Alcohol vanaf 18

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 20:57

HAHA niet dat laatste _O-

Rennie89

Re: Alcohol vanaf 18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 20:59

whahahahahahahahahahahahha :')

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 21:01

Colway schreef:
Nou ja van teveel alcohol kan je ook aan de race raken...Dus op zich... :+

Van alcohol moet ik wel veel plassen :+

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 12:54

Dames, hoe vermakelijk, doch met een licht gehalte van "too much info" ook, jullie gaan offtopic ;) Kunnen we de discussie weer terugbrengen op het originele onderwerp, namelijk de wetswijziging om alcohol beschikbaar te maken vanaf 18 jaar ipv 16? Bedankt :)

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 11:30

Ik vind de regeling goed, maar veel mensen vergeten de kanttekeningen van deze wellicht toekomstige regeling.

Kroegen zullen moeten sluiten of in financiele problemen komen doordat de oorspronkelijke doelgroep geen alcohol meer mag.
Veel kroegen zullen 18+ worden, om zo de kans op bekeuring zoals 'drank schudden aan minderjarigen' te verkleinen.
Een gevolg hiervan kan zijn dat jongeren van 16 (en automatisch ook jonger aangezien de keten worden geleid door jongeren) 'keten' beginnen waar nog véél en véél meer word gedronken dan in de kroeg (geloof me maar). Of ze gaan op straat hangen waardoor er weer overlast plaats vind.
De economie word er in ieder geval niet beter van.

Plus, je hebt geen garantie dat jongeren van 16 geen alcohol meer drinken door de betreffende regeling. Dit kun je wel zien als je kijkt naar het drugsbeleid in Amerika.
Deze heeft een zero tolerance beleid, maar tegelijkertijd heeft Amerika de grootste drugshandel van de wereld. Niet handig.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 12:18

Drugs zijn in Nederland ook verboden.... Dus wat is het probleem? Het is alleen maar heel erg vreemd dat de harddrug alcohol wel verkocht mocht worden aan jongeren.

Dat jongeren op straat gaan hangen, is niet een probleem dat gerelateerd is aan alcohol op zichzelf, maar aan de instelling/ houding/ cultuur die heerst. Hetzelfde geldt voor die "keten". Het is van de zotten te bedenken dat je alcohol voor 16-jarigen zou moeten toestaan om dit soort uitwassen te voorkomen. Alsof je als 16-jarige het recht zou moeten hebben alcohol te drinken. Vind het bijna chantage: als wij niet mogen zuipen, dan gaan we de boel versjitieren. Discipline is ver te zoeken! En het woord 'nee' kennen we niet, snappen we niet, accepteren we niet, want we willen lekker doen waar we zelf zin in hebben.

Geef ze maar een blik bier, dan houden we ze koest. Gaat toch nergens over eigenlijk? Je hebt gelijk hoor! Dit zijn inderdaad de problemen die aanwezig zijn, en die wellicht groter worden door alcohol te ontzeggen aan 16-jarigen. Maar dan moeten we iets aan die uitwassen doen. Iets doen aan de mentaliteit en cultuur die heerst. In het verlengde van "gemeente legt skateplaats aan om verveling onder jongeren tegen te gaan", "gemeente bouwt buurthuis om jongeren van de straat te houden", etc. Belachelijk! De overheid moet maar weer zorgen dat de jeugd tevreden wordt gehouden. Ik zou zeggen: pak een autoband en ga ermee over straat rollen. Doen ze in Afrika ook, en daar hoor je ze niet zeuren.

We hebben er gewoon weer een luxeprobleem bij. Onze jeugd mag niet meer onder invloed zijn, o jee, wat moeten we nu doen om ze rustig te houden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 12:22

Niet alle drugs is verboden, wiet is bijvoorbeeld gedoogd.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 12:22

Yep, gedoogd = verboden maar wordt niet gehandhaafd.

Maar hoe komt het dat we onze 16-jarige niet een lijntje coke voorleggen?

