Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Sammie schreef:CoolCorrie schreef:de bigbang is een feit,
Bigbang is een theorie. Eén met onderbouwingen, maar doch echt een theorie. Eén van vele (aannemlijke) theorien die gaan over het ontstaan van het heelal. Ik vind het trouwens wel typisch dat je dit tussen een tv plaatst met de opmerking een tv is een feit. In welke opzicht is een tv een feit? Je kan een tv aanraken en je ziet het, maar een bigbang zullen we nooit 'zien' (want dan zijn we dood) of aanraken (want dan zijn we ook dood). Lucht is ook een feit? Lucht kun je niet zien of voelen (behalve als je stikt wellicht?) en toch weten we dat het er is. En daar doen we ook niet moeilijk over, lucht is even zogoed als onzichtbaar, hé.Eigenlijk maak ik deze opmerking omdat het overzichtje met dit is een feit en dat is een feit een beetje kort door de bocht overkomt bij mij. Wetenschap ontwikkelt voordurend en ik denk niet dat we de 'wetenschap' in deze tijd in de plaats van een 'god' moeten zien. Dat is de bedoeling ook niet van wetenschap. Zij willen dingen verklaren en hiervoor kunnen in bepaalde takken verschillende theorien naast elkaar bedacht, getest en getoetst worden. Sommige dingen kunnen je echter nooit een feit noemen. Ook niet vanuit wetenschappelijk oogpunt.
IMANDRA schreef:Big Bang is een theorie, maar inderdaad wel een goed onderbouwde. Als ik me niet vergis zijn er ook wiskundige berekeningen die aantonen dat er zoiets als de Big Bang is geweest (dwz: er is een ontploffing geweest waaruit planeten e.d. zijn ontstaan) en zelfs dat die 'ontploffing' nog steeds gaande is: Het heelal dijt nog steeds uit.
Over geloof: Ik geloof dat er een Jezus is geweest. Er zal best een man met de naam Jezus zijn geweest die van mening was dat IEDEREEN in god mocht geloven, niet alleen de Joden. In principe pleitte hij dus voor de Joodse godsdienst. Ik denk dus dat de god van de Joden en de god van de Christenen een en dezelfde is. De god van de Moslims ook. Allah, God, hoe je hem ook wilt noemen, de basis komt op hetzelfde neer, toch? Heb eenieder lief. (verbeter me als ik het fout heb)
Daarnaast ben ik van mening dat God (hoe deze in de bijbel/koran etc is beschreven) niet bestaat. Hij is 'bedacht' om bepaalde fenomenen te verklaren. Net als vroeger de aarde plat was. Of dat de zon om de aarde draaide. Begrijp me niet verkeerd: 'God' is er om steun te bieden, om je aan op te trekken. Dat is het hele punt van God. Maar of deze beste heer ook daadwerkelijk bestaat? Ik denk het niet.
Sowieso niet hoe deze in de bijbel is beschreven.
De bijbel is honderden jaren na Jezus' dood geschreven, door een aantal mannen die even wilden bepalen hoe de godsdienst eruit moest komen te zien. Ze hebben de geschriften gekozen zodat Jezus meer goddelijk leek dan man (dus hij had geen kinderen en geen vrouw, en rees op uit de dood) en de geschriften die lieten zien dat Jezus ook maar een man was hebben ze erbuiten gelaten. (Waarom? Maakt dit hem niet herkenbaarder? Dat hij bijzondere dingen verricht [in de zin van vergevingsgezindheid en steun], maar ook maar een mens is?) En de geboden komen ook uit de bijbel. Wil dit dan niet zeggen dat het 'woord van god' ook niet random gekozen kan zijn? Dat God eigenlijk hele andere dingen bedoelde maar dat een paar priesters maar opgeschreven hebben waar zij het meest profijt van hadden?
Daarnaast, ik hoor vaker dat gelovigen roepen dat God almachtig is. En dat Satan over de aarde heerst.
Nou, Satan (of eigenlijk, Lucifer, een engel van God die het niet met hem eens was) is ook een zoon van God. Net als Gabriël etc. Als God almachtig is, dan kan hij Lucifer/Satan toch ook tegenhouden? Als hij barmhartig is, waarom helpt hij alle problemen de wereld niet uit? Alle kinderen (onschuldigen) die verhongeren of dood gaan in oorlogsgebieden.. Waarom helpt hij niet? Als hij bestaat, is hij dan gewoon een egoïstische klootzak die nergens wat om geeft, zoals in de serie Supernatural wordt weergegeven?
En als God van al zijn kinderen houdt, waarom worden Homo's / Lesbiennes etc dan gezien als 'slecht'? En wordt er niks gedaan tegen het vele misbruik van kinderen in katholieke kerken?
Ik ben wel benieuwd wat gelovigen hierop te zeggen hebben. Niet in de kwade zin trouwens, ik ben gewoon echt geïnteresseerd.Ik heb dit stukje geschreven zonder iets op te zoeken, dus als er fouten in staan, mijn excuses.
IMANDRA schreef:Daarnaast, ik hoor vaker dat gelovigen roepen dat God almachtig is. En dat Satan over de aarde heerst.
Nou, Satan (of eigenlijk, Lucifer, een engel van God die het niet met hem eens was) is ook een zoon van God. Net als Gabriël etc. Als God almachtig is, dan kan hij Lucifer/Satan toch ook tegenhouden? Als hij barmhartig is, waarom helpt hij alle problemen de wereld niet uit? Alle kinderen (onschuldigen) die verhongeren of dood gaan in oorlogsgebieden.. Waarom helpt hij niet? Als hij bestaat, is hij dan gewoon een egoïstische klootzak die nergens wat om geeft, zoals in de serie Supernatural wordt weergegeven?
