Dieren levend gekookt en gevild in slachthuizen NL

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Re: Dieren levend gekookt en gevild in slachthuizen NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 23:39

Pfoe ik heb geen idee. Ik denk dat ten eerste er niet echt een universeel keurmerk is voor vegan producten waardoor het lastig te identificeren is (al staat er geloof ik wel "vegan" op de punselies). Daarnaast zijn met name die goedkope dingetjes "per ongeluk" vegan heb ik altijd het idee _O- Dat kan ook gewoon.

Ik zou je aanraden om eens op gewoonvegan.nl te kijken, die site staat vol met allerlei "per ongeluk" vegan producten :j

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 15:03

Is goed, dank je wel. In Duitsland staat er heel duidelijk vegan op de verpakking van een vegan product. Of het echt een keurmerk is weet ik niet.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 22:28

Dat zou het leven ook wel veeeeel makkelijker maken. XD Dat eeuwige gezoek in lettertjes die zo klein zijn dat je met een verpakking vlak voor je neus staat om uiteindelijk toch trassi of nul punt zoveel procent kip te vinden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 22:30

Ja en dan al die ingrediënten waarvan je helemaal niet weet wat het is :=

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 22:30

Ja het probleem is een beetje dat er momenteel geen officieel vegan keurmerk bestaat. Bij wijze van spreken mag een pak Bifi worstjes een vegan logo voeren en niemand die ze er (legaal) op kan aanspreken.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 22:43

Ik verwacht steeds een nuttige bijdrage in een discussie maar zie dat dit topic op de een of andere manier een receptentopic is geworden :D .

Misschien handig dat te doen in al een van de bestaande topics?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 23:00

Er zit er zelfs vaak iets dierlijks in zonder dat we het weten:
https://www.foodwatch.org/nl/onze-campa ... orbeelden/
Die chocolade pinda's heb ik heel vaak gegeten -O- :\

ruitje schreef:
Ik verwacht steeds een nuttige bijdrage in een discussie maar zie dat dit topic op de een of andere manier een receptentopic is geworden :D .

Misschien handig dat te doen in al een van de bestaande topics?
Receptentopic? Waar zie jij recepten? Ik vind de bijdragen wel nuttig. Het is toch allemaal gerelateerd aan het onderwerp.

Het topic was anders gewoon dood gebloed, volgens mij had niemand op dit moment nog veel te zeggen over misstanden in de slachthuizen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 23:08

Laat het topic dan dood bloeden en ga voor tis over vega(n) eten naar het vega(n) topic...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 23:19

Marie_Anne schreef:
Er zit er zelfs vaak iets dierlijks in zonder dat we het weten:
https://www.foodwatch.org/nl/onze-campa ... orbeelden/
Die chocolade pinda's heb ik heel vaak gegeten -O- :\

L-cysteïne is een tijdje terug een hele rel om geweest, tegenwoordig brandt geen enkele broodbakker (hier in Nederland toch) zijn handen daar meer aan. Ook wordt er op supermarktbrood nog wel eens een V'tje vermeld, dan weet je het zeker. :)
Overigens ken ik er zo nog wel een paar hoor, Bavaria wordt bijvoorbeeld geklaard met visolie. (Niet dat ik het heel erg vind om dat biertje te laten staan maar goed _O- )

Vorige pagina was het topic meer een "waar vind ik vlees dat op een wat minder erge manier is doodgemaakt dan in het reguliere circuit"-topic, maar toen hoorde ik niemand erover. Terwijl dat en stoppen met vlees eten manieren zijn om met misstanden in de slachthuizen om te gaan, toch?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 02:22

Nikass schreef:
Melkvee heeft het goed? Ik weet t niet, dat zijn wel de koeien waar de kalfjes van worden weggehaald en in sommige stallen komen de koeien nooit meer buiten. Ze hebben dan wel een ruime stal waar ze rond kunnen lopen, maar dat is mi niet voldoende.

Bij boer zoekt vrouw zag je die geitenboerderij, waar alle geitjes direct na de geboorte in een kartonnen doos worden gestopt. En dan maar suggereren dat dat niet uitmaakt. Ik vind het traumatisch.

Een koe die zich goed voelt geeft de meeste melk. koeien die op dit moment de keuze hebben verkiezen lekker in de koele stal. Zeker als het eten wordt opgediend.

Jij vindt het traumatisch. Maar die geit blijft wel in leven. 17% was dood gegaan zonder die geitecouveuse.