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 12:25

Ik weet dat het onzin is dat dit de gevolgen zijn. Maar het is nu eenmaal realistisch om te denken dat deze gevolgen wel aanwezig zullen zijn.
En het is nu eenmaal heel moeilijk om de cultuur en de mentaliteit van de jongeren te veranderen.
Daarom denk ik dat er meer programma's moeten komen zoals 'over de streep' en minder programma's zoals my super sweet 16 of zoiets dergelijks waar het stoer is om zoveel te drinken etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 12:27

gummie schreef:

Omdat de meesten volwassen zichzelf geen lijntje coke voorleggen.

nikkialex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 12:30

Ik vindt het zelf nergens op slaan,
aangezien vriendinnen van mij, die zijn rond de 12/13/14 jaar, en die hebben gewoon oudere vrienden, en die halen drank voor ze,
Dus je komt er toch wel aan,
En met dat coma zuipen, dat ze daar bang voor zijn, kan een idioot van 18 jaar ook doen..

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 12:30

deruijter schreef:
Ik weet dat het onzin is dat dit de gevolgen zijn. Maar het is nu eenmaal realistisch om te denken dat deze gevolgen wel aanwezig zullen zijn.
En het is nu eenmaal heel moeilijk om de cultuur en de mentaliteit van de jongeren te veranderen.
Daarom denk ik dat er meer programma's moeten komen zoals 'over de streep' en minder programma's zoals my super sweet 16 of zoiets dergelijks waar het stoer is om zoveel te drinken etc.

Helemaal mee eens!! Programma's als 'over de streep' zijn imo TOP! En er moet iets veranderen aan het imago/ de mate van maatschappelijke acceptatie als het gaat om jongeren die drinken.

Die gevolgen, die zijn er. Maar ik vind dat er dan beter tijd en geld gestopt kan worden in het teweegbrengen van een omslag in cultuur/ dekwijze/ etc. dan gewoon maar die grens op 16 te laten staan.

Ik vind het niet vreemd dat jongeren gaan drinken, en gaan experimenteren. ik vind het daarentegen wel vreemd dat volwassenen (lees: de overheid), met de kennis die zij hebben over alcohol en de gevolgen voor jongeren in ontwikkeling (hersenen, etc.), zouden besluiten het gedrag maar toe te staan. Volwassenen moeten beter weten, en al helemaal met de kennis die zij bezitten. De overheid heeft ook zoiets als een beschermingsfunctie (in het kader van de volksgezondheid).

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 12:31

Manegepaard schreef:
gummie schreef:

Omdat de meesten volwassen zichzelf geen lijntje coke voorleggen.

En waarom doen de meeste volwassenen dat niet? (ps. inderdaad: voorbeeldfunctie speelt een grote rol. Kunnen we gebruik van maken als het gaat om alcohol)
Laatst bijgewerkt door gummie op 16-07-12 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 12:33

nikkialex schreef:
Ik vindt het zelf nergens op slaan,
aangezien vriendinnen van mij, die zijn rond de 12/13/14 jaar, en die hebben gewoon oudere vrienden, en die halen drank voor ze,
Dus je komt er toch wel aan,
En met dat coma zuipen, dat ze daar bang voor zijn, kan een idioot van 18 jaar ook doen..

Leuke vrienden hebben die dan, als ze op hun 12e voorzien worden van alcohol *\o/*

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 12:37

Coke is moeilijker te verkrijgen
Sociale controle, mensen vinden coke veel erger dan alcohol
Men denkt denkt dat het schadelijker voor je is dan alcohol
Veel vooroordelen over coke (mensen onderaan de maatschappelijke ladder gebruiken het eerder + veel bijwerkingen + je bent niet goed wijs als je het gebruikt)

