Verlaging van de wajong

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-18 00:06

BE_GENTLE schreef:
Bij mijn man hebben heel veel wajongers gewerkt alleen 9 v.d 10 keer kwamen ze niet, Jarenlang gebeurde dit.. Nu heeft de baas het ook stop gezet en neemt geen wajongers meer aan.. Want ja ze zijn te lui om te werken ze krijgen hun geld toch dus waarom werken ?
Ik ken wajongers die er een beter leven op na houden dan ik en mijn partner hij werkt ruim 50 uur in de week, Maar wij kunnen niet even een dagje uit of lekker uit eten want dat geld is er niet.. Ik heb 6 jaar geleden ook een geestelijke inzinking gehad waar ik nu nog last van heb, Wil heel graag werken maar het gaat gewoon niet en krijg geen rooie cent !
Zolang je als wajonger een paard of pony kan houden die je zelf betaald krijg je na mijn mening nog genoeg geld..
Wat erg is dat mijn schoonmoeder in de bijstand zit een pensioen krijgt van haar overleden man en dat dit afgetrokken wordt op haar bijstand waar die man tenslotte zijn hele leven hard voor gewerkt heeft en dit gewoon eerlijk verdiend is.. Die instantie's pakken maar wat ze pakken kunnen.. En de werkende mensen betalen wel belasting om de niet willen werkende mensen een goed leven te voorzien.. Kortom je moet blij zijn dat je wat krijgt in dit geval 70% je hebt een dak boven je hoofd en je kan eten.. Er zijn ergere dingen..

Ik ben nog steeds opzoek naar de oplossing om een paard te onderhouden van m'n Wajong. Sterker nog, m'n paardrijden was het kleine beetje ontspanning wat ik had. En door de korting kan ik dus niet meer rijden.
Maar bekijk het eens van jullie kant. Jullie werken heel hard en dan opeens komt jullie baas naar jullie toe en zegt: we gaan jullie korten. Hoe zouden jullie reactie zijn?

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 00:09

Ik val dan niet onder de inhouding maar mij hoor je verder ook niet klagen.
Nee het is niet super ruim maar als je een beetje oplet qua uitgaven voor zover mogelijk is er prima van rond te komen en kun je geregeld op stap oid.
Maar als je rookt, regelmatig drinkt, een dure kledingsmaak hebt, vaak gaat stappen, veel A-merken in huis haalt en ga zo maar door wordt het verrot krap.
Maar ben gewoon blij dat je iig een dak boven je hoofd hebt en geld toegestopt krijgt in de vorm van een uitkering.
Je kunt iig je basisbehoeften ermee regelen, de rest is feitelijk gezien luxe.

BigOne

Re: Verlaging van de wajong

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 00:16

Ondanks dat ik vind dat er genoeg mensen met een uitkering rondlopen die wel wat meer zouden kunnen doen dan hun hand ophouden vind ik dus zeker dat werken moet lonen. Dat bedoel ik dus met pamperen, mensen word het door alle regelingen ook heel moeilik gemaakt om wel te gaan werken want het loont niet, hooguit voor je gevoel van eigenwaarde maar die mensen werken vaak al. Wanneer je maar 75 % van het minimum krijgt dan vind ik dat je voor die andere procenten bij moet kunnen verdienen. Zonder dat het er af word gehaald, de eerste 250 euro zou gewoon erbij moeten komen zodat een uurtje werken per dag, bvb kranten of een ander klein baantje loont. En niet hoeft te denken dat je beter niet kunt werken want alles word gekort. Ik weet zeker, de goeden moeten zich niet aangesproken voelen, dat er veel afgekeurde mensen zijn die dan wel in één keer een aantal uren per week kunnen werken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 00:25

Balou_k schreef:
We willen allemaal wel een basisinkomen, maar dat is (momenteel) niet realiseerbaar. :n

Ik vraag me altijd af, wie dan nog het vuile/vieze/gevaarlijke/slecht betaalde/ongeschoolde werk gaat doen?
De leuke/interessante banen zullen nog steeds ingevuld worden, maar of je dan nog werknemers voor de minder populaire banen kan krijgen?

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 00:36

purny schreef:
En dat is ook precies de richting die ik op wil. Stel je werkt hard in een bedrijf. Je doet als wajonger gewoon precies hetzelfde als een normale medewerker en krijgt daardoor minder betaald. Je baas komt naar je toe en zegt tegen je: vanaf volgende maand krijg je 70 euro minder per maand.

