George Floyd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 16:26

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 16:33

tamary schreef:
Het geeft aan dat het niet enkel wit tegen zwart is qua geweld. Even los van de intentie van dit kanaal qua beeld dat ze willen creëren, er is dus meer aan de hand en enkel vinger wijzen naar een ander kleurtje is hypocriet.

Maar er wordt niet gewezen naar een andere kleur, er wordt in dit geval gewezen naar een foutief politiesysteem in de VS waarbij racistische incidenten niet alleen vaker voorkomen, maar ook niet genoeg gestraft worden. Oh, en een president die alles alleen maar aanwakkert door militaire ondersteuning te sturen naar staten die daar niet om gevraagd hebben en niet op zitten te wachten.

Het is heel krom dat in de VS mensen met wapens en al publieke gebouwen in kunnen om te demonstreren tegen de coronalockdown, maar dat mensen met traangas en rubberen kogels worden verwond omdat ze op straat knielen uit protest. Traangas wordt zelfs in oorlogen al steeds minder gebruikt en rubberen kogels hebben mensen al zwaar verwond en kunnen zelfs dodelijk zijn - helemaal wanneer er dus gericht geschoten wordt op iemands hoofd.

Daarnaast wordt er gevraagd aan dus de witte medemens om na te denken over de privileges die je hebt en om op zijn minst een actievere houding tegen racisme te ontwikkelen. Je hoeft niet de straten op, maar een betere wereld begint bij jezelf: gebruik het N-woord niet en verbeter anderen wanneer ze dit doen, baseer je gevoelens niet op onderbuikgevoel en stereotypes, voorkom ander alledaags racisme en ontken geen incidenten die ook in jouw gedeelte van de wereld gebeuren.

Ik ben zelf ook tegen het polariseren, daarom ben ik júist een voorstander van een stukje zelfreflectie en kennis opdoen waardoor je júist makkelijker iemand anders begrijpt.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 16:35

Destination schreef:
Quebelle schreef:
Overigens, omdat hier al gepasseerd werd dat in NL geen of weinig politiegeweld tov niet witte mensen gebeurd; zelf weet ik niet veel over politiegeweld in NL maar ik kwam dit artikel tegen, zitten wat scherpe dingen in.

https://www.bij1.org/articles/nieuw-wetsvoorstel-geeft-politie-extra-license-to-kill?fbclid=IwAR3YtO0d9Yd0esbuS4txYhRLSmx_ZHaZdK5hIRtR5EOGwynriqXmMLYEluc

Ik stel voor dat je het daadwerkelijke wetsvoorstel eens doorleest, het is echt geen extra license to kill.

Bij1 is ook een politieke partij, niet per se een handige nieuwsbron idd.

Quebelle

Re: George Floyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 16:39

Ik kan de NL'se politiek niet, dus ik kan niet direct zien of de bron betrouwbaar is - maar bedankt voor de info!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 16:39

Firelight schreef:
Je kan ook gewoon even luisteren naar wat deze mevrouw te vertellen heeft....

Nee. Geen platform voor neonazi's. Het wereldbeeld van nazi's is gevaarlijk en gewelddadig. Er gaat van mij geen click of link of view naar Breitbart, hoe dan ook.

Als er een ander kanaal is waarop die vrouw spreekt en ik kan achterhalen vanuit welke context ze spreekt wil ik eventueel wel luisteren, maar hoe dan ook niet via het platform van neonazi's.

Citaat:
Ik had niet eens gelet op wie de video geplaatst heeft en dat maakt in dit geval ook weinig uit.

Natuurlijk maakt dat uit. Waarom denk je dat Breitbart het plaatst?

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 16:43

Quebelle schreef:
Ik kan de NL'se politiek niet, dus ik kan niet direct zien of de bron betrouwbaar is - maar bedankt voor de info!

Handig wel dat je het dan toch deelt. Hier kan je het hele proces en het wetsvoorstel lezen.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 16:50

Destination schreef:
Quebelle schreef:

Handig wel dat je het dan toch deelt. Hier kan je het hele proces en het wetsvoorstel lezen.