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 12:49

Ligt er aan bij drugs. Heb zat vrienden die minderjarig zijn sommigen zelfs nog maar 13 die aan de coke, wiet en xtc zijn. Het is alleen denk ik dat de omgeving waar in ze wonen het niet echt doorheeft maar dit komt dan doordat wij als vrienden nooit elkaar aan zullen geven of wat dan ook. Ik zelf gebruik geen drugs net als een paar anderen vrienden maar we zullen ze nooit aangeven net als bij drank. Er zijn al genoeg 'keten' en ik heb laatst ook weer een feest gehad waar genoeg drank en drugs aanwezig was alleen zullen we nooit elkaar als vrienden aangeven. En aan alles is ook heel makkelijk aan te komen. Als ze deze regeling echt gaan waarmaken dan zullen ze grotere problemen krijgen dan alleen dit onze groepen zullen groter worden en ze zullen politie moeten versterken en kroegen enz. zullen waarschijnlijk failliet gaan. Dit zal dus ook de economie extra in elkaar laten vallen.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 13:35

deruijter schreef:
Veel vooroordelen over coke (mensen onderaan de maatschappelijke ladder gebruiken het eerder + veel bijwerkingen + je bent niet goed wijs als je het gebruikt)

Als dit zo is:
1. moeilijker te verkrijgen = minder gebruik
2. imago is bepalend voor al dan niet gebruiken
3. onjuiste/ onvolledige informatie over de schadelijkheid ervan

Dan zijn dat ook precies de drie dingen waar ik op zou inhaken:
1. verbieden en toezien op goede controle en handhaving
2. imagoverandering teweegbrengen
3. meer en betere voorlichting geven over de schadelijkheid van gebruik

Omgeving is ALLES. Als in jouw omgeving iedereen drugs gebruikt, lijkt het normaal en zal je er eerder in meegaan. Als niemand in jouw omgeving drugs gebruikt, zul je minder snel geneigd zijn het te gaan doen. Dat heeft alles te maken met imago en er bij willen horen. Als iemand op z'n 13e aan de coke en pillen zit, heeft die meer dan een groot probleem. Zulke mensen zou ik eerder richting een hulpverlener sturen of iets dergelijks, want dat gaat he-le-maal nergens over.

Vrienden spelen een doorslaggevende rol. Je helpt iemand niet door het niet af te keuren. Je helpt iemand niet door je mond te houden. Ik durf te wedden dat als de hele vriendengroep zou zeggen "doe eens ff normaal man" die persoon zich dat wel aan zou trekken. Alles draait om imago en of het normaal/ geaccepteerd is.

Alle gevolgen die genoemd worden, vind ik geen enkele reden om de maatregel niet in te voeren. Vooral omdat er voorbeelden gegeven worden van jongeren onder de 16, die sowieso al niet mogen drinken volgens de wet. Je moet niet de politie versterken, je moet de jongeren versterken. Zo te horen is de halve maatschappij wel toe aan een psychiater. Symptoombestrijding, zoals altijd, zet geen zoden aan de dijk. Probleem aanpakken. Maar zolang er nog zoveel mensen zijn die het allemaal maar belachelijk vinden dat jongeren op hun 16e niet aan de drank mogen, komen we helemaal nergens.

Ik heb nog steeds geen argument gehoord op basis waarvan jongeren vanaf 16 wel zouden moeten kunnen drinken... Alleen maar argumenten die betrekking hebben op de (gedrags)problemen die ontstaan als 16 tot 18-jarigen niet mogen drinken. Met als conclusie dat we het dan maar moeten toestaan. Misschien zijn de jongeren niet meer gewend dat er grenzen zijn en dat die een functie hebben. Er wordt gedaan alsof de maatregel er is om de jongeren te pesten of dwars te zitten of iets dergelijks. Als jongeren vinden dat ze volwassen genoeg zijn zelf te bepalen of ze wel of niet drinken, dan moeten ze ook volwassen genoeg zijn om een rationele weloverwogen keuze te maken hierin. En dat zie ik niet gebeuren.

Ben echt verbaasd dat een zoveel jongeren het drinken als een soort van recht lijken te beschouwen.

