Opvattingen over uitkeringsgerechtigden: stof tot nadenken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:01

Ik denk dat je daar wel een punt hebt Electra. Althans: ik denk dat het voor de beeldvorming van de gemiddelde Nederlander verschil maakt of het om een 55 jarige WAOer/WWer gaat of om een jongere met een Wajong uitkering. Om nog maar niet te spreken over (sorry voor het woordgebruik) een achterbuurtgezin met een bijstandsuitkering.

Ik denk dat als men aan de doorsnee Nederlander gaat vragen wie het meeste recht op de uitkering heeft, de meeste stemmen zullen opgaan voor de eerste. De vooroordelen betaan dus niet zozeer (of niet alleen) vanwege de uitkering ansich maar meer in combinatie met de ontvanger en zijn leefomgeving. Waarmee je toch ook wel weer op een stukje moraliteit uitkomt. Ik ben overigens van mening dat de moraliteit van een persoon door een aantal interne en externe factoren bepaald/gevormd wordt.

Nogmaals: ik denk niet dat het menselijk brein erop gemaakt is om ieder geval individueel te beoordelen om tot een waardeoordeel te komen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:05

Ik heb nooit geen zin in hele lange lappen tekst. Maar de één blijft thuis voor een snotneus en de ander werkt door tot hij er bijna bij neervalt. Het hangt natuurlijk ook af van je functie.
Een uitkering moet IMO gerelateerd zijn aan het laatst verdiende loon en/of leeftijd en/of gezinssituatie en in het geval van een wajong-uitkering zou er IMO geen verschil moeten zijn in een uitkering voor een MBO-er of HBO-er e.d. Ik ga er dan vanuit dat dit schoolverlaters betreft, zonder werkervaring/salaris.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:08

Ik krijg het gewoon niet korter op de 1 of andere manier...

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:10

Electra63 schreef:
Misschien kan je in je vraagstelling een onderscheid maken tussen: wajong, bijstand, ww en wia/wao?
Dat houdt de discussie dan wat zuiverder, er is nl. wel een verschil tussen de verschillende "uitkeringstrekkers"

Maar dan was de vraagstelling: vinden jullie geretardeerde bokkers het okee dat ik een wajong trek, de hele dag allerlei fora afloop, maar al een tijdje niet meer op een eigen pony kan zitten? Ik denk dat ts geschrokken is van de lompe uitspraken op fokt en zichzelf voornamelijk wil goedpraten, maar het kan zijn dat ik het mis heb met mijn iq van< 160

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 23:19

Abiola schreef:
Maar dan was de vraagstelling: vinden jullie geretardeerde bokkers het okee dat ik een wajong trek, de hele dag allerlei fora afloop, maar al een tijdje niet meer op een eigen pony kan zitten? Ik denk dat ts geschrokken is van de lompe uitspraken op fokt en zichzelf voornamelijk wil goedpraten, maar het kan zijn dat ik het mis heb met mijn iq van< 160

Eigenlijk zou ik hier niet meer op in moeten gaan, maar bij deze toch:

wat ontzettend sneu dat je in dat stuk bent blijven hangen joh! En wat ontzettend sneu dat je in 1 zin 5 vooroordelen zet die je niet kunt onderbouwen maar waarschijnlijk post omdat je jezelf nog steeds aangesproken voelt door het woord geretardeerden dat ik niet had moeten gebruiken, en je voldoening haalt in het omlaag halen van iemand die al lang weer verder is met het verhaal, evenals enkele andere mensen.

Kan niet anders zeggen: heel triest.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:27

gummie schreef:
Abiola schreef:

Eigenlijk zou ik hier niet meer op in moeten gaan, maar bij deze toch:

wat ontzettend sneu dat je in dat stuk bent blijven hangen joh! En wat ontzettend sneu dat je in 1 zin 5 vooroordelen zet die je niet kunt onderbouwen maar waarschijnlijk post omdat je jezelf nog steeds aangesproken voelt door het woord geretardeerden dat ik niet had moeten gebruiken, en je voldoening haalt in het omlaag halen van iemand die al lang weer verder is met het verhaal, evenals enkele andere mensen.

Kan niet anders zeggen: heel triest.

