Genderneutraal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 18:49

@bruintje
Dus als jij een penis tussen je benen zou hebben, en je voelt je precies zoals je nu voelt, een vrouw. Maar iedereen gaat jou man noemen omdat jij een piemel hebt en jou forceren naar de mannen wc te gaan, terwijl je zelf zegt dat de vrouwen Wc comfortabeler en schoner is.
Zou jij daar gelukkig van worden? Jij mag dan in dit cenario een man zijn, maar je word hoogstwaarschijnlijk liever als vrouw aangesproken.

@mariekeB
Ik blijf je vergelijking goed vinden. :)

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 18:50

MariekeB schreef:
Kiki1995 schreef:
@MariekeB, Lieshorses: Sorry hoor, maar wat heeft de leeftijd van een persoon te maken met wat ze te vertellen hebben? Dus je moet mensen die allemaal niet 'volwassen' zijn maar niet serieus nemen? Iedereen heeft toch zijn eigen mening, normen en waarden? Vind dat wel een beetje kort door de bocht, iedereen mag zeggen en vinden wat hij wil zolang er niet gehaat wordt op bepaalde groepen van de bevolking.

Kiki, dat was sarcasme, Lies is nogal star in haar mening dat er maar twee soorten zijn man en vrouw. Ik vind het kind en volwassene een leuke vergelijking, dat is nml ook een schaal net zoals gender.

Sorry! Dat heb ik dan verkeerd opgevat, sarcasme is soms lastig op het internet. Helemaal mijn fout! :)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 18:51

Een hermafrodiet word uiteindelijk toch ook als een jongen of meisje gemaakt?
Stel meisje voelt zich later toch meer jongen, dan gaat ze toch de mannen wc in?
Dan word ze toch weer man?
Dan mag ze zich toch voelen zoals zij wilt?
Maar waarom voor die 1 op de zoveel mensen een apart toilet maken?

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 18:52

Bruintje123 en Lieshorses.
Als je het niet eens wilt begrijpen, ga dan alsjeblieft weg, en blijf hier niet dezelfde onzin keer op keer roepen. We begrijpen het, het is duidelijk dat jullie het niet snappen en het ook niet willen snappen!

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 18:53

Lieshorses schreef:
Stel meisje voelt zich later toch meer jongen, dan gaat ze toch de mannen wc in?

http://www.isna.org/faq/frequency
Zo zeldzaam is het niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 18:53

Lieshorses schreef:

Waarom niet?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 18:55

Danique schreef:
Je bent toch niet mindervalide omdat je niet in het binaire spectrum valt? :?

Wat dan wel weer interessant is, omdat het symbool in principe niet is bedoeld als indicatie voor mindervaliden, maar vooral ook van bredere toegangsmogelijkheden.

Eigenlijk gaat dat een beetje om hetzelfde wat je steeds ziet: zodra je gaat beschrijven 'voor wie' iets is, baken je de groep af, en vallen mensen erbuiten.
En zodra je symbolen gaat gebruiken, gaan mensen die symbolen ook vrij letterlijk nemen. Bijvoorbeeld dat je alleen maar binnen mag als je in een rolstoel zit.
(Geinig filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=ppNYZq-hYTw )

Maar stel dat je aan dergelijke toiletten denkt als (letterlijk) 'breed toegankelijk' dan is het weer geen probleem dat iedereen het kan gebruiken.

(En zo blijven we schipperen: om communicatie te helpen gebruiken we begrippen en symbolen... en vervolgens denken we dat die begrippen en symbolen iets voorschrijven, zeggen dat dingen 'alleen maar' voor die groep zijn. Wat dat betreft doen we het inderdaad nooit goed denk ik, en dat geeft ook niet, zolang we het steeds maar een beetje blijven bijsturen :) )

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 18:56

maava schreef:
@bruintje
Dus als jij een penis tussen je benen zou hebben, en je voelt je precies zoals je nu voelt, een vrouw. Maar iedereen gaat jou man noemen omdat jij een piemel hebt en jou forceren naar de mannen wc te gaan, terwijl je zelf zegt dat de vrouwen Wc comfortabeler en schoner is.
Zou jij daar gelukkig van worden? Jij mag dan in dit cenario een man zijn, maar je word hoogstwaarschijnlijk liever als vrouw aangesproken.

