Kwart Europeanen vindt seks bij een nee toch oké

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 19:10

SVRL schreef:
En ik die dacht dat iemand uitschelden onder psychisch misbruik viel, maar hé, blijkbaar moet dat gewoon kunnen. Sorry hoor, geweld tegen vrouwen uit de wereld helpen, begint al bij de opvoeding. Dus je noemt je kind geen h..r. Fijn hoor voor die 12-jarige, krijgt ze al van thuis mee dat je als vrouw het maar moet ondergaan als mannen vieze praat verkopen. Als je vader al niet eens respect voor jou als vrouw kan opbrengen, dan moet je dat ook niet van anderen verwachten, dat is wat zo'n kind leert. Maar hé, als dan iemand zich daar, terrecht aan stoort, dan heeft die zich niet met die opvoeding te moeien. Fijn hoor, wat een maatschappij zeg dat we uitschelden van een kind al moeten tollereren.
Ik zeg helemaal niet dat dat soort waarden meegeven aan kinderen niet slecht is. Als het je eigen kinderen zijn, dan zou je ze waarschijnlijk (gelukkig) heel wat anders meegeven.

Punt is alleen, het zijn *niet* je eigen kinderen. Ze zijn van een ander. Van die vader op de barbecue in dit geval.

Over uitschelden en "psychisch misbruik": in de grote boze buitenwereld wordt heel wat af gescholden, ook onder volwassenen. Is nu ineens iedereen "psychisch misbruikt"?
Laatst bijgewerkt door oomens op 19-12-16 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Kwart Europeanen vindt seks bij een nee toch oké

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 19:11

Ik ben van mening dat onze maatschappij er drastisch op achteruit zou gaan als we elkaar niet meer zouden aanspreken op schadelijk gedrag, of het nou om iemands kinderen gaat of niet. Je spreekt iemand toch ook aan als hij/zij z'n kind een mep verkoopt? Of als iemand een caissiere kapot staat te schelden?

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 19:14

Emmaa_ schreef:
Ik ben van mening dat onze maatschappij er drastisch op achteruit zou gaan als we elkaar niet meer zouden aanspreken op schadelijk gedrag, of het nou om iemands kinderen gaat of niet. Je spreekt iemand toch ook aan als hij/zij z'n kind een mep verkoopt? Of als iemand een caissiere kapot staat te schelden?

Die mep uiteraard wel, maar dan gaat het ook om geweld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 19:20

oomens schreef:
Emmaa_ schreef:
Ik ben van mening dat onze maatschappij er drastisch op achteruit zou gaan als we elkaar niet meer zouden aanspreken op schadelijk gedrag, of het nou om iemands kinderen gaat of niet. Je spreekt iemand toch ook aan als hij/zij z'n kind een mep verkoopt? Of als iemand een caissiere kapot staat te schelden?

Die mep uiteraard wel, maar dan gaat het ook om geweld.

Ik ben van mening dat dit verbaal geweld is en dat je daar net zo goed voor in kan/hoort te grijpen als bij fysiek geweld, maar ik denk dat we van mening verschillen en dat dat ook niet gaat veranderen dus misschien kunnen we het houden op 'lets agree to disagree'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 19:21

oomens schreef:
SVRL schreef:
En ik die dacht dat iemand uitschelden onder psychisch misbruik viel, maar hé, blijkbaar moet dat gewoon kunnen. Sorry hoor, geweld tegen vrouwen uit de wereld helpen, begint al bij de opvoeding. Dus je noemt je kind geen h..r. Fijn hoor voor die 12-jarige, krijgt ze al van thuis mee dat je als vrouw het maar moet ondergaan als mannen vieze praat verkopen. Als je vader al niet eens respect voor jou als vrouw kan opbrengen, dan moet je dat ook niet van anderen verwachten, dat is wat zo'n kind leert. Maar hé, als dan iemand zich daar, terrecht aan stoort, dan heeft die zich niet met die opvoeding te moeien. Fijn hoor, wat een maatschappij zeg dat we uitschelden van een kind al moeten tollereren.
Ik zeg helemaal niet dat dat soort waarden meegeven aan kinderen niet slecht is. Als het je eigen kinderen zijn, dan zou je ze waarschijnlijk (gelukkig) heel wat anders meegeven.

Punt is alleen, het zijn *niet* je eigen kinderen. Ze zijn van een ander. Van die vader op de barbecue in dit geval.

Over uitschelden en "psychisch misbruik": in de grote boze buitenwereld wordt heel wat af gescholden, ook onder volwassenen. Is nu ineens iedereen "psychisch misbruikt"?



Aangezien er heel veel mensen, kinderen en volwassenen, levenslang trauma's oplopen en zelfs zelfmoord plegen omdat ze al te vaak bloodgesteld werden aan scheldpartijen, wat men overigens pesten noemt, kan je wel stellen dat men altijd en overal kordaat moet optreden tegen mensen die anderen uitschelden. Ik denk echt dat jij veel en veel te licht over de gevolgen die dit soort zaken met zich meebrengen, na denkt. Trouwens, er liep ooit een campagne tegen misbruik van kinderen, waarin mensen hun hoofd omdraaide terwijl een moeder haar zoontje uit schold en de stichting tegen kindermisbruik de bevolking op riep om niet de andere kant op te kijken en een kind te helpen wanneer een ouder het uit scheld. Dus hoezo, je moet als toeschouwer zo'n opvoeding maar laten begaan omdat het niet jou kind is. Er is ook nog ziets als het beschermen van de zwakkere in onze maatschappij. Bah zeg, hoe kan je zo'n mentaliteit hebben.

lor1_1984

Berichten: 12111
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 19:27

Fenrir schreef:
Lekker makkelijk, oomens. Dat is nou je kop in het zand steken en doen alsof er niks aan de hand is. Liever een keer teveel ingrijpen dan te weinig.

