Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 17:11

Ailill schreef:
Ik moet denk ik terug komen op het gebruik v.d. term victim blaming, dat is binnen dit topic niet helemaal aan de orde.

Wat ik overigens oprecht niet begrijp is waarom mensen de moeder/dochter in twijfel trekken.

Omdat er geen enkel bewijs is.
Überhaupt zou ik zelf op zo'n schandalig schreeuwend mens niet reageren.
Die heeft zichzelf goed voor schut gezet door zo tekeer te gaan , goed voorbeeld voor haar dochter.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 17:13

Ailill schreef:
Zijn mensen serieus bang voor mensen met een andere kleur dan de meeste Nederlanders?

Die moeten echt nog wat geschiedenislessen gaan volgen, als we voor een kleur bang moeten zijn, dan zijn het de blanken wel :o

Ik mis de like knop...

Ik ben geen fanaticus maar van mij mag zwarte piet weg. Geen witte mensen meer schminken als een zwarte karikatuur. Ik snap heel goed dat zwarte mensen zich hier extreem ongemakkelijk bij voelen en gekwetst worden door alle opmerkingen die ze naar hun hooft krijgen van de witte mensen die het maar als onzin afdoen. Hoe kunnen witte mensen snappen hoe zwarte zich voelen tijdens deze dagen? Dat kan je niet als onzin afschuiven want je kan niet over de emoties van iemand anders oordelen en al helemaal niet over een gevoelige kwestie als dit...

Ook ik voel mij naar als mensen oordelen over dat mensen die anti piet zijn overdrijven en aanstellen en maar van een traditie af moeten blijven. Wat is een traditie tegenover mensen die pijn aan hun hart krijgen door te zien hoe hun kinderen leiden met deze feestdagen? Wat geeft de witte mensen het recht om te zeggen dat ze zich maar moeten aanpassen? Ik vind het echt heel naar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 17:14

ravellie schreef:
Ailill schreef:
Ik moet denk ik terug komen op het gebruik v.d. term victim blaming, dat is binnen dit topic niet helemaal aan de orde.

Wat ik overigens oprecht niet begrijp is waarom mensen de moeder/dochter in twijfel trekken.

Omdat er geen enkel bewijs is.
Überhaupt zou ik zelf op zo'n schandalig schreeuwend mens niet reageren.
Die heeft zichzelf goed voor schut gezet door zo tekeer te gaan , goed voorbeeld voor haar dochter.

Inderdaad een goed voorbeeld voor haar dochter, iemand die niet zwijgt als iemand die dichtbij haar staat racistisch bejegend wordt en zich uitspreekt.

Cer

Re: Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 17:16

Nou.. "uitspreekt".. das wel een beetje een understatement.. ;)
Buiten dat het vooralsnog niet bewezen is, maar dat lijkt geen ene zier uit te maken...

Overigens, stel, die dame heeft dat gezegd, zijn alle comments in de trant van 'klappen moet ze krijgen', dan ook gerechtvaardigd?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 17:19

Cer schreef:
Buiten dat het vooralsnog niet bewezen is, maar dat lijkt geen ene zier uit te maken...

Overigens, stel, die dame heeft dat gezegd, zijn alle comments in de trant van 'klappen moet ze krijgen', dan ook gerechtvaardigd?

Dat is een heel andere discussie en heeft met racisme niks te maken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 17:20

maar wel met de consequentie van iets op social media plaatsen, zonder een goede onderbouwing (of het met goede onderbouwing wel kan is ook nog maar de vraag, maar swah).

Aan de andere kant.. het een is een consequentie van het ander..
Er hangen veel meer zaken aan elkaar...

Men vind het oke dat ze zo op social media gezet wordt, dus alle acties die daarop volgen, ook...
Laatst bijgewerkt door Cer op 19-11-19 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

ravellie

Het is maar wat je 'uitspreekt' noemt...
Gelukkig hebben we allemaal een andere opvoedstijl

nynke55

_San87_ schreef:
nynke55 schreef:
[
Anders lees je de context even.

Heb ik gelezen, maar bij je laatste opmerking laat je voor het gemak maar even weg dat de dame in kwestie niet een gemiddeld iq heeft. En zo ontstaat er onbegrip, en discriminatie en racisme.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 17:25

nynke55 schreef:
_San87_ schreef:

Anders lees je de context even.

Heb ik gelezen, maar bij je laatste opmerking laat je voor het gemak maar even weg dat de dame in kwestie niet een gemiddeld iq heeft. En zo ontstaat er onbegrip, en discriminatie en racisme.

