Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Electra63 schreef:Het is helemaal geen zooitje binnen de ggz, uitzonderingen daargelaten.
Het probleem is voornamelijk de financiering en de administratieve rompslomp, wat ontzettend veel tijd kost. Er is te weinig vast personeel en men werkt daarom veel met uitzendkrachten of flexwerkers. Zij kunnen de cliënt minder goed beoordelen.
Janneke2 schreef:Citaat:Dit is precies wat ik bedoel, waar o waar. Waar heb ik gezegd dat het maar naar de Marktwerking moet, de marktwerking is de vloek van deze eeuw. Er IS al teveel marktwerking in de psychiatrie.
Okee - blij dit te lezen.
(Velen die schelden op 'de overheid', die ze zelf kunnen kiezen, geloven dat het bedrijfsleven de oplossingen heeft.)Citaat:REVOLTE!! Ik zeg staken, en hard ook!
Citaat:volgens mij is hakken op GGZ iets heel anders dan hakken op "jullie in de ggz" niemand hakt op jullie in de GGZ, niks dan respect voor "jullie in de GGZ" (...)
Blij dit te lezen.
quera schreef:Alleen jammer dat staken in de zorg zo moeilijk gaat.
Mensen moeten toch medicatie, eten, schone luiers, zuurstof enz.
Nergens in de zorg is het verantwoord om te staken vind ik.
xyzutu2 schreef:Over welk verantwoordelijkheidsgevoeldingetje heb je het dan nu?
Citaat:n dat is ook waarom er in de beroepen die men uit roeping doet de hardste klappen vallen. Onderwijs, zorg en politie.
De overheid WEET dat die groepen toch niet gaan staken, want wie gaat dan? Wie zorgt er dan voor?
Ik heb daar een wat bijzondere kijk op misschien en de ga ik proberen uit te leggen.
De grens van het toelaatbare is reeds lang gepasseerd bij zowel zorg, justitie en onderwijs. De werkdruk is enorm, de mogelijkheden uitgeput en de dupe is EN de werknemer EN de client/maatschappij/leerling *hierna client te noemen*
Wanneer zeggen deze beroepsgroepen GENOEG!! het onderwijs is zo ver, dat kan ook omdat er geen mensen dood gaan, hun medicatie niet krijgen, niet, niet hun bed uit komen, niet, niet van cel afkomen als de scholen hun deuren sluiten. Dit is slechts een minimale discomfort voor diegene de oppas moeten zoeken. Ondanks dat het onderwijs heel veel verantwoordelijkheid draagt zijn er geen grote gevolgen als er gestaakt wordt.
In de zorg en bij justitie ligt dat anders. Als jij niet naar je werk gaat, en je collega's ook niet zijn jullie cliënten de dupe en DAT willen jullie terecht niet.
Maarrrr als er verder bezuinigd wordt zijn jullie cliënten STRUCTUREEL nog meer de dupe, jullie cliënten zijn al structureel de dupe van de bezuinigingen, door niet te staken benadelen jullie structureel de clienten, door wel te staken benadeel je incidenteel de clienten (en ik ben me ervan bewust dat hier echt wel levensbedreigende consequenties aan KUNNEN hangen) maar maak je het structureel beter voor de client.
Werknemers in de zorg/onderwijs en politie maken het ook wel erg makkelijk om maar steeds een beetje weg te snoepen, het verantwoordelijkheidsgevoel is bij deze werknemers gewoon ontzettend hoog.
Zachte heelmeesters hebben deze stinkende wonden gemaakt.
En nogmaals, ik kan het niet genoeg benadrukken, niks dan respect voor werknemers in de zorg, onderwijs en politie. Ik zou willen dat zij net zoveel respect voor zichzelf hadden als dat ik voor ze heb want dan zouden ze de barricades op gaan om ervoor te zorgen dat het werk a. naar behoren beloond werd, en b. ze de tools krijgen om hun werk goed te doen.
Citaat:Het is inderdaad heel comfortabel om mensen in slecht betaalde banen waar veel meer mankracht is dan dat er werkplekken zijn bange poeperts te noemen als ze niet durven te staken.
Aangezien jij wél strijdlustig genoeg bent om te staken: waarom ga jij zelf niet staken voor een betere GGZ? Dat jij niet in de GGZ werkzaam bent betekent niet dat je er niet voor kunt staken. Je geeft daar een prachtig signaal mee af naar de buitenwereld, misschien zelfs wel sterker dan wanneer je zelf in de GGZ werkzaam bent. Ik denk dat je daar de media wel mee haalt. Ik zeg doen!
xyzutu2 schreef:Waar haal je het idee vandaan dat 'wij' (? Ik ben alleen maar ik?) niet al aan het strijden zijn op onze eigen manieren?
