Nikass schreef:Er zit inderdaad nog wel wat variatie in de links en centrum linkse partijen (kan je de CU en D66 zo noemen?)
D66 vind ik bijvoorbeeld op een aantal standpunten linkser dan de PvdA.
GL en de PvdD liggen qua visie heel dichtbij elkaar. De PvdD heeft imo, zoals eerder in dit topic werd gezegd, de verkeerde naam gekozen: imo worden zij op basis van die naam al niet serieus genomen. Ook vind ik Marianne Thieme vaak enige irritatie oproepen; zij heeft iets wereldvreemds over zich, vind ik. (Ik bedoel niet te zeggen dat ze dat is)
Naar aanleiding van deze post zit ik al vanaf gisteren te piekeren (een beetje) in welke volgorde ik de partijen nu zou zetten als het gaat om het meest links, midden tot uiterst rechts. Dus van uiterst links naar uiterst rechts heb ik hieronder een poging gedaan en ik ben benieuwd hoe jullie dat lijstje zouden maken.
Te beginnen bij uiterst links:
SP,GL, PvDD, PvdA, D66, CU, CDA, SGP, VVD, PVV, FvD.
Ik merk bij me zelf dat ik Denk niet weet te plaatsen. Volgens mij heeft dat te maken, dat Denk zich profileert als een linkse partij en zegt we komen op voor alle gekleurde mensen. Maar dat ik ze niet links vind. Daarnaast vind ik het ook geen middenpartij ook al is het een partij met een islamitische achtergrond. Het lastige van deze partij is, dat het geen kleur bekend, maar ondertussen indirect wel degelijk kleur bekend en in haar daden lijkt het alsof het een verlengstuk is van het Erdogan Turkije, lijkt het alsof het conservatieve islamitische geloof belangrijk is van waaruit gehandeld wordt (dus geen scheiding kerk en staat net als bij Erdogan) en lijkt het ook een partij die ondemocratische processen in zich draagt.
Ik ben benieuwd wat jullie daar van vinden.
Over de PvDD. Die heeft wel mijn sympathie. Die staan voor veel meer als wat lijkt ook al is het speerpunt altijd de dieren en meer algemeen heeft de partij als hoofdthema het streven naar een dier- en milieuvriendelijker beleid. .Ik heb er nog nooit op gestemd, maar ik vind het wel heel knap wat Thieme gedaan heeft, namelijk zij heeft dierenwelzijn volledig op de kaart gezet en is tegenwoordig een niet meer weg te denken onderwerp.
Over de gelovige partijen. Inderdaad vind ik het ook een lastige de scheiding tussen Kerk en Staat en ik heb zelf ook nog nooit gestemd op een geloofspartij.
Wat ik ook lastig vind is dat bijvoorbeeld in het CDA ook de ARP is opgegaan https://nl.wikipedia.org/wiki/Anti-Revo ... ire_Partij . Die partij lijkt helemaal opgelost te zijn in het CDA zonder dat hun identiteit nog naar voren komt. De ARP had wel degelijk mijn sympathie met name in de tijd van Aantjes die behoorlijk links was (de man is afgetreden in 1978 vanwege consternatie over zijn vermeende oorlogsverleden). In dit soort partijen zit dus ook een aantal mensen die dan weer behoorlijk links zijn. Dat maakt ook dat die partijen soms lijken te zwabberen en je vaak van te vorenniet weet hoe ze gaan stemmen in de tweede kamer.