Zwarte piet of kleurtjes piet wat is jou mening

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zwarte piet moet zwart blijven

ja
757 (92%)
nee
64 (7%)

Totaal aantal stemmen: 821

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 19:13

delvira schreef:
En dan lees ik dat tijdens de intocht wel gedemonstreerd mag worden, en dat er agenten verkleed als zwarte piet meelopen tijdens de intocht.....bah wat wordt een kinderfeest toch verpest....

Inderdaad erg jammer ;(

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 12:15

Nessah schreef:
Wat ik vind?

Dat ik er serieus van schrik dat topics over dingen als Ebola, Serië, ongelukken met doden ( zoals de monstertrucks), oid nog niet eens de helft van de pagina's hebben als een onbenullige zwarte pieten discussie. Jammer, terwijl het veel boeiender/heftigere onderwerpen zijn waar je veel beter/boeiender over kan filosoferen?

Niet mee eens, de discussie is duidelijk niet onbenullig, anders was niet heel Nederland in rep en roer. Misschien vind jij het onbenullig, ik ben het zelfs met je eens. Maar de gevoelens van tienduizenden mensen die zich in hun identiteit voelen aangetast (zwarte mensen evenals Nederlanders) kun je mijns inziens niet afserveren als onzin.

Citaat:
Maar toch mijn ( ongezouten :D ) mening? Dat papa en mama zich druk maken om zwarte piet en zijn kleur terwijl een kind die in zwarte piet gelooft en kinderfantasie heeft.. Dus wanneer je in een mooi verhaal fantaseert dat pieten ook roze kunnen zijn, geloven ze dat net zo goed als wanneer ze zwart zijn. Dat is namelijk het kinderbrein. ( Meer info weten? Heb hier een boekenplank studieboeken pedagogie voor de geïnteresseerden )

Hie ben ik het mee een, zelf geloofde ik even hard in de paashaas als in zwarte Piet, en een haas die eieren rondbrengt kan net zo min als een paarse piet met stippels.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 10:13

sallandval schreef:
Nessah schreef:
Wat ik vind?

Dat ik er serieus van schrik dat topics over dingen als Ebola, Serië, ongelukken met doden ( zoals de monstertrucks), oid nog niet eens de helft van de pagina's hebben als een onbenullige zwarte pieten discussie. Jammer, terwijl het veel boeiender/heftigere onderwerpen zijn waar je veel beter/boeiender over kan filosoferen?

Niet mee eens, de discussie is duidelijk niet onbenullig, anders was niet heel Nederland in rep en roer. Misschien vind jij het onbenullig, ik ben het zelfs met je eens. Maar de gevoelens van tienduizenden mensen die zich in hun identiteit voelen aangetast (zwarte mensen evenals Nederlanders) kun je mijns inziens niet afserveren als onzin.

Volgens mij staat er héél duidelijk wat ik vind boven de tekst. Ik vínd het onbenullig. Ik zeg niet dat het onbenullig ís.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 00:28

aikon schreef:
Wat ik niet snap is dat wij blanken beschuldigt worden dat we nu nog de vruchten hebben van het slavenhandel verleden. Leuk, maar de afstammelingen die nu in westerse landen (toch blanke landen van oudsher) leven plukken net zo goed van die vruchten. Ze krijgen net zoveel als anders gekleurde, daar word geen onderscheid in gemaakt. En dan willen ze nu nog een bak geld hebben over de ruggen van hun voorouders. Schandalig!! Maar terug naar afrika willen ze niet, nee dan hebben ze het een heel eind slechter dan nu in de "rijke" landen.

Gelukkig doet friesland niet mee aan de gekleurde pieten gekte.

Dat vind ik dus ook vreemd: dan zit er hier in Nederland een Surinamer te roepen dat Nederland geld naar Suriname moet overmaken vanwege de slavernij, en die man woont notabene hier. Zou je toch gaan denken: daar betaalt hij dan toch ook aan mee, als in Nederland wonende persoon...
Of heeft hij daarover nog niet nagedacht? >;)

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 01:12

Misschien heeft hij er geen problemen mee om daar zelf ook aan mee te betalen? Niet iedereen is compleet geïndoctrineerd door kapitalistische denkwijzen.

