Wie heeft er SGP gestemd?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 04:12

Lauren_ schreef:
Blokje, ben je dan niet van mening dat je kind recht heeft op een eigen mening? Ik zou nooit iets opdrngen aan mijn kinderen. Ik ben zelf niet gelovig opgevoed, geloof ook zeker niet in de bijbel. Mijn kinderen zitten wel op een katholieke school. Als zij gaan geloven vind ik dat prima, doen ze dat niet ook goed. k hoop dat het zelfstandige vrouwen worden die in staat die keuzes te maken die voor hen goed zijn. Ongeacht wat ik daar van vind. Ik denk namelijk dat je met jouw houding best een enorme druk op een kind legt.

Als een kind 16 is mag ie een mening gaan ontwikkelen....tot aan die leeftijd heeft een kind gewoon te gehoorzamen, schijtziek wordt ik van die ouders die staan te discussieren met hun kroost in de winkel..het zijn kinderen,geen volwassenen!

Kinderen hebben grenzen nodig, leiding en begeleiding en dat is de taak van ouders!

Blue_Eyes

Re: Wie heeft er SGP gestemd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 08:00

Sorry hoor cam, vervelend dat je je eraan stoort. Die opmerking was echt niet respectloos bedoeld.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 09:15

wendyenbram schreef:
Tja en dan heb je alle tests goed doorstaan, echo1s allemaal goed een gezond! kindje.
En met de geboorte gaat het mis. te weinig zuurstof, gevolg een zodanige hersenbeschadiging, dat het zodanig gehandicapt raakt dat het ook altijd de org nodig zal hebben als een downkindje.....

Wat is dan de volgende stap? gelijk een spuit erin weg ermee want ik kan iemand anders er na mijn dood niet mee opzadelen?

Of op 3 jarige leeftijd een ongeluk... wat dan?

Er zijn natuurlijk altijd situaties denkbaar waar het in een later moment toch nog mis gaat. Maar het gaat er natuurlijk om het risico op een ongelukkig leven zijn klein mogenlijk te houden.
Voor mij was dat ook een rede om in het ziekenhuis te bevallen omdat mochten er problemen zijn tijdens de bevalling er eerder hulp is en dus minder kans op hersenschade.

En nee je kan niet al het ongeluk voorkomen. Een ongeluk zit tenslotte in een klein hoekje.
Een spuit erin op dat moment? Komop wat denk je zelf. Dat ligt niet in een glijdende schaal met een abortus op 20 weken.

Vindt een dergelijke gedachte sprong ook behoorlijk onrespectvol richting mensen die anders denken over een dergelijk onderwerp. Ik zeg tegen jou ook niet als jij er wel voor kiest een downkindje te laten komen: En wat is de volgende stap, gehandicapten kweken??

Er zijn termijnen en richtlijnen afgesproken omtrent dit onderwerp en dat is niet om niks. Dat is goed uitgezocht en over nagedacht.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 16-09-12 09:19, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 09:18

Narnia schreef:
Lauren_ schreef:
Blokje, ben je dan niet van mening dat je kind recht heeft op een eigen mening? Ik zou nooit iets opdrngen aan mijn kinderen. Ik ben zelf niet gelovig opgevoed, geloof ook zeker niet in de bijbel. Mijn kinderen zitten wel op een katholieke school. Als zij gaan geloven vind ik dat prima, doen ze dat niet ook goed. k hoop dat het zelfstandige vrouwen worden die in staat die keuzes te maken die voor hen goed zijn. Ongeacht wat ik daar van vind. Ik denk namelijk dat je met jouw houding best een enorme druk op een kind legt.

Als een kind 16 is mag ie een mening gaan ontwikkelen....tot aan die leeftijd heeft een kind gewoon te gehoorzamen, schijtziek wordt ik van die ouders die staan te discussieren met hun kroost in de winkel..het zijn kinderen,geen volwassenen!

Kinderen hebben grenzen nodig, leiding en begeleiding en dat is de taak van ouders!

