Preutsheid in Nederland

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lusitana

Berichten: 22463
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 11:25

anjali schreef:
Ik vind kinderen van 7-8 jaar al te oud om in een groep in hun blootje te staan. Niet omdat er iets mis is met bloot,maar voor hun bescherming.

Bescherming tegen wie, klasgenoten?
Wij gingen vroeger tot ons twaalfde in "het schapenhok" oftwel gezamelijke omkleedruimte van het zwembad en geen mens die daar rare gedachten bij had, hoor.

anjali
Berichten: 15421
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Preutsheid in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 11:39

Dit is helemaal tijd-en cultuurbepaald.

Shadow0

Berichten: 43584
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Preutsheid in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 12:14

Als je een cultuur hebt waarin dat bij kinderen van 8 al een rol speelt, lijkt het me zinvoller eens naar die cultuur te kijken.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Preutsheid in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 12:28

Op zwemtraining kleden wij ons ook in een gezamenlijke kleedruimte om hoor. Niemand die dat raar vindt. Bij de mannen is het wel wat meer stoicijns heb ik het idee, totdat je ten minste gedeeltelijk aangekleed ben sta je naar de muur gericht :') Maar bij de dames kletsen we er ook tijdens het omkleden gezellig op los.

corine1981

Berichten: 5302
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 13:02

Magrathea schreef:
Op zwemtraining kleden wij ons ook in een gezamenlijke kleedruimte om hoor. Niemand die dat raar vindt. Bij de mannen is het wel wat meer stoicijns heb ik het idee, totdat je ten minste gedeeltelijk aangekleed ben sta je naar de muur gericht :') Maar bij de dames kletsen we er ook tijdens het omkleden gezellig op los.


Ja. Met waterpolo sta je ook altijd met zijn allen...

Ik was van de week één of ander vaag programma te kijken, hoe doe je het ofzo?? Over Nederlanders en seks, vraagt die presentator aan een meisje of het niet awkward was om haar beste vriend naakt te zien...
Ik dacht echt; hoezo dan??

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Preutsheid in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 13:17

Nou ik hoef mijn beste vriend(en) ook niet naakt te zien hoor. Ik zou dat ook ongemakkelijk vinden. Ik denk een heleboel mensen.

corine1981

Berichten: 5302
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 13:30

Shaggy09 schreef:
Nou ik hoef mijn beste vriend(en) ook niet naakt te zien hoor. Ik zou dat ook ongemakkelijk vinden. Ik denk een heleboel mensen.


Ik vind dat dus echt heel apart.

Lusitana

Berichten: 22463
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 13:32

Shaggy09 schreef:
Nou ik hoef mijn beste vriend(en) ook niet naakt te zien hoor. Ik zou dat ook ongemakkelijk vinden. Ik denk een heleboel mensen.

Toch was dat vroeger niet zo. Bloot was niet iets dat meteen aan erotiek verbonden werd en om een of andere reden nu wel.
Ik heb nog wel eens de rug gewassen van een niet eens zo´n goede vriend die onder de douche stond en dat vroeg. Was gewoon de zoon van iemand waar ik bij over de vloer kwam en we kenden elkaar wel goed, maar we gingen niet met elkaar om.
Daar zat verder niks achter, hij kon er gewoon niet goed bij.
Er werd ook niet raar over gedaan op TV en er werd normaal over gesproken, dat maakt denk ik veel uit. Als iedereen het normaal vindt, is het makkelijker om mee om te gaan dan als iedereen er geheimzinnig of gevoelig over doet.

Nu zijn er al protesten om een bikini op een reclamebord....

corine1981

Berichten: 5302
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 13:44

Ik denk dat ik eigenlijk veel van mijn (oude) vrienden wel eens naakt gezien heb inmiddels, ha ha.
Misschien de generatie?

Bloot is in mijn omgeving echt niet zo'n issue, maar wellicht dat ik daar mijn vrienden onbewust op selecteer?

Ik weet wel dat ik vroeger ging logeren en de hele familie, van jong tot oud, ging skinny dippen.
Nooit bij stil gestaan, maar tegenwoordig kan dat kennelijk niet meer want dan is het "awkward"??

