Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
gummie schreef:Mijn mening: sinds men ontdekt heeft dat er met de juiste producten in grote hoeveelheden een hoop geld te verdienen is, is eten (en drinken) niet meer zozeer een middel om honger te stillen en te overleven.... Dat er (o.a. door allerlei technologien en ontwiklkelingen) geen schaarste meer is, dat we niet meer op jacht hoeven (het is makkelijk overal verkrijgbaar), en dat er producten bestaan die een gevoel van voldoening geven ondanks dat ze slecht voor je zijn, heeft denk ik tot gevolg dat we niet alleen lui zijn geworden als het om voedsel gaat, maar ook dat we de aanwezigheid en het nuttigen ervan als vanzelfsprekend zijn ervaren.
De functie van eten is veranderd tov vroeger.
Kortom: we hoeven geen enkele moeite meer te doen om aan ons "nodige" portie voedsel te komen. Het kost ons geen tijd en geen energie, en we hoeven ook niet te zien hoe het voedsel tot stand komt dus last van "medeleven" of ons geweten hebben we niet zolang we niet hoeven te kijken naar hoe een beest geslacht wordt. Het komt allemaal kant en klaar op ons bordje. Overigens heb ik absoluut niets tegen het slachten van dieren (misschien dat de voorgaande zinnen anders doen vermoeden). Maar misschien zou het helpen als mensen zich wat bewuster zijn van wat voedsel is, waar het vandaan komt en waar het eigenlijk voor bedoeld is.
Ik zou het heerlijk vinden om zelfvoorzienend te zijn. Dieren hebben dan gegarandeerd een leven zoals dieren dat horen te hebben, ze worden niet zonder reden of met te veel tegelijk geslacht, dus overbodig slachten en het weggooien van voedsel is dan niet aan de orde. En door zelf je groente en aardappels te verbouwen ben je fysiek bezig, goed voor de gezondheid. Je ziet hoe de natuur werkt. Je kunt je eigen koe melken, wat voorkomt dat jouw kinderen denken dat melk uit een pak, uit de supermarkt of uit de koelkast komt (ja , die kinderen bestaan, die hebben nog nooit een dier gezien schijnbaar). Ik ben er van overtuigd dat mensen op die manier MINDER zouden eten, BETER zouden eten, en goed eten meer zouden waarderen.
waarom ik zo'n zweverig verhaal hou? Omdat ik me door het op te schrijven dwing me te realiseren dat het de vanzelfsprekendheid en de afstandelijkheid mbt het proces is die in mijn ogen maken dat mensen zich volproppen met allerlei producten, zelfs als ze geen honger hebben (denk overigens niet wat we echt weten wat honger is in Holland). Als ik morgen weer door de supermarkt wandel, en mensen haastig zie rondcrossen met hun karretje en geirriteerd zie raken als de rij te lang is, zal ik ze eens vragen of ze doorhebben dat niet de tijd dat ze in de rij staan het probleem is, maar het feit dat we in een rij staan om aan eten te komen. Met je pijl en boogje door een weiland rennen is immers heel wat vermoeiender en als je uberhaupt iets vangt mag je al blij zijn. Maar misschien voorkomt het wel die overconditie?
Jans schreef:En toch haal ik mijn groente liever niet bij de super, maar bij gebrek aan groentewinkel en ruimte voor moestuin kan je al bijna niet meer anders
Ojajoh schreef:Toch wel grappig hoe een sarcastische opmerking heel serieus genomen wordt en een totaal eigen leven gaat leiden
Mindim schreef:Voel je maar niet speciaal hoor, gratenpakhuis wordt altijd genoemd in dit soort topics, dat jij het nu doet, so be it. Maar iemand die de mond vol heeft over reacties van anderen en dan dit zelf roepen, kan ik moeilijk serieus nemen, hooguit afgunstig
Ojajoh schreef:ach speciaal zeker niet, een dikke zak met lol wel
het is ook best moeilijk om te begrijpen in welke context die geplaatst werd
ik neem het je niet kwalijk
Mindim schreef:Jij mag schijnbaar dan wel lol hebben over iemands uiterlijk, maar een ander mag dat niet?
Met de vinger naar iemand anders wijzen om haar mening, met een verhaal komen over een dik meisje, welke volgens jou door TS wordt veroordeeld. Moet ik jou ook een anorexia patient laten zien, om je te vertellen dat de opmerking gratenpakhuis niet door de beugel kan. Maar dat is volgens jou dan ineens een sarcastische opmerking en grappig? Als ik iemand vies vet varken noem, dan valt dat ook onder die noemer volgens jou?
En verder is er niets met mijn begrip, maar misschien wel met jouw kunde om iets normaal neer te typen. Waarom gelijk de nagels uit, vraag ik me dan af.
Verder doelde ik met gratenpakhuis niet specifiek op jou, ik wist niet dat jij degene was die dat neer had getypt, het wordt standaard door de dikkere garde genoemd, maar dat heb je uit de context zeker niet begrepen, geeft niets hoor
Focussed schreef:Dat stel ik niet, dat zijn de algemene cijfers.
Gezond vet bestaat niet, extra fout vet wel. Zogenaamde viscerale vetwaarde is vet in de buikholte. Dit moet ten allen tijden onder de 13 zijn. Hoe lager hoe beter.
Een borst bestaat niet alleen maar uit vet. In theorie kan je een B-cup hebben met 10% klierweefsel en 90% vet, en een E-cup met 90% klierweefsel en 10% vet.
Ojajoh schreef:Mindim schreef:Jij mag schijnbaar dan wel lol hebben over iemands uiterlijk, maar een ander mag dat niet?