Dat is toch een hele andere discussie. Staat los van religie. Religie kan je als keus overlaten.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 09:19

labyrinth schreef:
wendyenbram schreef:
Tja en dan heb je alle tests goed doorstaan, echo1s allemaal goed een gezond! kindje.
En met de geboorte gaat het mis. te weinig zuurstof, gevolg een zodanige hersenbeschadiging, dat het zodanig gehandicapt raakt dat het ook altijd de org nodig zal hebben als een downkindje.....

Wat is dan de volgende stap? gelijk een spuit erin weg ermee want ik kan iemand anders er na mijn dood niet mee opzadelen?

Of op 3 jarige leeftijd een ongeluk... wat dan?

Als je zo gaat redeneren kun je beter kinderloos en dierloss blijven want stel je voor dat...

+ dat het nog steeds vaker dan je denkt dat een volgens artsen zeer gehadicapt kind geboren gaat worden dus advies zwangerschap afbreken: en de ouders zijn eigewijs die voldragen de zwangerschap.... en... een gezond kindje komt ter wereld.
IK kan niet oordelen over wat een ander moet doen bij een slechte 20 weken echo, Maar IK weet dat ik een zwangerschap uit zal dragen. en de rest van de zwangerschap alles zal gaan regel wat nodig is.

Die keuze is ook aan jou, maar gaan roepen dat dat in Duitsland niet zo is, is zwartmakerij.

Daarbij, er zijn niet voor niets grenzen gesteld aan tot wanneer abortus plaats mag vinden. Die grenzen zijn gesteld aan de hand van de embryonale ontwikkeling. In het christendom is het leven vanaf verwekking, bij andere geloven is dat bijvoorbeeld pas later. Er is echter geen geloof of mens die het goedkeurt als er na de geboorte nog een spuit in gezet gaat worden.

Daarbij wil ik weleens cijfers zien van jou beweringen? Een arts zegt namelijk niet zomaar dat het kind zwaar gehandicapt is. Dat gebeurd aan de hand van een echo, waarna er vervolgens meerdere testen worden gedaan om dat vast te stellen.

Ik vind het best naar dat jij zomaar dingen roept die je niet onderbouwt, dat geeft mensen een beeld dat niet waar is, een goed punt hoeft niet onderbouwd te worden door verzinsels.

punt 1- IK heb niks geschreven over duitsland dus val MIJ daar niet op aan!!
punt 2-harde cijfers over gezonde ongeboren kinderen heb ik niet WEL al 3 keer van heel dichtbij meegemaakt, dus ja dat kleurt je werkelijkheid wel over aborteren bij gebleken ongezondheid!
Punt 3-En er een spuit in zetten zal zeker (nog) niet gebeuren echter weet ik wel van gevallen dat ze gelijk gekozen hebben na de geboorte voor euthanasie. zonder de kans op behandeling.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 09:30

@ labyrinth sorry voor de woordkeuze "spuit er in" Maar je snapt mijn strekking toch wel?
je kan niet al het ongeluk voor zijn, en ik vind het wel zorgelijk dat we in een tijd leven dat alles maar aan een bepaald ideaalbeeld moet voldoen, en anders tel je niet mee.
Van daaruit worden er VEEL meer zwangerschappen afgebroken op grond van "niet ideaal"
En ja ik vind dat artsen te snel zeggen arbortus! (maar dat is dus 3 keer in mijn omgeving zeer onterecht geweest 2 keer volkomen gezond kind geboren (wat zeer zwaar gehandicapt zou blijken.) en 1 keer een klompvoetje. nou dat laatste zei de arts daar wil je je kind toch niet mee opzadelen?
EN ja ik weet dat de meeste mensen er nog niet zo lichtzinnig over denken (tenminste daar ga ik van uit)
Maar ik ben bang voor de tijd de tijd die steeds versnelt en steeds idealer moet. en veel veranderingen zijn ten goede, Maar niet allemaal.

blokjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 09:57

Annelies, idd dat had ik niet zo mogen zeggen.

Labyrinth, in mijn familie komt down syndroom voor ik ben er mee opgegroeid heb er mee gewerkt en persoonlijk zou ik het geen probleem vinden om een kindje met down te krijgen.
Dat de verplichting tot abortus dat hoorde ik laatst op het nieuws ;)
Mijn tante heeft licht down syndroom en is er trots op. Ze is ook Christen en ik wou dat ik het mooie geloof had wat zij heeft!

