Borstvoeding, het taboe.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 20:16

OK, middagje gewerkt, weer een hoop bij te lezen.
Ik zag langs komen dat iemand (chubby als ik het goed onthouden heb) niet snapt dat mensen het walchelijk vinden.
Tja, ik snap niet dat mensen in katzwijm vallen bij het zien van een pasgeboren baby.

Waarom is het voor moeders soms zo lastig te begrijpen dat niet iedereen hun baby geweldig vind? Mijn moeder bijv begrijpt het ook niet, en toen mijn nichtje net geboren was, kreeg ik haar doodleuk in mijn armen geduwd.... Ik vond het verschrikkelijk, echt waar.... Maarja, laten vallen doe je ook niet... Stond ik daar met een krijsende baby van nog geen dag oud....
Pfffff, drama

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 20:18

Hihi altijd weer een leuke discussie.
Wat ik me altijd afvraag, als iemand bv geeft en jij ziet dat dan betekend dat toch dat je gewoon naar iemand haar borsten zit te loeren, ook niet heel netjes toch

Ik vind dat er van beide kanten rekening gehouden kan worden. Bv hoort er nu eenmaal bij dus moet altijd en overal kunnen MITS je dit enigzins discreet doet een beetje bedekken kan altijd. Als iemand dan niet bewust naar je borsten zit te loeren dan ziet niemand er wat van

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 20:19

Ohh, ik denk, nee, ik weet dat Chubby absoluut niet van mening is dat jij haar kind geweldig behoort te vinden.

Maar dat is totaal iets anders dan borstvoeding in het openbaar walgelijk vinden.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 20:19

mensen kinderen in hun armen duwen vind ik ook niet kunnen. en als ze krijsen geef je ze terug aan de ouders toch?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 20:20

Mwa, ik zit eerlijk gezegd niet te wachten op mama die kind lekker gaat voeden in het openbaar, eigenlijk :D. Nu is openbaar wel een heel breed begrip, dus ik zal nuanceren.

In een restaurant zit ik niet te wachten op een voedende mama aan tafel. In de trein hoef ik dat ook niet te zien, helemaal niet als ik ernaast zit. Walgelijk, die sabbelende geluiden, discretie was een woord bij mams onbekend, ik ben maar ergens anders gaan zitten. In ruimere openbare gelegenheden zoals het park, het strand, bijvoorbeeld, ga lekker zitten voeden, op het strand komt wel vaker een naakte tiet voorbij. En daar overstemt de zee de sabbelgeluiden. Die vind ik echt naar :').

En ja, de borst geven is heel natuurlijk. Dat is poepen ook. En dat doe je ook privé.

Gillbo schreef:
Hihi altijd weer een leuke discussie.
Wat ik me altijd afvraag, als iemand bv geeft en jij ziet dat dan betekend dat toch dat je gewoon naar iemand haar borsten zit te loeren, ook niet heel netjes toch

Ik vind dat er van beide kanten rekening gehouden kan worden. Bv hoort er nu eenmaal bij dus moet altijd en overal kunnen MITS je dit enigzins discreet doet een beetje bedekken kan altijd. Als iemand dan niet bewust naar je borsten zit te loeren dan ziet niemand er wat van

Als ik onverwachts een witte, blauw dooraderde tiet met abnormaal gezwollen tepel in m'n gezicht krijg gezwaaid, dan zie ik zeker wat, ja :'). Helaas keek ik te laat weg, het staat nog op m'n netvlies gebrand. Het was dan ook wel een hele lelijke borst.

Trauma voor het leven, dat zonder meer.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 20:22

Bij bv horen geen sabbelgeluiden hoor, als je die wel hoort is het kindje niet goed aangelegd.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 20:23

SusanH schreef:
Bij bv horen geen sabbelgeluiden hoor, als je die wel hoort is het kindje niet goed aangelegd.

Daar kan ik niks aan doen _O-.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 20:26

San goed lezen. Ik schrijf ook discreet. Een borst in je gezicht geslingerd krijgen, of die nou mooi of lelijk is, vind ik ook not done.
Als je bv geeft een hempje en een bv-shirt draagt, kindje ervoor dan zie je echt amper wat.

