Dit jaar geen zwarte piet in intocht/ sinterklaas journaal?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Dit jaar geen zwarte piet in intocht/ sinterklaas journaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 08:11

Het is een opsomming van verschillende dingen die aan de hand zijn de laatste jaren denk ik.. je kan dit met de beste wil van de wereld niet als losstaand 'probleem' zien.. Het heeft te maken met buitenlandbeleid, positieve discriminatie die niet altijd terecht is, bepaalde privileges voor bepaalde groepen etc... hiermee heeft de overheid een bijzonder intolerante groep gekweekt die ik niet eens persé ongelijk kan geven .. en dan is dit zwarte pieten verhaal gewoon een extra druppel. Ik kan me voorstellen dat mensen dan zeggen 'tot hier en niet verder'... ik zeg niet dat het goed is, maar ik kan het me wel voorstellen..

overigens, het pesten vind ik persoonlijk een non excuus.. want denk je werkelijk dat die kinderen niet meer gepest gaan worden??? Dan verzinnen pesters wel iets anders om ze mee te treiteren.. je neemt de oorzaak nl niet weg.
Er zijn legio dingen om andere mensen mee te pesten, en dat voorkom je echt niet door acties zoals dit. Dan moet je kinderen in een afgesloten bubbel gaan opvoeden, en weghouden van de nare boze buitenwereld..

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 08:15

rapido schreef:
PlantsTho schreef:
Rapido, als je geen discussie normaal kan voeren, wat doe je hier dan nog?

Leest, als je tegen spreekt ben je niet welkom hier

Nou sorry hoor maar jij kan indd niet normaal discusieren. Je bent alleen maar zinloze dingen aan het roepen. En mensen die het niet met jou eens zijn aan het afkraken. Ik irriteer me mateloos aan je. Nu zul je wel weer een of andere sneer over mij heen gooien. Maar het zou je sieren beter de reacties te lezen en op een normale manier te reageren.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 09:20

Want rapido, waarom geloof jij het raport van de Kinderombuds man niet, maar wel de percebtages van de telegraaf waar een ander artiekel over is dat ze niet kloppen en overdreven zijn?
Als je niet kan googelen wil ik het artiekel nog wel een keer voor je linken?
En geef liever niet een antwoord in de trant van "ach schei toch uit met die onzin." Of me bericht afkappend en nieteens antwoord op me geven.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 09:57

Cer schreef:
overigens, het pesten vind ik persoonlijk een non excuus.. want denk je werkelijk dat die kinderen niet meer gepest gaan worden??? Dan verzinnen pesters wel iets anders om ze mee te treiteren.. je neemt de oorzaak nl niet weg.
Er zijn legio dingen om andere mensen mee te pesten, en dat voorkom je echt niet door acties zoals dit. Dan moet je kinderen in een afgesloten bubbel gaan opvoeden, en weghouden van de nare boze buitenwereld..

Er is bij pesten niet 1 oorzaak. Het is een samenspel van allerlei dingen. Er is dus ook niet iets waarmee je het ineens allemaal tegelijk oplost... maar je kunt wel heel veel dingen aanpakken, en al die dingen helpen iets, en samen kunnen ze dan veel uitmaken.

Bij pesten is het wel degelijk zinvol om minder (karikaturale) stereotypen te gebruiken. Voor mensen met een donkere huidskleur, absoluut. Het geldt ook voor heel veel andere stereotypen - en die kunnen we ook verminderen en vervangen door leukere, diversere figuren. Dat is niet 'kinderen in een afgesloten bubbel gaan opvoeden', juist niet. Het zijn de stereotypen die voor de bubbel zorgen, omdat ze een genuanceerder beeld in de weg staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 10:00

Ik vind het rapport van de ombudsman ook niet realistisch hoor. Het maakt heel erg veel verschil waar je mensen ondervraagd, hoe je ze ondervraagd, en hoeveel je er ondervraagd.

Gelukkig woon ik in een dorp waar alles gewoon zwart blijft, want wat zwart is, moet zwart blijven!
Afbeelding

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 10:03

Shadow0 schreef:
Bij pesten is het wel degelijk zinvol om minder (karikaturale) stereotypen te gebruiken. Voor mensen met een donkere huidskleur, absoluut. Het geldt ook voor heel veel andere stereotypen - en die kunnen we ook verminderen en vervangen door leukere, diversere figuren. Dat is niet 'kinderen in een afgesloten bubbel gaan opvoeden', juist niet. Het zijn de stereotypen die voor de bubbel zorgen, omdat ze een genuanceerder beeld in de weg staan.

Als je die stereotypen gaat aanpakken ga je toch naar de bubbel toe, alleen wordt t dan een hele grote bubbel...

