Wat vinden jullie van het geloven in een´god´?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

wendyenbram

Re: Wat vinden jullie van het geloven in een´god´?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 22:32

Tja echter ben ik ook verantwoordelijk voor mijn eigen daden, en moet ik ook zelf voorwaarden scheppen voor grote successen. God leid mijn leven in banen, echter wanneer ik een andere weg kies, ben ik zelf verantwoordelijk! God de schuld geven? Nee hoor, Hij is er om me op te vangen wanneer ik het nodig heb, wanneer ik keuzes in mijn leven gemaakt heb die niet goed zijn, Ik geloof Dat Hij er dan is voor mij. Maar ik ben geen pop aan touwtjes die precies doet hoe de poppenspeler aan de touwtjes trekt.....Ik kies, ik ben verantwoordelijk, God schept voor mij goede voorwaarden, ik moet ze echter zelf aannemen.
Ik mag ook trots op mezelf zijn als iets goed gaat (maar mag ook God danken voor wat hij gegeven heeft)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 10:23

Ik ben op zoek gegaan naar een soortgelijk topic omdat ik het artikel op AD las, dat een tombe was gevonden waarin Jezus, zijn vrouw en familie is begraven. Ik ben hier sceptisch over, maar wel geïntrigeerd.

Sammie schreef:
CoolCorrie schreef:
de bigbang is een feit,

Bigbang is een theorie. Eén met onderbouwingen, maar doch echt een theorie. Eén van vele (aannemlijke) theorien die gaan over het ontstaan van het heelal. Ik vind het trouwens wel typisch dat je dit tussen een tv plaatst met de opmerking een tv is een feit. In welke opzicht is een tv een feit? Je kan een tv aanraken en je ziet het, maar een bigbang zullen we nooit 'zien' (want dan zijn we dood) of aanraken (want dan zijn we ook dood). Lucht is ook een feit? Lucht kun je niet zien of voelen (behalve als je stikt wellicht?) en toch weten we dat het er is. En daar doen we ook niet moeilijk over, lucht is even zogoed als onzichtbaar, hé. :) Eigenlijk maak ik deze opmerking omdat het overzichtje met dit is een feit en dat is een feit een beetje kort door de bocht overkomt bij mij. Wetenschap ontwikkelt voordurend en ik denk niet dat we de 'wetenschap' in deze tijd in de plaats van een 'god' moeten zien. Dat is de bedoeling ook niet van wetenschap. Zij willen dingen verklaren en hiervoor kunnen in bepaalde takken verschillende theorien naast elkaar bedacht, getest en getoetst worden. Sommige dingen kunnen je echter nooit een feit noemen. Ook niet vanuit wetenschappelijk oogpunt.

Big Bang is een theorie, maar inderdaad wel een goed onderbouwde. Als ik me niet vergis zijn er ook wiskundige berekeningen die aantonen dat er zoiets als de Big Bang is geweest (dwz: er is een ontploffing geweest waaruit planeten e.d. zijn ontstaan) en zelfs dat die 'ontploffing' nog steeds gaande is: Het heelal dijt nog steeds uit.

Over geloof: Ik geloof dat er een Jezus is geweest. Er zal best een man met de naam Jezus zijn geweest die van mening was dat IEDEREEN in god mocht geloven, niet alleen de Joden. In principe pleitte hij dus voor de Joodse godsdienst. Ik denk dus dat de god van de Joden en de god van de Christenen een en dezelfde is. De god van de Moslims ook. Allah, God, hoe je hem ook wilt noemen, de basis komt op hetzelfde neer, toch? Heb eenieder lief. (verbeter me als ik het fout heb ;) )
Daarnaast ben ik van mening dat God (hoe deze in de bijbel/koran etc is beschreven) niet bestaat. Hij is 'bedacht' om bepaalde fenomenen te verklaren. Net als vroeger de aarde plat was. Of dat de zon om de aarde draaide. Begrijp me niet verkeerd: 'God' is er om steun te bieden, om je aan op te trekken. Dat is het hele punt van God. Maar of deze beste heer ook daadwerkelijk bestaat? Ik denk het niet.
Sowieso niet hoe deze in de bijbel is beschreven.
De bijbel is honderden jaren na Jezus' dood geschreven, door een aantal mannen die even wilden bepalen hoe de godsdienst eruit moest komen te zien. Ze hebben de geschriften gekozen zodat Jezus meer goddelijk leek dan man (dus hij had geen kinderen en geen vrouw, en rees op uit de dood) en de geschriften die lieten zien dat Jezus ook maar een man was hebben ze erbuiten gelaten. (Waarom? Maakt dit hem niet herkenbaarder? Dat hij bijzondere dingen verricht [in de zin van vergevingsgezindheid en steun], maar ook maar een mens is?) En de geboden komen ook uit de bijbel. Wil dit dan niet zeggen dat het 'woord van god' ook niet random gekozen kan zijn? Dat God eigenlijk hele andere dingen bedoelde maar dat een paar priesters maar opgeschreven hebben waar zij het meest profijt van hadden?

