Stop Jo Frost?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:50

Gillbo schreef:
nelis schreef:

Ja kijk daar heb je het al _O-

En wat bedoel je daar mee? :?
Denk dat dat insinuatie is die nergens over gaat toch...
dan kunnen we 020 tot arrogant benoemen, het oosten stug.. etc etc _O-

Vandaar ook de smiley erachter, je raad nooit uit welke provincie ik kom :D

nelis

Meloen schreef:
Volgens mij gaan we nu meer op de man spelen. Lijkt me niet helemaal de bedoeling. ;)

Wellicht trok ik de figuurlijke schoen aan Sammie, maar het stuk van Baileymix kwam wel degelijk generaliserend op mij over.
Ben het overigens wel met jullie eens. Daar ik geen opgelaten gevoel wil hebben in een restaurant omdat bijv druk is/bediening lang duurt, kies ik voor meer kindgerichtere restaurants. Of ik kies voor patatjes bij de oppas en dan gaan wij papa en mama uiteten in de "chiquere" restaurants.
Maar dat ligt puur aan mijzelf (voor mij is restaurant ook een uitje en ik wil er niet als een politieagent zitten) en ik heb een bewegelijke dochter :=
Dus dan is optie vaak een buffet met speelvertier.

Wel inderdaad een kritische noot: zonder oefenen kunnen kinderen het nooit leren. wegblijven uit restaurants is dus geen optie.
Een paard krijg je ook niet verkeersmak door niet de weg op te gaan. Doe je ook stapje voor stapje (of in sommige gevallen overbluffen en gewoon doen).

+:)+
Zoals ik ook al eerder omschreef, bouw restaurant bezoek op, door het te verlengen elke keer. Daar groeit een kind in mee.

Amaris

Gillbo schreef:
Vandaar ook de smiley erachter, je raad nooit uit welke provincie ik kom :D

Vast Brabant :')

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:51

Gillbo , het zal wel 020 wezen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 12:14

safina schreef:
En de boodschap die kijkers keer op keer meekrijgen is: "regels stellen en zorgen dat kinderen zich daar aan houden, is belangrijk!" Als ik met ouders van gedachten wissen over dit programma, is het enige dat ze doorgaans bijgebleven is dat je je kind een time out moet geven als het vervelend doet.

Daar kan ik me behoorlijk in vinden. Het is niet de boodschap die Jo uitdraagt - zij is wel degelijk genuanceerder... maar de manier waarop Jo wordt gebruikt (ook in dit topic) om goed te praten dat kinderen maar eens even flink op hun plek gezet moeten worden... :n

Ik weet alleen niet of het uitmaakt of je dat wel of niet op tv laat zien. Mensen zien wat ze willen zien - en als je onopgevoede kinderen wilt zien, en wilt zien dat eens lekker straffen wel werkt, dan zie je dat. Dat wordt niet alleen bevestigd op tv, maar ook elke keer in de supermarkt dat je zeker weet dat het kind zo huilt omdat de ouders te slap zijn (en niet, bv, omdat het kind stikmoe is of omdat de ouders heel inconsequent soms ruw en soms toegeeflijk zijn.)

En ik vind het wel leuk om Jo aan het werk te zien. Zoals ik het ook leuk vind om Cesar Milan aan het werk te zien - ook al weet ik dat het voor mensen die graag ruw en ongeduldig met mensen of dieren omgaan wordt aangegrepen om hun aanpak (NIET die van Jo of Cesar) goed te praten.

Lastig dilemma dat. Maar niet-tonen lost dat volgens mij niet op.

Ik zou overigens zeker meer willen zien: nu behandelt zo'n uitzending inderdaad vooral de spectaculaire zaken en de quick fixes, en laat het helaas heel weinig zien van hoe leuk kinderen zijn als ze die ruimte hebben en positief benaderd worden: hoe open en creatief ze zijn en hoe je ze ziet groeien.
Het toont inderdaad ook weinig wat het doet met kinderen als ze alleen maar in het gareel moeten lopen en niet de ruimte hebben om fouten te maken, zichzelf te ontwikkelen etc.
('World's worst mom' is wat dat betreft een beetje een evenwicht - niet heel diepgravend maar het stipt wel degelijk wat dingen aan.)

