Mag een GGZ instelling mensen weigeren?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 22:56

Het is helemaal geen zooitje binnen de ggz, uitzonderingen daargelaten.
Het probleem is voornamelijk de financiering en de administratieve rompslomp, wat ontzettend veel tijd kost. Er is te weinig vast personeel en men werkt daarom veel met uitzendkrachten of flexwerkers. Zij kunnen de cliënt minder goed beoordelen.
Probleem is dat het in de media en politiek vaak gaat over de ouderenzorg of thuiszorg. Maar bijna nooit over meer geld naar de ggz. Behalve nu er wat ernstige incidenten zijn geweest en vooral de politie aan de bel trekt over het hoge aantal verwarde mensen op straat.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 09:04

Electra63 schreef:
Het is helemaal geen zooitje binnen de ggz, uitzonderingen daargelaten.
Het probleem is voornamelijk de financiering en de administratieve rompslomp, wat ontzettend veel tijd kost. Er is te weinig vast personeel en men werkt daarom veel met uitzendkrachten of flexwerkers. Zij kunnen de cliënt minder goed beoordelen.

Dat noemen wij leken een zooitje

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 09:11

Janneke2 schreef:
Citaat:
Dit is precies wat ik bedoel, waar o waar. Waar heb ik gezegd dat het maar naar de Marktwerking moet, de marktwerking is de vloek van deze eeuw. Er IS al teveel marktwerking in de psychiatrie.

Okee - blij dit te lezen.
(Velen die schelden op 'de overheid', die ze zelf kunnen kiezen, geloven dat het bedrijfsleven de oplossingen heeft.)

Citaat:
REVOLTE!! Ik zeg staken, en hard ook! :+

+:)+

Citaat:
volgens mij is hakken op GGZ iets heel anders dan hakken op "jullie in de ggz" niemand hakt op jullie in de GGZ, niks dan respect voor "jullie in de GGZ" (...)

Blij dit te lezen.

Er is ook nergens anders geschreven, slechts anders gelezen

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 11:15

quera schreef:
Alleen jammer dat staken in de zorg zo moeilijk gaat.
Mensen moeten toch medicatie, eten, schone luiers, zuurstof enz.

Nergens in de zorg is het verantwoord om te staken vind ik.

En dat is ook waarom er in de beroepen die men uit roeping doet de hardste klappen vallen. Onderwijs, zorg en politie.

De overheid WEET dat die groepen toch niet gaan staken, want wie gaat dan? Wie zorgt er dan voor?

Ik heb daar een wat bijzondere kijk op misschien en de ga ik proberen uit te leggen.

De grens van het toelaatbare is reeds lang gepasseerd bij zowel zorg, justitie en onderwijs. De werkdruk is enorm, de mogelijkheden uitgeput en de dupe is EN de werknemer EN de client/maatschappij/leerling *hierna client te noemen*

Wanneer zeggen deze beroepsgroepen GENOEG!! het onderwijs is zo ver, dat kan ook omdat er geen mensen dood gaan, hun medicatie niet krijgen, niet, niet hun bed uit komen, niet, niet van cel afkomen als de scholen hun deuren sluiten. Dit is slechts een minimale discomfort voor diegene de oppas moeten zoeken. Ondanks dat het onderwijs heel veel verantwoordelijkheid draagt zijn er geen grote gevolgen als er gestaakt wordt.

In de zorg en bij justitie ligt dat anders. Als jij niet naar je werk gaat, en je collega's ook niet zijn jullie cliënten de dupe en DAT willen jullie terecht niet.

Maarrrr als er verder bezuinigd wordt zijn jullie cliënten STRUCTUREEL nog meer de dupe, jullie cliënten zijn al structureel de dupe van de bezuinigingen, door niet te staken benadelen jullie structureel de clienten, door wel te staken benadeel je incidenteel de clienten (en ik ben me ervan bewust dat hier echt wel levensbedreigende consequenties aan KUNNEN hangen) maar maak je het structureel beter voor de client.

Werknemers in de zorg/onderwijs en politie maken het ook wel erg makkelijk om maar steeds een beetje weg te snoepen, het verantwoordelijkheidsgevoel is bij deze werknemers gewoon ontzettend hoog.

Zachte heelmeesters hebben deze stinkende wonden gemaakt.

En nogmaals, ik kan het niet genoeg benadrukken, niks dan respect voor werknemers in de zorg, onderwijs en politie. Ik zou willen dat zij net zoveel respect voor zichzelf hadden als dat ik voor ze heb want dan zouden ze de barricades op gaan om ervoor te zorgen dat het werk a. naar behoren beloond werd, en b. ze de tools krijgen om hun werk goed te doen.