Ik blijf bij het voorbeeld dat mensen met andere lichaamskenmerken, uiterlijkheiden of andersoortige zaken géén mogelijkheid hebben om dit soort tools te gebruiken, of het niet nodig vinden of weet ik veel wat.. Waarom is deze donkere groep dan zo kwetsbaar dat er van alles in het leven geroepen moet worden om ze te redden?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 10:36

Cer schreef:
Als je die stereotypen gaat aanpakken ga je toch naar de bubbel toe, alleen wordt t dan een hele grote bubbel...

Prima, een bubbel van formaat dampkring lijkt mij ongeveer passend - tot het moment dat er buitenaards leven wordt vastgesteld wellicht, maar voorlopig nog niet.

Citaat:
Ik blijf bij het voorbeeld dat mensen met andere lichaamskenmerken, uiterlijkheiden of andersoortige zaken géén mogelijkheid hebben om dit soort tools te gebruiken, of het niet nodig vinden of weet ik veel wat.. Waarom is deze donkere groep dan zo kwetsbaar dat er van alles in het leven geroepen moet worden om ze te redden?

Ze zijn niet 'zo kwetsbaar' en ze hoeven ook niet 'gered' te worden, maar WIJ als maatschappij behandelen mensen zo banketstaaf en sluiten mensen nog steeds zo structureel uit dat er nog heel veel ligt om te verbeteren.

Het geldt ook zeker niet alleen voor mensen met een donkere huidskleur, op allerlei vlakken hebben mensen nog te maken met uitsluiting, discriminatie en pesterij. Ook op gebied van gender, afkomst, geloof, fysieke of psychische aandoeningen, maar bv ook beroepen zoals sekswerker, zijn nog heel veel schadelijke vooroordelen in omloop, worden mensen gepest, gediscrimineerd en slachtoffer van geweld, en op allerlei terreinen zetten mensen zich dan ook in voor verbetering van hun positie (en die krijgen trouwens allemaal te maken met vergelijkbare weerstand.)
En minder stereotypen en meer aandacht voor de mensen als mensen is in bijna al die situaties belangrijk.

Huidskleur heeft in dit topic de aandacht omdat het nou eenmaal het topic is, maar op al die andere vlakken gebeurt ook veel.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 10:45

Shadow0 schreef:
Ze zijn niet 'zo kwetsbaar' en ze hoeven ook niet 'gered' te worden, maar WIJ als maatschappij behandelen mensen zo banketstaaf en sluiten mensen nog steeds zo structureel uit dat er nog heel veel ligt om te verbeteren.

Ik snap de term 'de maatschappij dat ben jij'.. maar in deze voel ik me toch niet zo "WIJ" zoals jij nu neerzet hoor...

Citaat:
Het geldt ook zeker niet alleen voor mensen met een donkere huidskleur, op allerlei vlakken hebben mensen nog te maken met uitsluiting, discriminatie en pesterij. Ook op gebied van gender, afkomst, geloof, fysieke of psychische aandoeningen, maar bv ook beroepen zoals sekswerker, zijn nog heel veel schadelijke vooroordelen in omloop, worden mensen gepest, gediscrimineerd en slachtoffer van geweld, en op allerlei terreinen zetten mensen zich dan ook in voor verbetering van hun positie (en die krijgen trouwens allemaal te maken met vergelijkbare weerstand.)
En minder stereotypen en meer aandacht voor de mensen als mensen is in bijna al die situaties belangrijk.

Het zal allemaal wel, maar het klinkt mij ergens ook een beetje als een pampermaatschappij voor mensen die niet weerbaar zijn..

Wat wil je dan eigenlijk? Winterpenen verbieden omdat anders mensen met rood haar gepest worden? Het logo van Michelin verbieden vanwege mensen met overgewicht? ehh... wat doe je dan voor de mensen die uitgescholden worden voor paard, vanwege bijv een andere gebitsbouw?

Ipv alles met de mantel der liefde te bedekken is het soms ook een idee om een paar ballen te groeien en niet alles persoonlijk te nemen. Ipv omstandigheden aanpassen kan je je ook weren tegen omstandigheden...

Citaat:
Huidskleur heeft in dit topic de aandacht omdat het nou eenmaal het topic is, maar op al die andere vlakken gebeurt ook veel.

Nee huidskleur krijgt vaak de aandacht omdat er heel veel mensen zijn die dat aangrijpen om ergens over te gaan klagen... daarom.
Want ook die statistieken zijn er, maar daar mag niet over gesproken worden. Ipv dat er niet gesproken mag worden over 'discriminatie' zoals hier ergens gesuggereerd wordt...