Daarnaast, ik hoor vaker dat gelovigen roepen dat God almachtig is. En dat Satan over de aarde heerst.
Nou, Satan (of eigenlijk, Lucifer, een engel van God die het niet met hem eens was) is ook een zoon van God. Net als Gabriël etc. Als God almachtig is, dan kan hij Lucifer/Satan toch ook tegenhouden? Als hij barmhartig is, waarom helpt hij alle problemen de wereld niet uit? Alle kinderen (onschuldigen) die verhongeren of dood gaan in oorlogsgebieden.. Waarom helpt hij niet? Als hij bestaat, is hij dan gewoon een egoïstische klootzak die nergens wat om geeft, zoals in de serie Supernatural wordt weergegeven?

En als God van al zijn kinderen houdt, waarom worden Homo's / Lesbiennes etc dan gezien als 'slecht'? En wordt er niks gedaan tegen het vele misbruik van kinderen in katholieke kerken?

Ik ben wel benieuwd wat gelovigen hierop te zeggen hebben. Niet in de kwade zin trouwens, ik ben gewoon echt geïnteresseerd.

Ik heb dit stukje geschreven zonder iets op te zoeken, dus als er fouten in staan, mijn excuses.

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 17:05

IMANDRA schreef:
Big Bang is een theorie, maar inderdaad wel een goed onderbouwde. Als ik me niet vergis zijn er ook wiskundige berekeningen die aantonen dat er zoiets als de Big Bang is geweest (dwz: er is een ontploffing geweest waaruit planeten e.d. zijn ontstaan) en zelfs dat die 'ontploffing' nog steeds gaande is: Het heelal dijt nog steeds uit.

Over geloof: Ik geloof dat er een Jezus is geweest. Er zal best een man met de naam Jezus zijn geweest die van mening was dat IEDEREEN in god mocht geloven, niet alleen de Joden. In principe pleitte hij dus voor de Joodse godsdienst. Ik denk dus dat de god van de Joden en de god van de Christenen een en dezelfde is. De god van de Moslims ook. Allah, God, hoe je hem ook wilt noemen, de basis komt op hetzelfde neer, toch? Heb eenieder lief. (verbeter me als ik het fout heb ;) )
Daarnaast ben ik van mening dat God (hoe deze in de bijbel/koran etc is beschreven) niet bestaat. Hij is 'bedacht' om bepaalde fenomenen te verklaren. Net als vroeger de aarde plat was. Of dat de zon om de aarde draaide. Begrijp me niet verkeerd: 'God' is er om steun te bieden, om je aan op te trekken. Dat is het hele punt van God. Maar of deze beste heer ook daadwerkelijk bestaat? Ik denk het niet.
Sowieso niet hoe deze in de bijbel is beschreven.
De bijbel is honderden jaren na Jezus' dood geschreven, door een aantal mannen die even wilden bepalen hoe de godsdienst eruit moest komen te zien. Ze hebben de geschriften gekozen zodat Jezus meer goddelijk leek dan man (dus hij had geen kinderen en geen vrouw, en rees op uit de dood) en de geschriften die lieten zien dat Jezus ook maar een man was hebben ze erbuiten gelaten. (Waarom? Maakt dit hem niet herkenbaarder? Dat hij bijzondere dingen verricht [in de zin van vergevingsgezindheid en steun], maar ook maar een mens is?) En de geboden komen ook uit de bijbel. Wil dit dan niet zeggen dat het 'woord van god' ook niet random gekozen kan zijn? Dat God eigenlijk hele andere dingen bedoelde maar dat een paar priesters maar opgeschreven hebben waar zij het meest profijt van hadden?

