'Bijstandstrekkers willen kas niet in'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 21:50

Helaas heb ik gemerkt dat een boel ervaring in de horeca ook niet altijd meetelt leeftijd daarentegen wel ook al zou je een leidinggevend baantje aankunnen (de kans dat deze vrij komen is daarbij zo klein ) .
Ik zit nu op de grens van een uitkering als mij wat werk wegvalt ben ik ook genoodzaakt een uitkering (aanvullend) aan te vragen (vind het niet leuk maar wat moet moet gewoon).
In mijn gemeente zijn ze gestopt met werk en integratie projecten helaas dus dat is voor mij ook geen optie .

Maar helemaal geen ervaring met 25 + .
tja door omstandigheden kan veel voorkomen natuurlijk dus sluit het niet uit maar het is een harde kluif dan .
Met goede begeleiding lijkt me veel mogelijk maar de goede begeleiding schort het mijns inziens ook erg vaak aan.
daarbij durven veel bedrijven het ook weer niet aan , het heeft 2 kanten.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 22:15

Su_Cr_Cheese schreef:
Electra63 schreef:

Gefeliciteerd, maar ik heb toch een vraag (en ik bedoel het niet rot) maar hoe kan je 26 jaar zijn en geen diploma of ervaring hebben? Wat heb je dan vanaf je 18e gedaan?

Ik voel me eigenlijk zo vrij deze vraag ook even te beantwoorden en ik betrek het dan ook even (heel brutaal) op mezelf
Ik ben 28 en heb helaas ook geen beroepsdiploma
Als eerste ben ik toen ik 14 t/m 18 was een behoorlijk aantal keer moeten verhuizen helaas , ik heb in verschillende woongroepen gewoond als minderjarige dit was via jeugdzorg
Ik kreeg geen tijd om te wennen op welke school dan ook daarbij verschilden de lesstoffen nogal per school waardoor het voor mij erg moeilijk was bij te houden allemaal
Daarbij ben ik begonnen op het atheneum maar zakte elk jaar doordat ik het gewoon niet bij kon houden een niveau lager met als resultaat dat ik het 4de jaar feitelijk in vmbo 3 zat
Ik ben toen gestopt met school omdat ik kon gaan werken bij de mac donalds iets wat mij veel meer trok als 16 jarige want school was geen uitdaging meer
Daarbij ben je puber en overzie je de gevolgen nog niet
Het is op mijn 19de gelukt de sprintmavo te doen en af te maken maar dan , dan woon je op jezelf en heb je wel alle kosten die betaald moeten worden
Er word je een fulltime baan aangeboden en ja dan is het afwegen school of op dat moment voor jezelf zorgen
Ik heb gekozen te werken want kon niet echt anders de stufi was gewoon niet genoeg
Heb uiteindelijk 5 jaar in de horeca gebuffeld tot ik de kans kreeg een opleiding te doen via een bedrijf en heb dus ontslag genomen (geen ww recht dus) misschien dom maar men met eens een gok wagen dacht ik
Dit heb ik gedaan 1 1/2 jaar tot het bedrijf failliet ging en daar sta je dan midden het jaar en geen andere plek te vinden en wel je huishouden te betalen dus maar weer werken in de horeca waar je eigenlijk al te oud voor bent , gelukkig kon ik bij mijn eerste plek weer terecht maar dan helaas niet fulltime dus bij vakantieparken maar erbij gaan schoonmaken want nogmaals je vaste lasten moeten wel betaald worden
Inmiddels 2 jaar verder en ik zou dolgraag een opleiding willen doen (maakt me eigenlijk niet eens uit wat) maar heb geen uitkering en aanvragen stufi is helaas niet meer mogelijk i.v.m leeftijd

Dus zo kom je aan geen diploma
Af en te gewoon verkeerde keuzes , af en te eigen verantwoordelijkheid (maar he iedereen mag toch een fout maken) en af en toe pech hebben
En kan me voorstellen dat ik met dit verhaal niet de enige ben

Jij hebt dus wel erg pech gehad in je jeugd. En af en toe verkeerde keuzes is helemaal niet erg, die maakt iedereen. Als ik nu 18 zou zijn, met alles wat ik nu wist, zou ik ook andere keuzes maken, ook al heb ik niets te klagen.