Maar als mensen echt nadrukkelijk niet open staan voor die andere kant - als ze de kwaliteit van opvoeding alleen afmeten in hoe ongestoord zij door de supermarkt kunnen lopen of in het restaurant kunnen zitten, en ze nadrukkelijk negeren dat Jo harde maatregelen (zoals koude douches of peper in de mond of slaan) afwijst... dan valt er ook niet echt doorheen te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 12:51

Sammie schreef:
safina schreef:
Ik vind het erg als dat het voornaamste is dat ouders van haar programma leren. Het zou oprechter zijn als Jo Frost bijvoorbeeld ook eens een gezin in beeld brengt dat weliswaar heel veel regels en structuur heeft, maar daarnaast ook weinig warmte. En laat zien welke problemen dat allemaal teweeg brengt. Nu heb ik niet alle programma's van haar bekeken, maar ik heb nog nooit gezien dat ze dat deed. En dat vind ik jammer.
En vanwege het laatste moet je oppassen met aangeven wat je erg vindt. Zo’n gezin is wel degelijk een keer in beeld geweest. Was een ‘boeren’gezin waarbij de kinderen een hoop taken op klusjes kregen, maar meer dan dat zat er ook niet in. Jo heeft toen duidelijk gemaakt dat het ook heel belangrijk is om liefde, aandacht en warmte te geven. Door dingen écht samen te zoen.

En zo was er ook een moeder die alleen maar deed schoonmaken. Die kinderen waren te bang om eens te kliederen met klei of uitgebreid een tekening te maken.

Ik heb ook niet alle afleveringen gezien, maar dit komt wel degelijk in beeld. Jo stuurt regelmatig bepaalde gezinsleden samen op pad of samen om *iets* te doen. Met een tweeledig doel. Enerzijds bandvorming tussen die twee mensen. Anderzijds dat de andere ouder uit zijn (meestal de mPan :+ ) patroon wordt gehaald en ziet wat de ander doet. Als één kind de boel verstierd gaat Jo meestal met de andere even apart zitten.

Jammer dat ik die aflevering niet heb gezien! :j En ik herken wat je zegt hoor: er is best wel eens aandacht voor andere aspecten van opvoeden, zoals iets leuks gaan doen met je kind.
Toch...ik heb best wat afleveringen bekeken en ik vond het onder aan de streep erg uit balans: veel aandacht voor negatief gedrag (versus weinig aandacht voor hoe je positief gedrag bekrachtigt) en erg veel aandacht voor regels en grenzen. Dat blijkt ook uit wat je van ouders terughoort: wat ze doorgaans onthouden is dat stoeltje of die trap. Ik geloof dat ik ooit een enkeling heb horen zeggen: "ik heb ervan geleerd dat ik mijn kind een compliment moet geven als het zich lief gedraagt." Maar dat hoor ik niet vaak eerlijk gezegd. Ik heb zelfs wel eens ouders gesproken die een speciaal stoeltje had, dat overal mee naar toe ging. Hoe erg is dat voor een kind? Ga je een leuk dagje uit samen, loopt ma met die stoel onder haar arm... ;(

