De Nederlander in 'overconditie'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: De Nederlander in 'overconditie'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 15:28

Hahah, en Mindim, in je antwoorden kan ik me vinden :)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 16:59

Mijn mening: sinds men ontdekt heeft dat er met de juiste producten in grote hoeveelheden een hoop geld te verdienen is, is eten (en drinken) niet meer zozeer een middel om honger te stillen en te overleven.... Dat er (o.a. door allerlei technologien en ontwiklkelingen) geen schaarste meer is, dat we niet meer op jacht hoeven (het is makkelijk overal verkrijgbaar), en dat er producten bestaan die een gevoel van voldoening geven ondanks dat ze slecht voor je zijn, heeft denk ik tot gevolg dat we niet alleen lui zijn geworden als het om voedsel gaat, maar ook dat we de aanwezigheid en het nuttigen ervan als vanzelfsprekend zijn ervaren.

De functie van eten is veranderd tov vroeger.

Kortom: we hoeven geen enkele moeite meer te doen om aan ons "nodige" portie voedsel te komen. Het kost ons geen tijd en geen energie, en we hoeven ook niet te zien hoe het voedsel tot stand komt dus last van "medeleven" of ons geweten hebben we niet zolang we niet hoeven te kijken naar hoe een beest geslacht wordt. Het komt allemaal kant en klaar op ons bordje. Overigens heb ik absoluut niets tegen het slachten van dieren (misschien dat de voorgaande zinnen anders doen vermoeden). Maar misschien zou het helpen als mensen zich wat bewuster zijn van wat voedsel is, waar het vandaan komt en waar het eigenlijk voor bedoeld is.

Ik zou het heerlijk vinden om zelfvoorzienend te zijn. Dieren hebben dan gegarandeerd een leven zoals dieren dat horen te hebben, ze worden niet zonder reden of met te veel tegelijk geslacht, dus overbodig slachten en het weggooien van voedsel is dan niet aan de orde. En door zelf je groente en aardappels te verbouwen ben je fysiek bezig, goed voor de gezondheid. Je ziet hoe de natuur werkt. Je kunt je eigen koe melken, wat voorkomt dat jouw kinderen denken dat melk uit een pak, uit de supermarkt of uit de koelkast komt (ja , die kinderen bestaan, die hebben nog nooit een dier gezien schijnbaar). Ik ben er van overtuigd dat mensen op die manier MINDER zouden eten, BETER zouden eten, en goed eten meer zouden waarderen.

waarom ik zo'n zweverig verhaal hou? Omdat ik me door het op te schrijven dwing me te realiseren dat het de vanzelfsprekendheid en de afstandelijkheid mbt het proces is die in mijn ogen maken dat mensen zich volproppen met allerlei producten, zelfs als ze geen honger hebben (denk overigens niet wat we echt weten wat honger is in Holland). Als ik morgen weer door de supermarkt wandel, en mensen haastig zie rondcrossen met hun karretje en geirriteerd zie raken als de rij te lang is, zal ik ze eens vragen of ze doorhebben dat niet de tijd dat ze in de rij staan het probleem is, maar het feit dat we in een rij staan om aan eten te komen. Met je pijl en boogje door een weiland rennen is immers heel wat vermoeiender en als je uberhaupt iets vangt mag je al blij zijn. Maar misschien voorkomt het wel die overconditie? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 17:24

gummie schreef:
Mijn mening: sinds men ontdekt heeft dat er met de juiste producten in grote hoeveelheden een hoop geld te verdienen is, is eten (en drinken) niet meer zozeer een middel om honger te stillen en te overleven.... Dat er (o.a. door allerlei technologien en ontwiklkelingen) geen schaarste meer is, dat we niet meer op jacht hoeven (het is makkelijk overal verkrijgbaar), en dat er producten bestaan die een gevoel van voldoening geven ondanks dat ze slecht voor je zijn, heeft denk ik tot gevolg dat we niet alleen lui zijn geworden als het om voedsel gaat, maar ook dat we de aanwezigheid en het nuttigen ervan als vanzelfsprekend zijn ervaren.