Ik zei ook niet dat het een licence to kill is, en ik doelde meer op de voorbeelden in het artikel naar het geweld tov poc in NL maar dit voorstel lijkt het moeilijker te maken om agenten aansprakelijk te stellen voor gewelddadig gedrag, toch?

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 16:52

Quebelle schreef:
Ik zei ook niet dat het een licence to kill is, en ik doelde meer op de voorbeelden in het artikel naar het geweld tov poc in NL maar dit voorstel lijkt het moeilijker te maken om agenten aansprakelijk te stellen voor gewelddadig gedrag, toch?

Het artikel heeft letterlijk license to kill in de titel, hoe had ik moeten weten dat jij het niet zo ziet? Het voorstel maakt het niet moeilijker om agenten aansprakelijk te stellen, zoals je ook in het wetsvoorstel kunt lezen. Er wordt net als eerder gewoon gedegen onderzoek gedaan, maar een agent is niet langer automatisch verdacht. Als uit onderzoek blijkt dat de agent toch fout was, zal er gewoon een vervolging plaatsvinden.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 16:53

Via een andere bron, hoop dat deze wel neutraal is.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 17:11

Quebelle schreef:
Destination schreef:
Quebelle schreef:

De lijst met incidenten vind ik nogal eenzijdig belicht. Dit zie ik hetzelfde als de filmpjes waarin je alleen de afloop ziet, en niet de aanleiding.

Hoeveel van die mensen uit die lijst vormden een gevaar voor zichzelf of anderen? Dat staat er allemaal namelijk niet bij. Alleen het resultaat staat in de lijst, niet de aanleiding.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 17:17

Nope, er draait nog steeds een Breitbart-logo mee. Geen neonazi-bronnen.

En nog een hint dat het nog steeds erg bevooroordeeld is, is de titel: 'far-left group'. Omdat het doet alsof het opkomen voor mensenrechten 'extreemlinks' is (ipv normaal), en ook omdat het toevallig even de naam van die demonstratie vergeet.

Maar misschien moet je niet met filmpjes komen maar gewoon zelf even samenvatten wat haar argument is? Dan hoef jij niet net zo lang te googlen tot je kunt doen alsof het niet van een extreemrechtse bron komt, en hoeven wij niet per ongeluk clicks te geven aan bronnen die dat niet waard zijn.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 17:22

Marjo, alle mensen in dat artikel waren onbewapend en vertoonden geen agressief gedrag. Vind jij dat een reden om ze dood te schieten/excessief geweld te gebruiken?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 17:28

Quebelle schreef:
Marjo, alle mensen in dat artikel waren onbewapend en vertoonden geen agressief gedrag. Vind jij dat een reden om ze dood te schieten/excessief geweld te gebruiken?

Is dat zo? Waar zijn je bronnen daarvan?
In dat lijstje staat het er namelijk niet bij.

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 17:30

Marjo schreef:
Quebelle schreef:

Het is zo simpel als op de namen in het artikel klikken.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 17:37

De eerste naam: Rishi. Er is een melding gemaakt van een vuurwapengevaarlijke verdachte.
Ter plaatse werd hem verteld te blijven staan. In plaats daarvan rende hij weg en greep hij naar zijn jas/ broekzak. Agent richtte op het bovenbeen, raakte hem in de hals.

Een geheel begrijpelijke actie. De agent moest een beslissing maken binnen een seconde. Wat als hij wel gewapend was, zoals de melding aangaf?

https://www.google.com/amp/s/www.nu.nl/ ... odslag.amp

De tweede naam, Mitchel Winters. Suicide by cop. Belt 112 met de beschrijving van zichzelf. Hij wilde dood, agenten handelden op alle info die ze hadden.