En wie een kind heeft met een niet al te extreem temperament en daarbij voldoende positieve aandacht en duidelijkheid geeft, heeft die time-out eigenlijk amper nodig. Of helemaal niet. Neem nou dat restaurant: je kunt als ouder heel veel doen om te voorkomen dat het krijsen en gillen wordt. Neem bijvoorbeeld een uitgeslapen en fris kind mee en niet een kind dat eigenlijk in bed had moeten liggen. Hongerige kinderen worden dreinerig, dus zorg dat het niet lang op het eten hoeft te wachten of vast iets kleins heeft gegeten. Met kleuters kan je het restaurantbezoek al voorbereiden: van tevoren thuis of in de auto bespreken wat een restaurant is en welke regels daar gelden. Bijvoorbeeld 'op je stoel blijven zitten', 'op rustige toon praten', 'met vork en mes eten...' Je kunt ook met ze afspreken dat als kinderen hun best hebben gedaan om zich aan die regels te houden, dat je naderhand samen wat leuks gaat doen als beloning. En je kunt tussen de gangen door korte pauzes inlassen waarin de kinderen even naar buiten kunnen, de benen kunnen strekken etc. Een set kleurplaten, potloden etc doet ook wonderen... En je kinderen aandacht geven en betrekken in de gesprekken aan tafel helpt ook.
Even doordenken hoe je het aan wilt pakken kan een hoop gedoe voorkomen hoor....

Wat ook wel jammer is, is dat het in het programma teveel draait om die time-out, maar dat eigenlijk niet goed wordt voorgedaan hoe je een effectieve time-out geeft. Tenminste: ik zag gisteren nog een promo waarin ze een kind een time out wilde geven en toch enigszins haar zelfbeheersing en kalmte leek kwijt te zijn. En dat is niet erg helpend bij een time-out, want dan escaleert het alleen maar verder. (overigens wel heel begrijpelijk. Ouders overkomt dat soms. Maar als professional zal je dat toch echt onder de knie moeten hebben...)
Ze legt ook vaak niet duidelijk aan kinderen uit waarom ze die time out krijgen. "You're very, very naughty!" Daar kunnen jonge kinderhersenen niks mee. Die kunnen nog niet zo abstract denken. Wat ze wel snappen: "je mag niet met je speelgoed gooien, want dan gaat het kapot. Speelgoed is om mee te spelen, niet om mee te gooien." "Je mag niet je broertje slaan, want doet doet pijn.".

Waar ik ook mijn bedenkingen bij heb is dat ze kinderen "sorry" laat zeggen. Doen ze dat niet, dan gaan ze terug in de time out bij haar. Ten eerste krijg je dan dat kinderen "sorry" gaan zeggen zonder dat ze dat oprecht menen. Ten tweede: een time out is vooral bedoeld om escalerend gedrag te doen keren naar gewenst gedrag. Het is dan niet handig om kinderen nadat ze gekalmeerd zijn terug te nemen naar wat ze fout hebben gedaan en ze sorry te laten zeggen. Daar leren ze niks van en ze starten weer met een focus op ongewenst gedrag. Je kunt ze beter laten focussen op gedrag dat je graag wilt zien. Dus bijvoorbeeld:"kies maar een spel dat je broertje ook leuk vindt" of "ga maar in de tuin met je voetbal gooien, dat mag wel"

Ik zie liever dat ouders leren hoe ze een time-out voor kunnen zijn. En dat áls ze hem gebruiken, ze weten hoe je dat op een effectieve manier doet. Vandaar: jammer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 12:53

Sammie schreef:
D'r is dan ook niemand die dat ontkent. Men moet eens ophouden met bepaalde meningen in een hoekje duwen. Leren dat kinderen niet in een restaurant mogen rennen staat niet gelijk aan kinderen geen liefde geven.

Precies!

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 13:30

Shadow, is er een reden dat je de rest van mijn post voor het gemak maar gewoon negeert? En alleen dat ene zinnetje uit de context rukt om commentaar te geven?

Overigens heb ik het over ouders die hun kind in zo'n situatie niet of heel slapjes corrigeren. Uiteraard moet een kind wel de kans krijgen te leren.

StalNollie

Re: Stop Jo Frost?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 13:33

Maar daar gaat het toch om de manier van corrigeren
ik ben van mening Door positief te benaderen je meer voor elkaar krijgt bij een kind of volwassene

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 13:38

Safina: ze laat de ouders juist voor een timeout uitleggen waarom ze de kinderen straf geven (dus niet alleen: je bent stout geweest, maar: je hebt je zusje geslagen en dat is stout. Daarom krijg je nu een timeout van X minuten om na te denken over wat je hebt gedaan).
En over het algemeen negeert ze de kinderen als die om negatieve aandacht vragen, maar laat ze ze iets positiefs doen (of leidt ze ze af). Dat zag je deze aflevering ook: het meisje van 3 zat op de bank te mokken en een beetje te huilen, maar toen vroeg Jo of ze met haar het speelgoed wilde opruimen.