Wesco

Re: Mag een GGZ instelling mensen weigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-18 13:40

Prachtig gezegd.... wat denk je dat er gebeurd als ik niet op mijn werk kom? Ik denk dat ik ontslag krijg... juist omdat de afdeling niet zonder personeel kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 13:45

Probleem met staken is ook dat juist door alle ontslagen de afgelopen jaren er ontzettend veel mensen rondlopen die al jaren tevergeefs een baan zoeken in de GGZ. Het is dus qua bezetting voor instellingen geen enkel probleem om al het stakend personeel eruit te werkern en te vervangen door niet-stakende verse krachten. Het zou makkelijker zijn als er meer plekken waren dan potentiele werknemers, dat zou de werknemers veel meer macht geven.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 14:05

Je gaat me toch niet vertellen dat ik het helemaal verkeerd had met mijn verantwoordelijkheidsgevoeldingetje toch?

Op het moment dat je niet staakt omdat er persoonlijk misschien negatieve consequenties aan kunnen kleven, ben je eigenlijk gewoon een bangepoepert die het allemaal wel best vind als dat salaris maar binnenkomt einde van de maand.

Alle gekheid op een stokje, er zijn banen waar een stakingsverbod geld, politie bijvoorbeeld. Daar staat op staken ontslag. Maar wat als 50% van de agenten gaat staken, denk je dan werkelijk dat er 50% per direct op straat staat? Kan helemaal niet, onmogelijk. Ook zo in de GGZ, zolang mensen zich bang laten maken door eventuele consequenties blijft iedereen braaf in de pas lopen en verandert er niks

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 14:14

Over welk verantwoordelijkheidsgevoeldingetje heb je het dan nu?

Het is inderdaad heel comfortabel om mensen in slecht betaalde banen waar veel meer mankracht is dan dat er werkplekken zijn bange poeperts te noemen als ze niet durven te staken.
Aangezien jij wél strijdlustig genoeg bent om te staken: waarom ga jij zelf niet staken voor een betere GGZ? Dat jij niet in de GGZ werkzaam bent betekent niet dat je er niet voor kunt staken. Je geeft daar een prachtig signaal mee af naar de buitenwereld, misschien zelfs wel sterker dan wanneer je zelf in de GGZ werkzaam bent. Ik denk dat je daar de media wel mee haalt. Ik zeg doen! :j

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 14:49

xyzutu2 schreef:
Over welk verantwoordelijkheidsgevoeldingetje heb je het dan nu?

Deze:
Citaat:
n dat is ook waarom er in de beroepen die men uit roeping doet de hardste klappen vallen. Onderwijs, zorg en politie.

De overheid WEET dat die groepen toch niet gaan staken, want wie gaat dan? Wie zorgt er dan voor?

Ik heb daar een wat bijzondere kijk op misschien en de ga ik proberen uit te leggen.

De grens van het toelaatbare is reeds lang gepasseerd bij zowel zorg, justitie en onderwijs. De werkdruk is enorm, de mogelijkheden uitgeput en de dupe is EN de werknemer EN de client/maatschappij/leerling *hierna client te noemen*

Wanneer zeggen deze beroepsgroepen GENOEG!! het onderwijs is zo ver, dat kan ook omdat er geen mensen dood gaan, hun medicatie niet krijgen, niet, niet hun bed uit komen, niet, niet van cel afkomen als de scholen hun deuren sluiten. Dit is slechts een minimale discomfort voor diegene de oppas moeten zoeken. Ondanks dat het onderwijs heel veel verantwoordelijkheid draagt zijn er geen grote gevolgen als er gestaakt wordt.

In de zorg en bij justitie ligt dat anders. Als jij niet naar je werk gaat, en je collega's ook niet zijn jullie cliënten de dupe en DAT willen jullie terecht niet.

Maarrrr als er verder bezuinigd wordt zijn jullie cliënten STRUCTUREEL nog meer de dupe, jullie cliënten zijn al structureel de dupe van de bezuinigingen, door niet te staken benadelen jullie structureel de clienten, door wel te staken benadeel je incidenteel de clienten (en ik ben me ervan bewust dat hier echt wel levensbedreigende consequenties aan KUNNEN hangen) maar maak je het structureel beter voor de client.

