Doodstraffen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moet de doodstraf stoppen?

Ja
155 (48%)
Nee
166 (51%)

Totaal aantal stemmen: 321

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 12:25

SteffiiY schreef:
Mensen die extreem voor de doodstraf zijn denken vaak alleen aan dat moment.
Oftewel: iemand heeft een persoon vermoord dus hij moet de doodstraf krijgen, hij/zij zult zich nooit indenken dat dit ook een wet betreft wat voor iedereen geldt.

Dat komt nu de hele tijd terug, maar volgens mij zijn hier vrijwel alle voorstanders van de doodstraf er niet van overtuigd dat elke waarschijnlijke moordenaar maar om gelegd moet worden. In mijn ogen wordt daar wel vanuit gegaan en dat vind ik jammer, omdat dat helemaal niet is wat "wij" als voorstanders willen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 12:29

nadja15 schreef:
SteffiiY schreef:
Mensen die extreem voor de doodstraf zijn denken vaak alleen aan dat moment.
Oftewel: iemand heeft een persoon vermoord dus hij moet de doodstraf krijgen, hij/zij zult zich nooit indenken dat dit ook een wet betreft wat voor iedereen geldt.

Dat komt nu de hele tijd terug, maar volgens mij zijn hier vrijwel alle voorstanders van de doodstraf er niet van overtuigd dat elke waarschijnlijke moordenaar maar om gelegd moet worden. In mijn ogen wordt daar wel vanuit gegaan en dat vind ik jammer, omdat dat helemaal niet is wat "wij" als voorstanders willen.

Waar leg je de grens dan?

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 14:15

_San87_ schreef:
Waar leg je de grens dan?

Voor veel voorstanders ligt de grens bij 100% schuldig bevonden worden. Dat vind ik heel wat anders dan een plausibele moordenaar.

Waar voor mij de grens ligt? Ik vind dat iedereen een tweede kans verdient en ook moordenaars mogen die van mij krijgen. Alleen als jij die tweede kans niet met 2 handen aangrijpt en je leven niet verbeterd en weer voor het gerecht moet verschijnen voor een moord en wederom schuldig wordt bevonden, dan is het voor mij gedaan. Eenmaal handelen uit zieke geest is nog enigszins acceptabel, maar als jij ondanks alle hulp die je hier in Nederland krijgt door middel van bijvoorbeeld een re integratieproces wederom een moord op je geweten hebt, kan ik deze persoon niet meer simpelweg als een 'zieke' zien die hulp nodig heeft. Sommige mensen zijn niet meer te helpen, hoe grof dat ook klinkt. En ja, deze mensen kun je levenslang opsluiten, maar wat schiet je daar mee op? Ze zijn namelijk ziek en hebben hulp nodig, maar help je ze nou werkelijk door ze levenslang op te sluiten?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Doodstraffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 14:21

Help je ze daadwerkelijk door ze naar een andere wereld te helpen?

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 14:24

_San87_ schreef:

Ja.

gemma92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 14:26

Ik schrik er echt wel van dat zooveel mensen voor de doodstraf zijn zeg!
Als jij beslit dat een moordenaar dood moet ben je toch net zo goed zelf een moordenaar? Tenminste zo denk ik erover. Wie ben jij om te bepalen dat die persoon dood mag? En waar leg je zoals eerder al gezegd is de grens. Ik ben dan ook zwaar tegen de doodstraf, bij iedereen. excuus als ik dingen herhaal maar had het geduld er niet voor om alles te lezen :o

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 14:32

Ik zie hier veel reacties voorbijkomen van mensen die noch kant noch wal raken....

Aan jullie allen.. Lees deze blogs eens door! http://www.anatomievaneenexecutie.nl/

Je zult versteld staan...
Hoé barbaars het er daar aan toe gaat! Zo heftig dat zelfs de gevangene vind dat ie dood haast beter af is!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 14:34

nadja15 schreef:
_San87_ schreef:

Ja.

Help je hen, of help je jezelf ;)?