Benangelique: ze liet die moeder echt uitleggen aan die peuter dat borstvoeding er niet meer in zat (uh, dat ze geen 'tietjes' meer kreeg :') ).

Ik weet niet meer wie het zei (Safina dacht ik?) maar het klopt wel dat de indruk die mensen krijgen van Jo Frost wat minder genuanceerd is dan dat ze echt wel is. Ze legt uit, kijkt wel degelijk naar emoties binnen een gezin (praat vrijwel altijd met gezinsleden die onder lijken te sneeuwen, zoals in dit geval de oudste dochter). De indruk is zeker weten anders, maar ik denk dat we ook niet moeten vergeten dat dat ligt aan de montage.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 13:59

Ryder, pas NA de eerster keer weigeren van borst, liet ze het uitleggen. Kind kwam uit bed, wilde drinken en moeder zei NEE, gebeurt niet meer. en gaf een beker melk. Pas de 2e keer (die wij zagen) moest moeder uitleggen dat kind geen tietie meer kreeg. en waarom niet. Mijn mening was. liet kind direct na slaapje nog even bijkomen met tietie, ga het dan "uitleggen" en stop dan.

En uitleggen natuurlijk wel op kindniveau en niet eindeloos.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 14:01

Dat kunnen wij helemaal niet stellig zeggen, dit is montagewerk. Voor hetzelfde geldt is het er ook vóór gezegd, maar is dat er uitgeknipt omdat de regie twee maal in beeld brengen onnodig vond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 14:04

StalNollie schreef:
Maar daar gaat het toch om de manier van corrigeren
ik ben van mening Door positief te benaderen je meer voor elkaar krijgt bij een kind of volwassene

Ik ook. Je kunt wel Alleen maar het gedrag proberen uit te roeien dat je niet wilt zien, maar dat is sleuren aan een dood paard. Het gaat er uiteindelijk om het aanleren van positief gedrag.

Het zit hem soms in zulke kleine dingen.... Kinderen (maar ook volwassenen) zijn bijvoorbeeld een beetje doof voor het woordje "niet". Als je zeg "je mag niet schreeuwen" dan is het net of het woordje "niet" soms wegvalt. Iets laten is gewoon verschrikkelijk moeilijk, want dan moet je een impuls onderdrukken. Dat kost moeite en energie. Zeker voor kinderhersenen, die nog niet zo goed zijn in impulsen onderdrukken en het vertalen van zo'n boodschap naar een positief alternatief. Iets doen is daarentegen vaak veel makkelijker.

Daarom kan je bijvoorbeeld beter niet tegen een peuter zeggen:"Niet schreeuwen". In plaats daarvan zeg je: "Rustig praten." Of in plaats van "niet springen op de bank" zeg je "op de bank zitten we op onze billen".

Het lijkt iets simpels en onbenulligs, maar voor jonge kinderen werkt het veel effectiever als je de nadruk legt op hoe het wél moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 14:08

Als Jo Frost zou vinden dat haar visie op opvoeden niet goed tot uitdrukking komt door montage, regie of wat dan ook, dan zou ze niet aan het programma mee moeten werken.....

IMHO. :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 14:26

safina schreef:
Daarom kan je bijvoorbeeld beter niet tegen een peuter zeggen:"Niet schreeuwen". In plaats daarvan zeg je: "Rustig praten." Of in plaats van "niet springen op de bank" zeg je "op de bank zitten we op onze billen".

Ja. Je ziet soms iemand zeggen 'je mag niet springen' en dan zie je de ogen van zo'n kind oplichten: "Springen! Dat is een leuk idee! :)* " De 'niet' was even weggevallen.

