Wie krijgt jouw stem op 12 september?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ik stem op 12 september op...

VVD
256 (23%)
PvdA
155 (14%)
PVV
195 (18%)
CDA
16 (1%)
SP
131 (12%)
D66
75 (7%)
GroenLinks
41 (3%)
CU
20 (1%)
SGP
7 (0%)
Partij voor de Dieren
57 (5%)
Piratenpartij
11 (1%)
Partij voor Mens en Spirit (MenS)
3 (0%)
Nederland Lokaal
1 (0%)
Libertarische Partij (LP)
Geen stemmen
Democratisch Politiek Keerpunt
2 (0%)
50Plus
4 (0%)
Liberaal Democratische Partij (LibDem)
1 (0%)
Anti Europa Partij
Geen stemmen
SOPN
3 (0%)
Partij van de Toekomst (PvdT)
3 (0%)
Ik beslis pas in het stemhokje
18 (1%)
Ik stem niet
43 (4%)
Ik stem blanco
16 (1%)
Anders, namelijk...
10 (0%)

Totaal aantal stemmen: 1068

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 10:16

@Shadow0: ik weet dat niemand kiest om te ziek te worden. Mijn moeder is zelf afhankelijk van medicijnen, anders gaat ze dood. Maar toch laat mij dit niet anders denken. Wanneer er zoiets wordt ingevoerd, kunnen we in mijn ogen beter terug naar het oude stelsel. Dan kan ik particulier verzekeren en krijg ik de zorg die ik zelf wil en ja daar betaal ik dan ook voor. Dan krijg ik in ruil voor die extra kosten soms voorrang op wachtlijsten oid. Dan maak je het voor de mensen ook duidelijk waarom je extra betaalt. Maar op het moment dat er extra betaald moet worden voor dezelfde dienst op hetzelfde moment gaat er in mijn ogen iets mis.

Zelf heb klaag ik niet over de belastingdruk. Het is normaal dat mensen die meer verdienen, meer betalen. Wel moeten we in Nederland opletten dat er niet teveel nivellering plaatsvindt. Dan vertrekken er mensen en dit is jammer voor onze zogenaamde kenniseconomie.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 10:17

stef schreef:
Ik vraag me af war de definitie van hard werken is.
Werkt een chirurg harder dan een stratenmaker? Ik denk het niet.
Ook hebben mensen in hoge functies die keuze gemaakt, mensen in lage functies lang niet altijd.

+ dat ik vind overkomen dat mensen in hoge functies beter zouden zijn dan mensen met lage functies, en daar krijg ik de kriebels van.

Een chirurg heeft wel een poepie meer verantwoordelijkheid, kan op de raarste tijden opgeroepen worden, heeft een dure an langdurige opleiding gevolgd en zijn leven staat in het teken van zijn werk. Die mag van mij dus fors meer verdienen dan een stratenmaker ja :j

Niet omdat een stratenmaker minder waard zou zijn als mens of minder hard zou werken, maar die klopt om 4 uur 's middags wel zijn kleren uit en heeft dan de rest van de middag + avond + nacht alle vrijheid voor zijn eigen dingen, en dat is ook heel veel waard en DE reden waarom veel mensen ook liever zo'n baan hebben waarbij ze "de deur achter zich dicht trekken" aan het eind van de werkdag en die pas de volgende dag weer open hoeven te doen :)

Of je die keuze wel of niet zelf hebt gemaakt vind ik geen issue eigenlijk.

Ik heb ook niet gekozen voor bruin haar, moet ik dat dan op andermans kosten laten blonderen ofzo als ik dat zou willen :P

LadyMadonna

Re: Wie krijgt jouw stem op 12 september?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 10:24

Het was het punt ook niet dat ze niet meer mogen verdienen, maar dat er gezegt wordt dat ze harder werken, en dat denk ik niet.

Een bouwvakker die voor dag en dauw in zijn eenvoudige autootje naar het werk gaat en vervolgens pas om 20.00 thuis komt omdat de klus af moest.... Voor een simpel loontje...

En zulke mensen raken we kwijt, goede vakmensen. Want wie wil er tegenwoordig nu nog stratenmaker of loodgieter worden? Denk dat je dat juist moet stimuleren.
Een chirurg word beloont door een goed salaris, door dat goede salaris kan hij een huis van 8 ton kopen. Moet hij dan ook nog kinderbijslag krijgen? Of hra? Nee, vind ik niet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 10:26

Volgens mij is dat gewoon normaal werk voor een normaal loon Stef :)

Doe je wat "lager" werk dan krijg je een lager loon, doe je wat "hoger" werk dan krijg je een hoger loon.