Waar jouw foto allemaal hangt vind ik verder niet zo interessant. Maar jouw mening in dit topic vond ik dan ook helemaal niet zo vervelend of uniek in dit topic. Het grootste deel van de kritiek die jou ten deel viel concentreerde zich op de manier waarop je jouw mening in het begin regelmatig (onbewust?) verpakte als feiten, niet op jouw mening zelf, want dat is maar gewoon een mening, en eentje die verder ook niet zo exotisch is.
Ik vind het altijd wel interessant dat als het om de geestelijke gezondheidszorg gaat, er heel erg hard geroepen wordt dat de GGZ beter moet want wij gewone burgers hebben teveel last van verwarde mensen op straat, met als conclusie dat de mensen die in de GGZ werken maar moeten gaan staken om dat probleem op te lossen. Right.
Janneke2 schreef:...ik val momenteel onder de onderwijs CAO, en er waren tijden dat ik een gezondheidszorg baan had.
Maar is staken in de GGZ reden tot ontslag...?
Het is een uiterste middel, maar elders in 'de zorg' wordt ook wel gestaakt.
Uiteraard is het op orde maken van de zorg in het algemeen en de GGZ in het bijzonder 'een taak voor ons allemaal'. Niet alleen voor de toch al heftig belaste werknemers. "Write to your MP."
Ik ben minster Heinsbroek nog niet vergeten, die doodleuk de psychotherapie wilde afschaffen 'en dan gingen de mensen maar met de buurvrouw praten, in 1 klap ook meer sociale cohesie en minder eenzaamheid'.
(Om je dood te schamen, zulke idioten in de regering. Kabinet Balkenende I.)
danzzz schreef:Ik heb nog geen grote acties aangekondigd gezien, jij wel? Omdat die geluiden vanuit de GGZ wegblijven, iets wat je wel bij, bijvoorbeeld de thuiszorg, en het onderwijs ziet, kunnen we niet anders dan concluderen dat je het wel ok vind zo. En zolang jullie braaf in het gareel mee lopen gaat er ook niks veranderen ook.
Vertel eens wat doe jij aan de beleidsmatige misstanden binnen de GGZ, ben ik echt nieuwsgierig naar, ga jij wel eens tegen de stroom in?
Zoals een goed lezer heeft opgemerkt, heb ik het ook over onderwijs en politie, dus bij lange na niet slechts de GGZ. Je gedraagt je een beetje als een klein kind die heel hard roept dat die Danzzz maar vervelend is en stomme dingen zegt
Citaat:Het enige wat ik schrijf is dat ik de zo eindeloos uitgemolken mening 'de GGZ bevalt mij niet als gewone burger want ik lees teveel over verwarde mensen in de krant, dus verpleegkundigen zijn luie poeperts als ze niet gaan staken om mijn leven beter te maken want ik wil van die verwarde mensen op straat af' wel uitzonderlijk lui en kort door de bocht vind.
schrijf.Citaat:Op het moment dat je niet staakt omdat er persoonlijk misschien negatieve consequenties aan kunnen kleven, ben je eigenlijk gewoon een bangepoepert die het allemaal wel best vind als dat salaris maar binnenkomt einde van de maand.
Zoolgangster schreef:Wat mij afgelopen week in het nieuws is opgevallen: er is een tekort aan psychiaters in GGZ-instellingen. Het gekke (no pun intended) is dat er in principe wel voldoende psychiaters zijn opgeleid, maar... die willen in veel gevallen liever zelf een praktijk beginnen, en niet in een GGZ-instelling werken.
De reden zul je aan henzelf moeten vragen, maar blijkbaar vinden ze het zelf ook niet prettig om in zo'n instelling te werken.
Zoolgangster schreef:Wat mij afgelopen week in het nieuws is opgevallen: er is een tekort aan psychiaters in GGZ-instellingen. Het gekke (no pun intended) is dat er in principe wel voldoende psychiaters zijn opgeleid, maar... die willen in veel gevallen liever zelf een praktijk beginnen, en niet in een GGZ-instelling werken.
De reden zul je aan henzelf moeten vragen, maar blijkbaar vinden ze het zelf ook niet prettig om in zo'n instelling te werken.
Electra63 schreef:@ Danzzz,
Heet je toevallig Kim?verhaal komt me bekend voor.
![]()
Personeel kan niet zomaar zelf een staking beginnen, dan is het een wilde staking en kan verboden worden en je ontvangt geen inkomen.
Een succesvolle staking moet door een vakbond georganiseerd worden, Zij doen dan de onderhandelingen met werkgevers en het stakend personeel ontvangt inkomen uit de stakingskas.
Maar steeds minder personeel is.lid van een vakbond, dus die staan ook niet sterk tegenover werkgevers.