Ergens ben ik ook een beetje klaar met dit verhaal.. ik las een stuk op een website over de boeken die eerder aangehaald worden, waar iets stond als "nederland als zodanig bestaat niet meer".. en dat vind ik geen leuke zin om te lezen, maakt dat ik voel dat ik geen roots heb.. maar ik mag daar niks over zeggen, wat ik voel is niet belangrijk, want dit land is nu eenmaal een mengelmoes van mensen met allerlei roots die die roots mee kunnen nemen en hier kunnen inpassen... maar waar hoor ik dan bij? Ik word aan de kant geschoven en kan nergens om aandacht vragen want dan ben ik een racist? (even generaliserend hardop gedacht) Hoe zit dat dan?

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 10:56

Cer, wat is voor jou wél racistisch als voorbeelden als deze niet racistisch zijn?
Afbeelding

Afbeelding

Of bestaat racisme niet volgens jou?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 11:01

Mixje90: ik ga niet reageren op dingen die ik niet beweerd heb... noem het flauw, maar dat is dan maar zo.

En voorbeelden uit 1933... nee, daar kan ik ook niks mee..
HOE heeft dit werkelijk te maken met het beeld wat de laatste jaren van zwarte piet geschetst is als vrolijk rondhuppelend persoon (man of vrouw). HOE dan? Of blijven we gewoon lekker ouwe koeien uit de sloot halen? Nee dat is goed voor de vooruitgang...
Of zijn die krantenbeelden wél bruikbaar en de vrolijke grappige zwarte pietin / pieteres / weet ik veel hoe een damespiet heet niet? Want je mag geen positief beeld gebruiken, alleen een negatief beeld? Das wel een tikje selectief, of niet?

Overigens, het is wel goed om deze dingen te documenteren, zodat je de geschiedenis houdt. Maar je moet er niet mee blijven schermen vind ik.
Laatst bijgewerkt door Cer op 08-11-16 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 11:07

Shadow0 schreef:
.

Amen!!

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 11:10

Cer schreef:
Mixje90: ik ga niet reageren op dingen die ik niet beweerd heb... noem het flauw, maar dat is dan maar zo.

En voorbeelden uit 1933... nee, daar kan ik ook niks mee..
HOE heeft dit werkelijk te maken met het beeld wat de laatste jaren van zwarte piet geschetst is als vrolijk rondhuppelend persoon (man of vrouw). HOE dan? Of blijven we gewoon lekker ouwe koeien uit de sloot halen? Nee dat is goed voor de vooruitgang...
Of zijn die krantenbeelden wél bruikbaar en de vrolijke grappige zwarte pietin / pieteres / weet ik veel hoe een damespiet heet niet? Want je mag geen positief beeld gebruiken, alleen een negatief beeld? Das wel een tikje selectief, of niet?

Wat is daar selectief aan?
Als jou de wolken in prijs en schrijf hoe knap je bent, hoe lekker je kan koken en hoe goed je kan paardrijden enz enz en dan 1 verrotte eigenschap noem, dat je bijvoorbeeld lijkt op een aardappel.
Ga je dan het stukje aardappel negeren omdat de rest zo positief is?

Wat is er mis met ouwe koeien als.ze blijkbaar nog steeds rondlopen? Je mag blij zijn dat er nu nog vrouwen zijn die opkomen voor vrouwen omdat ze nog steeds minder betaald worden dan mannen voor hetzelfde. Of is dat ook zo 1980 en moeten we vooruit gaan en geen ouwe koeien uit de sloot halen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 11:17

Mixje90 schreef:
Wat is daar selectief aan?

daar zijn hele studies en cursussen voor bedacht en mensen die dat veel beter kunnen uitleggen dan ik. Ook zijdelings iets met spijkers op laag water en zoeken naar negatieve dingen en niet kunnen focussen op positieve ontwikkelingen enzo..

Citaat:
Als jou de wolken in prijs en schrijf hoe knap je bent, hoe lekker je kan koken en hoe goed je kan paardrijden enz enz en dan 1 verrotte eigenschap noem, dat je bijvoorbeeld lijkt op een aardappel.
Ga je dan het stukje aardappel negeren omdat de rest zo positief is?

:') werkelijk...
Nee, dan ga ik een klacht indienen bij bureau discriminatie en een verzoek dat de aardappels verboden moeten worden want ik voel me niet prettig bij de associatie met een aardappel... zoiets??