Maar purny dit is al sinds 2015 het geval sinds de participatie wet. Iemand die precies dezelfde beperkingen heeft als jij bij wijze van spreken komt niet meer in de wajong maar in de bijstand. En die houden de uitkering niet als ze een partner krijgen dus kunnen zomaar financieel afhankelijk worden van een partner als ze die krijgen. Het gaat wat dat betreft ook niet over die 5% of 70 euro maar dat werken altijd zou moeten lonen, ongeacht soort uitkering. En eerlijk is vals,in Nederland krijgt iedere 'minima behoorlijke aanvulling door allerlei omslachtige potjes. Pas als je meer dan 120% van het minimum gaat verdienen heb je geen recht meer op allerlei overheids potjes. En juist daar is die inkomensval...

Ik ben enorm blij dat ik geboren ben in een land waarin er solidariteit is. Dat we iedereen willen gunnen dat ze in basale levensonderhoud kunnen voorzien en een eigen leven kunnen opbouwen. Het is ook iets wat we niet als vanzelfsprekends moeten zien. Nederland (en een handvol scandinavische landen) is hier echt uniek in!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 00:47

Electra63 schreef:
Balou_k schreef:
We willen allemaal wel een basisinkomen, maar dat is (momenteel) niet realiseerbaar. :n

Ik vraag me altijd af, wie dan nog het vuile/vieze/gevaarlijke/slecht betaalde/ongeschoolde werk gaat doen?
De leuke/interessante banen zullen nog steeds ingevuld worden, maar of je dan nog werknemers voor de minder populaire banen kan krijgen?

Daarom is dat dus niet realiseerbaar, want wie bakt dan ons brood en wie haalt de afvalbakken weg?

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 08:28

purny schreef:
Angeliquee18 schreef:
Ik vind het wel terecht dat er gekort Word, als je kan werken.
Als je 3 uur per week zou werken, heb je die 5% er al uit.
Zelf heb ik ook een wajong uitkering, en wil heel graag werken.
Dit is alleen op vele vlakken lastig, maar hierin word ik goed begeleid door het uwv.

Wij als wajongers hebben het echt niet slecht.
Tuurlijk zou ik viel liever een leuke baan willen hebben waarbij ik 2500 per maand verdien.
Maar dat ga ik niet voor elkaar krijgen, dus ben ik blij met wat ik wél kan krijgen.

Maar goed, ik ben ik, ik kan me ook heel goed voorstellen dat andere mensen hier wel last invinden.
Maar vind wel als je iets Vind, bespreek dit met het uwv.
Want daar kom je veel verder mee!

Neen! Alles wat je extra werkt word je gekort. Zou jij toch ook moeten weten? Dus zou ik 3 uur per week extra werken word het gekort over m'n uitkering

Nee.. Je salaris wordt aangevuld met de uitkering..[/quote]

Nou sorry maar ik zie niks aan mijn salaris als ik 12 uur extra werk... ik zie alleen maar tijd voor tijd en ik ben al zo’n iemand die heel weinig vrij neemt.. dus heb daar vrij weinig aan en 1 van mijn redenen dat ik geen Wajong wil maar mijn baas wilt dat dus gewoon niet..

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 08:38

purny schreef:
BE_GENTLE schreef:
Bij mijn man hebben heel veel wajongers gewerkt alleen 9 v.d 10 keer kwamen ze niet, Jarenlang gebeurde dit.. Nu heeft de baas het ook stop gezet en neemt geen wajongers meer aan.. Want ja ze zijn te lui om te werken ze krijgen hun geld toch dus waarom werken ?
Ik ken wajongers die er een beter leven op na houden dan ik en mijn partner hij werkt ruim 50 uur in de week, Maar wij kunnen niet even een dagje uit of lekker uit eten want dat geld is er niet.. Ik heb 6 jaar geleden ook een geestelijke inzinking gehad waar ik nu nog last van heb, Wil heel graag werken maar het gaat gewoon niet en krijg geen rooie cent !
Zolang je als wajonger een paard of pony kan houden die je zelf betaald krijg je na mijn mening nog genoeg geld..
Wat erg is dat mijn schoonmoeder in de bijstand zit een pensioen krijgt van haar overleden man en dat dit afgetrokken wordt op haar bijstand waar die man tenslotte zijn hele leven hard voor gewerkt heeft en dit gewoon eerlijk verdiend is.. Die instantie's pakken maar wat ze pakken kunnen.. En de werkende mensen betalen wel belasting om de niet willen werkende mensen een goed leven te voorzien.. Kortom je moet blij zijn dat je wat krijgt in dit geval 70% je hebt een dak boven je hoofd en je kan eten.. Er zijn ergere dingen..

