Bewerkt vlees en kanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 10:20

Precies Ayasha, ik wil niet stoppen met vlees :Y)
Het boeit mij echt totaal niet of ik er wat van kan krijgen of niet :o ik heb igg wel genoten van de korte tijd hier op aarde.

In mijn familie leven we erg bourgondisch en leven er flink op los (oa. drank, sigaretten, drugs :') ), ze worden er allemaal oud mee... (>80/85+)
Mijn vader heeft bv alles gedaan wat god verboden heeft, die heb ik helaas dit jaar af moeten geven op 80 jarige leeftijd,
maar wat een mooi leven heeft hij gehad en een hele mooie leeftijd bereikt!

Ayasha
Blogger

Re: Bewerkt vlees en kanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 10:22

drank en sigaretten doe ik dan weer niet. Is nie slim nie met mijn medicatie. _O-
Maar ook als ik zou kunnen stoppen met vlees zou ik het niet doen. :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 10:28

Niemand zegt hier dat jullie moeten stoppen met vlees eten..

Maar het is gewoon onzin dat mensen niet zonder vlees kunnen. Ruim 60 miljoen mensen zijn vegetariër. In India zelfs bijna de helft van de bevolking..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 10:41

8nnemiek schreef:

Maar het is gewoon onzin dat mensen niet zonder vlees kunnen. Ruim 60 miljoen mensen zijn vegetariër. In India zelfs bijna de helft van de bevolking..

Wil je dat eerste statement nog eens herphraseren of wil je wachten tot ik quotes omhoog haal?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 10:55

Dan ben ik benieuwd, want ik ben dat nog niet tegengekomen..

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 11:00

8nnemiek schreef:

ja en hoor en hoeveel vegetariërs hebben zich in dit topic gemeld met de mededeling dat ze ziek zijn, of zich pas weer goed voelden na het eten van vlees? ik vind weg degelijk dat vegetariërs opdringerige mensen zijn tegenover vlees eters. straks komt er ooit nog oorlog tussen vleeseters en vegetariërs omdat de vega's hun mening willen opdringen. triest hoor..

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 11:35

8nnemiek schreef:

http://www.indexmundi.com/nl/india/leve ... hting.html

Ze worden daar ook lekker oud mee..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 11:55

Dat is inderdaad behoorlijk oud voor een land waar je het water niet kan drinken, de lucht vol hangt met smog, mensen enorm arm zijn, weinig medische hulp te vinden is en malaria aan de orde van de dag is..

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 11:59

8nnemiek schreef:
Dat is inderdaad behoorlijk oud voor een land waar je het water niet kan drinken, de lucht vol hangt met smog, mensen enorm arm zijn, weinig medische hulp te vinden is en malaria aan de orde van de dag is..

dan tref je het hier maar beter he, omdat jij vegetarisch wil zijn, hoeven wij dat niet. wij genieten lekker van ons stukje vlees terwijl jij ons probeert te overtuigen en daarbij, jij zou er dus vrede mee hebben om op 69 jarige leeftijd dood te gaan? ik ken mensen die op die leeftijd al dood waren, en die wilden nog lang niet hoor.

ben ik de enige die vegetariërs zo vervelend vind omdat ze zich zo opdringen?
Laatst bijgewerkt door its_daantjee op 01-11-15 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 12:00

donjalover13 schreef:
ja en hoor en hoeveel vegetariërs hebben zich in dit topic gemeld met de mededeling dat ze ziek zijn, of zich pas weer goed voelden na het eten van vlees? ik vind weg degelijk dat vegetariërs opdringerige mensen zijn tegenover vlees eters. straks komt er ooit nog oorlog tussen vleeseters en vegetariërs omdat de vega's hun mening willen opdringen. triest hoor..

En hoeveel vegetariërs hebben zich hier gemeld die al járen geen vlees eten en zich prima voelen?
Die laatste zin, daar ga ik niet eens op reageren :')

Je bent inderdaad een van de enige. Vegetariërs dringen zich niet op. Ik ervaar het toch echt andersom. Je hoeft maar een tijdschrift open te slaan, de tv aan te zetten of naar buiten te lopen of je wordt overspoeld met vleesindustrie-propaganda.. McDonalds advertenties, kip-reclames, foto's van dierenlijken.. Je hebt geen idee hoe naar dat is als je daar principieel tegen bent..

