Waarom is iedereen tegen vloeken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

FNews

Re: Waarom is iedereen tegen vloeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 20:57

Ik kan alles wel verdragen zolang het niet aan iemand gericht is. Ik snap best dat iemand vloekt als bijvoorbeeld net de trein wegrijd als je op het perron aankomt.

Vandaag hadden we wat moois tijdens de les godsdienst. Iemand was zijn boek vergeten waardoor het gvd-woord er uit kwam. :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 23:35

Kipje, ik weet niet of dat wat met gelovig te maken heeft.
Ik zeg ook niets als ik me heel erg bezeer. Dat is meer een introvert/extrovert verschil.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 23:36

Ik ben eigenlijk helemaal niet gelovig, maar toch klinkt het gewoon minder netjes als mensen continue vloeken.. Ik wordt er naar van als mensen vloeken met ziekten, omdat dit voor mij dichterbij staat dan het geloof.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 23:57

Eight schreef:
Ik ben eigenlijk helemaal niet gelovig, maar toch klinkt het gewoon minder netjes als mensen continue vloeken.. Ik wordt er naar van als mensen vloeken met ziekten, omdat dit voor mij dichterbij staat dan het geloof.

Maar waarom dan? Het idee van krachttermen is toch dat er een nare betekenis aan hangt?

En dan heb ik het niet over stoere jochies geen zin kunnen afmaken zonder kanker-dit en kanker-dat ;)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-14 00:06

Ik denk niet dat er hier mensen zijn die kanker dit kanker dat daadwerkelijk stoer vinden nee :=

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 00:19

Ik vind kanker echt vreselijk hoor, laat dat even duidelijk zijn.
Maar ik heb 'vrienden' die het wel gebruiken Ik zit op het VWO, zijn geen domme mensen dus, en soms komt het echt in me op eerlijkgezegd.

Ik moet me dan wel even bedenken, dan doe ik er meestal 'poedersuiker' of 'paasei' voor in de plaats :')
Dingen als potverdikkie komen gewoon niet in me op, en ik vind het ook niet fijn schelden :=

Maargoed. Kanker doe ik gewoon niet aan. Ik heb een keer toen ik héél boos was, met kanker gescholden, maar daar blijft het bij.
Ik ga niet voor niks met kanker schelden. Mensen die er helemaal zielig van worden als iemand 'kanker' zegt vind ik ook wat apart. Dat je oma eraan overleden is is vreselijk, maar ik moet bwvs ook niet huilen als iemand 'Appie' zegt, omdat het dode paard van mijn nicht zo heet. Kom nou.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 08:41

Arc_En_Ciel schreef:
Maar ik heb 'vrienden' die het wel gebruiken Ik zit op het VWO, zijn geen domme mensen dus, en soms komt het echt in me op eerlijkgezegd.

Ik moet me dan wel even bedenken, dan doe ik er meestal 'poedersuiker' of 'paasei' voor in de plaats :')
Dingen als potverdikkie komen gewoon niet in me op, en ik vind het ook niet fijn schelden :=

Maargoed. Kanker doe ik gewoon niet aan. Ik heb een keer toen ik héél boos was, met kanker gescholden, maar daar blijft het bij.
Ik ga niet voor niks met kanker schelden. Mensen die er helemaal zielig van worden als iemand 'kanker' zegt vind ik ook wat apart. Dat je oma eraan overleden is is vreselijk, maar ik moet bwvs ook niet huilen als iemand 'Appie' zegt, omdat het dode paard van mijn nicht zo heet. Kom nou.

Dus vmbo-ers zijn dom? :7

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 09:27

Ook op het vwo zitten domme mensen hoor. Dat iemand goed kan leren betekent nog niet dat iemand slim is ;)

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 09:38

Arc_En_Ciel schreef:

Ik heb het inderdaad ook wel eens gehad dat ik het zei. Maar ik voelde me er zo akelig onder..

Toen ik wat jonger was had ik er geen moeite mee. Nu ik wat ouder begin te worden (weliswaar 23 maar toch) vind ik het echt een gebrek als je scheldwoorden nodig hebt. Als ik een keer heel erg schrik of heel erg pijn heb wil er wel eens iets uitkomen maar meestal eigenlijk niet. Mensen die veel schelden weten zich naar mijn mening niet op een andere manier te uiten. En dan heb je toch een probleem.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-14 10:12

Ymor schreef:
Toen ik wat jonger was had ik er geen moeite mee. Nu ik wat ouder begin te worden (weliswaar 23 maar toch) vind ik het echt een gebrek als je scheldwoorden nodig hebt. Als ik een keer heel erg schrik of heel erg pijn heb wil er wel eens iets uitkomen maar meestal eigenlijk niet. Mensen die veel schelden weten zich naar mijn mening niet op een andere manier te uiten. En dan heb je toch een probleem.