Ik ben nog steeds opzoek naar de oplossing om een paard te onderhouden van m'n Wajong. Sterker nog, m'n paardrijden was het kleine beetje ontspanning wat ik had. En door de korting kan ik dus niet meer rijden.
Maar bekijk het eens van jullie kant. Jullie werken heel hard en dan opeens komt jullie baas naar jullie toe en zegt: we gaan jullie korten. Hoe zouden jullie reactie zijn?

En dan ben ik wel benieuwd hoeveel toeslagen je extra krijgt na die 70 euro aftrek ?

Als ik 70 euro minder ga verdienen krijg ik niet ineens zorgtoeslag of huur( als we geen koophuis zouden hebben ).

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-18 09:21

Het rotte met toeslagen is dat ik van te voren niet weet hoeveel ik uiteindelijk krijg dit jaar. En dat ik dus de kans heb dat ik moet terugbetalen volgend jaar

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 09:27

Of je vraagt aan hoeveel je minimaal nodig hebt en alles wat je te weinig hebt gekregen krijg je dan terug. Als een verborgen spaarpotje...

Zo doen wij dat met kinderopvang. Omdat ik normaal gesproken onregelmatig werk weet ik nooit hoeveel uur opvang ik nodig heb.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-18 09:34

quera schreef:
Of je vraagt aan hoeveel je minimaal nodig hebt en alles wat je te weinig hebt gekregen krijg je dan terug. Als een verborgen spaarpotje...

Zo doen wij dat met kinderopvang. Omdat ik normaal gesproken onregelmatig werk weet ik nooit hoeveel uur opvang ik nodig heb.

Daarom wijzig ik het ook niet. M'n geschatte inkomen ligt hoger bij de BD dan ik heb dit jaar.
Energie zet ik ook hoger in. Vorig jaar een mooi bedrag ontvangen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 10:07

purny schreef:

Maar dat is toch appels en peren vergelijken?
Als je voor een baas werkt doe je dus iets en krijg je daar een beloning voor... voor een uitkering doe je niks (bedoel ik overigens niet banketstaaf)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 10:10

En dat gebeurd zeker bij oudere werknemers die met hun rug tegen de muur staan, onder het mom je verdient teveel vergeleken bij een jongere
Dan heb je dus twee keuzes je accepteert het of je gaat weg zonder dat je ww of wat dan ook krijgt
Denk je echt dat je als werknemer in een hemel zit dat het leven niet hard is dan
Wordt wakker

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 10:53

Waarom lezen sommige van jullie zo slecht? Ik heb al een paar keer uitgelegd hoe het zit met wajong en werken! Gelukkig heb ik er weinig last van, omdat er een sociaal minimum is. Daar kwam ik onder door de korting, dus kon ik een toeslag aanvragen zodat ik uiteindelijk weer hetzelfde krijg. Verlies €2,50 per maand. Waarom dan überhaupt korten? Als er via een ander potje weer 5% bij moet om niet onder het sociale minimum te komen?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 10:59

LadyMadonna schreef:
purny schreef:

Maar dat is toch appels en peren vergelijken?
Als je voor een baas werkt doe je dus iets en krijg je daar een beloning voor... voor een uitkering doe je niks (bedoel ik overigens niet banketstaaf)

....maar ik gok zo maar dat je wel zou balen. Of de wenkbrauwen fronsen of optrekken.

In mijn geval zou ik er geen boterham minder om eten, 'dat heb je boven modaal'.
En mensen op het minimum moeten dan doorgaans een serie zaken overwegen om de eindjes aan elkaar te kunnen knopen...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 11:10

Echwel schreef:
En dat gebeurd zeker bij oudere werknemers die met hun rug tegen de muur staan, onder het mom je verdient teveel vergeleken bij een jongere
Dan heb je dus twee keuzes je accepteert het of je gaat weg zonder dat je ww of wat dan ook krijgt
Denk je echt dat je als werknemer in een hemel zit dat het leven niet hard is dan
Wordt wakker

_/-\o_ :j

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 11:11

mvdende schreef:
Waarom lezen sommige van jullie zo slecht? Ik heb al een paar keer uitgelegd hoe het zit met wajong en werken! Gelukkig heb ik er weinig last van, omdat er een sociaal minimum is. Daar kwam ik onder door de korting, dus kon ik een toeslag aanvragen zodat ik uiteindelijk weer hetzelfde krijg. Verlies €2,50 per maand. Waarom dan überhaupt korten? Als er via een ander potje weer 5% bij moet om niet onder het sociale minimum te komen?