@mariekeB
Ik blijf je vergelijking goed vinden. :)

Dan moet je lezen wat ik schrijf.
En dat is dat als een man in een jurk graag naar het vrouwentoilet gaat vind ik dat prima. Dus ik dwing een transgender niet naar het toilet van zijn eigenlijke geslacht, maar naar waar hij/zij zich bij voelt.

Maar ik ben tegen extra toiletten, want als zij zich een hij vind wil ze toch ook naar het heren toilet?
Als hij zich een zij voelt kan ze toch naar het dames toilet.

Als hij zich een zij voelt, waarom is dan wat op tegen dat er dames en heren word omgeroepen, ze voelt zich dan toch dame?

Juist zo belachelijk erover doen is mensen apart maken en ze niet in de waarde laten.

En ja daar ben ik moe van, dat er van alles een drama gemaakt wordt.
Die kerel gaat toch lekker piessen in de dames, maar wel netjes zijn met de bril, maar daar ga ik van uit als die dame wil zijn.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 18:57

Chasingmood schreef:
Als je het niet eens wilt begrijpen, ga dan alsjeblieft weg, en blijf hier niet dezelfde onzin keer op keer roepen. We begrijpen het, het is duidelijk dat jullie het niet snappen en het ook niet willen snappen!

En wie ben jij omdat te bepalen?
Omdat je tegengas krijgt?!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 18:59

bruintje123 schreef:
Ja als er een penis hangt ben je echt een man. Dat je je anders voelt is wat anders, maar je bent het wel.

Ook als je naast die penis een vagina en een baarmoeder hebt, en XX-chromosomen hebt?

En omgekeerd: als je geen penis hebt, of kwijtraakt, ben je dan geen man meer, zelfs al zijn al je andere biologische kenmerken mannelijk (zoals chromosomen, hormonen, testikels)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 19:06

Het toilet is toch alleen een uiting. Voor jou Bruintje is het prima dat een man naar de vrouwen wc gaat, maar er zijn toch echt veel trans mensen die niet meer naar een toilet durven omdat ze uitgescholden of aangevallen worden.

Voor mij is dit zoveel breder. Mijn zoon wiens lievelingskleur roze is, durft geen roze gympen meer aan.... Want anders pesten ze hem.

Wat zou ik blij zijn als kleding en speelgoed niet meer het labeltje jongens of meisjes krijgt .

Goed voor de maatschappij. Jongens meer zorgend en meisjes wat technischer omdat ze niet meer door hun omgeving een kant op worden gepraat.

Dat is ook gender neutraliteit.
Misschien spreekt dat wat meer aan bij degenen die de wc's en de beste reizigers onzin vinden.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 19:07

bruintje123 schreef:
Chasingmood schreef:

En wie ben jij omdat te bepalen?
Omdat je tegengas krijgt?!

Op bokt mag er altijd maar 1 mening zijn, er is maar 1 mening de juiste en dat is uiteraard de politieke correcte mening. Een andere mening wordt gewoon niet geaccepteerd.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 19:11

MariekeB schreef:
Het toilet is toch alleen een uiting. Voor jou Bruintje is het prima dat een man naar de vrouwen wc gaat, maar er zijn toch echt veel trans mensen die niet meer naar een toilet durven omdat ze uitgescholden of aangevallen worden.

Voor mij is dit zoveel breder. Mijn zoon wiens lievelingskleur roze is, durft geen roze gympen meer aan.... Want anders pesten ze hem.

Wat zou ik blij zijn als kleding en speelgoed niet meer het labeltje jongens of meisjes krijgt .

Goed voor de maatschappij. Jongens meer zorgend en meisjes wat technischer omdat ze niet meer door hun omgeving een kant op worden gepraat.

Dat is ook gender neutraliteit.
Misschien spreekt dat wat meer aan bij degenen die de wc's en de beste reizigers onzin vinden.

Maar dat is dus wat moet veranderen.
Dat er een groepje mensen is die het niet toelaat dat een jongen roze leuk vind.
Dat ze uit een wc geweerd worden.
Niet aanpassingen maken in omroepen en toiletten en wat nog meer wat.

