Zwarte Piet is racisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:31

doerakjeg2 schreef:
Kun je me dan uitleggen op welke manier we gediscrimineerd worden wanneer er een moskee in de stad staat, of wanneer een of ander religieus feest gevierd wordt. Want dat is voor mij nogal onduidelijk. Discrimineren betekent gewoon onderscheid maken op basis van kenmerken. Wanneer blanken zwart worden geverfd en dan als hulpje moeten dienen van een blanke man, kan ik me wel voorstellen dat bepaalde bevolkingsgroepen er een nare smaak van in hun mond krijgen en het zien als voortvloeisel van discriminatie.
Daarnaast heb ik het nergens over islamieten? En bovendien hebben zij het recht om een er een bepaalde mening over ons op na te houden. Dat betekent niet dat ze ons discrimineren. Pas wanneer zij ons anders gaan behandelen op basis van hun mening wordt het discriminatie.

Religie is vaak ook een bolwerk van tolerantie en acceptatie, ik kan me werkelijk niet voorstellen dat bijvoorbeeld vrouwen, homoseksuelen, andersgelovigen etc. zich gekwetst kunnen voelen door religieuze uitingen :')

Wat was nu trouwens het punt van discriminatie, dat iemand het zich aantrekt of de definitie die je hier steld, als het immers alleen telt als je mensen anders gaat behandelen in zwarte piet ook geen discriminatie...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:34

Dat is geen excuus.
Dat wanneer een blanke gediscrimineerd wordt, dan moet je niet zeuren en wanneer een anders gekleurde (allochtoon mag je niet zeggen, dat is een scheldwoord tegenwoordig) gediscrimineert wordt is het een halszaak.

Gelijke monniken dan ook gelijke kappen, geen zwarte piet of kerstboom, dan ook geen pasar malam in de openbaarheid of een gebed over de stad uit de plaatselijke moskee. Geen pet op in de klas, dan ook geen hoofddoek, bril af en haren achter je oren voor de pasfoto, dan daar ook geen burka.

Snoevie

Re: Zwarte Piet is racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:37

je mag toch ook geen burka op een pasfoto of vergis ik me nu??

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:41

vind inderdaad dat er te veel wordt gezegd dat anderen alles mogen doen en het allemaal vrijheid van meninguiting is...maar als ik een nederlandse vlag op m'n jas wil dragen wordt ik opgepakt wegens provocatie...

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:43

Woogy schreef:
vind inderdaad dat er te veel wordt gezegd dat anderen alles mogen doen en het allemaal vrijheid van meninguiting is...maar als ik een nederlandse vlag op m'n jas wil dragen wordt ik opgepakt wegens provocatie...

Dat is ook wel een beetje overdreven niet, met de afgelopen olympische spelen is er ook niet ineens een cellen tekort ontstaan :Y)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:45

Woogy schreef:

Dat valt natuurlijk wel mee :) Bij de demonstratie van Wilders werd er wel meer getoond en daar is ook volgens mij niemand opgepakt.

Het schermen met dat soort overdrijvingen maakt de discussie niet zinniger.

doerakjeg2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:46

Mindim schreef:
Nou, hier valt me de mond van open.
Sinterklaas vieren is een nederlands gebruik, pasar malam vieren is een indonesisch gebruik, moslims die hun gebed over het dorp uitgooien is schijnbaar ook een gebruik. Alleen mag ik andermans gebruik alleen irritant vinden, maar zij de mijne discriminerend. Over het geval van zwarte piet, wordt gehamerd op het slavernij verleden. Welke donkergekleurde mens in nederland heeft daar mee te maken gehad aan den lijve. Moet ik ook maar verbieden dat nederland tegen duitsland voetbalt, omdat mijn grootouders door de duitsers verschrikkelijke dingen is aangedaan?
Dat islamieten zoveel duizenden mensen hebben vermoord in Amerika, is gewoon een mening uitdragen volgens jou? Dat was geen discriminatie?
Discriminatie is wel meer dan onderscheid maken op basis van kenmerken.