Bij deze reactie ontbreekt in ieder geval een bepaalde context, omdat je niks quote, maar ook niet voldoende toelicht. Zonder terug te lezen kan ik hier niet uit opmaken waar je het nou precies over hebt.

Als dat bij je andere posts ook het geval was, dan leest men er al gauw overheen.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 11:48

Janneke2 schreef:
De klacht van Purny vind ik terecht.
("Joechhei, de economie groeit!!" Je kunt krant noch journaal tot je nemen zonder deze juichkreet.
...maar toch lekker geld weghalen bij kwetsbare mensen met een smerig verhaal er bij - huuu.)

De topic van Purny is een schreeuw om aandacht. Ben het helemaal met je eens hier. Ze kan benoemen wat het voor haar persoonlijk betekent, maar ze heeft het over alle wajongers die werken. Er is een groep die stug blijft kijken, naar de wajongers, die de mogelijkheid hebben ooit anders beoordeeld te worden, maar als je geestelijk/lichamelijk gehandicapt bent of een progressieve ziekte hebt, is het van de gekke, dat je er financieel op achteruit gaat als je werkt.
Zelf heb ik met 2 wajongers op verschillende scholen in de klas gezeten. Beiden waren 20-ers en beiden het vooruitzicht dat ze misschien 30 zouden worden. Met hun in mijn achterhoofd, walg ik van mensen die een beslissing maken, zonder een dossier goed te lezen en vinden dat je de tijd dat je goed bent maar moet besteden aan werk. Voorstander ben ik voor goede begeleiding van de mensen die graag willen werken. Maar een herkeuring geven aan een geestelijk en lichamelijk iemand, om te bekijken of die toch nog kan werken, vind ik gewoon onmenselijk. Bovendien die groep er ook nog financieel op achteruit te laten gaan vind ik niet te geloven. TS is er eigenlijk niet bij gebaat te horen, wat we er van vinden. Ze is beter af, als er iemand tussen zit die dit aan kan kaarten bij de instantie waar zij/hij werkt. Want dat dit niet kan, ben ik met haar eens. Bij een economie die groeit (roept Rutte al jaren en ook dit jaar merk ik er niets van, maar dat terzijde), hoort dat mensen het beter krijgen. Niet slechter en niet hetzelfde.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 11:54

Balou_k schreef:

Citaat:

Citaat:
Daarom is dat dus niet realiseerbaar, want wie bakt dan ons brood en wie haalt de afvalbakken weg?

Ik ruik enige denkfouten.
Stel: we hebben een basisinkomen.
En dan blijkt dat niemand afval wil ophalen.
"Het zij zo" - afval ophalen is ook nu iets, waar voor betaald moet worden. Bedankt de huidige vuilnisman (vrouwen zijn zeldzaam in dit beroep) voor de eer, dan zijn er de gewone 2 opties.
1) Doe het zelf.
2) Betaal een ander mens extra.

Idem brood bakken. Iedereen heeft er tijd voor, maar je mag allerlei keuzes maken. Dus iemand betalen om jouw brood voor jou te maken.

In beide gevallen hebben de vuilnisman en de bakker een stevige onderhandelingspositie: 'het hoeft niet'. Er is al brood op de plank - dus geldt 'zinnig werk doen, graag - maar wel voor een redelijke prijs'.
Voor de vakman die vroeg opstaat en een goede oven heeft, betaal je.
...zo hoort dat nu ook al, maar somehow gebeurt dat niet.

Ik denk dat het van a tot z kan.
Maar het heeft wel consequenties: oneerlijkheid verdwijnt uit de economie.
Je huis spic en span laten maken door een onderbetaald iemand zonder burgerrechten - nee, dat gaat niet meer. (Ik kan daar niet mee zitten.)

En echt vies en gevaarlijk werk - zullen we dat dan maar afschaffen...? Kan het echt niet, dan is het andermaal: betaal maar voor wat je zelf niet wenst te doen.
Veel eerlijker dan het nu gaat.
(Wie kent nog het werk van Günter Wallraff? Als werknemer zonder papieren mocht hij zonder bescherming in een kerncentrale schoonmaken...)

Ik denk dat we het basisinkomen zo kunnen invoeren, maar het is wel een kwestie van willen.
En een confrontatie met de oneerlijkheid van het kapitalisme.
(Macht is de kern en de rotklussen worden nauwelijks betaald....)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 11:58

En om wat voor basisinkomen zou het dan gaan? En krijg je wat je werkt erbij of moet je dat inleveren?
Ik vind m’n job veel te leuk, dus blijf gewoon nagelen :j

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 12:01

LadyMadonna schreef:
En om wat voor basisinkomen zou het dan gaan? En krijg je wat je werkt erbij of moet je dat inleveren?