Ik werk zelf in een mannenberoep en vind het er heerlijk!
Maar een deel ligt dan ook aan je eigen manier van omgang met die mannelijke collega's.
Ik kan lopen janken als ze een keer wat zeggen over het vrouwelijk schoon dat voorbij komt of er in meegaan dat die voorgevel erg goed zichtbaar in mijn collega's neus werd gestopt.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 19:13

Geryon schreef:
Op bokt mag er altijd maar 1 mening zijn, er is maar 1 mening de juiste en dat is uiteraard de politieke correcte mening. Een andere mening wordt gewoon niet geaccepteerd.

Precies, dat is inderdaad altijd zo.
Zo overdreven correct dat ik de kont in de krib gooi.

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 19:16

Nee nee het is niet omdat ik tegengas krijg of een andere mening zie, maar omdat je weigert te luisteren of begrijpen.

Nee niet iedereen is een heer of een dame, echt niet. Er zijn echt mensen die geen van beide zijn, ook niet een beetje man of beetje vrouw. Dat ze toevallig een piemel hebben heeft daar niks mee te maken.

En je blijft ook steeds noemen ''dan gaat die toch lekker naar die wc, van mij mag t'', maar je negeert dan wat al verschillende mensen hebben genoemd, niet iedereen is daar okay mee, en het gebeurt vaak genoeg dat diegene dan uitgescholden wordt of in elkaar geslagen wordt.

Wijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 19:18

Persoonlijk ga ik liever naar een damestoilet dan naar een gemengd toilet. Wil ik mijn haar doen, neus poederen of mascara bijwerken dan doe ik dat liever zonder (hetero) mannen erbij.
Een geboren man die liever vrouw is vind ik daarbij niet erg, maar voor de rest vind ik het vrouwentoilet privé.
Urinoirs vind ik genant om aan voorbij te lopen, weet nooit zo goed waar ik moet kijken en of ik zo'n plassende man nu wel of niet moet groeten.
Wat mij betreft mag de scheiding mannen/vrouwentoilet dus blijven bestaan.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 19:20

Ja en jij leest zelf niet goed.
Ik zeg dat dat daar wat aan moet veranderen, dat er een groepje is die ze dan in elkaar slaat.
Denk jij echt als er nu een ander toilet is en ze daar vanaf komen ze wel met rust gelaten worden?

Omdat de NS anders omroept ze wel met rust gelaten worden?

Net als de eiikels die homo's in elkaar slaan, die moeten veel hogere straffen krijgen.
Dat moet aangepast worden.
Niet het gewone dagelijks leven bij mensen die ze niet in elkaar tremmen maar op elk woord gaan pakken.
Dan wek je intolerantie op, het tegendeel dus.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 19:22

Ik vraag me af of de mensen die uit een genderneutrale toilet komen, extra gaan opvallen en dus eerder een target worden?

En ik denk dat mensen in een rolstoel ook lelijk kunnen doen tegen mensen met een niet zichtbare handicap als die uit een invalide toilet komen, maar dat terzijde..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 19:29

bruintje123 schreef:
Geryon schreef:

Precies, dat is inderdaad altijd zo.
Zo overdreven correct dat ik de kont in de krib gooi.

Serieus? :') Als ik kijk naar de algemene strekking van de reacties hier zijn die net zo conservatief als bij topics over álle andere maatschappelijke onderwerpen.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 19:36

En weer reageer je niet op mijn bericht Bruintje. Jouw persoonlijke ervaring in jouw werk is geen maatstaaf. Je hebt je een voorstelling gemaakt van de situatie die gewoonweg niets met de werkelijkheid te maken heeft. Ik vraag je met éen bewijs op de proppen te komen, je doet het niet. Dus wat is er nou onzin?
En eh, misschien wíl je wel helemaal niet naar een wc waar je je niet mee identificeert he. Naast dat je niet voor je gezicht hoeft te vrezen.

Maar weet je, we leven (godzijdank!) in een progressieve samenleving. Nederland was er vroeg bij op gebied van bijvoorbeeld vrouwenstemrecht en het homohuwelijk. Punten die óok door een minderheid werden aangevochten en als 'geschreeuw' en belachelijk werden gezien. Dat wij vrouwen en holebi's vandaag de dag die rechten hebben (en mannen en hetero's daar gek genoeg niet onder geleden hebben) hebben we te danken aan de jankerds, de pieperds, de schreeuwers en de aanstellers die gewoon wat weerbaarder moesten zijn. En ook dit soort kwesties zullen op ten duur geen aanstellerij meer zijn, maar niet meer dan vanzelfsprekend. Wees blij dat je kinderen en kleinkinderen weer over iets anders mogen janken.