De functie van eten is veranderd tov vroeger.

Kortom: we hoeven geen enkele moeite meer te doen om aan ons "nodige" portie voedsel te komen. Het kost ons geen tijd en geen energie, en we hoeven ook niet te zien hoe het voedsel tot stand komt dus last van "medeleven" of ons geweten hebben we niet zolang we niet hoeven te kijken naar hoe een beest geslacht wordt. Het komt allemaal kant en klaar op ons bordje. Overigens heb ik absoluut niets tegen het slachten van dieren (misschien dat de voorgaande zinnen anders doen vermoeden). Maar misschien zou het helpen als mensen zich wat bewuster zijn van wat voedsel is, waar het vandaan komt en waar het eigenlijk voor bedoeld is.

Ik zou het heerlijk vinden om zelfvoorzienend te zijn. Dieren hebben dan gegarandeerd een leven zoals dieren dat horen te hebben, ze worden niet zonder reden of met te veel tegelijk geslacht, dus overbodig slachten en het weggooien van voedsel is dan niet aan de orde. En door zelf je groente en aardappels te verbouwen ben je fysiek bezig, goed voor de gezondheid. Je ziet hoe de natuur werkt. Je kunt je eigen koe melken, wat voorkomt dat jouw kinderen denken dat melk uit een pak, uit de supermarkt of uit de koelkast komt (ja , die kinderen bestaan, die hebben nog nooit een dier gezien schijnbaar). Ik ben er van overtuigd dat mensen op die manier MINDER zouden eten, BETER zouden eten, en goed eten meer zouden waarderen.

waarom ik zo'n zweverig verhaal hou? Omdat ik me door het op te schrijven dwing me te realiseren dat het de vanzelfsprekendheid en de afstandelijkheid mbt het proces is die in mijn ogen maken dat mensen zich volproppen met allerlei producten, zelfs als ze geen honger hebben (denk overigens niet wat we echt weten wat honger is in Holland). Als ik morgen weer door de supermarkt wandel, en mensen haastig zie rondcrossen met hun karretje en geirriteerd zie raken als de rij te lang is, zal ik ze eens vragen of ze doorhebben dat niet de tijd dat ze in de rij staan het probleem is, maar het feit dat we in een rij staan om aan eten te komen. Met je pijl en boogje door een weiland rennen is immers heel wat vermoeiender en als je uberhaupt iets vangt mag je al blij zijn. Maar misschien voorkomt het wel die overconditie? :D

Niks zweverigs aan hoor Gummie, zo is het maar net.
Ik denk dat bewustzijn van eten een heel eind kan helpen. Ik heb ook een moestuin en dat smaakt toch weer net even lekkerder :D
Maar ik denk dat ook in de supermarkt je heel bewust kunt zijn van wat je in je mond stopt. Vroeger at ik pastasauzen en dergelijke uit potjes en zakjes. Maar dat doe ik niet meer. Ik koop echter wel spullen bij de super om het zelf te doen. Bij de groente/ fruitafdeling zit mijn kar al voor de helft vol, verder eet ik volkoren en loop ik meestal de koek en snoep voorbij, behalve in het weekend. Dan neem ik iets bij de koffie en vanzelf chips. Mijn kind voed ik ook zo op. Doordeweek een biskwietje bij de thee. Prik hebben we nooit in huis en chips in het weekend.
Goed eten krijg je van huis uit mee. Mijn opa en oma waren allen zelfvoorzienend en mijn ouders hebben daar een stuk van aan ons mee gegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 17:35

En toch haal ik mijn groente liever niet bij de super, maar bij gebrek aan groentewinkel en ruimte voor moestuin kan je al bijna niet meer anders :=

