Discussie over racistische attracties Efteling

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 12:15

Quiir schreef:
Ik weet niet of dit al gezegd is, maar wij kunnen niet bepalen wat voor hun beledigend is. Als zij het racistisch vinden, is het racistisch. Klaar.

Mja... Ik heb toch het idee dat er wel makkelijk dingen racistisch en discriminerend worden genoemd. Ik werk op Kanaleneiland en ben wel meerdere malen beschuldigd van discriminatie/racisme omdat mensen geen fysio behandelingen meer in het pakket hadden en dus zelf moesten betalen, terwijl toevallig blanke mensen een chronische indicatie hadden en dus wel elke week konden komen. Dat is dus geen racisme maar de regels volgen :+ en zo nog veel meer voorbeelden. Mensen die werden aangesproken dat de invalidenparkeerplaats vrij moet blijven voor mensen met een speciale kaart etc. Allemaal racisme hier.

Misschien dat ik daarom allergisch ben geworden voor het hele woord.

MarlindeRooz

Re: Discussie over racistische attracties Efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 12:19

Ja ik heb ook van die mensen in mijn omgeving, alles is racisme!!! :+ Misschien je gewoon aan de regels houden denk ik dan. :+

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 12:27

Quiir schreef:
Ik weet niet of dit al gezegd is, maar wij kunnen niet bepalen wat voor hun beledigend is. Als zij het racistisch vinden, is het racistisch. Klaar.

Dat laatste vind ik een rare uitspraak. Met deze logica is dat verhaal van Sammy dus ook racistisch...
(Paar pagina's terug. Te ver om op telefoon te quoten, maar het ging erover dat een klant een kassamedewerker uitmaakte voor racist omdat hij niet vast een product uit de winkel mee mocht nemen en terug mocht komen om te betalen. Dat mocht volgens hem niet omdat hij Marrokaans is, terwijl een blanke dat ook niet zou mogen uiteraard)

Ik heb zelf hier eerder de definitie van rasicme gequote en dat was wanneer er een rangorde en/of verschillende maatstaven worden gehanteerd voor verschillende rassen. Dit gebeurt niet in de Efteling, dus het is geen racisme. Punt.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 15:45

Ik lees al een paar dagen mee, en wil jullie complimenteren met jullie nette discussie +:)+ .

xRaisin schreef:
Quiir schreef:

Dat laatste vind ik een rare uitspraak. Met deze logica is dat verhaal van Sammy dus ook racistisch...
(Paar pagina's terug. Te ver om op telefoon te quoten, maar het ging erover dat een klant een kassamedewerker uitmaakte voor racist omdat hij niet vast een product uit de winkel mee mocht nemen en terug mocht komen om te betalen. Dat mocht volgens hem niet omdat hij Marrokaans is, terwijl een blanke dat ook niet zou mogen uiteraard)

Ik heb zelf hier eerder de definitie van rasicme gequote en dat was wanneer er een rangorde en/of verschillende maatstaven worden gehanteerd voor verschillende rassen. Dit gebeurt niet in de Efteling, dus het is geen racisme. Punt.

Quir, er zit een verschil tussen je beledigd voelen en of het racistisch is. Ik voel me ook wel eens beledigd, maar dat betekent niet gelijk dat ik (als vrouw) gediscrimineerd word. Daar zit nog een stap tussen zoals Raisin beschrijft.

En dat komt ook naar voren in het artikel over de ladder van onderdrukking dat SOS zelf aanhaalt in hun open brief:
http://goodmenproject.com/ethics-values ... tereotype/

In dit artikel wordt beschreven dat stereotypering leidt tot vooroordelen over groepen. Deze stereotypering kan uitmonden in discriminatie, maar daarvoor is stereotypering + macht nodig. Vervolgens kan discriminatie uitmonden in onderdrukking met als “ultiem” resultaat dat een machthebber kans ziet de bevolking zodanig te hersenspoelen dat deze het onderdrukkende gedrag zelf gaan uitvoeren.
Het artikel eindigt ermee dat verandering zeer waarschijnlijk niet snel zal gaan, en niet het resultaat zal zijn van grootse actie’s of politiek. Maar verandering zal ontstaan door kleine, en vaak niet opgemerkte, handelingen, die op de lange termijn het verschil zullen uitmaken.

