Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Su_Cr_Cheese schreef:Electra63 schreef:
Gefeliciteerd, maar ik heb toch een vraag (en ik bedoel het niet rot) maar hoe kan je 26 jaar zijn en geen diploma of ervaring hebben? Wat heb je dan vanaf je 18e gedaan?
Ik voel me eigenlijk zo vrij deze vraag ook even te beantwoorden en ik betrek het dan ook even (heel brutaal) op mezelf
Ik ben 28 en heb helaas ook geen beroepsdiploma
Als eerste ben ik toen ik 14 t/m 18 was een behoorlijk aantal keer moeten verhuizen helaas , ik heb in verschillende woongroepen gewoond als minderjarige dit was via jeugdzorg
Ik kreeg geen tijd om te wennen op welke school dan ook daarbij verschilden de lesstoffen nogal per school waardoor het voor mij erg moeilijk was bij te houden allemaal
Daarbij ben ik begonnen op het atheneum maar zakte elk jaar doordat ik het gewoon niet bij kon houden een niveau lager met als resultaat dat ik het 4de jaar feitelijk in vmbo 3 zat
Ik ben toen gestopt met school omdat ik kon gaan werken bij de mac donalds iets wat mij veel meer trok als 16 jarige want school was geen uitdaging meer
Daarbij ben je puber en overzie je de gevolgen nog niet
Het is op mijn 19de gelukt de sprintmavo te doen en af te maken maar dan , dan woon je op jezelf en heb je wel alle kosten die betaald moeten worden
Er word je een fulltime baan aangeboden en ja dan is het afwegen school of op dat moment voor jezelf zorgen
Ik heb gekozen te werken want kon niet echt anders de stufi was gewoon niet genoeg
Heb uiteindelijk 5 jaar in de horeca gebuffeld tot ik de kans kreeg een opleiding te doen via een bedrijf en heb dus ontslag genomen (geen ww recht dus) misschien dom maar men met eens een gok wagen dacht ik
Dit heb ik gedaan 1 1/2 jaar tot het bedrijf failliet ging en daar sta je dan midden het jaar en geen andere plek te vinden en wel je huishouden te betalen dus maar weer werken in de horeca waar je eigenlijk al te oud voor bent , gelukkig kon ik bij mijn eerste plek weer terecht maar dan helaas niet fulltime dus bij vakantieparken maar erbij gaan schoonmaken want nogmaals je vaste lasten moeten wel betaald worden
Inmiddels 2 jaar verder en ik zou dolgraag een opleiding willen doen (maakt me eigenlijk niet eens uit wat) maar heb geen uitkering en aanvragen stufi is helaas niet meer mogelijk i.v.m leeftijd
Dus zo kom je aan geen diploma
Af en te gewoon verkeerde keuzes , af en te eigen verantwoordelijkheid (maar he iedereen mag toch een fout maken) en af en toe pech hebben
En kan me voorstellen dat ik met dit verhaal niet de enige ben
Su_Cr_Cheese schreef:Helaas heb ik gemerkt dat een boel ervaring in de horeca ook niet altijd meetelt leeftijd daarentegen wel ook al zou je een leidinggevend baantje aankunnen (de kans dat deze vrij komen is daarbij zo klein ) .
Ik zit nu op de grens van een uitkering als mij wat werk wegvalt ben ik ook genoodzaakt een uitkering (aanvullend) aan te vragen (vind het niet leuk maar wat moet moet gewoon).
In mijn gemeente zijn ze gestopt met werk en integratie projecten helaas dus dat is voor mij ook geen optie .
Maar helemaal geen ervaring met 25 + .
tja door omstandigheden kan veel voorkomen natuurlijk dus sluit het niet uit maar het is een harde kluif dan .
Met goede begeleiding lijkt me veel mogelijk maar de goede begeleiding schort het mijns inziens ook erg vaak aan.
daarbij durven veel bedrijven het ook weer niet aan , het heeft 2 kanten.
Amalarab schreef:Su_Cr_Cheese schreef:Helaas heb ik gemerkt dat een boel ervaring in de horeca ook niet altijd meetelt leeftijd daarentegen wel ook al zou je een leidinggevend baantje aankunnen (de kans dat deze vrij komen is daarbij zo klein ) .
Ik zit nu op de grens van een uitkering als mij wat werk wegvalt ben ik ook genoodzaakt een uitkering (aanvullend) aan te vragen (vind het niet leuk maar wat moet moet gewoon).
In mijn gemeente zijn ze gestopt met werk en integratie projecten helaas dus dat is voor mij ook geen optie .
Maar helemaal geen ervaring met 25 + .
tja door omstandigheden kan veel voorkomen natuurlijk dus sluit het niet uit maar het is een harde kluif dan .
Met goede begeleiding lijkt me veel mogelijk maar de goede begeleiding schort het mijns inziens ook erg vaak aan.
daarbij durven veel bedrijven het ook weer niet aan , het heeft 2 kanten.
ik heb niet alles gelezen maar de grens van stufi is toch verhoogd? ik kon in 2003 met 29 jaar nog stufi (basis + aanvullend was nog best veel) krijgen! als ik me maar voor mijn 30e inschreef dan mocht ik de (MBO)opleiding afmaken met stufi. tot mijn 32e dus gedaan incl ov-jaarkaart. en nu alweer 5,5 jaar aan het werk, 4 jaar vast.
ik heb een opleiding gedaan waar op dit moment nog wel 229 vacatures voor open staan in NL!
mss moet je nog eens informeren.