Ontgroeningen en studentenverenigingen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nies_

Re: Ontgroeningen en studentenverenigingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 14:22

Ik doelde daar ook nog niet zo zeer op, want daar valt inderdaad wat over te zeggen. Maar een vrouw willen die op kamers heeft gewoond en dat soort dingen vind ik gewoon nogal onzinnig. Ik denk dat iemand die thuis alle taken verdeeld heeft meer zelfstandigheid moet hebben dan iemand op kamers die de schoonmaker laat komen en een maaltijd in de magnetron schuift bijvoorbeeld. Neemt niet weg dat je zelf moet weten wie je aanneemt, al selecteer je ze op hangende oogleden, zal mij een worst wezen :D

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 14:25

Jij denkt dat iemand die op kamers woont geld heeft voor een schoonmaker? :+

Het valt mij echt op dat er hier mensen zijn die in iedere positieve post over verenigingen wel iets negatiefs weet te vinden. Is het zo moeilijk te begrijpen dat er ook mensen zijn die het oprecht naar hun zin hebben en hun ontgroening niet als traumatisch heeft ervaren? :=

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 14:27

Ik kan je genoeg studentenhuizen opnoemen die dat doen hoor, zo vreemd is dat niet :+ Kost natuurlijk ook de wereld niet, het is niet dat ze in landhuizen zitten.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 14:33

Ik ken wel aardig wat huizen die een poetsster hebben hoor :+

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 14:41

Nouja ik ken na 3 jaar op 2 verschillende hogescholen inmiddels aardig wat studenten en echt niemand heeft een schoonmaker :+

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 14:44

Resistance schreef:
ElizeVdS schreef:
Waarom je meedoet? Omdat het lid zijn van een vereniging heel leuk is (kan zijn).
Vergeet niet dat het de excessen zijn die het nieuws halen. Zo erg is het normaal echt niet. Over vindicat kan ik niet meepraten, van andere verenigingen in Groningen heb ik ervaring uit de eerste hand.

De dingen die ik nu lees over fysiek geweld zijn voor mij overigens ook schokkend en zo hoort het echt niet.

Een ontgroening is in de regel echt zo dramatisch niet, het vormt een band en leert je voor jezelf op te komen. Ik kijk er in ieder geval prettig op terug!

Excessen? Op het corps waar mijn beste vriendin bij zit (en weg gaat), mag iedereen seks hebben met een meisje als ze op de sociëteit een rode broek draagt. Ook tegen haar zin, "want ze heeft die rode broek toch aan?"

En dat is één van de "normaalste" dingen die er daar gebeuren. En dat is geen heel heftig corps, ééntje dat minder berucht is. Ik wil niet weten wat de huisregels zijn bij corpsen zoals minerva.

En, wat zijn de huisregels dan bij Minerva omtrent dit soort dingen? Welke verhalen heb je gehoord? Ben echt heel benieuwd, ben daar zelf lid.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 14:50

Smee__ schreef:
Jij denkt dat iemand die op kamers woont geld heeft voor een schoonmaker? :+

Het valt mij echt op dat er hier mensen zijn die in iedere positieve post over verenigingen wel iets negatiefs weet te vinden. Is het zo moeilijk te begrijpen dat er ook mensen zijn die het oprecht naar hun zin hebben en hun ontgroening niet als traumatisch heeft ervaren? :=

Ik stond als student inderdaad de studentenhuizen van de studenten met de rijke papa's schoon te maken. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 14:56

Ik ken ook behoorlijk wat studentenhuizen die wekelijks een schoonmaker over de vloer hebben eigenlijk.. Dan heb ik het wel vooral over de grachtenpandjes waar voornamelijk heren wonen, op een of andere manier hoor ik het nooit van meiden.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 14:58

Ik heb niet alles gelezen, maar ik vind het toch interessant wat iedereen te melden heeft. Ik ben zelf lid van Minerva, dus ja, van het corps. Alles wat er gebeurt is in Groningen vind ik ronduit schandalig en dat kan ook niet, gelukkig worden deze mensen nu genoeg gestraft, vanuit de vereniging maar ook vanuit de hele maatschappij (vooral heel Nederland). Door deze excessen komt ook de ontgroening in beeld. Ik begrijp dat mensen die zelf geen ervaring hebben met het lid zijn van een studentenvereniging, dat dit iets is wat mensen willen weten uit onwetendheid. Helaas voor hen, zijn dat soort dingen veelal besloten. Daar is niets mis mee. Je deelt iets met een groep mensen die hetzelfde wil als jij. De ontgroening aan het begin van je lidmaatschap hoort daarbij. Jij geeft je hier zelf voor op en bent hier zelf bij. Als je het zelf te ver vindt gaan, dan haak je af. Prima, niemand zal je daar over horen. Maar, als jij het het waard vindt om dit mee te maken voor een geweldige studententijd (die zóveel meer is dan alleen maar zuipen, zoals de meesten hier beweren), dan is het iets wat je fluitend doet.