Ik kan hier geen bronnen over vinden die geen abbo vereisen. Wel is dit incident dus verfilmd.

https://www.ad.nl/rotterdam/zelfmoord-d ... ~aa09c98a/

Context is belangrijk. Dit zijn slechts de eerste 2, ik heb nu geen tijd om de rest nog even op te zoeken.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 17:41

En de zogenaamd ontslagen politiechef is zelf vertrokken, met een vertrekregeling. Niet op een leuke manier, maar ontslagen is wat bot neergezet. Maar ja, zoals ik al zei, het is een bericht van een politieke partij.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 17:43

Marjo schreef:
Quebelle schreef:

De namen linken naar artikels!

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 17:45

Quebelle schreef:

Rishi mocht überhaupt al niet op straat zijn, want hij had een strafblad en woonde op een woongroep. Er was een telefoontje binnengekomen dat hij iemand zou hebben bedreigd met een vuurwapen en vervolgens werkt hij niet meer als de politie hem probeert aan te houden.

Mitchel Winters was suicide by cop. Hij had zelf de politie gebeld en gezegd dat hij iemand had overvallen in het park. Ook hij werkte niet mee bij de arrestatie.

De doodsoorzaak van Raymon Gokoel is hartfalen.

Salim Hadj Ali was verward en zijn eigen familie heeft de politie gebeld. Ook hij heeft zich verzet bij zijn arrestatie. Hij is uiteindelijk in het ziekenhuis overleden en zijn lever, nieren en darmen werkten niet meer.

Tomy Holten werd gearresteerd omdat hij mensen lastig had gevallen voor een supermarkt. Hij werd bij zijn ambulance onwel en er is toen meteen een ambulance gebeld. Later in het cellencomplex werd hij weer onwel en is er geprobeerd om hem nog te reanimeren.

Nou, ik keur niet per se goed wat de politie heeft gedaan, maar er werd echt niet zonder reden geweld gebruikt :n

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 17:51

Marjo schreef:
De eerste naam: Rishi. Er is een melding gemaakt van een vuurwapengevaarlijke verdachte.
Ter plaatse werd hem verteld te blijven staan. In plaats daarvan rende hij weg en greep hij naar zijn jas/ broekzak. Agent richtte op het bovenbeen, raakte hem in de hals.

Een geheel begrijpelijke actie. De agent moest een beslissing maken binnen een seconde. Wat als hij wel gewapend was, zoals de melding aangaf?

https://www.google.com/amp/s/www.nu.nl/ ... odslag.amp

De tweede naam, Mitchel Winters. Suicide by cop. Belt 112 met de beschrijving van zichzelf. Hij wilde dood, agenten handelden op alle info die ze hadden.

Ik kan hier geen bronnen over vinden die geen abbo vereisen. Wel is dit incident dus verfilmd.

https://www.ad.nl/rotterdam/zelfmoord-d ... ~aa09c98a/

Context is belangrijk. Dit zijn slechts de eerste 2, ik heb nu geen tijd om de rest nog even op te zoeken.

Schieten voordat er bevestigd word dat de verdachte een wapen heeft? Uberhaupt schieten wanneer iemand een trein op snelt? Uberhaupt schieten wanneer iemand wegloopt? Er zijn werkelijk geen excusen te vinden en het gebruik van een vuurwapen bij een weglopende verdachte alles behalve protocol. Had Rishi wit geweest had er niet op geschoten geweest.

De tweede zaak is gewoon niet duidelijk of het inderdaad de intentie van suicide by cop ging. Dan nog, de man was ongewapend. Daar schiet je niet 6 maal op.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 17:53

Quebelle schreef:
Schieten voordat er bevestigd word dat de verdachte een wapen heeft? Uberhaupt schieten wanneer iemand een trein op snelt? Uberhaupt schieten wanneer iemand wegloopt? Er zijn werkelijk geen excusen te vinden en het gebruik van een vuurwapen bij een weglopende verdachte alles behalve protocol. Had Rishi wit geweest had er niet op geschoten geweest.