Maar ja dat is natuurlijk met alles. In de trein stoor ik me ook aan mensen die luidruchtig zijn, stinken, smakken, boeren of weet ik veel wat. Dat heeft meer met fatsoen te maken. Ik denk dat 90% van de vrouwen die bv geeft dit echt heel discreet doet.

Science90

In een restaurant oid vind ik ook echt not-done. Mensen kunnen er niet voor kiezen om het niet te zien, het is er dan gewoon. Nogal respectloos voor iemand die daar 'gezellig' zit te eten.

Op een strand daarentegen is er ruimte zat om iemand uit de weg te gaan of 50 meter verder te gaan zitten.

Urielle

_San87_ schreef:
SusanH schreef:

Zeg, leg dat kind eens fatsoenlijk aan wil je? Kan de krant niet lezen bij dat gesmek! >;)

:Y)

Zilkesteyn70

LadyMadonna schreef:
Waarom is het voor moeders soms zo lastig te begrijpen dat niet iedereen hun baby geweldig vind? Mijn moeder bijv begrijpt het ook niet, en toen mijn nichtje net geboren was, kreeg ik haar doodleuk in mijn armen geduwd.... Ik vond het verschrikkelijk, echt waar.... Maarja, laten vallen doe je ook niet... Stond ik daar met een krijsende baby van nog geen dag oud....
Pfffff, drama

Eh, ik denk dat de meeste moeders niet hun kind voeden omdat jij hun kind geweldig moet vinden maar gewoon omdat het kind honger heeft lijkt me?
En ondanks dat ik zelf 2 kinderen heb word ik absoluut ook niet blij van de baby van een ander en hoef ik ze ook echt niet vast te houden :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 20:27

Gillbo schreef:
San goed lezen. Ik schrijf ook discreet. Een borst in je gezicht geslingerd krijgen, of die nou mooi of lelijk is, vind ik ook not done.
Als je bv geeft een hempje en een bv-shirt draagt, kindje ervoor dan zie je echt amper wat.

Maar ja dat is natuurlijk met alles. In de trein stoor ik me ook aan mensen die luidruchtig zijn, stinken, smakken, boeren of weet ik veel wat. Dat heeft meer met fatsoen te maken. Ik denk dat 90% van de vrouwen die bv geeft dit echt heel discreet doet.

In het eerste deel van je post, dat over loeren naar borsten gaat, staat niks over discreet :D.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 20:27

Waarom respectloos? Je kan er toch wél voor kiezen niet naar iemand haar borsten te kijken?
Kijk iemand in het gezicht aan en je ziet niet of diegene bv geeft of niet, MITS dit gewoon discreet gebeurd.

San 2e deel wel, stond er al die tijd al bij
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 14-05-14 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 20:28

demo_love schreef:
In een restaurant oid vind ik ook echt not-done. Mensen kunnen er niet voor kiezen om het niet te zien, het is er dan gewoon. Nogal respectloos voor iemand die daar 'gezellig' zit te eten.

Tuurlijk wel. Ik vind het zelf onbeschoft om naar andere tafels te kijken, probeer mijn ogen zeer discreet bij mijn eigen tafel en gezelschap te houden (ongeacht wat zich aan de andere tafels afspeelt dus). Ik moet zeggen dat het ook een hoop ergernis scheelt, want ik HAAT het om andere mensen te zien kauwen %)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 20:29

Zilkesteyn, dat snapt m'n neus ook :+ dat stond los van borstvoeding, maar gewoon in het algemeen.

Iris: dat is jouw mening, niet de mijne.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 20:30

Iris82 schreef:
Ohh, ik denk, nee, ik weet dat Chubby absoluut niet van mening is dat jij haar kind geweldig behoort te vinden.

Maar dat is totaal iets anders dan borstvoeding in het openbaar walgelijk vinden.