Daarnaast, ik hoor vaker dat gelovigen roepen dat God almachtig is. En dat Satan over de aarde heerst.
Nou, Satan (of eigenlijk, Lucifer, een engel van God die het niet met hem eens was) is ook een zoon van God. Net als Gabriël etc. Als God almachtig is, dan kan hij Lucifer/Satan toch ook tegenhouden? Als hij barmhartig is, waarom helpt hij alle problemen de wereld niet uit? Alle kinderen (onschuldigen) die verhongeren of dood gaan in oorlogsgebieden.. Waarom helpt hij niet? Als hij bestaat, is hij dan gewoon een egoïstische klootzak die nergens wat om geeft, zoals in de serie Supernatural wordt weergegeven?

En als God van al zijn kinderen houdt, waarom worden Homo's / Lesbiennes etc dan gezien als 'slecht'? En wordt er niks gedaan tegen het vele misbruik van kinderen in katholieke kerken?

Ik ben wel benieuwd wat gelovigen hierop te zeggen hebben. Niet in de kwade zin trouwens, ik ben gewoon echt geïnteresseerd.

Ik heb dit stukje geschreven zonder iets op te zoeken, dus als er fouten in staan, mijn excuses.

Op het lijden in de wereld verhaal ga ik even niet in, aangezien dat echt hele ingewikkelde materie is en ik niet echt tijd of zin heb een uitgebreid epistel hierover te schrijven op dit moment :P
Maar het lesbienne en homo verhaal is een beetje uit zijn verband getrokken in jouw bericht. Dat is 1. omdat de mening van christenen over het bestaan van lesbiennes en homo's natuurlijk niks te maken heeft met god zelf of het geloof in het algemeen en omdat 2. er genoeg christenen zijn die hier wel voor openstaan (c'est moi) en 3. ze worden in principe als 'slecht' gezien omdat ze iets doen wat in de bijbel als verboden staat beschreven (interpretatie kan verschillen, maar in principe staat het er). Dit betekent dus niet dat ze slecht zijn, maar dat ze iets slecht zouden doen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 17:25

IMANDRA schreef:

Waarom God niks doet wil ik wel even op inhaken. God is inderdaad almachtig en ja, God kan zeker Satan stoppen.
Het probleem is echter, doordat wij als mensen zondig zijn, kunnen we niet bij God zijn. God is heilig, God is perfect. Het leed in de wereld doen wij onszelf daarmee aan. Het kwaad houdt de mens zelf in stand en de satan kan zo prima zijn werk doen. Het is de bedoeling van de satan om de mensen weg te houden van God.

Gelukkig heeft God zelf al een oplossing bedacht voor het 'probleem'. Hij houdt teveel van ons om de wereld zo te laten, Hij wil de mensen bij zich hebben. Daarom is zijn zoon Jezus naar de aarde gezonden, om ons bij God te brengen. Jezus is gestorven aan het kruis en heeft daarmee al onze zonden op zich genomen. Jezus is als het ware de brug tussen God en de mensen. Iedereen die dat gelooft zal worden gered. Op de dag van het oordeel zal God je dan niet zien als jezelf met al je fouten, maar als Jezus, zonder fouten. Omdat je Jezus hebt aangenomen in je hart.
Als iedereen in de wereld van God heeft gehoord zal Jezus terugkeren op de aarde, korte metten maken met de duivel definitief, en zal er een nieuwe aarde komen zonder pijn en verdriet.

Dus ja, God kijkt zeker niet met lede ogen toe hoe wij hier creperen, God zelf is daar minstens net zo verdrietig onder. Maar het goede nieuws; de oplossing is er al! Dit leven is voor tijdelijk. En het lijden wat we te lijden hebben in ons leven zal in geen enkele verhouding staan tot het grote geluk wat ons te wachten staat als we in het nieuwe rijk komen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 17:42

Maar als god zo almachtig is, waarom wacht hij dan tot iedereen over hem heeft gehoord? Dat hoeft helemaal niet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 17:45

EskeGirl schreef:
Maar als god zo almachtig is, waarom wacht hij dan tot iedereen over hem heeft gehoord? Dat hoeft helemaal niet.