Dan heb je dus ook kunnen lezen dat Annemiek helemaal niet zegt dat mensen van boven de 50 niet voor vol aangezien worden. Dit zelfs niet insinueert.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 17:28

Emmaa_ schreef:
Inderdaad een goed voorbeeld voor haar dochter, iemand die niet zwijgt als iemand die dichtbij haar staat racistisch bejegend wordt en zich uitspreekt.

Er zijn verschillende manieren om een situatie aan te pakken. Het is niet omdat het over racisme gaat dat iedere manier goed is.
Wat vinden we niet ok aan racisme? Het feit dat het respectloos is.
Is de reactie van filmen en het openbaar plaatsen respectvol? Denk je dat de witte vrouw in kwestie op dit ogenblik meer begrip heeft voor haar zwarte medemens? Denk je dat Facebookreacties als 'poedersuiker' minder erg zijn dan de uitspraak 'zwart pietje'?

Is het oké om respectloosheid met respectloosheid te beantwoorden? Of zijn we dan allemaal toch stiekem in hetzelfde bedje ziek?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 17:28

Gini schreef:
Emmaa_ schreef:

Er zijn verschillende manieren om een situatie aan te pakken. Het is niet omdat het over racisme gaat dat iedere manier goed is.
Wat vinden we niet ok aan racisme? Het feit dat het respectloos is.
Is de reactie van filmen en het openbaar plaatsen respectvol? Denk je dat de witte vrouw in kwestie op dit ogenblik meer begrip heeft voor haar zwarte medemens? Denk je dat Facebookreacties als 'poedersuiker' minder erg zijn dan de uitspraak 'zwart pietje'?

Is het oké om respectloosheid met respectloosheid te beantwoorden? Of zijn we dan allemaal toch stiekem in hetzelfde bedje ziek?

Dat zeg ik niet. Ik zeg wel dat ik begrijp dat dit heel veel emoties losmaakt bij een moeder en dat zij wellicht op een manier reageert die wij als 'te emotioneel' of 'respectloos' zien.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 17:32

De moeder gaat op de stoel van openbaar aanklager, rechter zitten. En vervolgens speelt ze ook nog eens eigenhandig voor beul door deze vrouw eigenhandig aan de digitale schandpaal te nagelen. Dat vind iedereen maar okay. Daarbij twijfelt men geen moment aan het woord van de moeder en neemt de beschuldigingen gewoon klakkeloos over.

Ik snap werkelijk niet dat mensen zo makkelijk iets geloven zonder daar een bewijs voor te hoeven zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 17:34

Loretta schreef:
De moeder gaat op de stoel van openbaar aanklager, rechter zitten. En vervolgens speelt ze ook nog eens eigenhandig voor beul door deze vrouw eigenhandig aan de digitale schandpaal te nagelen. Dat vind iedereen maar okay. Daarbij twijfelt men geen moment aan het woord van de moeder en neemt de beschuldigingen gewoon klakkeloos over.

Ik snap werkelijk niet dat mensen zo makkelijk iets geloven zonder daar een bewijs voor te hoeven zien.

Nee, de moeder reageert vanuit de pure emotie dat haar kind op jonge leeftijd te maken krijg met racisme. Of de oudere vrouw het nou zo bedoelde of niet.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 17:34

Loretta schreef:
Ailill schreef:

Omdat er geen bewijs van het daadwerkelijke gebeuren is.
Of werkt het tegenwoordig andersom? Is het tegenwoordig schuldig totdat het tegendeel is bewezen?
Okay, dus als ik m'n fiets thuis neer zet en ik wil hem vlak daarna weer gebruiken, maar hij is weg. Dan is ie dus niet gestolen, maar vanuit zichzelf een rondje gaan fietsen, want ja, ik kan het niet bewijzen.

Stel die mevrouw heeft dit niet gezegd, dan gaat de moeder, op meerdere fronten, te ver. Zowel jegens mevrouw alsmede haar eigen dochter. Blijf ik er wel bij dat ik de moeder, binnen deze context, in mijn optiek niet heel grof is geweest.

Ook ben ik van mening dat het betreffende echtpaar dan misschien beter voor zichzelf op hadden kunnen komen. Al kan ik me ook indenken dat niet iedereen dit kan/wil, indien nodig.

Maar, stel mevrouw maakte wel degelijk een heel ongepaste opmerking richting de dochter v.d. moeder, dan is die mevrouw nog veel verder gegaan dan dat de moeder deed (binnen de context hierboven). En dan voornamelijk richting het kind. Dan ben ik helemaal van mening dat het optreden van moeder meer dan juist was en dat ze heel erg netjes is gebleven.

