Kabinet wil roken op terras verbieden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 10:38

Shadow0 schreef:
@IMJ: de tabaksindustrie stopt die stoffen erin, de overheid niet.

Ja eens.. sorry.
Overheid laat het toe. Wat ik onbegrijpelijk vind

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 10:42

Magrathea schreef:
Mars schreef:
dat is natuurlijk in de praktijk niet vast te leggen. Of men moet ook in Den Haag gaan lobbyen om de wind te verbieden := Ga je 50 meter verder staan dan sta je op menig marktplein al voor het terras van de buren en heb je daar weer gepiep.

Dus omdat je het ver weg ook ruikt kun je net zo goed direct naast iemand gaan staan?
Het geeft volgens mij alleen maar aan hoe ver het draagt en dat het dus vreemd is dat roken op terrassen nog toe wordt gestaan (en binnen niet)

Over naast iemand gaan staan heb ik het niet gehad. Ik vind t prima om van het terras af te hobbelen met mn sigaret. Maar om dan te denken dat je op dat terras niks meer ruikt is echt niet realistisch.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 11:14

Daar zie je aan hoe belachelijk zo'n verslaving je maakt.
Mensen zetten zich te kijk, het wordt ongemakkelijk als je weg moet lopen.
Maar het toch doet, omdat de verslaving sterker is dan alles.
Ik ben pas een jaar gestopt, dus ik spreek ook uit eigen ervaring.

Als wij op het werk pauze hebben zitten we met mooi weer buiten.
Soms zit er iemand bij die rookt, en omdat het buiten is rookt die gewoon aan tafel.
Maar je ziet dat diegene zich wat ongemakkelijk gedraagt, beetje naar achter schuiven, in bochten wringen zodat de rook de goeie kant op waait.
Maar als je verslaafd bent, doe je dit omdat je koste wat kost moet roken, dan kun je niet anders.

Net zo als op een terras, het idee dat je daar niet mag roken, dat haalt alle plezier weg van het op een terrasje zitten.
Het is juist het fijne als je lekker kan gaan zitten en dan een sigaret opsteken.
En dat word je dan afgepakt, het leven wordt in een keer een stuk minder plezierig gemaakt.
Je kan wel weglopen om buiten het terras te gaan roken, maar dan word je toch nagestaard en voel je je als verbannen.
En toch doe je het, omdat de verslaving zo sterk is.

Zolang iemand nog verslaafd is, maken alle anti rook maatregelen het verlangen naar de volgende sigaret alleen maar sterker.
Je kan niet meer lukraak een sigaret opsteken, dus zit je bijvoorbeeld op een terras ben je voornamelijk bezig hoe en waar je een sigaret kan roken.

Het gaat er helemaal niet om dat het zo fijn is om op een terras te roken.
Het gaat erom dat je je niet goed voelt, als je niet mag roken.
Dus moet je koste wat kost toch roken, zelfs al kijkt iedereen je medelijdend of boos aan.

Daarom zijn rokers zo fel erop, om wel op een terrasje te mogen roken.
Naar hun idee wordt er hun een heel stuk levensvreugde afgepakt.
Wat is er namelijk fijner, dan heerlijk op een terras te zitten, met een pakje sigaretten onder handbereik.

Mars

Re: Kabinet wil roken op terras verbieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 11:20

Sigaretje op terras is inderdaad heerlijk, wijntje erbij, top! Maar als het niet meer mag prima hoor loop ik toch ff weg.
Waarom moet ik me bezig houden met of anderen me dan medelijdend na kijken? Heb ik echt niks van, moeten ze zelf maar weten.

En nee mijn plezier van op terras zitten haalt het ook niet weg hoor, zou wat zijn... Sterker nog, thuis rook ik ook niet binnen maar alleen op balkon. En nee, ik voel me niet verbannen. Verslaving is het zeker, dat ontkent niemand. Daarnaast is het ook mijn ontspanning, soort pauzemomentje.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 11:22

Barbet schreef:
Wat is er namelijk fijner, dan heerlijk op een terras te zitten, met een pakje sigaretten onder handbereik.

Je strijd is nog niet helemaal gestreden zie ik ;)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 11:28

Barbet schreef:
Daar zie je aan hoe belachelijk zo'n verslaving je maakt.
Mensen zetten zich te kijk, het wordt ongemakkelijk als je weg moet lopen.
Maar het toch doet, omdat de verslaving sterker is dan alles.
Ik ben pas een jaar gestopt, dus ik spreek ook uit eigen ervaring.