Overigens, jij mag me noemen wat je wil. Ik ben nl heel erg gepest vroeger (maar dat doet hier niet ter zake) en bureau discriminatie oid bestond volgens mij nog niet eens. Maar ik ben er groot van geworden. Dus nee, wat jij me noemt interesseert mij niet heel veel. Ik word daar niet boos om, ik ga daar niet om huilen of om vechten, waarschijnlijk kan ik nog steeds een goed gesprek met je aangaan :j maar dit is een zeer persoonlijke situatie, dus dit kan niet gelden voor een grotere groep en zo bedoel ik het ook niet. Iedereen is geraakt door andere dingen, dat is geheel begrijpelijk.. en dat iets mij niet kwetst wil niet zeggen dat een ander daar ook geen last van heeft, dat snap ik heel goed.

Citaat:
Wat is er mis met ouwe koeien als.ze blijkbaar nog steeds rondlopen? Je mag blij zijn dat er nu nog vrouwen zijn die opkomen voor vrouwen omdat ze nog steeds minder betaald worden dan mannen voor hetzelfde. Of is dat ook zo 1980 en moeten we vooruit gaan en geen ouwe koeien uit de sloot halen.

Nee je moet die veranderingen willen toepassen op actuele zaken en niet op zaken van 80 jaar geleden. Als het NU nog geldt, moet je met voorbeelden van NU komen, anders werkt het niet. Dan ben je een beetje in het luchtledige aan het aanpassen...
Volgens mij is dat common sense?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 11:17

Cer schreef:
Het zal allemaal wel, maar het klinkt mij ergens ook een beetje als een pampermaatschappij voor mensen die niet weerbaar zijn..

Opmerkelijk dat je nooit iemand hoort over de pampermaatschappij voor mensen die met grote voorsprong geboren wordt. We ontzeggen een zoon uit een welgestelde familie bv nauwelijks alle structurele voordelen, zelfs al hebben die wellicht een veel 'gepamperdere' omgeving, met nanny's en luxe hobby's, prive-bijles, betaalde studentenkamers, stages, bijbanen en sollicitaties goed geregeld vanwege het netwerk bij de ouders etc. Die zijn er ook genoeg, maar we maken ons er niet druk om.
Het bezwaar is dus nogal eenzijdig.

Citaat:
Wat wil je dan eigenlijk? Winterpenen verbieden omdat anders mensen met rood haar gepest worden? Het logo van Michelin verbieden vanwege mensen met overgewicht? ehh... wat doe je dan voor de mensen die uitgescholden worden voor paard, vanwege bijv een andere gebitsbouw?

Dit is een van die patronen: het in het belachelijke trekken van het standpunt van de ander, zodat er geen inhoudelijke discussie mogelijk is. Zullen we het hier gewoon bij het onderwerp houden? Dan komen de andere zaken wel als ze ooit relevant zouden zijn.

Citaat:
Ergens ben ik ook een beetje klaar met dit verhaal.. ik las een stuk op een website over de boeken die eerder aangehaald worden, waar iets stond als "nederland als zodanig bestaat niet meer".. en dat vind ik geen leuke zin om te lezen, maakt dat ik voel dat ik geen roots heb.. maar ik mag daar niks over zeggen, wat ik voel is niet belangrijk, want dit land is nu eenmaal een mengelmoes van mensen met allerlei roots die die roots mee kunnen nemen en hier kunnen inpassen... maar waar hoor ik dan bij?

Jij hoort er toch ook bij? Waarom zou dat jouw roots ontnemen?

Citaat:
Ik word aan de kant geschoven en kan nergens om aandacht vragen want dan ben ik een racist? (even generaliserend hardop gedacht) Hoe zit dat dan?

Waarom word je aan de kant geschoven? Waarom zou verandering betekenen dat je aan de kant geschoven wordt?
Je hoeft niet automatisch racist te zijn (als mens) om toch deel uit te maken van een maatschappij waarin racistische dingen gebeuren. Als je het dan hebt over dingen niet te persoonlijk aantrekken - misschien is dit een punt waarbij dat ook belangrijk is. Kritiek op gedrag, op situaties, op uitingen is niet meteen het bestempelen van mensen (witte mensen) als onwaardig. Dus misschien moet je die kritiek wel minder persoonlijk nemen, en ook minder denken dat er jou iets persoonlijk wordt afgepakt als dingen veranderen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 11:26

je opmerking over pampermaatschappij snap ik niet..

Shadow0 schreef:
Waarom word je aan de kant geschoven? Waarom zou verandering betekenen dat je aan de kant geschoven wordt?
Je hoeft niet automatisch racist te zijn (als mens) om toch deel uit te maken van een maatschappij waarin racistische dingen gebeuren. Als je het dan hebt over dingen niet te persoonlijk aantrekken - misschien is dit een punt waarbij dat ook belangrijk is. Kritiek op gedrag, op situaties, op uitingen is niet meteen het bestempelen van mensen (witte mensen) als onwaardig. Dus misschien moet je die kritiek wel minder persoonlijk nemen, en ook minder denken dat er jou iets persoonlijk wordt afgepakt als dingen veranderen.