Het is een interessant artikel, en na lezing vraag ik me af wat SOS nou eigenlijk wil bereiken. Ook als je dit in ogenschouw neemt en er even over nadenkt:
http://www.bndestem.nl/regio/brabant/ac ... -1.6168825
Citaat:
Ook haalt de actiegroep aan dat er voldoende naslagwerk is die aantoont dat het verbeelden van de gekleurde mensen wereldwijd als een vorm van racisme wordt gezien. ,,Wij geven geen ruimte voor dit soort onderhandelingen omdat je racisme afschaft en niet afbouwt.

Ze halen een artikel aan, en hebben vervolgens een volledig verdraaide interpretatie. En het is toch heel erg raar als je alleen maar blanke mensen zou mogen afbeelden? Het verbieden van afbeeldingen van gekleurde mensen lijkt mij juist de ultieme vorm van apartheid/racisme/discriminatie. Hierdoor lijkt het er bij mij sterk op dat SOS slechts op uit is op een rel en vandalisme onder het sausje van racisme/discriminatie.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 15:51

Op het eerste gezicht vind ik dat ze voor zo'n klein groepje dat anoniem opereert wel erg veel noten op hun zang hebben. Mijn eerste reactie neigt dan ook naar dan kom je lekker niet.. :wave:

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 16:02

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 16:17

:D Ja Speld is ook satire :D

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 16:24

Mooie crossover met de regenboogpieten aangezien dat kennelijk ook een bevredigende oplossing is

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 16:26

is de regenboog canibale..nu dan niet een belediging voor de homo's?

(of welke groep gebruikte dat??)

Ik vind het gewoon absurd dat zever hierover..ze moeten echte problemen aanpakken! niet dit soort geneuzel)

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 16:28

Sammie schreef:
Op het eerste gezicht vind ik dat ze voor zo'n klein groepje dat anoniem opereert wel erg veel noten op hun zang hebben. Mijn eerste reactie neigt dan ook naar dan kom je lekker niet.. :wave:

Het groepje zou best wel eens klein en anoniem kunnen zijn omdat mensen bang zijn voor represailles en/of agressieve/racistische reacties als zij ervoor uitkomen dat zij "Monsieur C." niet zo'n fijne representatie vinden. Denk aan alle agressieve en racistische reacties nadat verscheidene mensen, waaronder BN'ers, zich hadden uitgelaten over dat ze Zwarte Piet in z'n huidige vorm toch niet zo tof vonden ("die apen moeten maar terug naar de jungle!" tegen voetballers/commenters tot "Je n*kt apen!" tegen Anouk). En daar bleef het niet bij, er waren ook agressieve acties in "levende lijve": https://www.powned.tv/artikel/zwarte-pi ... -agressief

Ik kan zeggen dat ik veel reacties op Facebook ("ze pakken alles af! Donder dan op naar je eigen land! Mensen die dat denken zijn echt ziek en gestoord!") niet zo prettig vind. Dat maakt mij al huiveriger om te reageren op zulke discussies, zeker met vreemden of openbaar in de (nationale) media. Voor je het weet wordt je (online) gestalkt, worden er dingen door je raam gegooid, etc. etc. Ik vind het dus niet gek dat de actiegroep anoniem en klein is. :j

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 16:30

De LGT-groep (en de tig letters die er nog achter horen) zouden dan zomaar de volgende groep zijn die zich gediscrimineerd voelt.. Dat zijn toch geen kannibalen :))

edwardway

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 16:57

Racisme is geen geneuzel :)*. Iedereen kraamt nu maar uit "alles is tegenwoordig racisme" maar voor veel is dit wel degelijk een serieus probleem.

De regenboog(vlag) gebruikt de homo gemeenschap inderdaad.

Idd Ygritte, ik schrik af en toe heel erg wat ik op facebook lees.
Zo postte iemand een stuk dat Sylvana Simons had gedeeld, met als titel: "alle witte mensen zijn medeplichtig aan slavernij en de onderdrukking van zwarten". Maar dat was echter niet wat het stuk zei.

