Blue_Eyes schreef:Jahweh betekent niet God of Goden, maar 'Ik die ben'. Ik heb nu verder even geen tijd, maar dat wilde ik er toch even tussendoor kiepen
mijn fout ik schreef vanuit het geheugen en had daar even kortsluiting..
De Meest gebruikte en eerste gebruikte benaming in de Hebreeuwse geschriften voor 'God' is Elohim
Elohim is het meervoud van van Eloah, dat 'de Machtige' betekent. Eloah is mogelijk een verlengde vorm van El, dat 'de Sterke" betekent
Elohim, het eerste en meest gebruikte 'benaming' van god, als dit een meervoudsvorm is dan zou je toch denk meerdere machten..
dit kan een 'foutje zijn' immers iemand heeft het ooit 'bedacht' of ingefluisterd gekregen.. of heeft Eva het aan haar kind verteld? wie weet hoe genesis is opgetekent? In ieder geval ver en ver voor het eerste geschrift.. het is dus dan 'doorvertelt'.
als er direct in de eerste regel al een disctabel punt staat.. hoe kun je dan spreken van een voor iedereen hetzelfde opvatbare tekst..
als dit zo is voor onze bijbel, dan zal dat ook zo zijn voor de Koran die ook ver voor de boekdrukkunst is samengesteld..
----