Dat.
Ik ben zelf vanaf m'n 5e psychisch mishandeld en achteraf blijkt dus dat zo'n beetje de hele familie en kennissenkring er vanaf wist maar niemand heeft ooit wat ondernomen.
Ik heb me mijn hele jeugd alleen gevoeld en toen ik erachter kwam dat iedereen er vanaf wist ben ik zó ontzettend kwaad geweest (en soms nog), hoe kun je als volwassenen zoiets toestaan en ruim 20(!) jaar lang de andere kant opkijken? :x

Shadow0

Berichten: 43584
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 19:34

oomens schreef:
Wacht even! Er werd in deze situatie niemand verkracht.
Dat, zoals een andere bokker aanhaalde, iemand grof in de mond was én zijn dochters misbruikte, rechtvaardigt het nog niet meteen om iedereen die vrouwonvriendelijk spreekt, dan ook maar onder de noemer 'verkrachtingscultuur' te scharen.


Ik wilde er op wijzen dat ik het had over verkrachtingscultuur, niet over verkrachting zelf, maar je had het zelf ook al door. Wat is je punt dan?

Iedere vrouwonvriendelijke opmerking is wel degelijk een bouwsteentje van de verkrachtingscultuur: de verkrachtingscultuur is namelijk veel breder dan alleen maar de daadwerkelijke verkrachtingen, het is de omgeving die toelaat dat vrouwen zo aangesproken worden. En die opzettelijk druk zet om dergelijke dingen alleen maar 'vriendelijk' op te lossen, ipv openlijk af te keuren.

Dat is de context waarin verkrachters hun kans krijgen: omdat ze in de tig stappen die voor een verkrachting zitten nergens te horen krijgen dat het onaanvaardbaar is.

Verkrachtingen kunnen we voor een deel verminderen (niet volledig uitbannen maar wel verminderen) door gewoon stelselmatig respect voor vrouwen onderdeel te maken van onze normen en waarden. Door de grenzen van normaal gedrag en ook van over de schreef-gedrag veel eerder en veel duidelijker te leggen.
Dat is zowel belangrijk voor alle jongens en mannen om te horen ('dat doe je niet, natuurlijk doe je dat niet') als voor de meisjes en vrouwen ('dat is niet normaal, dat hoef je niet te accepteren, degene die je een prutsmuts noemt is fout, niet jij.')

Zo creeer je een omgeving waarin de zaken veel minder escaleren omdat ze veel eerder gestopt worden. De meeste verkrachtingen gebeuren immers niet in de bosjes door vreemden, maar door bekenden die te ver gaan, en die weten dat ze daar grotendeels mee wegkomen.

Het is fijn als jij dat inderdaad niet doet - en het is ook fijn als je vrouwen geen prutsmuts noemt, en dat wordt gewaardeerd. Maar het is niet per se genoeg. Je gebruikt nu je energie en je woorden om ruimte te maken voor de mensen die dat namelijk wel doen, en om de negatieve sociale consequenties voor hen te verminderen.

Citaat:
Het ging mij er ook niet om of die vader dat nu wel of niet tegen zijn dochter had mogen zeggen. Waar het mij om ging was dat je je daar niet mee hebt te bemoeien als het niet jouw kinderen zijn, ze geen overlast veroorzaken en niet mishandeld of misbruikt worden.


Maar dat is meestal niet het uitgangspunt in een sociale omgeving: je kunt je daar wel degelijk over uitspreken. Dat hoeft niet altijd, en in veel gevallen is het wellicht beter om dat niet te doen, maar als er grof over sociale normen heengewalst wordt, dan is het toch echt heel goed mogelijk om daar iets van te zeggen.
En soms is het zinvol om dat even apart te doen (zoals gezegd, dat werkt het beste als er sprake is van een oprechte vergissing of als je een hoge status hebt ten opzichte van degene die je aanspreekt), maar in sommige situaties is ook het openlijk benoemen nuttig / passend / of komt het toevallig zo uit. In deze situatie denk ik dat het openlijk benoemen absoluut het meest zinvol was.

Daarnaast is er in elk geval sprake van verbaal geweld richting de 12-jarige. Dat is als situatie op zich al ver over de schreef, of dat nou wel of niet thuis ook gebeurt, en of er nou wel of niet andere dingen zijn die erger zijn.

Anoniem

Re: Kwart Europeanen vindt seks bij een nee toch oké

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 19:36


pien_2010

Berichten: 44036
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 22:40

lor1_1984 schreef:
Ik heb me mijn hele jeugd alleen gevoeld en toen ik erachter kwam dat iedereen er vanaf wist ben ik zó ontzettend kwaad geweest (en soms nog), hoe kun je als volwassenen zoiets toestaan en ruim 20(!) jaar lang de andere kant opkijken? :x
:(:) :(:) :* Onbegrijpelijk zoiets!