Het stuk zei dat witte mensen zich moeten beseffen wat er wel niet allemaal is gebeurd. Dat ze hun eigen geschiedenis moeten kennen. Wij "profiteren" nog steeds van wat er vroeger is gebeurd: wij domineren immers het nieuws, de media, films, boeken, de top van bedrijven etc. En dat er nog steeds sprake is van racisme en dat dát aangepakt moeten worden, ook (juist) door witte mensen. Dát is wat het artikel zei. Maar dat mensen er zo'n kortzichtige titel aan gaan geven zorgt voor allerlei gekke praktijken. Er verschijnen artikels die beginnen met "ik ben racistisch en ik ben er trots op" en zwarte mensen worden volop uitgescholden voor "gefrustreerde kroeskoppen". Mensen reageren met "racisme tegenover blanken", "gelijk hangen", "tegen de muur die verwende x" en dan nog de grappen over slavernij en de voorbeelden die Ygritte benoemde niet te vergeten.

Maar niemand las wat het artikel werkelijk zei. Er wordt te oppervlakkig en simpel nagedacht over een probleem zo groot en kwetsend.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 17:03

Ygritte schreef:
Het groepje zou best wel eens klein en anoniem kunnen zijn omdat mensen bang zijn voor represailles en/of agressieve/racistische reacties als zij ervoor uitkomen dat zij "Monsieur C." niet zo'n fijne representatie vinden.

Het gaat mij niet eens zozeer om de grote van de groep, maar om de eisen die ze stellen. De Efteling geeft aan open te staan voor een gesprek. Dat is toch fijn? Maar vervolgens gaan ze via de media nog even dit, zus en zo eisen van de Efteling. Wacht eerst het gesprek eens af. Dát is eerder mijn pijnpunt dan de grote van de groep.

En als je ergens voor staat zou dat ook prima in de openbaarheid kunnen. De gedachtegang van anoniem willen blijven snap ik ergens wel. Maar dat had ik eerder in dit topic al aangegeven.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 08-07-16 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 17:03

Maar wie zegt dat witte mensen zich dat niet beseffen :? Ik weet prima de geschiedenis van Nederland. En of wij daarvan profiteren vraag ik me af.

Hoe domineren wij het nieuws, de media, films en boeken :? Er zijn zat zwarte mensen in het nieuws en ze spelen ook in veel films en er zijn ook zwarte topmensen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 17:04

Edit: in reactie op minke:
En ook dat is een wel heel erg generaliserende weergave van de samenleving.... maar dan de andere kant op. Zo makkelijk gebeurt dat dus. Want ik ken heel veel mensen die het wel degelijk als serieus probleem op pakken, maar zich vooral storen aan de manier waarop.

Ik ben (vind ik zelf) vrij bewust bezig met racisme. Ik zou, zoals ook eerder aangegeven, best bereid zijn om met deze mensen om tafel te gaan en het gesprek aan te gaan. Maar het is niet eenzijdig, en bij voorbaat eisen gaan stellen is in mijn ogen niet de manier. En dus haak ik af. Als zij gaan eisen en dreigen, is een gesprek voeren onmogelijk.

Ja, er zijn mensen die zich gedragen zoals jij beschrijft. Maar er zijn ook heel veel mensen die er niet zo over denken, alleen die schreeuwen wat minder hard en die worden dus niet of minder gehoord. Dus 'iedereen kraamt nu maar uit' lijkt mij ook geen correcte stelling. En ook lang niet iedereen denkt er te oppervlakkig en simpel over na.
Laatst bijgewerkt door Lalidan op 08-07-16 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 17:04

verootjoo schreef:
Maar wie zegt dat witte mensen zich dat niet beseffen :? Ik weet prima de geschiedenis van Nederland. En of wij daarvan profiteren vraag ik me af.

Hoe domineren wij het nieuws, de media, films en boeken :? Er zijn zat zwarte mensen in het nieuws en ze spelen ook in veel films en er zijn ook zwarte topmensen.

Inderdaad, ik zie genoeg zwarte mensen in films, en andere media. Ook met hoofdrollen dus die snap ik ook niet helemaal.

edwardway

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 17:32

http://www.pbs.org/newshour/rundown/300 ... ent-white/
http://www.thefashionspot.com/runway-ne ... ne-covers/
http://www.npr.org/sections/thetwo-way/ ... tudy-finds

"Genoeg" en "zat" wil niet zeggen dat de balans gelijk is. Ik sluit hier niet mee uit dat er geen zwarte top acteurs zijn. Voor het geval dat.