Dat varken bij die actie die demonstratief werd vrijgelaten had door een slagter zo opgepakt moeten worden; dan was de wereld te klein!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 07:56

LadyMadonna schreef:
Laat het topic dan dood bloeden en ga voor tis over vega(n) eten naar het vega(n) topic...

Waarom in hemelsnaam?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 08:10

Anne_GTI schreef:
Nikass schreef:
Melkvee heeft het goed? Ik weet t niet, dat zijn wel de koeien waar de kalfjes van worden weggehaald en in sommige stallen komen de koeien nooit meer buiten. Ze hebben dan wel een ruime stal waar ze rond kunnen lopen, maar dat is mi niet voldoende.

Bij boer zoekt vrouw zag je die geitenboerderij, waar alle geitjes direct na de geboorte in een kartonnen doos worden gestopt. En dan maar suggereren dat dat niet uitmaakt. Ik vind het traumatisch.

Een koe die zich goed voelt geeft de meeste melk. koeien die op dit moment de keuze hebben verkiezen lekker in de koele stal. Zeker als het eten wordt opgediend.

Jij vindt het traumatisch. Maar die geit blijft wel in leven. 17% was dood gegaan zonder die geitecouveuse.

Dat varken bij die actie die demonstratief werd vrijgelaten had door een slagter zo opgepakt moeten worden; dan was de wereld te klein!

Met dat laatste overdrijf je een beetje vind ik. De beelden en berichten die de laatste tijd uit de sector kwamen lieten wel heel wat ergers zien dan een varken oppakken op zo'n manier, allerlei mishandelingen en wreedheden. Dat de wereld te klein was heb ik niet gemerkt hoor. Wat boetes, wat berichten in de media, wat publieke verontwaardiging, en weer over tot de orde van de dag.

Hoe erg de misstanden ook zijn, de wereld is helaas nooit te klein.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 08:57

Moderatoropmerking:
Hoewel de uitstap naar vegen-recepten en producten best een begrijpelijke is, wil ik jullie toch wel verzoeken om het hier bij de oorspronkelijke discussie te houden. De bestaande vega(n)-topics op Bokt kunnen gebruikt/bezocht worden voor het uitwisselen van recepten en het bespreken van producten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 10:29

Ik vind dat krampachtige ontopic blijven gedoe altijd zo jammer. Het slaat zo vaak een topic dood.

Als het nou een topic van iemand is over een probleem of met een vraag is het wat anders. Maar zo'n topic als dit, wat geeft dat nou als het door natuurlijk verloop af en toe een uitstapje maakt? Zo gaat het in het echte leven toch ook.

Dat kinderachtige gedoe altijd met mods die komen vertellen dat je het ergens niet over mag hebben. Treurig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 11:20

Marie_Anne schreef:
Ik vind dat krampachtige ontopic blijven gedoe altijd zo jammer. Het slaat zo vaak een topic dood.

Als het nou een topic van iemand is over een probleem of met een vraag is het wat anders. Maar zo'n topic als dit, wat geeft dat nou als het door natuurlijk verloop af en toe een uitstapje maakt? Zo gaat het in het echte leven toch ook.

Dat kinderachtige gedoe altijd met mods die komen vertellen dat je het ergens niet over mag hebben. Treurig.

Er zijn topics genoeg over wel/niet veganisme, vegetarische recepten en nog meer van dat soort dingen. In die topics zit het vol met mensen die je onderwerpen graag bespreken, ervaring ermee hebben en al honderden recepten uitgewisseld hebben.

Wat is nou het probleem om daar verder te gaan en dit topic te laten voor wat het is als er geen nieuws meer over is?

Een hoop mensen ergeren zich aan off-topic geklets. Als die allemaal moeten ontstippen dan komt de discussie ook nooit meer op gang mocht er wel een on-topic update komen.

Ik zie niet in hoe het kinderachtig is om je gewoon aan het onderwerp te moeten houden.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 12:25

Ik vroeg mij af of koeien die biologisch gehouden worden voor de biologische melk ook naar gewone slagerijen gaan, en net zo snel afgedankt worden als in de traditionele veehouderij? Ben ik te naïef als ik denk dat ze minder hoeven te presteren en daardoor langer leven,en ze netter vervoerd en geslacht worden?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 12:54

Anne_GTI schreef:

Maar sorry dit is toch de compleet omgekeerde wereld!?
Bokt zou te klein zijn als we voortaan alle paardenveulentjes direct na de geboorte bij de moeder weghalen, en je hoeft bij niemand aan te komen met "maar anders worden ze zo snel ziek".
En als je wel eens bij de neonatologie hebt gekeken in een ziekenhuis; daar wordt alles gedaan om áls een pasgeboren kindje daar moet liggen toch zo veel mogelijk contact met de ouders te bewerkstelligen omdat er overweldigend bewijs is dat het anders erg slecht is voor de ontwikkeling.
Waarom is dat bij koeien en geiten (en buffels trouwens ook) ineens niet meer zo?