De ontgroening valt ontzettend mee. Er gaan de meest extreme horrorverhalen rond die absoluut niet waar zijn. Als dit echt zou zijn, wie zou de ontgroening dan nog willen doen? Bijna niemand. Ik vond de ontgroening niet bijzonder, bovendien was het zo voorbij.

Bij een studentenvereniging bouw je een groot netwerk op, wat later in je voordeel kan werken. Dit hoeft niet zo te zijn, maar dit kan. Dat mensen van een studentenvereniging later je baas kunnen zijn, ja dat kan, maar dit hoeft wederom ook niet zo te zijn. Ik ben van mening dat alles wat genuanceerder moet worden. Iedereen valt hier nu over heen en uiteraard gebeuren er wel eens dingen waar je niets aan kunt doen (mensen die zelf ergens van af vallen, maar het vervolgens naar buiten komt dat die en die iemand anders ergens van af geduwd hebben), maar dit betekent niet dat iedereen die lid is meteen maar afgeschreven moet worden. Bovendien vind ik het ook heel erg belangrijk dat er onderscheid gemaakt moet worden tussen het corps en andere studentenverenigingen. Alles wordt nu afgeschoven op de corpora, terwijl in vele artikelen andere studentenverenigingen erbij worden gehaald die niet tot deze club behoren. Kijk bijvoorbeeld naar de incidenten waarbij mensen aan drank (in 1988 wel te verstaan) in de ontgroening zijn overleden en watervergiftiging (ook een andere vereniging dan een van het corps).

Kortom, ik heb het heel erg naar mijn zin, net zoals de rest eigenlijk in Leiden. Het is allemaal niet zo heftig als het wordt afgeschilderd, dus denk na voordat je een opmerking maakt zonder ook maar enig idee te hebben. :)

Edit: wij hebben geen schoonmaakster. Zouden wel willen, maar vinden het zonde van het geld. Het is prima om het even zelf te doen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 15:03

Ok, net iemand gesproken waarvan haar kind net een ontgroening heeft gehad. Ze vond het zwaar, maar geweldig.
Ze mochten twee weken geen contact met "de buitenwereld". Moesten diverse taken volbrengen. Sliepen in een donkere kamer met alleen matjes, met een emmer als toilet. Mochten zich niet douchen, toiletspullen werden afgepakt, behalve een tandenborstel (maar geen tandpasta). Ze mochten niet drinken (alcohol) echter de leiding dronk volop....
Ik krijg daar toch een beetje isoleercel idee bij...

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 15:14

LadyMadonna schreef:
Ok, net iemand gesproken waarvan haar kind net een ontgroening heeft gehad. Ze vond het zwaar, maar geweldig.
Ze mochten twee weken geen contact met "de buitenwereld". Moesten diverse taken volbrengen. Sliepen in een donkere kamer met alleen matjes, met een emmer als toilet. Mochten zich niet douchen, toiletspullen werden afgepakt, behalve een tandenborstel (maar geen tandpasta). Ze mochten niet drinken (alcohol) echter de leiding dronk volop....

Dat zijn dan wel echt de extremere ontgroeningen...
In mijn stad zijn de ontgroeningen echt niet zo. Volgens mij vallen de meeste wel mee.

Ik zit zelf bij de roeivereniging en mijn ontgroening was een weekend dat zelfs optioneel was.
Prima te doen stelde niet zoveel voor.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 15:18

Dat klinkt vooral gewoon heel goor en middeleeuws.