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 14:40

Hele blog heb ik gelezen, volg het ook, is inderdaad zeer ontroerend verhaal. Ik poste aan het begin over deze blog.
Het kan ook echt niet wat er daar gebeurd. Nou zou naar mijn mening zo iemand al sowieso geen doodstraf horen te krijgen, omdat ik de doodstraf zie als iets extremetisch, die alleen in bepaalde gevallen zou kunnen worden opgelegd.
Hele ingrijpende blog is het zeker, daarom vroeg ik al eerder aan een andere bokker hier hoe zij een levenslange straf voor zich ziet (helaas geen antwoord op gekregen) omdat iemand levenslang geven in zulke omstandigheden als deze man in de dodencel, echt niet humaan is en een marteling.

alexonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 14:41

Jammer dat er niet naar leeftijdsgroepen een uitsplitsing is.
Heb namelijk het vermoeden dat de "jeugd" wel heel makkelijk over de doodstraf denkt, terwijl mensen met iets meer levenservaring er anders tegen aankijken.

Ik (iets ouder dan 16 hahaha) ben in iedergeval tegen de doodstraf.

Je moet er toch niet aan denken dat onschuldige mensen (zoals helaas vaak gebeurt in de US) van het leven beroofd worden.
Of zoals in Iran en China waar mensen gewoon om hun politieke mening de doodstraf krijgen.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 14:41

_San87_ schreef:

Ik help niemand. Maar in mijn ogen helpt het hen en de maatschappij.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 14:44

alexonline schreef:
Heb namelijk het vermoeden dat de "jeugd" wel heel makkelijk over de doodstraf denkt, terwijl mensen met iets meer levenservaring er anders tegen aankijken.

Je moet er toch niet aan denken dat onschuldige mensen (zoals helaas vaak gebeurt in de US) van het leven beroofd worden.
Of zoals in Iran en China waar mensen gewoon om hun politieke mening de doodstraf krijgen.

Ook ik ben iets ouder dan 16 en wel voor de doodstraf. Men mag dat jong en ondoordacht vinden en denken dat 'de wijsheid wel met de jaren komt', maar sommige mensen hebben nou eenmaal een andere mening. Natuurlijk kan mijn mening veranderen als ik ouder word, maar ik denk niet dat ik er minder serieus over nadenk dan een volwassene.

En ik moet er ook echt niet aan denken dat mensen onschuldig of om hun politieke mening de doodstraf krijgen! Dat is naar mijn idee ook helemaal niet de bedoeling van de doodstraf.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 14:44

alexonline schreef:

Euhm dan heb je niet goed rondgekeken. Ik ben 20, een andere bokster die voor is, is 23 en de rest zit ook rond die leeftijd en ik kan je zeggen dat ik genoeg levenservaring heb :).
Maar je reactie is dan ook wel kort door de bocht, want ik ben totaal niet voor het omleggen van anderen tegen wie een vermoeden bestaat, etc. En ik denk de meeste voorstanders niet :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 14:47

nadja15 schreef:
_San87_ schreef:

Ik help niemand. Maar in mijn ogen helpt het hen en de maatschappij.

Hoe helpt het een ter dood veroordeelde dan dat hij (of zij) ter dood veroordeeld is?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 14:47

Zou van mij zeker wel ingevoerd mogen worden, maar enkel wanneer schuld 100% is bewezen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 14:50

nadja15 schreef:
Ook ik ben iets ouder dan 16 en wel voor de doodstraf. Men mag dat jong en ondoordacht vinden en denken dat 'de wijsheid wel met de jaren komt', maar sommige mensen hebben nou eenmaal een andere mening. Natuurlijk kan mijn mening veranderen als ik ouder word, maar ik denk niet dat ik er minder serieus over nadenk dan een volwassene.

En ik moet er ook echt niet aan denken dat mensen onschuldig of om hun politieke mening de doodstraf krijgen! Dat is naar mijn idee ook helemaal niet de bedoeling van de doodstraf.

Weet je hoeveel mensen in Amerika onschuldig ter dood zijn gebracht? Ter dood veroordeeld omdat toentertijd het bewijs overtuigend was. Bewijs dat later toch niet zo overtuigend bleek... Maar er is wel iemand dood.

Zelfs in Nederland zijn mensen vrijgelaten omdat bleek dat die persoon toch niks te maken had met het misdrijf... Na jaren gevangenisstraf. Wat zou makkelijker terugkeren zijn, na 20 jaar gevangenisstraf of na de doodstraf :+?

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 14:54

_San87_ schreef:
Mixje90 schreef:

Daar moet ik over nadenken. Maar als je 10jaar vastzit voor niets uiteindelijk, kun je die 10jaar ook niet terugkrijgen. Je vrouw kan hertrouwd zijn, je kinderen kunnen iemand anders papa noemen. Zullen we dat niet ook afschaffen?