Nu heb je nog steeds mijn vraag niet beantwoord. Op basis van wat worden we gediscrimineerd wat betreft die feesten? De tegenstanders van Zwarte Piet lijken verontwaardigd te zijn omdat een blanke zwart wordt geverfd en vervolgens als hulpje moet dienen, weliswaar een heel leuk en grappig hulpje, maar toch een hulpje. Daarnaast is Zwarte Piet nogal een stereotype dat lijkt te zijn voortgevloeid uit het verleden. Ik zelf zie geen kwaad in Zwarte Piet maar ik kan me voorstellen dat bepaalde mensen dat wel zien, ook gezien discriminatie van bepaalde bevolkingsgroepen nog steeds actueel is. Wat mij betreft hebben ze een duidelijke reden om zich gediscrimineerd te voelen, hoewel ik het niet met hen eens ben. Ik vraag me dan af hoe die religieuze feesten ons discrimineren volgens jou?
En wil je a.u.b. niet zulke rare aannames doen? Waar heb ik gezegd dat ik het oké vind dat er terroristische aanslagen worden gepleegd? Ik zeg alleen dat je er een mening over een bepaalde groep over na mag houden, dat dit niet meteen betekent dat je discrimineert. En kun je me misschien uitleggen wat discrimineren nog meer inhoudt? Ik dacht dat discrimineren puur onderscheid maken was tussen twee groepen op bepaalde kenmerken, die er inhoudelijk niet echt toe doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:49

Maar werkelijk, er zijn toch wel belangrijker dingen in de wereld momenteel dan zwarte piet. Dat zelfs de VN zich daar over gaat buigen vind ik belachelijk.
Er zijn zoveel manieren van discrimineren, ik snap niet waarom dit er met kop en oren boven uit moet steken. Ik zag bij Pauw en Witteman zelfs dat die man vond dat we de slavernij opnieuw introduceren met zwarte piet, echt hoor dat gaat me een paar stappen te ver. Ik vertik het inmiddels om me aan gebruiken van anderen aan te passen als het andersom schijnbaar niet gaat.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:51

Mijn neefje mocht geen nederlands vlaggetje op zijn rugzak op school dragen...gek toch?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:53

doerakjeg2 schreef:
Nu heb je nog steeds mijn vraag niet beantwoord. Op basis van wat worden we gediscrimineerd wat betreft die feesten?

Het zijn vaak feesten waarbij een systeem word gevierd waarbij discriminatie van verschillende bevolkingsgroepen word aangemoedigd, zoals vrouwen of homoseksuelen of gewoon iedereen die het geloof niet aanhangt. Je kan een religieus feest toch niet los zien van de religie die het viert, je gaat ook niet de verjaardag van Hitler vieren als je niet achter zijn fascistische theorie staat...

EDIT: Misschien zijn er ook wel hele tolerante religies hoor (of iig hele tolerante aftakkingen van religies), maar het grootste deel van de georganiseerde religies zit toch niet echt op andersdenkende te wachten, maar dat geld bijv net zo goed voor het christendom
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 20-10-13 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

doerakjeg2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:57

liedje89 schreef:
doerakjeg2 schreef:
Nu heb je nog steeds mijn vraag niet beantwoord. Op basis van wat worden we gediscrimineerd wat betreft die feesten?

Het zijn vaak feesten waarbij een systeem word gevierd waarbij discriminatie van verschillende bevolkingsgroepen word aangemoedigd, zoals vrouwen of homoseksuelen of gewoon iedereen die het geloof niet aanhangt. Je kan een religieus feest toch niet los zien van de religie die het viert, je gaat ook niet de verjaardag van Hitler vieren als je niet achter zijn fascistische theorie staat...

Kerst is ook afkomstig van het christendom, en daarbij wordt homoseksualiteit nou ook niet bepaald aangemoedigd volgens mij? En vrouwen dan, die in sommige strenge groeperingen ook onder de man staan? Terwijl volgens mij niemand over Kerst valt.

anneliesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:58

Er zijn blijkbaar genoeg mensen die nog in zwart wit denken ipv een eenheid. Het gekke is dat het allemaal volwassenen zijn die zich hier druk om maken. Als kind zie je de huidskleur gewoon niet. Ok je bent wat donkerder dan ik so what je bent mijn vriend of vriendin. Huidskleur dat is het laatse waar kinderen mee bezig zijn.
Sommige mensen vinden zichzelf in een slachtoffer rol ok enjoy it, maar laat andere mensen in hun waarde en cultuur en lekker sinterklaas vieren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 19:00

doerakjeg2 schreef:
liedje89 schreef:

Kerst is ook afkomstig van het christendom, en daarbij wordt homoseksualiteit nou ook niet bepaald aangemoedigd volgens mij? En vrouwen dan, die in sommige strenge groeperingen ook onder de man staan? Terwijl volgens mij niemand over Kerst valt.