Maar ik moet wel bekennen dat ik van de 'we doen dit' meestal nogal recalcitrant word, niks te 'we'. Dat impliceert juist dat je een inspraak hebt die er helemaal niet is, en dat je bv samen kunt bepalen of er wel of niet op de bank gesprongen mag worden. Net als 'we spreken af' - leuk maar alleen als dat echt samen gebeurt. "Ik leg op en jij moet je eraan houden" is niet "we spreken af." :=

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 14:27

Ach shadow, dat begint al bij de zwangerschap als 'we' zwanger zijn :')
Vreselijk haha

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 14:30

vuurneon schreef:
Ach shadow, dat begint al bij de zwangerschap als 'we' zwanger zijn :')
Vreselijk haha

"We" zijn zwanger, dus "we" drinken niet meer, en "we" eten nietsmeer wat eventueel schadelijk zou zijn. Wat ik nog enger vind zijn van die koppels die elkaar papa en mama noemen voordat t kind geboren is (of juist als ze al in de tienerjaren zijn). Brrrrrrr

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 14:38

safina schreef:
Als Jo Frost zou vinden dat haar visie op opvoeden niet goed tot uitdrukking komt door montage, regie of wat dan ook, dan zou ze niet aan het programma mee moeten werken.....

Ik denk ook niet dat Jo Frost dat vindt, maar de kans is ook weer erg klein dat Jo zelf in de regiostoel zit. Verder snap ik eigenlijk niet helemaal wat je met deze opmerking wil zeggen?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 15:00

Ik vind dat wanneer je zelf kinderen hebt, het een stuk moeilijker is dan wanneer je er vanaf een afstand naar kijkt. Toen ik mijn zoontje nog niet had, keek ik wel eens naar Jo Frost en ja, duidelijk, hoe kunnen ouders het zover laten komen!

Nu ik zelf een zoontje heb, van inmiddels bijna 7, merk ik wel dat sommige gewoonten er makkelijk insluipen en dat grenzen het niet zo duidelijk en objectief is als in de afleveringen van Super Nanny.

Zelf ben ik vrij streng en wil ik absoluut niet dat iemand 'last' van hem heeft (heb ik zelf ook een hekel aan). De genoemde iPad (of iPhone) in het restaurant doen wij ook, juist zodat hij zich niet gaat vervelen. Alleen mag het volume niet open, of hij heeft een koptelefoon op. Hij leert ook dat hij af en toe gewoon even zijn gemak moet houden wanneer hij heel druk doet. In het vliegtuig kregen wij achteraf zelfs spontaan te horen dat hij zo lief en rustig was, dat hadden ze blijkbaar niet verwacht.

Nee = nee. En ik leg soms wel eens uit waarom iets gaat zoals het gaat. Dat is iets anders dan een discussie aangaan, want dat doe ik dus niet. Een grote mond wordt direct de kop in gedrukt.

Als hij iets mag kiezen, dan is het wat hij op woensdagmiddag wil eten :+ Of dat je hem uit 2 opties laat kiezen en bij andere dingen zeg ik vaak, ja dat mag jij zelf weten wanneer jij 16 bent haha.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 15:04

Maar het gaat bij restaurantbezoek toch ook om gewoon basisvaardigheden en hele algemene fatsoensnormen? Misschien niet bij de vijfsterrenrestaurants, maar verder... Dingen die kinderen in principe thuis leren en dus ook moeten kunnen toepassen in een restaurant. Op de stoel blijven zitten, niet schreeuwen en niet met dingen gooien. Ik geef les en ik merk helaas ook dat dergelijke in mijn ogen essentiele dingen er bij veel leerlingen gewoon niet in zitten. Ouders verwarren assertiviteit met door iedereen heen praten en een kritische houding met respectloosheid. Als de docent praat is het stil. In de klas ga je niet zomaar van je plaats.
Echt, hoe moeilijk is dat nou. De ADHD-kindjes bij mij doen het nog het best, want die hebben ouders die daar erg op letten. Die springen soms wel van hun stoel af, maar realiseren zich dan dat het niet hoort en zeggen heel beleefd sorry.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 15:40

Sammie schreef:
safina schreef:

Ik denk ook niet dat Jo Frost dat vindt, maar de kans is ook weer erg klein dat Jo zelf in de regiostoel zit. Verder snap ik eigenlijk niet helemaal wat je met deze opmerking wil zeggen?