Lauren, nou ik vind Allah, buddga en God niet dezelfde :+

Labyrinth, sorry hoor maar dat van Duitsland was ik van overtuigd.

Ik ken in mijn nabije omgeving ook mensen die een 20 weken echo hebben gehad kindje zou zwaar gehandicapt zijn maar kwam gezond terwereld. Gebeurd vaker dan je denkt. Cijfers heb ik zo ff niet voor je.

Vergeving van zonde, wij horen ook ons oordeel aan. Maar dan gaat Jezus voor ons staan en pleit ons bij God vrij.

Verootje, we stemmen bijvoorbeeld voor een nieuwe ouderling of diaken. Dan kun je eerst namen opgeven en komen een aantal mannen op tal en dan op een zondag kun je na de dienst ‘stemmen’.
De man met de meeste stemmen wordt ouderling of diaken.

Narnia, wij kopen echt niets op zondag alleen uit nood. Dus ook geen ijsjes :+
Wij gaan wel gewoon zwemmen in zee of een zwemplas maar niet in een zwembad. We willen niet dat er mensen voor onze ontspanning werken op zondag.

blokjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 10:00

Lauren_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 10:07

Blokje: Allah of god zijn niet zo verschillend. beide leven ze in verhalen waarvan nooit bewezen is dat ze waar zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 10:22

En als allah, god etc allemaal verschillend zijn hoe moet ik me dat dan voorstellen? Hebben ze samen de wereld geschapen? Zijn er verschillende 'hemels' ? Of heeft iedereen het uiteindelijk wel over dezelfde god, maar geeft ieder geloof hier zijn eigen interpretatie aan?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 10:23

blokje schreef:
Verootje, we stemmen bijvoorbeeld voor een nieuwe ouderling of diaken. Dan kun je eerst namen opgeven en komen een aantal mannen op tal en dan op een zondag kun je na de dienst ‘stemmen’.
De man met de meeste stemmen wordt ouderling of diaken.

Narnia, wij kopen echt niets op zondag alleen uit nood. Dus ook geen ijsjes :+
Wij gaan wel gewoon zwemmen in zee of een zwemplas maar niet in een zwembad. We willen niet dat er mensen voor onze ontspanning werken op zondag.

Ah ok, bij ons gaat dat niet dmv stemming. Bij ons kun je dat gewoon worden als er iemand aftreedt. Ook vrouwen kunnen dat worden en we hebben ook een vrouwelijke dominee.
Wij gaan ook iets luchtiger om met de zondagsrust. Ik zal niet mn huis gaan poetsen of boodschappen doen of klussen.. Maar dingen voor ontspanning doen wij wel, zoals fietsen, wandelen of zwemmen. En we halen ook wel ijsjes dan :P De zondag staat voor ons in het teken van het gezin en familie, dus zullen niet snel met vrienden afspreken en de kids spelen niet met vriendjes uit de buurt.

Maar zo zijn er verschillende stromingen. Onze buren zijn van de geref. Gem. in NL, de zwaarste kerk in NL en koken niet eens op zondag, zijn elke zaterdagavond om 10 voor twaalf thuis en hebben geen tv en vinden het zeer kwalijk als er op zondag familievisite in onze tuin zit := verder prima mensen, kunnen het erg goed met elkaar vinden als je het onderwerp geloof maar niet aansnijdt...

blokjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 10:25

Wij doen ook wel aan wandelen, fietsen en zwemmen. Laatste doen we niet snel maar als het zo heet is ga ik echt niet zitten zweten :+
HIer is het ook fam dag. R is nu nog klein dus speelt niet met vriendjes in de buurt. Wij hebben wel tv etc.