Natuurlijk weet ik dat er witte mensen zijn die dat beseffen. Maar ik zie er in dit topic al genoeg die dat niet doen :). Die vinden mensen die vinden dat iets racistisch is azijnpissers en weet ik het. Laat staan wat ik wel niet zie op andere platforms en social media. Als jij je dat beseft (en misschien zelfs actief actie onderneemt) is dat helemaal goed! Dan geldt dat stuk ook niet voor jou :).

Men stoort zich aan de manier waarop, hoezo dan? Bijvoorbeeld de brief naar de Efteling. Dat is toch niet met geweld? Niemand wordt uigescholden? In mijn ervaring zie ik zelf meer agressieve mensen die vóór Zwarte Piet zijn dan tegen! Je wordt gewoon voor gek, zeurkous en azijnpisser uitgemaakt als je er tegen bent, racistische uitspraken daargelaten.

Dat vind ik niet bepaald een teken dat men (en dan bedoel ik natuurlijk niet iedereen..) beseft wat er eigenlijk aan de hand is.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 17:43

BeSen schreef:
verootjoo schreef:

Inderdaad, ik zie genoeg zwarte mensen in films, en andere media. Ook met hoofdrollen dus die snap ik ook niet helemaal.

Is dat wel zo? Ik bedacht me laatst bijvoorbeeld dat ik eigenlijk nóóit een zwarte acteur als male romantic lead in een romantische film/romkom heb gezien. Actiefilms is wel ietsjes makkelijker, maar ook daar heb je veel stereotypen ("the angry black cop", "the Beast-as-Man") waar een zwarte acteur makkelijk "ingepast" wordt. Natuurlijk wordt het de afgelopen paar jaar wel iets beter, maar witte acteurs zijn nog (veruit) de meerderheid. Een vriendin van mij doet een onderzoek naar representaties van zwarte mensen in Amerikaanse films, en vindt verrassende cijfers. Een zwarte man speelt (zeer) vaak een stereotype ("gangster", "funny no-good drug addict", "goofy sidekick") terwijl de cijfers van witte mannen die iets spelen veel meer verspreid zijn - van geleerde tot romantic interest.

Dit is bijvoorbeeld ook te zien aan dat er veel ophef was over dat een zwarte acteur de hoofdrol speelt in de nieuwe Star Wars films (sommige mensen waren het hier totaal niet mee eens), en het is ook zichtbaar in dat witte acteurs veel meer Oscars winnen dan zwarte (o.a. omdat inderdaad veel meer rollen geschreven zijn voor witte acteurs). Enkele zeer bekende zwarte acteurs zoals Will Smith of Idris Elba kunnen hieraan ontkomen omdat het publiek hen kent als individuen.

Boeiend artikel, dat laat zien dat van de 120 succesvolle 'biopics' over een inspirerend iemand's leven, een zeer grote meerderheid blanke man is (65%): http://www.huffingtonpost.com/entry/the ... 63d5a29835
De auteur haalt ook aan dat ze dat niet slecht vindt omdat films over blanke mannen niet goed zijn:
"It’s not that stories about white men are bad. Every movie on this list is a truly good movie. The trouble is that white men aren’t the only ones whose stories are worth telling, and they certainly aren’t the only ones who have transformed, inspired, and pushed society to new limits."

Kortom: er is een zeer grote 'bias' of voorkeur naar verhalen over blanke mannen in Hollywood, met het idee dat die beter verkopen of misschien wel gewoon inspirerender zíjn. En dat is raar. Er zijn bijvoorbeeld films gemaakt over Great Writers / Scientists die blank+man zijn, maar zeer weinig over zwarte Great Writers (Frederick Douglas, Toni Morrison), of vrouwelijke.

Als kleur écht niets uit zou maken in Hollywood en in de media, dan zouden zwarte acteurs evenredig verdeeld zijn over allerlei verschillende rollen, en zouden populaire "biopic" films verdeeld zijn over zwarte én blanke belangrijke mensen. Maar dat is niet zo, en dus is er wel degelijk een "blank voordeel" in de populaire cultuur en de media.