Tuurlijk wel, anders zou het oneerlijk zijn. Je moet immers kiezen voor Jezus, of je zijn offer aanneemt of niet om bij God t kunnen zijn. Maar als je nog nooit van Jezus hebt gehoord zou je anders niet kunnen kiezen en dus niet bij God in de nieuwe wereld kunnen zijn.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 17:48

Als god bestond, had hij de wereld nooit zo ver laten komen denk ik.
Kijk naar het Midden - Oosten, kijk naar Afrika, kijk naar de rest van alle ontwikkelingslanden.
God zou iedereen gelijk maken, maar dat is niet gebeurd.

Daarnaast ben ik zelf een realistisch persoon en geloof in de evolutie theorie van Darwin.
Ik respecteer alle religies en zie het ook als iets moois voor mensen, maar ik kan mezelf er niet bij vinden.

AnnaXBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 19:56

verootjoo schreef:
EskeGirl schreef:

Tuurlijk wel, anders zou het oneerlijk zijn. Je moet immers kiezen voor Jezus, of je zijn offer aanneemt of niet om bij God t kunnen zijn. Maar als je nog nooit van Jezus hebt gehoord zou je anders niet kunnen kiezen en dus niet bij God in de nieuwe wereld kunnen zijn.

Dan zou ik niet voor hem kiezen. Als die zo goed is als wat alle gelovige beweren, waarom doet hij dan niet meer zijn best om de wereld beter te maken.
Mensen maken de wereld beter. Geen goden. (Ook slechter trouwens)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 20:30

AnnaXBoy schreef:
verootjoo schreef:

Dan zou ik niet voor hem kiezen. Als die zo goed is als wat alle gelovige beweren, waarom doet hij dan niet meer zijn best om de wereld beter te maken.

Dat mag, want iedereen mag zijn eigen keuze maken :) tot nu toe vind ik de keuzes die mensen maken overigens niet de meest prettige.

Maar hoezo vind je het opofferen van je eigen zoon, hem laten lijden door aan het kruis te sterven voor alle mensen niet 'je best doen'.
Zou jij zo willen lijden om je familie en vrienden maar ook mensen die je niet kent, criminelen, verslaafden, uitschot van de maatschappij, mensen die nooit voor je zullen kiezen te redden?

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 23:08

Dat lijden van jezus ten voordele van iedereen is objectief gezien gewoon onzin.

Wat hebben de mensen er nu aan als iemand ergens "voor hun" aan het lijden is?

Als ik mezelf morgen aan een kruis laat nagelen en roep dat ik het voor alle mensen in de wereld doe, wat heeft dat voor zin dan :')

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 07:57

Catnip, dat heeft zin als je er in gelooft.
Verootjoo vertelt het op de manier zoals zij het gelooft.
Naar mijn mening niet altijd even duidelijk en niet altijd even genuanceerd.

Maar ook ik geloof dat Jezus gestorven is voor ons allemaal.
Dat hij aan het kruis gestorven is voor de zonden van alle mensen (die er toen waren, die er daarvoor geleefd hadden, maar ook alle mensen die nog na hem zouden leven).
Het is objectief volgens jou misschien onzin, maar er zit een reden achter waar ik in geloof.

Die reden is: God wil dat al zijn kinderen de mogelijkheid hebben om terug bij hem te komen, maar door de volmaaktheid van God en de onvolmaaktheid van al zijn kinderen op aarde, geloof ik dat het niet mogelijk zou zijn om in zijn tegenwoordigheid te verblijven.
Jezus heeft het mogelijk gemaakt om vergeving van onze zonden te ontvangen.
En het is echt niet zo: 'Sorry dat ik gestolen heb Jezus'... Zo nu is het weer goed.
Het moet oprecht en uit een berouwvol hart komen.