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Preutsheid in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 13:51

Ik verbind het helemaal niet aan erotiek, maar er zijn gewoon bepaalde dingen die ik niet hoef te zien. Waaronder het naakte lichaam van mijn vrienden. En ik ben echt niet preuts of licht geraakt, een bloot persoon boeit me namelijk niet zo veel, maar van mensen die ik dagelijks zie of spreek heb ik toch zoiets van, nee dat hoeft van mij niet.

corine1981

Berichten: 5302
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 13:52

Hou oud ben je eigenlijk shaggy?
Uit generatie oogpunt ;)

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 13:52

Ik kom uit de 90's. En ik zat vroeger ook gewoon naakt in bad met mijn vriendinnen of nichtjes. Maar ik hoef gewoon niet de geslachtsdelen van vrienden te zien. :+ Ik snap werkelijk niet wat jullie daar zo normaal aan vinden.

corine1981

Berichten: 5302
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Preutsheid in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 13:54

Die generatie is wel iets preutser denk ik dan de 70/80...

Misschien al door de opkomst van internet??

corine1981

Berichten: 5302
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 13:55

Shaggy09 schreef:
Ik kom uit de 90's. En ik zat vroeger ook gewoon naakt in bad met mijn vriendinnen of nichtjes. Maar ik hoef gewoon niet de geslachtsdelen van vrienden te zien. :+ Ik snap werkelijk niet wat jullie daar zo normaal aan vinden.


Maar wanneer je vrienden te logeren hebt, doe je dan heel spastisch over elkaar niet bloot zien ofzo?? Ik kan me daar dus echt niets bij voorstellen.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 13:55

Nah dat betwijfel ik eerlijk gezegd.
Ik denk dat het meer met opvoeding en omgeving te maken heeft. Mijn ouders zijn in de jaren 60 geboren en hoeven ook niet met de familie te gaan naakt zwemmen.

cursebreaker

Berichten: 11636
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 13:56

Wat is spastisch doen? Je kunt gewoon om de beurt omkleden op de badkamer. Waarom zou je dat samen Moeten doen als het niet hoeft? Heeft imo niks met preutsheid te maken hoor.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 13:57

corine1981 schreef:
Shaggy09 schreef:
Ik kom uit de 90's. En ik zat vroeger ook gewoon naakt in bad met mijn vriendinnen of nichtjes. Maar ik hoef gewoon niet de geslachtsdelen van vrienden te zien. :+ Ik snap werkelijk niet wat jullie daar zo normaal aan vinden.


Maar wanneer je vrienden te logeren hebt, doe je dan heel spastisch over elkaar niet bloot zien ofzo?? Ik kan me daar dus echt niets bij voorstellen.


Wanneer zou ik dan bloot moeten gaan vraag ik me af? Als ik me omkleed draai ik me gewoon even om zodat m'n tieten buiten beeld zijn. Bij m'n beste vriendin wil ik best m'n blote kont laten zien, maar wanneer zou ik dat moeten doen? En douchen doe ik alleen.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 13:57

cursebreaker schreef:
Wat is spastisch doen? Je kunt gewoon om de beurt omkleden op de badkamer. Waarom zou je dat samen Moeten doen als het niet hoeft? Heeft imo niks met preutsheid te maken hoor.


Nee idd en al helemaal niet met generatie :')

Gini
Berichten: 17993
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 14:02

corine1981 schreef:
Maar wanneer je vrienden te logeren hebt, doe je dan heel spastisch over elkaar niet bloot zien ofzo?? Ik kan me daar dus echt niets bij voorstellen.


Persoon A gaat naar de badkamer en doet zijn ding en komt gekleed terug tevoorschijn en daarna gaat persoon B naar de badkamer en doet zijn ding en komt gekleed terug tevoorschijn. Er gebeurt verder niets spastisch, maar we gaan dus gewoon niet naakt door de rest van het huis paraderen.
Ik vind dat naaktheid nog wel een zekere vorm van privacy/intimiteit mag hebben in situaties waarbij je dat verkiest. Na het sporten wil ik niet naakt in de kleedkamer, iemand anders wel. Helemaal fijn. Ik zou het jammer vinden dat ik dan maar de stempel 'preuts' krijg opgeplakt.

corine1981

Berichten: 5302
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 14:06

Shaggy09 schreef:
corine1981 schreef:
Maar wanneer je vrienden te logeren hebt, doe je dan heel spastisch over elkaar niet bloot zien ofzo?? Ik kan me daar dus echt niets bij voorstellen.