Sunrise_

Berichten: 5036
Geregistreerd: 25-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 09:21

En 12-jarig meisje, notabene je eigen dochter, een prutsmuts noemen, ook nog eens waar iedereen bij is, valt voor mij zeker wel onder verbale kindermishandeling. Om nog maar niet te spreken van wat het met haar zelfbeeld doet, haar beeld van mannen/vrouwen en toekomstige relaties en het bijdragen aan een verkrachtingscultuur. Zoiets valt gewoon niet goed te praten.

En Oomens; ik snap niet waarom je het nodig vindt er bij te vermelden dat vader en dochter misschien wel ruzie hebben gehad. Dan nog is er nooit een excuus om je eigen kind een prutsmuts te noemen. Sterker nog er is nooit een reden om welke vrouw dan ook een prutsmuts te noemen.

En nog iets Oomens; je schreef op de vorige pagina nog iets anders over een mogelijke ruzie die er aan vooraf zou kunnen zijn gegaan, en dat had betrekking op dat het meisje misschien een te kort rokje/topje aan had willen doen. Begrijp ik het nou goed dat je het dan gerechtvaardigd vindt dat een vader 1. zijn dochter een prutsmuts noemt en 2. vrouwen een prutsmuts mogen worden genoemd wanneer ze van plan zijn/waren iets aan te trekken wat voor andermans maatstaven te kort of te bloot is?

Ik reageer hier geprikkeld op, dat besef ik. Maar ik hoop ook dat jij beseft hoe 'eng' jouw denkbeelden kunnen overkomen, juist op vrouwen.

Amable

Berichten: 9681
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Kwart Europeanen vindt seks bij een nee toch oké

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 09:33

Oomens geeft eerder al ergens aan dat hij (gelukkig) nooit iemand een prutsmuts zou noemen, maar dat hij kan begrijpen dat iemand het doet, om er vervolgens excuses voor te bedenken waarin het mogelijk zou zijn. Buiten dat er nooit een excuus is om iemand, en al helemaal een kind van 12 niet, een prutsmuts te noemen is er ook iets door hem verandert in het verhaal. Ik had het namelijk over een nieuwjaarsborrel (die vinden gewoonlijk in januari, dus hartje winter, plaats) en niet over een BBQ (die gewoonlijk met warm weer plaats vinden) Deze 12 jarige jongedame was dan ook gewoon warm aangekleed met een lange broek en hooggesloten trui. Er is nooit een excuus, maar kleding kon in dit geval zeker het excuus niet zijn.

Urbanus

Berichten: 44994
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 09:58

Amable schreef:
Oomens geeft eerder al ergens aan dat hij (gelukkig) nooit iemand een prutsmuts zou noemen, maar dat hij kan begrijpen dat iemand het doet, om er vervolgens excuses voor te bedenken waarin het mogelijk zou zijn. Buiten dat er nooit een excuus is om iemand, en al helemaal een kind van 12 niet, een prutsmuts te noemen is er ook iets door hem verandert in het verhaal. Ik had het namelijk over een nieuwjaarsborrel (die vinden gewoonlijk in januari, dus hartje winter, plaats) en niet over een BBQ (die gewoonlijk met warm weer plaats vinden) Deze 12 jarige jongedame was dan ook gewoon warm aangekleed met een lange broek en hooggesloten trui. Er is nooit een excuus, maar kleding kon in dit geval zeker het excuus niet zijn.


En al was ze in bikini... Echt bizar. Overal zijn er campagnes waarbij je wordt gestimuleerd om grensoverschrijdend gedrag te signaleren en te stoppen maar Oomens draait zijn hoofd de andere kant op. Tja.

sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 11:04

Shadow0 schreef:
Verkrachtingen kunnen we voor een deel verminderen (niet volledig uitbannen maar wel verminderen) door gewoon stelselmatig respect voor vrouwen onderdeel te maken van onze normen en waarden. Door de grenzen van normaal gedrag en ook van over de schreef-gedrag veel eerder en veel duidelijker te leggen.


Jij kunt dit 'gewoon' noemen, mij lijkt dat vrij onhaalbaar. Hoe wil je dit plan uitvoeren op brede schaal? In veel culturen (een dan heb ik het niet eens over de andere kant van de wereld maar gewoon in dorpjes in de bible belt van Nederland bv.) moeten vrouwen en meisjes 'gewoon' luisteren en doen wat hun gevraagd wordt. Zo makkelijk is dat niet op te lossen ben ik bang.

Shadow0

Berichten: 43584
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 12:35

sallandval schreef:
Jij kunt dit 'gewoon' noemen, mij lijkt dat vrij onhaalbaar. Hoe wil je dit plan uitvoeren op brede schaal?


Samenwerking en volhouden :)
Als iedereen het doet, is het normaal. Ingewikkelder dan dat is het niet eigenlijk. Als iedereen die zegt dat 'ie in theorie voor gelijkheid en respect is, dat ook in acties duidelijk maakt, dan is het normaal.
Dat is dus iedere keer weer net een klein zetje richting meer gelijkheid en respect geven, en steeds te kiezen om niet de inspanning van iemand anders te ondermijnen door daar kritiek op te hebben of excuses te verzinnen.