Nee dat is niet wat ik bedoel.
Ik denk hardop (niet persoonlijk, let wel, maar meer in het algemeen, als dat ik probeer te begrijpen waar de weerstand van mensen tegen deze veranderingen vandaan komt).

Dat is een optelsom van zaken, je kunt het zwarte piet verhaal niet als op zichzelf staand zien. Het hangt met van alles samen, wat ik eerder ook al aangaf.

En wat ik bedoel met mijn roots is mijn land met mijn tradities (niet letterlijk 'mijn' maar dat heb ik nu al vaak genoeg benadrukt dus dat hoeft niet meer denk) en het gevoel wat mensen bekruipt dat hun land langzaam overnomen wordt, en zij niks mogen zeggen over 'hun land' want 'hun land' bestaat niet. Dan hak je ineens iemands roots weg.
Tradities worden aangepast, soms terecht soms onterecht, en er komen heel andere (wellicht ongewenste) tradities en gewoontes binnen. Dat kan allemaal wel.. dus je levert in en je levert in. Je staat je eigen tradities af, en je moet tradities en gewoonten toestaan die niet bij je oorsprong horen, want je hebt die oorsprong blijkbaar niet, je hebt geen land... Ik weet niet hoe ik het moet uitleggen maar ik kan me bij dat gevoel wel iets voorstellen. Ik ben overigens ook geen wereldburger, kan niet goed aarden in andere landen en zou nergens anders willen wonen denk ik. Dus ik denk dat dat voor mensen die echt wereldburger zijn, een stuk minder belangrijk is...

Een quote uit de advertentie van 'Kaaskoppen' "Twee groepen staan tegenover elkaar. Aan de ene kant de mensen die begrijpen dat ons land voor altijd anders is geworden, en de bevolking diverser. Aan de andere kant: zij die zich vastklampen aan de tradities van een land dat niet meer bestaat."
.. een land dat niet meer bestaat?

En dit over het boek van Gloria Wekker:
https://opiniez.com/2016/06/12/18940/
nodigt niet uit tot lezen iig..

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 12:03

Cer schreef:
Nee dat is niet wat ik bedoel.
Ik denk hardop (niet persoonlijk, let wel, maar meer in het algemeen, als dat ik probeer te begrijpen waar de weerstand van mensen tegen deze veranderingen vandaan komt).

Dat is een optelsom van zaken, je kunt het zwarte piet verhaal niet als op zichzelf staand zien. Het hangt met van alles samen, wat ik eerder ook al aangaf.

En wat ik bedoel met mijn roots is mijn land met mijn tradities (niet letterlijk 'mijn' maar dat heb ik nu al vaak genoeg benadrukt dus dat hoeft niet meer denk) en het gevoel wat mensen bekruipt dat hun land langzaam overnomen wordt, en zij niks mogen zeggen over 'hun land' want 'hun land' bestaat niet. Dan hak je ineens iemands roots weg.
Tradities worden aangepast, soms terecht soms onterecht, en er komen heel andere (wellicht ongewenste) tradities en gewoontes binnen. Dat kan allemaal wel.. dus je levert in en je levert in. Je staat je eigen tradities af, en je moet tradities en gewoonten toestaan die niet bij je oorsprong horen, want je hebt die oorsprong blijkbaar niet, je hebt geen land... Ik weet niet hoe ik het moet uitleggen maar ik kan me bij dat gevoel wel iets voorstellen.

Ik ook. Maar naar mijn mening holt het gevoel voor de realiteit uit. Daarbij aangejaagd door de media, de politiek en de mensen zelf. Het gevolg lijkt op paniekvoetbal: eigenlijk gaat de zwarte peitendiscussie nergens over. Maar we zitten in een modus waarbij elke beweging die ook maar in aanzet lijkt op verandering wordt beantwoord met het zo hard en ver mogelijk wegtrappen van de bal. Er zit geen rede meer achter, het wordt instinctief.

Cer schreef:
Ik ben overigens ook geen wereldburger, kan niet goed aarden in andere landen en zou nergens anders willen wonen denk ik. Dus ik denk dat dat voor mensen die echt wereldburger zijn, een stuk minder belangrijk is...

Dat zal zeker een verschil maken ja. Ik zie mezelf, hopelijk vele jaren van nu, in de herfst van mijn leven, de mij resterende tijd zeker NIET in Nederland doorbrengen. Geen idee waar wel overigens, maar het zal er warm zijn en relaxed. En daar kijk ik nu al heen uit. Lijkt me leuk.

