Gezin gevonden dat jarenlang verstopt zat in kelder

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ibbel

Berichten: 49332
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 08:29

Hier stond in ieder geval laatst een oproep van de gemeente in de krant waarin informatie werd gezocht over (een flink aantal) mensen, met de mededeling dat die uitgeschreven zouden gaan worden. Dan worden ze uitgeschreven met 'woonplaats onbekend'. Als zo'n familie ergens opduikt en zich niet inschrijft, wíe moet dan weten waar ze vandaan kwamen?
(Vaak zijn het ook immigranten die teruggaan naar hun land van afkomst trouwens, die op een gegeven moment 'verdwijnen' uit de GBA. En die GBA wordt af en toe opgeschoond - zo lastig begroten als je op papier meer inwoners hebt dan dat je belastingen int, bv)

Ja nu is het bekend bij deze familie, dus nu zouden ze Hasselt kunnen controleren of ze daar ooit als 'woonplaats onbekend' zijn 'verdwenen' uit de GBA. Maar of die gegevens 9 jaar bewaard worden?

Karin

Berichten: 65340
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 08:39

Je kunt het idd checken bij vorige woonplaatsen, maar eenmaal uitgeschreven = uitgeschreven. Of informatie over uitgeschrevenen bewaard blijft is nog maar de vraag.

Er wordt gezegd dat er is gezocht naar de verblijfplaats van G.J. toen zijn moeder een aantal jaren terug overleed, maar er is toen niets boven water gekomen.

Storm

Berichten: 20881
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-19 08:50

Het is dus nooit aangegeven dat de moeder overleden is. Waar hebben ze haar dan in hemelsnaam gelaten... Die vader zal toch echt wel weten dat dit verboden is en hij echt niet boven de wet staat. Maar goed, uit eigen ervaring weet ik dat er mensen zijn die denken dat regeltjes alleen voor anderen zijn...
Hier gaan echt gekke dingen boven water komen, ik krijg meer en meer een naar voorgevoel van wat er nog boven water gaat komen.

Mijn ex heeft zichzelf ook uitgeschreven om onder justitie en schuldeisers uit te komen. Hij heeft ook in de krant gestaan.
Laatst bijgewerkt door Storm op 19-10-19 08:52, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo
Berichten: 35707
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 08:50

Storm schreef:
Het is dus nooit aangegeven dat de moeder overleden is. Waar hebben ze haar dan in hemelsnaam gelaten... Die vader zal toch echt wel weten dat dit verboden is en hij echt niet boven de wet staat. Maar goed, uit eigen ervaring weet ik dat er mensen zijn die denken dat regeltjes alleen voor anderen zijn...
Hier gaan echt gekke dingen boven water komen, ik krijg meer en meer een naar voorgevoel van wat er nog boven water gaat komen.


Misschien zijn ze die nu aan het zoeken met die forensische teams? :o

Karin

Berichten: 65340
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 08:52

Zoeken naar een stoffelijk overschot heeft momenteel geen prioriteit, heeft een woordvoerder van het OM laten weten. Zie de link naar een artikel op DvhN.nl die ik gisteren postte.

Waarom dan forensisch onderzoek? Dat wordt echt niet alleen gedaan als er (vermoeden van) een stoffelijk overschot in het spel is. Forensisch onderzoek staat los van doden, het wordt gedaan om de plek van een delict (misdrijf) in kaart te krijgen.

Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 09:56

Relaxed schreef:
Janine1990 schreef:

Daar kan je volgens mij niet uit verdwijnen,althans is mij ooit het een en ander over uitgelegd op stage bij gemeente? Anders zou het wel duidelijk zijn of ze familie van elkaar zijn, wat nu nog onduidelijk is.


Ook niet als je je uitschrijft bij de ene en nergens meer inschrijft? Dan ben je toch eigenlijk al onvindbaar?


Dan ben je slechts een spookinwoner (wel in gba maar niet gekoppeld aan een gemeente) , maar kunnen ze wel in een oogopslag zien wie je ouders zijn en zou daar geen vraag over bestaan zeg maar...

Karin

Berichten: 65340
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 10:52

https://www.dvhn.nl/drenthe/Ruinerwold- ... 37067.html

www.dvhn.nl schreef:
Gerrit Jan van D., de vader van het bij Ruinerwold aangetroffen gezin, verdween op 27 april 2009 in Nederland van de radar. Hij liet zich uitschrijven uit de gemeentelijke basisadministratie en meldde dat hij ‘geëmigreerd’ was.