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 18:07

Gummie, ik denk dat dat ook precies de reden is dat mensen die zelf brood bakken en een moestuin hebben, slanker zijn. Ze hebben meer binding met hun voedsel. Jammer genoeg ben ik zelf niet zo'n tiep, al heb ik wel zitten denken aan een moestuin. Er is hier om de hoek een kleinschalig tuinencomplex. Dus wie weet... volgend jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 18:31

Jans schreef:
En toch haal ik mijn groente liever niet bij de super, maar bij gebrek aan groentewinkel en ruimte voor moestuin kan je al bijna niet meer anders :=

Ook zoiets, vroeger had je groentewinkels en dat liep goed. Ik kan echter geen groentewinkel in de buurt meer vinden. Moestuinen zijn hier wel gangbaar, maar moet je wel ruimte voor hebben.

SV1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 18:36

Reacties in zulke topics blijven me verbazen en het valt mij dan vooral op dat een slank persoon een "gratenpakhuis" noemen eigenlijk heel normaal is terwijl dat er moord en brand geschreeuwd wordt als je zegt dat het schokkend is hoeveel meer overgewicht we in het straatbeeld zien. Dus iemand ongezond dik vinden is kortzichtig maar iemand die gezond leeft en een slanke lijn heeft ziekelijk en een freak noemen mag wel? Van kortzichtigheid gesproken :P

Mss ook nog even een nieuwsflits voor degenen die zeggen dat men niet mag vooroordelen en stereotiep denken: iedereen denkt volgens stereotypes anders zou je gwn niet durven buitenkomen. Moesten we er niet van uit gaan dat de buschauffeur alleen zijn job doet om ons van A naar B te brengen dan zouden we bang zijn van op de bus te stappen want wie weet is de chauffeur wel een moordenaar. En zo is dat met veel dingen, dus mensen: iedereen denkt stereotiep en als jij een persoon tegenkomt dan ga je in eerste instantie vertrekken vanuit bepaalde stereotypen die je koestert en die toepassen op die persoon. Zo functioneert de mens. Stereotypen zijn trouwens niet alleen maar negatief!

Daarnaast ook nog even zeggen dat BMI echt geen perfecte meeteenheid is om op af te gaan, je moet alles zien. Aanleg is idd iets dat meespeelt maar dat is heus niet het belangrijkste, het belangrijkste ligt volgens mij in de opvoeding en je levensstijl. Het zal idd zo zijn dat sommigen makkelijker verzwaren of vermageren dan anderen maar aanleg is maar een hele kleine factor. Wat mij ook nog blijft verbazen is hoe mensen steeds blijven hameren op uitzonderingen om hun punt duidelijk te maken: het gaat hier niet over de uitzonderingen want het is volgens mij meer dan duidelijk dat we het hier niet hebben over overgewicht door ziekte, medicatie, etc...

Ikzelf vind ook dat overgewicht een groeiend probleem is, bijna de helft van de bevolking kampt met overgewicht. Dat is gewoon niet gezond en excuses als geen tijd om gezond eten klaar te maken of om te gaan sporten tonen in mijn ogen een gebrek aan zelfdiscipline en tonen ook luiheid. Een gezonde en lekkere maaltijd kan op dezelfde tijd klaar zijn als een pizza die je in de oven steekt bijvoorbeeld, soms is iets gezond zelfs sneller klaar ;) Langs de andere kant vind ik dat iedereen doet met zijn lichaam wat die wil maar het wordt wel eens tijd dat obesitas en anorexia op één lijn worden gezet, beiden zijn uitermate ongezond voor je lichaam: de gulden middenweg, die moet eens terug gevonden worden in onze maatschappij! Vooral voor kinderen die steeds meer in de breedte lijken te groeien of die steeds vaker geveld worden door een obsessie van ongezond mager te zijn. Van een hypotheek op hun gezondheid gesproken! :n