Dat ik hier in geloof wil nog niet zeggen dat iedereen hier in moet geloven, maar het is wel fijn om elkaar daar in vrij te laten en te accepteren dat iedereen daar anders over denkt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 07:58

Catnip schreef:
Dat lijden van jezus ten voordele van iedereen is objectief gezien gewoon onzin.

Als ik mezelf morgen aan een kruis laat nagelen en roep dat ik het voor alle mensen in de wereld doe, wat heeft dat voor zin dan :')

Als jij het zomaar gaat doen heeft het idd weinig zin.

Bij Jezus was het erg zinvol. Doordat Hij het offer heeft gebracht heeft God zich verzoend met de mensen en is de weg naar God weer vrij.

Er zit natuurlijk ook nog een hele theologische betekenis achter, waarom het zo moest, waarom het aan het kruis moest en waarom precies Jezus van Maria etc... Dat staat allemaal in de Bijbel beschreven. En is door wetenschappers en theologen allemaal onderzoek naar gedaan.
Weet alleen niet precies hoe ik dat in 'lekentaal' moet gaan uitleggen. :P

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 08:08

AnnaXBoy schreef:
verootjoo schreef:

Allereerst, ik geloof niet in wat verootjoo gelooft: 'Dat iedereen over hem gehoord moet hebben.'
Ik geloof wel dat iedereen de kans moet krijgen om het geloof te leren kennen en dus te aanvaarden of niet. Maar ik geloof ook dat ik niet altijd de aangewezen persoon ben om dit bij anderen op hun bord te gooien.
Hooguit als mensen zelf om informatie vragen, dan kan ik hen vertellen hoe ik mijn geloof beleef.

Maar om in te haken op AnnaXBoy:
Je mag kiezen wat je wil, dat is het mooie op deze aarde: Keuzevrijheid.
Het geeft je de mogelijkheid om zelf de keuze te maken tussen: wel of niet, goed of slecht, etc.
Dat maakt meteen ook de reden waarom deze wereld zo 'slecht' is. (Het is overigens maar net hoe je kijk naar een half vol, of is het toch half leeg, glas).

Laat ik allereerst zeggen dat dit hele moeilijke materie is en dat dit een eindeloze discussie is tussen mensen die wel in God geloven (en dus geloven in het waarom alles zo op de aarde gebeurd zoals het gebeurd) en de mensen die niet in een God geloven (al dan niet omdat ze er gewoon niet in geloven of dat ze er niet in geloven omdat ze zoveel onrecht zien in de wereld).
Maar ik zal je mijn visie erop geven:

Er is vreselijk veel onrecht in de wereld en dat komt niet door God (of Goden), dat komt door de mens.
De mensen maken bepaalde keuzes die in God's ogen totaal niet goed zijn, maar door al zijn kinderen naar de aarde te sturen heeft hij er voor gekozen om ze die keuzevrijheid te geven.
Er zijn momenten dat God wel ingrijpt, door bijvoorbeeld goede mensen op het pad te brengen in kwade situaties.
Maar er zijn zeker ook momenten dat hij niet ingrijpt en dat kan meerdere redenen hebben.
Mensen 'moeten' soms leren van hun fouten, of de nare dingen die hen is aangedaan om te groeien. Wie verdriet heeft gekend kan ook vreugde ervaren, etc.
Mensen zijn te volmaakt voor deze wereld of hun taak zit er op en daarom worden ze van deze aarde weggenomen.
En zo zijn er nog veel meer redenen. En soms weten wij de redenen niet omdat wij het gewoon niet kunnen beseffen of indenken waarom God bepaalde dingen toelaat en met welke reden.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 10:31

verootjoo schreef:
EskeGirl schreef:

Oke, maar hoe zit het dan hiermee:
Ik ben rooms katholiek, gedoopt, communie, de hele rambam. Ik ben (al zeg ik t zelf) een goed mens: nooit gestolen, help mensen als ze moeite ergens mee hebben etc. Afgezien van zo nu en dan een meningsverschil doe ik niks 'verkeerd'. Ik geloof alleen niet in God.
Ben ik daarmee slecht? Mag ik dan niet in de Hemel komen als die er is?

En hoe zien jullie de evolutie? Darwin, big bang, dinosaurussen etc? Is dit ook deel van Gods plan of denken jullie dat dit onzin is?

