Eerste wolf in Nederland aangetroffen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 00:22

terpentijn schreef:
Hopelijk wel , ja Ik hoop (voor de wolven zelf dan) écht niet dat er nog een of twee eens denken "laten we eens in Nederland gaan kijken", dan krijgen we weer die hele hysterische poppenkast, die zéker niet in het belang van de wolf is.

Wolven zijn prachtig, maar moeten MET RUST GELATEN WORDEN.

Ik zie dat in ons landje toch niemand gaan doen (ervaring gebaseerd op afgelopen wolven-week).

Je had al die hordes moeten zien die een sperweruil stonden te bekijken bij ons in de buurt. Allemaal natuurliefhebbers, maar ondertussen was het maar goed dat die sperweruil achter het metershoge gaas van een bouwterrein kon zitten. Was die uil een wolf geweest, was dat beest allang gestresst het land uitgerend, vanwege al die kijkers, net als de wolf uit dit topic inmiddels gedaan heeft.

De wolf heeft ons land gewogen en te licht bevonden, het stof van de poten geschud en NL achter zich gelaten. Gelijk heeft ie.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 01:28

lifaya schreef:
zolang het in de media verschijnt als er een wolf gezien is zullen mensen bang blijven voor wolven....
voor vossen is niemand bang, ook niet voor de slangen die hier in het kikkerlandje zitten, maar zodra er een wolfje komt staat het in alle kranten en is het te zien op tv :+ Terwijl het in feite net zoveel schade aanricht als de gemiddelde herder

We hebben hier een grote populatie ringslangen... En verbazingwekkend genoeg, (die beesten doen niks) toch zijn er echt mensen die doodsbang zijn voor ze.

MaraYvette

Re: Eerste wolf in Nederland aangetroffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 02:01

het zal vast al geopperd zijn maar is dit niet gewoon zo'n kruising hybride wolfshond dus (je hebt meer soorten) die bij mensen is opgegroeid maar nu ze gaat puberen niet weten hoe er mee om te gaan en geen verstand hebben er van en dr dus gedumpt hebben.

Ze lijkt niet 100proc volle wolf imo :)

hopelijk laat een ieder t beestje met rust waar ze ook heen gaat :)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 07:38

Crypto schreef:
het zal vast al geopperd zijn maar is dit niet gewoon zo'n kruising hybride wolfshond dus (je hebt meer soorten) die bij mensen is opgegroeid maar nu ze gaat puberen niet weten hoe er mee om te gaan en geen verstand hebben er van en dr dus gedumpt hebben.

Ze lijkt niet 100proc volle wolf imo :)

hopelijk laat een ieder t beestje met rust waar ze ook heen gaat :)

jij zegt het en ik heb het steeds gedacht.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 10:57

Het is wel een écht een wolf. Is allang bevestigd door experts.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:01

JewEmm schreef:

:j is al zeker in t begin al gelijk bevestigd door experts van wolven etc.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:09

terpentijn schreef:
Hopelijk wel , ja Ik hoop (voor de wolven zelf dan) écht niet dat er nog een of twee eens denken "laten we eens in Nederland gaan kijken", dan krijgen we weer die hele hysterische poppenkast, die zéker niet in het belang van de wolf is.

Wolven zijn prachtig, maar moeten MET RUST GELATEN WORDEN.

Ik zie dat in ons landje toch niemand gaan doen (ervaring gebaseerd op afgelopen wolven-week).

En dit is exact de rede waarom ik vind dat ons landje er te klein voor is.

De ene helft is er bang voor de andere helft roept het is maar een hondje en wil het filmen en het liefst er mee op de foto.

Ik kan me nu al de kamer vragen voor stellen als er eens een keer een schaap te pakken genomen wordt. En welke instantie dan allemaal beginnen te roepen dat de overlast van de wolven aangepakt moet worden wat wordt gevolgd door het beginnen te roepen van instanties die vinden dat we de natuur hun gang moeten laten gaan.

Dier is een week in Nederland geweest en ik weet niet hoe vaak op de foto geweest.

Want ik ben heus niet bang dat ie naar De bilt loopt. Maar wel dat mensen te dichtbij komen op een verkeerd moment omdat ze het dier niet met rust laten.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:51

Dat is inderdaad helaas wel zo. Ik zou het zelf een prachtig gegeven vinden als de Wolf zich meer gaat verspreiden, maar Nederland is een te hysterisch land met teveel regelels, instanties, wetten, etc en daardoor te klein inderdaad

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:55

En bedenk ook dat de natuur in Duitsland echt iets uitgestrekter is. Dier dieren kunnen daar ook makkelijker zonder mensen leven.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:57

Dat is inderdaad zo het is er veel meer uitgestrekt en daar heb je veel meer delen van gebieden waar weinig mensen komen. Hier moet overal een wandelpad of fietsroute neergelegd worden :+ nou ja er zijn natuurlijk wel delen die redelijk mens-vrij zijn, maar denk niet te vergelijken met andere landen.