Het basisinkomen zou zijn dat iedereen boven de 18 dat krijgt. Ongeveer hoogte van bijstandsniveau.
Maar alle andere toeslagen, uitkeringen en wat er ook bestaat komen te vervallen.
Dat zou een heleboel bureaucratie schelen en dus geld besparen waar het dan door betaald kan worden.
De ene persoon zal daardoor nooit meer werken, de zieke dus, en dan hoeft UWV niet meer te bepalen wie dat wel en niet is.
De ander werkt niet meer omdat hij te lui is. Maar dat betekend dus wel rondkomen van weinig.
Dus veel mensen gaan er dan toch bij werken, al dan niet parttime. En dat zouden ze gewoon mogen houden.
uiteraard wel belasting voor betalen net zoal nu.

Nou ik ben voorstander. Ik denk niet dat het kan, maar ik ben wel voorstander.
Eindelijk rust aan mijn lijf. En dan nog meer geld krijgen ook nog dan nu.
Dus ik droom verder van een basisinkomen. :j
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 12-02-18 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 12:10

bruintje123 schreef:
LadyMadonna schreef:

Het basisinkomen zou zijn dat iedereen boven de 18 dat krijgt. Ongeveer hoogte van bijstandsniveau.
Maar alle andere toeslagen, uitkeringen en wat er ook bestaat komen te vervallen.
Dat zou een heleboel bureaucratie schelen en dus geld besparen waar het dan door betaald kan worden.
De ene persoon zal daardoor nooit meer werken, de zieke dus, en dan hoeft UWV niet meer te bepalen wie dat wel en niet is.
De ander werkt niet meer omdat hij te lui is. Maar dat betekend dus wel rondkomen van weinig.
Dus veel mensen gaan er dan toch bij werken, al dan niet parttime. En dat zouden ze gewoon mogen houden.
uiteraard wel belasting voor betalen net zoal nu.

Nou ik ben voorstander. Ik denk niet dat het kan, maar ik ben wel voorstander.
Eindelijk rust aan mijn lijf. En dan nog meer geld krijgen ook nog dan nu.
Dus ik droom verder van een basisinkomen. :j

We gaan nogal offtopic, maar ik vind dit echt zo'n slecht idee. Basisinkomen betekent, denk ik, dat er heel veel mensen helemaal niet meer gaan werken en dat de uurlonen voor mensen die wel nog zin hebben om te werken, torenhoog worden. Schaarste aan arbeidskrachten betekent namelijk hogere lonen. En daardoor worden dan boodschappen, diensten en basisvoorzieningen peperduur en die kan vervolgens niemand meer betalen.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 12:18

Precies Ersina. Ik denk inmiddels eigenlijk ook dat TS niks met de reacties van een flink aantal mensen hier opschiet. Deze schijnen zelf een zo nare baan te hebben dat alleen al het vooruitzicht dat je niet hoeft te werken en toch een vergoeding als wajong krijgt gelukzalig lijkt. Je zou volgens sommigen een luxe leventje hebben met scooters, eigen paarden, etc.
Ze vergeten denk ik even de ernst van de situatie in te schatten, hoe graag zou je gehandicapt willen zijn, kanker willen hebben waaraan je kunt doodgaan, spastisch en geestelijk gehandicapt, psychotisch, of een andere ernstige ziekte willen krijgen?
Dan kun je ook je paard wegdoen omdat je daar geen geld of energie meer voor hebt. En in plaats van het zadel in een rolstoel moet zitten, om vervolgens door half bokt negatief aangekeken te worden dat je in feite een schop onder je kont zou verdienen. Schaam je mensen. Je weet nooit wat je op je eigen pad nog te wachten staat aan mogelijke ongelukken, ziektes etc, en dan praat je waarschijnlijk wel anders. Dan hier te gaan roepen dat wajongers het toch zo slecht niet hebben, ze het best met wat minder kunnen en ze in feite een schop onder hun kont verdienen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 12:18

@tink
Dat denk ik ook. Daarom zeg ik ook, ik denk niet dat het haalbaar gaat zijn.
Maar ik droom er wel van dat het wel zou kunnen als zieke die nu overal buien valt. Wat zou het een rust zijn. Stel toch dat ik 1000,- krijg, wauw!!! Zo maar elke maand zonder me kapot te werken zodat ik nog wat energie kan hebben voor een beetje sociaal leven.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 12:21

Electra63 schreef:
Balou_k schreef:

En hoe men gemotiveerd blijft om een volle werkdag te maken.