Dat bevestigt het Openbaar Ministerie Noord-Nederland, dat de woordvoering in de zaak heeft overgenomen van de politie.

GJ9

Berichten: 4483
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Provincie Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 11:48

Wat een bizar verhaal zeg

Laatst heb ik het boek Leerschool van Tara Westover gelezen. Dit verhaal doet me erg aan denken. Tara is in Amerika zeer geïsoleerd van de buitenwereld opgegroeid in een gezin met een vader die er ook zeer extreme godsdienstige opvattingen op na hield (Ook zelf voorzien end, en bezig met het einde der tijden) en zijn kinderen bijvoorbeeld ook niet registreerde. Zij heeft haar levensverhaal beschreven, Zij vertelt hoe ze uiteindelijk steeds meer haar eigen leven is gaan leven, zich los heeft gemaakt van de sekte en welke worstelingen zij daar in allemaal beleefde. Heel boeiend en aangrijpend boek! Aanrader voor de mensen die het interessant vinden om zich in dit soort psychologische processen te verdiepen.

Ik vond het al heel bizar, dat zo’n verhaal 10 a 20 jaar geleden nog plaats kon vinden (Tara is nu in de 30 geloof ik). Maar blijkbaar gebeurt het zelfs in Nederland vandaag nog!

ellepel

Berichten: 47564
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 12:41


Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 15:25

Die moeder zal wel of op dat land in staphorst liggen of in ruinerwold

8nnemiek

Berichten: 43537
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Gezin gevonden dat jarenlang verstopt zat in kelder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 15:56

Ik dacht dat de moeder in 2004 al was overleden. Toen woonden ze daar nog niet, toch?


Karin

Berichten: 65340
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 17:20

Dat was vanochtend al bekend.

Karin schreef:
https://www.dvhn.nl/drenthe/Ruinerwold- ... 37067.html

www.dvhn.nl schreef:
Gerrit Jan van D., de vader van het bij Ruinerwold aangetroffen gezin, verdween op 27 april 2009 in Nederland van de radar. Hij liet zich uitschrijven uit de gemeentelijke basisadministratie en meldde dat hij ‘geëmigreerd’ was.

Dat bevestigt het Openbaar Ministerie Noord-Nederland, dat de woordvoering in de zaak heeft overgenomen van de politie.

Anoniem

Re: Gezin gevonden dat jarenlang verstopt zat in kelder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 17:33

Excuus, niet bijgelezen vandaag :+

Willeke_

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 17:37

Janine1990 schreef:
Relaxed schreef:


Daar kan je volgens mij niet uit verdwijnen,althans is mij ooit het een en ander over uitgelegd op stage bij gemeente? Anders zou het wel duidelijk zijn of ze familie van elkaar zijn, wat nu nog onduidelijk is.

Ook niet als je je uitschrijft bij de ene en nergens meer inschrijft? Dan ben je toch eigenlijk al onvindbaar?


Dan ben je slechts een spookinwoner (wel in gba maar niet gekoppeld aan een gemeente) , maar kunnen ze wel in een oogopslag zien wie je ouders zijn en zou daar geen vraag over bestaan zeg maar...


Dit klopt niet helemaal. Uitschrijven bij een gemeente is onmogelijk. Je kunt alleen inschrijven in een gemeente waardoor je automatisch uitgeschreven wordt bij de oude gemeente.
Emigratie is de enige optie als je je wil 'uitschrijven'.

Ibbel

Berichten: 49332
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Gezin gevonden dat jarenlang verstopt zat in kelder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 17:48

Dat heeft de vader dus gedaan. Maar weggaan uit een gemeente zonder je in je nieuwe gemeente in te schrijven heeft op termijn uiteindelijk wél uitschrijven tot gevolg. Omdat gemeenten hun bestanden af en toe opschonen en geen spookinwoners willen om diverse redenen.

Willeke_

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-09-06

Re: Gezin gevonden dat jarenlang verstopt zat in kelder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 18:04

Ja dan moet er een adresonderzoek geweest zijn en gebleken zijn dat je niet meer woont op de plek waar je ingeschreven staat.