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 19:41

Het is dat ik al meer dan 40 jaar genderneutraliteit 'normaal' vind. Ik zou er, door onder meer dit topic, bijna heel anders over gaan denken.

Met een 11 jaar oudere zus die al jong wist dat ze op mannen en vrouwen valt, ben ik opgegroeid met Holebi of LHB. En dat in de jaren 70 in een klein dorp in Friesland. Klasgenootjes vonden het, dankzij hun ouders, niet normaal maar ze durfden me er niet mee te pesten. Mijn directe rechtse had namelijk een eigen reputatie.
Mijn zus was al snel het huis uit, zat in kraakpanden en was uitgesproken feministe. Logeren bij haar was altijd feest. Daar keek ik als 8 jarige niet niet op van mannen die mannen lief vonden of vrouwen die vrouwen lief vonden. Ik wist niet beter. Ze vinden elkaar lief PUNT. Ook mannen in jurken waren heel normaal. Zo kwam er eens één bij ons thuis en stelde zich voor als het vriendinnetje van mijn zus. Ik had mijn vader de hele middag helpen klussen en hing als Al Bundy op de bank in mijn oude plunje/overall. Ik heb me toen voorgesteld als haar broertje. Even dacht ze dat ik haar de gek aan stak maar ze had al snel door dat ik het zei in de trant van 'wat maakt het uit'. Het maakte ook niet uit. Ze is me ook altijd het broertje blijven noemen. Ik vond dat humor maar vriendinnetjes van me snapten het niet.

Ik ben thuis genderneutraal opgevoed. Ver voordat die opvoeding een label had. Ik heb in totaal 3 zussen en en vader die een vervend doe-het-zelver was. Meiden kunnen net zo goed helpen. Daarnaast was mijn vader voor zijn werk vaak weken van huis en regelde mijn moeder alles. Ik weet niet beter dan dat je dus als vrouw zelfstandig kan/moet zijn. Er was geen vader in de buurt dus je fietsband plakken moest ik zelf kunnen. Dat was niet normaal in de jaren 70. Wilde ik een garage op mijn verjaardag dan kreeg ik die. Maar ik wilde ook een pop. Die kreeg ik van mijn zus, een prachtige pop met donkere huidskleur en kroeshaar. Nog steeds jaren 70 dus daar kwamen ook weer reacties op. Vriendinnetjes mochten daardoor niet bij me met de poppen spelen. Deden we stiekem toch. Want wat maakte het toch uit wat voor kleur de pop had. En voordat jullie gaan denken dat we een vrijgevochten 'hippiefamilie' waren, absoluut niet.

Tijdens mijn studie dik 20 jaar geleden trof ik toevallig de allereerste transgender (van man naar vrouw) van Nederland voor een interview. Een medestudent had moeite om het hokje man/vrouw in te vullen. Ik heb me daarover verbaasd, vrouw natuurlijk. De vrouw in kwestie vond het geweldig dat ik daar zo weinig moeite mee had.

Moraal van dit verhaal: Ik weet niet beter. Dat er allemaal letters achter LHB werden geplakt. Prima, heb ik inderdaad geen last van. Maar wat er nu gaande is en met name hoe dat in dit topic verwoord wordt, daar staan mij de nekharen recht overeind. Ik mag niemand in een hokje stoppen, maar ik word hier in het topic door (oa) Dezenaam snoeihard in het hokje getrapt van cisgender. Belachelijk.
Ik denk in grote lijnen hetzelfde als Lieshorses. Die wordt weggezet als klein kind. Ik ben 30 jaar ouder, wat ben ik dan? Een bekrompen oude taart? Of ben ik dan weer fout omdat ik in hokjes denk? Of omdat ik de taart beledig? Of omdat ik de taart in een verkeerde context gebruik?

Voor mij is een persoon met penis een man en een persoon met vagina een vrouw. Voelt de persoon met penis zich vrouw en uit ze dit zo door zich zo door te kleden en te gedragen ( o, oliebol, de discussie hoe gedraagt een vrouw zich dan) dan zie ik diegene als vrouw. Wat boeit het me dan nog wat hij/zij in zijn/haar onderbroek heeft. Maar ontneem mij niet het recht om een persoon met penis een man te noemen.

