Het nieuwe zorgstelsel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 20:05

Bijstandsgerechtigden gaan er nog steeds op achteruit, al is het wat minder dan bij het eerste regeerakkoord. Zo gaat een alleenstaande ouder met één kind en een bijstandsinkomen er € 82 op achteruit. Dat komt doordat het bijstandsbedrag daalt en de kinderbijslag voor kinderen van 6 jaar en ouder wordt verlaagd.
Dit is een koopkrachtdaling van 5,2 procent. Bij bij de vorige plannen zou dit gezin er 6,4 procent op achteruit zijn gegaan.
Als dit huishouden twee kinderen zou hebben, dan zou de koopkrachtdaling minder zijn. Het kind gebonden budget voor het tweede kind stijgt namelijk meer dan dat voor het eerste kind. Het gezin heeft in dat geval 3,1 procent minder te besteden, ofwel € 52 minder in 5 jaar tijd.

Ik snap niet wat jij nu wil bereiken Lauren_ ?
Ze gaan inleveren, net als andere enorme groepen waar ik het een stuk erger voor vind.

Lauren_

Re: Het nieuwe zorgstelsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 21:24

Dat mag je vinden hoor, voor de alleenstaande ouder komt er een extra budget voor de laagste inkomens. En terecht.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 21:33

Deze cijfers zijn het gewoon. Alles in berekend.
Kinderbijslag gaat ook omlaag. ( las ik hier ook pas net in het stuk wist ik ook niet )

Maja 80-100 inleveren voor de bijstandsmoeder
of 250 euro voor de aow'er...

Tsja dan vind ik het een stuk sneuer voor de aow'ers..

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 21:39

Ik vind het voor zowel de bijstanders als de aow'ers erg. Neem mijn moeder als voorbeeld, zij heeft reuma in zowel haar handen als voeten en is hierdoor voor 100% afgekeurd en leeft van de bijstand. Zij krijgt ong. 850 maandelijks op haar rekening gestort, hiervan moet ze dus alles betalen en ze red het nauwelijks. Nu zat ze in de zorgverzekering van ZK via de gemeente waardoor ze geen eigen risico hoefde te betalen, ze betaalde 130 euro (kreeg 70euro terug), maar nu moet ze naar IZA en is het eigen risico standaard verwerkt in de premie. Dus ze moet 155 euro per maand betalen waarbij het eigen risico in verwerkt zit, als ze geen gebruik maakt van haar eigen risico betaald ze er wel voor maar krijgt het niet terug.

Daarnaast zie ik gewoon in haar situatie dat door de veranderen zij het helemaal niet meer gaat redden. Gelukkig heb ik een goede baan en kan ik haar helpen in het onderhouden, haar meenemen op vakantie ed. Maar ik vind het asociaal hoe de bijstandmensen worden aangepakt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 21:47

Douraque schreef:
Nu zat ze in de zorgverzekering van ZK via de gemeente waardoor ze geen eigen risico hoefde te betalen, ze betaalde 130 euro (kreeg 70euro terug), maar nu moet ze naar IZA en is het eigen risico standaard verwerkt in de premie. Dus ze moet 155 euro per maand betalen waarbij het eigen risico in verwerkt zit, als ze geen gebruik maakt van haar eigen risico betaald ze er wel voor maar krijgt het niet terug.

Ik denk zomaar dat het de moeite loont om even door te shoppen naar een andere verzekering. Ze hoeft geen gebruik te maken van het aanbod via de gemeente.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 21:50

En die Rutte blijft maar lachen! -:(-
Ach hij heeft een goed inkomen,ikke,ikke en de rest kan stikke. }:)

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 21:51

Shadow0 schreef:
Douraque schreef:
Nu zat ze in de zorgverzekering van ZK via de gemeente waardoor ze geen eigen risico hoefde te betalen, ze betaalde 130 euro (kreeg 70euro terug), maar nu moet ze naar IZA en is het eigen risico standaard verwerkt in de premie. Dus ze moet 155 euro per maand betalen waarbij het eigen risico in verwerkt zit, als ze geen gebruik maakt van haar eigen risico betaald ze er wel voor maar krijgt het niet terug.

Ik denk zomaar dat het de moeite loont om even door te shoppen naar een andere verzekering. Ze hoeft geen gebruik te maken van het aanbod via de gemeente.

Nee klopt, maar ik heb al gezegd dat ze gewoon bij ZK moet blijven (zit ze al sinds jongs af aan bij en krijgt alles tot nu toe vergoed). Ik heb gezegd dat ik het eigen risico voor haar desnoods betaal (vind ze niet leuk, maar ze moet het maar accepteren). Maar veel mensen in de bijstand begrijpen ook niets van ziekenfondsen, in mijn omgeving accepteren ze allemaal wat de gemeente aanbied.

