Popstra schreef:Pipodepipo is volgens mij zelf nog te dom om te poepen zulk onzin als die uit kraamt!
Goh, das nog eens een subtiele waardevolle bijdrage aan deze lichtelijk ontspoorde discussie.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
IMANDRA schreef:Wat een onzin zeg. Dus omdat op dit moment de energiewinning nog niet overwegend groen is, moeten we maar niet op elektra over gaan stappen? Snappen jullie wel dat ook op dit gebied steeds meer ontwikkeld wordt: het aandeel groene energie wordt groter en groter. Ook dat heeft tijd nodig. Kan het beter? Ja! Maar daar wordt ook aan gewerkt.
CharleyT schreef:Popstra schreef:Pipodepipo is volgens mij zelf nog te dom om te poepen zulk onzin als die uit kraamt!
Goh, das nog eens een subtiele waardevolle bijdrage aan deze lichtelijk ontspoorde discussie.
Citaat:(...)kan het aandeel groene stroom voldoende snel groeien als we met z'n allen elektrisch gaan rijden?
Citaat:Hoe milieuvriendelijk iets is (in die geval elektrisch rijden) moet je berekenen op de mix hoe de elektriciteit nu opgewekt wordt, niet op hoe ze misschien in de toekomst gaat opgewekt worden. Dan ben je jezelf rijk aan het rekenen.
Sclimpre schreef:IMANDRA schreef:Wat een onzin zeg. Dus omdat op dit moment de energiewinning nog niet overwegend groen is, moeten we maar niet op elektra over gaan stappen? Snappen jullie wel dat ook op dit gebied steeds meer ontwikkeld wordt: het aandeel groene energie wordt groter en groter. Ook dat heeft tijd nodig. Kan het beter? Ja! Maar daar wordt ook aan gewerkt.
@Sclimpre: je verplaatst de uitstoot niet. Zelfs met alles samengevat is elektrisch rijden nog altijd beter voor het milieu dan benzine & diesel rijden. Constante snelheid op de snelweg is juist best energievriendelijk voor een elektrische auto, juist het stoppen en versnellen kost energie. Dus wat je roept klopt niet.
Dan wil ik graag daarvan de berekeningen zien. Mét daarbij de berekening wat de milieu impact is van het bouwen en afbreken van de auto's.
En kan het aandeel groene stroom voldoende snel groeien als we met z'n allen elektrisch gaan rijden? Hoe milieuvriendelijk iets is (in die geval elektrisch rijden) moet je berekenen op de mix hoe de elektriciteit nu opgewekt wordt, niet op hoe ze misschien in de toekomst gaat opgewekt worden. Dan ben je jezelf rijk aan het rekenen.
Uiteraard kost stoppen en versnellen meer energie dan rijden aan een constante snelheid; wat ik bedoel is dat elektrisch minder last heeft van stoppen en terug vertrekken dan een benzine of dieselmotor en dat er in toepassingen waar veel stoppen en treug vertrekken voorkomt elektrisch interessant is. Bij constante snelheid minder, want daar scoort een verbrandingsmotor ook reatief goed.
Citaat:But a new draft study (pdf) prepared by the Vrije Universiteit Brussel for the NGO Transport and Environment, a European advocacy group focused on advocating sustainable transportation solutions, finds that, in a number of a European countries, electric cars are always better than diesel cars. Take Poland, for instance. According to the International Energy Alliance, Poland still received 50% of its total energy production from coal, the dirtiest of all energy sources, in 2016, meaning that the way that power was generated to power that Tesla or Nissan Leaf was not the cleanest.
Still, the study shows that a battery-powered vehicle in Poland, well-to-wheel, emits 25% less carbon dioxide over its lifetime than a diesel car.
https://qz.com/1118616/electric-cars-even-powered-by-the-dirtiest-electricity-are-still-cleaner/
USC Report schreef:Manufacturing a midsized EV with an 84-mile range results in about 15% more emissions than manufacturing an equivalent gasoline vehicle. For larger, longer-range EVs that travel more than 250 miles per charge, the manufacturing emissions can be as much as 68% higher. These differences change as soon as the cars are driven. EVs are powered by electricity, which is generally a cleaner energy source than gasoline. Battery electric cars make up for their higher manufacturing emissions within eighteen months of driving — shorter range models can offset the extra emissions within 6 months — and continue to outperform gasoline cars until the end of their lives.
https://cleantechnica.com/2018/02/19/electric-car-well-to-wheel-emissions-myth/
Sclimpre schreef:De VUB studie is interessant, de andere artikels geven geen onderbouwing. Maar dit alles focused alleen op C02, het probleem is groter dan dat.
