Gini schreef:Maar "jullie" (ik spreek niet graag in groepstermen, want het gaat nooit voor iedereen op, maar kom) hebben een leven kunnen opbouwen in een economisch rustige en ja, zelfs voorspoedige tijd. De jongeren van nu moeten in deze rottijd maar een leven zien op te bouwen. Al jarenlang zijn studenten en afstudeerders bang. Ook wij zien de hoge werkloosheidscijfers, de saneringen, de afvloeiingen. Dus stellen dat de jeugd van tegenwoordig het gemakkelijk heeft, vind ik eigenlijk heel cru. Wij moeten ons leven opbouwen in een ongunstige periode en gaan deze economische crisis nog veel langer en harder mogen betalen dan jullie. En wist je al dat ik straks waarschijnlijk tot mijn 70ste moet werken? Jij ontsnapt misschien nog aan die regeling.
Nee, ik wil geen partij nemen in deze discussie, maar de indruk die hier gewekt werd dat jongeren geen verantwoordelijkheid hebben en niet weten waar ze over praten zolang ze aan moeders tafel meeschuiven, is gewoon compleet mis.
Toen mijn man afstudeerde van de HTS (22 jaar terug), was er absoluut geen werk.
De meeste van zijn afstudeergroep waren blij met een LTS baantje en mijn man had het geluk dat hij aan de slag kon bij het bedrijf waar hij vakantiewerk deed (maar ook absoluut geen HTS niveau).
De gemiddelde duur van afstuderen tot een baan (en dan elk soort baan... als je maar 1 had) was 9 maanden in die tijd.
Mijn man moet ook al werken tot zijn 67 en mss wel langer.
Dit is logisch want het pensioen is niet berekend voor mensen die (heel) oud worden.
Vroeger waren de meeste mensen ook echt oud op 65 en werden ze 75, tegenwoordig zijn de meeste 65+ juist nog heel actief en worden steeds ouder.