Maar kijkend naar het gehele plaatje zie je toch wel een neergang voor de bijstandmensen en aow'ers, het is gewoon lastiger om rond te komen in tegenstelling tot zo'n 10 jaar geleden

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 19:05

Ik zit in de bijstand en heb mijn zorgverzekering ook via de gemeente. Er wordt automatisch 131€ van de uitkering afgetrokken (CZ) en het eigen risico van 350€ moet ik gewoon zelf betalen. CZ biedt aan dat in 10 termijnen automatisch te incasseren en het eventuele overschot aan het eind van het jaar terug te storten. Dit betekent wel dat je gedurende 10 maanden nog geen 700 euro aan inkomsten hebt.
Ik denk niet dat de zorgtoeslag meer wordt (ik krijg nu 70€) omdat de basispremie voor 2013 is verhoogd.
Ik ga wel vergelijken met andere verzekeraars, nu heb ik met CZ gemeente Extra wel goede dekking voor fysio en tandarts. Maar dat eigen risico is bijna niet meer op te brengen.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 19:10

@flicka, heb je dan ook nog andere inkomsten zoals huurstoeslag, kinderbijslag enz.? Of zit dat bij die € 700,-.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 19:17

huurtoeslag krijg ik omdat ik 520 euro huur betaal. ik krijg geen kinderbijslag.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 19:20

Maar dat is dan dus nog boven die 700 euro's?
En gas water licht? Moet je dat daar dan ook nog van betalen?
Heb echt geen idee hoe dat allemaal zit met die toeslagen enz. Vraag me gewoon af wat iemand met bijstandsuitkering maandelijks overhoudt echt voor de boodschappen en evt. andere (luxe) artikelen..

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 19:33

Van die 700 euro gaat de huur van 520 af en gas&licht (70 euro). Dus er blijft 100 euro over. Daar moet dan nog tv-internet-telefoon af, ca. 50 euro per maand. Over blijft 50 euro per maand.
Toeslagen zijn 70€ (zorg) en 220€ (huur). Dus per maand om van te leven incl. kleding 350 euro.
En vergeet de extra bijstand, als je hier echt wat nodig hebt moet je naar familie (als je die hebt) of je wordt naar de Gemeentelijke kredietbank gestuurd. Hoe kun je nou lenen met zo'n laag inkomen? Dan blijft er helemaal niks meer over. Het is uitzichtloos.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 19:41

Dat is inderdaad niet veel flicka...
Pfoe, ben ik maar wat blij dat ik en ook mijn man een goede baan hebben en gewoon goed kunnen rondkomen..Lijkt me vreselijk om echt iedere dag zo te moeten opletten met wat je kan uitgeven..

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 19:46

flicka schreef:
Ik zit in de bijstand en heb mijn zorgverzekering ook via de gemeente. Er wordt automatisch 131€ van de uitkering afgetrokken (CZ) en het eigen risico van 350€ moet ik gewoon zelf betalen. CZ biedt aan dat in 10 termijnen automatisch te incasseren en het eventuele overschot aan het eind van het jaar terug te storten. Dit betekent wel dat je gedurende 10 maanden nog geen 700 euro aan inkomsten hebt.
Ik denk niet dat de zorgtoeslag meer wordt (ik krijg nu 70€) omdat de basispremie voor 2013 is verhoogd.
Ik ga wel vergelijken met andere verzekeraars, nu heb ik met CZ gemeente Extra wel goede dekking voor fysio en tandarts. Maar dat eigen risico is bijna niet meer op te brengen.

Bij CZ is de basispremie zelfs gelijk gebleven of verlaagd. Ik betaal 2,50 minder per maand volgend jaar en ik zit ook bij CZ

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 19:52

Ja, maar jij hebt niet die gemeentelijke bijstand zorgverzekering. De basisverzekering is niet verlaagd in ieder geval. Even goed lezen waar het om gaat hier ;)

Lauren_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 08:47

Heftig flicka. Maar gelukkig kun je je troosten met de gedachte dat er op bokt best een aantal
Met je willen ruilen ;)

Wat ik serieus heel erg vind is dat mensen in de bijstand zich niet aanvullend kunnen verzekeren, daar is geen geld voor. Iedereen heeft recht op zorg!

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 12:31

Ja hoor, het gemeentepakket zorgverzekering is standaard uitgebreid. Je kunt niet anders. Maar de premie staat niet in verhouding tot de inkomsten en dan nog die 350€ eigen risico. Ik wil ook best ruilen met een aantal op bokt. Weer paardje, vakantie, leuke kleren, geen zorgen en vast werk.

Ach, je moet altijd positief blijven.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 18:28

purny schreef:
flicka schreef:

Bij CZ is de basispremie zelfs gelijk gebleven of verlaagd. Ik betaal 2,50 minder per maand volgend jaar en ik zit ook bij CZ

Ja, maar de basisverzekering wordt wel lekker uitgekleed, dus je krijgt veel minder vergoed..