De kosten moeten omlaag!!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 00:17

LadyMadonna schreef:
LesleyxLinn schreef:

Het was niet officieel georganiseerd, nee.
Maar op Facebook heet dat toch een evenement en daarin kan je mensen uitnodigen.

Leef jij onder een steen of?

Zo hé, dat mag wel wat vriendelijker..
Misschien moet jij eens leren lezen voordat je zo bot gaat doen. Door dat 'domme volk' waar jij het over hebt is het in eerste instantie gedeeld en daarna is er een nieuw evenement aangemaakt en die hebben zo'n beetje iedereen uitgenodigd.. Dus dan zijn er toch zoveel genodigden, ik zeg toch nergens dat zij iedereen heeft uitgenodigd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 09:42

En ik ben ook wel benieuwd wat gebeurt als mensen proberen om zo snel weg te blokkeren. Want de andere automobilisten proberen dan natuurlijk om op wat voor manier er langs te komen.
Kan tot zeer gevaarlijke situaties lijden. En wat denkje van kettingen botsing door een file waarbij een moeder en kind te overlijden komt.
Dat is eerder gebeurd.

Ik hooo dat men beter actie bedenkt dan op deze manier het onnodige in gevaar brengen van andere mensen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 10:01

kiki1976 schreef:
Veel dingen wist ik ook niet toen ik nog thuis woonde en onderaan de ladder stond (om het maar zo te noemen). En toen had ik waarschijnlijk net zoals jullie gereageerd.
Nu heel wat jaren later, veel meer gezien en gedaan, ook qua werk en levenservaring.
Dan zie je dingen toch heel wat anders. Je ervaart dingen heel anders

Maar "jullie" (ik spreek niet graag in groepstermen, want het gaat nooit voor iedereen op, maar kom) hebben een leven kunnen opbouwen in een economisch rustige en ja, zelfs voorspoedige tijd. De jongeren van nu moeten in deze rottijd maar een leven zien op te bouwen. Al jarenlang zijn studenten en afstudeerders bang. Ook wij zien de hoge werkloosheidscijfers, de saneringen, de afvloeiingen. Dus stellen dat de jeugd van tegenwoordig het gemakkelijk heeft, vind ik eigenlijk heel cru. Wij moeten ons leven opbouwen in een ongunstige periode en gaan deze economische crisis nog veel langer en harder mogen betalen dan jullie. En wist je al dat ik straks waarschijnlijk tot mijn 70ste moet werken? Jij ontsnapt misschien nog aan die regeling.
Nee, ik wil geen partij nemen in deze discussie, maar de indruk die hier gewekt werd dat jongeren geen verantwoordelijkheid hebben en niet weten waar ze over praten zolang ze aan moeders tafel meeschuiven, is gewoon compleet mis.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 10:03

Ik begrijp Russel heel goed.
Je hebt al 20+ jaren van alles opgebouwd en nu door fouten van de top bij banken, fouten van onze regering die totaal geen oog heeft voor het gewone volk zie al dat opgebouwde verdwijnen.
En dat verdwijnt ook voor de jeugd, als het zo door gaat is er over nog eens 20 jaar niets meer over van ons mooie stelsel, ook niet voor die nu denken dat het zo goed is.
En wordt maar eens goed ziek, dan merk je nu al dat ons stelsel heel veel gaten heeft, waar vele die het hard nodig hebben net weer buiten vallen.
En hoe die rond moeten komen geeft onze regering niet om. Die eten hun dik belegde boterham wel.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 10:07

Gini, wat nu opgebouwd is door hard werken van onze ouders en ons breekt nu af.
En ja dat zal voor jullie inderdaad gevolgen hebben.
Maar hoe kun je dan rooskleurig blijven praten over wat we hebben?
Die actie (buiten beschouwing gelaten of het een goede is) is er voor omdat we zien dat er steeds minder van ons sociale stelsel overblijft.
We veel meer betalen als voor de euro, nu nog eens veel meer door de crisis en er steeds minder voor terug komt.
Maar wel geld smijten naar Griekenland, geld smijten naar ontwikkelingshulp waar in 50 jaar niets veranderd is, geld smijten naar top, geld smijten naar duren vliegtuigjes en treinen, geld smijten naar de zorg maar er niets veranderd om het efficiënter te laten verlopen.