Toch denk ik dat de Wolf dan vanuit een natuurlijk gevoel zich hier dan ook nooit definitief of in grote getale zal vestigen

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 12:13

Bah eigenlijk gewoon walgelijk hoe alle wilde dieren plaats moeten maken omdat de mens ze niet wilt hebben ( ja dood of achter tralie's).
De wolf, in Purmerend de oehoe, en zo zijn er nog veel meer.

Ik denk dan, hallo wij hebben hun leef gebied ingepikt

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 13:28

Ach, we kunnen al niet eens met een grote uil omgaan...
Lees net dat de oehoe gepest wordt met laserpennen. Fotograaf ontdekte dat er lui zijn die de uil in de ogen schijnen met laserpennen. Als reactie hierop neemt het dier een duikvlucht om ze weg te jagen.

Tsjah, ik zou vervolgens als uil zijnde ook alles wat in de buurt komt aanvallen na zo getreiterd te zijn...

Wat zijn mensen soms toch idioten zeg....

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 14:02

JewEmm schreef:

ik wil dat best geloven, maar niet om experts af te kraken , Er is geen DNA van t beestje
Zn lopen is niet geheel wolfs maar ook niet geheel honds
Zn wel bangheid bij opjaging maar geen schuwheid
dr koppie die een stuk minder breed is (ookal is ze jong)

Nee het zou mij niets verbazen als dit geen 100 proc wolf is Wellicht 3 kwart maar heel?

ik blijf daarover twijfelen

Ik hoop wel dat ze t beestje met rust laten waar dan ook (tenzij t dier word aangereden en dan kunnen ze ook gelijk n volgzender als ze dat perse willen maar ik vindt niet dat ze zomaar verdoofd moet worden Ze heeft nergens agressie laten zien tov mensen En ook dat schaap ik denk niiet at dat door haar komt

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 14:04

Shettepret schreef:
Lees net dat de oehoe gepest wordt met laserpennen. Fotograaf ontdekte dat er lui zijn die de uil in de ogen schijnen met laserpennen. Als reactie hierop neemt het dier een duikvlucht om ze weg te jagen.

Tsjah, ik zou vervolgens als uil zijnde ook alles wat in de buurt komt aanvallen na zo getreiterd te zijn...

Ahh echt?? Gek he dat die uil aanvalt , Als dit klopt mag die uil van mij met dr pootje in diegene zn oog komen, Verschrikkelijk gemeen zo'n laserpen

edit typo
Laatst bijgewerkt door MaraYvette op 12-03-15 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 14:08

Shettepret schreef:

Achterlijke mensen, maar wat ik me altijd afvraag, waarom grijpt dan nooit iemand in? Er is toch wel een vriendje, vader, moeder of voorbijganger die zulke mensen (jongeren?) in de nek kan grijpen?

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 14:15

@collie2008 Ik zou dat idd wel doen als ik dat zie, Paar jaar terug bekogelde wat jongens meerkoetjes met ijsballen, Nou zonder na denken wordt ik dan erg boos,Ik vind dierenpesten zo laag bij de grond :(

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 14:21

:n
Ik snap het echt niet. Waarom kunnen mensen niet aannemen wat experts zeggen? Dit is mij al zo vaak in bokt discussie opgevallen. (En dit is ook geen persoonlijke aanval op iemand, maar een algemene waarneming) Maar nee, omdat men zelf het gedrag te 'raar' vinden, gebaseerd op wat de media vertellen en aan foto's en filmpjes laten zien, kunnen de experts dus niet gelijk hebben. Hebben wij hier op bokt het gedrag van wolven bestudeerd en kunnen we hier dus concluderen dat haar gedrag vreemd is? Nee.
Het niet helemaal normale gedrag van dit dier is door een van de experts uitgelegd als mogelijkheid dat het dier in een regio is opgegroeid en ze nog nooit heeft mee gemaakt dat ze echt voor mensen bang moet zijn. Mijn eigen ervaring met wild is, dat wilde dieren bang zijn voor mensen, maar veel minder bang als je bijvoorbeeld op een paard zit of in een auto, of in een huis, kan misschien ook wat verklaren.
DNA is altijd de grootste uitsluiter, maar dat betekent niet dat zonder DNA niet kan worden aangetoond dat het dier een wolf is. Op de achtergrond, buiten bereik van de media, gebeurd veel meer dan je denkt. Er is dus best een mogelijkheid dat ze al DNA hebben van het dier, maar hier niet mee naar buiten komen totdat de resultaten er zijn (en dat duurt wel langer dan in een gemiddelde CSI aflevering).