Werknemers in de zorg/onderwijs en politie maken het ook wel erg makkelijk om maar steeds een beetje weg te snoepen, het verantwoordelijkheidsgevoel is bij deze werknemers gewoon ontzettend hoog.

Zachte heelmeesters hebben deze stinkende wonden gemaakt.

En nogmaals, ik kan het niet genoeg benadrukken, niks dan respect voor werknemers in de zorg, onderwijs en politie. Ik zou willen dat zij net zoveel respect voor zichzelf hadden als dat ik voor ze heb want dan zouden ze de barricades op gaan om ervoor te zorgen dat het werk a. naar behoren beloond werd, en b. ze de tools krijgen om hun werk goed te doen.

Citaat:
Het is inderdaad heel comfortabel om mensen in slecht betaalde banen waar veel meer mankracht is dan dat er werkplekken zijn bange poeperts te noemen als ze niet durven te staken.
Aangezien jij wél strijdlustig genoeg bent om te staken: waarom ga jij zelf niet staken voor een betere GGZ? Dat jij niet in de GGZ werkzaam bent betekent niet dat je er niet voor kunt staken. Je geeft daar een prachtig signaal mee af naar de buitenwereld, misschien zelfs wel sterker dan wanneer je zelf in de GGZ werkzaam bent. Ik denk dat je daar de media wel mee haalt. Ik zeg doen! :j

geloof me, Er hangen heel wat dartborden in kantines van overheidsgebouwen met mijn foto in het midden. Als ik ga staken zijn ze alleen maar blij, hebben ze even rust :)
Maar zodra jullie bereid zijn je sterk te maken voor je cliënten, loop ik zeker in de voorlinie mee en vind ik het ook absoluut niet erg om die klappen/consequenties op te vangen.

Als je denkt dat ik tegen jullie vervelend doe, moet je eens bedenken hoe ik ben als ik iets echt vervelend vind en een overheidsinstelling tegenover me heb bij de rechter.

Nou ben ik al jaren aan het strijden, dus ik ben ook allang niet meer onder de indruk van maatregelen en dreigementen, doet me helemaal niks. Ik heb nu zelfs een strafzaak tegen mij omdat ik een OvJ boos heb gemaakt. Hij gaat zijn goddelijke gang maar, maar ik kan me wel voorstellen dat het lastiger is als je gewoon een normaal leven leidt en dan heb je het over keuzes en dilemma's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 15:05

Waar haal je het idee vandaan dat 'wij' (? Ik ben alleen maar ik?) niet al aan het strijden zijn op onze eigen manieren?
Waar jouw foto allemaal hangt vind ik verder niet zo interessant. Maar jouw mening in dit topic vond ik dan ook helemaal niet zo vervelend of uniek in dit topic. Het grootste deel van de kritiek die jou ten deel viel concentreerde zich op de manier waarop je jouw mening in het begin regelmatig (onbewust?) verpakte als feiten, niet op jouw mening zelf, want dat is maar gewoon een mening, en eentje die verder ook niet zo exotisch is.

Ik vind het altijd wel interessant dat als het om de geestelijke gezondheidszorg gaat, er heel erg hard geroepen wordt dat de GGZ beter moet want wij gewone burgers hebben teveel last van verwarde mensen op straat, met als conclusie dat de mensen die in de GGZ werken maar moeten gaan staken om dat probleem op te lossen. Right. :')

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 15:25

...ik val momenteel onder de onderwijs CAO, en er waren tijden dat ik een gezondheidszorg baan had.

Maar is staken in de GGZ reden tot ontslag...?
Het is een uiterste middel, maar elders in 'de zorg' wordt ook wel gestaakt.

Uiteraard is het op orde maken van de zorg in het algemeen en de GGZ in het bijzonder 'een taak voor ons allemaal'. Niet alleen voor de toch al heftig belaste werknemers. "Write to your MP."

Ik ben minster Heinsbroek nog niet vergeten, die doodleuk de psychotherapie wilde afschaffen 'en dan gingen de mensen maar met de buurvrouw praten, in 1 klap ook meer sociale cohesie en minder eenzaamheid'.

(Om je dood te schamen, zulke idioten in de regering. Kabinet Balkenende I.)

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 15:40

xyzutu2 schreef:
Waar haal je het idee vandaan dat 'wij' (? Ik ben alleen maar ik?) niet al aan het strijden zijn op onze eigen manieren?
Waar jouw foto allemaal hangt vind ik verder niet zo interessant. Maar jouw mening in dit topic vond ik dan ook helemaal niet zo vervelend of uniek in dit topic. Het grootste deel van de kritiek die jou ten deel viel concentreerde zich op de manier waarop je jouw mening in het begin regelmatig (onbewust?) verpakte als feiten, niet op jouw mening zelf, want dat is maar gewoon een mening, en eentje die verder ook niet zo exotisch is.