Cer schreef:
Een quote uit de advertentie van 'Kaaskoppen' "Twee groepen staan tegenover elkaar. Aan de ene kant de mensen die begrijpen dat ons land voor altijd anders is geworden, en de bevolking diverser. Aan de andere kant: zij die zich vastklampen aan de tradities van een land dat niet meer bestaat."
.. een land dat niet meer bestaat?

Klopt. Het Nederland van 100, 50, 25, 10, 5 en 1 jaar geleden bestaat nu niet meer. Dat van gisteren ook niet. So what? Kijk af-en-toe naar het verleden en gebruik die kennis het voor de besluiten van morgen.

Cer schreef:
En dit over het boek van Gloria Wekker:
https://opiniez.com/2016/06/12/18940/
nodigt niet uit tot lezen iig..

Voor mij dus heel erg wel. Moest zelfs grijnzen toen ik het las. Herkenbaar in elk geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 12:13

Ik zie op die 2e foto trouwens gewoon een verkleed/ geschminkt kind. Zou ik in die context ook landgenootje/ mini-pietje noemen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 12:20

Cowboy55 schreef:
Klopt. Het Nederland van 100, 50, 25, 10, 5 en 1 jaar geleden bestaat nu niet meer. Dat van gisteren ook niet. So what? Kijk af-en-toe naar het verleden en gebruik die kennis het voor de besluiten van morgen.

Ja maar dan ga ik er nu een dooddoener ingooien...
waarom moet ík (even gechargeerd, niet persoonlijk bedoeld) dat loslaten, terwijl hele volksstammen hun tradities en gewoonten, die absoluut niet stroken met 'onze' tradities, meenemen met het argument 'ja dat hoort bij hun cultuur'??? Dat is dan wel een beetje gelijke monniken gelijke kappen hoor. "Wij" loslaten, dan "zij" ook.. maar ohhweeee.. dat mag je niet hardop zeggen van links..

Citaat:
Voor mij dus heel erg wel. Moest zelfs grijnzen toen ik het las. Herkenbaar in elk geval.

De quotes van de schrijfster ECHT niet, de quote van de bespreker wel...

Citaat:
Maar we zitten in een modus waarbij elke beweging die ook maar in aanzet lijkt op verandering wordt beantwoord met het zo hard en ver mogelijk wegtrappen van de bal. Er zit geen rede meer achter, het wordt instinctief.
Ja dat denk ik ook. Maar waar komt dat nou door?
Ik denk doordat een groep mensen het gevoel krijgt alles te verliezen... huizen, banen, subsidies, zorg etc... dus dan moet je vasthouden aan wat je kan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 12:32

Dat jij het boek niet wilt lezen door de quotes die de schrijfster maakt bewijst eigenlijk precies het punt wat ze probeert te maken. In het boek onderbouwt ze wetenschappelijk en vanuit de sociale hoek waarom racisme erin gebakken zit in Nederland, wat er ook voor zorgt dat er zo veel weerstand voor is. Het lezen van dat boek opent je ogen voor een hele hoop zaken waar je normaal niet over na wilt denken, waardoor die weerstand ontstaat.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 12:36

Cer schreef:
Ja maar dan ga ik er nu een dooddoener ingooien...
waarom moet ík (even gechargeerd, niet persoonlijk bedoeld) dat loslaten, terwijl hele volksstammen hun tradities en gewoonten, die absoluut niet stroken met 'onze' tradities, meenemen met het argument 'ja dat hoort bij hun cultuur'??? Dat is dan wel een beetje gelijke monniken gelijke kappen hoor. "Wij" loslaten, dan "zij" ook.. maar ohhweeee.. dat mag je niet hardop zeggen van links..

Denk je echt dat 'zij' niks loslaten? Ik denk dat als je 'hun' gaat vragen wat 'zij' los laten of hebben gelaten dat er een massa (oudere) 'hunnies' zijn die je gaan vertellen dat 'zij' een hoop dingen niet meer mogen en kunnen, dat hun kinderen onherkenbaar zijn in vergelijking met hoe zij waren, etc.. Dat zij dingen dienen te accepteren die in hun land absolute no-no's waren.

Cer schreef:
Ja dat denk ik ook. Maar waar komt dat nou door?
Ik denk doordat een groep mensen het gevoel krijgt alles te verliezen... huizen, banen, subsidies, zorg etc... dus dan moet je vasthouden aan wat je kan...