Wat ik wil zeggen is dat het me wat te makkelijk is om de inhoud van het TVprogramma te wijten aan montage of regie. Zij kiest ervoor om het gezicht van het programma, zoals het nu is, te zijn/blijven. En mee te werken aan het beeld dat kijkers daardoor over opvoeding krijgen. Anders zou het topic:"Redt Jo Frost van de regie en de montage" moeten heten. :D

Ik vraag me trouwens af waarom ouders meewerken aan zo'n programma. Als je met je handen in het haar zit is er genoeg goede opvoedhulp te vinden, lijkt me. En dat je zelf met je hoofd op TV wil, oké, miet je als volwassene zelf weten. Maar je kinderen zijn ook nog jarenlang terug te zien als 'kinderen met probleemgedrag'. Zij hebben er niet om gevraagd om op TV te komen.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 15:53

safina schreef:
Ik vraag me trouwens af waarom ouders meewerken aan zo'n programma. Als je met je handen in het haar zit is er genoeg goede opvoedhulp te vinden, lijkt me. En dat je zelf met je hoofd op TV wil, oké, miet je als volwassene zelf weten. Maar je kinderen zijn ook nog jarenlang terug te zien als 'kinderen met probleemgedrag'. Zij hebben er niet om gevraagd om op TV te komen.

Hulp kost geld, en dit waarschijnlijk niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 15:53

Shadow0 schreef:
safina schreef:

Ja. Je ziet soms iemand zeggen 'je mag niet springen' en dan zie je de ogen van zo'n kind oplichten: "Springen! Dat is een leuk idee! :)* " De 'niet' was even weggevallen.

Maar ik moet wel bekennen dat ik van de 'we doen dit' meestal nogal recalcitrant word, niks te 'we'. Dat impliceert juist dat je een inspraak hebt die er helemaal niet is, en dat je bv samen kunt bepalen of er wel of niet op de bank gesprongen mag worden. Net als 'we spreken af' - leuk maar alleen als dat echt samen gebeurt. "Ik leg op en jij moet je eraan houden" is niet "we spreken af." :=

Oh, dat heb ik helemaal niet, dat gevoel dat je dan inspraak hebt. Maar dat zal wel per persoon verschillen dan. :D

Wat ik wel buitengewoon inefficiënt vindt is:"Marietje, wil jij alsjeblieft je jas even oprapen en aan de kapstok hangen?" En dan boos worden als Marietje antwoordt:"nee, mam!"
Zeg dan gewoon: "Marietje, raap je jas even op en hang hem aan de kapstok". >;) :D

Of wat ik ooit zag: een moeder met een kind van nog geen twee op de arm, in de supermarkt:"Sterre, zullen we vanavond bloemkool eten of wil je worteltjes?" Echt bloedserieus. Inspraak leuk, maar dan wel een beetje passend bij de leeftijd graag. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 15:57

nelis schreef:
safina schreef:

Hulp kost geld, en dit waarschijnlijk niet

Nee hoor, hulp kost lang niet altijd geld. Er is bijna overal in Nederland wel een vorm van gratis opvoedhulp te vinden. Cursussen, advies, ondersteuning.... En deelname kost meestal niets.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 15:59

Het ene kind van 2 is het andere niet! Mijn neefje van 2 zou echt NIET aan kunnen geven of het bloemkool of worteltjes wil eten. Maar het zoontje van een vriendin van mij zou dat echt goed kunnen zeggen! EN als het jou als moeder niet uitmaakt of je bloemkool of wortels eet? wat maakt het dan uit, om je kind dat te laten kiezen?
Is wat anders als dat je tegen je kind zegt, wat eten we vanavond? En als het dan patat zegt, je meld dat dat het niet wordt. Dan moet je het niet vragen.