Als wij op het werk pauze hebben zitten we met mooi weer buiten.
Soms zit er iemand bij die rookt, en omdat het buiten is rookt die gewoon aan tafel.
Maar je ziet dat diegene zich wat ongemakkelijk gedraagt, beetje naar achter schuiven, in bochten wringen zodat de rook de goeie kant op waait.
Maar als je verslaafd bent, doe je dit omdat je koste wat kost moet roken, dan kun je niet anders.

Net zo als op een terras, het idee dat je daar niet mag roken, dat haalt alle plezier weg van het op een terrasje zitten.
Het is juist het fijne als je lekker kan gaan zitten en dan een sigaret opsteken.
En dat word je dan afgepakt, het leven wordt in een keer een stuk minder plezierig gemaakt.
Je kan wel weglopen om buiten het terras te gaan roken, maar dan word je toch nagestaard en voel je je als verbannen.
En toch doe je het, omdat de verslaving zo sterk is.

Zolang iemand nog verslaafd is, maken alle anti rook maatregelen het verlangen naar de volgende sigaret alleen maar sterker.
Je kan niet meer lukraak een sigaret opsteken, dus zit je bijvoorbeeld op een terras ben je voornamelijk bezig hoe en waar je een sigaret kan roken.

Het gaat er helemaal niet om dat het zo fijn is om op een terras te roken.
Het gaat erom dat je je niet goed voelt, als je niet mag roken.
Dus moet je koste wat kost toch roken, zelfs al kijkt iedereen je medelijdend of boos aan.

Daarom zijn rokers zo fel erop, om wel op een terrasje te mogen roken.
Naar hun idee wordt er hun een heel stuk levensvreugde afgepakt.

Je weet het wel in te vullen voor álle rokers, zeg! :roll:

Ik herken mij, ex-roker sinds ruim 3 maanden, wel damper, totaal niet in die bijna denigrerende lap tekst hierboven.

En één tip: werk aan jezelf. Blijkbaar ben je nogal gevoelig voor de mening van anderen. ;)

Doezenbende

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 12:02

Shadow0 schreef:
Niemand moest rookruimtes bouwen hoor - dat deed men zelf.

(En vuurwerk gaat ook in stapjes. En ik hoop dat het gebeurt, want ik heb het afgelopen jaar een MAAND last gehad van dat geknal. Het heeft 2,5 week geduurd voor ik een keer een dag had zonder dat er vuurwerk werd afgestoken. De redelijkheid is er niet meer, verbied het dan maar.)

@IMJ: de tabaksindustrie stopt die stoffen erin, de overheid niet.

Ja het is de tabaksindustrie, met goedkeuring van de overheden, Maak je zelf geen illusies, de tabaksindustrie regeert de wereld, samen met big pharma.
Dat wordt alleen al duidelijk met hoe de EU is omgekocht om het vapen aan banden te leggen, iets wat bewezen veel minder ongezond is dan roken en bijna het enige wat bij 80 % van de mensen werkt om te stoppen met roken. Want tja aan het vapen verdient de overheid niets, maar vooral verdient big tobacco niet ( die is blij met het verbod en komt zelf met een apparaatje dat nog steeds slecht is) en big pharma verdient niets, want mensen blijven gezonder en hebben de afkick medicijnen niet meer nodig, of de meds voor longpatienten, of de chemo's etc etc En ook de overheid ziet er nu al tegenop om de pensioenen langer te moeten uitbetalen, want waar moeten ze dan het gat in de begroting mee dichten?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 12:08

Quote: Nicotine is echt een afschuwelijke verslaving, maar niet eens zo erg schadelijk.
Het zijn allerlei andere stoffen in de sigaret die het zo schadelijk maken.

Waarom mogen de Tabaksfabrikanten dan die 600 stoffen in een sigaret blijven stoppen? waarom word dit niet verboden? je mag toch ook geen giftige stoffen in dagelijkse bonodigdheden stoppen of in speelgoed of andere dingen?
En dát begrijp ik dan niet.Als ze dit verbieden krijgen alle niet rokers ook die 600 giftige stoffen meer binnen. Ik vermoed dat er veel Politici aandelen hebben zitten in de Tabaksindustrie en ja dan kom je aan je eigen portemonee als je ingrijpt.Ik zie geen enkele andere reden waarom ze dit niet aanpakken.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 12:10

4000 schadelijke stoffen... Ze zijn toch al bezig met de tabaksindustrie? Die wordt toch aangeklaagd?

