaten etc zich niet mogen laten inspireren laat staan het na-apen, dan worden wij verketterd.
Die 2 maten waarmee die groep meet die komt me echt de strot uit. Ik hoop echt dat er voor een veel nationalistischer Nederland gestemd zal gaan worden, want geef ze een vinger en ze rukken je hele arm er af!

Zo'n partij als de NSB van Anton Mussert in de jaren 30?
Nationalistische partijen brengen meer verdeeldheid en dragen zeker niet bij aan een oplossing van de problemen in Nederland. Daarbij trekt het rechts-extremistische figuren aan, daar wil je toch ook niet mee geassocieerd worden? Behalve vreemdelingenhaat zijn die ook homofobisch en conservatief.
Wat een fijn land zullen we dan worden. ;) :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 07:59

Wat die hardracht betreft. Elnienjo, is het echt zodat er met twee maten wordt gemeten? Kun je een voorbeeld noemen van iets dat typisch cultureel gezien bij Westerse mensen hoort en wat op weerstand stuit als zwarte mensen dit ookvoor henzelf claimen? Ik kan er namelijk genoeg bedenken :+

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 09:07

Magrathea schreef:
Wat die hardracht betreft. Elnienjo, is het echt zodat er met twee maten wordt gemeten? Kun je een voorbeeld noemen van iets dat typisch cultureel gezien bij Westerse mensen hoort en wat op weerstand stuit als zwarte mensen dit ookvoor henzelf claimen? Ik kan er namelijk genoeg bedenken :+

Geef 'ns een voorbeeld dan. Ik kan er mij niets bij voorstellen dat westerlingen het iemand van 'n ander afkomst verbieden om een in het westen onstane haardracht/kledingstijl te dragen. Of een muziekgenre of sport te beoefenen. Als 'n Ghanees zich meldt op de schaatsbaan; good for him!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 09:09

Electra63 schreef:
elnienjo schreef:

Zo'n partij als de NSB van Anton Mussert in de jaren 30?
Nationalistische partijen brengen meer verdeeldheid en dragen zeker niet bij aan een oplossing van de problemen in Nederland. Daarbij trekt het rechts-extremistische figuren aan, daar wil je toch ook niet mee geassocieerd worden? Behalve vreemdelingenhaat zijn die ook homofobisch en conservatief.
Wat een fijn land zullen we dan worden. ;) :D

Dit is nu een post die me bevalt want de geschiedenis leert ons dit soort dingen, zoals Electra correct benoemt. We hoeven niet steeds met keuzes in herhaling te vallen met alle ellende van dien.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 09:28

Die opmerking over de Afrikaanse haardracht van een witte vrouw en de kritiek daarop, mijn indruk is dat dit alleen maar wordt aangehaald als een stok om mee te slaan. Om te suggereren dat de brave blanke Nederlander steeds meer gekoeioneerd en in een hoek gedrongen wordt door de zwarte activisten. Alsof er al een wet is aangenomen die het witte mannen/vrouwen verbiedt om dreadlocks te dragen.
'Geef ze een vinger en ze rukken je hele arm af'?
Stel je niet zo aan. Iedereen heeft in dit land vooralsnog de vrijheid om te kunnen zijn wie of wat hij/zij wil zijn, en hecht je aan die individuele vrijheid, dan moet je je vooral géén 'veel nationalistischer' Nederland wensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 09:47

Askja,

iedereen heeft die vrijheid alleen is het de toon die de muziek maakt en die maakt dat mensen naar elkaar luisteren en met elkaar praten

en zo kan het zijn dat de ene (denkt) meer gehoord te worden doordat de ander zwijgt,

opinistuk

https://www.telegraaf.nl/watuzegt/16336 ... criminatie
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-09-20 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 10:04

Wat geeft mensen eignelijk het recht om over de haardracht van een ander te oordelen. Wat gaat mij het aan hoe de buurvrouw haar haar draagt?

Als er zelfs al over het kapsel van iemand ophef wordt gemaakt. Waar gaat het dan nog over. Mensen reageren gewoon veel te veel op elkaar. Sommige activisten moeten gewoon even pas op de plaats maken en zich af vragen waar het nu echt over gaat. Het echte probleem, dat is niet het kapsel van iemand.

Het is toch gewoon actie reactie op elkaar. En mensen reageren gewoon allergish op wat de ander doet. een groepje wordt kwaad op een kapsel van een ander, vervolgens kruipt de ander weer in de schulp van nationalisme. Op deze manier komen we nooit een stap dichter tot elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 10:39

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 11:10

MCE schreef:
citaat:
De persoonlijke bekwaamheid en niet de huidskleur of afkomst moet de toekomst van individuen bepalen

https://www.telegraaf.nl/watuzegt/19727 ... eservebank

Jammer dat die link niet werkt. maar dat is wel waar we naar toe moeten. Gewoon iedereen gelijk en geen onderscheid in de hoeveelheid pigment of allerlei details.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 11:38

Loretta schreef:
Wat geeft mensen eignelijk het recht om over de haardracht van een ander te oordelen. Wat gaat mij het aan hoe de buurvrouw haar haar draagt?

Als er zelfs al over het kapsel van iemand ophef wordt gemaakt. Waar gaat het dan nog over. Mensen reageren gewoon veel te veel op elkaar. Sommige activisten moeten gewoon even pas op de plaats maken en zich af vragen waar het nu echt over gaat. Het echte probleem, dat is niet het kapsel van iemand.

Het is toch gewoon actie reactie op elkaar. En mensen reageren gewoon allergish op wat de ander doet. een groepje wordt kwaad op een kapsel van een ander, vervolgens kruipt de ander weer in de schulp van nationalisme. Op deze manier komen we nooit een stap dichter tot elkaar.

Alleen vinden de meeste mensen, inclusief de meeste mensen die daardoor "getroffen" zouden zijn het onzin. Het is niet meer dan een storm in een glas water van een klein groepje, die door een klein groepje van de andere kant aangegrepen wordt om met de vinger te wijzen. Polarisatie in optima forma.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 11:40

Karl66 schreef:
Loretta schreef:

Alleen vinden de meeste mensen, inclusief de meeste mensen die daardoor "getroffen" zouden zijn het onzin. Het is niet meer dan een storm in een glas water van een klein groepje, die door een klein groepje van de andere kant aangegrepen wordt om met de vinger te wijzen. Polarisatie in optima forma.

Daar heb je wel gelijk aan. Het is een heel klein select groepje die hier een punt van maakt. Door de werking van social media lijkt het groter dan dat het in werkelijkheid is.