Dus ik heb een probleem? :7 Ik schroom niet om krachttermen te gebruiken als het even tegenzit, al is dat vanwege een slecht cijfer, dat de koffie-automaat weer eens leeg is of een 1-0 voor tafelpoot-mijn teen.
Natuurlijk weet ik wel dat het niet een persoonlijk plan van het universum is om mij te kleineren, die tegenslagen, maar waarom zou ik NIET mogen vloeken dan?

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 12:37

Die vraag kan je ook omdraaien.. Waarom zou je wel vloeken? Ik ben er niet tegen maar ik vind het een vorm van zwakte. Als jij je frustratie alleen maar kunt uiten door te schelden vind ik dat zielig voor je.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 12:41

Ik ben er niet tegen, mensen doen maar wat ze willen. Wel vind ik het heel erg onelegant en vulgair, zeker uit de mond van een meisje/ vrouw. Ik deed het erg veel een tijd lang, gelukkig heb ik het me afgeleerd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 12:45

Ymor schreef:
Die vraag kan je ook omdraaien.. Waarom zou je wel vloeken? Ik ben er niet tegen maar ik vind het een vorm van zwakte. Als jij je frustratie alleen maar kunt uiten door te schelden vind ik dat zielig voor je.

hoe wil je frustratie dan uiten. "Krijg nou bloemen" geeft gewoon niet echt een uiting van frustratie weer.
Maar iemand die een ander zielig vindt omdat ie vloekt/scheld omdat ie pijn heeft of whatever... Ach, zo iemand die zich zo moreel superieur voelt hoef ik niet in mijn vriendenkring. :) Doe mij maar gewone mensen, die zijn vaak al gek zat.

Moet zeggen dat ik niet zo heel veel vloek. Je moet me al best boos maken eer ik scheldwoorden erbij haal. Maar ik ben ook mens genoeg om toe te geven dat zo nu en dan een hartgrondige "godver..." er sneller uit is dan ik besef. :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 13:02

Ik denk dat Ymor meer doelt op mensen die bwv spreken al hartgrondig vloeken omdat ze gewoon wat laten vallen, een beetje koffie morsen of een bus missen die elke 7 minuten rijdt. Dat vind ik ook altijd een beetje sneu, leuk leven heb je dan als je al van zulke kleine dingen gefrustreerd raakt.
Het bederft ook vreselijk de sfeer op een werkvloer. Ik had zo'n collega die de hele dag liep te tieren en te vloeken op de kleinste dingen. Ik werd daar ontzettend onrustig en gestressed van zodat ik uiteindelijk ergens anders ben gaan zitten als zij aanwezig was.
Als jij een pianodeksel op je vingers laat vallen denk ik niet dat iemand het dan raar vind dat je een krachtterm uit.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 13:19

Nee hoor, ik bedoel niet te zeggen dat iedereen op het VWO slim is, of iedereen van het VMBO dom.
Dat heb ik niet gezegd, maar vaak zie je toch andere types. Wil niet zeggen dat er geen nette mensen op het vmbo kunnen zitten.

Je hebt bijvoorbeeld de mensen die gewoon serieus bezig zijn, maar gewoon niet veel aanleg hebben om te leren, die zitten er ook tussen en van die mensen heeft niemand echt last, maar er zitten ook mensen die gewoon niks uitvoeren.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 13:22

Sizzle schreef:
Ik denk dat Ymor meer doelt op mensen die bwv spreken al hartgrondig vloeken omdat ze gewoon wat laten vallen, een beetje koffie morsen of een bus missen die elke 7 minuten rijdt. Dat vind ik ook altijd een beetje sneu, leuk leven heb je dan als je al van zulke kleine dingen gefrustreerd raakt.
Het bederft ook vreselijk de sfeer op een werkvloer. Ik had zo'n collega die de hele dag liep te tieren en te vloeken op de kleinste dingen. Ik werd daar ontzettend onrustig en gestressed van zodat ik uiteindelijk ergens anders ben gaan zitten als zij aanwezig was.
Als jij een pianodeksel op je vingers laat vallen denk ik niet dat iemand het dan raar vind dat je een krachtterm uit.

Dit bedoel ik inderdaad. Bij TS komt het over alsof ze over alles loopt te schelden. Ik roep ook wel eens iets uit, vooral als je inderdaad pijn hebt of als ik heel boos ben. Maar in mijn normale vocabulaire heb ik geen scheldwoorden nodig.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 13:24

Magrathea schreef:
Het is best grappig hoe Bokt sommige woorden verbetert _O-

Wij (2 collega's en ik die bij elkaar op kantoor zitten) hebben een tijdje geleden een experiment gedaan om niet meer te vloeken, maar deze woorden te vervangen door de nette versie; kltz*k werd dan bijvoorbeeld "balzakhouder" en k*twijf werd "vagina-vrouw" veel lol mee gehad, zeker als er andere mensen bij ons op kantoor waren.

vloeken met ziektes vind ik zelf ook minder.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-14 13:55

Het komt zo over.. Juistem... dat valt echt wel mee hoor, effe nadenken voor je iemand zielig noemt ;)

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 13:59

Nog even een aanvulling; ik vloek overigens nooit hard of tegen mensen.
Je zult me niet zo snel 'gvd!' horen roepen in het openbaar :')

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 15:41

Arc_En_Ciel schreef:
Nee hoor, ik bedoel niet te zeggen dat iedereen op het VWO slim is, of iedereen van het VMBO dom.
Dat heb ik niet gezegd, maar vaak zie je toch andere types. Wil niet zeggen dat er geen nette mensen op het vmbo kunnen zitten.