Tenslotte kan ik er echt heel slecht tegen dat er een zware vorm van eenrichtingsverkeer bestaat: vrouwen die na hun zwangerschap weer slank worden kunnen niet genieten van hun baby door hun fixatie op hun lijn maar vrouwen die na hun zwangerschap alleen maar zwaarder worden zijn de ideale moeders want die zijn er tenminste voor hun kroost? Hmm, de ene moeder zal dus op termijn wss duidelijk maken aan haar kind dat gezond eten en sport belangrijk zijn voor je gezondheid terwijl de andere wss vaak makkelijke maaltijden serveert en zelf weinig aan sport doet, mooi punt dat die laatste duidelijk maakt :P Nog zoiets slanke vrouwen met maatje 36/38 zijn heus niet minder echt dan een vrouw met een paar maatjes meer dus dat van: "ik ben tenminste een echte vrouw" laat dat gerust achterwege want het slaat nergens op. Ook dit is stereotiep denken, daar ben ik me volledig van bewust en niet iedereen zal daaraan voldoen maar het lijkt er toch dat het een beetje een algemene tendens is.

Het is een beetje een lange reactie geworden maar ik heb het dan ook zo volledig mogelijk proberen maken en geprobeerd om het zoveel mogelijk te nuanceren, vandaar :D

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 19:59

Toch wel grappig hoe een sarcastische opmerking heel serieus genomen wordt en een totaal eigen leven gaat leiden :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 23:22

Ojajoh schreef:
Toch wel grappig hoe een sarcastische opmerking heel serieus genomen wordt en een totaal eigen leven gaat leiden :')

Voel je maar niet speciaal hoor, gratenpakhuis wordt altijd genoemd in dit soort topics, dat jij het nu doet, so be it. Maar iemand die de mond vol heeft over reacties van anderen en dan dit zelf roepen, kan ik moeilijk serieus nemen, hooguit afgunstig ;)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 23:26

Mindim schreef:
Voel je maar niet speciaal hoor, gratenpakhuis wordt altijd genoemd in dit soort topics, dat jij het nu doet, so be it. Maar iemand die de mond vol heeft over reacties van anderen en dan dit zelf roepen, kan ik moeilijk serieus nemen, hooguit afgunstig ;)

ach speciaal zeker niet, een dikke zak met lol wel ;)
het is ook best moeilijk om te begrijpen in welke context die geplaatst werd
ik neem het je niet kwalijk ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 23:29

;)
Ojajoh schreef:
ach speciaal zeker niet, een dikke zak met lol wel ;)
het is ook best moeilijk om te begrijpen in welke context die geplaatst werd
ik neem het je niet kwalijk ;)

Jij mag schijnbaar dan wel lol hebben over iemands uiterlijk, maar een ander mag dat niet?
Met de vinger naar iemand anders wijzen om haar mening, met een verhaal komen over een dik meisje, welke volgens jou door TS wordt veroordeeld. Moet ik jou ook een anorexia patient laten zien, om je te vertellen dat de opmerking gratenpakhuis niet door de beugel kan. Maar dat is volgens jou dan ineens een sarcastische opmerking en grappig? Als ik iemand vies vet varken noem, dan valt dat ook onder die noemer volgens jou?

En verder is er niets met mijn begrip, maar misschien wel met jouw kunde om iets normaal neer te typen. Waarom gelijk de nagels uit, vraag ik me dan af.

Verder doelde ik met gratenpakhuis niet specifiek op jou, ik wist niet dat jij degene was die dat neer had getypt, het wordt standaard door de dikkere garde genoemd, maar dat heb je uit de context zeker niet begrepen, geeft niets hoor ;)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 00:04

Mindim schreef:
Jij mag schijnbaar dan wel lol hebben over iemands uiterlijk, maar een ander mag dat niet?
Met de vinger naar iemand anders wijzen om haar mening, met een verhaal komen over een dik meisje, welke volgens jou door TS wordt veroordeeld. Moet ik jou ook een anorexia patient laten zien, om je te vertellen dat de opmerking gratenpakhuis niet door de beugel kan. Maar dat is volgens jou dan ineens een sarcastische opmerking en grappig? Als ik iemand vies vet varken noem, dan valt dat ook onder die noemer volgens jou?