En als je nog thuis woont heb je inderdaad geen idee van de rekeningen en de kosten.

Gini

Re: De kosten moeten omlaag!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 10:12

Nergens zie ik het rooskleurig in, nergens, maar beweren dat alleen jullie generatie lijdt, is een Calimero-situatie ten top.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 10:15

Nergens staat dat alleen onze generatie lijdt.
Wel is het zo dat wij letterlijk alles zien afbreken wat er ooit opgebouwd is.
En ja als je beide in de crisis je baan bent kwijt geraakt en ze je ondertussen oud vinden, ga je toch anders kijken tegen een studentje dat wellicht pas een baan nodig heeft als de crisis voorbij is. En zich nu geen zorgen hoeft te maken of de hypotheek wel betaald kan blijven worden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 10:19

Bwa, niet letterlijk, maar in de berichten van Russell komt toch best wel prominent het idee naar boven dat wij niet mogen klagen, want wij weten nog van niks.
Ik snap Russell wel in haar klacht, want fijn is het niet (understatement), maar zie gewoon dat je niet naar de verkeerde schopt. We're all in this together, jammer genoeg.
Ik ben een universitair met masterdiploma en werk 44 uur per week als vakkenvuller voor een bedrag dat net aan de vier cijfers haalt.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 10:21

Alleen ben je 40-50+ kun je weet ik welk diploma hebben en werkervaring, dan kom je niet eens als vakkenvuller aan de gang.
Maar hebt wel een huur/ hypotheek, gezin die betaald moeten worden.
Dus er zit nogal een verschil in hoe je er samen inzit.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 10:23

little_king schreef:
Ik begrijp Russel heel goed.
Je hebt al 20+ jaren van alles opgebouwd en nu door fouten van de top bij banken, fouten van onze regering die totaal geen oog heeft voor het gewone volk zie al dat opgebouwde verdwijnen.
En dat verdwijnt ook voor de jeugd, als het zo door gaat is er over nog eens 20 jaar niets meer over van ons mooie stelsel, ook niet voor die nu denken dat het zo goed is.
En wordt maar eens goed ziek, dan merk je nu al dat ons stelsel heel veel gaten heeft, waar vele die het hard nodig hebben net weer buiten vallen.
En hoe die rond moeten komen geeft onze regering niet om. Die eten hun dik belegde boterham wel.

Precies,

Ik heb heel hard moeten om te hebben wat ik nu heb, een fijn huis, een goede baan, een stabiele financiële situatie en wat reserve.

Ik vind het een heel eng idee dat alles wat ik voor mezelf opgebouwd heb en wat veilig leek, niet meer zo stabiel is.

Inleveren vind ik niet erg, ik heb ook stappen terug moeten doen om dingen te houden zoals ik graag heb en hard voor gewerkt heb.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 10:27

50'ers gaan niet aan het werk voor het loontje dat ik heb.
Is dat omwille van de hypotheek die ze moeten betalen? Ok dan, ik zal zeggen wat je wilt horen: jullie zijn de allerzieligste!

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 10:31

Gini schreef:
50'ers gaan niet aan het werk voor het loontje dat ik heb.
Is dat omwille van de hypotheek die ze moeten betalen? Ok dan, ik zal zeggen wat je wilt horen: jullie zijn de allerzieligste!

En nu zijn we weer wat we wilden zeggen.
Je hebt duidelijk geen flauw benul.
Dat is precies te halen uit zulke kinderachtig bericht.