Bij ons dus wel stemmen en geen vrouwen in het ambt ;)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 11:05

Wat komt hier in korte tijd veel stof tot nadenken voorbij. Ik wil nog wel eens uitgebreider meedenken, maar voor nu heb ik alvast een prangende vraag over de man als 'hoofd'. Wat nu als een verstandige vrouw een onverstandige man heeft? Of als een oprechte of vredelievende vrouw met een leugenachtige of zelfs kwaadaardige man blijkt te zijn getrouwd?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 11:13

Dat is wel een intressante vraag.
Iedereen blijft uiteindelijk verantwoordelijk voor zijn eigen keuze's, dus als vrouw kun je je niet verschuiilen achter je man. Je spreekt hem daarop aan of brengt kerkenraad/oudsten/broeders op de hoogte die hem erop aan kunnen spreken.
Blijft het zich herhalen dan zul je als vrouw ook je eigen weg moeten vinden daarin en een keuze maken die je kunt verantwoorden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 11:23

Lauren_ schreef:
Blokje: Allah of god zijn niet zo verschillend. beide leven ze in verhalen waarvan nooit bewezen is dat ze waar zijn

Helaas onjuist... God = Allah. Alleen de christenen hebben di'e betekenis en waarden eraan. En Moslims zus en zo. UIt het christen/jodendom zijn de moslims voortgekomen. Hun Allah is de Christelijke/Joods God. In hun Koran staan verhalen die gelijk zijn of gedeeltelijk gelijk zijn aan verhalen die in de tora en de bijbel staan. En zij hebben ook hele anderen dingen, die elders niet voorkomen.

Dan het laatste punt. Er wordt wel vaker geroepen dat de bijbel een groot boek is vol met fantasieverhalen. (nu is de bijbel niet 1 groot boek, maar een verzameling van boeken details :+). Maar koppel de bijbel los van God (of een Godheid) en lees die verhalen. Er staan ZAT dingen in die bewezen zijn. Geologisch en geografisch staan er meer dan GENOEG dingen in die gewoon heden ten dagen nog gewoon zo zijn. Dat is geen fantasie want het bestaat nog steeds. Dan worden er nog veldslagen, volkeren en zelfs mensen in beschreven waarvan (veel) bewijs is dat die hebben bestaan. Via archeologie bewezen en/of andere bronnen waarin een dergelijke gebeurtenis wordt beschreven.

De bijbel is dus geen fantasieverhaal en is ook geen boek(en) waarin allemaal dingen staan waarin onbewezen verhalen staan.

En dan volgt ook gelijk de nuancering. Er staan ook verhalen en dingen in die niet bewezen zijn. Dat wil echter niet zeggen dat het niet gebeurd kan zijn. Als je kijkt naar Genesis staan daar punten in die elders, in een andere oude cultuur ook zijn terug gevonden. Het verhaal van Noach bijv. vind je terug in andere oude culturen in Azie. Nu kunnen deze oude culturen contact met elkaar hebben gehad. Echter... soortgelijke overstromingsverhalen is ook teruggevonden in oude culturen in Zuid-Amerika.. Hoe kan dat? Is het verhaal dan al zo oud dat je terug kunt gaan naar Afrika (oorsprong mens) en generaties lang doorgeven, is er contact geweest in die tijd waardoor die verhalen overgenomen konden worden of ? (FYI het verhaal van moses in een mandje in de rivier vind je ook terug in de geschiedenis van Rome, Romulus en Remus. Niet 1 maar twee kindjes dus.)