Enorm triest idd, laten we het er op houden dat ik enorm moe ben van mijn werk ;)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:28

Gummie,
Iedereen heeft zo zijn eigen ervaringen en zijn eigen frustraties, maar die weet je vaak niet.
Ik moet ook vaak dingen laten, om te kunnen blijven werken. Door gezondheidsproblemen mag/kan ik nooit meer paardrijden en zo heeft iedereen wat.
Daarbij denk ik, dat vooral wajongers moeilijker aan de bak komen of kunnen integreren door de bezuinigingen op subsidies.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 23:29

Nicolletje schreef:
Iemand anders op dat forum heeft al een antwoord gegeven wat ik ongeveer ook wou geven, namelijk dat er een verschil is in mensen die willen werken maar niet kunnen, en dat er mensen zijn die kunnen werken maar niet willen. En diegene zegt, alleen in andere woorden, dat jij overtuigingen aan het reduceren bent tot een enkele basis principes, maar dat je niet weet of dat principe wat volgens jou logisch is, ook is waarom een ander zo denkt, en dat is wat ik ook bedoelde met, probeer je het nou door een trechter te gieten?

Ik weet ook niet of je mij bedoelt met dat ik heb gezegd dat alle mensen met een HBO diploma 1.5x zoveel uitkering krijgt
ja
want dat stáát er toch
nee, en meerdere mensen hebben dat ook al bevestigd. dus lees het nog eens na., maar ik heb dat niet gezegd en ook niet bedoeld.
MAAR je begrijpt zelf toch ook wel, dat als iemand die om deze reden een behóórlijke uitkering krijgt, dat het nou niet bepaalt stimuleert om te gaan werken voor minder, en dan 10x zo moe zijn omdát je al een handicap mee te dragen hebt.

Wat betreft jouw conclusie, ik begrijp dat je concludeert, althans je bent het in mijn ogen al 20 pagina's die kant op aan het sturen, dat het 100% aan de éigen mentaliteit ligt of je een vooroordeel hebt over uitkeringstrekkers.

Nee, het is een mogelijkheid dat interne factoren een rol spelen, naast externe factoren. Op die interne factoren ga ik in, omdat ik DIE interessant vind. Dat wil niet zeggen dat die factoren bij iedereen een rol spelen. Het wil zeggen dat ze mogelijk een rol spelen. Vele factoren zijn in dit topic al genoemd. Lees anders even terug.

Natuurlijk neem je voor een deel je eigen mentaliteit mee, maar het is niet persé alleen maar werkmentaliteit die je meedraagt.
Klopt, dan zijn we het eens.
Er zijn mensen die kunnen met 1 been prima werken en er zijn mensen die dat op de 1 of andere manier helemaal niet meer kunnen.
dat is inderdaad een goede verklaring, die ook antwoord geeft op mijn vraag.
Mijn uitgangspunt is dat ik absoluut méér respect heb voor mensen die dan met dat ene been toch nog proberen er wat van te maken, ten opzichte van mensen die het helemaal niet meer zien zitten.
Want, je moet er verdorie toch niet aan denken om ineens een been minder te hebben, je hele leven staat op je kop.
Omdát ik méér respect heb voor mensen die dan toch met 1 been iets ervan proberen te maken hoe dan ook, is het logische gevolg (denk ik) dat ik iets meer moeite heb met de zielepoot (.... := ) die helemaal niks meer ervan weet te maken.
Juist, mentaliteitsverschillen spelen een rol. En dan was mijn vraag: als JIJ niet weet welke mentaliteit iemand heeft, en dan toch een oordeel geeft over de mentaliteit van die persoon, wat kan dat dan over jouw opvattingen/ mentaliteit/ houding zeggen? want je vergelijkt nu twee mensen die beiden 1 been hebben. Maar vergelijk nu eens iemand met CVS met iemand die blind en doof is en 1 arm heeft? wat is dan je conclusie? Mag je die trekken? en als je die trekt, waar komt dat dan door? Zegt het iets over jouw opvattingen over welke ziekte erger of zwaarder is dan de ander?

Daarbij vind ik het zorgelijk dat wij in een land vol gehandicapte WAjong kindjes en rugzakkindjesjes zitten die (volgens de eerder genoemde cijfers) dus vrijwel allemaal thuis zitten (die 98%) en het worden er elk jaar méér en méér.
Dat vind ik ook zorgelijk

Dáárnaast vind ik het ook vrij ernstig dat een UWV arts altijd maar balanceert tussen het afkeuren van iemand (en wéér een tevreden klant naar huis :Y) ) en het risico om voor de rechter gedaagd te worden.