Die zijn er wel, hoor. Alleen is het niet per se hun intentie het feest ook voor anderen te verpesten door overal discriminatie achter te zoeken. Dat is zo jammer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 19:00

doerakjeg2 schreef:
Mindim schreef:
Nou, hier valt me de mond van open.
Sinterklaas vieren is een nederlands gebruik, pasar malam vieren is een indonesisch gebruik, moslims die hun gebed over het dorp uitgooien is schijnbaar ook een gebruik. Alleen mag ik andermans gebruik alleen irritant vinden, maar zij de mijne discriminerend. Over het geval van zwarte piet, wordt gehamerd op het slavernij verleden. Welke donkergekleurde mens in nederland heeft daar mee te maken gehad aan den lijve. Moet ik ook maar verbieden dat nederland tegen duitsland voetbalt, omdat mijn grootouders door de duitsers verschrikkelijke dingen is aangedaan?
Dat islamieten zoveel duizenden mensen hebben vermoord in Amerika, is gewoon een mening uitdragen volgens jou? Dat was geen discriminatie?
Discriminatie is wel meer dan onderscheid maken op basis van kenmerken.

Nu heb je nog steeds mijn vraag niet beantwoord. Op basis van wat worden we gediscrimineerd wat betreft die feesten? De tegenstanders van Zwarte Piet lijken verontwaardigd te zijn omdat een blanke zwart wordt geverfd en vervolgens als hulpje moet dienen, weliswaar een heel leuk en grappig hulpje, maar toch een hulpje. Daarnaast is Zwarte Piet nogal een stereotype dat lijkt te zijn voortgevloeid uit het verleden. Ik zelf zie geen kwaad in Zwarte Piet maar ik kan me voorstellen dat bepaalde mensen dat wel zien, ook gezien discriminatie van bepaalde bevolkingsgroepen nog steeds actueel is. Wat mij betreft hebben ze een duidelijke reden om zich gediscrimineerd te voelen, hoewel ik het niet met hen eens ben. Ik vraag me dan af hoe die religieuze feesten ons discrimineren volgens jou?
En wil je a.u.b. niet zulke rare aannames doen? Waar heb ik gezegd dat ik het oké vind dat er terroristische aanslagen worden gepleegd? Ik zeg alleen dat je er een mening over een bepaalde groep over na mag houden, dat dit niet meteen betekent dat je discrimineert. En kun je me misschien uitleggen wat discrimineren nog meer inhoudt? Ik dacht dat discrimineren puur onderscheid maken was tussen twee groepen op bepaalde kenmerken, die er inhoudelijk niet echt toe doen.

Ik heb het over gebruiken, zoveelste keer. Nee, we worden niet vieze kaaskoppen genoemd. Hetzelfde als zwarte piet niet over slavernij rept en sinterklaas ook niet, piet is juist de held!
En wat heeft de gemiddelde hedendaagse zwarte mens hier in nederland met slavernij te maken?

Vreemde zin, je mag een mening over een bepaalde bevolkingsgroep hebben, dat wil niet zeggen dat je gelijk discrimineert? Waarom werkt dat dan wel zo? Waarom discrimineer ik volgens marokkanen als ik zeg poedersuiker marokkanen, terwijl dit misschien een mening is over een bevolkingsgroep?

Waarom denk jij dat 9/11 is gebeurd, om een mening over een andere bevolkingsgroep duidelijk te maken? Dat deed hitler ook met de joden, dat noem jij dan geen discriminatie? Waar vervaagt bij jou de lijn, zodra er geen donkergekleurde mensen in voorkomen?

Discrimineren is wat meer dan onderscheid op kenmerken die er inhoudelijk niet toe doen. Dat is wel heel globaal. Mensen worden om allerlei redenen gediscrimineerd, je hoeft maar vrouw te zijn of gehandicapt, of homo, of bi of meerdere tegelijk. Om over geloof nog maar niet te spreken. Zo'n globale term doet de dekking wel teniet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 19:02

doerakjeg2 schreef:

Ahum, binnenkort mogen we het geen kerst meer noemen, want het komt uit het christendom en daar kunnen niet christenen aanstoot aan nemen. Dus het wordt binnenkort feestdagen en geen kerstdagen en zul je zien dat de kerstboom steeds meer gaat verdwijnen in het openbaar.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 19:02

Snoevie schreef:
Mijn neefje mocht geen nederlands vlaggetje op zijn rugzak op school dragen...gek toch?