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 10:39

Maar misschien helpt god niet omdat we het zelf moeten oplossen? Omdat genoeg mensen zo egoïstisch zijn om helemaal niks aan goede doelen t geven enzo. Oke als Je geen geld heb kan ik me dat wel voorstellen maar als je genoeg geld hebt. Verbeter de wereld begin bij jezelf. Ga dan niet gelijk alles op een ander schuiven of in dit geval op god. Ik weet trouwens niet waar ik in moet geloven. Maar om het gelijk een klootzak te nomen is een beetje erg gemeen tegen de mensen die wel geloven onder ons ;)
Dus let voortaa een beetje op wat je typt, een mening hebben is goed. Maar niet als je er anderen mee kwetst. Let hier op aub. En dan heb ik het niet alleen tegen IMANDRA. Maa gewoon tegen iedereen ;) respect voor elkaar blijven houden dus :)

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 11:15

IMANDRA schreef:
verootjoo schreef:

Oke, maar hoe zit het dan hiermee:
Ik ben rooms katholiek, gedoopt, communie, de hele rambam. Ik ben (al zeg ik t zelf) een goed mens: nooit gestolen, help mensen als ze moeite ergens mee hebben etc. Afgezien van zo nu en dan een meningsverschil doe ik niks 'verkeerd'. Ik geloof alleen niet in God.
Ben ik daarmee slecht? Mag ik dan niet in de Hemel komen als die er is?

En hoe zien jullie de evolutie? Darwin, big bang, dinosaurussen etc? Is dit ook deel van Gods plan of denken jullie dat dit onzin is?

Dat is voor iedereen anders denk ik. Persoonlijk kan ik niet geloven dat een goed persoon in de hel terecht komt. Ik ben uberhaupt niet echt zeler van het bestaan van een hel. Ik zou het eerder op hemel of gewoon dood houden.
Maar heel eerlijk, het is niet iets waar ik veel belang aan hecht. Ik kan niet weten wat er in iemands hart gebeurt. God is de enige die kan zeggen of je een goed mens bent en ik geloof dat dat niet alleen afhangt van of je gelooft of niet en al helemaal niet of je communie en dergelijke hebt gedaan. :)

Evolutietheorie en zo.. nog zo'n dat me niet bijzonder interesseert. God heeft de aarde gemaakt, maar of dat via evolutie is gegaan of niet. Geen idee. Het sluit elkaar niet uit in ieder geval.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 11:34

Ik heb nooit begrepen dat een dusdanig perfect, puur, liefdevol en goed "wezen" doet aan oordelen (veroordelen) dus.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 14:52

BeSen schreef:
Maar misschien helpt god niet omdat we het zelf moeten oplossen? Omdat genoeg mensen zo egoïstisch zijn om helemaal niks aan goede doelen t geven enzo. Oke als Je geen geld heb kan ik me dat wel voorstellen maar als je genoeg geld hebt. Verbeter de wereld begin bij jezelf. Ga dan niet gelijk alles op een ander schuiven of in dit geval op god. Ik weet trouwens niet waar ik in moet geloven. Maar om het gelijk een klootzak te nomen is een beetje erg gemeen tegen de mensen die wel geloven onder ons ;)
Dus let voortaa een beetje op wat je typt, een mening hebben is goed. Maar niet als je er anderen mee kwetst. Let hier op aub. En dan heb ik het niet alleen tegen IMANDRA. Maa gewoon tegen iedereen ;) respect voor elkaar blijven houden dus :)

Ik noemde god geen klootzak, de benaming is gebruikt om een punt te maken (mbv de vraagstelling) ;). Het was dus absoluut mijn bedoeling niet om iemand hiermee te kwetsen, dat moge duidelijk zijn.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 15:34

verootjoo schreef:
Catnip schreef:

Als jij het zomaar gaat doen heeft het idd weinig zin.

Bij Jezus was het erg zinvol. Doordat Hij het offer heeft gebracht heeft God zich verzoend met de mensen en is de weg naar God weer vrij.