Er zijn mensen die nu elk baantje aan zouden nemen. Voor elk geld.
Maar ze worden niet aangenomen.
Want heb je een idee wat iemand die in een fabriek werk verdient?
Die Aldel die nu in het nieuws is en sluit.
Die mensen hebben daar een minimumloon, met wat geluk een paar functie jaren.
Die zouden maar wat graag jou baantje hebben waar jij op neer kijkt want je hebt een diploma.
Die mensen die wel hun gezin moeten betalen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 10:32

Ik zie het nu al een aantal jaar vanuit het buitenland aan en moet inderdaad ook zeggen dat mijn kaak regelmatig van verbazing open valt als ik zie hoe er aan belachelijke en onzinnige kamervragen en idiote EU missers geld wordt weggesmeten (denk bijv. aan 50.0000 voor niet bestaande koeien). Dan serieus nog geld uitgeven aan zittingen om Turkije bij de EU te krijgen terwijl de eigen munt daar op zijn gat ligt door corruptie etc etc.
Toen ik nederland verliet had ik moeite met het vinden van een baan, echter stond de werkeloosheid toen nog rond de 4%. Nu het 8% is, is er geen haar op mijn hoofd die voorlopig overweegd terug te komen.
Ik zie vooral een regering die probeert met schattige maar ondoordachte oplossingen de bevolking niet al te boos te maken. Zo wispelturig als wat.

De straat blokkeren gaat in iedergeval niet helpen. Acties helpen alleen als je je sterk maakt voor specifieke maatregelen, niet voor algemene ontevredenheid.
Kijk naar Frankrijk: ongerichte ontevredenheid leidt tot rellen, specifieke acties hebben er toe geleidt dat bijv de 20% BTW regel op paardensport voorlopig wordt uitgesteld.

Stel eerst een doel, plan dan een actie.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 10:39

En vergeet niet dat de groep 40-50 jarige de groep is waarvan de kinderen studeren.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 10:47

Gini schreef:
Maar "jullie" (ik spreek niet graag in groepstermen, want het gaat nooit voor iedereen op, maar kom) hebben een leven kunnen opbouwen in een economisch rustige en ja, zelfs voorspoedige tijd. De jongeren van nu moeten in deze rottijd maar een leven zien op te bouwen. Al jarenlang zijn studenten en afstudeerders bang. Ook wij zien de hoge werkloosheidscijfers, de saneringen, de afvloeiingen. Dus stellen dat de jeugd van tegenwoordig het gemakkelijk heeft, vind ik eigenlijk heel cru. Wij moeten ons leven opbouwen in een ongunstige periode en gaan deze economische crisis nog veel langer en harder mogen betalen dan jullie. En wist je al dat ik straks waarschijnlijk tot mijn 70ste moet werken? Jij ontsnapt misschien nog aan die regeling.
Nee, ik wil geen partij nemen in deze discussie, maar de indruk die hier gewekt werd dat jongeren geen verantwoordelijkheid hebben en niet weten waar ze over praten zolang ze aan moeders tafel meeschuiven, is gewoon compleet mis.

Toen mijn man afstudeerde van de HTS (22 jaar terug), was er absoluut geen werk.
De meeste van zijn afstudeergroep waren blij met een LTS baantje en mijn man had het geluk dat hij aan de slag kon bij het bedrijf waar hij vakantiewerk deed (maar ook absoluut geen HTS niveau).

De gemiddelde duur van afstuderen tot een baan (en dan elk soort baan... als je maar 1 had) was 9 maanden in die tijd.
Mijn man moet ook al werken tot zijn 67 en mss wel langer.
Dit is logisch want het pensioen is niet berekend voor mensen die (heel) oud worden.
Vroeger waren de meeste mensen ook echt oud op 65 en werden ze 75, tegenwoordig zijn de meeste 65+ juist nog heel actief en worden steeds ouder.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 10:55

Inderdaad brainless, of het toen allemaal in de schoot geworpen werd.