Wanneer zou ik dan bloot moeten gaan vraag ik me af? Als ik me omkleed draai ik me gewoon even om zodat m'n tieten buiten beeld zijn. Bij m'n beste vriendin wil ik best m'n blote kont laten zien, maar wanneer zou ik dat moeten doen? En douchen doe ik alleen.


Dat bedoel ik.
Je hoeft elkaar niet uitgebreid te bestuderen, maar als het niet anders is maakt het toch niet uit?

Wanneer alleen het familiekleedhok vrij is in het zwembad ga je dan op elkaar wachten?

Ik heb het niet over bloot lopen in huis, maar wanneer ik mijn ondergoed op de logeerkamer heb liggen (of in dezelfde kamer, veel gezelliger vond ik vroeger) kun je toch gewoon met een handdoek over de gang?

cursebreaker

Berichten: 11636
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 14:07

Gini schreef:
corine1981 schreef:
Maar wanneer je vrienden te logeren hebt, doe je dan heel spastisch over elkaar niet bloot zien ofzo?? Ik kan me daar dus echt niets bij voorstellen.


Persoon A gaat naar de badkamer en doet zijn ding en komt gekleed terug tevoorschijn en daarna gaat persoon B naar de badkamer en doet zijn ding en komt gekleed terug tevoorschijn. Er gebeurt verder niets spastisch, maar we gaan dus gewoon niet naakt door de rest van het huis paraderen.
Ik vind dat naaktheid nog wel een zekere vorm van privacy/intimiteit mag hebben in situaties waarbij je dat verkiest. Na het sporten wil ik niet naakt in de kleedkamer, iemand anders wel. Helemaal fijn. Ik zou het jammer vinden dat ik dan maar de stempel 'preuts' krijg opgeplakt.


Dit.

Ninx

Berichten: 14576
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 14:10

Ik ga graag naar de sauna of een naaktstrand... daar is iedereen van top tot teen bloot in alle vormen en maten.

Alleen topless op een 'gewoon' strand doe ik niet en vind ik van anderen ook niet prettig. Daar heerst vaak een andere 'energie' van etaleren en loeren... precies dat waar ik een afkeer van heb.

Het 'allemaal' naakt zijn maakt iedereen precies even sterk en precies even kwetsbaar en voelt dus 100% anders voor mij.

corine1981

Berichten: 5302
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 14:12

@gini en shaggy,ik vind dat dus best preuts.
Maar wij hebben van huis uit ook geen schaamte voor je lijf mee gekregen. Zelfs in mijn puberteit liep je bij elkaar de badkamer in, ook mijn broertje. Ik zou er nog niet mee zitten.

Wat niet wil zeggen dat ik niet liever alleen douche. Maar dat heeft weer meer met mijn autistische trekjes te maken, het kan me dan weer weinig schelen dat iemand in mijn omgeving het ziet.

corine1981

Berichten: 5302
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 14:14

Ninx schreef:
Ik ga graag naar de sauna of een naaktstrand... daar is iedereen van top tot teen bloot in alle vormen en maten.

Alleen topless op een 'gewoon' strand doe ik niet en vind ik van anderen ook niet prettig. Daar heerst vaak een andere 'energie' van etaleren en loeren... precies dat waar ik een afkeer van heb.

Het 'allemaal' naakt zijn maakt iedereen precies even sterk en precies even kwetsbaar en voelt dus 100% anders voor mij.


Juist, iedereen is naakt 100% gelijk. Het voelt anders, ik zou ook niet topless gaan op een normaal strand, ook niet naakt langs de kust met allemaal pottenkijkers langs de waterlijn lopend.

Kinke

Berichten: 20620
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Preutsheid in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 14:42

Na het sporten niet naakt in de kleedkamer? Hoe wil je dat doen dan als je wel wilt douchen? Bij ons is de kleedkamer 1 grote ruimte met alle douches aan de andere kant van de muur.