Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
AlexVB schreef:De voordelen van een basisinkomen
Een basisinkomen voor iedereen heeft een aantal voordelen;
De sociale dienst en het UWV worden overbodig
Toeslagen en dergelijke worden ook overbodig
Aftrekposten kunnen verdwijnen
Fraude wordt vrijwel onmogelijk
Belastingstelsel wordt een stuk eenvoudiger
De armoedeval (sommige mensen die vanuit een uitkering gaan werken gaan er op achteruit) verdwijnt
Het minimumloon kan worden afgeschaft
Het doet de ongelijkheid afnemen
Het versterkt de democratie
Het geeft financiële vrijheid
Het zorgt voor betere arbeidsvoorwaarden
De nadelen van een basisinkomen
Een basisinkomen voor iedereen heeft ook een aantal nadelen;
De angst dat niemand meer wil werken
Het kost veel geld
Om de discussie weer terug te krijgen waarover het ging..
Edit: Een kleinde aanvulling.. http://sargasso.nl/series/onvoorwaardel ... isinkomen/
Shadow0 schreef:Als we de huizenprijzen in z'n algemeenheid naar beneden doen, zowel koop als particuliere verhuur, dan is het gat met sociale huur niet zo groot, hoeven we geen enorme bedragen meer aan huurtoeslag uit te keren om dat gat op te vullen. (Want, nogmaals: heel veel van dat geld gaat niet naar het bouwen en onderhouden van woningen, maar naar de complexiteit van de financien zelf.)
PowerReiner schreef:Ik heb gekeken of ik niet kon gaan kopen voordat ik een woning zocht. Met mijn inkomen kon ik een hypotheek krijgen van 89.000,-, ik het gebied waar ik woon koop je daar nog geen garagebox voor, laat staan een woonruimte.
De bevolking wordt gestimuleerd om te kopen zeggen ze, nou, mijn (en ongetwijfeld ook andere) situatie zegt iets heel anders. Het bizarre namelijk hiervan:
Een vriendin heeft verder weg een woning gekocht van ik dacht iets meer dan anderhalve ton. Zij betaald 400,- aan haar hypotheek per maand.
Ik? Ik zit met een huis opgescheept van over de 700,- terwijl ik veel minder verdien, en geen huursubsidie kan krijgen.
Hoe bedoel je, omgekeerde wereld.
Ik gok dat er heel veel mensen in deze situatie zitten dat ze precies tussen het wal en schip vallen, en dat ook hierdoor sociale huurwoningen ook vol zitten.
Shadow0 schreef:Als we de huizenprijzen in z'n algemeenheid naar beneden doen, zowel koop als particuliere verhuur, dan is het gat met sociale huur niet zo groot, hoeven we geen enorme bedragen meer aan huurtoeslag uit te keren om dat gat op te vullen. (Want, nogmaals: heel veel van dat geld gaat niet naar het bouwen en onderhouden van woningen, maar naar de complexiteit van de financien zelf.)
Neem mijn eigen plekje, een appartementje van 60 jaar oud. De bouw is ruimschoots afbetaald, het onderhoud wordt apart berekend... toch betaal ik flinke vaste lasten voor een waarde die alleen gecreeerd wordt doordat anderen hier ook zouden willen wonen. En dat betalen we vervolgens aan de banken. Dat is heel vreemd... (Ik vind het heel moeilijk om het uit te leggen en dat is precies het punt: waarde is iets heel raars en abstracts. De waarde van huizen in Nederland staat in elk geval totaal los van de kostprijs van huizen, en we (zowel de mensen als de staat via de belastingaftrek) betalen dus heel veel geld aan de banken voor iets wat eigenlijk een probleem van onderlinge verdeling is.
Thesserd schreef:Huizenprijzen naar beneden doen? Is knap banketstaaf als je een huis van 125.000 hebt gekocht en hem moet verkopen voor 100.000 omdat de huizenprijzen even naar beneden gedaan zijn
Thesserd schreef:Ik zie eerder een oplossing in het goedkoper maken van huurwoningen. Een huurwoning is maandelijks doorgaans veel duurder dan een koopwoning. En dat terwijl juist mensen die niet kunnen kopen (vanwege te laag loon of geen loon of te weinig eigen vermogen) moeten huren. Dat vind ik scheef en zou, mocht dat mogelijk zijn, opgelost moeten worden.
AlexVB schreef:De sociale dienst en het UWV worden overbodig
Toeslagen en dergelijke worden ook overbodig
Fraude wordt vrijwel onmogelijk
bruintje123 schreef:En jij wil niet begrijpen dat niemand nachten zou gaan draaien als het vrijwilligers werk zou zijn.
aikon schreef:Nee, de banken willen mij graag helpen. De overheid is het probleem.
Citaat:Ik zie niet dat een basisinkomen hier verandering in kan brengen.
aikon schreef:Ik heb dit jaar geprobeerd een huisje met een stuk grond te kopen. 60% van de vraagprijs had ik liggen, had een hypotheekje van een € 40.000,- euries nodig ook om wat reparaties uit te kunnen voeren, bouw van een paddock/stal en omheining.
Het hypotheekje zou bruto € 160,- per maand zijn. Ik betaal nu aan huur € 200,- en ga naar een andere huurwoninkje (zelfde bouw en grote (65 m2), moet verhuizen wegens sloop huidige huisje) van € 322,-
Volgens de overheid regeltjes kan ik geen hypotheekje krijgenKan ik niet betalen met mijn inkomen
![]()
Schiet mij maar lek, ik weet het niet meer. Ik zou al met al een € 250,-/300,- per maand goedkoper zitten met mijn pony's aan huis dan ik nu zit.
Sonja_vR schreef:bruintje123 schreef:En jij wil niet begrijpen dat niemand nachten zou gaan draaien als het vrijwilligers werk zou zijn.
Tis een late reactie maar... jammerdebammer, wel dus.
Ik heb nachtdiensten gedraaid voor mijn betaalde werk en als vrijwilliger in verschillende functies in de zorg, evenementen met muziek en paarden
En ja, ik vond het heerlijk...
Dat jij nachtdiensten ruk vind, wil niet zeggen dat iedereen dat vind. Had ik het nog aangekund zou ik het zo weer gaan doen, betaald en vrijwillig.
bruintje123 schreef:Sonja_vR schreef:
Tis een late reactie maar... jammerdebammer, wel dus.
Ik heb nachtdiensten gedraaid voor mijn betaalde werk en als vrijwilliger in verschillende functies in de zorg, evenementen met muziek en paarden
En ja, ik vond het heerlijk...
Dat jij nachtdiensten ruk vind, wil niet zeggen dat iedereen dat vind. Had ik het nog aangekund zou ik het zo weer gaan doen, betaald en vrijwillig.
Jammer de bammer het topic liep ook al verder.
Maar voor jou informatie.
Ik vind nachten niet ruk.
Integendeel.
Maar als ik ze niet meer hoefde lag ik er inderdaad niet wakker van.
En had je het nog aangekund...
Juist ja. Daar gaat het om
Erg makkelijk praten terwijl een ander ze kan draaien.
Voorheen was het zo dat vanaf de 55 mensen geen nachten meer hoeven.
Dat is niet voor de lol bedacht.
Helaas is dat omhoog getrokken naar 57.
Niet omdat iedereen er ineens beter tegen kan. Maar stel je voor dat mensen relaxed naar het verhoogde pensioen mogen werken.