En verder is er niets met mijn begrip, maar misschien wel met jouw kunde om iets normaal neer te typen. Waarom gelijk de nagels uit, vraag ik me dan af.

Verder doelde ik met gratenpakhuis niet specifiek op jou, ik wist niet dat jij degene was die dat neer had getypt, het wordt standaard door de dikkere garde genoemd, maar dat heb je uit de context zeker niet begrepen, geeft niets hoor ;)

je snapt m echt niet he....... :+

lees eens goed, ik maak de opmerking juist naar ts om ts te laten bemerken hoe kwetsend het is om iemand op zn uiterlijk te veroordelen en een naam te geven
ik had geen idee hoe ts haar figuur was, ik maakte een ruwe inschatting ;) (want laten we wel wezen, de dikkerds oordelen over de latten en de latten over de dikkerds en de blondje over de bruine en de bruine over de blonde)
ik ben juist tegen mensen veroordelen op hun uiterlijk. je bent zoals je bent.....
er is verder ook niks mis met mijn kunde, met een aanval krijg je een tegenaanval.... of was jouw bericht wel aardig dan? ;)
je moet mij geen dingen verwijten die je zelf ook een beetje doet ;)

ik verbaas mij alleen erom dat het door sommige bokkers meteen aangegrepen wordt (dus dat woordje en niet hoe de zin met dat woord erin bedoeld was) en er een heel eigen leven van maken hier in dit topic.
maar dat is een beetje typisch forum eigen :Y)

Ik was en ben gewoon nog steeds van mening dat ts eens hand in eigen boezem moet steken.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 00:12

Focussed schreef:
Dat stel ik niet, dat zijn de algemene cijfers.
Gezond vet bestaat niet, extra fout vet wel. Zogenaamde viscerale vetwaarde is vet in de buikholte. Dit moet ten allen tijden onder de 13 zijn. Hoe lager hoe beter.

Een borst bestaat niet alleen maar uit vet. In theorie kan je een B-cup hebben met 10% klierweefsel en 90% vet, en een E-cup met 90% klierweefsel en 10% vet.

Pardon? :+ Onder een bepaald vetpercentage ga je gewoon dood en voordat dat gebeurd begint je lichaam snel af te takelen. Dit is 'essentieel vet', zonder dit vet kun je niet bestaan. Voor mannen is dit ongeveer 3% en voor vrouwen 12%.

SV1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 10:36

@ Ojajoh: ik wist zelfs niet meer dat jij die opmerking "gratenpakhuis" had gemaakt maar had hem wel gelezen in het doornemen van het topic. Jij zegt wel dat het een sarcastische opmerking was en dat kan best zijn. Het is wel zo dat iemand kortzichtig wordt genoemd als je erop wijst dat de bevolking steeds dikker en ongezonder wordt terwijl iemand van maatje 36/38 gerust mag uitgescholden worden voor ziekelijk, een gezondheidsfreak, een gratenpakhuis, een lat, etc... Is dat dan niet minstens even kortzichtig? >;)

Het is ook iets typisch dat de dikkere garde, de dunnere uitmaakt en omgekeerd, dat zijn die stereotypen die zich dan manifesteren zoals ik al eerder had vermeld. Alleen blijf ik er bij zoals in mijn eerste post dat het het toch echt wel een vorm van eenrichtingsverkeer is: noem je iemand dik dan schreeuwt iedereen moord en brand maar tegen een dun persoon zeggen dat die obsessief bezig is met zijn/haar gewicht omdat die een taartje afslaat, dat is niet meer dan normaal.