En als God van al zijn kinderen houdt, waarom worden Homo's / Lesbiennes etc dan gezien als 'slecht'? En wordt er niks gedaan tegen het vele misbruik van kinderen in katholieke kerken?
Ik ben wel benieuwd wat gelovigen hierop te zeggen hebben. Niet in de kwade zin trouwens, ik ben gewoon echt geïnteresseerd.Ik heb dit stukje geschreven zonder iets op te zoeken, dus als er fouten in staan, mijn excuses.
EskeGirl schreef:Maar als god zo almachtig is, waarom wacht hij dan tot iedereen over hem heeft gehoord? Dat hoeft helemaal niet.
verootjoo schreef:EskeGirl schreef:Maar als god zo almachtig is, waarom wacht hij dan tot iedereen over hem heeft gehoord? Dat hoeft helemaal niet.
Tuurlijk wel, anders zou het oneerlijk zijn. Je moet immers kiezen voor Jezus, of je zijn offer aanneemt of niet om bij God t kunnen zijn. Maar als je nog nooit van Jezus hebt gehoord zou je anders niet kunnen kiezen en dus niet bij God in de nieuwe wereld kunnen zijn.
AnnaXBoy schreef:verootjoo schreef:
Tuurlijk wel, anders zou het oneerlijk zijn. Je moet immers kiezen voor Jezus, of je zijn offer aanneemt of niet om bij God t kunnen zijn. Maar als je nog nooit van Jezus hebt gehoord zou je anders niet kunnen kiezen en dus niet bij God in de nieuwe wereld kunnen zijn.
Dan zou ik niet voor hem kiezen. Als die zo goed is als wat alle gelovige beweren, waarom doet hij dan niet meer zijn best om de wereld beter te maken.
Mensen maken de wereld beter. Geen goden. (Ook slechter trouwens)
Catnip schreef:Dat lijden van jezus ten voordele van iedereen is objectief gezien gewoon onzin.
Wat hebben de mensen er nu aan als iemand ergens "voor hun" aan het lijden is?
Als ik mezelf morgen aan een kruis laat nagelen en roep dat ik het voor alle mensen in de wereld doe, wat heeft dat voor zin dan
AnnaXBoy schreef:verootjoo schreef:
Dan zou ik niet voor hem kiezen. Als die zo goed is als wat alle gelovige beweren, waarom doet hij dan niet meer zijn best om de wereld beter te maken.
Mensen maken de wereld beter. Geen goden. (Ook slechter trouwens)
verootjoo schreef:EskeGirl schreef:Maar als god zo almachtig is, waarom wacht hij dan tot iedereen over hem heeft gehoord? Dat hoeft helemaal niet.
IMANDRA schreef:verootjoo schreef:
Oke, maar hoe zit het dan hiermee:
Ik ben rooms katholiek, gedoopt, communie, de hele rambam. Ik ben (al zeg ik t zelf) een goed mens: nooit gestolen, help mensen als ze moeite ergens mee hebben etc. Afgezien van zo nu en dan een meningsverschil doe ik niks 'verkeerd'. Ik geloof alleen niet in God.
Ben ik daarmee slecht? Mag ik dan niet in de Hemel komen als die er is?
En hoe zien jullie de evolutie? Darwin, big bang, dinosaurussen etc? Is dit ook deel van Gods plan of denken jullie dat dit onzin is?
BeSen schreef:Maar misschien helpt god niet omdat we het zelf moeten oplossen? Omdat genoeg mensen zo egoïstisch zijn om helemaal niks aan goede doelen t geven enzo. Oke als Je geen geld heb kan ik me dat wel voorstellen maar als je genoeg geld hebt. Verbeter de wereld begin bij jezelf. Ga dan niet gelijk alles op een ander schuiven of in dit geval op god. Ik weet trouwens niet waar ik in moet geloven. Maar om het gelijk een klootzak te nomen is een beetje erg gemeen tegen de mensen die wel geloven onder ons![]()
Dus let voortaa een beetje op wat je typt, een mening hebben is goed. Maar niet als je er anderen mee kwetst. Let hier op aub. En dan heb ik het niet alleen tegen IMANDRA. Maa gewoon tegen iedereenrespect voor elkaar blijven houden dus
verootjoo schreef:Catnip schreef:Dat lijden van jezus ten voordele van iedereen is objectief gezien gewoon onzin.
Wat hebben de mensen er nu aan als iemand ergens "voor hun" aan het lijden is?
Als ik mezelf morgen aan een kruis laat nagelen en roep dat ik het voor alle mensen in de wereld doe, wat heeft dat voor zin dan
Als jij het zomaar gaat doen heeft het idd weinig zin.
Bij Jezus was het erg zinvol. Doordat Hij het offer heeft gebracht heeft God zich verzoend met de mensen en is de weg naar God weer vrij.
Er zit natuurlijk ook nog een hele theologische betekenis achter, waarom het zo moest, waarom het aan het kruis moest en waarom precies Jezus van Maria etc... Dat staat allemaal in de Bijbel beschreven. En is door wetenschappers en theologen allemaal onderzoek naar gedaan.
Weet alleen niet precies hoe ik dat in 'lekentaal' moet gaan uitleggen.