Ik vind het altijd wel interessant dat als het om de geestelijke gezondheidszorg gaat, er heel erg hard geroepen wordt dat de GGZ beter moet want wij gewone burgers hebben teveel last van verwarde mensen op straat, met als conclusie dat de mensen die in de GGZ werken maar moeten gaan staken om dat probleem op te lossen. Right. :')

Ik heb nog geen grote acties aangekondigd gezien, jij wel? Omdat die geluiden vanuit de GGZ wegblijven, iets wat je wel bij, bijvoorbeeld de thuiszorg, en het onderwijs ziet, kunnen we niet anders dan concluderen dat je het wel ok vind zo. En zolang jullie braaf in het gareel mee lopen gaat er ook niks veranderen ook.

Vertel eens wat doe jij aan de beleidsmatige misstanden binnen de GGZ, ben ik echt nieuwsgierig naar, ga jij wel eens tegen de stroom in?

Zoals een goed lezer heeft opgemerkt, heb ik het ook over onderwijs en politie, dus bij lange na niet slechts de GGZ. Je gedraagt je een beetje als een klein kind die heel hard roept dat die Danzzz maar vervelend is en stomme dingen zegt

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 16:00

Janneke2 schreef:
...ik val momenteel onder de onderwijs CAO, en er waren tijden dat ik een gezondheidszorg baan had.

Maar is staken in de GGZ reden tot ontslag...?
Het is een uiterste middel, maar elders in 'de zorg' wordt ook wel gestaakt.

Uiteraard is het op orde maken van de zorg in het algemeen en de GGZ in het bijzonder 'een taak voor ons allemaal'. Niet alleen voor de toch al heftig belaste werknemers. "Write to your MP."

Ik ben minster Heinsbroek nog niet vergeten, die doodleuk de psychotherapie wilde afschaffen 'en dan gingen de mensen maar met de buurvrouw praten, in 1 klap ook meer sociale cohesie en minder eenzaamheid'.

(Om je dood te schamen, zulke idioten in de regering. Kabinet Balkenende I.)

Nou daar moet je toch niet aan denken dat mensen zoals ik mijn psychotische buurvrouw maar moet gaan helpen. Met alle liefde hoor, maar ik denk dat ik ze van de drup in de regen help. Ik geloof nooit dat ik een goed hulpverlener zou zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 16:05

danzzz schreef:
Ik heb nog geen grote acties aangekondigd gezien, jij wel? Omdat die geluiden vanuit de GGZ wegblijven, iets wat je wel bij, bijvoorbeeld de thuiszorg, en het onderwijs ziet, kunnen we niet anders dan concluderen dat je het wel ok vind zo. En zolang jullie braaf in het gareel mee lopen gaat er ook niks veranderen ook.

Vertel eens wat doe jij aan de beleidsmatige misstanden binnen de GGZ, ben ik echt nieuwsgierig naar, ga jij wel eens tegen de stroom in?

Zoals een goed lezer heeft opgemerkt, heb ik het ook over onderwijs en politie, dus bij lange na niet slechts de GGZ. Je gedraagt je een beetje als een klein kind die heel hard roept dat die Danzzz maar vervelend is en stomme dingen zegt

In mijn ogen zegt danzzz naast een hoop zinnige dingen ook een hoop onlogische dingen. Maar of die analyse me nou meteen een klein kind maakt?
Ik weet ook niet precies waarom ik uit de doeken zou moeten doen hoe ik aan beleidsmatige misstanden binnen de GGZ werk. Het onderwerp van dit topic is of GGZ instellingen agressieve patienten zouden mogen weigeren. Ik vraag ook nergens wat jij allemaal qua werk verzet op dit vlak. Het enige wat ik schrijf is dat ik de zo eindeloos uitgemolken mening 'de GGZ bevalt mij niet als gewone burger want ik lees teveel over verwarde mensen in de krant, dus verpleegkundigen zijn luie poeperts als ze niet gaan staken om mijn leven beter te maken want ik wil van die verwarde mensen op straat af' wel uitzonderlijk lui en kort door de bocht vind. Dan vraag ik me af: als iemand vindt dat de GGZ door staking beter moet zodat het straatbeeld verbetert, waarom dan niet zelf gaan staken, zelfs als je niet binnen de GGZ werkt?