Heb je geen mogelijkheid tot (betaalde) omscholing? Via UWV of reïntegratieprojekt? Of via werken/leren? Ik vind 28 jaar nl. helemaal niet oud, je "moet" nog 40 jaar werken, dus waarom zou je niet nagaan wat je met de rest of een gedeelte van de rest van je (werkzame) leven kan gaan doen? Iets wat je leuk vindt en waarvoor je (goed) wordt betaald.
Voor jou en een heleboel anderen is het dan ook zeker jammer, dat door de bezuinigingen en financiële problemen van allerlei instanties een hoop kansen zijn komen te vervallen.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 09:07

Su_Cr_Cheese schreef:
Helaas heb ik gemerkt dat een boel ervaring in de horeca ook niet altijd meetelt leeftijd daarentegen wel ook al zou je een leidinggevend baantje aankunnen (de kans dat deze vrij komen is daarbij zo klein ) .
Ik zit nu op de grens van een uitkering als mij wat werk wegvalt ben ik ook genoodzaakt een uitkering (aanvullend) aan te vragen (vind het niet leuk maar wat moet moet gewoon).
In mijn gemeente zijn ze gestopt met werk en integratie projecten helaas dus dat is voor mij ook geen optie .

tja door omstandigheden kan veel voorkomen natuurlijk dus sluit het niet uit maar het is een harde kluif dan .
Met goede begeleiding lijkt me veel mogelijk maar de goede begeleiding schort het mijns inziens ook erg vaak aan.

ik heb niet alles gelezen maar de grens van stufi is toch verhoogd? ik kon in 2003 met 29 jaar nog stufi (basis + aanvullend was nog best veel) krijgen! als ik me maar voor mijn 30e inschreef dan mocht ik de (MBO)opleiding afmaken met stufi. tot mijn 32e dus gedaan incl ov-jaarkaart. en nu alweer 5,5 jaar aan het werk, 4 jaar vast.
ik heb een opleiding gedaan waar op dit moment nog wel 229 vacatures voor open staan in NL!
mss moet je nog eens informeren.

Winged

Re: 'Bijstandstrekkers willen kas niet in'

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 09:14

Hier eentje die van januari tot eind maart in de bijstand zat. Ik heb het geluk gehad dat een bedrijf waarbij ik op gesprek was geweest (en niet was aangenomen) mijn CV hebben laten liggen. Werd vorige week woensdag gebeld of ik op gesprek wilde komen: Ja leuk! Vrijdag op gesprek, vrijdagavond aangenomen, maandag begonnen. En dit gaat om een HBO functie voor 9 maanden.

Klein detail: Ik woon bij Assen, werk is in Doetinchem. Tjah, waar werk is, ga ik maar heen....

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 09:34

Electra63 , ik zal even uitleg geven.
Nadad mijn ouders gescheiden zijn ben ik samen met mijn zus bij mijn moeder gaan wonen.
Helaas had ze zichzelf niet in de hand en werden we geslagen en gekleineerd.
Mijn zus is weggelopen en bij mijn vader gaan wonen en ik ben op mijn 12 door mijn moeder eruit gegooit.
mijn vader was altijd aan het werk en het was lang leven de vrijheid.
Heel wat anders dan dat ik gewent was dus sloeg ik helemaal door.
kreeg van mijn vader voor mijn 13e verjaardag een pony in de hoop dat ik daar meer mee bezig zou zijn en minder op straat ging zwerven. (beetje rare tacktiek)

dus ging ik niet naar school maar paardrijden.
kreeg jeugdzorg op mijn dag, rechters, famaliefirst en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Ik werd alleen maar opstandiger en depresiever. iedereen vond mij gewoon een vervelend kind.
Het advies was, gewoon negeren.

Op mijn 17 leerd ik mijn huidige vriend kennen, en ben ik weer aardig bijgetrokken.
ook heb ik alsnog mijn vmbo gehaald maar daar kan ik niks mee dus daarom zeg ik dat ik geen diploma's heb.
Op mijn 24 werd ik zwanger en heb inmiddels een lieve zoon van 2 jaar.

sinds ongeveer een jaar weet ik dat ik ADHD heb. nu vallen een hoop puzzelstukjes op hun plaats.
Ongeloofelijk dat mensen van jeugd instellingen zeiden dat ik gewoon een vervelend kind was.
en dat mijn ouders mij alleen gekleineerd hebben, vooral mijn moeder.

De baantjes die ik heb gehad waren allenmaal in kas.
Nu is het tijd voor een normale baan waar ik misschien in kan doorgroeien.
Helaas door mijn verleden heb ik zeer weinig zelfvertrouwen.
Maar ik ga er 100% voor!

( er is nog veel meer gebeurt maar dat laat ik er tussenuit anders wordt het wel een heeel lang verhaal := als er iemand vragen heeft hoor ik het wel)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 09:38

ook jij stitch kan mss nog een opleiding doen? ik zie dat je nog maar 26/27 bent. fijn dat het nu zo goed gaat na zo'n nare start! succes verder!