Die 67 gaan we zeker ook halen en wellicht is het tegen die tijd hoger.
Net als veel klasgenoten wisten wij na de mavo niet wat we wilden doen. Dus gingen werken. Dan ben je 16.
In die tijd ging je niet zomaar wat studeren om de tijd vol te maken. En later dan pas eens de studie te kiezen die bij je paste. Zoals nu wel vaak (nee niet altijd)
Zo ik ook. Pas toen ik ouder was wist ik wat ik wilde gaan doen. En heb toen pas een opleiding gevolgd. Zelf betaald en met het werk erbij gedaan.
Dat wil dus wel zeggen dat ik tegen de tijd van pensioen meer dan 50 jaar werk.
Maar mag van de regering en de jonkies niets opbouwen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 11:09

Dit "jonkie" heeft daar alvast een andere mening over. Iets minder generaliserend mag dus wel. ;)

Verder vind ik het tamelijk kansloos te gaan discussiëren wie er het zieligst is. Elke groep wordt getroffen door de maatregelen die genomen zijn. Pas afgestudeerden vinden geen werk en zéker geen vast contract, 30-ers vinden nergens een leuke woning want voor huren verdienen ze te veel en vrije sector of koopwoning is te duur, 40-ers die wat hebben opgebouwd moeten dat nu weer inleveren, 50-ers worden ontslagen zodra er bezuinigd moet worden, 60-ers vinden geen werk meer, iedereen van 70+ vreest hun oude dag want de ouderenzorg wordt steeds verder uitgekleed. De zieken en gehandicapten moeten meer eigen risico betalen voor minder basiszorg, uitkeringsgerechtigden worden constant negatief naar voren gebracht én moeten steeds meer offers maken voor die uitkering, ouders met jonge kinderen moeten steeds meer betalen voor steeds slechtere kinderopvang. En ga zo maar door.

Doen of alleen jouw groep het zwaar heeft is oogkleppen ophebben.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 11:11

_O_

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 11:28

Niemand doet of er 1 groep getroffen wordt.
Maar er zijn wel groepen die harder getroffen worden.

En 60-ers vinden geen werk meer. Tel daar tegenwoordig maar 20 jaar vanaf.
Vanaf de 40 vinden ze je al oud en is een baan vinden erg moeilijk, vanaf de 50 is het ongeveer onmogelijk.
Dat zijn wel de mensen met de meeste kosten.
De 40 ers en de 50-ers zijn wel de mensen met de meeste kosten.
Dure pubers hebben of oudere studerende.
Die nu even vertellen hoe het zit en dan mopperen dat ze geen respect krijgen.
Als het geen serieus onderwerp zou zijn zou je nu onder de tafel liggen van het lachen.

En gehandicapten die in moeten leveren, zieken die in moeten leveren, het is toch schandalig als je ziet hoeveel top er zit en wat ze er van bakken.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 11:36

Ja dat gebeurt wel, mensen willen hier het zieligst gevonden en fikken anderen af onder het mom 'jij weet niets, jij bent jong, kijk hoe zwaar ík het heb'. Kweek wat ruggengraat en probeer geen discussie te 'winnen' op die grond.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 11:41

Jullie maken er van zieligst. (en dat is pas zielig in een discussie)
Andere geven gewoon aan wat er gebeurt momenteel door onze geweldige regering.

En dat wordt inderdaad weggevaagd door mensen die nog thuis wonen en studeren en een paar andere die het geluk hebben niets van de crisis te merken door hoog loon of geen baan verlies.