Als er hier vegetariërs hun mening zouden willen opdringen dan werden er wel foto's geplaatst van het dierenleed in de slachthuizen, en dan erbij zeggen dat jij dit als vleeseter veroorzaakt en eisen dat iemand er mee stopt.. dat soort zaken noem ik mening opdringen. Maar geloven dat vlees eten niet gezond is, dat heeft niks te maken met een mening opdringen. Als ik zeg dat roken ongezond is dan moet die roker zelf weten wat ie met die informatie doet.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 01-11-15 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 12:06

8nnemiek schreef:

werkelijk?, dus omdat ze gedwongen vegetariër zijn, worden ze toch nog 69... of slaat je voorbeeld gewoon nergens op?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 12:13

Niemand is gedwongen vegetariër.. Waar haal je dat vandaan? :?
Ik zeg dat ik 69 een mooie gemiddelde leeftijd vind voor een land waar de leefkwaliteit zo slecht is..

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 12:15

Over malaria, bewoners van malaria gebieden blijken juist vaak resistent te zijn geworden na het doorlopen van de ziekte. Als zij voor een langere tijd het gebied uittrekken en dan weer terug komen, kunnen zij ook weer malaria oplopen. Maar goed, dat is een off-topic detail.

Overigens ligt het percentage van mensen met allergieën een stuk hoger in Westerse landen. En waar men meer lokaal en vers voedsel consumeert, ligt dat percentage een stuk lager.
Ook is de prikkeling voor het afweersysteem minder, waardoor allergieën zich makkelijker ontwikkelen. Je kunt je voorstellen dat mensen in India geen vaatwasser hebben, waardoor die prikkeling blijft bestaan en in de Westerse wereld juist afneemt.

Hoeveel mensen zijn er met een pollenallergie? Met een pollenallergie kun je makkelijk een kruisallergie krijgen, op elk moment in je leven. Met een pollenallergie kun je bijvoorbeeld makkelijk een of meerdere voedselallergieën ontwikkelen. Vier jaar terug had ik nog geen voedselallergieën, nu bijna 20 (meer dan de helft van geteste voedselgroepen).

De keuze om vegetariër of veganist te zijn zal hier vrijer zijn dan in India (kastensysteem en men eet uit religieus oogpunt geen vlees - hindoeïsme).

Edit: Overigens een tip voor de mensen die recent over gegaan zijn op een (meer) vegetarisch dieet en pollenallergieën hebben: let op orale symptomen en evt symptomen in de spijsvertering.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 12:27

Ik ben ook heel lang allergisch geweest als kind.. Koemelk, eieren, noten, bieten, chocolade en nog een hele lijst := Ik was ook altijd ziek. Vooral in de vakanties -O-
Rond mijn twaalfde ben ik vegetarisch gaan eten, veel meer vers, en inderdaad werden de allergieën minder, op melk en eieren na. Ik kan nu weer alles eten, en ik ben haast nooit meer ziek. Ik kan me de laatste keer dat ik verkouden ben geweest niet meer herinneren terwijl ik vroeger elk jaar in bed lag.. Dus ik geloof inderdaad ook dat allergieën te maken hebben met voeding en met het afweersysteem.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 12:43

8nnemiek schreef:
Ik zeg dat ik 69 een mooie gemiddelde leeftijd vind voor een land waar de leefkwaliteit zo slecht is..

Wanneer je te arm bent om een luxeproduct als vlees te kunnen betalen ben je gedwongen vegetariër.. dat heeft met vrije keus niets te maken. je doet het voorkomen alsof deze mensen ervoor gekozen hebben en masse vegetariër te zijn.
Em wat wil je nu dan eigenlijk met je India voorbeeld aantonen, wanner het feit dat de helft van de bevolking geen vlees (kan) eten niets aantoonbaars met de levensverwachting van doen heeft?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 13:39

Misschien kijk ik er overheen hoor, maar ik heb juist het idee dat de vega's in dit topic best netjes discussieren en dat de rest er overheen stampt met argumenten als "er zijn ouderen die 90 worden met elke dag een stukje vlees dus alles wat jij en de wetenschap zegt is onwaar".