Trouwens je opmerking over dat TS de hand wel is in eigen boezem mag steken hè, zou je dat beter ook niet eens bij jezelf doen of koester je nooit een vooroordeel over een ander? Mss is je antwoord hierop wel: "nee, natuurlijk niet" maareh dat kan gwn niet, iedereen doet het zowel negatief als positief alleen kunnen of willen de meeste mensen het niet toegeven ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 11:09

Ojajoh schreef:
Mindim schreef:

lees eens goed, ik maak de opmerking juist naar ts om ts te laten bemerken hoe kwetsend het is om iemand op zn uiterlijk te veroordelen en een naam te geven

ik had geen idee hoe ts haar figuur was, ik maakte een ruwe inschatting ;) (want laten we wel wezen, de dikkerds oordelen over de latten en de latten over de dikkerds en de blondje over de bruine en de bruine over de blonde)
ik ben juist tegen mensen veroordelen op hun uiterlijk. je bent zoals je bent.....
er is verder ook niks mis met mijn kunde, met een aanval krijg je een tegenaanval.... of was jouw bericht wel aardig dan? ;)

ik verbaas mij alleen erom dat het door sommige bokkers meteen aangegrepen wordt (dus dat woordje en niet hoe de zin met dat woord erin bedoeld was) en er een heel eigen leven van maken hier in dit topic.

Ik was en ben gewoon nog steeds van mening dat ts eens hand in eigen boezem moet steken.

Ik zou niet weten waarom ik de hand in eigen boezem moet steken. Zoals al meerdere malen in het topic wordt gezegd ben je ook nogal kortzichtig. Dus ga dat ook nog maar eens bij jezelf te raden. Kwetsend kan het overigens niet zijn; medische gevallen en uitzonderingen daar gelaten, sommige mensen zijn gewoon te dik en weten dat zelf ook wel. Of dat nu komt door teveel, of ongezond eten icm met te weinig sporten of weet ik het wat, het is een constatering. Dus dat jij jezelf zo druk loopt te maken, moet je zelf weten. Ik weet dat ik mezelf recht in de spiegel kan aankijken en mn lichaam en lijf goed behandel. Wat anderen doen moeten ze totaal zelf weten, in mn op geef ik blijk van mn constatering en ja; naar gezondheidsproblemen -en aan welvaartsziekten gaat een hoop geld, terwijl dat mi overbodig is als eenieder zn lijf wat meer zou respecteren.

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 11:24

Ik moet zeggen dat ik het niet eens zo'n probleem vind qua "gezondheidsproblemen/kost maatschappij geld". Het gaat mij er meer om dat mensen die zichzelf niet in de hand kunnen houden op eetgebied vaak/vaker worden gepest op school en dan ook vaak minder goed presteren. Als je het carrieretechnisch bekijkt, zie je dat een slank persoon eerder wordt aangenomen dan een dikkerd. Heeft te maken met het schoonheidsideaal, maar ook met het feit dat werkvers het dik zijn ook kunnen zien als een gebrek aan discipline/zelfbeheersing. Al met al lijkt het me voor de persoon zelf gewoon 'niet handig'.
Natuurlijk kun je je hiertegen verzetten, maar daarmee verandert het nog niet...
Voor degenen met vooroordelen (zeg maar de latten tegen de dikkerds): Ja, ik ben slank. Maar reken er maar niet op dat dat vanzelf gaat...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 11:36

Ojajoh schreef:
Mindim schreef:

Oh was ik onaardig in mijn post?
Ik heb aluitgelegd waarom het woord gratenpakhuis weer werd aangehaald, dat heb ik al 2 maal gedaan. Het maakt ook niet uit in welke context je dat hebt neer gezet. Feit blijft, dat men iemand die slank is wel benamingen mag geven en het andersom niet wordt geaccepteerd. Snappie of moet het nog duidelijker?
Mensen veroordelen elkaar overal om idd en meestal wordt zo'n veroordeling ook gewoon uitgesproken, maar over een dikkerd is dat taboe.
Je zegt zelf een ruwe schatting van TS te maken en daarom het woord gratenpakhuis op haar toe te passen, is even veroordelend, want je gaat af op je ruwe schatting.
Je maakt zelf nogal een heisa over het woord gratenpakhuis hoor, ik had het ook kunnen vervangen door lat idd, ik heb meerdere dingen genoemd, jij pikt gratenpakhuis eruit, het ging me namelijk niet zozeer om het woord, maar om aan te geven dat het schelden nogal eenrichtingsverkeer is in een topic als dit. Ik dacht dat dat niet zo moeilijk te begrijpen was, maar ik had het schijnbaar mis.
En hand in eigen boezem steken, daar ben ik voor, maar doe dat dan zelf ook even ;) Je stukjes zijn verder wel grappig om te lezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 11:42