(Maar ik vind het ook normaal omdat het in mijn ruimere directe omgeving altijd al normaal is geweest. Dat kan dus prima en is perfect haalbaar.)

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 13:12

Shadow0 schreef:
sallandval schreef:
Jij kunt dit 'gewoon' noemen, mij lijkt dat vrij onhaalbaar. Hoe wil je dit plan uitvoeren op brede schaal?


Samenwerking en volhouden :)
Als iedereen het doet, is het normaal. Ingewikkelder dan dat is het niet eigenlijk. Als iedereen die zegt dat 'ie in theorie voor gelijkheid en respect is, dat ook in acties duidelijk maakt, dan is het normaal.
Dat is dus iedere keer weer net een klein zetje richting meer gelijkheid en respect geven, en steeds te kiezen om niet de inspanning van iemand anders te ondermijnen door daar kritiek op te hebben of excuses te verzinnen.

(Maar ik vind het ook normaal omdat het in mijn ruimere directe omgeving altijd al normaal is geweest. Dat kan dus prima en is perfect haalbaar.)

Klinkt heel simpel, maar vooral utopisch. Als iedereen altijd maar lief doet tegen elkaar, dan is het nooit meer ergens oorlog en zijn er geen ruzies meer tussen mensen.

Dat iedereen zich in jouw directe omgeving correct gedraagt, kan ook betekenen dat jouw directe omgeving een behoorlijke bubbel is.

Anoniem

Re: Kwart Europeanen vindt seks bij een nee toch oké

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 13:14

Het is inderdaad een nobel streven om seksisme de wereld uit te helpen, maar dat betekent niet dat we er niet naar mogen streven toch? Als we alles maar negeren omdat het toch niet gaat helpen op grote schaal weten we in ieder geval zeker dat er niets verandert.

Shadow0

Berichten: 43584
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 13:30

oomens schreef:
Klinkt heel simpel, maar vooral utopisch. Als iedereen altijd maar lief doet tegen elkaar, dan is het nooit meer ergens oorlog en zijn er geen ruzies meer tussen mensen.


Gedverdemme, dat moeten we toch niet willen met z'n allen :oo Een fijne wereld zonder oorlog! Waar moet het heen.

Iets serieuzer: ik krijg dat verwijt dat ik utopisch ben vaker. Want het is blijkbaar iets engs als je wilt streven naar een wereld die beter is dan 'ie nu is. In plaats van dat we kijken naar de voorbeelden hoe het goed kan, waarvan we dus weten dat het kan, en dat dan als streven te nemen, nemen mensen juist de slechte voorbeelden om te laten zien dat we vooral niet moeten proberen om iets te verbeteren?

Ik vind dat zo'n onvoorstelbaar raar uitgangspunt. Zo fatalistisch?

Citaat:
Dat iedereen zich in jouw directe omgeving correct gedraagt, kan ook betekenen dat jouw directe omgeving een behoorlijke bubbel is.


"Bubbel" is wel helemaal het hippe woord van het jaar he?

Maar als je een sociale context wilt verwarren met het begrip 'bubbel', dan wil ik wel meespelen in die analogie. Beschouw het als je wilt als mijn bubbel. En ik zal mijn best doen die bubbel op te blazen waar dat kan, zodat zoveel mogelijk mensen ook binnen die bubbel kunnen leven, met zo min mogelijk kans op neerbuigende, seksistische, kwetsende opmerkingen en zeker zo min mogelijk kans op lastigvallen, seksueel misbruik, seks zonder nadrukkelijke enthousiaste instemming.
En de mensen die het niet op kunnen brengen zich fatsoenlijk te gedragen, daarvan hoop ik dat ze zielig en eenzaam door de bubbel worden weggedrukt, tot ze klem zitten tussen bubbel en muur :j

Long live bubbles! Happy bubbles everyone!

Sunnda

Berichten: 7845
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 14:21

Oomens: je hebt er geen idee van denk ik wat het doen om door je eigen familie zo behandeld te worden. Ik heb met meerdere (inmiddels oudere)slachtoffers van kindermishandeling contact gehad en uiteindelijk geven ze allemaal aan: de fysieke schade is erg als je geslagen bent, maar de geestelijke pijn die woorden kunnen geven, het je realiseren als 20 jarige die de wereld in gaat en ziet dat het bij anderen helemaal niet normaal is om uitgescholden en vernederd te worden dat besef is zo pijnlijk, dat geeft zoveel verdriet.

Je realiseren dat prutsmuts helemaal geen normaal scheldwoord is (vaak accepteren dit soort kinderen het als een soort normaal omdat ze dit vaker horen) en dat jou ouder(s) dat tegen jou gebruikten is echt heel pijnlijk. Daar heb je gelukkig geen idee van blijkbaar. Maar ik ga helemaal met Shadow mee, met jou houding laat je dit gebeuren. En kinderen in zulke situaties hebben juist behoefte aan een omgeving die opstaat en zegt:dit kan niet! Niet aan een omgeving die zegt:ja ehhhmm, dat is tussen vader en dochter. Want dat is gewoon niet zo! Het is te bizar voor woorden om je kind zo te noemen.