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 12:15

Weet je:ik rook ook, maar pas me aan aan andere.
Thuis roken we binnen niet, maar ook buiten.
Ben ik ergens, al is het de hele dag en die mensen roken niet dan rook ik ook niet de hele dag.
Als er iemand met me mee rijd in de auto en die rookt niet, rook ik ook niet.
Maar sommige in dit topic doen net of we de grootste criminelen zijn en daar kan ik niet tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 12:17

woofie schreef:
Als je me dan zo nodig wil quoten, voeg dan ook het laatste stukje van mijn post toe....!!
" Zolang er nog mensen zijn die roken zullen we dus moeten zoeken naar een compromis waar beide partijen zich in kunnen vinden in plaats van elkaar het leven zuur te maken.
Een beetje begrip voor de zwaarte van de verslaving van de kant van de niet rokers, en omgekeerd begrip van de rokers dat niet rokers wel degelijk last kunnen hebben van sigarettenlucht zou ons daarbij al een eind op weg helpen."

Maar dat zal wel niet in jouw straatje passen...wederzijds begrip!!

Dan reageer ik toch ook op het laatste stukje:

De compromis is er al: geen roken meer op het terras en rokers mogen roken waar niemand anders er last van heeft. Thuis bijvoorbeeld, of op x meter van het terras.

Verder heb ik inderdaad geen begrip voor rokers die op openbare plekken willen roken. Wat je in je eigen huis doet moet je zelf weten, maar als je er mensen om je heen ernstige gezondheidsschade mee kan berokkenen dan is het begrip snel verdwenen.

Je reageert trouwens niet inhoudelijk op de stukken waar ik een reactie gaf, dus ik neem aan dat je het ermee eens was.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 12:17

_Reneee schreef:
4000 schadelijke stoffen... Ze zijn toch al bezig met de tabaksindustrie? Die wordt toch aangeklaagd?

Maar niet door de staat,door particulieren.
Mijn vraag was,waarom de Politiek niet ingrijpt.

Doezenbende

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 12:21

gohya schreef:
_Reneee schreef:

Maar niet door de staat,door particulieren.
Mijn vraag was,waarom de Politiek niet ingrijpt.

Omdat big tobaco en big pharma het voor het zeggen hebben in de wereld en niet de politiek, die hebben het geld om bv een EU om te kopen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 13:48

Doezenbende: vergeet de wapenhandel niet....

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 13:53

enzino schreef:
woofie schreef:
Als je me dan zo nodig wil quoten, voeg dan ook het laatste stukje van mijn post toe....!!
" Zolang er nog mensen zijn die roken zullen we dus moeten zoeken naar een compromis waar beide partijen zich in kunnen vinden in plaats van elkaar het leven zuur te maken.
Een beetje begrip voor de zwaarte van de verslaving van de kant van de niet rokers, en omgekeerd begrip van de rokers dat niet rokers wel degelijk last kunnen hebben van sigarettenlucht zou ons daarbij al een eind op weg helpen."

Maar dat zal wel niet in jouw straatje passen...wederzijds begrip!!

Dan reageer ik toch ook op het laatste stukje:

De compromis is er al: geen roken meer op het terras en rokers mogen roken waar niemand anders er last van heeft. Thuis bijvoorbeeld, of op x meter van het terras.

Verder heb ik inderdaad geen begrip voor rokers die op openbare plekken willen roken. Wat je in je eigen huis doet moet je zelf weten, maar als je er mensen om je heen ernstige gezondheidsschade mee kan berokkenen dan is het begrip snel verdwenen.

Je reageert trouwens niet inhoudelijk op de stukken waar ik een reactie gaf, dus ik neem aan dat je het ermee eens was.

Ik neem niet eens de moeite om op je te reageren want ik ben het niet met je eens! Ik zal het nooit eens zijn met mensen die alleen maar overtuigd zijn van hun eigen gelijk.
Jij en je mede starre tegenstanders maken elke poging om tot een compromis te komen kapot, simpel omdat je je oordeel al geveld hebt en niet van plan bent om zelfs maar na te denken over alternatieven waar iedereen zich mogelijk in zou kunnen vinden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 14:06

sureido schreef:
Omdat rokers hier vanaf het begin aangevallen worden en weg wezen moeten terwijl er ook compromissen gesloten kunnen worden (delen rookvrij), het is logisch dat die ook in de verdediging schieten. Rokers bestaan nu eenmaal en omdat er toevallig bewezen is dat het niet gezond is en mensen doen alsof ze van een keer rook inademen kanker krijgen (heel overdreven dus) ontstaan er irritaties.