Lijkt mij vrij eerlijk :)

En van mij hoeft dus NIEMAND Kinderbijslag te krijgen, ik vind het de grootste onzin-regeling die er is.
Stop dat geld direct in bvb. gratis zwemlessen en EHBO-lessen voor kinderen en dat soort dingen.

Daar profiteren de ouders van want die hoeven het dan niet meer "los" de betalen. De kinderen profiteren ervan want die doen er leuke / nuttige / leerzame dingen voor en het geld wordt niet door de ouders gebruikt om sigaretten van te kopen, en de maatschappij heeft er ook wat aan *\o/*

Win-win.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 05-09-12 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Killyenn

Re: Wie krijgt jouw stem op 12 september?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 10:29

Ik denk dat stef juist twijfelt aan de indeling van 'hoger' en 'lager'. Waarom is het beroep van stratenmaker sociaal 'lager' dan dat van chirurg? Omdat je er minder opleiding voor nodig hebt? Een universitaire opleiding vraagt intelligentie en daar wordt je nu eenmaal wel of niet mee geboren (en dat moet ook maar net verder ontwikkeld worden door je ouders). Is het dan niet hetzelfde als racisme om mensen die in principe even hard werken verschillende lonen te geven op basis van een aangeboren eigenschap?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 10:30

Ik vind het loon voor veel lage functies anders best bedroevend.
En natuurlijk moet die chirurg beloont worden, maar dat wordt hij al dmv zijn royale salaris.
Dan niet ook nog en, en, en.

Goed verwoord killyen
Daarnaast denk ik dat je met name moet bezuinigen waar het kan. En bij de hoge inkomens, die kunnen makkelijker een paar honderd euro missen, zonder in de financiële oliebol te komen, dan de lage inkomens.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 10:31

Alleen pmarena: in het plan van de VVD staat dat ze mensen tot hun 69e door willen laten werken. Iemand die de hele dag in zijn leaseauto rondrijdt, zal dit veel makkelijker kunnen dan iemand die stratenmaker is. Zijn knieën zijn hoogstwaarschijnlijk op z'n 60e (zo niet eerder) stuk en die kan dus niet doorwerken tot zijn 69e. Of mensen die in de zorg werken. Ik weet wel dat ik, nu ik in de zorg werk, veel harder en langer voor mijn geld moet werken dan toen ik secretaresse was. En ja, mijn baan nu is veel verantwoordelijker ook. Maar: ik heb er inderdaad zelf voor gekozen om iets voor de mensen terug te doen, en daar voel ik me goed om. Iets minder ikke ikke zou veel mensen sieren.
Wil je dan uitzonderingen gaan maken zodat er beroepen zijn waarbij mensen niet tot hun 69e door hoeven werken? Zo ja, waar ligt de grens, welke beroepen vallen daaronder en welke niet?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 10:31

@Killyenn: nee dat is geen racisme. De mate van verantwoordelijkheid en vervangbaarheid verschilt zo enorm dat er geen sprake kan zijn van gelijkheid binnen deze functies.

Jij stelt nu eigenlijk dat communisme goed is. Ik denk niet dat er veel mensen zijn die het daar mee eens zijn. De ervaring heeft ons dat wel geleerd..

Gurly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 10:32

PVV, daar red je NL mee.

Ben niet met alles eens, maar veel wel!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 10:32

Gurly wat een mooie one-liner! Heel PVV achtig.. Heb je ook argumenten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 10:34

Kijk naar verpleegsters, mijn schoonzusje is verpleegster VIG, heeft ontzettend veel verantwoordelijkheid voor de mensen waar ze voor moet zorgen. Maar krijgt minder dan het uitkeringsvoorbeeld met alle toeslagen aan loon. Ze heeft jaren werkervaring, veel verantwoordelijkheid en krijgt minder dan een starter die alleen maar postertjes hoeft te maken als vormgever bijvoorbeeld. (Ja ik zet even mijn eigen beroep te kakken.) Ik denk dat er gekeken moet worden naar verhogingen voor de lagere lonen aan de hand van ervaring en verantwoordelijkheid. (Al moeten we niet gaan knippen in de mensen die wel redelijk verdienen, ik verdien ook geen vetpot zeker niet, maar in vergelijking met bijvoorbeeld de verpleegster VIG verdien ik ineens een kapitaal := )

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 10:35

Ja hoor, racisme, nog gekker :+

Mensen zijn gewoon verschillend, deal with it :)
Iedereen maakt andere kosten.