Maar goed, ik ben dus wel benieuwd naar hoe dat zich vertaalt in dat ik uit de doeken moet doen hoe ik zelf aan een beter GGZ werk, waarom dat idee mij tot een klein kind maakt, en waarom ik in vredesnaam tot een 'jullie' behoor en wie of wat die 'jullie' volgens jou dan wel niet allemaal zijn?

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 16:34

Ga ik je vertellen. Zoals je weet heb ik niks dan respect voor iedereen die in deze beroepen werkzaam is. Mijn probleem met de GGZ zit hem dan ook in het beleidsmatige, niet de medwerkers. Als jij dan toch meent dat dit:

Citaat:
Het enige wat ik schrijf is dat ik de zo eindeloos uitgemolken mening 'de GGZ bevalt mij niet als gewone burger want ik lees teveel over verwarde mensen in de krant, dus verpleegkundigen zijn luie poeperts als ze niet gaan staken om mijn leven beter te maken want ik wil van die verwarde mensen op straat af' wel uitzonderlijk lui en kort door de bocht vind.

echt een volwassen dialoog aangaan is terwijl het niks anders is dan trachten mijn post te ondermijnen waar ik dit:
Citaat:
Op het moment dat je niet staakt omdat er persoonlijk misschien negatieve consequenties aan kunnen kleven, ben je eigenlijk gewoon een bangepoepert die het allemaal wel best vind als dat salaris maar binnenkomt einde van de maand.
schrijf.

Waar je dan luie vandaan haalt?? IK weet het niet, Ik weet een ding heel zeker en dat is dat medewerkers in de zorg, onderwijs en politie alles behalve lui zijn.

Door steeds kleine dingen te zoeken in mijn posts, dit dan ook nog te verdraaien en een stukje bij te verzinnen gedraag je je als een klein kind.

Jij vind dat ik maar de barricades op moet om voor jouw werk te strijden, met alle liefde hoor maar ik ben al zoveel aan het strijden voor bijvoorbeeld NUGGERS (niet uitkeringsgerechtigden) voor mensen die alles afgenomen is omdat ze een bekeuring niet konden betalen, of 100% hersteld gemeld zijn terwijl ze nog niet eens zelfstandig naar de WC kunnen lopen, voor mensen die op een gelogen pv veroordeeld zijn. Ik wil jullie stukje er absoluut bij doen, maar dan moet je me wel de tools geven om dat te doen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 16:51

Wat mij afgelopen week in het nieuws is opgevallen: er is een tekort aan psychiaters in GGZ-instellingen. Het gekke (no pun intended) is dat er in principe wel voldoende psychiaters zijn opgeleid, maar... die willen in veel gevallen liever zelf een praktijk beginnen, en niet in een GGZ-instelling werken.
De reden zul je aan henzelf moeten vragen, maar blijkbaar vinden ze het zelf ook niet prettig om in zo'n instelling te werken.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 17:51

Zoolgangster schreef:
Wat mij afgelopen week in het nieuws is opgevallen: er is een tekort aan psychiaters in GGZ-instellingen. Het gekke (no pun intended) is dat er in principe wel voldoende psychiaters zijn opgeleid, maar... die willen in veel gevallen liever zelf een praktijk beginnen, en niet in een GGZ-instelling werken.
De reden zul je aan henzelf moeten vragen, maar blijkbaar vinden ze het zelf ook niet prettig om in zo'n instelling te werken.

Rede is een hoge werkdruk, een absurde caseload, minimaal salaris (tov eigen praktijk) rompslomp aan administratie per patiënt, iedere minuut moeten verantwoorden, geen tijd voor een patiënt,

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 17:57

Zoolgangster schreef:

Ergens ook vrij logisch denk ik. Niet iedereen kan dit werk aan, het vraagt veel van je. Veel sociotherapeuten blijven slechts enkele jaren op een bepaalde afdeling of zelfs in eenzelfde kliniek werken. En dit geld voor veel personeel zoals psychologen enzovoorts. Werken met deze doelgroep is niet altijd iets wat iedereen zijn hele leven lang kan en wil doen. Vooral als ze op een dag zelf kinderen krijgen en gaan nadenken over dingen. Dan lijkt een baan als psycholoog in een rustigere omgeving ineens toch wel aantrekkelijk. Dan spreek ik hier natuurlijk wel over de ggz en zorg instellingen waar je ook met ernstige gevallen temaken krijgt.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 18:05