pien_2010

Berichten: 44036
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 16:00

Herken het ook niet in mijn eigen "groene bubbel" gelukkig en ga helemaal mee met Shadow dat het goed is om te corrigeren daar waar waarden en normen overschreden wordt.
Vorig jaar werd hier door een vriend van mijn zoon, een behoorlijke discriminerende opmerking gemaakt over zwarte vrouwen. Ik flipte zo boos was ik en gaf vriend een behoorlijke verbale draai om de oren. Zijn verweer was dat iedereen dat doet het maken van zulke opmerkingen en dat het grappig bedoeld was.
Ik wederom draai om de oren gegeven met woorden met daarbij, je neemt die opmerking NU terug en anders is het hier NU het einde van je vakantie. Er gaan prachtige grote Franse treinen naar Nederland.
De overige mannen gaven hem terug: "dat HIJ diegene was die altijd dat soort opmerkingen maakte en dat zij het ook geen fijne opmerkingen vonden en het eigenlijk goed vonden dat ik daar zo fel op reageerde omdat het niet normaal is om dat te doen". Enfin, hij heeft het goed gemaakt met de groep, mij zijn excuses aangeboden. Later onder de afwas heb ik hem uitgekozen om te helpen (hij had echt geen keuze }> ) en toen hebben we rustig over discriminatie en seksisme gesproken en uitgewisseld wat dit doet met mensen in het algemeen en vrouwen in het bijzonder en in dit bijzondere geval deze zwarte vrouw waar hij het over had die twee keer gepakt werd door zijn opmerking.

Dus ja, ik geloof wel in het "draaien om de oren" uitdelen "en publiek" en daar mag je ook best zeer verontwaardigd bij uit de hoek komen. Zoiets komt immers recht uit het hart. Doordat ik pal bleef staan voor mijn opvatting gingen de andere mannen pal achter mij staan :D . Mijn zoon kwam nog eventjes vertellen dat hij trots was op zijn moeder en dat hij van te voren die jongen had gewaarschuwd dat ik niet van zijn "grapjes" zou houden, dus de jongeman wist beter.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 16:59

Pien: +:)+
Gelukkig is niet iedereen zo cynisch als Oomens. Niks mis mee om je medemens aan te spreken op laakbaar gedrag. Dat vergt moed en misschien ook de nodige tact, maar als iedereen er altijd maar voor kiest de ander wat dit betreft met rust te laten, resulteert dat in een samenleving waar onverschilligheid en egoïsme de boventoon voeren, en waar het recht van de sterkste (cq. de grootste mond) prevaleert boven medemenselijkheid.

maura
Berichten: 1674
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 17:35

Shadow, ik heb je hoog zitten omdat je goed nadenkt over wat je zegt en werk maakt van je onderbouwing. Maar juist daarom ga ik nu toch commentaar geven:

Shadow0 schreef:
"Bubbel" is wel helemaal het hippe woord van het jaar he?

Maar als je een sociale context wilt verwarren met het begrip 'bubbel', dan wil ik wel meespelen in die analogie. Beschouw het als je wilt als mijn bubbel. En ik zal mijn best doen die bubbel op te blazen waar dat kan, zodat zoveel mogelijk mensen ook binnen die bubbel kunnen leven, met zo min mogelijk kans op neerbuigende, seksistische, kwetsende opmerkingen en zeker zo min mogelijk kans op lastigvallen, seksueel misbruik, seks zonder nadrukkelijke enthousiaste instemming.

Volgens mij is het je hier namelijk niet gelukt om niet neerbuigend te reageren en hoewel ik best begrijp waar dat vandaan komt, hoef ik jou ook niet uit te leggen dat de kunst van respectvol met elkaar omgaan niet zit in mensen die net zo denken als jezelf te behandelen zoals je zelf graag behandeld wilt worden, maar juist in het omgaan met mensen die totaal anders denken dan jijzelf.

Ik zou er ook moeite mee hebben wanneer ik een vader zijn dochter (ongeacht de leeftijd) zou horen aanspreken als 'prutsmuts'. Maar ik ben ook geen fan van het zonder verdere context veroordelen van personages in verhalen op een forum. Daar is internet mij wat te ongenuanceerd voor.

Bij deze discussie heb ik nog twee kanttekeningen. De ene is dat het prima is om mensen aan te spreken op hun gedrag, maar dat je je daarbij kunt afvragen of je dat doet om je eigen ongenoegen over dat gedrag te uiten of dat het je gaat om mogelijk een gedragsverandering op gang te brengen. In het eerste geval maakt het niet zoveel uit hoe je iemand aanspreekt, in het tweede geval is het handig om te bedenken wat een effectieve manier is om bij die persoon in die situatie de kans op succes zo groot mogelijk te maken. Ik weet niet of Amables actie het gewenste effect heeft gehad, mogelijk weet ze dat zelf ook niet als ze vader en dochter verder niet kent. Ik ken de verdere context van die situatie ook niet maar ik kan me meer dan één context voorstellen waarin Amables prima intentie gestrand kan zijn in precies nul komma nul gedragsverandering bij de vader in kwestie. In dat opzicht vind ik Oomens' suggestie om het anders aan te pakken helemaal niet gek, maar dat doet niets af aan het feit dat Amable ten minste het lef heeft gehad om haar mond open te trekken en daarmee in elk geval aan het meisje in kwestie heeft laten zien dat het niet normaal is om zo aangesproken te worden.