Ieder z'n meug inderdaad. Het gaat mij om het walgelijk, die bewoording snap ik niet. Nog steeds niet hoor, ondanks al deze pagina's. Ik heb alle begrip dat het je tegen kan staan om ongevraagd met divers bloot geconfronteerd te worden als je het niet verwacht. Maar kom op, dat stukje huid waar het bij discreet voeden om gaat.

En tsja, die hele aversie tegen kinderen. Ze behoren tot onze maatschappij. Tot onze samenleving. En maar goed ook, zonder hen geen toekomst, voor niemand. Ik zou me aan een heleboel leden in onze samenleving kunnen irriteren, maar ik hou me liever bezig met het positieve, met de dingen die voor mij belangrijk zijn. Zouden meer mensen moeten doen, denk ik.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 20:30

Urielle schreef:
_San87_ schreef:
SusanH schreef:

Zeg, leg dat kind eens fatsoenlijk aan wil je? Kan de krant niet lezen bij dat gesmek! >;)

Lijkt me ook niet fijn voeden dan in het openbaar, wordt een pijnlijke aangelegenheid. Bedoel eigenlijk te zeggen dat voeden geluidloos is, enige geluidje wat je hoort (en dat kan alleen de moeder horen) is het slikken van de baby. Maar kwam niet zo duidelijk over geloof ik :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 20:31

Urielle schreef:
_San87_ schreef:

Ik heb de borstzwaai-mevrouw al vriendelijk bedankt voor het trauma, dat was wel even genoeg voor ik een ander plaatsje ging zoeken. Wel jammer, ik had een hele fijne stoel aan het raam :(:).

Je merkt dat ik er nog steeds last van heb. Ik denk dat het tijd wordt voor een praatgroep, er zijn hier vast meer gegadigden.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 20:32

Urielle schreef:
demo_love schreef:

Tuurlijk wel. Ik vind het zelf onbeschoft om naar andere tafels te kijken, probeer mijn ogen zeer discreet bij mijn eigen tafel en gezelschap te houden (ongeacht wat zich aan de andere tafels afspeelt dus). Ik moet zeggen dat het ook een hoop ergernis scheelt, want ik HAAT het om andere mensen te zien kauwen %)

Dan zou ik maar thuis blijven, want mensen in een restaurant kauwen wel eens. 1+1=2. Wat is er daarnaast asociaal aan het rondkijken in een restaurant. Het is niet alsof je iemand aan zit te staren, maar je hebt wel eens oogcontact met iemand, of je kijkt wat een ander geserveerd krijgt.
Borstvoeding hoort daar gewoon niet in thuis. Kauwen wel.
Laatst bijgewerkt door Science90 op 14-05-14 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 20:32

Wat hebben de openbare borstvoeders tegen kolven dan? Dan heb je toch ook je melk bij de hand? Prettiger aanzicht in bijvoorbeeld een restaurant.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 20:33

Weet je wel hoe het werkt met kolven?

Of je moet bedoelen dat ik wel in een restaurant en public aan tafel kan kolven? :D
Laatst bijgewerkt door Chubby op 14-05-14 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 20:33

En eerlijk: ik vind een fles zien geven allesbehalve een prettiger aanzicht dan een baby aan de borst.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 20:34

Uhm ja ik geef borstvoeding en ik kolf.

MissBmx

__Nathalie__ schreef:
Wat hebben de openbare borstvoeders tegen kolven dan? Dan heb je toch ook je melk bij de hand? Prettiger aanzicht in bijvoorbeeld een restaurant.

Dan duw ik mijn kind bij jou in de armen zodat ik de handen vrij hebt om ergens even apart te kolven.
Dat werkt niet zo.

En daarbij is het niet overal mogelijk om te kolven, je kind voeden wel
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 14-05-14 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Dan is de melk alleen niet op drink-temperatuur, als het gekolfd is. Bovendien moet je het dan aan een ander meegeven, om het op te laten warmen. Met daarbij het risico dat dit niet op de juiste manier gebeurt. Komt nog bij dat kolven veel meer werk met zich mee brengt dan live voeden.