Ik wilde alleen duidelijk maken dat je je niet zomaar kunt uitschrijven bij een gemeente ;)

Hannanas
Berichten: 13059
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 18:05

Maar het is wel verder strekkend dan dat problematisch.
Gezondheidszorg wordt dan lastig.
Een huisarts zullen zij dus nooit gezien hebben.
Terwijl bijv een mondhygieniste wel gewoon is dat het betaald wordt zonder verzekering. Een dure alternatieve arts kan ook.

Pepperrr

Berichten: 8389
Geregistreerd: 28-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 18:20

Willeke_ schreef:
Ja dan moet er een adresonderzoek geweest zijn en gebleken zijn dat je niet meer woont op de plek waar je ingeschreven staat.

Ik wilde alleen duidelijk maken dat je je niet zomaar kunt uitschrijven bij een gemeente ;)


Ben sinds juli uitgeschreven bij oude gemeente (natuurlijk wel weer ingeschreven bij nieuwe) maar hier is nooit een onderzoek geweest hoor....

Ianthe
Berichten: 1542
Geregistreerd: 24-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 18:27

Pepperrr schreef:
Willeke_ schreef:
Ja dan moet er een adresonderzoek geweest zijn en gebleken zijn dat je niet meer woont op de plek waar je ingeschreven staat.

Ik wilde alleen duidelijk maken dat je je niet zomaar kunt uitschrijven bij een gemeente ;)


Ben sinds juli uitgeschreven bij oude gemeente (natuurlijk wel weer ingeschreven bij nieuwe) maar hier is nooit een onderzoek geweest hoor....

Is toch ook niet nodig als je weer ergens anders bent ingeschreven ;)

ImkeTarek

Berichten: 2273
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: UK

Re: Gezin gevonden dat jarenlang verstopt zat in kelder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 18:54

Toen ik me ging uitschrijven bij de gemeente ivm verhuizen naar het buitenland, moest ik mijn nieuwe (engelse) adres bij hun doorgeven..
Dus in mijn ervaring is het zelfs niet makkelijk om van de radar te verdwijnen bij verhuizen naar het buitenland....

Brainless

Berichten: 29800
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 19:33

Hannanas schreef:
Maar het is wel verder strekkend dan dat problematisch.
Gezondheidszorg wordt dan lastig.
Een huisarts zullen zij dus nooit gezien hebben.
Terwijl bijv een mondhygieniste wel gewoon is dat het betaald wordt zonder verzekering. Een dure alternatieve arts kan ook.

Dat weet je niet.
Mijn zus woont in Gambia en betaald de huisarts ed. als zij hier is direct.

Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 19:37

Brainless schreef:
Hannanas schreef:
Maar het is wel verder strekkend dan dat problematisch.
Gezondheidszorg wordt dan lastig.
Een huisarts zullen zij dus nooit gezien hebben.
Terwijl bijv een mondhygieniste wel gewoon is dat het betaald wordt zonder verzekering. Een dure alternatieve arts kan ook.

Dat weet je niet.
Mijn zus woont in Gambia en betaald de huisarts ed. als zij hier is direct.


Dat is wel een heel andere situatie Brainless...

Elke huisarts gaat vragen stellen wanneer een inwoner van Nederland dit gaat doen.

Brainless

Berichten: 29800
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 19:59

Janine1990 schreef:
Dat is wel een heel andere situatie Brainless...
Elke huisarts gaat vragen stellen wanneer een inwoner van Nederland dit gaat doen.

Hoezo?
Vader was toch "geëmigreerd" ?
Als je meldt dat je het zelf moet/wilt betalen dan kan dat gewoon.

Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 20:21

Brainless schreef:
Janine1990 schreef:
Dat is wel een heel andere situatie Brainless...
Elke huisarts gaat vragen stellen wanneer een inwoner van Nederland dit gaat doen.

Hoezo?
Vader was toch "geëmigreerd" ?
Als je meldt dat je het zelf moet/wilt betalen dan kan dat gewoon.


Oh ja... :roll: in dit geval :')

Maar heel officieel gezien kan geen enkele inwoner van Nederland 'gewoon' gepast betalen bij een huisarts. Je bent immers verplicht om een basisverzekering te hebben. Enige optie is jezelf registreren als gemoedsbezwaarde. Hoe dat zit oogt nogal ingewikkeld :')