Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Resistance schreef:ElizeVdS schreef:Waarom je meedoet? Omdat het lid zijn van een vereniging heel leuk is (kan zijn).
Vergeet niet dat het de excessen zijn die het nieuws halen. Zo erg is het normaal echt niet. Over vindicat kan ik niet meepraten, van andere verenigingen in Groningen heb ik ervaring uit de eerste hand.
De dingen die ik nu lees over fysiek geweld zijn voor mij overigens ook schokkend en zo hoort het echt niet.
Een ontgroening is in de regel echt zo dramatisch niet, het vormt een band en leert je voor jezelf op te komen. Ik kijk er in ieder geval prettig op terug!
Excessen? Op het corps waar mijn beste vriendin bij zit (en weg gaat), mag iedereen seks hebben met een meisje als ze op de sociëteit een rode broek draagt. Ook tegen haar zin, "want ze heeft die rode broek toch aan?"
En dat is één van de "normaalste" dingen die er daar gebeuren. En dat is geen heel heftig corps, ééntje dat minder berucht is. Ik wil niet weten wat de huisregels zijn bij corpsen zoals minerva.
Smee__ schreef:Jij denkt dat iemand die op kamers woont geld heeft voor een schoonmaker?![]()
Het valt mij echt op dat er hier mensen zijn die in iedere positieve post over verenigingen wel iets negatiefs weet te vinden. Is het zo moeilijk te begrijpen dat er ook mensen zijn die het oprecht naar hun zin hebben en hun ontgroening niet als traumatisch heeft ervaren?
LadyMadonna schreef:Ok, net iemand gesproken waarvan haar kind net een ontgroening heeft gehad. Ze vond het zwaar, maar geweldig.
Ze mochten twee weken geen contact met "de buitenwereld". Moesten diverse taken volbrengen. Sliepen in een donkere kamer met alleen matjes, met een emmer als toilet. Mochten zich niet douchen, toiletspullen werden afgepakt, behalve een tandenborstel (maar geen tandpasta). Ze mochten niet drinken (alcohol) echter de leiding dronk volop....
Ik krijg daar toch een beetje isoleercel idee bij...
LadyMadonna schreef:Ok, net iemand gesproken waarvan haar kind net een ontgroening heeft gehad. Ze vond het zwaar, maar geweldig.
Ze mochten twee weken geen contact met "de buitenwereld". Moesten diverse taken volbrengen. Sliepen in een donkere kamer met alleen matjes, met een emmer als toilet. Mochten zich niet douchen, toiletspullen werden afgepakt, behalve een tandenborstel (maar geen tandpasta). Ze mochten niet drinken (alcohol) echter de leiding dronk volop....
Ik krijg daar toch een beetje isoleercel idee bij...
LadyMadonna schreef:Ik vind het zorgelijk als de leiding dronken is. Iets met goede voorbeeld geven enzo? Verantwoordelijkheidsgevoel....
Sakura789 schreef:LadyMadonna schreef:Ik vind het zorgelijk als de leiding dronken is. Iets met goede voorbeeld geven enzo? Verantwoordelijkheidsgevoel....Citaat:Een deel mag ik hopen, het is verplicht dat een aantal mensen in de leiding nuchter is ivm ongevallen en dergelijke. Wij mochten op de laatste avond een biertje
Sizzle schreef:Binnen studenten verenigingen weet dat er ook veel betoog training plasts vind en je leert hoe je vergaderingen efficient stuurt. Ook daar wordt niemand slechter van lijkt mij.
Sizzle schreef:En wie zegt dan dat die andere kant niet belicht wordt![]()
Ik heb zelf niet bij zulke verenigingen gezeten maar mijn huisgenoten leerde echt ontzettend veel social skills in hun jaarclub. Daar heb ik ergens ook weer van meegeprofiteerd.
De vereniging waar mijn man bij zat was zeer hecht. Dat zijn blijvend goede vrienden gebleven. Wat me bij hun opvalt is dat ze echt geleerd hebben te communiceren op basis van psychologie.
Zelfs als ze hun gesprekspartner niet perse leuk vinden kunnen ze heel professioneel blijven. Schuchtere mensen halen ze uit hun schulpje door slim te communiceren.
Ik kan dat absoluut niet. Zou dat best nog willen bij leren.
Sizzle schreef:Wat me bij hun opvalt is dat ze echt geleerd hebben te communiceren op basis van psychologie.
Zelfs als ze hun gesprekspartner niet perse leuk vinden kunnen ze heel professioneel blijven.
Sizzle schreef:Leidinggevende tijdens een ontgroening/evenement horen zeker niet te drinken
Je moet altijd in staat zijn om snel te reageren of naar de eerste hulp te rijden.
Van feesten organiseren wordt je zeker onderhandelingssterk.
Je hebt namelijk weinig budget en wil daar maximaal uithalen. Veel bedrijven blijken best bereid om je daar ook geld bij te doneren tegen wat sluipreclame. Maar dan moet je dus bellen, schrijven en vragen.
Ik heb zelf congresjes mede georganiseerd en dan ben je veel aan het bellen en regelen. Ook op de dag van vertrek als ineens blijkt dat er een probleem is met de eetgelegenheid en de gastspreker moet je gewoon snel en kalm kunnen denken en handelen.
Slechter ben ik daar in iedergeval niet van geworden
Binnen studenten verenigingen weet dat er ook veel betoog training plasts vind en je leert hoe je vergaderingen efficient stuurt. Ook daar wordt niemand slechter van lijkt mij.
Uiteraad kun je dat ook net zo goed bij je trompetvereniging doen als je dat meer aanspreekt.