Maar 'zij' zijn daar niet of slechts zeer marginaal verantwoordelijk voor de dingen die je beschrijft. Gevalletje 'barking up the wrong tree'? Ik denk dat je/we die gasten in Den Haag moeten hebben....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 12:42

Ik kan me de zorgen over zaken als sociale woningbouw heel goed voorstellen, en ik vind het ook belangrijk dat we daarnaar luisteren. Al helemaal in het vluchtelingendebat vind ik het persoonlijk makkelijk om te zeggen dat mensen zich aanstellen en dat je er echt niks van merkt, maar als je in een klein dorp woont waar statushouders in sociale huurwoningen geplaatst worden kan ik me voorstellen dat je daar misschien iets meer bij stilstaat.

Wel denk ik dat we dat verder moeten zoeken. Er is al jaren een groot tekort aan sociale woningbouw en dat komt echt niet door de paar duizend vluchtelingen die Nederland op heeft genomen. Dat komt door structureel verkeerd inschatten van de gemeenten. Zo is Almere (waar ik woon) een gemeente met 200.000 inwoners, en vorig jaar zijn er maarliefst 13 sociale huurwoningen bijgebouwd. Dat kan gewoon niet voor een groeigemeente.
Ik denk dat de oplossing ergens in het midden ligt. Er is veel leegstand van grote kantoorpanden, vooral in de grote steden. In die grote steden is ook een groter tolerantieklimaat naar 'nieuwkomers'. Ik denk dat het goed is voor sociaal bewustzijn dat ook in perifere gemeentes vluchtelingen worden opgenomen, maar je kan je afvragen of het goed is voor het sociale welzijn van die groep als ze in een regio geplaatst worden waar al grote schaarste aan woningen is en waar Henk en Gerda de sociale huurwoning voor hun dochter die al 10 jaar op de wachtlijst staat zien verdwijnen naar een statushouder die wellicht echt nood heeft aan een woning (ook met oog op gezinshereniging) maar toch voorrang krijgt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 12:51

Emmaa_ schreef:
Dat jij het boek niet wilt lezen door de quotes die de schrijfster maakt bewijst eigenlijk precies het punt wat ze probeert te maken. In het boek onderbouwt ze wetenschappelijk en vanuit de sociale hoek waarom racisme erin gebakken zit in Nederland, wat er ook voor zorgt dat er zo veel weerstand voor is. Het lezen van dat boek opent je ogen voor een hele hoop zaken waar je normaal niet over na wilt denken, waardoor die weerstand ontstaat.

Nee, ik hoef me niet iets aan te laten praten .. niet omdat ik er niet over na wil denken, dat doe ik wel degelijk... maar ze triggert me gewoon niet tot lezen. Simple as that..

Citaat:
Denk je echt dat 'zij' niks loslaten? Ik denk dat als je 'hun' gaat vragen wat 'zij' los laten of hebben gelaten dat er een massa (oudere) 'hunnies' zijn die je gaan vertellen dat 'zij' een hoop dingen niet meer mogen en kunnen, dat hun kinderen onherkenbaar zijn in vergelijking met hoe zij waren, etc.. Dat zij dingen dienen te accepteren die in hun land absolute no-no's waren.
Je hoeft mij niet te overtuigen hoor.. ik probeer aan te geven dat ik de denkwijze van andere mensen wel kan volgen ipv alleen in mn eigen straatje denken (ik heb er geen last van dus het is er niet.. dus een beetje hetzelfde probleem als hier ook beschreven wordt maar dan omgekeerd).
Kindbruidjes, religie, houding tegen homo's, houding tegen vrouwen (oh wacht, wie zei hier iets over de pro-vrouwen-beweging) etc... Leg mij dan even uit wat zij achter hebben moeten laten precies? Want de kinderen zijn onherkenbaar in zaken die ze goed uitkomt, in andere zaken heel niet (en dat weer heel gechargeerd neergezet natuurlijk).

Citaat:
Maar 'zij' zijn daar niet of slechts zeer marginaal verantwoordelijk voor de dingen die je beschrijft. Gevalletje 'barking up the wrong tree'? Ik denk dat je/we die gasten in Den Haag moeten hebben....
Ja duh!!!! maar dat neemt niet weg dat die politieke leiding dus dit soort situaties en bewegingen in de hand werkt... en dat ik dan dus wel snap dat mensen een 'red wat er te redden valt'-houding aannemen.. wel of niet tegen de juiste boom aan geblaft... Ik ga dat niet zomaar van tafel vegen onder het mom van 'wat maakt een roetpiet nou uit' omdat ik denk dat het probleem veel groter is dan dat.. maar dat denk ik, dat weet ik niet zeker en daar heb ik geen onderzoek naar gedaan..

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 14:03

Cer schreef:
Citaat:

Je hoeft mij niet te overtuigen hoor.. ik probeer aan te geven dat ik de denkwijze van andere mensen wel kan volgen ipv alleen in mn eigen straatje denken (ik heb er geen last van dus het is er niet.. dus een beetje hetzelfde probleem als hier ook beschreven wordt maar dan omgekeerd).