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 09:41

Ik zou best nog een opleiding willen doen, maar met mijn zoontje gaat dat gewoon niet, ook financieel niet.
Ook mijn ADHD moet ik niet te veel hooi op mijn vork nemen, dan ben ik binnen no time overspannen.
Wie weet als de kleine man op school zit.

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 17:07

Amalarab schreef:
Su_Cr_Cheese schreef:

ik heb niet alles gelezen maar de grens van stufi is toch verhoogd? ik kon in 2003 met 29 jaar nog stufi (basis + aanvullend was nog best veel) krijgen! als ik me maar voor mijn 30e inschreef dan mocht ik de (MBO)opleiding afmaken met stufi. tot mijn 32e dus gedaan incl ov-jaarkaart. en nu alweer 5,5 jaar aan het werk, 4 jaar vast.
ik heb een opleiding gedaan waar op dit moment nog wel 229 vacatures voor open staan in NL!
mss moet je nog eens informeren.

Heb even gegoogeld en je hebt idd gelijk (goh zo leer je nog eens wat )
Dit is zeker iets waar ik achteraan ga of het voor mij financieel te doen is , je kan dit indienen tot je 30ste en tot je 34de kan je leren met stufi
Wat stom dat ik maar tegen die 27 grens aanliep , ik las ook dat ik niet de enige was maar hoe ik daar nu toch op kom (en ook aan blijven vasthuden he 8)7 )

Electra : ik ben toen ik mijn leerbaan verloor langs geweest bij de uitkeringsinstantie in mijn woonplaats maar daar werd ik vooral heel erg dom aangekeken want wou in een reintegratieproject maar ik heb geen uitkering :D
Je werkt eerst 3 maanden fulltime met behoud van uitkering en bij goed bevallen kon je 9 maanden langer blijven maar dan voor het minimum loon (en ww recht) Wou zelfs die 3 maanden wel voor niks werken maar daar deden ze niet aan , tja dan ben je uitgeluld
Heb zelfs gevraagd of ik dan niet stage kon lopen ergens maar dat deden ze niet als ik geen uitkering had en daarnaast waren deze trajecten bedoeld voor langdurig werklozen
Ben toen doorverwezen naar het UWV maar heel eerlijk gezegd hoefde het toen al niet meer voor mij want kon mijn kostje redelijk bij elkaar scharrelen
Nu zijn ze gestopt met de projecten hier , ik meen omdat het teveel kostte

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 00:50

Su-cr-cheese, zou toch mooi zijn als je nog een opleiding kon doen? vergroot je kans op een baan! en ondertussen geen gat in je cv.
ik hoorde het net op tijd, in het jaar dat ik 30 werd. mijn 30e verjaardag trakteerde ik in de klas vol 16 jarigen op after-eights. voelde me hoogbejaard!
maar gelukkig waren er meer met een afwijkende leerloopbaan en vond ik wel aansluiting.
dankzij het lage inkomen in het peiljaar van mijn ouders had ik recht op veel aanvullende beurs en heb dus niet geleend. de stufi gold niet als inkomen dus was de opvang voor de 3 kids heel goedkoop.
en leuk met de ov-jaarkaart op stap. kids waren zelfs duurder met hun railrunner!!
heb een stage gehad waar ik de ov-jaarkaart trouwens prima voor kon gebruiken. ik mis die kaart nog wel eens!

weer even on-topic. heb hiervoor altijd allerlei baantjes aangenomen. fabrieken, 2 jaar schoonmaakwerk, 10 maanden kassa, enqueteren, 3 jaar consultatiebureau-assistente, rondleiding geven suikerfabriek, treinstewardess enz....
mijn moeder van begin 60 heeft ook wel in de kassen gewerkt en in allerlei produktiebaantjes. (nog steeds met 64, naast partner-aow)
op zich ben ik niet een superfan van werken maar ben blij dat ik dat toch allemaal gedaan heb. je leert ervan, kan je hobby betalen (paarden) en je ontwikkelt je toch ook nog op allerlei gebied.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 10:06

Voor su-cr-Cheese:

Ik weet niet waar je woont maar ik stuitte gister op een baan bij G4S, een beveiligings bedrijf. Zij zoeken mensen die ze willen opleiden tot beveiliger/detentietoezichter.
Ik dacht nog fulltime ook en werken en leren tegelijk.

Voor werk-leertrajecten kun je ook eens binnen de zorg gaan kijken.

Succes ik hoop dat het je gaat lukken.