@Mariska: het keurmerk biologisch zegt niets over vervoer (alleen een maximale duur van 8u dacht ik) of over manier van slachten. Wanneer de koe naar de slacht gaat scheelt ook niet per se in biologisch of niet.
Hoewel misschien offtopic blijf ik dit een gekke afweging vinden; haver- en amandelmelk is ook heerlijk en je hoeft je nooit zorgen te maken over de leefwijze van de haver :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 12:59

-knip-
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-07-18 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 13:06

enzino schreef:
Marie_Anne schreef:

Er zijn topics genoeg over wel/niet veganisme, vegetarische recepten en nog meer van dat soort dingen. In die topics zit het vol met mensen die je onderwerpen graag bespreken, ervaring ermee hebben en al honderden recepten uitgewisseld hebben.

Wat is nou het probleem om daar verder te gaan en dit topic te laten voor wat het is als er geen nieuws meer over is?

Een hoop mensen ergeren zich aan off-topic geklets. Als die allemaal moeten ontstippen dan komt de discussie ook nooit meer op gang mocht er wel een on-topic update komen.

Ik zie niet in hoe het kinderachtig is om je gewoon aan het onderwerp te moeten houden.

Het halve topic is offtopic. De berichten over kalfjes bij hun moeder weghalen en melk hierboven zijn ook offtopic. Mensen gaan pas piepen als ze het niet interessant vinden. Er worden hier helemaal geen recepten uitgewisseld, er wordt even kort gesproken over veganisme.
Als je dat niet bevalt heb je allerlei opties, bijv een bericht plaatsen over het oorspronkelijke onderwerp om te kijken of je het weer ontopic kunt krijgen. Als al die mensen die zich volgens jou ergeren een inhoudelijk bericht plaatsen is de boel zo weer ontopic. Of ze kunnen het gewoon wegklikken ja.
Gaan temmen om dan een mod te gaan laten vertellen dat je het ergens niet over mag hebben vind ik gruwelijk kinderachtig gedoe ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 14:00

Marie_Anne schreef:
Gaan temmen om dan een mod te gaan laten vertellen dat je het ergens niet over mag hebben vind ik gruwelijk kinderachtig gedoe ja.

Ik heb hier even op getemt, dit soort dingen ga je maar in Forumzaken bespreken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 14:21

enzino schreef:
Marie_Anne schreef:

Ik heb hier even op getemt, dit soort dingen ga je maar in Forumzaken bespreken.

+:)+ Oké joh.

Wie kaatst kan de bal verwachten.... Waarom heb jij het bericht hieronder dan niet op forumzaken geplaatst? Of mag jij wel je zegje doen, en mag daar vervolgens niet op gereageerd worden, enzino?

enzino schreef:

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 15:32

Doodzonde dat een topic dat gaat over een groot probleem in de vleesindustrie eindigt in een kinderachtig potje bekvechten.

Een mooie manier om bewustwording te creëren. :roll:

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 21:17

Margaretha: toch is het een boeiend onderwerp. We vinden dus het sterven van 17% van de geitjes beter acceptabel dan het scheiden van de moeder.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 21:19

ruitje schreef:
Margaretha: toch is het een boeiend onderwerp. We vinden dus het sterven van 17% van de geitjes beter acceptabel dan het scheiden van de moeder.

Ik vind persoonlijk geen van beiden acceptabel. Als het zo moeilijk is om het jong in leven te houden bij de moeder kan ik haast niet anders concluderen dan dat de leefomstandigheden suboptimaal zijn. Nogmaals de vergelijking met paarden: zouden we het normaal vinden als 17% van de paardenveulentjes komt te sterven? (Ik neem overigens aan dat dat het verschil is tussen wel en niet scheiden, niet per se dat 0% sterft als er gescheiden wordt.)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 21:27

Als ik mijn veulen in leven kan houden door hem/haar te scheiden van de moeder zou ik dat doen.

Volgens mij scheidden ze om de aanraking met ziektes tegen te gaan. Dus of dat met leefomstandigheden te maken heeft?

Deze lees ik nu door trouwens:

https://www.google.nl/url?sa=t&source=w ... sXo0BqJe3p