Nogmaals, de stratenmaker heeft zijn avond helemaal vrij om te flierefluiten wat hij wil, terwijl de "rijke stinkerd" dan vaak nog onder het juk van zijn werk zit. En de rest wat ik al eens gezegd heb en dat een GROOT verschil maakt in werkdruk en dus ook in salaris :)

En de topman heeft het weer zo druk en verdient zo lekker, dat hij weer mensen in kan (moet?) huren om zijn dingen thuis te regelen waar hij zelf geen tijd voor heeft, en daar wordt dan toch mooi weer bvb. een huishoudster of tuinman van betaald :)*

Hoogste lonen mogen het meeste betalen, maar het is natuurlijk niet realistisch dat een telefoon opnemende kantoormiep van 30 uurtjes in de week evenveel verdient als iemand die 24/7/365 zijn functie op zich heeft drukken en wiens leven niet meer los van zijn werk komt, terwijl de kantoormiep alle vrijheid behoudt om te flierefluiten :)

Rinske

Gurly schreef:
PVV, daar red je NL mee.

Dat hebben we gemerkt ja, de afgelopen paar jaar :') .

Wat heeft GW de afgelopen 2 jaar bereikt op de caviapolitie en 130 op de snelwegen na? Geldt trouwens ook voor de VVD en het CDA hoor. Maar zo'n typische niet onderbouwde oneliner is wel weer stuitend....

Gurly

Ik weet eigenlijk nog niet zo goed op wie ik ga stemmen, want heb me er nog niet in verdiept.

PVV heeft wel goede dingen. OAW leeftijd niet omhoog en geen geld meer naar zuid europa..
Ik denk dat het tijd wordt voor de gulden en dat er meer aan NL gedacht moet worden. Waarom zoveel geld naar SPanje en Griekenland, terwijl wij het hier ook niet geweldig hebben.

Waarom ZOVEEL geld naar Spanje en Griekenland, terwijl NL het zelf niet alles voor mekaar heeft. Er gaan steeds meer gezinnen naar een voedselbank, omdat ze gewoon niet rond kunnen komen. Dit kan toch niet als er veel van onze belastinggeld naar andere landen gaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 10:36

Wat is OAW?

Nederland vergrijst, ik vind 2 jaar langer werken prima. Zeker omdat, als de grote grijze massa met pensioen gaat op zijn 65e, er ineens te weinig mensen zijn voor teveel banen. Wat is 2 jaar langer werken op een mensenleven als je hiermee je eigen oude dag voorziening helpt?

Ik vind het hilarisch dat iedereen over die twee jaar struikelt terwijl niemand in de gaten lijkt te hebben dat we hier een enorme VERGRIJZING in het land hebben.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 10:37

Vast niet, daar vraag ik elke keer om maar krijg ze nooit.

Die stratenmaker zit de hele avond thuis? Appeltje eitje baan....
Bah wat een houding tegenover heel hard werkende mensen, die maar af moeten wachten hoe lang ze hun baan nog kunnen houden.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 10:38

Gulfje: AOW leeftijd kun je niet onderuit, net als terug naar de gulden. Dat is gewoon dromen en gaat niet gebeuren. Als je die overige punten bekijkt, dan kun je beter SP stemmen, die hebben er een realistischere kijk op dan de PVV.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 10:40

stef schreef:

Bah wat een houding tegenover heel hard werkende mensen, die maar af moeten wachten hoe lang ze hun baan nog kunnen houden.

Dit is volgens mij op ieder niveau het geval momenteel. Ook in de hoge functies en de "middel"functies worden steeds meer banen geschrapt.

Anoniem

Als we hier in Nederland teruggaan naar de gulden emigreer ik naar Duitsland. Dat heb ik toen ik laatst in Duitsland liep tegen mijn vriend geroepen en die is het met me eens. Als wij hier teruggaan naar de gulden stort de hele economie in en mogen we allemaal op een bonnensysteem weer naar de supermarkt. Kan je nog beter het communisme invoeren denk ik zo.

Anoniem

Eens, Jans! Plus dat het simpelweg noodzakelijk is om langer door te werken en (dus) de AOW-leeftijd omhoog te schroeven. De ouderen in Nederland (de babyboomers dus) ontvangen middels AOW en pensioenen ongeveer 7x hun inleg terug. Tegen de tijd dat wij ´aan de beurt zijn´ wordt verwacht dat dat nog maar 1x tot maximaal 2x is. Logisch ook, want je kunt niet meer uitkeren dan er is. Maar dat betekent dus dat ons pensioen erg karig wordt als we nu geen maatregelen nemen.

pmarena

stef schreef:
Ik vind het loon voor veel lage functies anders best bedroevend.
En natuurlijk moet die chirurg beloont worden, maar dat wordt hij al dmv zijn royale salaris.
Dan niet ook nog en, en, en.