Not to mention mensen met astma die dus niet 'van 1x rook inademen kanker zouden krijgen'
maar wel subiet ademnood.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 14:46

Voor wie zegt dat horeca-ondernemers lijden onder het rookverbod: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2018/22 ... e-kwartaal

CBS schreef:
Al vijf jaar neemt de omzet van de horeca, bestaande uit logiesverstrekking en eet- en drinkgelegenheden, ieder kwartaal toe.

Valt dus allemaal best mee.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 14:58

Nou gelukkig maar dan :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 15:16

woofie schreef:
Ik neem niet eens de moeite om op je te reageren want ik ben het niet met je eens! Ik zal het nooit eens zijn met mensen die alleen maar overtuigd zijn van hun eigen gelijk.
Jij en je mede starre tegenstanders maken elke poging om tot een compromis te komen kapot, simpel omdat je je oordeel al geveld hebt en niet van plan bent om zelfs maar na te denken over alternatieven waar iedereen zich mogelijk in zou kunnen vinden.

Gelukkig heb jij je oordeel niet al klaar :+

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 15:22

woofie schreef:

Maar wat voor compromis wil je dan ? Het gaat om een ieders zijn gezondheid. Dat jij ervoor kiest het risico te nemen jezelf ziek te maken, dat moet je zelf weten. Maar je kan toch niet verwachten dat een ander daar concessies in wil doen ?

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 15:58

Babsiej schreef:
woofie schreef:

Maar wat voor compromis wil je dan ? Het gaat om een ieders zijn gezondheid. Dat jij ervoor kiest het risico te nemen jezelf ziek te maken, dat moet je zelf weten. Maar je kan toch niet verwachten dat een ander daar concessies in wil doen ?

Hoezo kies ik ervoor om mijzelf ziek te maken? mens ik rook niet eens! Heb alleen een gruwelijke hekel aan dit soort mensen tegen elkaar opzettende actie's! en dan vooral het superieure gedrag van sommigen.
Jullie verwachten toch ook consessies van de rokers??

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 15:59

Zou er een mogelijkheid bestaan dat er een soort afzuigsysteem met filters od zou komen.

Even een schets. Een terras heeft meestal enkele plekken voor de zaak zelf, vervolgens een stoep waar mensen kunnen lopen en dan nog een gedeelte terras waar meestal ook de parasol staat. Heel veel terrassen in Maastricht hebben dit en bv in Eindhoven ook.

Het gedeelte bij de zaak zou misschien boven een soort afzuiging kunnen plaatsen voor de rokers. Dat is dan een rokerszone. Het grote terrasgedeelte waar de parasol staat is voor de niet rokers. Nadeel voor de rokers is dat zij weinig tot niet meer in de zon kunnen zitten. Nadeel voor de niet rokers is dat zij in de koudere periode wellicht geen warmte lamp hebben. Er is dus een groter gedeelte weggelegd voor de niet rokers en door de afstand ertussen en evt een afzuig systeem zou het dus ook niet bij de rokers moeten komen.

Maar goed, sporadisch idee, zou niet eens weten of het uberhaupt te realiseren valt.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 16:02

Terras in 2e splitsen? Voor de wel en niet rokers.
Lijkt me de meest "makkelijke" oplossing.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 16:05

Een compromis is bijvoorbeeld uitbaters zelf laten kiezen. Zodat de niet-roker weg kan blijven van een rokers-terras.

Terras opsplitsen is ook een optie. Wel met een bufferzone ertussen voor bv mensen als ik die niet (meer) roken en/of het toch geen snars kan schelen en/of de dampers. :+
Dan zitten de beide partijen tenminste uit elkaar. Loopgraven erbij voor het bedienend personeel en klaar die hap.

Reuze leuk, knus en gezellig. :+

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 16:11

Zoiets ja. Maar dan wel met een dusdanige afstand ertussen dat zo’n rokerszone wel rendabel is en dus niet de rook voor alsnog bij de niet rokers zone terecht komt.

Afbeelding

Ik weet niet of het hier goed te zien is maar er zijn dus enkele tafels bij de ingang van de zaak. Daar tussen zit een stoep, op een drukke dag dus genoeg ‘aapjes’ om te kijken. En aan de voorzijde is het grote terras gedeelte. Zou toch een prima niet rokers zone zijn aangezien ze volgens ‘de cijfers’ toch in de meerderheid zijn.

En ja, mocht het vol zitten en een roker wilt een plekje hebben dan is het of wachten of inderdaad opstaan en weglopen van het terras voor de sigaret.