EllenB schreef:
Ik moet zeggen dat ik het niet eens zo'n probleem vind qua "gezondheidsproblemen/kost maatschappij geld". Het gaat mij er meer om dat mensen die zichzelf niet in de hand kunnen houden op eetgebied vaak/vaker worden gepest op school en dan ook vaak minder goed presteren. Als je het carrieretechnisch bekijkt, zie je dat een slank persoon eerder wordt aangenomen dan een dikkerd. Heeft te maken met het schoonheidsideaal, maar ook met het feit dat werkvers het dik zijn ook kunnen zien als een gebrek aan discipline/zelfbeheersing. Al met al lijkt het me voor de persoon zelf gewoon 'niet handig'.
Natuurlijk kun je je hiertegen verzetten, maar daarmee verandert het nog niet...
Voor degenen met vooroordelen (zeg maar de latten tegen de dikkerds): Ja, ik ben slank. Maar reken er maar niet op dat dat vanzelf gaat...

Heb je helemaal gelijk in. Alleen als je afgewezen wordt, omdat je te zwaar bent, zal 8 van de 10 mensen zeggen dat ze om hun dikte zijn afgewezen (schoonheidsideaal) en de rest misschien om wat de dikheid kan uitstralen (geen discipline/zelfbeheersing). Maar uiteindelijkkiest men bijna altijd voor de optie dat de schuld bij een ander ligt, dat een ander fout bezig is, ipv zij zelf. Ze zullen bijv het niet terecht vinden dat een werkgever selecteert op uiterlijk, de werkgever kriijgt de schuld, terwijl de schuld in feite bij hen zelf ligt, maar dat zullen ze niet zeggen.

SV1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 11:47

@ Mindim: volledig met je eens! Al lijkt het voor sommigen heel moeilijk om in te zien dat er serieus eenrichtingsverkeer bestaat als het over dik en dun gaat ;)
Selecteren of oordelen op uiterlijk zou niet mogen nee, maar het is eigen aan de mens van dat wel te doen. Ook dikke mensen doen het dus voordat eender wie (dik, dun, lang, groot,...) zich in een slachtofferrol plaatst, kijk eens naar hoe jij de mensen veroordeelt en begin als is met aan jezelf toe te geven dat jij ook in hokjes plaatst en denkt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 11:52

Jammer dat de discussie zo'n nare toon krijgt. Over vooroordelen en respect naar elkaar gesproken...
Er wordt hier nu net zo hard met modder gegooid.

EllenB schreef:

Ben ik toch blij dat mijn werkgever wat minder kortzichtig was. :)
Of dat ik blijkbaar toch genoeg kwaliteit in huis had ondanks mijn dikke achterwerk.
En nee, dit is geen slachtoffergevoel of wat. Het gaat om de kwaliteit die je kan leveren op het werk. En dat dikke mensen een gebrek aan discipline/zelfbeheersing zouden hebben... Misschien op eetgebied.
Maar misschien is het ook wel onwetendheid (lees even terug voor de eerdere discussie over gezond eten, bewegen, enz.), is er genoeg discipline op andere gebieden. Je weet niet wat er achter zit als iemand dikker is dan de standaardnorm.
En als een werkgever mij daarop zou beoordelen en niet op de kwaliteiten die ik heb, weet ik niet eens of ik daar wil werken.
Maar goed, ik spreek vooral voor mezelf. ;)

Edit: aangevuld

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 11:54

Toch is wel bewezen, dat veel zwaarlijvige mensen, problemen ondervinden in de maatschappij.
Bijvoorbeeld met het vinden van een baan.
Als er meerdere gelijkwaardige sollicitanten zijn, is gebleken dat de zwaarlijvige persoon, minder snel wordt aangenomen.
Er wordt dus toch veroordeeld op uiterlijk, misschien wel onbewust, maar het gebeurt wel.