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 16:17

LadyMadonna schreef:

Bedenk wel dat een ontgroening ook vrij lastig te regelen is voor een laag bedrag. 2 weken ontgroening kostte in mijn geval "al" 70 euro, wat al vrij veel is voor een student. Maar daar moet je wel 2 weken van eten en ergens slapen. Voor 400 aankomend eerstejaars regel je dan niet zo makkelijk even een bed&breakfast of hostel, en tja, dan wordt het slapen op een matje. (Waar ik overigens heel dankbaar voor ben: Sinds deze 2 weken kan ik overal slapen, en ja, het gebeurt nog wel eens dat je ongepland ergens moet blijven slapen of spullen vergeten bent, en dan is het heel fijn als je op een vloerkleed of op een deken in slaap kan vallen). Niet douchen geldt eigenlijk hetzelfde voor: Hoe wil je ooit 400 studenten laten douchen? Daar kun je een full time dagrooster voor gaan opstellen, maar dan worden veel activiteiten gemist en je wilt dat iedereen hetzelfde weet.

Echter heb ik veel ontgroeningsverhalen gehoord, maar je behoeften moeten doen op een emmer kan ik haast niet geloven. Kan me alleen voorstellen dat die er staat voor de "noodgevallen" 's nachts, omdat de normale weg naar het toilet/dixie niet mogelijk was om daar in je eentje 's nachts heen te gaan.
Dat de eerste jaars niet mogen drinken is één van de sancties die denk ik wel landelijk gelden sinds er een iemand is overleden aan teveel moeten drinken. Dat de leden dan wel drinken, is dat dan een groot probleem? In mijn geval hebben de dronken leden mij juist wel wat amusement bezorgd

Je beschrijft het als een isoleer cel, maar diegene vond het toch fantastisch? Wat is dan het grote probleem aan deze ontgroening? Van eventjes je tanden poetsen zonder tandpasta ga je heus niet dood en hij/zij had het er dus blijkbaar voor over.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 16:42

Ik vind het zorgelijk als de leiding dronken is. Iets met goede voorbeeld geven enzo? Verantwoordelijkheidsgevoel....

Persoon vond het geweldig omdat er hierdoor, zoals eerder aangegeven werd, een hele hechte band is ontstaan.
Dat het geweldig was: was dat echt zo? Of is het groepsdruk, of het niet mogen zeggen dat je het verschrikkelijk vond? Als het evht geweldig was, be my guest, maar ik denk dat het wel een héél dun lijntje is.
En slaapplaatsen regelen voor 400 man, ala... maar twee weken niet douchen is imo gewoon goor. Geen idee in hoeverre het schadelijk is voor je gezondheid, maar je huid zal er niet beter van worden.
En ik vraag me af in hoeverre je dit dus van te voren weet.
Dit voorbeeld zie ik echt als een misselijk machtsspel... en ook al kiest iemand er zelf voor, en vind die persoon het geweldig, dat maakt het nog niet goed.

(Nogmaals, ik realiseer me dat het er lang niet overal zo aan toe gaat)

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 16:59

LadyMadonna schreef:
Ik vind het zorgelijk als de leiding dronken is. Iets met goede voorbeeld geven enzo? Verantwoordelijkheidsgevoel....

Een deel mag ik hopen, het is verplicht dat een aantal mensen in de leiding nuchter is ivm ongevallen en dergelijke. Wij mochten op de laatste avond een biertje :+

En ja, ik vond het ook geweldig. Met ongeveer 60 dames in een legertent en inderdaad niet douchen, tandenpoetsen en opmaken. Er zijn genoeg mensen op de wereld die zich niet dagelijks douchen, dus daar is imo niet zo heel veel mis mee. Helemaal niet als je toch allemaal stinkt. Ik weet niet of iemand Expeditie Robinson kijkt, maar dat is ook iets dergelijks. Weinig eten, geen huis, geen douche/toiletmogelijkheden en toch staan ze in de rij om mee te doen. Ja, er zijn mensen die het leuk vinden. Zelf moet ik niet denken aan zo'n mud run of zo'n kleurstof run, maar goed daar zijn ook duidenden die dat wel heel leuk vinden :D

Sterker nog voor een vrijwilligersproject heb ik drie weken geen toilet en douche gezien. Een gat in de grond en een emmer met water was het enige beschikbaar. Dat deed ik geheel vrijwillig en vond het heerlijk. Geen stroom, dus geen internet, geen telefoon, etc. Wat een bevrijding en met mij leeft de hele groep nog. Tja daar zal niet iedereen voor kiezen, maar ik had het nooit willen missen. De sterrenhemels, de gesprekken samen en het terugvallen op jezelf. Dan merk je wel dat je geen mascara nodig hebt, dat je niet elke dag een douche nodig hebt en dat je zonder suiker kunt :D Je kunt dat echt overleven hoor, zo lang bestaat een stromende douche ook nog niet :+

