Pretpark Walibi krijgt een gebedsruimte voor moslims

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 21:38

Blue_Eyes schreef:
Jahweh betekent niet God of Goden, maar 'Ik die ben'. Ik heb nu verder even geen tijd, maar dat wilde ik er toch even tussendoor kiepen :)

mijn fout ik schreef vanuit het geheugen en had daar even kortsluiting..

De Meest gebruikte en eerste gebruikte benaming in de Hebreeuwse geschriften voor 'God' is Elohim

Elohim is het meervoud van van Eloah, dat 'de Machtige' betekent. Eloah is mogelijk een verlengde vorm van El, dat 'de Sterke" betekent

Elohim, het eerste en meest gebruikte 'benaming' van god, als dit een meervoudsvorm is dan zou je toch denk meerdere machten..

dit kan een 'foutje zijn' immers iemand heeft het ooit 'bedacht' of ingefluisterd gekregen.. of heeft Eva het aan haar kind verteld? wie weet hoe genesis is opgetekent? In ieder geval ver en ver voor het eerste geschrift.. het is dus dan 'doorvertelt'.

als er direct in de eerste regel al een disctabel punt staat.. hoe kun je dan spreken van een voor iedereen hetzelfde opvatbare tekst..

als dit zo is voor onze bijbel, dan zal dat ook zo zijn voor de Koran die ook ver voor de boekdrukkunst is samengesteld..
----

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 22:00

NatasjavE schreef:
Blue_Eyes schreef:
Oh, er is een hoop van te maken, als je die teksten in hun verband leest en niet zo uit de context rukt. Het gaat me hier te ver off topic om dat uit te leggen. Ik vermoed dat er met veel Koranteksten hetzelfde gebeurt. En al die verschillende opvattingen over hoe een tekst te lezen, zorgen juist voor al die verschillende stromingen. Zowel in het christendom als in de islam. En in veel andere religies en overtuigingen ook, trouwens.

Gaat inderdaad erg of topic. Maar sommige teksten hoef je niet z'n verband te trekken om toch wel heel duidelijk te lezen hoe "God" het bedoeld heeft.

(1 Timotheus 2:12-14) Doch ik laat de vrouw niet toe, dat zij lere, noch over den man heerse, maar wil, dat zij in stilheid zij. Want Adam is eerst gemaakt, daarna Eva. En Adam is niet verleid geworden; maar de vrouw, verleid zijnde, is in overtreding geweest.

Hier staat heel letterlijk dat een vrouw niet over een man mag heersen. Een vrouw zou dus niet president van het land kunnen worden. Leg me uit waar ongeveer ik het uit z'n verband trek?

En daar gaat het niet waar ik het uit z'n verband zou trekken.
Het gaat erom dat eeuwen lang mensen dit regeltje wel heel letterlijk genomen hebben. En we hebben nog steeds een partij in Nederland die inderdaad ook vind dat een vrouw in de politiek niets te zoeken heeft.

En dan hebben we het nog niet over de gruwelijke passages die verkrachting van vrouwen niet verwerpen.

En vooral de opmerkingen uit z'n verband getrokken, verkeerd geïnterpreteerd, en anders bedoeld bezorgen mij dan echt heel veel jeuk in mijn nek.

Sorry hoor, maar zeg dan gewoon,...inderdaad wat daar staat is inderdaad raar. Maar God heeft dat boek niet geschreven en heeft nooit bedoeld dan de man boven de vrouw staat.

Ik herhaal mijn vorige post ff :')
@NatasjavE Welgeteld 3 van die artikelen komen uit het Nieuwe Testament... :+ En dan gaat het over o.a. Timotheus, waar Paulus een brief schrijft aan een gemeente. Dat is wat Paulus zegt. Dat is niet iets waar je je vervolgens dus aan moet houden als Christen. Paulus heeft wel meer vreemde dingen gezegd. Zo even snel gegoogled: http://www.refdag.nl/boeken/wat_te_denk ... s_1_733804

Volgens Paulus moet je ook niet trouwen geloof ik :')

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 22:09

elenaMM77 schreef:
hmm

een christen bidt overigens ook 5 keer officieel hoor.

bij het opstaan, voor het slapen gaan en voor iedere maaltijd..

zo hoort het wel netjes...

Alleen Christenen rafelen het af (Here zege deze spijze ame .. is de meest korte, maar die hoorje ook het meest.. hele woorden gewoon overboord) en islamieten nemen er iets meer de tijd voor..

maar ja, ik weet niet of tussen de hoofdmaaltijd en het toetje dan de koran op tafel komt? bij menig Christen is dat wel het geval.

Ook weer lekker alle christenen over een kam scheren..
Ik ben ook een christen.. En ik bid ook, maar alles behalve op die manier...
Tot nu toe vond ik jouw berichten erg fijn, maar hier sla je wat mij betreft de plank toch mis...