Goed verwoord killyen
Daarnaast denk ik dat je met name moet bezuinigen waar het kan. En bij de hoge inkomens, die kunnen makkelijker een paar honderd euro missen, zonder in de financiële oliebol te komen, dan de lage inkomens.

Mee eens, die wordt daar (terecht!) voor beloond met een royaal salaris :j

Maar jij wil dat salaris vervolgens weer afpakken zeg je steeds, omdat die wel meer bij mag dragen dan een ander :P

Volgens mij betalen die rijke stinkerds al veel meer dan "wij", het is ook niet fair om hun steeds te plukken toch? :)

"Wij" kunnen ook wel een paar 100 euro missen in principe, maar de meeste mensen leven toch naar wat ze verdienen. Iemand die in een rijtjehuis woont verdient daar genoeg voor. Maar als die naar een flatje gaat blijft er wel een paar 100 euro over :j

Iemand die veel geld heeft die woont in een villa. Laat hem er lekker van genieten zou ik zeggen +:)+
Met de meeste van die mensen zou ik niet willen ruilen hoor als je kijkt naar hoe die moeten leven voor hun werk om alles te kunnen blijven bekostigen := Die tuinman en huishoudster die ze dan betalen....ik weet niet, maar ik denk zomaar dat die het beter hebben misschien als je alles meerekent :=

Neemt niet weg dat sommige salarissen wel èrg royaal zijn en dat misschien ook niet nodig is. Maar daar weet ik niet genoeg van.
Als iemand hier nog maar de helft verdient dan wat hij in een nabijgelegen land zou verdienen...dan gaat hij ook weg. Dat kan ook de bedoeling niet zijn toch :)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 10:42

Stratenmakers en bouwvakkers houden de economie net zo goed draaiende als een chirurg of de directeur van een groot bedrijf. De één is niet minder dan de ander. Het is een kringloop waar je geen schakels tussenuit moet en kan halen. Dat de één meer verdiend dan de ander is logisch, maar je kunt iemand met minimum inkomen niet nog meer afpakken, dan stimuleer je enkel dat mensen niet meer willen werken.

Ik ken erg veel mensen met een lichamelijk zware baan die 's avonds geen knip voor de neus waard zijn, omdat ze kampen met hernia's, versleten gewrichten etc. Mensen die al vanaf hun 16e zwaar werk doen en op hun 50e zwaar versleten zijn, maar nog 19 jaar door moeten, wat eigenlijk g*dsonmogelijk is. Mensen die niks meer kunnen thuis, maar ook geen geld hebben voor een huishoudster of een tuinman.
Je gezondheid is je grootste rijkdom, dus je bent echt gezegend als je geboren wordt met een goed stel hersens, de gelegenheid hebt om te studeren en ook nog eens een dik betaalde baan kunt krijgen; ik heb er geen medelijden mee.

nicoleboogie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 10:43

via stemwijzer kom ik uit op PVV en als tweede VVD
Ik stem op de VVD denk ik
al vind ik Geert op dit moment wel sterk overkomen en ondanks de afgelopen 2 jaar houdt hij wel voet bij stuk maar het blijft politiek en ze willen nu allemaal stemmen winnen.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 10:44

stef schreef:

Helemaal met je eens Stef! Die directeur kan na zijn als ie met pensioen gaat lekker met zijn kinderen naar de dierentuin. De stratenmaker moet nog maar zien of ie nog kan lopen na 53 jaar stratenmaker te zijn geweest. Idem met bijvoorbeeld verpleegkundigen, die vaak last hebben van hun rug.

En verder over het hoge loon en verantwoordelijkheden: onze directeur verdient 400.000 euro per jaar, terwijl er geen geld is voor een paar extra handen aan het bed zodat mensen soms niet meer dan een uur moeten wachten voordat ze naar de wc geholpen kunnen worden. Is dat eerlijk? Is dat verantwoordelijkheid? Ben je dan beter als je de hele dag met je mobiele telefoon aan je oor loopt?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 10:44

Mijn vader had altijd een zware baan, werkte in de olie-industrie.. is in zijn veertigste helaas met pensioen gegaan omdat hij het werk niet meer kon maar daardoor lichamelijk zo op was dat hij ook echt niets anders meer kon. Moeten we daar ook op gaan korten dan? Dan ga ik maar vast wat geld apart zetten om mijn ouders te kunnen steunen..