En die oehoe is een heel ander verhaal. Dat is een ontsnapt dier dat opgegroeid is in gevangenschap en al veel mensen daadwerkelijk heeft aangevallen. Staat compleet los van de wolf.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 14:30

JewEmm schreef:
:n
Ik snap het echt niet. Waarom kunnen mensen niet aannemen wat experts zeggen? Dit is mij al zo vaak in bokt discussie opgevallen. (En dit is ook geen persoonlijke aanval op iemand, maar een algemene waarneming) Maar nee, omdat men zelf het gedrag te 'raar' vinden, gebaseerd op wat de media vertellen en aan foto's en filmpjes laten zien, kunnen de experts dus niet gelijk hebben. Hebben wij hier op bokt het gedrag van wolven bestudeerd en kunnen we hier dus concluderen dat haar gedrag vreemd is? Nee.
Het niet helemaal normale gedrag van dit dier is door een van de experts uitgelegd als mogelijkheid dat het dier in een regio is opgegroeid en ze nog nooit heeft mee gemaakt dat ze echt voor mensen bang moet zijn. Mijn eigen ervaring met wild is, dat wilde dieren bang zijn voor mensen, maar veel minder bang als je bijvoorbeeld op een paard zit of in een auto, of in een huis, kan misschien ook wat verklaren.
DNA is altijd de grootste uitsluiter, maar dat betekent niet dat zonder DNA niet kan worden aangetoond dat het dier een wolf is. Op de achtergrond, buiten bereik van de media, gebeurd veel meer dan je denkt. Er is dus best een mogelijkheid dat ze al DNA hebben van het dier, maar hier niet mee naar buiten komen totdat de resultaten er zijn (en dat duurt wel langer dan in een gemiddelde CSI aflevering).

En die oehoe is een heel ander verhaal. Dat is een ontsnapt dier dat opgegroeid is in gevangenschap en al veel mensen daadwerkelijk heeft aangevallen. Staat compleet los van de wolf.

Jij zegt het, ik dacht het...
Ik heb eerder in dit topic ook al de reeen genoemd die hier rond wandelen. Als afwijkend gedrag alleen al een 'bewijs' is dat het dier niet wild is, zijn deze hertjes dus ook tamme ontsnapte dieren. Zijn ze niet, het zijn gewoon wilde, maar erg goed gewend hier waardoor ze je doodleuk op een paar meter afstand brutaal aankijken.
Natuurlijk roept het gedrag vraagtekens op. Maar zolang de experts denken dat het echt een wolf is en dat afwijkende gedrag logisch verklaren, ga ik daar in mee. Ze weten er immers veel meer vanaf dan ik als simpele leek. En daar zit voor veel mensen een moeilijk puntje: erkennen dat je niet alles weet en dat sommige mensen gewoon meer weten dan jij. Dat toegeven kunnen veel mensen niet, ego zit teveel in de weg.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 15:00

@JewEmm en @zwerte

als iedereen altyd ja knikkend achter experts aan gaan lopen zullen er nooit ontdekkingen worden gedaan (die eerder door EXPERTS ALS WAAR WERDEN GEZIEN maar dat niet bleken)

imo heeft dat niet altyd met ego te maken, maar met hoe je iets ziet ;)

meningen verschillen, En die kunnen soms anders zijn dan die van de menigte

Als iemand (waaronder ik) twijfels heeft over of het 100 proc wolf is zegt dat niet dat ik zeg dat dat waar is, Evenmin zeg ik dat de experts gelijk of ongelijk hebben,Ik geef mijn visie

En vooralsnog twijfel ik , Maar dat maakt voor het beestje zelf weinig uit , want waar we het allemaal over eens zijn is dat ze dr met rust moeten laten :D

Fijne middag

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 15:27

Crypto schreef:
als iedereen altijd ja knikkend achter experts aan gaan lopen zullen er nooit ontdekkingen worden gedaan (die eerder door experts als waar werden gezien maar dat niet bleken)

imo heeft dat niet altijd met ego te maken, maar met hoe je iets ziet ;)

meningen verschillen, En die kunnen soms anders zijn dan die van de menigte

Als iemand (waaronder ik) twijfels heeft over of het 100 proc wolf is zegt dat niet dat ik zeg dat dat waar is, Evenmin zeg ik dat de experts gelijk of ongelijk hebben,Ik geef mijn visie

Sorry, maar ik ben compleet met je oneens.
Zonder experts ben je helemaal nergens. Dan zou er bijvoorbeeld nu niet de eerste vastgestelde wolf in 150 jaar zijn ontdekt (en vastgesteld).
Je hebt het over meningen. Maar experts baseren hun 'meningen' op de feiten die ze onder ogen krijgen, die ze vaak bestuderen. Natuurlijk wordt er soms niet de juiste conclusie getrokken, of zijn er resultaten/waarnemingen die toch wijzen op een andere verklaring. Maar trek alstjeblieft niet de mening van de menigte gelijk aan de kennis van experts.
Waar we het volgens mij allebei over eens kunnen zijn is om kritisch te blijven.