Er zit natuurlijk ook nog een hele theologische betekenis achter, waarom het zo moest, waarom het aan het kruis moest en waarom precies Jezus van Maria etc... Dat staat allemaal in de Bijbel beschreven. En is door wetenschappers en theologen allemaal onderzoek naar gedaan.
Weet alleen niet precies hoe ik dat in 'lekentaal' moet gaan uitleggen. :P

Maak je geen zorgen, ik heb de Bijbel uitgebreid bestudeerd (onder het mom van, "know your enemy" :+), lekentaal is dus absoluut niet nodig :)

En nog wat, over al die zonden... ik vind zelf dat ik helemaal vrij ben van zonden, aangezien mijn beeld van zonden niet hetzelfde is als dat van de bijbel. Mijn beeld van zonden is gebaseerd op normen, waarden, en rationeel denken. Geen random dingen die toevallig door een boek als zonden worden gezien maar waar je in werkelijkheid helemaal niemand kwaad mee doet.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 15:39

Wat zijn dan volgens jou (jouw) zonden?

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 15:39

Niemand is zonder zonden, het is ook maar net hoe je het woord interpreteert :)

'Wie zonder zonden is, werpen de eerste steen.'

Je hebt grote zonden en kleine zonden..
In mijn ogen is iemand uitschelden al iets wat je niet zou moeten doen, oftewel een kleine zonde. (Om maar even een voorbeeld te nemen).

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 15:56

Vermoorden, stelen, geweld, etc. zijn natuurlijk absoluut zonden.

Maar seks voor het huwelijk, werken op zondag, of een keer verlekkerd naar een mooie man kijken die niet mijn vriend is vind ik absoluut geen zonden. Net zoals homoseksualiteit of promiscuïteit (in dat laatste geval natuurlijk wanneer je er geen anderen mee kwetst).

Voor mij is de definitie van zonden simpel: zijn er negatieve gevolgen voor anderen? Zo nee, dan is het geen zonde. Dus al die niet-zonden die ik hierboven beschreef, daar doe je niemand fysiek of emotioneel pijn mee.

Maar de schrijvers van de bijbel hebben eventjes beslist dat dat wel zonden zijn :+ nou, voor mij dus niet.

Sommige dingen die in de bijbel toegejuicht worden zijn voor mij dan weer overduidelijke en zelfs gruwelijke zonden :r

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 16:31

Geen seks voor het huwelijk en zelfs homosexualiteit staat niet als zodanig genoemd als zonde. Dát hebben mensen er zelf van gemaakt, evenals dat vrouwen geen broeken mogen dragen. Staat werkelijk nergens. Het gaat vooral om de interpertatie van de tekst, waarbij er bijv. mensen zijn die zeggen dat denken aan een andere man (vrouw etc.) al niet mag. En anderen zeggen dat die tekst voornamelijk slaat op dat je die mensen/ eigendommen (huis, land, ezel) niet moet najagen om te willen hebben. Die van de valse getuigenis (liegen) is trouwens ook dubbel op te vatten. Er staat nl. dat je die niet mag uiten tegen je naasten :D Tegen andere mensen zou het dus wel mogen? :D

maar goed.. Als ik eerlijk ben is dat geen compleet antwoord op mijn vraag. Vind je bijvoorbeeld liegen ook een zonde? En stelen.. hoe breed zie je dit? Heb je nooit iets achtergehouden wat eigenlijk van een ander was of dat je eigenlijk had moeten afgeven? Je hebt stelen en je hebt stelen.

overigens kan ik je verder wel helemaal volgen hoor, maar de meeste van de 'hoofdzonden' werken wél in een samenleving. Het idee van 'het is eventjes beslist door iemand' is onjuist. Ze worden tegenwoordig zonden genoemd, maar eigenlijk zijn het de eerste wetten. Noem het de grondwet. Die heeft elk land en elke samenleving nodig. (en de Nederlandse overheid beslist óók voor jou wat de huidige wetten en regels zijn :) Wil je in Nederland wonen dan houd je daar aan, anders is x en y het gevolg) Binnen die grenzen kun je manouvreren. Maar achter de meeste wetten zit een logica, is het niet om jezelf te beschermen dan is het wel ter bescherming van je naasten ofwel je familie, ofwel de samenleving an sich. Geen enkele samenleving is er namelijk bij gebaat dat moorden en stelen mogen. Niet werken op zondag is meer ter bescherming van jezelf. Dat je jezelf niet voorbij loopt bijvoorbeeld. Overspannen zijn is niet de bedoeling zeg maar. :+