Dat weet ik. Ik probeer je ook niet te overtuigen. Ik snap zelfs het gevoel achter de denkwijze van andere mensen. Ik deel het gevoel alleen niet.

Cer schreef:
Kindbruidjes, religie, houding tegen homo's, houding tegen vrouwen (oh wacht, wie zei hier iets over de pro-vrouwen-beweging) etc... Leg mij dan even uit wat zij achter hebben moeten laten precies? Want de kinderen zijn onherkenbaar in zaken die ze goed uitkomt, in andere zaken heel niet (en dat weer heel gechargeerd neergezet natuurlijk).

Het gechargeerde deel maakt het beantwoorden dan ook heel moeilijk. Het wordt een beetje een tweezijdig zwaard.
Als ik inhoudelijk ga argumenteren komt er iemand (niet jij) die iets gaat roepen in de zin van: Is dat alles?
Als ik niet inhoudelijk reageer roept diezelfde persoon: Zie je wel! Niks dus!

Laat ik de verzoek om uitleg zo beantwoorden. Je gaf zelf aan: "Ik ben overigens ook geen wereldburger, kan niet goed aarden in andere landen en zou nergens anders willen wonen denk ik." Misschien geldt dat ook wel voor een groot deel van 'zij'. Sterker nog, waarschijnlijk geldt dat voor een groot deel van 'zij'. Dan denk ik dat jij redelijk kunt aanvoelen hoe dat is en wat mensen dan opgegeven hebben.

Citaat:

Cer schreef:
Ja duh!!!! maar dat neemt niet weg dat die politieke leiding dus dit soort situaties en bewegingen in de hand werkt... en dat ik dan dus wel snap dat mensen een 'red wat er te redden valt'-houding aannemen.. wel of niet tegen de juiste boom aan geblaft... Ik ga dat niet zomaar van tafel vegen onder het mom van 'wat maakt een roetpiet nou uit' omdat ik denk dat het probleem veel groter is dan dat.. maar dat denk ik, dat weet ik niet zeker en daar heb ik geen onderzoek naar gedaan..

Ik ook niet. Maar ik ben het wel met je eens. Ik denk dat de Kinderombudsmevrouw haar werk naar eer en geweten heeft gedaan. En vervolgens komt Ascher namens de regering die zegt: Ja, dat is wellicht zo, maar dat moet op lokaal niveau geregeld worden. Ofwel, vrij vertaald (althans wat mij betreft): Er komen verkiezingen aan en ik ga me hieraan niet branden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 14:09

Wat me zo gigantisch stoort aan Asscher (en eigenlijk alle 'linkse' partijen in deze kwestie in een verkiezingsjaar) is dat ze nooit eens een daadwerkelijk standpunt innemen. De essentie van het verhaal is altijd 'laten we het wel gezellig houden', 'misschien moeten we gewoon eens met elkaar om tafel' en 'laten we gewoon een kopje koffie drinken'. Ik denk dat de tijd voor die nuanceringen en die gesprekken al een hele tijd voorbij is. De politiek heeft deze issue al jaren op een laag pitje staan, het moet allemaal maar onderling uitgevochten worden en het is geen politieke kwestie. Dan is het verkiezingsjaar en dan ineens worden er standpunten ingenomen om maar wat kiezers voor zich te winnen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 14:14

Cowboy55 schreef:
Laat ik de verzoek om uitleg zo beantwoorden. Je gaf zelf aan: "Ik ben overigens ook geen wereldburger, kan niet goed aarden in andere landen en zou nergens anders willen wonen denk ik." Misschien geldt dat ook wel voor een groot deel van 'zij'. Sterker nog, waarschijnlijk geldt dat voor een groot deel van 'zij'. Dan denk ik dat jij redelijk kunt aanvoelen hoe dat is en wat mensen dan opgegeven hebben.

Maar ik ga dan dus ook niet weg hier, zolang ik me hier thuis voel.
(en dan gaan we het niet over vluchtelingen hebben, want ik denk dat dat de LAATSTE groep is die moeite heeft met zwarte piet. Als je uit een oorlog komt, kan het je denk verrot weinig schelen welke kleur iemand geschminkt wordt.. sterker nog, zij zullen zich wellicht ook afvragen of we werkelijk niets anders hebben hier om onze energie in te steken)

Als ik wél ga verhuizen, zal ik er rekening mee moeten houden waar ik naartoe ga. En dan zal ik hoogstwaarschijnlijk geen voordeel genieten van mijn anderland-schap....