Maar dat geluk heeft niet iedereen.
En dan praat ik niet over alleen mezelf, maar ook mensen om me heen met kinderen en ontslagen zijn.
Of doe ik dan voor hun ook zielig? Nou ja eerlijk, ik heb ook met ze te doen en prijs mezelf erg gelukkig nu geen kinderen te hebben.
Mensen die maar wat graag vakken zouden vullen voor de afgestudeerde student die nu vind dat ze zwaar onder haar maat werkt.
Laatst bijgewerkt door little_king op 25-01-14 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 11:42

Oké.

vickers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 12:07

Dat het niet lekker gaat de laatste jaren in NL is een feit.
Wij Nederlanders laten al jaren alles gebeuren we zeuren,zeiken en doen dan voornamelijk niks. Ik heb het antwoord niet voor onze problemen (dan had ik een ander beroep) Dat als je ouder bent je meer levenservaring hebt en in een andere (financieele) situatie zit is nogal logisch. Maar nu roepen mensen tenminste op tot een bepaald protest (of je de actie nou wel of niets iets vind) er wordt en over nagedacht en er komt beweging. Dat op zich vind ik al een prestatie. Onze maatschapij is erg individueel ingesteld het wij gevoel is weg. Dat bepaalde mensen zich storen in dit topic dat een student baalt van haar baan (vakkenvuller) zouden dit ook is uit haar oogpunt kunnen bekijken. Zij heeft een lange moeilijke studie gedaan, verwacht passend werk te vinden met een bijbehorend salaris en dat lukt niet. Dat lijkt mij ook erg vervelend. Persoonlijk ben ik het type niet l.llen maar pellen. Ben vorig jaar 2x mijn baan door de crisis verloren en heb toch weer werk gevonden. Leuke baan maar kost zeer veel moeite (van de dag naar de nacht) Ook zou de student zich is af moeten vragen hoe het is dat ondanks dat je prima geschikt bent, je ivm je leeftijd niet meer aangenomen gaat worden. Voor de mensen in dit topic met een (ja hoe zeg je dat nou netjes) respectabele leeftijd. Een werkgever die een 50+ er aan neemt krijgt hier subsidie voor. Niet iedere werkgever is daar van op de hoogte. En voor de mensen die nu misschien wel nieuwschierig zijn naar mijn leeftijd. 33:)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 12:56

little_king schreef:
Mensen die maar wat graag vakken zouden vullen voor de afgestudeerde student die nu vind dat ze zwaar onder haar maat werkt.

Maar dat is toch ook zo? Het is ook jammer dat die kennis in een ongeschoold baantje zit; ook voor de overheid; die betaalt ook mee aan de opleiding. De verschuiving is voor niemand gunstig; hoger opgeleiden zitten op de plekken van lager opgeleiden die op hun plaats weer geen plek hebben. Een bepaald callcenter heeft voornamelijk afgestudeerde WO'ers en Hbo'ers zitten; als mbo'er of laag geschoolde kom je daar heel moeilijk tussen. T is ook te gek voor woorden dat het deze kant op is gegaan.

(en ik ben ook echt blij dat ik werk heb en doe mijn werk hartstikke goed, maar al mijn collega's, leidinggevenden en ikzelf vinden het wel doodzonde van mijn opleiding zo... En dat is het ook)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 13:08

Het is idd heel zuur dat hoogopgeleide in lage functie's zitten.
Maar er is ook een tijd geweest dat ze voor lage functie's belachelijke opleidingen gevraagd werden.
Jaren geleden werd er voor toiletjuffrouw al een HAVO diploma gevraagd.

Zelfs toendertijd advertentie's tegen gekomen met, leeftijdsgrens (mag nu niet meer) van max 18 jaar, geen schoolverlaters, liefst in bezit van rijbewijs.
Maar wel minimaal HAVO/VWO voor een functie die prima door een student/scholiere vervuld kon worden van lager geschoold niveau
Dit heeft er mede me te maken gehad dat veel mensen verder zijn gaan leren om een betere baan te krijgen (wat logisch is natuurlijk) hierdoor een "overschot" aan hoger opgeleid personeel. Helaas mede door de crisis minder banen, wil je werken dan kom je vaak eenmaal lager terecht.
Door dit schuif effect treft het ieder niveau van opleiding.