Overigens bid ik gewoon in het openbaar, met mijn ogen dicht en mijn handen gevouwen..
En als ik me niet prettig voel op die manier, om wat voor reden dan ook, dan bid ik met mijn ogen open..
Dus voor mij zou zo'n stilteruimte niet nodig zijn, maar snap best dat moslims dat wel prettig zouden vinden.
Ik hoef namelijk niet op een kleedje te knielen (tig keer opstaan en knielen)...
Ik kan gewoon staand, zittend, liggend, op z'n kop, etc. bidden..

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 22:13

Thesserd schreef:
@NatasjavE Welgeteld 3 van die artikelen komen uit het Nieuwe Testament... :+ En dan gaat het over o.a. Timotheus, waar Paulus een brief schrijft aan een gemeente. Dat is wat Paulus zegt. Dat is niet iets waar je je vervolgens dus aan moet houden als Christen. Paulus heeft wel meer vreemde dingen gezegd. Zo even snel gegoogled: http://www.refdag.nl/boeken/wat_te_denk ... s_1_733804

Volgens Paulus moet je ook niet trouwen geloof ik :')

heel stiekum zou ik wel lachen als over 500 jaar met de nieuwste onderzoeken blijkt dat een paar profeten geen stem van God hoorden maar gewoon schitzo waren?

dan waren die stemmen wel heel wijs hoor, niets aan af te dingen..

maar als dat nu net de quotes zijn over de vrouw hoort dienstbaar aan haar Man te zijn?
gewoon omdat hij zelf werd rongecommandeert en zijn onderbewustzijn dus influisterde, dat hoort niet, dat moet andersom..

al die discussies en het tot op de letter volgen door de extremere groeperingen en waarom?

soms schiet er wel eens zo'n gedachte door mijn hoofd.. ik hoop het niet, maar ergens zou het toch ook wel een beetje vermakelijk zijn als we daar al duizende jaren massaal achter staan toch?

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 20:58

Boeken worden door mensen geschreven.........................
Als mensen zich prettig voelen bij het lezen ervan, of het "geloven" in het grotere geheel erachter. Dan zijn ze daar vrij in.
Maar wat mij betreft zijn de boeken die we hier in dit topic beschrijven, ook geschreven door mensen. Met als doel om andere mensen ("soorten", religies, seksen) te onderdrukken.
De oorspronkelijke bedoeling was misschien anders, dat weet ik niet. Maar als ik zie wat geloof de mens allemaal brengt zou ik zeggen: gooi alle geloven overboord, en spreek samen de normen en waarden af. Zodat inderdaad iedereen gelijk is. Ongeacht kleur, sekse, afkomst.....

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 21:42

Femke_L schreef:
Ook weer lekker alle christenen over een kam scheren..
Ik ben ook een christen.. En ik bid ook, maar alles behalve op die manier...
Tot nu toe vond ik jouw berichten erg fijn, maar hier sla je wat mij betreft de plank toch mis...

Overigens bid ik gewoon in het openbaar, met mijn ogen dicht en mijn handen gevouwen..
En als ik me niet prettig voel op die manier, om wat voor reden dan ook, dan bid ik met mijn ogen open..
Dus voor mij zou zo'n stilteruimte niet nodig zijn, maar snap best dat moslims dat wel prettig zouden vinden.
Ik hoef namelijk niet op een kleedje te knielen (tig keer opstaan en knielen)...
Ik kan gewoon staand, zittend, liggend, op z'n kop, etc. bidden..

Er miste bij het dikgedrukte stukje quote misschien het woordje 'vele'.

de rest heb ik met reden zo neergezet.. omdat ik na zoveel pagina's nog steeds zie hoe men islamieten over 1 kam wil scheren.. men heeft het over 'de islamieten' en het zijn allemaal

door deze manier van schrijven, wilde ik de mensen die zo schrijven een laten voelen hoe het voelt als men zelf met anderen over een kam geschoren wordt..

blijkbaar waren de tanden van die kam voor jou extra hard voelbaar omdat je
en zelf niet graag anderen over 1 kam scheert en dat vermoedelijk ook niet doet
en omdat je niet in de 'meute' zit die even snel bid..

mijn excuses dat het bij jou als persoonlijk aanvoelen, het is zeker niet als aanval bedoelt en ook niet echt aan jou gericht.. maar aan allen die het over 'de islamieten' hebben alsof het 1 geheel is en niet allemaal individuen. ik begrijp dat jij in ieder geval iedereen als individu ziet.

Fem

Re: Pretpark Walibi krijgt een gebedsruimte voor moslims

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 17:00

Ik snap precies wat je bedoelt... vind het persoonlijk ook echt heel vervelend dat alle islamieten over een kam geschoren worden.. Dat kan gewoon niet.. Elk mens is een individu apart en maakt zijn of haar eigen keuzes.. Je kunt toch ook niet zeggen... 'Al die ongelovigen.... blabla..'...

Had alleen niet begrepen dat je een statement wilde maken, maar begrijp het nu een stuk beter.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 17:32

Respectvol van het park. :j
Dat religieuze gasten hier persoonlijk naar gevraagd hebben vind ik dan weer minder..