Tot slot ken ik situaties waarin grof taalgebruik als volstrekt normaal wordt beschouwd, ook door vrouwen en meisjes. Ik heb ooit op een stal gestaan waar de jonge meiden (10 - 15) elkaar aanspraken met 'hee sletje' en dat zo normaal vonden dat ze dat ook naar mij doortrokken. En eerlijk gezegd kon ik daar verder niet mee zitten. Ik heb het verder niet overgenomen en op zeker moment verdween het ook weer, maar er zijn echt situaties mogelijk waarin ook ouders en kinderen onderling omgangsvormen hanteren die voor buitenstaanders niet okee klinken ('hee ouwe rukker' als aanspreekvorm van puberdochter naar vader bijvoorbeeld. Vind ik best gek, en ook dat het normaler klinkt als een puberzoon dat doet, dat geeft ook te denken).

Het verhaal van Amable klinkt mij net zo fout in de oren als jou, maar het gaat hier om een verhaal van één kant in een situatie die Amable, zoals ik het lees, ook niet van heel dichtbij kent. Dat kan duiden op verbale mishandeling, maar het kan bijvoorbeeld ook te maken hebben met een sociaal milieu waarin grof taalgebruik als volkomen normaal wordt ervaren zonder verder stil te staan bij de seksistische (of racistische, of homofobe) achterliggende betekenis van dat taalgebruik. Dat is geen enkele rechtvaardiging om je dochter prutsmuts te noemen, maar de kans dat mensen hun zich bewuster worden van wat ze eigenlijk zeggen is in zo'n situatie toch een stuk groter wanneer je een-op-een met ze in gesprek gaat dan wanneer je ze te kakken zet.

Amable

Berichten: 9681
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Kwart Europeanen vindt seks bij een nee toch oké

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 21:42

Ik verwacht inderdaad niet dat deze vader zijn gedrag aanpast, buiten het feit dat ik er op dat moment niet eens over nagedacht heb maar gewoon impulsief reageerde hoop ik vooral dat ik dochter het signaal heb kunnen geven dat de manier waarop ze aangesproken wordt niet correct is. Denk dat ik dat misschien nog wel belangrijker vind dan te proberen om het gedrag van de vader te veranderen. Dat werkt toch niet zo snel, noch op deze wijze, noch met een 1op1 gesprek.

anjali
Berichten: 15421
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Kwart Europeanen vindt seks bij een nee toch oké

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 11:30

Het erge vind ik dat zo'n meisje dan denkt dat het normaal is om door mannen ruw toegesproken te worden,en dat ze dan als partner later ook weer een grove sexistische man zal accepteren. Op die manier wordt dit gedrag van generatie op generatie doorgegeven.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 12:32

Shadow0 schreef:
Gedverdemme, dat moeten we toch niet willen met z'n allen :oo Een fijne wereld zonder oorlog! Waar moet het heen.
Ik ga voor het antwoord een stukje behoorlijk off-topic:

Niets mis mee om dat te willen, maar om te verwachten dat dat ook lukt, alleen maar omdat jij dat wilt, dat is naïef.

In jouw (en mijn) omgeving komt zeer weinig oorlog voor, maar dat maakt niet dat dat overal zo is. (dat bedoelde ik ook met die bubbel).
Uiteindelijk kun je best streven naar een wereld zonder oorlog, maar kunnen jij en ik níets doen om er eentje te voorkomen of beëindigen.

"Ja maar als iedereen..."
Ja, dán wel. Maar ook echt alleen dan. Bovendien ben jij niet iedereen en ben ik dat ook niet. En met ons nog een pakweg 7 miljard mensen.
Het probleem is simpelweg dat degenen die belang hebben bij het beginnen of laten doorgaan van een oorlog, niet dezelfden zijn als degenen die het grootste belang hebben bij het voorkomen of stoppen ervan.
Voor het overgrote deel van de mensen (buiten conflictgebieden) is dat belang trouwens überhaupt niet duidelijk.
Hoeveel heeft bijvoorbeeld de Irakoorlog direct opgeleverd aan de benzinepomp? Zijn wij daar onder de streep rijker of armer, beter of slechter door geworden? Hoeveel heeft het ons opgeleverd of gekost? En de gemiddelde Amerikaan? Irakees?
En hoe vertaalt zoiets abstracts als (gewonnen, verloren of behouden) 'geopolitieke invloed' zich in directe voor- of nadelen voor ons? Voor de gemiddelde Rus? Voor een Syriër?

Zelfs als je zelf het idee hebt dat je moreel superieur bent, en je niet zomaar door financieel gewin zult laten leiden bij dergelijke keuzes (die áls je ze al hebt als burger, bijzonder weinig transparant zijn), dan nóg vraag ik mij dat af. Wat kies je, wanneer duidelijk wordt dat de eventuele kosten van jouw moreel juiste keuze worden afgewenteld op de zorg voor zwakke ouderen? Wanneer de gemiste belastinginkomsten door het niet meer toestaan van uitbuiting door bedrijven, rechtstreeks worden gekort op het onderwijs van jouw kind?