Volgens mij zijn er op school wel meer regels :) Niks geks aan.

Maar wat wil je nu precies bewijzen? Dat de wereld er beter van wordt als mensen elke achterstelling beantwoorden met iets waarmee ze anderen kwetsen? Ik zie dat niet, sorry.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 19:03

Niks hoor. Maar waarom mocht een amerikaans vlaggetje dan wel? Dat vind ik gek ja. Je zou dan moeten stellen voor iedereen dat het niet mag? Ik zie een vlag van welk land ook niet als kwetsend,sorry

Overigens,ik noemde dit omdat het eerder ook genoemd werd ergens. Moest er zo aan denken
Laatst bijgewerkt door Snoevie op 20-10-13 19:06, in het totaal 2 keer bewerkt

doerakjeg2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 19:04

_San87_ schreef:
Die zijn er wel, hoor. Alleen is het niet per se hun intentie het feest ook voor anderen te verpesten door overal discriminatie achter te zoeken. Dat is zo jammer.

Die zullen er vast zijn. Maar eerder ging het om het feit dat er bijvoorbeeld islamitische feesten zijn die ons 'discrimineren'. Dan mogen we niet uit het oog verliezen dat het christendom er ook wat van kan. Daarnaast is een religieus feest ook niet helemaal te vergelijken met een volksfeest als sinterklaas lijkt mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 19:05

Shadow0 schreef:
Snoevie schreef:

Volgens mij zijn er op school wel meer regels :) Niks geks aan.

Maar wat wil je nu precies bewijzen? Dat de wereld er beter van wordt als mensen elke achterstelling beantwoorden met iets waarmee ze anderen kwetsen? Ik zie dat niet, sorry.

Laat me raden als er een marokkaans vlaggetje op het tasje had gewapperd was het toegestaan, want we zijn zo bang te discrimineren en dat vind ik waardeloos. Oei we zijn zo bang om iets niet goed doen in de ogen van allochtonen, dat we veel dingen toestaan, maar roepen we ons eigen kroost wel tot de orde.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 19:07

doerakjeg2 schreef:
_San87_ schreef:

Die zullen er vast zijn. Maar eerder ging het om het feit dat er bijvoorbeeld islamitische feesten zijn die ons 'discrimineren'. Dan mogen we niet uit het oog verliezen dat het christendom er ook wat van kan. Daarnaast is een religieus feest ook niet helemaal te vergelijken met een volksfeest als sinterklaas lijkt mij.
Was Sinterklaas van oorsprong niet ook religieus...?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 19:08

doerakjeg2 schreef:
_San87_ schreef:

Een pasar malam is geen religieus feest :')

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 19:09

Weet je, mensen die zeggen dat zwarte piet niet in de verste verte lijkt op de "klassieke" afbeelding van negroïde mensen zoals je die vroeger overal zag die hebben vast hun bril niet op. De vraag is alleen : in hoeverre is het huidige beeld dat de meeste mensen hebben geëvolueerd naar een beeld dat helemaal niet meer gelinkt wordt aan "negers". Als ik naar "Dag Sinterklaas" kijk, dan is in mijn herinnering toch echt het beeld gebleven van Piet als held, klimt op daken, houdt de administratie bij, is gewoon de rechterhand van de Sint. Kijk, van mij mogen degenen die zich aangesproken voelen best die gevoelens hebben. Ik denk dat je wel moet onderzoeken hoeveel mensen uit die bevolkingsgroep zich precies geviseerd voelen, en dat dat ook moet worden meegenomen in de overweging.

De gevoelens van de groep die zich aangesproken voelt niet bagatelliseren is vast een eerste stap naar meer wederzijds begrip. Vooralsnog ben ik zelf niet van mening dat de traditie dient aangepast te worden, maar dat is mijn mening en die mag ik best hebben. Als morgen blijkt dat de meerderheid van de "zwarte" bevolking zich aangesproken voelt zal ik die mening wellicht moeten overdenken.