Met de vinger naar iemand anders wijzen om haar mening, met een verhaal komen over een dik meisje, welke volgens jou door TS wordt veroordeeld. Moet ik jou ook een anorexia patient laten zien, om je te vertellen dat de opmerking gratenpakhuis niet door de beugel kan. Maar dat is volgens jou dan ineens een sarcastische opmerking en grappig? Als ik iemand vies vet varken noem, dan valt dat ook onder die noemer volgens jou?
En verder is er niets met mijn begrip, maar misschien wel met jouw kunde om iets normaal neer te typen. Waarom gelijk de nagels uit, vraag ik me dan af.
Verder doelde ik met gratenpakhuis niet specifiek op jou, ik wist niet dat jij degene was die dat neer had getypt, het wordt standaard door de dikkere garde genoemd, maar dat heb je uit de context zeker niet begrepen, geeft niets hoor
je snapt m echt niet he.......
lees eens goed, ik maak de opmerking juist naar ts om ts te laten bemerken hoe kwetsend het is om iemand op zn uiterlijk te veroordelen en een naam te geven
ik had geen idee hoe ts haar figuur was, ik maakte een ruwe inschatting(want laten we wel wezen, de dikkerds oordelen over de latten en de latten over de dikkerds en de blondje over de bruine en de bruine over de blonde)
ik ben juist tegen mensen veroordelen op hun uiterlijk. je bent zoals je bent.....
er is verder ook niks mis met mijn kunde, met een aanval krijg je een tegenaanval.... of was jouw bericht wel aardig dan?
je moet mij geen dingen verwijten die je zelf ook een beetje doet
ik verbaas mij alleen erom dat het door sommige bokkers meteen aangegrepen wordt (dus dat woordje en niet hoe de zin met dat woord erin bedoeld was) en er een heel eigen leven van maken hier in dit topic.
maar dat is een beetje typisch forum eigen
Ik was en ben gewoon nog steeds van mening dat ts eens hand in eigen boezem moet steken.
Ojajoh schreef:Mindim schreef:Jij mag schijnbaar dan wel lol hebben over iemands uiterlijk, maar een ander mag dat niet?
je snapt m echt niet he.......
lees eens goed, ik maak de opmerking juist naar ts om ts te laten bemerken hoe kwetsend het is om iemand op zn uiterlijk te veroordelen en een naam te geven
ik had geen idee hoe ts haar figuur was, ik maakte een ruwe inschatting(want laten we wel wezen, de dikkerds oordelen over de latten en de latten over de dikkerds en de blondje over de bruine en de bruine over de blonde)
ik ben juist tegen mensen veroordelen op hun uiterlijk. je bent zoals je bent.....
er is verder ook niks mis met mijn kunde, met een aanval krijg je een tegenaanval.... of was jouw bericht wel aardig dan?
je moet mij geen dingen verwijten die je zelf ook een beetje doet
ik verbaas mij alleen erom dat het door sommige bokkers meteen aangegrepen wordt (dus dat woordje en niet hoe de zin met dat woord erin bedoeld was) en er een heel eigen leven van maken hier in dit topic.
maar dat is een beetje typisch forum eigen
Ik was en ben gewoon nog steeds van mening dat ts eens hand in eigen boezem moet steken.
EllenB schreef:Ik moet zeggen dat ik het niet eens zo'n probleem vind qua "gezondheidsproblemen/kost maatschappij geld". Het gaat mij er meer om dat mensen die zichzelf niet in de hand kunnen houden op eetgebied vaak/vaker worden gepest op school en dan ook vaak minder goed presteren. Als je het carrieretechnisch bekijkt, zie je dat een slank persoon eerder wordt aangenomen dan een dikkerd. Heeft te maken met het schoonheidsideaal, maar ook met het feit dat werkvers het dik zijn ook kunnen zien als een gebrek aan discipline/zelfbeheersing. Al met al lijkt het me voor de persoon zelf gewoon 'niet handig'.
Natuurlijk kun je je hiertegen verzetten, maar daarmee verandert het nog niet...
Voor degenen met vooroordelen (zeg maar de latten tegen de dikkerds): Ja, ik ben slank. Maar reken er maar niet op dat dat vanzelf gaat...
EllenB schreef:Ik moet zeggen dat ik het niet eens zo'n probleem vind qua "gezondheidsproblemen/kost maatschappij geld". Het gaat mij er meer om dat mensen die zichzelf niet in de hand kunnen houden op eetgebied vaak/vaker worden gepest op school en dan ook vaak minder goed presteren. Als je het carrieretechnisch bekijkt, zie je dat een slank persoon eerder wordt aangenomen dan een dikkerd. Heeft te maken met het schoonheidsideaal, maar ook met het feit dat werkvers het dik zijn ook kunnen zien als een gebrek aan discipline/zelfbeheersing. Al met al lijkt het me voor de persoon zelf gewoon 'niet handig'.
Natuurlijk kun je je hiertegen verzetten, maar daarmee verandert het nog niet...
Voor degenen met vooroordelen (zeg maar de latten tegen de dikkerds): Ja, ik ben slank. Maar reken er maar niet op dat dat vanzelf gaat...
Ojajoh schreef:Ik moet ook mijn hand in eigen boezem steken want?
Ik oordeel niet over iemand z'n gewicht
De ruwe schatting is opgemaakt uit er feit dat TS oordeelt over dikke mensen en omdat vaak slanke mensen dit doen dacht ik 1+1=2
En mijn inschatting blijkt wel weer de juiste te zijn
Het is dus nog steeds TS die hand in eigen boezem moet steken
Maar na het lezen van meerdere berichten is mij duidelijk geworden dat zij zich misschien wel beter voelt dan een ander en niet alleen lichamelijk
Of het zo is durf ik niet te zeggen, maar de berichten van haar creëren wel dat beeld en die toon.
Dan is er verder over discussiëren nutteloos