Ik persoonlijk krijg het echt niét uit mijn strot om dan vervolgens te zeggen natúúrlijk meisje, koop jij maar lekker een paard hoor :j en natúúrlijk begrijp ik dat je vervolgens NIET kan werken, nee ook niet een middagje met oude oma's wandelen want dan ben je moe :j.
Dus je baseert je houding en mening op wajongers met een paard die niet met een omaatje wandelen? Even voor de helderheid: ik krijg dat ook niet uit mijn strot. Ik rij geen paard, en doe wel vrijwilligerswerk.

Je kán mijn mening niet in een trechter gieten 'omdat ik A vindt heb ik vooroordeel B' en daaruit een één of andere zelfverzonnen conclusie aan hangen.
Ik vind dat zelfs bijna kortzichtig.
Want je probeert wél dat vooroordeel (wat jij vindt n.a.v. wat er op topics gezegd wordt) in een soort flesje te gieten: Kijk! JULLIE vooroordeel ja!
En dit is gebaseerd op X > want > Y.
Terwijl je net zo goed hélemaal niet weet welke mensen er welke gedachtes hebben maar omdat jij vraag X stelt geven zij antwoord op vraag X en niet op X, Y, Z en de rest van hun leven.

En dit is dus waarom ik vind dat jouw conclusie niet klopt. Want je wil maar concluderen dat mensen negatief zijn omdat ze een x arbeidsmentaliteit hebben, maar dat is te weinig reden en te zwart-wit.

Dat is inderdaad zwart-wit, en niet wat ik zeg. Ik heb ook al 10 x uitgelegd wat hier aan jouw conclusie niet klopt. Dit is ongenuanceerd

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 23:34

Abiola schreef:
Enorm triest idd, laten we het er op houden dat ik enorm moe ben van mijn werk ;)

Ja, ik ook....

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 23:35

Electra63 schreef:
Gummie,
Iedereen heeft zo zijn eigen ervaringen en zijn eigen frustraties, maar die weet je vaak niet.

Klopt, die zijn nu juist zo interessant!

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:40

gummie schreef:
Abiola schreef:

Ja, ik ook....

Ja lachen, jij bent ook moe van mijn werk. Ik waardeer je poging hoor, maar jij was er niet vroeg uit, en hebt geen 8 uur of meer gewerkt. Je bent aan het uitkering trekken, dat is geen baan... :)

Ik betaal jou uitkering wel, dus ik vind het wel leuk dat je je verbonden voelt met het werkvee *\o/*

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 23:41

De mogelijkheden die tot nu toe genoemd zijn, zijn:
- misschien is er geen logisch verklaring mogelijk
- verschil in arbeidsethos kan een rol spelen
- verschil in beoordeling van bepaalde ziektebeelden
- verschil in loon is genoemd (iemand met een lager loon zal wellicht eerder geirriteerd zijn over uitkeringen, dan iemand die veel geld verdiend)
- twijfel aan de deskundigheid en uitvoering van taken van hulpverleners
- geen tijd en energie om per concreet geval een oordeel te vellen
- andere opvatting over "kunnen werken"
- gevoeligheid over het onderwerp "gratis geld"
- ik ga even teruglezen welke mogelijkheden nog meer genoemd zijn...........

Zijn al een heleboel interessante mogelijkheden vind ik.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 23:43

Abiola schreef:
Ja lachen, jij bent ook moe van mijn werk. Ik waardeer je poging hoor, maar jij was er niet vroeg uit, en hebt geen 8 uur of meer gewerkt. Je bent aan het uitkering trekken, dat is geen baan... :)

Jawel hoor, was er om 8 uur uit :) Heb 1,5 uur gewerkt :) En dat heeft een reden :)

Abiola schreef:
Ik betaal jou uitkering wel, dus ik vind het wel leuk dat je je verbonden voelt met het werkvee *\o/*

Nee hoor, mijn uitkering is bekostigd door mijn ouders :) Jij betaalt voor iemand anders die lui is ;)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:44

gummie schreef:
Electra63 schreef:
Gummie,

Klopt, die zijn nu juist zo interessant!

Ja, maar niet iedereen heeft zin om hele lappen tekst te typen :D of alles op het net neer te zetten.