En waarom denk je dat ze het in 'Afrika' (een continent tig keer groter dan Europa, btw, dus over 'Afrika' spreken in deze discussie is praktisch onmogelijk), en Zuid-Amerika en Zuid-Azie, slechter hebben dan hier? Misschien ligt het aan het feit dat de wereldeconomie nog steeds in favour of de Westerse landen bestaat vanwege het koloniale verleden van Europa en de USA :)*

Urielle

Re: Zwarte piet of kleurtjes piet wat is jou mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 08:55

Daar zitten meer haken en ogen aan zoals klimaat, ligging, politieke wantoestanden, cultureel-mentale beperkingen. ...
Is een complexe materie die niet alleen op het koloniaal verleden afgeschoven kan worden. Daarnaast is het probleem van kolonisatie an sich alleen al kunnen ontstaan door de enorme voorsprong in ontwikkeling van de westerse wereld.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 09:17

Vanavond is de eerste uitzending van het Sinterklaasjournaal. Ik ben heel erg benieuwd wat er gaat gebeuren.
Is er toevallig ook iemand die het nieuwe filmpje van luckyTV al heeft gezien over de gele piet? :')

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 12:19

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 12:32

Was te verwachten het is al voorspelt dat het zou gebeuren.
Ik ben eigenlijk een beetje klaar met de hele discussie.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 13:12

Ik vind het geniaal in elkaar gezet. _/-\o_

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 16:10

lady62 schreef:
Was te verwachten het is al voorspelt dat het zou gebeuren.
Ik ben eigenlijk een beetje klaar met de hele discussie.

Heh? Denk je serieus dat dit echt is? :')

Ik denk eerlijk gezegd dat zwarte Piet gewoon zwart/bruin is in het Sinterklaas Journaal.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 16:23

Ja ik begrijp dat het niet echt is maar het gaat maar door en het is voorspelt dat er allerlei grappen over zouden komen.
Zeker in deze tijd is het voor de kinderen heel vervelend want die krijgen er ook wel wat van mee ze zijn niet gek.
Het word nu neergezet als een grote grap wat volgt.

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 19:21

Ja dat was wel te verwachten inderdaad.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 19:25

Nou, iemand het Sinterklaasjournaal gezien?
Tot nu toe alleen nog maar zwarte Pieten gezien. In een promofilmpje zouden ze op een regenboog afvaren, maar daar ging het nu helemaal niet over. Ik vraag me dus af in hoeverre dit filmpje wel echt is.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 19:36

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 19:43

Net op het nieuws was Zwarte Piet gewoon zwart. Ze lieten een fragment zien van het Sinterklaasjournaal.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 20:15

Nu nog wel ja, maar de boot gaat mogelijk zinken... 3x raden wat er met schmink gebeurt als het nat wordt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 20:22

Ik begreep dat ze op een regenboog afvaren.... Dat was vanochtend op de radio iig.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 20:25

Ja klopt maar dat was zogenaamd al aan de telefoon nog vóór de 1e uitzending. Sinterklaas zegt dan dat hij moet ophangen omdat ze op een regenboog afvaren. Vreemd dat we daar niks meer van hebben gehoord. Die promo is al een paar dagen oud, in de tussentijd hadden ze allang bij die regenboog moeten zijn.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 22:41

Oh zo ver heb ik het allemaal niet bekeken. Ben benieuwd wat er met Zwarte Piet staat te gebeuren. :D

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 08:50

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 09:02

Ergens zullen er toch in het verhaal kaaspieten en stroopwafelpieten tussen komen. Die zitten er namelijk in Gouda ook tussen.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 09:03

Adamootje schreef:
Oh zo ver heb ik het allemaal niet bekeken. Ben benieuwd wat er met Zwarte Piet staat te gebeuren. :D

Ik ben haast verplicht om te volgen, ik kan natuurlijk niet achterblijven bij mijn leerlingen. :')

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 09:05

Haha! Nou, mijn leerlingen zijn er iets te groot voor. :D

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 14:33

Blij dat zwarte piet blijft, nu nog kijken wat de NTR gaat doen, dat zou toch wel heel brutaal zijn als ze tegen de wil van 93% van Nederland ingaan.