(Ps. @ deruijter: heb hier een algemeen betoog zitten schrijven hoor, niet richting jou specifiek ;))

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 13:41

gummie schreef:
deruijter schreef:

Ja, dus:
1. moeilijker te verkrijgen = minder gebruik
2. imago is bepalend voor al dan niet gebruiken
3. onjuiste/ onvolledige informatie over de schadelijkheid ervan

Dat zijn dan ook precies de drie dingen waar ik op zou inhaken:
1. verbieden en toezien op goede controle en handhaving
2. imagoverandering teweegbrengen
3. meer en betere voorlichting geven over de schadelijkheid van gebruik

Omgeving is ALLES. Als in jouw omgeving iedereen drugs gebruikt, lijkt het normaal en zal je er eerder in meegaan. Als niemand in jouw omgeving drugs gebruikt, zul je minder snel geneigd zijn het te gaan doen. Dat heeft alles te maken met imago en er bij willen horen. Als iemand op z'n 13e aan de coke en pillen zit, heeft die meer dan een groot probleem. Zulke mensen zou ik eerder richting een hulpverlener sturen of iets dergelijks, want dat gaat he-le-maal nergens over.

Vrienden spelen een doorslaggevende rol. Je helpt iemand niet door het niet af te keuren. Je helpt iemand niet door je mond te houden. Ik durf te wedden dat als de hele vriendengroep zou zeggen "doe eens ff normaal man" die persoon zich dat wel aan zou trekken. Alles draait om imago en of het normaal/ geaccepteerd is.

Alle gevolgen die genoemd worden, vind ik geen enkele reden om de maatregel niet in te voeren. Vooral omdat er voorbeelden gegeven worden van jongeren onder de 16, die sowieso al niet mogen drinken volgens de wet. Je moet niet de politie versterken, je moet de jongeren versterken. Zo te horen is de halve maatschappij wel toe aan een psychiater. Symptoombestrijding, zoals altijd, zet geen zoden aan de dijk. Probleem aanpakken. Maar zolang er nog zoveel mensen zijn die het allemaal maar belachelijk vinden dat jongeren op hun 16e niet aan de drank mogen, komen we helemaal nergens.

Ik heb nog steeds geen argument gehoord op basis waarvan jongeren vanaf 16 wel zouden moeten kunnen drinken... Alleen maar argumenten die betrekking hebben op de (gedrags)problemen die ontstaan als 16 tot 18-jarigen niet mogen drinken. Met als conclusie dat we het dan maar moeten toestaan. Misschien zijn de jongeren niet meer gewend dat er grenzen zijn en dat die een functie hebben. Er wordt gedaan alsof de maatregel er is om de jongeren te pesten of dwars te zitten of iets dergelijks. Als jongeren vinden dat ze volwassen genoeg zijn zelf te bepalen of ze wel of niet drinken, dan moeten ze ook volwassen genoeg zijn om een rationele weloverwogen keuze te maken hierin. En dat zie ik niet gebeuren.

Ben echt verbaasd dat een zoveel jongeren het drinken als een soort van recht lijken te beschouwen.

(Ps. @ deruijter: heb hier een algemeen betoog zitten schrijven hoor, niet richting jou specifiek ;))

Mijn complimenten hoe goed en netjes jij het kan verwoorden! _/-\o_
Ik ben het helemaal met je eens, en blij dat er uberhaupt nog iemand bestaat die dezelfde mening deelt.

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 13:47

Ze kunnen beter eerst die alcohol reclame's van TV halen..
Maar even goed vind wel een goed. Nog beter is opvoeren na 21.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 13:53

Ik vind het opvoeren naar 21 niks waard.
Oke alcohol is slecht voor je, maar als jij het lekker vind op het terras of bij het uitgaan etc. moet je dit zelf weten. Met 18 jaar ben je hopelijk slim genoeg om die keuze zelf te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 14:27