Wij hebben pas iemand aangenomen, secretaresse. Na 5 weken (1 maand proeftijd) meldt zij zich ziek. Zij wil geen uitleg geven over haar ziekteverzuim, zegt alleen dat zij niet in staat is om te werken omdat zij tegen een burn-out aan zit. Na 2 a 3 weken ziekteverzuim komen de loonbeslagen binnen: UWV (onterecht ontvangen WW) Gemeente (onterecht ontvangen bijstand). Dan tel je dit bij elkaar op: dit is toch een mentaliteitsprobleem. De nieuwe werkgever is nu de dupe, mevrouw heeft namelijk wel een advocaat, die direct op de rechten van werknemer wijst. Haar contract wordt straks natuurlijk niet verlengd na 1 jaar. We hebben het hier over een vrouw van eind 20, dit komt nooit meer goed.

En zo kan ik tientallen voorbeelden noemen. :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:48

gummie schreef:
Abiola schreef:

Jawel hoor, was er om 8 uur uit :) Heb 1,5 uur gewerkt :) En dat heeft een reden :)

Abiola schreef:

Nee hoor, mijn uitkering is bekostigd door mijn ouders :) Jij betaalt voor iemand anders die lui is ;)

Ik heb dit al eerder vermeld, maar dat jouw ouders jouw uitkering bekostigen is IMO onzin. Jouw ouders hebben recht op een uitkering indien nodig, omdat ze al jaren premies en belasting betalen. Zoals jij het stelt, heb jij recht op een uitkering omdat jouw ouders belasting betalen, m.a.w. dan zouden mijn kinderen dus ook thuis kunnen blijven, immers mijn man en ik betalen ook duizenden euro's belasting en premies per maand.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 23:53

Electra63 schreef:
Ik heb dit al eerder vermeld, maar dat jouw ouders jouw uitkering bekostigen is IMO onzin.

Ben blij dat je er op in gaat ;) (sarcasme kun je namelijk op internet wat moeilijker herkennen) Helemaal met je eens namelijk! Mijn ouders betalen mijn uitkering niet, evenmin als dat abiola dat doet, wat ze wel beweert :) De samenleving betaalt voor de mensen die tijdelijk danwel voorgoed niet kunnen werken en helaas ook voor mensen die niet willen werken.
Ik zag meerdere mensen in dit topic schrijven dat dat systeem ook okee is, namelijk dat er een vangnet is en dat misbruik moet worden aangepakt :)

Electra63 schreef:
Jouw ouders hebben recht op een uitkering indien nodig, omdat ze al jaren premies en belasting betalen. Zoals jij het stelt, heb jij recht op een uitkering omdat jouw ouders belasting betalen, m.a.w. dan zouden mijn kinderen dus ook thuis kunnen blijven, immers mijn man en ik betalen ook duizenden euro's belasting en premies per maand.

dan zouden jouw kinderen profiteurs zijn, tenzij ze een werkelijke reden hebben om niet te werken natuurlijk :) Nou ja, wel duidelijk lijkt me!

gummie

Re: Opvattingen over uitkeringsgerechtigden: stof tot nadenken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 23:55

Maar we gaan gewoon weer lekker dezelfde kant op namelijk:

TS is helemaal niet ziek, en maakt misbruik van het systeem :) Onderbouwing: ze zit op bokt!

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 23:56

Electra63 schreef:
En zo kan ik tientallen voorbeelden noemen. :D

Ik ook!! :) *\o/*

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 00:02

Gummie,
Ik zeg nergens dat jij niet ziek bent of geen recht heb op een uitkering. Ik ken jou niet, ik weet jouw gezondheidssituatie niet, dus ik kan hier niet over oordelen. Waar ik wel over kan oordelen, door eigen ervaring in mijn kennissenkring en door mijn werk, is dat er misbruik wordt gemaakt door sommige mensen. Maar ik ben niet jaloers, ik werk met plezier, als ik namelijk had gewild, had ik mij vrij eenvoudig kunnen laten afkeuren.
Nu ga ik naar bed, wat ik moet morgen vroeg op. :D

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 00:04

I know electra: jij zegt dat niet :) Dus je hoeft je niet aangesproken te voelen wat dat betreft!
Doe ik ook niet trouwens :P

En weer een zeer nuttige opmerking, namelijk: jij bent niet jaloers want je gaat graag werken :) Helaas ben ik wel wat jaloers op jou wat dat betreft...

Ik wens jullie allemaal een bijzonder goede nachtrust :) en morgen weer vroeg uit de veren ;) doe ik ook!
Laatst bijgewerkt door gummie op 01-03-12 00:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 00:05

gummie schreef:
Electra63 schreef:
Ik heb dit al eerder vermeld, maar dat jouw ouders jouw uitkering bekostigen is IMO onzin.