Het is niet zomaar uit een dikke duim van iemand verzonnen. Want als dat door personen uit de tegenwoordige tijd was geschreven dan waren zij ongetwijfeld doctor doctor Anders in de antropologie. En het is niet voor niks dat de meeste regels van toen nog steeds gelden. We vinden moorden, stelen, jaloezië etc nog steeds niet acceptabel. Zij ontwrichten de maatschappij. En kijk naar de meeste spijswetten. Of je nu wel of niet gelooft in het 'heilige' aspect.. als je de mensenkennis en spijswetenschappen bekijkt waren het geen 'domme mensen' die het hebben opgeschreven.

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 17:58

Overigens vind ik het wel interessant dat je zonde als iets ziet waarmee je andere pijn of schade toebrengt. Dat is namelijk een hele belangrijke strekking in het nieuwe testament. Heb je naaste lief en god. Daaruit maak ik op dat het belangrijkste is dat je niemand pijn doet.
Daar haal ik trouwens niet uit dat ik zondevrij ben aangezien ik het enorm knap vind als iemand in zijn hele leven niemand een keer kwetst of benadeelt of pijn doet of wat dan ook.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 18:09

Situatie één: mijn oma wilde altijd wat meer met religie doen, maar haar man was daar op tegen. Toen hij overleed, greep ze direct de gelegenheid aan toen een kennis van haar haar uitnodigde om eens een bakje koffie bij de kerk te doen. Voor ze het wist, werd ze daar gedoopt en was ze "één van hen". Alleen werd de sfeer grimmig als ze een keertje niet kon of wilde komen. Ze waren alleen aardig ten tijde dat ze haar op de koffie hadden en als ze steeds op kwam dagen. Het begon haar steeds meer niet lekker te zitten dat ze bijna geen eigen leven meer had en genegeerd werd als ze een keer afzegde.
Situatie twee: Mijn vroegere buurvrouw was opgegroeid met de religie van jehova's getuige. Op latere leeftijd is zij getrouwd met een man die daar ook aan verbonden was, maar allebei waren ze niet echt "overtuigd". Zo werd het zwaar afgekeurd als ze de verjaardag van hun kinderen wilde vieren en mochten de kinderen op school ook niet deelnemen aan dingen als Sinterklaas en kerst. Uiteindelijk besloten ze met deze religie te stoppen, omdat ze zich ook niet in de gedachtengang konden vinden. Ze werden volledig doodgezwegen, ook door familie. Met pijn en moeite hebben ze contact met één van de ouders kunnen houden, maar die liep daarmee wel risico om ook door de gemeenschap doogezwegen te worden. Het ging allemaal stiekem.
Derde situatie: Ik was op mijn werk in gesprek met een voor mij onbekende man. Het was een gezellig gesprek en hij vroeg opeens of ik geloof. Toen ik hem vroeg of hij wel gelooft, kreeg ik een haperend antwoord. Vervolgens kwam het hoge woord eruit: hij ging alleen maar naar de kerk, omdat hij anders uit de gemeenschap gezet zou worden. Hij zong zijn tijd min of meer uit. Zelfs zijn beste vriend wist dit niet.

Bovenstaande verhaal is door mij even gekopieerd van een bokker in deze topic.
Want meerdere quotes lukt me niet.

Kijk, dat is toch erg beklemmend/ benauwend/ gedwongen, als je niet in de pas loopt wordt je zo behandeld.......ik vind het een soort van sekte. Er wordt evengoed over je geroddeld wanneer je er niet bent. En je wordt gedwongen mee te gaan werken en in de pas te lopen anders lig je eruit en heb je een rotleven!

Dat is toch niet vredelievend en allemaal nep, want men durft niet ervanaf te wijken uit angst genegeerd te worden en of uit gemeenschap gezet te worden. Dus doe je dan maar voor de vorm mee uit angst en dat is niet oprecht........dat lijkt me niet fijn, respecteer gewoon dat niet iedereen zelfde is en niet iedereen gelijk in de pas loopt.

Dat is toch géén, heb je naaste lief!