En hóe kies je überhaupt? In ons Nederlandse voorbeeld kun je kiezen voor een partij die moreel wat beter bij je past, maar is de kans heel groot dat zo'n partij voornamelijk gedoemd is tot een plek in de oppositie, ver weg van de baantjesmolen en de échte invloed op grote banken en bedrijven. Kies je voor een partij die wat minder principieel is en wel kans maakt op regeringsdeelname, dan heb je (zie de vorige verkiezingen) een hele grote kans dat je alsnog de VVD erbij krijgt en er de facto weinig verandert.
Ik ben serieus benieuwd hoe je gedacht had om én de voor jou moreel juiste keuzes te maken, én daadwerkelijk iets structureels te veranderen op een grotere schaal?

Shadow0 schreef:
Iets serieuzer: ik krijg dat verwijt dat ik utopisch ben vaker. Want het is blijkbaar iets engs als je wilt streven naar een wereld die beter is dan 'ie nu is. In plaats van dat we kijken naar de voorbeelden hoe het goed kan, waarvan we dus weten dat het kan, en dat dan als streven te nemen, nemen mensen juist de slechte voorbeelden om te laten zien dat we vooral niet moeten proberen om iets te verbeteren?

Ik vind dat zo'n onvoorstelbaar raar uitgangspunt. Zo fatalistisch?

Citaat:
Dat iedereen zich in jouw directe omgeving correct gedraagt, kan ook betekenen dat jouw directe omgeving een behoorlijke bubbel is.


"Bubbel" is wel helemaal het hippe woord van het jaar he?

Maar als je een sociale context wilt verwarren met het begrip 'bubbel', dan wil ik wel meespelen in die analogie. Beschouw het als je wilt als mijn bubbel. En ik zal mijn best doen die bubbel op te blazen waar dat kan, zodat zoveel mogelijk mensen ook binnen die bubbel kunnen leven, met zo min mogelijk kans op neerbuigende, seksistische, kwetsende opmerkingen en zeker zo min mogelijk kans op lastigvallen, seksueel misbruik, seks zonder nadrukkelijke enthousiaste instemming.
En de mensen die het niet op kunnen brengen zich fatsoenlijk te gedragen, daarvan hoop ik dat ze zielig en eenzaam door de bubbel worden weggedrukt, tot ze klem zitten tussen bubbel en muur :j

Long live bubbles! Happy bubbles everyone!

Begrijp mij niet verkeerd, ik heb ook in zo'n bubbel gewoond en voel mij daar nog steeds erg prettig bij, maar ik besef wel dat niet iedereen in die situatie leeft en niet iedereen dezelfde doelen nastreeft.

Nogmaals, het vergroten van je bubbel is op zich een nobel streven, maar besef wel dat jouw bubbel op een gegeven moment ook andermans bubbel raakt. Wat voor jou nastrevenswaardig lijkt en alleen maar voordelen lijkt te bieden voor iedereen, kan voor een ander betekenen dat hij (of zij) een stap terug moet doen, zich behoorlijk moet aanpassen en bepaalde dingen niet meer kan. Vindt diegene ook dat jouw veronderstelde (algemene) voordelen opwegen tegen zijn (of haar) nadelen?

Wat denk je bijvoorbeeld van een groep mannen onder elkaar (bouwplaats, voetbalkantine, herendispuut, ...) die zich onderling prima vermaakt met (in hun ogen) onschuldige grappen en opmerkingen over vrouwen.
Op een gegeven moment komt Shadow0 (of iemand anders met een bubbelpomp) langs, met de onbedwingbare drang om dergelijke situaties een halt toe te roepen.
Nadat ze er een opmerking over heeft gemaakt, is de lol er in een klap af. Boem, weg.
Als je doorgaat met de grappen, nadat je erop gewezen bent dat dat helemaal niet zo onschuldig is (want verkrachtingscultuur en bla), dan ben je ineens bewust een botte hork. (Of je bent diegene uit de groep die 'die zure feminist te kakken heeft gezet', je 'scoort aanzien' omdat je de groepscultuur hebt 'gered', en er verandert verder niets ten goede aan de situatie.)
Beetje vergelijkbaar met het zwarte-pietenverhaal. Jarenlang zijn mensen zich van geen kwaad bewust, en ineens zijn ze, zonder dat ze íets anders zijn gaan doen, slecht bezig.

Als je mensen vertelt dat wat zij altijd al deden, ineens niet goed is, dan roept dat gemakkelijk weerstand op. Jouw bubbel met beste bedoelingen, kruist dan ineens hun pad dat zij ook zonder slechte bedoelingen volgden, en dat botst.

Ik denk dat het oprecht heel lastig is om bewustwording en verandering op grote schaal te realiseren, zonder dat je mensen het idee geeft dat zij persoonlijk worden aangevallen, moeten inleveren, of zich onevenredig moeten aanpassen, en zonder dat je in eerste instantie heel veel hakken tegen je in het zand krijgt.

Shadow0

Berichten: 43584
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 13:17

oomens schreef:
Niets mis mee om dat te willen, maar om te verwachten dat dat ook lukt, alleen maar omdat jij dat wilt, dat is naïef.


Dat 'verwachten dat het ook lukt' is je eigen interpretatie ben ik bang. Ik ga daar in elk geval zeker niet zomaar vanuit, maar dat is simpelweg niet waarom het gaat voor mij. Ik vind het genoeg om te weten dat het in principe mogelijk is - en dat ik dus mijn eigen steentje bij kan dragen.

Het is een heel raar, binair, fatalistisch idee dat je maar twee opties hebt: of alles gegarandeerd oplossen, of niks doen. (En omdat alles gegarandeerd oplossen iets is waarin je onvermijdbaar faalt, is het dus ok om maar helemaal niks meer te doen?)