En dan hebben we het niet alleen over films: kijk maar eens naar magazines en dan vooral de covers van magazines. Modellen in bladen zijn vrijwel altijd blank. Zelfs als je "beautiful woman" intypt op google zie je een scala aan blonde, blanke meisjes. Lees dit artikel, bijvoorbeeld: https://www.theguardian.com/commentisfr ... s-catwalks

Kortom: de wereld is heel erg ingericht op wit als de 'standaard', en zwart als de 'uitzondering' of het 'type'. Een karakter in een film/boek/serie is standaard blank, tenzij hij een aparte rol of typische eigenschap heeft. De zwarte persoon is altijd de "ander": als je denkt aan een standaard 'bankier' of 'scholier' of 'superheld', dan denk je vrijwel altijd aan een wit iemand - en dus wordt de representatie/acteur van zo'n karakter wit. (Lees ook: "Othering": https://nl.wikipedia.org/wiki/Othering)

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 17:48

Ja, in veel films zijn het wel vaak de stereotype of slechte rollen ja. Maar, soms kijk ik Disneychannel als ik ziek ben en er alleen 'kinder' programma's of stomme programma's op zijn ( :') ) En daar niet <<)

Maar goed je hebt ook niet echt zulke rollen in programma's die bedoeld zijn voor kinderen :P

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 18:02

Ja, er is nog steeds een oneerlijke verdeling ten gevolge van racisme.
Ik snap echter nog steeds niet wát er racistisch is aan de poppen in de efteling. Best kans dat het aan mij ligt natuurlijk, maar roepen dat het racisme is zorgt er totaal niet voor dat ik er begrip voor heb.
'Omdat iemand het zo ervaart' helpt ook niet echt als verklaring

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 18:03

Meteen dreigen met acties (in de eerste brief al!!!) vind ik niet normaal het gesprek aan gaan. De eisen die vervolgens gesteld word als de efteling aangeeft het gesprek aan te gaan, vind ik ook niet normaal. Ze willen helemaal niet het gesprek aan gaan, ze willen dat er gebeurt wat zij willen dat er gebeurt "ik wil wel met je praten, zolang je maar doet wat ik wil". Dat vind ik geen gesprek en, gecombineerd met het dreigen met acties, houdt het voor mij dan op.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 18:17

Qimm schreef:
Ja, er is nog steeds een oneerlijke verdeling ten gevolge van racisme.
Ik snap echter nog steeds niet wát er racistisch is aan de poppen in de efteling. Best kans dat het aan mij ligt natuurlijk, maar roepen dat het racisme is zorgt er totaal niet voor dat ik er begrip voor heb.
'Omdat iemand het zo ervaart' helpt ook niet echt als verklaring

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat zien we? De poppen in de efteling zijn karikaturen van zwarte mensen (dikke lippen, grote neus, grote en kinderlijke tanden en naïve/domme uitdrukking) zoals die gebruikt werd in jaren '40 cartoons om zwarte mensen als dom, bruut, en gevaarlijk af te schilderen. Ook al is het niet zo "bedoeld" door mensen die er nu om lachen of die het leuk vinden, feit is dat dit bedacht is om zwarte mensen uit te lachen en dom/minderwaardig te doen lijken.

Dit is natuurlijk versterkt doordat de zwarte karikatuur in de Efteling een kannibaal is - de sterotype "onbeschaafde zwarte man" die gevaarlijk is voor de blanke, gecivliseerde ontdekkingsreiziger. Zoals iemand anders hier al eerder opmerkte: de "Afrikaanse kannibalistische wilde" is een mythe uitgezet door kolonialistische Engelsen om te rechtvaardigen dat het Empire binnenviel en de Afrikaanse stammen "beschaving bij ging brengen". Terwijl kannibalisme helemaal niet alleen komt van Afrikaanse stammen - ook in de oude Griekse wereld waren er verhalen over kannibalen, en tijdens hongersnoden in Europa was er ook kannibalisme. Lees: http://fusion.net/story/210392/green-in ... on-tribes/

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 18:23

Maar: waarom wordt hier een punt van gemaakt en voelt kennelijk niemand zich aangevallen door het volk van laaf, holle bolle Gijs, of de overige karikaturen in de carnavalsgrot?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 18:29

Mag ik even melden dat ik dit topic ook erg racistisch vind?
WITTE mensen? Sinds wanneer spreken we in godsnaam van WITTE mensen?
Ik ben niet wit, ik ben blank... wat een ontzettend belachelijke manier van praten. We mogen geen zwarte mensen zeggen... maar ondertussen wordt er hier vrolijk over witte mensen gesproken.

Je hebt gekleurde mensen/medelanders en blanke mensen/medelanders...
Overigens vind ik zowel zwart als wit een nare term.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 18:32

Wit/blank komt allemaal op hetzelfde neer hoor :P