Verder vind ik het ook gek dat er aangehaald wordt dat je ook onder een auto kunt komen, en dat je dan graag gelukkig geleefd wilt hebben. Ten eerste haal ik mijn levensgeluk niet uit mijn maaltijden eigenlijk, al eet ik elke dag allerlei verrukkelijke dingen :Y). Ten tweede snap ik niet helemaal waarom je niet gelukkig kan zijn zonder vlees te eten terwijl er zoveel andere heerlijke dingen zijn die minder impact hebben op gezondheid, dierenlevens en het milieu.. En tenslotte: ik heb langs zien komen dat het een slecht iets is dat mensen gezond oud worden omdat er dan niet genoeg mensen meer zijn om voor de ouderen te zorgen ofzoiets? Het idee van gezond oud worden is toch juist dat je bijv langer kan werken en/of minder zorg nodig hebt? Ik zie niet in wat daar nou zo nadelig aan is.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 13:42

martichr schreef:
8nnemiek schreef:

Wanneer je te arm bent om een luxeproduct als vlees te kunnen betalen ben je gedwongen vegetariër.. dat heeft met vrije keus niets te maken. je doet het voorkomen alsof deze mensen ervoor gekozen hebben en masse vegetariër te zijn.
Em wat wil je nu dan eigenlijk met je India voorbeeld aantonen, wanner het feit dat de helft van de bevolking geen vlees (kan) eten niets aantoonbaars met de levensverwachting van doen heeft?

Veel hindoestanen eten geen vlees vanuit hun geloof... Mijn hospita waar ik bij woon heeft met dat laatst nog uitgelegd...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 13:43

Magrathea schreef:
Misschien kijk ik er overheen hoor, maar ik heb juist het idee dat de vega's in dit topic best netjes discussieren en dat de rest er overheen stampt met argumenten als "er zijn ouderen die 90 worden met elke dag een stukje vlees dus alles wat jij en de wetenschap zegt is onwaar".

Verder vind ik het ook gek dat er aangehaald wordt dat je ook onder een auto kunt komen, en dat je dan graag gelukkig geleefd wilt hebben. Ten eerste haal ik mijn levensgeluk niet uit mijn maaltijden eigenlijk, al eet ik elke dag allerlei verrukkelijke dingen :Y). Ten tweede snap ik niet helemaal waarom je niet gelukkig kan zijn zonder vlees te eten terwijl er zoveel andere heerlijke dingen zijn die minder impact hebben op gezondheid, dierenlevens en het milieu.. En tenslotte: ik heb langs zien komen dat het een slecht iets is dat mensen gezond oud worden omdat er dan niet genoeg mensen meer zijn om voor de ouderen te zorgen ofzoiets? Het idee van gezond oud worden is toch juist dat je bijv langer kan werken en/of minder zorg nodig hebt? Ik zie niet in wat daar nou zo nadelig aan is.

Ik snap ook niet dat mensen kinderen willen terwijl je zonder kinderen veel meer kan, en een heerlijk leven kan leiden... En die keuze veel minder impact heeft op je gezondheid en leven.... Maar he, als er mensen zijn die toch koters nemen zal ik ze niet tegen houden of het ze af raden.

Wat ik niet snap is dat de vega's het niet gewoon kunnen laten, niet gewon kunnen zeggen "he, als jij het gezondheidsrisico wil nemen ga je goddelijke gang maar mij niet gezien" ipv dat gedram en gezeur.. :) En dan tegelijk nog durven zeggen dat vegetariers altijd in vraag gesteld worden en vleeseters niet ^)
:+

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 13:52

Oh, the irony :))