Kijk ik dan naar de reactie van moeder/kind/echtpaar, dan neig ik er toch heel sterk naar dat het verhaal eerder kloppend zal zijn vanuit moeder/kind t.o.v. het echtpaar.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 17:35

Electra63 schreef:
Ailill schreef:
Zijn mensen serieus bang voor mensen met een andere kleur dan de meeste Nederlanders?

Die moeten echt nog wat geschiedenislessen gaan volgen, als we voor een kleur bang moeten zijn, dan zijn het de blanken wel :o

Niet alleen bang voor mensen met een kleurtje, maar ook bang voor mensen met een buitenlandse naam of ander geloof (islam).
En dit is precies een van de redenen waarom een van mijn zussen, samen met haar Islamitische man, heeft besloten hun kinderen een Nederlands klinkende naam te geven.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 17:36

idem Loretta
Ik heb nog even gekeken op diverse nieuws sites.
Maar het is onduidelijk wat er voorgevallen is, waar en wanneer het opgenomen is en hoe het afgelopen is.

Behalve dan dat iemand zich absurd gedragen heeft en de conducteur zich geen raad wist met de situatie.

Je zal dat echtpaar zijn, mooi dat dit onder laster zou kunnen vallen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 17:39

Cer schreef:

Iemand een viswijf noemen gaat, in mijn optiek, dan weer richting het andere uiterste, maar dat kan aan mij liggen.

Geweld is nooit de oplossing, maar een goed felle reactie n.a.v. zo'n opmerking van mevrouw: Absoluut.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 17:43

Cer schreef:
_San87_ schreef:
Overigens vind ik 'wat een lief pietje' tegen een donker persoon echt enorm racistisch, wat de bedoelingen van die persoon ook moge zijn :=.

Dus ook als het iemand met een beperking is?? -O-

Maar dat is ook weer zoiets.... niet elke beperking is zichtbaar, maar er moet wel óveral rekening mee gehouden worden....

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 17:44

Sakura789 schreef:
Karl66 schreef:
KOZP lokt die tegenstand bewust uit, want door die tegenstand van extreem rechts kunnen ze zichzelf als de onschuldige, redelijke en geweldloze partij neerzetten. Alle redelijke mensen hebben staan walgen bij die aanval laatst in den Haag op KOZP, maar bij KOZP hebben ze echt staan juichen dat hun tegenstanders zo dom waren om dat te doen. Dat geeft hun namelijk de positieve publiciteit die ze nodig hebben. Zonder die tegenstand van extreem rechts, die zich maar al te graag laat provoceren, was KOZP allang als een nachtkaars uitgegaan.

Ik zou het eerder weerleggen, waarom is Nederland zo stug om een traditie te veranderen? Als we kunnen luisteren en snappen hoezeer we mensen kwetsen met deze traditie en dit vervolgens aanpassen, dan was het uitlokken van tegenstanders toch ook nooit naar voren gekomen?

Ik zie het ook absoluut niet als uitlokken, maar als slecht luisteren van de blanke nederlanders die vast willen blijven houden aan een traditie die volgens hen niet racistisch is, maar dit alleen maar vanuit hun eigen standpunt bekijkt. Terwijl de hele wereld mee kijkt en aangeeft "joh misschien moeten jullie er eens kritisch naar kijken". Misschien niet altijd op een toon waarop wij het prettig vinden, maar soms zit er wel een goede boodschap in feedback die iets minder fijn gebracht wordt (lees jullie zijn racistisch).

Heel eerlijk denk ik niet dat KOZP als een nachtkaars uit zal gaan, ze strijden al in een kleinere club vanaf 2011. Ik was buiten Nederland en dacht het zal wel overwaaien volgend jaar een rustige Sinterklaas, maar dat is niet het geval geweest tot op heden.

Nogmaals de manier waarop is niet mijn manier, maar dat maakt niet dat je maar vast moet blijven houden aan je eigen standpunt en kunt luisteren naar anderen die het wel op een normalere manier brengen.

Alleen was zwarte piet een traditie die allang aan het veranderen was en ook door zou zijn blijven veranderen zonder KOZP. Ik denk alleen dat zonder de rassenstrijd die er ondertussen van gemaakt is, het een stuk gemakkelijker en prettiger voor iedereen zou zijn gegaan.

Die video over die moeder en die oude vrouw, die laat het perfect zien. Er zijn twee manieren waarop het kind als zwarte piet kan zijn aangesproken. De eerste is keihard racisme en daar is maar één oplossing voor. Hard aanpakken als wat het is racisme en bestraffen. De tweede manier is de associatie zwarte piet is leuk, ik vind dat kind leuk en vergelijk haar dus met zwarte piet als compliment. Dat is verschrikkelijk dom en ja, ondertussen zouden we beter moeten weten. Maar dat los je niet op door het aan te pakken en beginnen te schreeuwen, dat moet je aanpakken door opvoeden en educatie.