Ik heb echt een gezellige en leuke tijd gehad. Als de omstandigheden niet goed zijn of niet top zijn, hoef je niet ongelukkig te zijn. Ik heb het nooit als machtsspel ervaren en ben daarna ook goede vrienden geworden met de toenmalige 'leiding'. Ik geloof niet dat ik geindoctrineerd ben en helemaal van het padje ben :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 17:01

Met expeditie robinson kan je je nog iets wassen met zeewater en zand

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 17:02

Sakura789 schreef:
LadyMadonna schreef:

Citaat:
Een deel mag ik hopen, het is verplicht dat een aantal mensen in de leiding nuchter is ivm ongevallen en dergelijke. Wij mochten op de laatste avond een biertje :+

Wat hierboven geschreven wordt inderdaad. De verantwoordelijken mogen geen alcohol drinken en houden degenen die wel mogen drinken (en dus geen functie hebben) in de hand.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 19:20

Leidinggevende tijdens een ontgroening/evenement horen zeker niet te drinken :n
Je moet altijd in staat zijn om snel te reageren of naar de eerste hulp te rijden.

Van feesten organiseren wordt je zeker onderhandelingssterk.

Je hebt namelijk weinig budget en wil daar maximaal uithalen. Veel bedrijven blijken best bereid om je daar ook geld bij te doneren tegen wat sluipreclame. Maar dan moet je dus bellen, schrijven en vragen.

Ik heb zelf congresjes mede georganiseerd en dan ben je veel aan het bellen en regelen. Ook op de dag van vertrek als ineens blijkt dat er een probleem is met de eetgelegenheid en de gastspreker moet je gewoon snel en kalm kunnen denken en handelen.
Slechter ben ik daar in iedergeval niet van geworden ;)

Binnen studenten verenigingen weet dat er ook veel betoog training plasts vind en je leert hoe je vergaderingen efficient stuurt. Ook daar wordt niemand slechter van lijkt mij.

Uiteraad kun je dat ook net zo goed bij je trompetvereniging doen als je dat meer aanspreekt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 19:39

Sizzle schreef:
Binnen studenten verenigingen weet dat er ook veel betoog training plasts vind en je leert hoe je vergaderingen efficient stuurt. Ook daar wordt niemand slechter van lijkt mij.

Betoogtrainingen en 'efficient sturen' hebben zeker ook nadelen. Het legt de nadruk op snellere oplossingen, en remt daarmee zaken zoals twijfel en bezinning. Dat kan makkelijk leiden tot symptoombestrijding, of zaken die wel snel zijn opgelost maar ethisch niet in de haak zijn.

Voor het zien van dat onderliggende heb je namelijk vaak tijd nodig, en afstand, en tijd die niet gevuld of gepland is of een richting heeft.

Efficient vergaderen en goede betogen kunnen beslist waarde hebben, maar het zijn zeker dingen die ook nadelen met zich meebrengen, zeker als de andere kant van die medaille nooit getraind of zelfs maar belicht wordt.

Kijk naar onze overheid en bureaucratie: elke maatregel en wet blijkt gaten te hebben, die vervolgens weer met andere maatregelen en wetten gecorrigeerd worden, die vervolgens weer hun eigen reactie hebben... en aan het eind heb je een oerwoud van bureaucratie waarvan iedere stap zo goed mogelijk betoogd en zo efficient mogelijk gestuurd wordt... maar waarbij niemand een stapje terugdoet en denkt: 'waar begon het ook alweer mee, wat is de werkelijke basis?'

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 19:47

En wie zegt dan dat die andere kant niet belicht wordt :?

Ik heb zelf niet bij zulke verenigingen gezeten maar mijn huisgenoten leerde echt ontzettend veel social skills in hun jaarclub. Daar heb ik ergens ook weer van meegeprofiteerd.

De vereniging waar mijn man bij zat was zeer hecht. Dat zijn blijvend goede vrienden gebleven. Wat me bij hun opvalt is dat ze echt geleerd hebben te communiceren op basis van psychologie.
Zelfs als ze hun gesprekspartner niet perse leuk vinden kunnen ze heel professioneel blijven. Schuchtere mensen halen ze uit hun schulpje door slim te communiceren.
Ik kan dat absoluut niet. Zou dat best nog willen bij leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 19:58

Sizzle schreef:
En wie zegt dan dat die andere kant niet belicht wordt :?