Er staan dingen die als onwaarschijnlijk worden geacht en er staan dingen in die je als aan zekerheid grensende waarschijnlijk kan plaatsen dat het gewoon weg niet waar is. Een aantal punten liggen ter grondslag aan vertaling en/of verkeerde interpertatie van een woord. Adam en (h)eva zijn namelijk in de oorspronkelijke vertelling nimmer slechts 1 man en vrouw geweest. Doordat Adam en Eva in die tijd voor ons namen zijn geworden denken veel mensen dat nog wel. Dan hebben we Jona die maar liefst 3 dagen in een walvis zou hebben gezeten. Bekijk je de oorspronkelijke tekst wordt gesproken over een monster. Een monster kan metaforisch zijn bijv. hij worstelde drie dagen met zijn demonen = geweten. Dus Jona zat niet drie dagen in een walvis, nee hij had 3 dagen lang last van zijn geweten wat hij moest doen. Dan hebben we al een heel ander verhaal en dus een nuancering aan het gebeuren. Er is alleen in onze samenleving een periode geweest waarin alles letterlijk werd genomen, waardoor je tekeningen tegenkwam die Jona in een walvis afbeelden (kan mij zelfs nog een tekening herrinneren waarin hij in die walvis aan een tafeltje zat met een kaars erbij).. Neem de herdertjes in het veld met de lammetjes met sneeuw op de stal (sneeuw in het midden-oosten- hoe groot is die kans?) van Josef en Maria. Bij Josef en Maria heb je een kindje in een kribbe en allemaal dieren eromheen. Die dieren worden niet vermeldt in het NT, ergens in het OT staat iets over dieren. En toch zie je bij elke kerststal dieren terug komen. Dat ligt niet aan het geschrevene, dat ligt aan mensen die in de loop van 1900 (en een beetje :+) jaar de boel hebben veranderd en er een andere interpertatie aan hebben gegeven.
En die interpertatie vind je ook wel terug in het geschrevene. Mensen hebben fantastie en zijn geneigd (zeker als je het plaatst in de juiste tijd en context (en doel niet te vergeten)) om dingen net iets mooier te doen maken dan het is. Of een kleine aanpassing hier en daar. Bovendien werd er ook vaak in naam van iemand anders geschreven. De eer ging naar iemand anders toe. Het is dus zeer waarschijnlijk dat dingen net iets mooier zijn gemaakt dan het is. Als je Openbaringen neemt, is men er nu vrijwel zeker van dat dit niet werd geschreven door Johannes maar door een volgeling of iets soortgelijks. Maar het feit dat dingen werden opgeschreven door mensen en hierbij in oogschouw genomen dat dingen werden ''opgeleukt" wil nog niet zeggen dat de kern of een bepaald onderdeel van het verhaal niet waar is. Neem bijv. het verhaal dat Jezus is opgestaan en naar de hemel is gegaan. Dat stukje is bijv. door de schrijver ''verzonnen'' (om wat voor reden dan ook, lichaam weggehaald, gewoon begraven enz. enz.) maar dat wil niet zeggen dat gelijk de hele persoon niet heeft bestaan. Overigs archeologisch bewijs dat Jezus wel heeft bestaan is er volgens mij ook niet, maarrr.. sowieso is het heel moeilijk om uit die periode een individue te ''bewijzen''. Zelfs van oude Egyptische farao''s, een cultuur die veel schreef en bouwde, is het enige bewijs van hun bestaan een naam op een grote wand ergens in Karnak.

Dus zeggen dat alle verhalen uit de bijbel niet waar zijn is dus kwats.. :+ Kort maar krachtig.

Om nog even terug te komen op de dode zee rollen. Ruim 1900 jaar verborgen geweest in de groten. Geschreven in de oorspronkelijke taal. En inderdaad het grootste gedeelte van de (OT) teksten waren precies hetzelfde als de teksten die hede ten dage er bekend van. Er zijn daar trouwens ook hele andere rollen gevonden met andere teksten.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Dode_Zee-rollen

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 12:02

Er is wel degelijk 'archeologisch' bewijs dat Jezus bestaan heeft. O.a. een van de twee Pliniussen (ik meen de oudere, maar dat weet ik even niet zeker) heeft ook iets over hem geschreven.

Citaat:
Neem bijv. het verhaal dat Jezus is opgestaan en naar de hemel is gegaan. Dat stukje is bijv. door de schrijver ''verzonnen'' (om wat voor reden dan ook, lichaam weggehaald, gewoon begraven enz. enz.) maar dat wil niet zeggen dat gelijk de hele persoon niet heeft bestaan.