Alleen is het hele zwarte pieten verhaal in een rassenstrijd ontaard en wordt er geen dialoog meer gevoerd. En daar is dit filmpje een duidelijk voorbeeld van, met schreeuwen en boos worden los je echt niks op en geef je je kind een verkeerd voorbeeld. Want als die oude vrouw het op de tweede manier bedoelde, dan heeft ze nu echt geen beter beeld van donkere mensen gekregen, alleen maar een slechter beeld. En zo wordt de rassenstrijd alleen maar versterkt.

Oorlog is altijd de slechtste manier om een probleem op te lossen en dat geldt ook voor een rassenoorlog. Dus waarom zou je die naar Nederland willen importeren, behalve om maar vooral je eigen gelijk te hebben?

Anoniem

Re: Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 17:46

Maar als die vrouw het echt goed bedoeld had had ze daar toch niet zo stoïcijns gezeten? Dan had ze dat toch wel gezegd? Het is niet alsof ze in haar eentje in de trein zat en bejegend werd, haar man zat ernaast en volgens mij kreeg ze alle gelegenheid om haar kant van het verhaal uit te leggen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 17:47

Ailill schreef:
kay, dus als ik m'n fiets thuis neer zet en ik wil hem vlak daarna weer gebruiken, maar hij is weg. Dan is ie dus niet gestolen, maar vanuit zichzelf een rondje gaan fietsen, want ja, ik kan het niet bewijzen.

Stel die mevrouw heeft dit niet gezegd, dan gaat de moeder, op meerdere fronten, te ver. Zowel jegens mevrouw alsmede haar eigen dochter. Blijf ik er wel bij dat ik de moeder, binnen deze context, in mijn optiek niet heel grof is geweest.

Ook ben ik van mening dat het betreffende echtpaar dan misschien beter voor zichzelf op hadden kunnen komen. Al kan ik me ook indenken dat niet iedereen dit kan/wil, indien nodig.

Maar, stel mevrouw maakte wel degelijk een heel ongepaste opmerking richting de dochter v.d. moeder, dan is die mevrouw nog veel verder gegaan dan dat de moeder deed (binnen de context hierboven). En dan voornamelijk richting het kind. Dan ben ik helemaal van mening dat het optreden van moeder meer dan juist was en dat ze heel erg netjes is gebleven.

Kijk ik dan naar de reactie van moeder/kind/echtpaar, dan neig ik er toch heel sterk naar dat het verhaal eerder kloppend zal zijn vanuit moeder/kind t.o.v. het echtpaar.

Racisme is een strafbaar feit. De vraag of een verdachte schuldig is aan een strafbaar feit laat ik liever aan de rechter over. De moeder heeft hier gewoon voor eigen rechter gespeeld.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 17:49

De moeder heeft gereageerd op een onrecht dat zij meende dat haar kind aangedaan is. Is het een nette reactie? Neen. Had het anders gekund? Zeker. Is het een te begrijpen reactie? Mijn inziens, zeker weten.

Ik kan heel erg goed begrijpen waarom zij zo uit haar slof schoot. Donkere mensen hebben al eeuwen te maken met verschillende vormen van racisme. Ik kan me heel goed voorstellen dat de emmer een keer vol is.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 19-11-19 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 17:50

Emmaa_ schreef:
Maar als die vrouw het echt goed bedoeld had had ze daar toch niet zo stoïcijns gezeten? Dan had ze dat toch wel gezegd? Het is niet alsof ze in haar eentje in de trein zat en bejegend werd, haar man zat ernaast en volgens mij kreeg ze alle gelegenheid om haar kant van het verhaal uit te leggen.

Ik kreeg het idee dat ze met stomheid geslagen was, dat ze echt niet wist wat haar overkwam. In haar optiek had ze niks onbetamelijks gezegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 17:50

nynke55 schreef:
Emmaa_ schreef:

Ik kreeg het idee dat ze met stomheid geslagen was, dat ze echt niet wist wat haar overkwam. In haar optiek had ze niks onbetamelijks gezegd.

Maar dan vul je het net zo goed in als wanneer ik zeg dat ik het idee heb dat ze zich betrapt voelt en niks meer durft te zeggen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 17:51

nynke55 schreef:
Emmaa_ schreef:

Ik kreeg vooral het idee dat ze er zat met 'schreeuw maar lekker, boeit me niet.', eigenlijk. Ik zie geen verbaasde uitdrukking, eerder een onverschillige. Maar wellicht heb ik het mis.