De tweede zaak is gewoon niet duidelijk of het inderdaad de intentie van suicide by cop ging. Dan nog, de man was ongewapend. Daar schiet je niet 6 maal op.

Dat is geen inschatting die wij kunnen maken. Als er een redelijke kans is dat de verdachte een vuurwapen heeft, gelden er andere protocollen dan wanneer Truus over geluidsoverlast van haar buurvrouw belt. In beide gevallen weigerde de verdachte mee te werken (geen handen in de lucht willen doen) en dan loop je als agent best wel een groot risico. Je weet niet of de verdachte een vuurwapen in zijn hand heeft en of de situatie binnen de kortste keren om gaat slaan.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 18:05

Helemaal mee eens Destination

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 18:14

tamary schreef:
Blacky94 schreef:
Ja, want niks doen brengt veel verandering. Daarnaast zul je overal rotte appels houden.

Eerder hetzelfde blijven doen en een andere uitkomst verwachten.

Maar veel protesten zijn, of begonnen op zijn minst, toch gewoon vreedzaam?
Ik heb een beetje het gevoel dat er hier nogal snel gezegd wordt ''ze moeten ophouden met het protesteren want er wordt alleen maar geplunderd''. Maar dat is gewoon niet waar. En er zijn gelukkig ook wel legio voorbeelden te vinden waarbij actievoerders plunderaars/herrieschoppers aanpakken, er op aanspreken en bij de politie afleveren.
Maar net als dat er een paar pagina's terug verondersteld werd dat ''de politie dat niet doet'' terwijl er legio filmpjes van onnodig en buitensporig politiegedrag te vinden zijn. Dat iets in NL niet normaal is betekend nog niet dat dit in een ander land niet wel zo kan zijn.

Je kan nu eenmaal niet een hele groep verantwoordelijk houden voor het gedrag van een paar individuen; er zijn trouwens ook genoeg blanke NLe (mannen) in de onderwereld. En datzelfde geldt ook voor het politiegedrag in Amerika. Maar dat daar een structureel cultuurprobleem zit, met de thin blue line gemeenschap en elkaar de hand boven het hoofd houden, dat is wel duidelijk. Mensen die te slim zijn worden niet aangenomen. En jezelf uitspreken tegen onbehoorlijk gedrag van een ander kan een 'doodvonnis' voor je eigen carrière betekenen. De opleiding tot politieagent stelt niet veel voor, en sterker nog, de politie in Amerika heeft wettelijk gezien niet eens de plicht om je te helpen en te beschermen (https://www.barneslawllp.com/blog/polic ... ed-protect - https://mises.org/power-market/police-h ... 20citizens.).
Ik ben zelf vooral heel blij in een land te wonen waar, over het algemeen, politiegeweld een stuk serieuzer wordt genomen. Mijn ex is wapendragend voor de overheid, en ik weet nog hoe hij bezig was met zijn examens en aangaf hoe strikt de voorwaarden rondom wapengebruik zijn. Is dit onrechtmatig dan kan dit je eigen kop kosten en is de kans zelfs aanwezig dat je strenger berecht wordt dan de gewone burger omdat men er vanuit gaat dat je vanwege je opleiding en beroep moet weten wanneer iets wel of niet kan en welke gevolgen dat gaat hebben.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 18:22

De politie in de VS is al een hele tijd geleden omgevormd tot een paramilitaire organisatie. Dat kan je niet vergelijken met de meeste politiekorpsen in de meeste landen. En nee, natuurlijk moeten ze niet stoppen met protesteren, maar tegelijkertijd moet er natuurlijk wel een einde komen aan het plunderen.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 18:28

Oh zeker, absoluut. Maar dat betekend nog steeds niet dat er niks moet veranderen.
Tegelijkertijd zie je, gelukkig, ook nu al dat bijv. afgelopen nacht rustiger is verlopen en er minder plunderingen etc. waren.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 18:49

Ik heb zomaar het idee dat de mensen van de plunderingen echt zeer weinig te maken hebben met het actievoeren