Zo wordt kernenengie als 'groen' gerekend, terwijl er daar toch wel enkele 'kleine' problemen mee zijn.
Over de batterijen wordt gezegd dat ze achteraf voor andere toepassingen kunnen gebruikt worden. Mooi, maar zal dat ook gebeuren?
Er is al eens een periode geweest dat electra opgehemeld werd, om een paar jaar later verketterd te worden. Zelfde verhaal met houtkachels. Het ene moment waren ze C-neutraal, even later blijken ze levensgevaarlijk te zijn wegens te veel fijn stof.
Dus ik kan de euforie ivm electra niet delen.
Het enige wat zeker goed is in de Negawatt, of energiebesparing.
Janneke2 schreef:Shell bijvoorbeeld, kan maar beter snel failliet gaan.
Boem.
BigBen schreef:Het is eigenlijk eenvoudig.
Een electrische wagen genereert meer 'uitstoot' tijdens de productie.
Kan die electrische wagen vervolgens op 'groene' electriciteit rijden, dan wordt het deficit snel weggewerkt, en is de electrische wagen beter voor het milieu.
Moet de electrische wagen op 'vuil' geproduceerde electriciteit rijden, dan wordt het deficit niet meer weggewerkt, en is de electrische wagen slechter voor het milieu.
BigBen schreef:Het is eigenlijk eenvoudig.
Een electrische wagen genereert meer 'uitstoot' tijdens de productie.
Kan die electrische wagen vervolgens op 'groene' electriciteit rijden, dan wordt het deficit snel weggewerkt, en is de electrische wagen beter voor het milieu.
Moet de electrische wagen op 'vuil' geproduceerde electriciteit rijden, dan wordt het deficit niet meer weggewerkt, en is de electrische wagen slechter voor het milieu.
Janneke2 schreef:Citaat:(...)kan het aandeel groene stroom voldoende snel groeien als we met z'n allen elektrisch gaan rijden?
Ik denk dat dit simpelweg niet de goede vraag is.
(Niet om rot te doen, maar ik geef dus geen antwoord.)
Wat nodig is, is de revolutie waar we in ween en in wezen midden in zitten.
Zowel 100 % groene stroom en wel zo snel mogelijk.
Als: dat diegenen die daadwerkelijk een auto nodig hebben (liever geen smoezen! ) electisch rijden.
Hoe dat practisch moet: automobilisten wakker schudden dan ook een electrische auwto niet altijd een goed idee is...? Dat is lastig gebleken de afgelopen jaren.
En hoe doen we dat practisch: zo snel mogelijk windparken op zee bouwen, alle platte/ schuine daken (...van maneges op het zuiden! ) vol leggen met panelen...?
Wijksgewijs warmtepompen aanleggen...?
Etc.Citaat:Hoe milieuvriendelijk iets is (in die geval elektrisch rijden) moet je berekenen op de mix hoe de elektriciteit nu opgewekt wordt, niet op hoe ze misschien in de toekomst gaat opgewekt worden. Dan ben je jezelf rijk aan het rekenen.
....daar zit natuurlijk iets in, maar naar 100 % groene energie moeten we sowieso en wel SNEL.
En de hoeveelheid asfalt en hartinfarcten wegens zittend leven mogen echt omlaag.
karuna schreef:Margarethea niet helemaal. De oliecrisis de autoloze zondag als gevolg van tekorten heb ik nog bewust meegemaakt. Zeker niet verspil maar raak.sterker nog de meeste energie wordt verspild de laatste pakweg 10/20 jaar? Opmars van de airco, droger, online bestellen met de bijbehorende pakjes gesleep, gesleep van bouwvakkers die opeens het hele land door moeten.
Denk dat internet en de"luxe" eetstijl iedereen een mobieltje deel daarvan de veroorzaker is
Magrathea schreef:Het hele punt is gewoon dat we al sinds de jaren 70 op een veel te grote voet leven wat klimaat/milieu betreft. Dat kost nu geld. Ja, jammer dan. Ik ben 27 en als ik terug in de tijd kon zou ik de mensen waarschuwen. Maar wat ik me vooral herinner uit mijn jeugd is dat klimaatactivisten werden weggezet als hippies die een beetje onzin uit liepen te kramen. En nu zitten we met de gebakken peren.
verootjoo schreef:Geen belasting op kerosine nee? Oh, ik dacht echt dat je bij een vliegticket ook kerosine belasting betaalde?
Zou van mij dan wel mogen iig...