Na tien jaar kun je nog een leven terug opbouwen (overigens krijg je ook een schadevergoeding). Als je dood bent, dan gaat dat niet. Het punt is, dood is onomkeerbaar. Opsluiten is dat niet. En dat is een wezenlijk verschil.

Dat vind ik wel erg matrialistisch. Als iemand zijn gezin verpest is, hij/zij zijn partner kwijt is etc etc, dan kun je dat ook niet omkeren door een schadenvergoeding. Die 10jaren zijn weg en kun je nooit teruggeven. Of kun je dat met geld kopen?

gemma92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 14:58

Toch mis ik liever 10 jaar van mijn leven dan dat ik ten onrechte de doodstraf krijg.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:00

gemma92 schreef:
Als jij beslit dat een moordenaar dood moet ben je toch net zo goed zelf een moordenaar?

De slager van je vlees thuis is ook een moordenaar :p (Of ben je vegetarisch?)

Als jij beslist dat iemand 10jaar vast moet zitten, ben je dan ook niet "slecht" omdat je iemand psychisch martelt door m in een hok te stoppen?

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:02

gemma92 schreef:
Toch mis ik liever 10 jaar van mijn leven dan dat ik ten onrechte de doodstraf krijg.

Je gaat toch ooit dood, wat als je doodgaat in de gevangenis terwijl je onschuldig vastzit? Kunnen we niet.beter iedereen een boete geven :p

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:03

Mixje90 schreef:
_San87_ schreef:

Na tien jaar kun je nog een leven terug opbouwen (overigens krijg je ook een schadevergoeding). Als je dood bent, dan gaat dat niet. Het punt is, dood is onomkeerbaar. Opsluiten is dat niet. En dat is een wezenlijk verschil.

Dat vind ik wel erg matrialistisch. Als iemand zijn gezin verpest is, hij/zij zijn partner kwijt is etc etc, dan kun je dat ook niet omkeren door een schadenvergoeding. Die 10jaren zijn weg en kun je nooit teruggeven. Of kun je dat met geld kopen?

Nee, het verloren deel van je leven krijg je niet terug. Maar je krijgt wel weer de kans een leven op te bouwen. Als je dood bent, kun je helemaal niks meer terug opbouwen. Een wezenlijk verschil.

gemma92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:03

Ik eet bijna geen vlees en als ik t eet biologisch :+ en vind dat toch wel iets anders..
Tuurlijk is dat psychisch niet fijjn maar ergens moet een grens liggen en die ligt bij mij zeker niet bij de doodstraf. Volgens jouw redenering kan je ze allemaal wel vrij rond laten lopen wat ik helemaal niet bedoel met tegen de doodstraf zijn. De doodstraf vind ik gewoon veelste extreem.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:06

Wat veel mensen die voor de doodstraf zijn vergeten... Is dat je met de mogelijkheid tot de doodstraf een select groepje mensen boven de wet stelt.

Is dat daadwerkelijk iets wat je moet willen?

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:09

Jolliegirl schreef:
Ik zie hier veel reacties voorbijkomen van mensen die noch kant noch wal raken....

Aan jullie allen.. Lees deze blogs eens door! http://www.anatomievaneenexecutie.nl/

Je zult versteld staan...
Hoé barbaars het er daar aan toe gaat! Zo heftig dat zelfs de gevangene vind dat ie dood haast beter af is!

Ik heb het hele blog al eerder gelezen inderdaad. Maar precies wat zij zegt: Zo iemand is ter dood veroordeeld, moet die persoon dan ook nog eens verwaarloost en mishandelt worden?
En ook de tijd die er over heen gaat: 10 t/m 20 jaar na zoveel jaar alleen opsluiting ben je een heel ander mens.

Ik vind dat als iemand ter dood veroordeeld wordt, deze dan ook binnen een jaar of 3 ook vermoord moet worden. Al blijf ik bij mijn mening dat wij moordenaars niet moet straffen door ze zelf te vermoorden.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:10

_San87_ schreef:
Mixje90 schreef:

Nee, het verloren deel van je leven krijg je niet terug. Maar je krijgt wel weer de kans een leven op te bouwen. Als je dood bent, kun je helemaal niks meer terug opbouwen. Een wezenlijk verschil.

Je vernietigt iemands leven eerst en verpest zijn jaren en zegt dan dat diegene de kans heeft om weer wat op te bouwen, alsof het niets is of altijd te herstellen is? Hoe ga je het opbouwen als bijvoorbeeld je vrouw hertrouwd is en je kinderen gewend zijn aan een andere Papa?