Ik heb zelf niet bij zulke verenigingen gezeten maar mijn huisgenoten leerde echt ontzettend veel social skills in hun jaarclub. Daar heb ik ergens ook weer van meegeprofiteerd.

De vereniging waar mijn man bij zat was zeer hecht. Dat zijn blijvend goede vrienden gebleven. Wat me bij hun opvalt is dat ze echt geleerd hebben te communiceren op basis van psychologie.
Zelfs als ze hun gesprekspartner niet perse leuk vinden kunnen ze heel professioneel blijven. Schuchtere mensen halen ze uit hun schulpje door slim te communiceren.
Ik kan dat absoluut niet. Zou dat best nog willen bij leren.

Maar zouden dat niet ook skills zijn die veel mensen van hun studie meekrijgen en daardoor weer meebrengen naar de vereniging? Ik leer het namelijk ook, om alle mensen het gevoel te geven dat ze gehoord worden. Ook als ik niet echt interesse heb of weet dat ik het verhaal niet ga gebruiken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 20:05

Het zal een combinatie zijn afhankelijk van de studierichting neem ik aan.

Je kunt jezelf ook zonder vereniging prima ontwikkelen.

Net als niet iedereen maar het buitenland moet om zichzelf te ontwikkelen.

Daarom denk ik echt dat het allerbelangrijkste is dat je overwegend je eigen wensenpakket naleeft en niet enkel probeert te doen wat een ander voor wenselijk acht voor jou.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 20:07

Sizzle schreef:
Wat me bij hun opvalt is dat ze echt geleerd hebben te communiceren op basis van psychologie.
Zelfs als ze hun gesprekspartner niet perse leuk vinden kunnen ze heel professioneel blijven.

'Professioneel' - is dat de maatstaf? En wat houdt die professie in? Het kan heel waardevol zijn hoor, maar het zijn ook de buzzwoorden waarmee men graag verhult dat de inhoud niet deugt.

Er zijn hele callcenters vol met mensen die op volstrekt professionele en psychologische manier mensen volstrekt 0 service weten te bieden. Er zijn ontzettend professionele mensen die gaan uitleggen waarom het echt heel logisch is om bv mensen in nood toch geen zorg te bieden, en die dan ook heel professioneel weten het werk niet mee naar huis te nemen. Er zijn ontzettend professionele mensen die heel psychologisch honderden mensen kunnen ontslaan en ze opzadelen met een schuldgevoel (blaming the victim is een zeer psychologisch fenomeen.)

Hoeveel minachting er spreekt uit de term 'iemand uit zijn schulpje halen' kan ik niet eens goed onder woorden brengen. Het klinkt als verregaande manipulatie - maar goed, als je het op een bepaalde manier bekijkt is manipulatie natuurlijk ook gewoon 'efficient sturen'.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 22:09

Sizzle schreef:
Leidinggevende tijdens een ontgroening/evenement horen zeker niet te drinken :n
Je moet altijd in staat zijn om snel te reageren of naar de eerste hulp te rijden.

Van feesten organiseren wordt je zeker onderhandelingssterk.

Je hebt namelijk weinig budget en wil daar maximaal uithalen. Veel bedrijven blijken best bereid om je daar ook geld bij te doneren tegen wat sluipreclame. Maar dan moet je dus bellen, schrijven en vragen.

Ik heb zelf congresjes mede georganiseerd en dan ben je veel aan het bellen en regelen. Ook op de dag van vertrek als ineens blijkt dat er een probleem is met de eetgelegenheid en de gastspreker moet je gewoon snel en kalm kunnen denken en handelen.
Slechter ben ik daar in iedergeval niet van geworden ;)

Uiteraad kun je dat ook net zo goed bij je trompetvereniging doen als je dat meer aanspreekt.

Sterker nog, toen ik de introductieweek organiseerde vorig jaar voor de vereniging dronk de leiding op kosten van school en dat is ieder jaar zo :) Daar hebben we wel twee vertrouwenspersonen bij die de hele week nuchter zijn.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 22:30

Bij onze kenningsmakingstijd (wat geen ontgroening is, dus wij mogen als enige van de 5 verenigingen uit onze stad wel drank schenken), dronk de begeleiding ook. Maar er waren altijd op z'n minst 2 mensen, waarvan 1 met medische achtergrond, nuchter op zo'n avond.