Ik zie dat dus heel anders: als iets met allemaal kleine beetjes. Wat ik ook doe, het zal nooit 'genoeg' zijn, het zal nooit alles oplossen want ik ga in mijn eentje echt niet wereldvrede en klimaatverandering oplossen.
Maar ik doe in elk geval mijn best in dingen die ik kan doen, en daarmee heeft het altijd een beetje effect, en altijd een beetje meer dan als ik het niet doe.

Maar... als ik naar de geschiedenis kijk, zou ik alleen maar zeggen: wanhoop niet te snel. Het vrouwenkiesrecht bestaat nog niet zo lang, maar is er wel gekomen. Er zijn oorlogen gestopt toen genoeg mensen zich daarvoor inzetten. Gelijkheid en veiligheid zijn verbeterd doordat mensen zich ervoor inzetten.
Op grote en kleine schaal is alleen maar te zeggen: er kan veel. Er liggen heel veel mogelijkheden tussen 'met 1 magische actie alles oplossen' en 'helemaal niet je best doen'.


Citaat:
Begrijp mij niet verkeerd, ik heb ook in zo'n bubbel gewoond en voel mij daar nog steeds erg prettig bij, maar ik besef wel dat niet iedereen in die situatie leeft en niet iedereen dezelfde doelen nastreeft.


Oh, je bent echt aan het zeuren nu. Jouw uitgangspunt was dat je vooral niet iemands feestje mag verpesten als hij z'n dochter voor prutsmuts uitmaakt. Laten we het niet te zweverig maken met irak-oorlog en politieke keuzes, daar begon het mee. Jij vindt dat je die betreffende man niet openlijk mag aanspreken op z'n wangedrag. Daar heb je nu enorm veel excuses voor verzonnen, en ze komen er allemaal simpelweg op neer dat jij op dat moment een schijn in stand wilt houden, dat jij het feestje leuk wilt houden voor de vader en voor de andere gasten, ten koste van respectloos en vrouwonvriendelijk gedrag.

En het is leuk om te doen alsof je vroeger in zo'n bubbel gewoond hebt en nu niet meer... maar bedenk dat het jouw keuze is om actie die opkomt voor het meisje te ondermijnen.

Wiens belangen heb je dan precies voorop? Wiens gevoelens wil je dan beschermen? Welk perspectief geef je dan voorrang?

Citaat:
Op een gegeven moment komt Shadow0 (of iemand anders met een bubbelpomp) langs, met de onbedwingbare drang om dergelijke situaties een halt toe te roepen.
Nadat ze er een opmerking over heeft gemaakt, is de lol er in een klap af. Boem, weg.


Jeetje, wat vervelend. Dat is wel even slikken. Vrouwen moeten gewoon leren dat sommige dingen er in de 'echte wereld' gewoon bijhoren, die moeten hard worden, eelt op hun ziel kweken, kunnen niet verwachten dat iedereen rekening met ze houdt, moeten niet zo gevoelig doen...

maar ik zou nu ineens wel alle soorten van empathie moeten opbrengen voor mannen, want die hoeven niet te leren dat sommige dingen er in de 'echte wereld' gewoon bijhoren (zoals kritiek als je seksistische opmerkingen maakt), die hoeven niet hard te worden maar omringd door zorg als hun feestje verpest wordt, kunnen wel verwachten dat iedereen rekening met ze houdt?

Ik zou bijna een soort van dubbele maatstaf detecteren.

Citaat:
Ik denk dat het oprecht heel lastig is om bewustwording en verandering op grote schaal te realiseren, zonder dat je mensen het idee geeft dat zij persoonlijk worden aangevallen, moeten inleveren, of zich onevenredig moeten aanpassen, en zonder dat je in eerste instantie heel veel hakken tegen je in het zand krijgt.


Nou, gelukkig is dat makkelijk: ik vind geen van die dingen onoverkomelijk. Sommige mensen zullen wel persoonlijk worden aangesproken op hun gedrag en als ze dat willen vertalen naar 'persoonlijke aanval' dan is dat hun eigen interpretatie en niet de mijne. Als ik mensen het idee geeft dat ze zich moeten inleven, helemaal prima. En als mensen hun hakken in het zand zetten is dat nog steeds niet altijd verkeerd of ineffectief. (Als ik een paard een pasje opzij wil laten doen, zijn er ook paarden die niet mee willen werken, en al hun energie stoppen in zich verzetten, en inderdaad vrij letterlijk hun hakken in het zand zetten. Ik win dat niet op kracht. Maar hou vol en je komt een heel eind meestal. Wat zeker niet werkt om iets te veranderen? Niets proberen. Gegarandeerd geen resultaat.)

Na al je reacties trek ik trouwens je goede bedoelingen wel in twijfel: ik denk niet echt dat je de situatie wilt verbeteren. Ik heb niet de indruk dat je zoekt naar manieren waarop we de situatie veiliger kunnen maken voor vrouwen, hoe we seksisme, en de grotere uitwassen van misbruik en verkrachting kunnen uitbannen... maar dat je vooral wilt bewerkstelligen dat er weer een fijn taboe op komt te rusten, waarin vrouwen zich er niet over uitspreken.