Hier is er ook enorm veel verloop van personeel. :j

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 18:14

Zoolgangster schreef:

De reden is simpel: geld.
Volgens cao verdient een psychiater Max € 60 per uur, als zelfstandige kan hij € 150 per uur vragen. Daarbij hoeft hij dan geen weekend of nachtdiensten te draaien en kan hij zelf zijn uren/dagen grotendeels bepalen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 18:20

@ Danzzz,
Heet je toevallig Kim? :D verhaal komt me bekend voor. ;)

Personeel kan niet zomaar zelf een staking beginnen, dan is het een wilde staking en kan verboden worden en je ontvangt geen inkomen.
Een succesvolle staking moet door een vakbond georganiseerd worden, Zij doen dan de onderhandelingen met werkgevers en het stakend personeel ontvangt inkomen uit de stakingskas.
Maar steeds minder personeel is.lid van een vakbond, dus die staan ook niet sterk tegenover werkgevers.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 18:47

Electra63 schreef:
@ Danzzz,
Heet je toevallig Kim? :D verhaal komt me bekend voor. ;)

Personeel kan niet zomaar zelf een staking beginnen, dan is het een wilde staking en kan verboden worden en je ontvangt geen inkomen.
Een succesvolle staking moet door een vakbond georganiseerd worden, Zij doen dan de onderhandelingen met werkgevers en het stakend personeel ontvangt inkomen uit de stakingskas.
Maar steeds minder personeel is.lid van een vakbond, dus die staan ook niet sterk tegenover werkgevers.

hahaha nee, welk verhaal?

Dat is dus precies wat ik zeg zolang je in de pas meebeweegt zal er niks veranderen. Uiteindelijk gaat dit wel klappen want dit is niet vol te houden voor jullie, maar ook politie, ook leerkrachten.

Hoe kan je een inrichting goed draaien als er veel verloop is? Juist in dit soort werk (het werken met mensen) is een stabiel team zo ontzettend belangrijk. Een patient die 3 keer per jaar een nieuwe psych heeft komt ook niet echt in zijn voor uit, lijkt me.

Dit zijn echt van die dingen die onbelangrijk lijken, maar eigenlijk het fundamenten zijn van je zorgstaat.

Laat ik het anders zeggen, waar ligt bij jullie de grens voordat je denkt dat er wat moet veranderen en wat zouden jullie het liefst verandert willen zien?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 19:00

Ehm - de thuiszorg 'kwam niet zelf in actie', de FNV heeft op een goede dag besloten om de organisatiegraad in de thuiszorg te gaan verhogen, zich nadrukkelijk tegen de aanbestedingsprocedures aan te bemoeien en daarna pas kwamen de stakingen.

Behalve de 2e Kamer kun je uiteraard ook de vakbond aanspreken - en tja, het grote verloop is im dit verband uiteraard een nadeel.
(...en leer mij de zorg kennen: dan wordt de PMT-er weer anders betaald dan de ergotherapeut, idem maatschappelijk werk en psycholoog, de pastor en ik kregen weer iets anders - van de hiërarchie word ik niet vrolijk. En het kan organisaties als de vakbond tegenwerken.)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 08:25

Zoolgangster schreef:

Een van de psychiaters schreef daar dit over: https://www.artsenauto.nl/geen-psychiat ... gz-teveel/

En uiteindelijk blijkt op allerlei niveau's: als je het werk onaantrekkelijk genoeg maakt gaan mensen weg. In het onderwijs, in de zorg. Ze zoeken naar een manier om hun vak te kunnen uitoefenen op een manier die beter werkt (als zelfstandige) of gaan het vak uit. Geld is daar een onderdeel van maar voor veel mensen lang niet het enige: waardering voor het werk, invloed op dat werk is minstens zo belangrijk. Breng mensen in een positie waar ze wel de druk voelen (de belachelijke dashboards die door dat consultancybureau werden geintroduceerd: een metertje dat in het rood aangeeft dat je nog niet goed genoeg 'presteert' / produceert, zie aflevering van Lubach over de man van Edith Schippers) maar niet de mogelijkheid hebben om hun verantwoordelijkheid ook daadwerkelijk te nemen, en mensen haken af.

Overigens: er zijn uiteraard geheid ook mensen die puur hun financiele positie zo goed mogelijk willen maken. Maar persoonlijk denk ik dat de meeste daarvan allang doorgestroomd zijn naar consultancy-werk, want daar moet je die 150 euro makkelijk kunnen toppen.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 14:24