Afbeelding

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 13:54

Jemig, als dat al opdringen is, dan moet ik dus ook zeiken over elke reclame over drank, elk zinnetje over cocktails die men lekker vindt, elke keer iemand zegt "een lekker sigaretje te gaan roken" enz?
Ik probeer jou toch niet te overtuigen om vlees te eten?
als jij plantaardig wil eten moet je dat vooral doen maar zeur toch in godsnaam niet wanneer anderen dat niet willen. HUN lichaam, HUN keuze. :)
Wb het milieu; dan moet je ook zeuren tegen iedereen die in een auto rijdt, kinderen neemt, haarspray gebruikt en noem het maar... :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 14:08

Volgens mij overtuigt niemand hier een ander om te stoppen met vlees eten :')

Maar hee, dat is toch wat je doet in een discussie? Elkaars argumenten bediscussiëren, tot nieuwe inzichten komen, etc etc. Het zou snel klaar zijn als we allemaal zeggen "Dit is mijn standpunt en dat is de jouwe en dat respecteren we van elkaar", where's the fun in that :D Bovendien komen de posters in dit topic er toch echt zelf heen, niemand die een ander verplicht mee te doen.

Ik vind overigens mezelf niet echt zeuren, maar goed, dat zal wel aan mij liggen. :o Wat milieu betreft is de totale vee-industrie (uit mijn hoofd) verantwoordelijk voor ca. 22% van alle broeikasgassen, en dat is meer dan welke andere groep "vervuilers" dan ook. Dus ja, als ik graag mijn medemens wil wijzen op milieuvervuiling zal ik snel naar vlees toe gaan inderdaad... Gewoon omdat zonder de vee-industrie er hoogst waarschijnlijk nauwelijks een probleem was, milieutechnisch gezien. Dat is dan toch niet zo raar. :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 14:13

3x raden wie er financiële belangen hebben bij de vee industrie? De overheid!!! *\o/*
Nog een keer raden wie er gaat over wat gezonde voeding is (en met hun mening een groot bereik heeft) in landen zoals Amerika? De overheid! :oo

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 14:30

martichr schreef:
8nnemiek schreef:

Zoals hierboven al vermeld; ze zijn vegetariër vanwege hun geloof. Iemand die geen vlees eet omdat hij het niet kan betalen in geen vegetariër..
Wat ik hiermee wil zeggen is dat vegetariërs ook oud kunnen worden, omdat er hier mensen beweren dan een mens vlees nodig heeft.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 14:55

huh?

dus een moslim is ook vegetarier vanwege zijn geloof?

hindoes zijn totaal geen vegetariërs wegens geloof,
ze eten alleen geen rund (of zelfs alleen geen koe specifiek, dat laat ik even in het midden)..

Een een jood is ook vegetariër dan?

---

de mensen daar kopen geen vlees omdat ze het zich niet kunnen veroorloven.. De gemiddelde kip wordt daar gehouden en pas gegeten op het moment dat er geen ei meer uitgeperst wordt, tot die tijd geeft ze meer voedsel over langere termijn, dus wordt ze niet op gegeten..

Veel moderne hindoes baseren zich op het geweldloosheids principe om te kiezen voor een vegetarisch bestaan.. maar dat is puur dus modernisme, geen geloofskwestie.. om de een of andere reden geldt dit niet voor al het vlees: geiten-, schapen-, kippenvlees en vis zijn geen taboe.

Binnen het hindoe is het dus vooral een culturele taboesfeer rondom voedsel dat wel geoorloofd is, maar door moderne tijd in de taboesfeer is.. raar genoeg dus slechts voor enkele diersoorten..

Een nederlander die geen hond, rat, cavia, kat, konijn en kanaries wenst te eten, is toch ook geen vegetarier?

En waarom is iemand vanwege geloof dan geen gedwongen vega, en wegens financieën wel?
Dan mogen de vega's wegens geloof ook niet meegeteld worden.. immers dat is ook een 'opgelegde keuze'. niet uit geldzorgen, maar uit culturele druk.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 14:58

Er zijn heeeel veel groepen binnen de hindoes, hoe kan je zeggen dat ze alleen geen rund eten. Ze vinden dat vlees hen onzuiver maakt en ze verder van god verwijdert. :) Mijn hospita is zeer fanatiek hindoestaans dus dat lijkt me een betrouwbare bron...