En waarom nu niet 'ja-knikkend achter de experts aan lopen'? Dit is toch een ontzettend gave waarneming? Voor het eerst in 150 jaar is er weer een levende wolf in NL vastgesteld!
De afegelopen jaren zijn er 2 andere waarnemingen van mogelijke wolven in nederland geweest, maar daar is het toen niet met zekerheid vastgesteld of het wel om een wolf ging. Bij deze is er zo ontzetten veel beeld materiaal. En dan nog twijfelen, terwijl de experts haar dit keer wel als wolf hebben vastgesteld vind ik toch wel ergens raar, omdat ze zelf ook zeer kritisch zijn.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 15:38

JewEmm. Ik ben goed thuis in wolfhonden en wolven en ik zie toch wel degelijk het verschil hoor. Bij sommige types is het wat moeilijker onderscheid te maken, maar hier is het best duidelijk. Ik een vorige post in het topic heb ik ook de aanwijzingen hiervoor opgenoemd. Experts kunnen echt wel een wolf onderscheiden van een wolfhonds. Hier in Belgie ging lang zo een wolvenverhaal de ronde, maar het ging toen om een hond die schapen aanviel. Toen hebben experts ook nooit bevestigd dat het om een wolf ging. Dus ze gaan echt niet zomaar roepen dat het een wolf is.

Het enige wat me opvalt aan die wolf is dat deze wel zeer goed in het vel zit. Ben benieuwd naar zijn maaginhoud :D

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 15:44

Ik ben absoluut ervan overtuigd (in tegenstelling tot een aantal anderen die gereageerd hebben in het topic) dat het een wolf is hoor. Toen ik de foto's die m'n moeder zaterdag vroeg maakte, zat ik met een aantal van de zoogdierenwerkgroep in de auto. Die werden helemaal gek :P

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 16:10

Het is een wolf (wolvin, is het laatste vermoeden nu), ook Duitsland bevestigt dit (waar de wolf vandaan is komen zwerven). Overigens viel wolf ook daar al op door haar plotselinge eenzame trektocht door (ook daar) redelijk bevolkte gebieden, en is men het er redelijk over eens dat deze of heel jong en onervaren is (rond een jaar), of mensen in relatie tot bebouwing al ként.

Hetgeen geopperd is: die kan in Duitland best eens op een militaire basis gevoerd geweest zijn. neemt niet weg dat nog steeds de mogelijkheid bestaat dat wolf (deels) tam gehouden werd ergens en ontsnapt/losgelaten is.

Men houdt nu scherp in de gaten waar wolf nu heengaat, aangezien het voor de hand ligt dat die weer bekend terrein opzoekt. Men is er niet zeker van waar deze wolf thuishoort of vandaan komt (regio, roedel, groep).

Hoop dat we daar nog eens iets over vernemen, dan wordt het wellicht duidelijker hoe dergelijk atypisch gedrag (als het dat was) optrad.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 17:03

Hahaha...!
M'n moeder had net Belgische journalisten aan de deur vanwege de wolf. Ben benieuwd of ik zaterdag het artikel ergens kan vinden.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 17:09

@crypto: volgens mij zeg ik nergens dat iedereen altijd blind achter experts aan moet lopen. Lees mijn onderschriften maar eens, volgens die spreuken leef ik ook. Dus je hoeft mij niet te vertellen dat meningen verschillen, dat weet ik erg goed. Maar een onderbouwde mening van een expert vs een loze kreet van een leek, tja dan volg ik eerder de expert. Het gaat mij altijd om de onderbouwing, niet om de mening zelf. En ik heb toch echt veel meer goede onderbouwing gezien vanuit de expert dan vanuit de mensen die er aan twijfelen. Dus in dit geval loop ik idd achter de experts aan, ook omdat ik er zelf totaal geen kennis van heb.
En ik zeg ook niet dat het altijd een egokwestie is. Ik spreek bewust over veel mensen en vaak, hetgeen inhoud dat het niet altijd zo zal zijn. Want dat is weer mijn mening, dat bij veel mensen het ego veel te veel in de weg zit. Wie de schoen past....