Ik zie hier trouwens dat er veel vergelijkt word met coke. Coke ligt niet in de winkels, je ouders snuiven niet elke avond wat coke gezellig bij de TV. En de omgeving is ook écht niet alles, al zou je dat natuurlijk wel denken. Mijn ouders drinken al mijn hele leven alcohol in mijn bijzijn, en ook zowat al mijn klasgenoten/vrienden liggen soms helemaal knock out op een grasveld of vandaliseren autos/ed. Ondanks dat dit zo verschrikkelijk veel gebeurd in mijn omgeving, doe ik dit niet, en met mij ook nog anderen. Omgeving is dus níet alles.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 14:31

Manegepaard schreef:
Ik zie hier trouwens dat er veel vergelijkt word met coke. Coke ligt niet in de winkels, je ouders snuiven niet elke avond wat coke gezellig bij de TV.

Exactly my point. Deze harddrug ligt, in tegenstelling tot alcohol, NIET in de winkels en ouders snuiven niet elke avond wat coke gezellig bij de tv. Ik stel voor dat hetzelfde gebeurt met alcohol.

Citaat:
En de omgeving is ook écht niet alles, al zou je dat natuurlijk wel denken. Mijn ouders drinken al mijn hele leven alcohol in mijn bijzijn, en ook zowat al mijn klasgenoten/vrienden liggen soms helemaal knock out op een grasveld of vandaliseren autos/ed. Ondanks dat dit zo verschrikkelijk veel gebeurd in mijn omgeving, doe ik dit niet, en met mij ook nog anderen. Omgeving is dus níet alles.

Exactly my point. Je bent dus in jouw omgeving een uitzondering op de regel, niet andersom.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 15:20

gummie schreef:
Zo te horen is de halve maatschappij wel toe aan een psychiater. Symptoombestrijding, zoals altijd, zet geen zoden aan de dijk. Probleem aanpakken. Maar zolang er nog zoveel mensen zijn die het allemaal maar belachelijk vinden dat jongeren op hun 16e niet aan de drank mogen, komen we helemaal nergens.

Maar waar zouden we moeten komen en wat is het probleem nou helemaal? En voor wie is de psychiater - voor iedereen die niet denkt zoals jij wilt dat ze denken?

Citaat:
Ik heb nog steeds geen argument gehoord op basis waarvan jongeren vanaf 16 wel zouden moeten kunnen drinken... Alleen maar argumenten die betrekking hebben op de (gedrags)problemen die ontstaan als 16 tot 18-jarigen niet mogen drinken.

Tsja, dat is misschien een andere invulling van wat je verwacht van de maatschappij. Ik ben niet zo'n fan van totalitaire regimes, dus wat mij betreft is de overheid erg terughoudend met verboden, en worden dingen pas verboden als er zwaarwegende redenen zijn. Dus geen antwoord op 'waarom zouden jongeren moeten drinken' is zeker niet voldoende reden om het te verbieden. Het gaat er wat mij betreft niet om waarom jongeren zouden mogen drinken, maar waarom de Staat zou moeten ingrijpen. Ander uitgangspunt dus.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 15:25

@ Shadow: alle antwoorden op jouw vragen zijn in dit topic al gegeven :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 15:30

Je bedoelt dat je eigenlijk die kant niet wilt zien of erkennen, en daarom je eigen standpunt herhaalt. En nog even een zijdelingse sneer geeft over 'naar de psychiater' want dat iemand anders een andere mening heeft dan jij, dat moet wel het gevolg zijn van iets ernstigs.

Maar je argument klopt niet. Want als je op die manier gaat redeneren is er niet een reden om paardrijden niet te verbieden. Paardrijden is gevaarlijk: het kan hersenletsel en ernstige verwondingen opleveren, onherstelbaar letsel. De positieve effecten van sporten in het algemeen hoef je niet via paarden te verkrijgen, dat kan ook op een veilig fietsje in een sportschool bv. Kun jij 1 reden noemen die maakt dat de risico's van paardrijden principieel te verantwoorden zijn, in een tijd waar je paardrijden niet nodig hebt voor je vervoer?