Wel vind ik dat er hier met scherp geschoten wordt terwijl dat vast niet nodig is. Enerzijds is het belachelijk slavernij te gaan ridiculiseren door er een bruine boterham bij te betrekken (in het geval van negerzoenen of jodenkoeken, dat kennen wij hier zelfs niet, is dat iets anders) maar anderzijds vind ik het niet gepast zomaar te gooien met stellingen dat mensen die zich niet kunnen vinden in een aanpassing van de traditie geen empathie hebben of zelf nooit gediscrimineerd werden. Het glazen plafond, gay-bashing, tokkies, kakkers... Allemaal manieren om te discrimineren binnen onze eigen blanke bevolkingsgroep. Ik heb het als vrouw in een mannenberoep vaak ondervonden, en er zijn vast meer mensen die toch echt wel eens gediscrimineerd werden. Dat maakt het feit dat ze zich niet willen verplaatsen in de overwegingen van de "klagers" niet minder licht wegen natuurlijk.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 19:10

doerakjeg2 schreef:
liedje89 schreef:

Er zijn vast wel mensen die zich daardoor heel gekwetst en gediscrimineerd voelen, alleen krijgen die niet zoveel publiciteit als de lang tenen die over zwarte piet vallen :')

Ik vind het trouwens raar dat zoveel mensen menen dat "buitenlanders" met zoveel meer wegkomen, als dat zou was hadden we die holbewoners van de SGP toch allang een keer op de brandstapel gedaan :Y)

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 19:11

Wat mij wat puzzelt in de hele discussie is het volgende: sinterklaas is helemaal geen viering van ons slavernij verleden! Hoe sint aan zijn zwarte piet is gekomen en waar de sint uberhaupt nou echt vandaan komt is voor iedereen een vraag..het is gegroeid naar wat het huidige sinterklaasfeest is. Als ik naar de beelden op nostalgienet kijk van een plaatselijke intocht 80 jaar geleden zie je een piet": een blanke in een pietenpak met serieus links en rechts een veeg zwart op de wang. Of dit nu in het kader van de bezuinigingen was of wat anders weet ik niet maar ik vond het niet storend.
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik nog nooit heb gedacht bij het schoen zetten 's avonds: dit hebben we maar mooi te danken aan de slaven die "we" hebben uitgebuit. Daarbij ben ik er in ieder geval niet zeker van hoe het leven van mijn voorouders eruit heeft gezien. Het is erg makkelijk om ervan uit te gaan dat mijn voorouders blanke rijken waren, maar ik denk dat het realistischer is dat zij waarschijnlijk horigen waren, ofwel lijfeigenen, in ieder geval ook ernstig uitgebuit en onderdrukt door de gegoede adel en burgerij. Gediscrimineerd omdat ze arm en dom en vies waren, mochten en konden geen opleiding volgen, hadden geen eigendommen, werkten zich dood voor hun lijfeigenaar en waren dus, hoewel (waarschijnlijk, mogelijk ook ergens nog wel ander bloed) blank, niet per definitie beter af. Daarbij is in ieder geval de helft van mijn voorouders vrouw, ook geen benijdenswaardig bestaan in vroegere tijden.

Ik snap heel goed dat het een bizar gedoe is, zeker voor iemand die de traditie niet kent/ deelt. Ik heb ook niet een heel vast idee of het oke is/ zou moeten zijn/ blijven. Wel wil ik gezegd hebben dat het feest zoals nu gevierd wordt geen viering van misstanden in het verleden is.
Laatst bijgewerkt door zimbabwe op 20-10-13 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 19:12

Zie ik dit net op mijn facebook.
Citaat:
De geschiedenis van Sint Nicolaas.
St. Nicolaas is op latere leeftijd gevlucht naar Spanje, oorspronkelijk is hij een bisschop van Turkse origine en nationaliteit! Uit een Turkse havenplaats van destijds aanzienlijk belang. Hier is hij internationaal beroemd geworden omdat hij destijds zeer onorthodox (zwarte, Afrikaanse) kindslaven bevrijdde van de slavenschepen die de haven aandiende en ze als knecht in dienst nam.

De betaalde baan "knecht" gaf deze kindslaven een onafhankelijke, zelfstandige status.

Het is hierdoor dat St. Nicolaas als kindervriend door het leven gaat en zijn zwarte knechten zijn van oorspronkelijk bedoeld als symbool TEGEN slavernij en onderdrukking. Een beter symbool tegen racisme dan Sinterklaas is er dus eigenlijk niet.

Misschien als meer mensen dit zouden weten, stopt deze discussie eindelijk en kunnen we gewoon met z'n allen genieten van een prachtige traditie.