Chasingmood schreef:
Ik denk meer zoals deze 2 bokkers dan de non-cis aanhangers in dit topic. Blijkbaar moet ik dan ook weg gaan. Nee dus. Ik snapte het namelijk al ver voordat de natuur bij het merendeel van de bokkers besloten had dat het XX of XY (of welke andere zeldzame andere variant) ging worden.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 19:46

Chasingmood schreef:
Nee nee het is niet omdat ik tegengas krijg of een andere mening zie, maar omdat je weigert te luisteren of begrijpen.

Maar heb je nou niet door dat dit andersom precies hetzelfde is?
En dat je door dat niet te vinden nu juist precies doet waar je bruintje van beschuldigd?

Jullie nemen beide elkaars mening niet aan. Maar omdat jij vindt dat die van jou de juiste is, vind je dat bruintje niet luistert etc. Jij doet het dus nog erger. En dit is niet jij overigens, maar dit zie ik altijd bij de mensen met de politiek correcte meningen.

En dat is altijd een beetje jammer.

Wat mijzelf betreft. Beste mensen ipv dames en heren, prima. Maar bijvoorbeeld de gemengde toiletten... :n een derde gender erbij, helemaal goed! Maar de bestaande genders neutraler maken door bijvoorbeeld gemengde toiletten te maken ipv een derde optie erbij, NEE!

Ik kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat er echt genderneutrale mensen zijn die zoiets zouden willen. Genderneutrale mensen willen juist geaccepteerd worden, en zouden daarom juist ook moeten accepteren dat anderen zich wél naar een gender voelen. En dus niet willen dat het genderneutraal wordt. Anders is het zeer hypocriet.
Laatst bijgewerkt door Geryon op 18-08-17 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 19:47

Ik kan me hier ook zeker in vinden, los van mijn mening over dit.
Geloof mij maar dat als n groepje 'stoere kerels' (om even een stereotype te pakken) toevallig naast die wc staat te buurten en er komt iemand uitgelopen waarvan zij ook niet helemaal begrijpen of het een man of een vrouw is. Reken maar dat er dan op zijn minst wel gefluisterd word, of raar word gekeken.
Ik wist niet eens dat genderneutraliteit een ding was, en ik laat iedereen in zijn waarde. Wat je geaardheid of gevoel van gender nou is. Maar ik denk dat door deze ophef er veel mensen die in eerste instantie niks tegen iemand die 'anders' is hebben, zich er tegen gaan keren.

Cer schreef:
Ik vraag me af of de mensen die uit een genderneutrale toilet komen, extra gaan opvallen en dus eerder een target worden?

En ik denk dat mensen in een rolstoel ook lelijk kunnen doen tegen mensen met een niet zichtbare handicap als die uit een invalide toilet komen, maar dat terzijde..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 19:51

Geryon schreef:
Chasingmood schreef:

Maar heb je nou niet door dat dit andersom precies hetzelfde is?
En dat je door dat niet te vinden nu juist precies doet waar je bruintje van beschuldigd?

Jullie nemen beide elkaars mening niet aan. Maar omdat jij vindt dat die van jou de juiste is, vind je dat bruintje niet luistert etc. Jij doet het dus nog erger. En dit is niet jij overigens, maar dit zie ik altijd bij de mensen met de politiek correcte meningen.

En dat is altijd een beetje jammer.

Wat mijzelf betreft. Beste mensen ipv dames en heren, prima. Maar bijvoorbeeld de gemengde toiletten... :n een derde gender erbij, helemaal goed! Maar de bestaande genders neutraler maken door bijvoorbeeld gemengde toiletten te maken ipv een derde optie erbij, NEE!

Ik kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat er echt genderneutrale mensen zijn die zoiets zouden willen. Genderneutrale mensen willen juist geaccepteerd worden, en zouden daarom juist ook moeten accepteren dat anderen zich wél naar een gender voelen. En dus niet willen dat het genderneutraal wordt. Anders is het zeer hypocriet.

Er wordt ook niet gevraagd naar 1 genderneutrale WC (bijvoorbeeld), maar om een extra wc naast de huidige Dames en Heren toiletten.

Geryon

Re: Genderneutraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 19:53

Ik weet niet wat er daadwerkelijk gevraagd wordt of niet. Wilde ermee mijn mening uitleggen en mij mengen in de genderneutrale wc discussie :)