Ben blij dat je er op in gaat ;) (sarcasme kun je namelijk op internet wat moeilijker herkennen) Helemaal met je eens namelijk! Mijn ouders betalen mijn uitkering niet, evenmin als dat abiola dat doet, wat ze wel beweert :) De samenleving betaalt voor de mensen die tijdelijk danwel voorgoed niet kunnen werken en helaas ook voor mensen die niet willen werken.
Ik zag meerdere mensen in dit topic schrijven dat dat systeem ook okee is, namelijk dat er een vangnet is en dat misbruik moet worden aangepakt :)

Electra63 schreef:
Jouw ouders hebben recht op een uitkering indien nodig, omdat ze al jaren premies en belasting betalen. Zoals jij het stelt, heb jij recht op een uitkering omdat jouw ouders belasting betalen, m.a.w. dan zouden mijn kinderen dus ook thuis kunnen blijven, immers mijn man en ik betalen ook duizenden euro's belasting en premies per maand.

dan zouden jouw kinderen profiteurs zijn, tenzij ze een werkelijke reden hebben om niet te werken natuurlijk :) Nou ja, wel duidelijk lijkt me!

Grappig dat "de samenleving" jou uitkering betaald volgens jou. Volgens mij zijn het mijn belastingcenten die in jou uitkering zitten. Belasting is namelijk belasting, als ik de baas was geweest was het ook anders geweest en hadden we bepaalde ouders ook verboden om zich te vermeerderen, gelukkig ben ik de baas niet!

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 00:05

gummie schreef:
De mogelijkheden die tot nu toe genoemd zijn, zijn:
- misschien is er geen logisch verklaring mogelijk
- verschil in arbeidsethos kan een rol spelen
- verschil in beoordeling van bepaalde ziektebeelden
- verschil in loon is genoemd (iemand met een lager loon zal wellicht eerder geirriteerd zijn over uitkeringen, dan iemand die veel geld verdiend)
- twijfel aan de deskundigheid en uitvoering van taken van hulpverleners
- geen tijd en energie om per concreet geval een oordeel te vellen
- andere opvatting over "kunnen werken"
- gevoeligheid over het onderwerp "gratis geld"
- ik ga even teruglezen welke mogelijkheden nog meer genoemd zijn...........

Zijn al een heleboel interessante mogelijkheden vind ik.

#Komt heel even uit de meelees modus om nog een reden te geven#
Je zorgen maken over het betaalbaar houden van ons zorgstelsel. Als het zo doorgaat hebben we over een x aantal jaren op elke werkende 1 uitkeringsgerechtigde.
Kijk naar onze AOW.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 00:06

Gummie, ok, laat dat helder zijn: ik veroordeel niemand. Ik ken namelijk ook genoeg mensen die wel terecht een uitkering ontvangen en de meesten zouden dat liever anders zien.
Wel te rusten!!

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 00:10

@ Abiola: Het zijn ieders belastingcenten die in ieders uitkering zitten :) ook de mijne trouwens ;)

Van diezelfde belastingcenten betalen we overigens ook alle schade na vandalisme, de 43 miljoen schade door mensen die deze winter onvoorbereid het ijs op zijn gegaan en allerlei botbreuken hebben opgelopen, en alle gipsvluchten en ziekenhuiskosten van dronken mensen die ofwel op de ski zijn gaan staan twrwijl ze daar niet zo goed in zijn, ofwel onderuit zijn geschoffeld bij een voetbalwedstrijd, ofwel elkaar in het weekend de hersenen hebben ingeramd :)

Om maar niet te spreken over de schade die de maatschappij moet dragen als gevolg van het onjuist behandelen van bepaalde ziekten, of het niet afmaken van gewenste behandelingen. Zoals het veel te vroeg weer aan het werk gaan met een burn out... Zoiets :)

Conclusie: onze belastingcengten zitten in ALLES wat de overheid/ samenleving doet en betaalt.

@ insun: da's ook een goeie ja! Hadden ook wat mensen genoemd hier :) Bedankt!

Trusten!

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 00:21

Ik zou het echt leuk vinden om met je te praten als je ook daadwerkelijk belasting zou betalen, netto.maar helaas. Daar kun jij best andere ideeen over hebben, maar zolang jij een wajonger zonder werk bent, en ik niet, ben ik degene die jou uitkering betaalt