Je hebt bijvoorbeeld de mensen die gewoon serieus bezig zijn, maar gewoon niet veel aanleg hebben om te leren, die zitten er ook tussen en van die mensen heeft niemand echt last, maar er zitten ook mensen die gewoon niks uitvoeren.

Die zitten er meer op het vwo dan op het vmbo _O- Snap ook niet dat je van iemand die niks uitvoert last kan hebben, anders dan jaloezie natuurlijk. Maar begrijp je punt hoor, vmbo'ers zijn gewoon anders. Bontkraagjes op vuilniszakjassen zul je bijvoorbeeld niet snel tegen komen op t vwo.

Ik scheld best veel. Iedereen in mijn omgeving wel als ik er zo over na denk. Niet vloeken met kinderen erbij doe ik ook niet aan, of ze het nu van mij leren of over 2 jaar op school dat maakt imo ook niet uit. Schelden met kanker en ik neuk je moeder (zoals je nu vaak ziet op de filmpjes van Marokkanen die zo denken te laten zien dat het wel degelijke nette mensen zijn) vind ik overigens wel echt volkomen kansloos en te triest voor woorden :+

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 15:49

Nies_ schreef:
Arc_En_Ciel schreef:

Die zitten er meer op het vwo dan op het vmbo _O- Snap ook niet dat je van iemand die niks uitvoert last kan hebben, anders dan jaloezie natuurlijk. Maar begrijp je punt hoor, vmbo'ers zijn gewoon anders. Bontkraagjes op vuilniszakjassen zul je bijvoorbeeld niet snel tegen komen op t vwo.

Ik scheld best veel. Iedereen in mijn omgeving wel als ik er zo over na denk. Niet vloeken met kinderen erbij doe ik ook niet aan, of ze het nu van mij leren of over 2 jaar op school dat maakt imo ook niet uit. Schelden met kanker en ik neuk je moeder (zoals je nu vaak ziet op de filmpjes van Marokkanen die zo denken te laten zien dat het wel degelijke nette mensen zijn) vind ik overigens wel echt volkomen kansloos en te triest voor woorden :+

Ik snap dit niet helemaal? Ik zit zelf op het VWO en er zijn hier toch echt geen mensen die hun best doen maar niet kunnen leren hoor.
Wel het omgekeerde, mensen die niks hoeven te doen voor een goed cijfer, maar geen mensen die niet kunnen leren, anders zit je niet op het vwo?

En je begrijpt denk ik ook best wat ik bedoel met mensen die niks uitvoeren? Daar ben ik echt niet jaloers op hoor _O- Ik bedoel die mensen die overal lak aan hebben.

Maar het gaat eigenlijk niet eens daarom :') ik zag dat je wel begreep wat ik bedoelde met het verschil in types, dat was het enige wat ik een beetje uit probeerde te drukken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 18:12

Als ik iemand aangenomen zou hebben waarvan ik in de proeftijd merk dat iets simpels als een leeg koffiezet automaat diegene al tot vloeken brengt dan zou ik deze geen contract aanbieden. Als je al voor zulke simpele dingen je frustratie zo moet uitten, hoe gaat het dan in vredesnaam in stress situaties en dead-lines....

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 19:01

Magrathea schreef:
Het komt zo over.. Juistem... dat valt echt wel mee hoor, effe nadenken voor je iemand zielig noemt ;)

Als je goed had gelezen had je gezien dat ik je niet zielig vindt. Ik vind het zielig voor je dat je niet genoeg woorden kent om je op een nette manier te kunnen uiten.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 19:02

Niet kunnen en niet willen zit nog wel een verschil in gelukkig.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 12:42

Ik heb een kindmet ADHD en die vloekt en scheld normaal gesproken niet. Doet ie het wel corrigeer ik hem daarop.
Vind het veel beter dat hij zich leert te ontspannen als hij boos is dan dat hij maar effe helemaal los mag gaan omdat zaken niet naar z.'n gaan.

Wat waar is is dat bij kinderen met ADHD gemiddeld iets vaker gilles de la tourette voorkomt......ja hoe daar mee om te gaan weet ik ook niet.

Maar voor het overige kunnen ADHDers heel gewoon aanleren om niet te vloeken en te schelden.

Edit,...zie nu pas dat het allang niet meer over ADHD en vloeken gaat. Sorry...