maura schreef:Dat het systeem nog niet beschikbaar is, is bekend. Maar om bij voorbaat tegen iets nieuws te zijn, is op z'n minst voorbarig.
Ieder meisje een ingreep willen laten ondergaan die nog niet goed onderzocht is, is net zo voorbarig.
Citaat:
Dat geen enkele medische ingreep zonder risico's is, is ook bekend. Daarom wordt voorafgaand aan een medische ingreep een risicoafweging gemaakt. Is er een geschikt alternatief met minder risico's, dan wordt dat alternatief gekozen. In dit geval zal moeten worden uitgezocht of het risico bij deze nieuwe ingreep significant groter is dan dan van pilgebruik, spiraaltje, klassieke sterilisatie et cetera. Het lijkt me sterk dat dat zo is, maar de tijd zal het leren.
Het risico is altijd groter dan niets doen. En dat is ook een alternatief.
Citaat:
Of het inbrengen pijnlijk is, zal ongetwijfeld worden meegenomen in de verdere ontwikkeling en onderzoek. Een nieuw systeem bij voorbaat idioot vinden omdat het zou kunnen dat het een pijnlijke ingreep is, nog voordat bekend is hoe het in z'n werk zal gaan, vind ik dan weer idioot.
Ik vind het choice systeem niet idioot, integendeel! Ik vind het idee dat ieder meisje dat zou moeten krijgen idioot.
Je schrijft zelf dat je ervan uit gaat dat deze klepjes via de baarmoeder kunnen worden ingebracht. De enige weg om er te komen is via de baarmoedermond. Dat is per definitie vaak niet pijnloos.
Citaat:
Of een ingreep via de schede psychisch belastend is, is van meerdere factoren afhankelijk. Bijvoorbeeld hoe de omgeving van het meisje ermee omgaat, of ze begrijpt wat er gebeurt en of ze eerder nare ervaringen heeft gehad. Onder dwang iets in de schede inbrengen heet verkrachting dus suggereren dat dat zal gaan gebeuren is nonsens.
Jij schrijft dat je wilt dat ieder meisje dat Choice systeem krijgt ingebracht. Hoe zie je dat dan voor je als ze dat niet willen?
Citaat:
Het recht op onaantastbaarheid van het lichaam is inderdaad vastgelegd in de grondwet, in artikel 11 om precies te zijn. Het lijkt mij dat bij het verplicht toedienen van de prikpil bij een bepaalde doelgroep ook gebruik wordt gemaakt van artikel 11. Dat artikel stelt namelijk niet alleen dat iedereen recht heeft op onaantastbaarheid van het lichaam, maar ook dat uitzonderingen op dat recht bij wet geregeld kunnen worden.
En daar zit precies het verschil: jij opperde dat álle meisjes dat Choice systeem zouden moeten krijgen. Zonder dat er gekeken is naar hun persoonlijke situatie en hun eigen vermogen om daarover te beslissen. Daar heb ik problemen mee, omdat ik vind dat mensen in beginsel zelf mogen beslissen wat ze met hun lichaam doen.
Citaat:
Het is eigenlijk wel grappig dat de reacties hier precies aangeven wat misschien wel de moeilijkste fase van vernieuwing is. Bij iets nieuws zijn mensen vrijwel altijd tegen, op een paar uitzonderingen na die van nature meer in mogelijkheden denken dan in beperkingen. Die uitzonderingen doen gewoon hun eigen ding en na verloop van tijd komt er een omslag en zijn voldoende mensen vertrouwd geraakt met de vernieuwing. Nog later lijkt het onvoorstelbaar dat er een tijd is geweest dat het nieuwe niet bestond. Zo ging het bij het wiel, bij de anticonceptiepil, bij internet, bij de mobiele telefoon en wie weet ook bij deze nieuwe techniek.
Jammer dat je het vertaalt als weerstand tegen nieuwe dingen en er niet uithaalt dat mijn bezwaar hem zit in de fundamentele rechten van de mens.