Ik geloof dat dat wel degelijk waar is en niet verzonnen. Maar goed, daar is inderdaad geen archeologisch bewijs van.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 12:10

Er is ook archeologisch bewijs dat de wereld niet in 7 dagen is geschapen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 12:14

Eh, de oerknal is ook niet bewezen hoor, is ook gewoon een theorie, net als de scheppingstheorie.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 12:17

tja dat kan kloppen. als je de bijbel woord voor woord neemt, dan is de aarde in 6 dagen geschapen. de 7e dag werd gerust.
Maar in de bijbel staat ook 1 dag is voor God 1000 jaar en 1000 jaar is voor God 1 dag.
Alleen WIJ mensen hebben bepaald dat we de huidige dagindeling als dag hebben.
Het is dus heel logisch dat wij aan 24 uur denekn als hetgaat om 1 dag. Maar dat kan gerust dus langer zijn.

en het archeologische bewijs dat de aarde zoveel miljoen jaar oud is, veerandert ook steeds weer, en bewijs wordt steeds kloppend gemaakt aan de nieuwe vondsten...
Nee geef mij dan de bijbel maar die al eeuwen de zelfde is en nooit verandert.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 12:25

cam schreef:
Er is ook archeologisch bewijs dat de wereld niet in 7 dagen is geschapen.

Daar heb ik al eerder iets over gezegd. Ik ga niet in herhaling vallen ;)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 12:36

Begrippen bijbel en tora zijn niet 1 op 1 te vergelijken, wat hierboven ergens gebeurt. Tweede testament heeft andere oorsprong.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 12:40

Jij hebt het over archeologisch bewijs dat Jezus heeft bestaan. Ik zeg dat er archeologische bewijs is dat de aarde door de oerknal is ontstaan.
Het was een reactie op jouw opmerking.
Kijk de bijbel is een goed geschreven boek en wat niet klopt wordt kloppend gemaakt door gelovige door te zeggen dat wij ongelovige het niet letterlijk moeten nemen.
Ik weet niet hoor. Ik heb meer boeken gelezen die door goed onderzoek van de schrijver zeer geloofwaardig overkomen. Maar geloven doe ik het dan nog niet zonder bewijs.
Naar Harry Potter zijn er heel wat mensen gaan geloven dat heksen echt zouden kunnen bestaan. Het boek is ongelofelijk geloofwaardig geschreven maar berust niet op de waarheid. wij zijn er niet bij geweest toen de bijbel werdt geschreven. Misschien is daar ook wel heel goed onderzoek aan vooraf gegaan. Net als bij Harry Potter en al die andere goede boeken. Voor kerken is de bijbel net als voor J K Rowling erg lukratief geweest. En echt waar dit is niet respectloos bedoelt hoor maar is het echt zo als ik het zie.
Laatst bijgewerkt door cam op 16-09-12 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 12:42

Jezus en de oerknal hebben toch verder niets met elkaar te maken? Dat snap ik dan weer even niet. De betekenis van Jezus en van het scheppingsverhaal ligt ook mijlenver uit elkaar. Maar goed, ik heb al eerder gezegd: wij begrijpen elkaar niet, dus laat maar zitten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 12:44

anneliesdj schreef:
Eh, de oerknal is ook niet bewezen hoor, is ook gewoon een theorie, net als de scheppingstheorie.

Ho, wacht, nee. De scheppings'theorie' is geen wetenschappelijke theorie, maar een levensbeschouwelijke ontstaansmythe (waarmee ik met mythe niets slechts bedoel, maar de oorspronkelijke betekenis: heilig, overgeleverd verhaal van een volk over zijn herkomst en godsdienst.)

Om een wetenschappelijke theorie te mogen zijn, zijn er wel wat voorwaarden. De belangrijkste zijn dat het:
a. een verhaal is dat je kunt ontkrachten, en
b. dat het nog niet ontkracht is volgens de geldende stand van de wetenschap.
c. het niet ingewikkelder is dan nodig om de observaties te verklaren.

Het verhaal van de schepping voldoet daar niet aan. Hoeft daar ook niet aan te voldoen wat mij betreft - omdat het gewoon iets heel anders betekent voor mensen. Maar ze moeten niet gelijkgesteld aan elkaar worden, want het zijn hele andere soorten verklaringen.

Wendyenbram: de aarde is zo'n 4,5 miljard jaar oud, niet 'zoveel miljoen'.

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 12:49

Ik wilde net even bij de sgp op de site kijken om hun standpunten te lezen, maar helaas... Dat gaat niet op zondag!!