Net zoals is onderzocht dat met hetzelfde voorbeeld, dat 'lelijke' mensen dan minder snel worden aangenomen.
Men kiest dan voor de 'knappere' sollicitant.
Ik heb hier wel eens een artikel over gelezen, dat ze daar onderzoek naar hadden gedaan.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 12:00

Tsjah als ik een werknemer zoek en ik heb 2 sollicitanten met beiden een indrukwekkende CV en met beiden een persoonlijke klik, maar de 1 weegt 60 kg en de andere 120. Zou ik voor die van 60kg gaan. Inderdaad omdat ik zou denken dat het wellicht iemand is met weinig zelfbeheersing/wellicht een emotie-eter (dus problemen) fysieke slechte conditie (dus wellicht vaker ziek) en ik denk ook zelfs nog voor een representatieve functie me het ook om het 'plaatje' zou gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 12:43

Tja dat weet ik niet. Ik denk dat het met name van belang is dat iemand er verzorgt uitziet. Daarbij heb je nog enige gradaties in het dik zijn. Ik ken een vrij dik persoon met een bijzonder goede baan... Zij is overigens wel zelfstandige. Voor een representatieve functie lijkt het me niet zo erg als iemand voller is, zolang hij/zij er maar verzorgt uitziet. Kijk bij 150 kilo wordt het denk ik een ander verhaal; in hoeverre zie je er dan nog verzorgt uit?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 12:58

Ik moet ook mijn hand in eigen boezem steken want?
Ik oordeel niet over iemand z'n gewicht
De ruwe schatting is opgemaakt uit er feit dat TS oordeelt over dikke mensen en omdat vaak slanke mensen dit doen dacht ik 1+1=2 ;)
En mijn inschatting blijkt wel weer de juiste te zijn

Het is dus nog steeds TS die hand in eigen boezem moet steken
Maar na het lezen van meerdere berichten is mij duidelijk geworden dat zij zich misschien wel beter voelt dan een ander en niet alleen lichamelijk
Of het zo is durf ik niet te zeggen, maar de berichten van haar creëren wel dat beeld en die toon.
Dan is er verder over discussiëren nutteloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 13:03

Ojajoh schreef:
Ik moet ook mijn hand in eigen boezem steken want?
Ik oordeel niet over iemand z'n gewicht
De ruwe schatting is opgemaakt uit er feit dat TS oordeelt over dikke mensen en omdat vaak slanke mensen dit doen dacht ik 1+1=2 ;)
En mijn inschatting blijkt wel weer de juiste te zijn

Het is dus nog steeds TS die hand in eigen boezem moet steken
Maar na het lezen van meerdere berichten is mij duidelijk geworden dat zij zich misschien wel beter voelt dan een ander en niet alleen lichamelijk
Of het zo is durf ik niet te zeggen, maar de berichten van haar creëren wel dat beeld en die toon.
Dan is er verder over discussiëren nutteloos

Nou dan discussieer je toch lekker niet meer mee? Je zit gewoon op de man te spelen hoor, iets dat ik nergens in dit topic heb gedaan. Ik ga me ook niet tot dat niveau verlagen aangezien dat niet de insteek van het topic is :) Ik ga tevens temmen op je bericht gezien hetgeen ik hiervoor al beschreef.

Daarbij oordeel je wel over iemands gewicht, namelijk over mijn gewicht. (gratenpakhuis) Ook oordeel je over m'n postuur, ik heb namelijk nergens gezegd dat ik slank ben.
Je hoeft je berichten niet zo op de man te spelen, dat siert je niet.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-05-12 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt